...

Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0016 - Zittingsperiode : 53


Auteur Rita De Bont, VB (01194)
Departement Staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de eerste minister
Sub-departement Mobiliteit
Titel Registratie van elektrische voertuigen.
Datum indiening19/08/2010
Taal N

 
Vraag

De overheid heeft geen moeite gespaard om de bevolking te sensibiliseren voor de klimaatopwarming en de nadelen van fossiele brandstoffen. Elektrische voertuigen worden als een valabel alternatief naar voor geschoven, maar de inschrijving van deze voertuigen wordt belemmerd door een onaangepaste administratie. Voor wagens die hybride of volledig elektrisch aangedreven op de markt komen en een chassisnummer hebben dat naar de Europese typegoedkeuring verwijst, stellen zich geen problemen. Problemen duiken wel op wanneer een wagen met een brandstofmotor - vaak in Nederland - wordt omgebouwd naar een voertuig met elektrische aandrijving, voor auto's op perslucht en voor elektrische motoren buiten categorie A en B. Voor in Nederland omgebouwde wagens wordt het Nederlands gelijkvormigheidsattest niet aanvaard en de aanvraag van een Belgisch gelijkvormigheidsattest lijkt een lijdensweg te zijn. Voor wagens op perslucht zou geen nummerplaat kunnen uitgereikt worden daar "perslucht" niet voorkomt op het inschrijfformulier en dus niet kan aangeduid worden. Voor elektrische motoren kan geen nummerplaat worden afgeleverd daar de motorinhoud niet kan worden aangegeven, ondanks het feit dat er een duidelijke vermelding is van elektrische aandrijving op het vignet 705. 1. Bent u zich bewust van deze tekortkomingen? 2. a) Werkt uw departement aan de aanpassing van de inschrijvingsprocedure voor dergelijke elektrische voertuigen? b) Wacht men hiervoor op een wetgevend initiatief of op de nieuwe regering? 3. Wat zijn mogelijk andere obstakels voor de nodige aanpassing van de administratie?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B006
Publicatiedatum 16/11/2010, 20102011
Antwoord

