...

Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0049 - Zittingsperiode : 54


Auteur Roel Deseyn, CD&V (01030)
Departement Vice-eersteminister en minister van Ontwikkelingssamenwerking, Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post
Sub-departement Ontwikkelingssamenwerking, Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post
Titel Kleine operatoren.
Datum indiening30/01/2015
Taal N
Termijndatum06/03/2015

 
Vraag

Het water staat vele kleine operatoren aan de lippen. Met kleine operatoren wordt bedoeld alle operatoren behalve deze van de Belgacom Groep, de drie mobiele operatoren en de kabeloperatoren. In buurlanden zorgen deze kleine operatoren nochtans voor heel wat dynamiek in de sector. In België zijn er nog nauwelijks kleine operatoren voor vaste telefonie noch voor internet. In 2014 bedroeg het marktaandeel van alternatieve xDSL OLO's 5%. Ook de virtuele mobiele operatoren staan onder druk. 1. De marktaandelen van de kleine operatoren dalen jaar na jaar. Is de huidige marktregulatie nuttig en effectief? 2. Welk beleid ontwikkelt u ten aanzien van deze kleine operatoren? 3. Op welke wijze zijn soms de prijszetting, de contractuele bedingingen of de behandeling van storingen onevenwichtig en maken ze een leefbaar business model onmogelijk? 4. De telecomwet voorziet in de mogelijkheid van een invoering van een functionele scheiding. Het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) stelde in het verleden dit middel slechts te hanteren indien Belgacom zijn operationele processen niet verbetert. Welke verbeteringen waren er in 2013 en 2014? 5. Wat is het volume vast spraakverkeer en marktaandeel van de kleine operatoren in 2011, 2012, 2013 en 2014?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B014
Publicatiedatum 02/03/2015, 20142015
Antwoord

1. De huidige regulering van de elektronische-communicatiemarkt is noodzakelijk want zonder regulering zou er in België gewoonweg een duopolie bestaan. De "kleine operatoren" zouden kunnen verdwijnen en er zouden geen vooruitzichten zijn op de komst van nieuwkomers. Er zou in ons land dus nog minder prijsconcurrentie zijn. Over de effectiviteit van de regulering moet op lange termijn worden geoordeeld. Het regelgevingskader dat Belgacom en de kabeloperatoren ertoe verplicht toegang te verlenen tot hun netwerk om de "kleine operatoren" in staat te stellen triple-playaanbiedingen te doen, is nog maar recentelijk ingevoerd. Het is te vroeg om de impact daarvan vandaag al te meten. 2. Buiten deze regulering is het wenselijk dat de verandering van operator makkelijker wordt gemaakt voor de klanten. Studies tonen aan dat de Belgische consument betrekkelijk inert is. Een analyse die momenteel bij het BIPT (Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie) wordt verricht, benadrukt dan weer dat er moeilijkheden blijven bestaan om van operator te veranderen. Daarom onderzoekt het BIPT momenteel enkele pistes die oplossingen zouden kunnen brengen. 3. Het BIPT moet om de drie jaar de concurrentievoorwaarden herbekijken tussen de "kleine operatoren" en de operatoren met een machtspositie en desnoods de verplichtingen aanpassen die aan die laatste opgelegd zijn, om de concurrentievoorwaarden te verbeteren. Dit kan betrekking hebben op de herziening van de wholesaleprijzen, de vaststelling van doelstellingen inzake dienstkwaliteit of verbeteringen op operationeel gebied. Het wettelijke kader voorziet in het opstellen van een referentieaanbod waarin de tarifaire, technische en contractuele basisvoorwaarden vastgelegd worden voor alle alternatieve operatoren die er gebruik van willen maken. Het BIPT heeft Belgacom ook de verplichting opgelegd indicatoren uit te werken aan de hand waarvan de non-discriminatie tussen zijn retailpoot en de alternatieve operatoren kan worden nagegaan. Daarop wordt dus geregeld gecontroleerd. 4. Allereerst willen we eraan herinneren dat de verplichting tot functionele scheiding onderworpen is aan heel strikte voorwaarden. In het bijzonder zou het opleggen van zo'n verplichting rekening moeten houden met het bestaan van twee infrastructuren in België. Vervolgens moet worden benadrukt dat de functionele scheiding niet noodzakelijk tot betere resultaten op operationeel vlak leidt. Sedert 2010 heeft het BIPT de klemtoon gelegd op een drastische verbetering van de operationele efficiëntie van de operator met een sterke machtspositie, namelijk Belgacom. Er is overigens een samenwerkingsplatform opgericht door het BIPT. Sedert 2010 zijn talrijke verbeteringen tot stand gekomen. Met name een ontwerp van open kalender waarmee de operatoren op transparante wijze hun afspraken kunnen vastleggen, een mogelijkheid om hun eigen gecertificeerde technici op te leiden, correcties en verbeteringen in de operationele processen via een dialoog tussen de operatoren, en zo meer. Bovendien heeft het BIPT via twee van zijn besluiten ook de serviceniveau-overeenkomsten (SLA's) verhoogd die aan de alternatieve operatoren worden aangeboden, waardoor een level playing field wordt gegarandeerd. 5. Op de vaste markt vertegenwoordigden de "kleine operatoren" (waaronder ook de operatoren die zich op ondernemingen toespitsen) een volume van ongeveer 1,3 miljard minuten in 2013, tegenover 1,8 miljard in 2011 (dit is een marktaandeel dat van 15 % naar 11 % gegaan is). Op de mobiele markt vertegenwoordigden de MVNO's (mobile virtual network operator) een volume van ongeveer 1,7 miljard minuten in 2013, tegenover minder dan 1,3 miljard in 2011 (dit is een marktaandeel dat van 8 % naar 11 % gegaan is). De gegevens over 2014 zijn nog niet beschikbaar.

 
Eurovoc-hoofddescriptorPOST EN TELECOMMUNICATIE
Eurovoc-descriptorenPOST EN TELECOMMUNICATIE | TELECOMMUNICATIE