...

Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0063 - Zittingsperiode : 56


Auteur Anneleen Van Bossuyt, N-VA (07354)
Departement Vice-eersteminister en minister van Economie en Werk, belast met Relance en Strategische Investeringen, en Wetenschapsbeleid
Sub-departement Economie, Werk, Relance, Strat. Invest., Wet.beleid
Titel Schade woningen door droogte.
Datum indiening19/11/2024
Taal N
Status vraagAntwoorden ontvangen
Termijndatum20/12/2024

 
Vraag

Ik stelde al regelmatig vragen over droogteschade aan woningen, en zoals u weet, zijn er nog steeds heel wat verzekeraars die sommige kosten na verzakking van de woning ten gevolge van droogte weigeren terug te betalen. Het was nochtans al in 2005 de bedoeling van de wetgever om slachtoffers met scheuren in hun woning door droogte te vergoeden via hun brandverzekering, maar verzekeringsmaatschappijen hebben dat nooit willen doen. Daarom werd in voorgaande jaren nog een interpretatieve wet aangenomen die de toenmalige bedoeling van de wetgever uit 2005 scherp stelt en de rechtsonzekerheid voor slachtoffers wegneemt: inklinken van een belangrijke massa van de bodemlaag door aanhoudende droogte en de schade ten gevolge daarvan, is gedekt door de brandverzekering. Dat verzekeraars nu nog steeds hun verplichtingen ontlopen, is ontoelaatbaar. U gaf eerder het advies aan consumenten die benadeeld worden, om naar de rechter of Ombudsman voor de Verzekeringen te stappen. 1. Hoeveel klachten ontving de Ombudsman over deze problematiek in 2022, 2023 en 2024? 2. In hoeveel van deze dossiers werd de vraag van de consument naar vergoeding als terecht beoordeeld? 3. In hoeveel van deze dossiers ging de verzekeringsmaatschappij effectief over tot uitbetaling en kon het dispuut aldus geregeld worden? 4. In hoeveel van deze dossiers kwam men tot een onderlinge overeenkomst? 5. In hoeveel van deze dossiers bleef de verzekeringsmaatschappij alle medewerking weigeren en werd de consument verplicht zich tot een juridische procedure te wenden?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord - Gepubliceerd antwoord
Publicatie antwoord     B004
Publicatiedatum 19/12/2024, 20242025
Antwoord

1. De Ombudsman van de Verzekeringen ontving het volgende aantal klachten/vragen in verband met schade aan woningen door droogte: - 2022: 18 - 2023: 29 - 2024: 12 2. De Ombudsman van de Verzekeringen oordeelde in het volgende aantal gevallen dat er geen discussie is en dat de consument bijgevolg vergoed dient te worden: - 2022: 4 - 2023: 5 - 2024: 2 3. In het volgende aantal gevallen ging de verzekeringsonderneming over tot uitbetaling, en werd het dispuut geregeld: - 2022: 13 - 2023: 13 - 2024: 3 De betalingen en regelingen gebeuren rechtstreeks tussen de partijen. 4. In het volgende aantal dossiers kwam men tot een onderlinge overeenkomst: - 2022: 9 - 2023: 8 - 2024: 1 5. De Ombudsman van de Verzekeringen noteerde in de statistieken geen enkel dossier waarin hij meende dat de verzekeraar onterecht heeft geweigerd, waardoor de verzekerde naar de rechtbank moest gaan. De Ombudsman van de Verzekeringen oordeelde in het volgende aantal gevallen dat de weigering tot tussenkomst door de verzekeringsonderneming terecht was (ongegronde dossiers): - 2022: 4 - 2023: 10 - 2024: 2 In die gevallen werden er door de consument mogelijks verdere gerechtelijke stappen ondernomen.

 
Eurovoc-hoofddescriptorECONOMISCH BELEID
Eurovoc-descriptorenSCHADE | HUISVESTING | BEMIDDELAAR | ECONOMISCH BELEID | VERZEKERING | DROOGTE
Vrije trefwoordenKLACHT