Uw vraag betreffende de problematiek rond elektrische voertuigen houdt verband met twee aspecten, namelijk de homologatie en de inschrijving van deze voertuigen. Er heerst nogal wat onduidelijkheid over deze twee begrippen en ze worden dan ook dikwijls door elkaar gehaald of zelfs gelijkgesteld. Daarom vind ik het belangrijk om u eerst deze begrippen, homologatie en inschrijving, in het kort te verduidelijken. De homologatie of goedkeuring van een voertuig is de procedure waarbij wordt nagegaan of het voertuig aan alle reglementaire bepalingen voldoet. Deze reglementaire bepalingen zijn meestal technische voorschriften die ervoor zorgen dat de verkeersveiligheid en de bescherming van het milieu worden gewaarborgd. Er zijn twee soorten homologaties: de homologatie van één specifiek voertuig of de homologatie van een voertuigtype. In het eerste geval wordt er nagegaan of dat ene voertuig aan alle reglementaire bepalingen voldoet en indien dat het geval is, wordt er voor dat voertuig een goedkeuringscertificaat afgeleverd. In het tweede geval wordt er nagegaan of het type van voertuig aan alle reglementaire bepalingen voldoet en indien dat het geval is, wordt er voor dat voertuigtype een goedkeuringscertificaat afgeleverd. Alle voertuigen die gelijkvormig zijn met een goedgekeurd voertuigtype moeten geen homologatie ondergaan. Voor deze voertuigen wordt er een certificaat van overeenstemming of gelijkvormigheidsattest afgeleverd. De homologatie van voertuigen en de aflevering van goedkeuringscertificaten is de bevoegdheid van de goedkeuringsinstantie. Elke Europese lidstaat beschikt over een goedkeuringsinstantie en in België is dat de Dienst Homologaties van mijn administratie. De aflevering van gelijkvormigheidsattesten is de verantwoordelijkheid van de fabrikant. De homologatie is essentieel voor een voertuig en zonder homologatie kan een voertuig niet worden ingeschreven. Dat brengt ons bij het tweede begrip: de inschrijving. De inschrijving van een voertuig is de registratie van een voertuig in het Belgisch repertorium der voertuigen. Deze registratie wordt gekenmerkt door een inschrijvingsbewijs en een kentekenplaat. De registratie van een voertuig verleent tevens toestemming tot deelname aan het wegverkeer. Bij de registratie worden een aantal kenmerken van het voertuig opgenomen in het repertorium zoals het chassisnummer, de cilinderinhoud, het vermogen, de brandstof, enovoortz. Deze gegevens worden gebruikt door andere instanties zoals de FOD Financiën voor het innen van de verkeersbelasting, de federale politie bij wegcontroles, de keuringsorganismen bij de periodieke keuring, die allen toegang hebben tot het repertorium of een gedeelte daarvan. Het beheer van het repertorium is de bevoegdheid van de Dienst Inschrijvingen van mijn administratie. Na deze toelichting en om terug te komen tot uw vraag is het duidelijk dat niet alle problemen die u aankaart terug te brengen zijn tot de inschrijving van een voertuig. Sommige problemen behoren tot het domein van de homologatie van een voertuig. 1. Wat betreft de concrete gevallen die u aanhaalt zou ik niet durven spreken van tekortkomingen. In Nederland omgebouwde voertuigen beschikken over een Nederlands nationaal goedkeuringscertificaat. Dit goedkeuringsdocument is enkel geldig op Nederlands grondgebied. (Dit in tegenstelling met het Europese goedkeuringscertificaat dat geldig is in elke Europese lidstaat.) Het spreekt vanzelf dat als men dit voertuig wenst in te schrijven in België het over een Belgische nationale goedkeuring dient te beschikken en bijgevolg een homologatie in België moet ondergaan. Wat betreft de inschrijving van elektrische motorfietsen kan ik u garanderen dat er zich geen enkel probleem stelt. Het ontbreken van de cilinderinhoud vormt geen enkele belemmering bij de inschrijving van elektrische motorfietsen. Uw opmerking betreffende het aanvraagformulier tot inschrijving van een voertuig is terecht in die zin dat de vermelding 'perslucht' niet voorkomt op het aanvraagformulier doch dit betekent geenszins dat een voertuig aangedreven met perslucht niet kan ingeschreven worden. Op het aanvraagformulier heeft men onder de rubriek brandstof namelijk de mogelijkheid voorzien om een dergelijk voertuig in te schrijven onder de vermelding 'andere'. 2. Vermits de huidige procedure voor de inschrijving van elektrische voertuigen geen problemen stelt, acht ik het niet opportuun om ze te wijzigen. De invoering van de kentekenplaat volgens Europees model brengt enkel verandering in de afleveringsmodaliteiten van het inschrijvingsbewijs en de kentekenplaat en niet in de wijze waarop de aanvraag tot inschrijving wordt ingediend. Ook de homologatie van elektrische voertuigen met een Nederlandse, of meer algemeen een buitenlandse, nationale goedkeuring blijft noodzakelijk. In het verleden werden er klachten gesignaleerd in verband met de behandelingstermijn bij de Dienst Homologaties die voornamelijk te wijten waren aan de onderbemanning van de dienst. Maar met de realisatie van het personeelsplan 2010 voor de Dienst Homologaties is er op dat vlak verbetering merkbaar. 3. Omdat het op dit moment weinig zinvol is om de bestaande procedures aan te passen is er geen nood aan enig wetgevend initiatief noch van het parlement, noch van de regering. Van mogelijke obstakels kan dus beslist geen sprake zijn.

 
Eurovoc-hoofddescriptorREGISTRATIE VAN EEN VOERTUIG
Eurovoc-descriptorenELEKTRISCHE ENERGIE | REGISTRATIE VAN EEN VOERTUIG | AUTOMOBIEL | ZACHTE TECHNOLOGIE | ADMINISTRATIEVE FORMALITEIT | VERMINDERING VAN GASEMISSIE