...

Schriftelijke vraag en antwoord nr : 2593 - Zittingsperiode : 54


Auteur Valerie Van Peel, N-VA (06589)
Departement Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid
Sub-departement Sociale Zaken en Volksgezondheid
Titel Problemen met informaticatoepassingen (MV 26363).
Datum indiening22/08/2018
Taal N
Termijndatum28/09/2018

 
Vraag

Begin juni 2018 werden de medische verkiezingen gestart, maar vrijwel meteen liep de elektronische stemming helemaal mis door een fout in het systeem. Enkele dagen later lag dan weer het eHealth-systeem urenlang plat. De frustratie van de artsen - onder meer vertolkt in de Artsenkrant van 15 juni - is goed te begrijpen. Artsen willen geïnformatiseerd werken, zoals ook door de overheid van hen wordt verlangd, maar dan moeten ze wel kunnen rekenen op goed werkende systemen. En dat blijkt vandaag nog duidelijk onvoldoende het geval. Verschillende zaken lijken maar niet opgestart of opgelost te geraken, waardoor de gebruikers met de regelmaat van de klok geconfronteerd worden met problemen. 1. Kan u toelichten wat er precies is misgelopen? Kunnen we zeker zijn dat het democratische verloop van de medische verkiezingen voldoende is gegarandeerd? 2. Hoe denkt u zulke mistoestanden te vermijden in de toekomst? Plant u bijkomende maatregelen om ervoor te zorgen dat de bestaande systemen degelijk en efficiënt functioneren?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B168
Publicatiedatum 07/09/2018, 20172018
Antwoord

Op 12 juni tussen 9.30 uur en 14.00 uur was een belangrijk gedeelte van het eHealth-platform inderdaad niet beschikbaar. Het onderdeel omtrent verzekerbaarheidscheck en aanverwante onderdelen functioneerde niet. Maar bijvoorbeeld alles omtrent de eHealthbox alsook uitwisseling tussen hubs en metahubs was gewoon beschikbaar. Vooral de 1e lijn zorgverleners (apothekers en huisartsen) ondervonden de grootste moeilijkheden. Ziekenhuizen en andere zorgorganisaties waren praktisch niet geimpacteerd. Binnen het uur was het bestaande Business Continuity Plan (BCP) in gang gesteld, maar het bleek dat niet alle betrokken organisaties nog exact wisten wat hun dan te doen stond om bepaalde settings in hun centrale software-oplossingen aan te passen waardoor oa de verzekerbaarheidscheck rechtstreeks (en in een minder beveiligde wijze, immers eHealth wordt dan gepasseerd) met de verzekeringsinstanties kon worden opgezet. Ook dit is na enkele uren in orde gebracht. De reden van de betreffende onbeschikbaarheid was inderdaad te wijten aan een technisch probleem met de genoemde loadbalancers. De communicatie naar alle betrokkenen is volgens de geëigende kanalen gebeurd en daarmee is inderdaad geconstateerd dat deze communicatie nog voor verbetering vatbaar is. Een bredere en meer gedetailleerde uitwerking van een, voor ieder betrokken doelgroep, BCP is zeker noodzakelijk en heeft nu de nodige aandacht en er wordt dus nu aan gewerkt. Daarnaast wordt in het nieuwe eGezondheidsplan 2019-2021 een expliciet speerpunt "operational excellence" opgenomen. Dit speerpunt was overigens al opgenomen in de teksten van het nieuwe plan voorafgaand aan deze onbeschikbaarheid. Vanzelfsprekend zal dit speerpunt de hoogste prioriteit krijgen, immers onze gezondheidszorg processen worden steeds meer ondersteund door ICT-oplossingen en derhalve is een 99,95 % uptime (de wereldwijde geaccepteerde standaard) een noodzakelijkheid.

 
Eurovoc-hoofddescriptorGEZONDHEIDSBELEID
Eurovoc-descriptorenORGANISATIE VAN VERKIEZINGEN | GEZONDHEIDSBELEID | TOEPASSING VAN INFORMATICA | ELEKTRONISCHE OVERHEID