Bulletin nr : B159 - Schriftelijke vraag en antwoord nr : 2685 - Zittingsperiode : 54
Auteur | Stefaan Van Hecke, ECOGR1 (01227) |
Departement | Minister van Justitie |
Sub-departement | Justitie |
Titel | Vertalers en tolken. - Anonimiteit en bescherming. |
Datum indiening | 09/05/2018 |
Taal | N |
Publicatie vraag |
![]() |
Publicatiedatum | 12/06/2018, 20172018 |
Termijndatum | 11/06/2018 |
Vraag |
Bij de uitrol door de FOD Justitie van het nationaal register vertalers en tolken is er bezorgdheid gerezen omtrent de privacy van vertalers en tolken. Er bestaat immers een risico op bedreigingen en dergelijke, met name bij delicate strafzaken. Het College van procureurs-generaal raadde in 2010 al af om derden vrije toegang te verlenen tot alle contactgegevens. De Beroepsvereniging Beëdigd Vertalers en Tolken verwijst naar de werkwijze van Binnenlandse Zaken (CVGS, RVV, enz.), die wel garanties biedt voor de anonimiteit van de ingezette tolken. Naar dit voorbeeld zou het dan ook een eenvoudige oplossing zijn om enkel een mailadres en een mobiel telefoonnummer zichtbaar te maken terwijl de adresgegevens en vaste telefoonnummers van vertalers en tolken op de website niet zichtbaar zouden worden gemaakt. Zo zijn de dienstverleners wel contacteerbaar door alle belanghebbenden, maar worden hun adresgegevens niet onthuld voor het grote publiek. 1. Welke concrete maatregelen wenst u te nemen voor het waarborgen van de bescherming en de veiligheid van vertalers, tolken en taptolken die optreden in gevoelige dossiers, ook buiten terrorisme (dossiers van mensenhandel, mensensmokkel, zwaar banditisme, wapenhandel, drugsmokkel, informantenwerking, enz.)? 2. Tegen wanneer zullen deze maatregelen in werking treden? |
Status | 1 réponse normale - normaal antwoord |
Publicatie antwoord |
![]() |
Publicatiedatum | 20/07/2018, 20172018 |
Antwoord |
De stuurgroep van het Nationaal register voor gerechtsdeskundigen en voor beëdigd vertalers, tolken en vertalers-tolken is zich ervan bewust dat de bescherming en de veiligheid van de vertalers en tolken moeten worden gewaarborgd. Hetzelfde geldt overigens voor de gerechtsdeskundigen. Dit punt werd besproken tijdens de vergadering van de stuurgroep van 7 mei 2018 en er werden verschillende oplossingen overwogen. De oplossing die werd gekozen is om in "gevoelige" dossiers een identificatienummer te gebruiken in plaats van de naam en de voornaam. Enkel de beheerders van het nationaal register kunnen het identificatienummer linken aan de identiteit van de persoon. In artikel 7 van de nieuwe kaderwet die thans wordt opgesteld, is overigens het volgende bepaald: "Dit register wordt ter beschikking gesteld op de website van de Federale Overheidsdienst Justitie. De Koning bepaalt welke gegevens geraadpleegd kunnen worden." Er moet dus een uitvoeringsbesluit worden opgesteld om vast te stellen welke gegevens zullen kunnen worden geraadpleegd. Enkel de strikt noodzakelijke gegevens zullen kunnen worden geraadpleegd. Het is tot nu toe de bedoeling dat die maatregelen in werking treden in het voorjaar 2019. De gegevens betreffende een persoon die is ingeschreven in het nationaal register zullen pas via de website van de FOD Justitie kunnen worden geraadpleegd zodra de aanvaardingscommissie een positief advies heeft verleend. De commissie zal tot 30 november 2021 de tijd hebben om alle inschrijvingen van de personen die in het nationaal register zijn opgenomen, te onderzoeken. |
Eurovoc-hoofddescriptor | RECHTSSTELSEL |
Eurovoc-descriptoren | BEROEP IN HET INFORMATIEWEZEN | ARBEIDSVEILIGHEID | RECHTSSTELSEL |