Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0110 - Zittingsperiode : 56
Auteur | Peter Buysrogge, N-VA (06030) |
Departement | Vice-eersteminister en minister van Mobiliteit |
Sub-departement | Mobiliteit |
Titel | Treinverbinding tussen het Waasland en Brussel. |
Datum indiening | 03/12/2024 |
Taal | N |
Status vraag | Antwoorden ontvangen |
Termijndatum | 09/01/2025 |
Vraag |
Door de plannen uit het vervoerplan 2023-2026 van de NMBS zou Sint-Niklaas, en bij gevolg het Waasland, vanaf 15 december geen rechtstreekse verbinding meer hebben met Brussel. De lC-trein tussen Kortrijk - Brussel - Dendermonde - Sint-Niklaas zal worden beperkt tot Dendermonde, waardoor de reizigers moeten overstappen in Dendermonde. Heel wat pendelaars vrezen voor de gevolgen van die beslissing. 1. Hebben er nog gesprekken plaatsgevonden rondom deze beslissing? Zo ja, met welke actoren en wat was de uitkomst hiervan? 2. Welke stappen heeft u nog ondernomen om de beslissing te keren en het behoud van deze vlotte, rechtstreekse treinverbinding te vrijwaren? Hoe staat u tegenover de afschaffing van een rechtstreekse en comfortabele verbinding van het Waasland met Brussel? 3. Zijn er plannen om binnen afzienbare tijd deze plannen terug te schroeven? Bent u bereid om deze beslissing terug te draaien? Is er ruimte voor evaluatie? Zo ja, wanneer zou deze gebeuren? 4. Zullen er aanpassingen gebeuren met de drukte tijdens de spitsuren? Wat is de procedure voor het aanpassen van de dienstregeling, indien blijkt dat de nieuwe opstelling niet voldoet aan de noden van de reizigers? Zijn er plannen om alternatieve verbindingen aan te bieden die de reizigers uit het Waasland kunnen helpen om de reistijd naar Brussel te verkorten, vooral tijdens de piekuren? Is er overwogen om de verbinding rechtstreeks in de ochtend- en avondspits te laten rijden? 5. Hoe evalueert u de impact van het schrappen van de rechtstreekse treinverbinding tussen het Waasland en Brussel op de dagelijkse pendelaars, zowel op vlak van reistijd als van het gebruiksgemak? Heeft u reeds klachten ontvangen van reizigers over de nieuwe regeling? 6. Wat is de reden voor de beslissing om deze verbinding te schrappen, ondanks de zorgen die geuit worden door de reizigers, de vakbond, de lokale besturen, de vervoerregio, enz.? 7. In hoeverre werd er overleg gepleegd met de lokale besturen en vervoersmaatschappijen uit het Waasland voor het schrappen van deze verbinding? Wordt er momenteel samengewerkt met de regio om alternatieve oplossingen te zoeken voor de reizigers? 8. Bent u het met me eens dat een rechtstreekse verbinding, een klantvriendelijkere verbinding is dan een verbinding waarbij je moet overstappen? |
Status | 1 réponse normale - normaal antwoord - Gepubliceerd antwoord |
Publicatie antwoord |
![]() |
Publicatiedatum | 14/01/2025, 20242025 |
Antwoord |
Ik heb de eer het geachte lid te verwijzen naar mijn antwoord op de samengevoegde mondelinge vragen, waaronder de uwe, over de wijzigingen in het NMBS-vervoersplan, tijdens de commissie Mobiliteit op 18 december 2024 (Integraal Verslag, Kamer, 2024-2025, CRIV 56 COM 062, blz. 28 tot 32). |
Eurovoc-hoofddescriptor | VERVOERBELEID |
Eurovoc-descriptoren | PROVINCIE OOST-VLAANDEREN | VERVOERBELEID | HOOFDSTEDELIJK GEWEST BRUSSEL | VERVOER PER SPOOR |
Vrije trefwoorden | NMBS |