...

Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0500 - Zittingsperiode : 53


Auteur Carl Devlies, CD&V (01041)
Departement Staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en Staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de Eerste Minister
Sub-departement Leefmilieu, Energie, Mobiliteit en Staatshervorming
Titel Geluidshinderproblematiek rond de luchthaven van Zaventem (MV 18725).
Datum indiening29/07/2013
Taal N
Termijndatum30/09/2013

 
Vraag

Na een chaotisch beleid inzake de geluidshinderproblematiek rond de luchthaven van Zaventem, dat vele jaren aansleepte, kon uw voorganger een evenwichtig akkoord bereiken via de besluiten van de Ministerraden van 19 december 2008 en 26 februari 2010. De huidige regering bevestigde dit akkoord, besloot het op te nemen in het regeerakkoord en het integraal uit te voeren. De nieuwe opstijgingsprocedure vanaf baan 07, genoemd "07 rechtdoor", zal toelaten de geluidshinder in de regio van Leuven te verminderen bij oostenwind. Gezien Belgocontrol daartoe operationele aanpassingen diende uit te voeren, werd de periode tot implementering van deze nieuwe procedure in 2010 geschat op twee jaar. 1. Welke aspecten van het luchthaven- en regeerakkoord zijn nog niet gerealiseerd en wat is de voorziene timing? 2. a) Wat is de huidige stand van zaken van de implementatie van de opstijgprocedure 07 rechtdoor? b) Wanneer zal deze effectief in voege treden? 3. a) Welke versie van "07 rechtdoor" zal geďmplementeerd worden? b) Zal Erps-Kwerps ontzien worden? c) Vanaf waar zullen de opstijgende vliegtuigen afdraaien naar het zuiden?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B129
Publicatiedatum 12/09/2013, 20122013
Antwoord

Het gebruik van de baan 07R voor het opstijgen is complementair aan het gebruik van baan 02 voor het landen, rekening houdend met de wind. Verbeteringen in de besluitvorming zullen leiden tot een stabilisatie van het gebruik van de banen 25 door een betere vaststelling van de voorwaarden volgens dewelke Belgocontrol van de PRS kan afzien, in functie van de weersomstandigheden. Anderzijds zal een nieuwe startprocedure 07 Rechtdoor de vliegtuigen tot na Leuven laten opstijgen. De "koerscorrectie" ingevoerd in 2004 volgens het voorstel van de ombudsdienst voor de luchthaven moet behouden worden, want die voorkomt het overvliegen van het dorp Erps-Kwerps. De bedoeling van het voorstel van Belgocontrol is het vertrekkende verkeer via de 07R vanuit het oosten en het aankomende verkeer op de baan 02 vanuit het zuiden volledig te scheiden, zodat er geen conflict tussen landingen en opstijgingen zou ontstaan. Deze versie 4 is op 10 en 12 juni door Belgocontrol succesvol getest. De uiteindelijke uitvoering van de oplossing 07 Rechtdoor en het instellen van een model van strikt berekeningsmodel voor de windcomponenten zullen tegen einde van 2013 plaatsvinden.

 
Eurovoc-hoofddescriptorVERVOERBELEID
Eurovoc-descriptorenLUCHTHAVEN | LUCHTVERKEER | VERVOERBELEID | LAWAAI