...

Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0391 - Zittingsperiode : 54


Auteur Karolien Grosemans, N-VA (04726)
Departement Minister van Defensie, belast met Ambtenarenzaken
Sub-departement Landsverdediging en Ambtenarenzaken
Titel Sea King. - Medische transporten.
Datum indiening06/10/2015
Taal N
Termijndatum09/11/2015

 
Vraag

Tijdens het zomerreces verscheen een artikel in de pers waarin gewag werd gemaakt van de inzet van een Sea King om een patiënt van een Brussels ziekenhuis naar een ziekenhuis in Parijs te brengen op 2 juli 2015. Het artikel sprak over een vlucht van 2 uur enkele reis. Er zouden geen burgermiddelen beschikbaar zijn geweest. In het verleden heb ik al eerder een vraag gesteld over de inzet van de Sea King voor derden. Uit het antwoord bleek dat dit soort ziekenvervoer geen alleenstaand feit is. De NH90 volgt de Sea King op voor Search-and-Rescue (SAR) activiteiten op zee en bij luchtvaartongevallen waartoe ons land zich verplicht in het kader van de conventie over de "Law of the Sea" (UNCLOS) en de "Convention on International Civil Aviation". 1. a) Voor welk ziekenhuis werd de opdracht van 2 juli 2015 uitgevoerd? b) Was de patiënt een militair? 2. a) Wie heeft de beschikbaarheid van een "privéhelikopter" (sic) nagegaan en welke maatschappijen werden gecontacteerd? b) Werd het advies van de Inspecteur van Financiën ingewonnen voor deze prestatie voor derden? 3. Wat was de kostprijs van deze inzet van de Sea King en door wie worden de kosten gedragen? 4. a) Is deze service beschikbaar voor alle ziekenhuizen in België? b) Heeft u data over welke ziekenhuizen de afgelopen vijf jaar beroep konden doen op ziekentransport met de Sea King? Was dit gratis of betalend? 5. a) Is de Sea King erkend door het RIZIV als ziekenvervoer? b) Wie is aansprakelijk indien de patiënt overlijdt aan boord? 6. Wat is de kostprijs van een vlieguur Sea King en een vlieguur NH90 voor Defensie? 7. Zal de NH90 ook voor dergelijk ziekentransport ingezet worden, gratis of betalend? 8. Hoe werd de SAR-permanentie verzekerd tijdens de afwezigheid van de bemanning van wacht?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B049
Publicatiedatum 09/11/2015, 20152016
Antwoord

1.a. Het transport werd uitgevoerd op vraag van het Universitair Ziekenhuis Brussel (UZ) met als bestemming het Centre Chirurgical Marie-Lannelongue (CCML) te Parijs. b. De patiënt was geen militair. 2.a. Het is de verantwoordelijkheid van de aanvrager om de transportopties te analyseren en de beschikbaarheid van privéhelikopters (of alternatieve middelen) te onderzoeken. Defensie zal de opdracht aanvaarden indien schriftelijk bevestigd wordt dat er geen andere opties ter beschikking zijn. Welke maatschappijen gecontacteerd werden in dit geval, is niet bekend bij Defensie. b. Het advies van de Inspecteur Financiën was niet vereist daar de prestatie betalend was. 3. De kosten van deze inzet van de Seaking bedroegen 22.897,28 EUR. De factuur werd overgemaakt aan en betaald door het UZ. 4.a. Het transport van patiënten tussen hospitalen is geen dienst die Defensie aanbiedt. In geval van een aanvraag is steeds de toestemming van de Minister van Defensie nodig. b. De laatste 5 jaar werden 17 aanvragen ingediend om een patiënt te transporteren. 14 transporten werden uitgevoerd, 3 werden geannuleerd. In bijlage kunnen de details van deze transporten teruggevonden worden. 5.a. De Seaking is door het RIZIV erkend als ziekenvervoer, maar de RIZIV-tarieven zijn enkel van toepassing op de facturatie indien het gaat om dringend ziekenvervoer, dus vervoer dat tot stand kwam via een oproep 100/112. b. De burgerlijke aansprakelijkheid van de Belgische Staat (Defensie) en/of van een lid van de bemanning zal in principe alleen ingeroepen worden, als het overlijden te wijten is aan een fout van een bemanningslid van de Seaking. Als de patiënt overlijdt ten gevolge van een plotse verslechtering van zijn gezondheidstoestand en die verslechtering geen verband houdt met de verrichtingen van (een lid van) de bemanning, dan zal Defensie (of de bemanning) daarvoor niet kunnen worden aangesproken. Indien er wel een fout begaan werd door een of meerdere van de bemanningsleden, dan zal de Belgische Staat (Defensie) aansprakelijk zijn conform de bepalingen van art. 1384, derde lid Burgerlijke Wet en art. 91 e.v. van de wet van 20 mei 1994 inzake de rechtstoestanden van het personeel van Defensie. Conform art. 92, eerste lid van de wet van 20 mei 1994 zal het militaire bemanningslid alleen persoonlijk aansprakelijk zijn tegenover de patiënt (of desgevallend diens rechtsopvolgers) wanneer hij een opzettelijke fout, een zware fout of een voor hem gewoonlijk voorkomende lichte fout heeft gemaakt. 6. Gezien de NH90 Caiman in een opstartfase zit, is het gebruikstarief nog niet gestabiliseerd. Voor de periode juli tot september 2015 werd een tarief van 9.519 EUR per vlieguur gehanteerd. Een vlieguur Seaking bedraagt 5.111 EUR. 7. De Caiman is voorzien om de taken van de Seaking over te nemen. Op beslissing van de Minister van Defensie kan het toestel ingezet worden om transporten van patiënten uit te voeren. Indien een vliegprestatie voor derden gratis geleverd wordt, is hiervoor een advies van Inspecteur van Financiën vereist. 8. Wanneer het 40ste smaldeel te Koksijde de opdracht krijgt een patiënt te vervoeren met een Search-and-Rescue (SAR) helikopter wordt de permanentie voor onze zone overgenomen door een SAR helikopter van de buurlanden. Bijlage aan het antwoord op de parlementaire vraag nr. 291 van 06 oktober 2015

 
Eurovoc-hoofddescriptorDEFENSIEBELEID
Eurovoc-descriptorenZIEKENHUIS | HELIKOPTER | DEFENSIEBELEID | KRIJGSMACHT | MILITAIRE LUCHTVLOOT | ZIEKENTRANSPORT
Vrije trefwoordenKOSTEN