...

Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0012 - Zittingsperiode : 54


Auteur Karolien Grosemans, N-VA (04726)
Departement Minister van Defensie, belast met Ambtenarenzaken
Sub-departement Landsverdediging en Ambtenarenzaken
Titel Het verloop van de testfases van de Airbus A400M.
Datum indiening22/10/2014
Taal N
Termijndatum01/12/2014

 
Vraag

Defensie heeft geopteerd voor de Airbus A400M als opvolger van de C-130. Het eerste toestel voor ons land zou in 2019 worden geleverd. Ondertussen zijn we wel al betrokken bij de testen die met het toestel worden uitgevoerd. 1. Kunt u een stand van zaken geven over de testfases die al achter de rug zijn: a) Welk soort testen werden er al uitgevoerd? b) Wat was de uitkomst van deze testen? c) Zijn er bepaalde kinderziektes aan het licht gekomen en zo ja, welke? d) Welke kinderziektes werden nog niet verholpen? 2. Kunt u meer meedelen over de toekomstige testen: a) Welke testen zijn er nog gepland? b) Wanneer zullen ze zijn afgerond? c) Zullen de eventuele kinderziektes tegen die tijd zijn weggewerkt en dankzij welke aanpassingen of maatregelen? 3. Wat is de stand van zaken wat betreft het budget voor de A400M en de vertraging van de levering: a) Wat is de op dit moment door het contract vastgelegde leveringsdatum? b) Worden er verdere vertragingen verwacht? c) Wat bedraagt op dit moment het totale budget van Defensie voor dit toestel? d) Zal de herfinanciering uit 2010 volstaan om het programma verwezenlijkt te zien?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B002
Publicatiedatum 01/12/2014, 20142015
Antwoord

1. Vijf prototypes werden gebouwd om de testvluchten uit te voeren. Er werden reeds meer dan 6.800 vlieguren gepresteerd. In een eerste fase concentreerde de testplanning zich op het behalen van de EASA (European Aviation Safety Agency) burger certificatie (Type certificatie). Met de militaire certificatie en kwalificatie werd daarna de eerste standaard van het vliegtuig (IOC - Initial Operational Clearance) aanvaard door de deelnemende landen op 31 juli 2013. 2. De huidige en toekomstige testen zijn voorzien om de opeenvolgende standaarden van het vliegtuig te behalen (SOC - Standard Operational Clearance 1, 1.5, 2, en zo verder tot SOC 3). Alle evoluties van de configuratie zijn gelinkt aan een verhoging van de operationele capaciteiten zoals Aerial Delivery, Defensive Aids, Air-to-Air Refueling, en zo meer. Ze moeten getest worden en aanvaard worden door de deelnemende landen. In afwachting van de volgende SOC-configuratie worden de komende vliegtuigen in tussenconfiguraties (batches) geleverd wat moet toelaten om een gedeelte van de nieuwe capaciteiten te gebruiken vooraleer de volledige SOC-certificatie en kwalificatie wordt afgerond. Dit gefaseerd proces moet zorgen dat alle "kinderziekten" (die normaal zijn bij de ontwikkeling van een nieuw complex toestel) opgelost zijn vooraleer een specifieke configuratie aanvaard wordt. 3. De levering van de Belgische A400M vliegtuigen blijft gepland op de contractueel vastgelegde leveringsdata (tussen april 2019 en november 2020). Het totale investeringsbudget voor België voor dit programma bedraagt 1.189 miljoen euro en bleef onveranderd.

 
Eurovoc-hoofddescriptorDEFENSIEBELEID
Eurovoc-descriptorenDEFENSIEBELEID | KRIJGSMACHT | LUCHTMACHT | MILITAIRE LUCHTVLOOT | VLIEGTUIG