Bulletin nr : B005 - Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0118 - Zittingsperiode : 56
Auteur | Kathleen Depoorter, N-VA (07387) |
Departement | Vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Ontwikkelingssamenwerking en Grootstedenbeleid |
Sub-departement | Soc Zaken, Gezondh, Ontw.samenw, Grootsteden |
Titel | Healthdata.be. |
Datum indiening | 28/11/2024 |
Taal | N |
Publicatie vraag |
![]() |
Publicatiedatum | 14/01/2025, 20242025 |
Status vraag | Antwoorden ontvangen |
Termijndatum | 09/01/2025 |
Vraag |
Healthdata.be is een essentieel platform dat door patiëntenorganisaties en farmaceutische bedrijven wordt gebruikt om aandoeningsspecifieke gegevens te verzamelen en te analyseren. Deze data, die worden opgevraagd bij Sciensano, zijn van groot belang voor het verbeteren van patiëntenzorg en wetenschappelijk onderzoek. Er zijn echter berichten dat het budget van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV) voor Healthdata.be gehalveerd zou worden, met mogelijk een volledige stopzetting in het vooruitzicht. 1. Klopt het dat er plannen zijn voor een volledige stopzetting van dit platform? Zo ja, wat is de motivatie hiervoor? 2. Hoe ziet het RIZIV de toekomst van dataverzameling en -analyse, mochten de middelen voor Healthdata.be verder worden afgebouwd? 3. Welke alternatieven worden overwogen om de continuïteit en kwaliteit van de dataverzameling te waarborgen? |
Status | 1 réponse normale - normaal antwoord - Gepubliceerd antwoord |
Publicatie antwoord |
![]() |
Publicatiedatum | 02/02/2025, 20242025 |
Antwoord |
1. De context vandaag is niet meer dezelfde als deze bij de oprichting van healthdata.be bijna tien jaar geleden. Er is een belangrijke evolutie van meer statische registers naar dynamische beschikbaarheid van Real World Data, routinematig en realtime gecollecteerd uit de elektronische patiëntendossiers (EPD's) in ziekenhuizen en andere bronnen. Daarenboven streven we ook naar een responsabilisering van de dataproviders in het beschikbaar maken van gezondheidsgegevens (steeds in volle respect van de privacy natuurlijk). De huidige technologie gebruikt door healthdata.be diende te evolueren om dit mogelijk te maken, want nu zorgde dit voor problemen met het functioneren van registers bij healthdata, met als gevolg ontevreden dataproviders, ontevredenheid van de datagebruikers over de beschikbaarheid van de data, een hoge kostprijs en een gebrek aan transparantie over deze kostprijs. De wijzigingen die op ons afkomen gaan uit van deze nieuwe visie: regelgeving zoals EHDS (European Health Data Space), ontstaan van HDA (Health Data Agency), het ontstaan van datanetwerken als resultaat van de data-capabilities projecten ondersteund door de FOD Volksgezondheid, BIHR (Belgian Integrated Health Record) en initiatieven van de gefedereerde entiteiten. Vandaar dat er nood is aan een toekomstbestendige oplossing binnen deze gewijzigde context. Het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV) en de FOD Volksgezondheid zijn dan ook samen aan de slag gegaan om een toekomstvisie voor het registerbeleid in België uit te werken. Deze toekomstvisie wordt momenteel nog verder afgetoetst met alle stakeholders en een plan voor de operationalisering van deze visie wordt opgemaakt. In het licht van deze context werd samen met healthdata.be een nieuwe budgetinschatting gemaakt voor 2025. Deze budgetinschatting houdt rekening met het in stand houden van de bestaande registers en het verbeteren van enkele functionaliteiten, de continuïteit wordt verzekerd. Er wordt evenwel tegelijkertijd nagedacht over het toekomstige registerbeleid en er worden hier ook reeds een deel van de middelen die voorheen naar healthdata.be gingen voor aangewend. 2. Zoals aangegeven wordt een toekomstvisie voor het registerbeleid in België uitgewerkt en wordt dit verder afgetoetst met de betrokken stakeholders, waaronder ook HDA, Federaal agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten (fagg), Sciensano en healthdata.be. Het blijft belangrijk in te zetten op een kwaliteitsvolle, maar ook efficiënte datacollectie, zodat de data ook effectief kan gebruikt worden voor de nodige analyses. Momenteel zijn de registers, statische, gecentraliseerde databases. Naar de toekomst toe moet ingezet worden op een gedecentraliseerd, gefedereerd datamodel. Dit wil zeggen dat de data zoveel mogelijk bij de bron blijft, maar dynamisch kan worden opgevraagd voor analyses. Hiervoor moet er onder meer ingezet worden op een datacatalogus, het verder implementeren van semantische standaarden zoals SNOMED CT (Systemized Nomenclature of Medicine - Clinical Terms) en technische standaarden zoals FHIR (Fast Healthcare Interoperability Resources) en OMOP (Observational Medical Outcomes Partnership). Afstemming met EHDS die eind 2026 van kracht wordt en moet geïmplementeerd zijn tegen eind 2028, maakt ook integraal deel uit van deze toekomstvisie. 3. De continuïteit van de bestaande registers wordt gewaarborgd, de budgetoefening om de bestaande registers te onderhouden en enkele verbeteringen aan de bestaande functionaliteiten aan het platform aan te brengen werd samen met healthdata.be gedaan. |
Eurovoc-hoofddescriptor | GEZONDHEIDSBELEID |
Eurovoc-descriptoren | GEZONDHEIDSBELEID | GEGEVENSBANK |
Vrije trefwoorden | RIZIV |