Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0003 - Zittingsperiode : 55
Auteur | Nathalie Dewulf, VB (07477) |
Departement | Vice-eersteminister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post |
Sub-departement | Ambt.zaken, Overheidsbedr, Telecom, Post |
Titel | Bpost. - Ziekteverzuim. |
Datum indiening | 30/10/2020 |
Taal | N |
Status vraag | Antwoorden ontvangen |
Termijndatum | 03/12/2020 |
Vraag |
Het ziekteverzuim bij bpost is al jaren een groot probleem. Er werd een actieplan voorbereid waarbij werknemers die vaak ziek zijn van nabij gevolgd worden. 1. Hoeveel bedroeg het gemiddeld aantal ziektedagen van de postbodes, op jaarbasis en opgesplitst per gewest, voor de jaren 2016, 2017, 2018, 2019 en tot nog toe in 2020? 2. Hoeveel postbodes waren meer dan een maand ziek tijdens de jaren 2016, 2017, 2018, 2019 en tot nog toe in 2020? Graag de cijfers op jaarbasis en opgesplitst per gewest. 3. Welke concrete acties werden in voornoemde jaren door bpost ondernomen om het ziekteverzuim tegen te gaan en te voorkomen? 4. Is er een stijging merkbaar in de cijfers van het ziekteverzuim tijdens de COVID-19-pandemie? |
Status | 1 réponse normale - normaal antwoord - Nieuwe antwoord |
Antwoord |
1 en 2. Bovenstaande cijfers zijn degene die ik u kan meedelen. Meer gedetailleerde informatie is vertrouwelijk en wordt niet gepubliceerd. 3. De cao afgesloten voor 2019-2020 bevat een aantal maatregelen die het welzijn van de medewerkers moeten verhogen. Zo engageerde het bedrijf zich om extra inspanningen te doen op het vlak van rekrutering om tijdig voldoende mensen te vinden om werkdruk en stress te vermijden, zware uitreikingsdiensten te verlichten of als ondersteuning tijdens piekperiodes. Ook bij frequente afwezigheid zal gestreefd worden naar een betere opvolging. 4. De COVID-19-pandemie had een impact op alle lagen van de samenleving, met inbegrip van de economische actoren en de werknemers. De maanden maart en april waren het meest opvallend. Bpost richtte snel een crisiscentrum op om dit virus in te dammen: - om snel te kunnen beslissen en de barrièremaatregelen uit te voeren; - om apparatuur, gels en maskers te leveren vanaf het begin; - deze maatregelen communiceren en iedereen informeren; - het opzetten van een COVID helpdesk binnen de afdeling Preventie om te helpen en te antwoorden op de vele vragen die binnenkwamen. Deze maatregelen hebben het mogelijk gemaakt de risico's zoveel mogelijk te beperken. Ze zijn nog steeds van kracht. Ten slotte worden de maatregelen en processen regelmatig herzien om aan alle nieuwe eisen te voldoen, maar ook om ze te verbeteren. |
Eurovoc-hoofddescriptor | POSTDIENST |
Eurovoc-descriptoren | POSTDIENST | ABSENTEISME |
Vrije trefwoorden | BRIEVENBESTELLER |