...

Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0179 - Zittingsperiode : 54


Auteur Luk Van Biesen, OPNVLD (01139)
Departement Minister van Begroting, belast met de Nationale Loterij
Sub-departement Begroting
Titel FOD's. - Openstaande facturen.
Datum indiening17/01/2017
Taal N
Termijndatum17/02/2017

 
Vraag

In 2015 werden slechts drie op de vier facturen binnen de wettelijke termijn van twee maanden betaald door de Federale Overheidsdiensten. In uw antwoord op een eerdere schriftelijke vraag liet u weten dat voor het jaar 2016 "over het algemeen kan gesteld worden dat geen trend waar te nemen valt bij de meeste FOD's/POD's ondanks een continue verbetering van het betalingsproces en een individuele opvolging van de facturen waarvoor de vervaldatum nadert". Als gevolg hiervan werden volgende inspanningen geleverd om de gemiddelde betalingstermijnen te verkorten: - invoering e-invoicing om zo de doorlooptijd te versnellen (proefproject 2014, Kanselarij, Fedict BB - rollout in 2015-2016); - opstellen sinds 2015 van een omzendbrief betreffende de betaaltermijnen en het correct gebruik van datums in het Fedcom-systeem; - sinds 2015: uitsturen van een periodieke monitoring van de doorlooptijden om een bewustmaking te creëren bij de departementen om maatregelen te treffen (maandelijkse rapportering van de doorlooptijd van de facturen); - dagelijks opvolging van de openstaande facturen; - proactieve benadering van de firma's ingeval van onduidelijkheden om zo tot een vlotte oplossing te komen; - opvolging kredietnota's (ongeveer 6 % van de facturen). 1. a) Hoeveel facturen werden in 2016 laattijdig betaald door FOD's? b) Om welk percentage gaat het jaarlijks in bovenvermelde periode? c) Wat was de gemiddelde betalingstermijn? 2. a) Hoeveel verwijlintresten werden in 2016 betaald? b) Om welk percentage van het totaal te betalen bedrag gaat het? 3. Er zijn facturen die niet worden betaald omwille van een betwisting die hangende is. Maar ook omdat er tijdelijk op de juiste basisallocatie niet voldoende financiële middelen zijn. Deze worden dan wel, maar laattijdig, betaald als de financiële middelen herverdeeld zijn. a) Hoeveel facturen werden in 2016 niet betaald omwille van een hangende procedure? Hoeveel van deze procedures zijn reeds meerdere jaren hangende en welke is de kostprijs hiervan? b) Hoeveel facturen werden in 2016 niet betaald doordat er niet voldoende financiële middelen waren op de juiste basisallocatie? 4. Acht u het nodig nog bijkomende maatregelen te nemen om de verwijlintresten in de toekomst te beperken of dienen de FOD's zich nog aan te passen of in te werken aan de nieuwe maatregelen?


 
Status 4 réponse directe (dépôt greffe) - rechtstreeks antwoord (griffie)
Publicatie antwoord     B107
Publicatiedatum 23/02/2017, 20162017
Antwoord

Het antwoord op deze vraag is het geachte Kamerlid rechtstreeks toegestuurd. Gezien het louter documentaire karakter ervan wordt het niet in het Bulletin van Vragen en Antwoorden opgenomen maar ligt het ter inzage bij de griffie van de Kamer van volksvertegenwoordigers (dienst Parlementaire Vragen).

 
Eurovoc-hoofddescriptorOVERHEID
Eurovoc-descriptorenOVERHEIDSADMINISTRATIE | FACTURERING | BETALING | OVERHEID