Bulletin nr : B111 - Schriftelijke vraag en antwoord nr : 1958 - Zittingsperiode : 54
Auteur | Luk Van Biesen, OPNVLD (01139) |
Departement | Vice-eersteminister en minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, belast met de Regie der Gebouwen |
Sub-departement | Veiligheid en Binnenlandse Zaken |
Titel | Ongevallen met politievoertuigen. |
Datum indiening | 09/02/2017 |
Taal | N |
Publicatie vraag |
![]() |
Publicatiedatum | 24/03/2017, 20162017 |
Termijndatum | 17/03/2017 |
Vraag |
Wanneer de politie tijdens een interventie met zwaailichten en sirenes rijdt, moeten andere weggebruikers hen voorrang verlenen, ook wanneer deze een kruispunt naderen en het licht nog op rood staat. Dit houdt zeer veel risico's in, aangezien het altijd mogelijk is dat een andere weggebruiker deze alsnog niet zou opgemerkt hebben of te laat zou opgemerkt hebben. In antwoord op vraag nr. 1034 van 7 maart 2016 (Vragen en Antwoorden, Kamer, 2015-2016, nr. 65, blz. 43) werden wij geïnformeerd dat in 2016 meerdere opleidingen "Prioritair rijden - gastdocent" en "Prioritair rijden - end user" werden georganiseerd in verschillende provincies. De opleiding "Prioritair rijden - gastdocent" heeft als doel mogelijke lesgevers op te leiden om daarna de opleiding "Prioritair rijden - end user" te kunnen geven. In uw antwoord vermelde u ook dat in het federaal opleidingsplan 2016-2017 "prioritair rijden" één van de prioritaire opleidingsthema's vormt voor de politiescholen. Het globale doel van deze opleidingen is het aantal ongevallen met politievoertuigen te doen afnemen. 1. Kunt u meedelen hoeveel ongevallen met politievoertuigen hebben plaatsgevonden in 2016? 2. a) Kan u meedelen hoeveel sessies "Prioritair rijden - gastdocent" en "Prioritair rijden - end user" uiteindelijk in 2016 hebben plaatsgevonden? b) Hoeveel zullen er dit nog zijn in 2017? c) Wat mogen we verstaan onder het prioritair rijden onder opleidingsplan 2016-1017? 3. De meeste voertuigen worden hersteld door de logistieke steun van de federale politie. Hoeveel bedroeg het kostenplaatje van deze logistieke steun in 2016 en wat was de totale kostprijs voor alle herstellingen in 2016? 4. Hoeveel voertuigen werden in 2016 nog hersteld door een externe firma en wat was de kostprijs hiervan? |
Status | 1 réponse normale - normaal antwoord |
Publicatie antwoord |
![]() |
Publicatiedatum | 16/05/2017, 20162017 |
Antwoord |
1. Wat betreft ongevallen met politievoertuigen dien ik het Geachte Lid mee te delen dat ik alleen over gedeeltelijke cijfers beschikken. Deze cijfers zijn afkomstig van de FOD Binnenlandse Zaken, Directie geschillen en juridische ondersteuning. Deze directie staat voor de federale politie in voor de behandeling van de dossiers in het raam van hoofdstuk V van de Wet op het Politieambt (ten opzichte van derden) en tevens voor de afhandeling van schadegevallen met dienstvoertuigen. Volgens de doorgegeven cijfers hebben er 510 verkeersongevallen plaatsgevonden met federale politievoertuigen in 2016. Deze directie beschikt niet over de gegevens van de lokale politie. Ongevallen met betrekking tot politievoertuigen van de lokale politie worden door de politiezones zelf afgehandeld. 2. a) In 2016 heeft de Nationale Politieacademie bij gebrek aan middelen geen sessies georganiseerd van de opleiding "Prioritair rijden - gastdocent". Evenwel, voortbouwend op het succes van 2015, hebben de in eerste instantie opgeleide docenten zich kunnen verspreiden in de politiescholen. De erkende politiescholen van de provincie Namen, evenals van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, hebben samen negen sessies van de opleiding "Prioritair rijden - end user" georganiseerd waaraan 22 personeelsleden hebben deelgenomen. Door de politiescholen van West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Limburg en Antwerpen werden andere opleidingen inzake prioritair rijden verstrekt. In totaal hebben 340 personeelsleden hieraan deelgenomen. Het is niettemin belangrijk de aandacht te vestigen op een nieuwe opleiding inzake "Risicoanalyse bij prioritair rijden" die werd georganiseerd door de politiescholen van Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant en waarbij in 2016 697 personeelsleden werden opgeleid, wat aanzienlijk is. b) Wij hopen dat de opleidingsinspanning in deze materie in 2017 zal toenemen. Sessies inzake prioritair rijden werden reeds gepland in de politieschool van Namen en Vlaams-Brabant. c) Het Federaal Opleidingsplan heeft tot doel de politiescholen op de hoogte te brengen van de domeinen waarin er een belangrijke behoefte is zodat zij er rekening mee kunnen houden bij het opstellen van hun opleidingsaanbod. Het prioritair rijden is één van die domeinen die weerhouden is in het Plan 2016-2017. 3. Voor wat betreft de kostprijs van de herstellingen die uitgevoerd werden intern de federale politie, dienen wij de cijfers met enige terughoudendheid te benaderen. Het betreft hier alleen de kostprijs van de wisselstukken die gebruikt werden om herstellingen uit te voeren. De volledige kostprijs kunnen wij niet bepalen, omdat er in de werkplaatsen van de Federale Politie geen onderscheid gemaakt wordt tussen werkuren, wisselstukken en verbruiksproducten, gebruikt voor onderhoud of voor herstelling. De kostprijs van de wisselstukken bedroeg in 2016 1.034.145,83 euro. 4. In 2016 werden 108 voertuigen extern de Federale Politie hersteld na ongeval. De kostprijs voor deze herstellingen bedroeg 233.398 euro. Op centraal niveau beschik ik niet over de cijfers van de herstellingen verricht door externe firma's, op vraag van de lokale politiediensten. |
Eurovoc-hoofddescriptor | OPENBARE VEILIGHEID |
Eurovoc-descriptoren | ONGEVAL BIJ HET VERVOER | POLITIE | OPENBARE VEILIGHEID | VOERTUIG | VERKEERSOPLEIDING |
Vrije trefwoorden | KOSTEN |