KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRIV 50 COM 528
CRIV 50 COM 528
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET HET BEKNOPT VERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTÉGRAL
AVEC LE COMPTE RENDU ANALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR HET
B
EDRIJFSLEVEN
,
HET
W
ETENSCHAPSBELEID
,
HET
O
NDERWIJS
,
DE
NATIONALE WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE
I
NSTELLINGEN
,
DE
M
IDDENSTAND
EN DE
L
ANDBOUW
C
OMMISSION DE L
'E
CONOMIE
,
DE LA
P
OLITIQUE
SCIENTIFIQUE
,
DE L
'E
DUCATION
,
DES
I
NSTITUTIONS SCIENTIFIQUES ET CULTURELLES
NATIONALES
,
DES
C
LASSES MOYENNES ET DE
L
'A
GRICULTURE
dinsdag mardi
10-07-2001 10-07-2001
14:30 uur
14:30 heures
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
AGALEV-ECOLO
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP Christelijke
Volkspartij
FN Front
National
PRL FDF MCC
Parti Réformateur libéral Front démocratique francophone-Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS Parti
socialiste
PSC Parti
social-chrétien
SP Socialistische
Partij
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000 Parlementair document van de 50e zittingsperiode + nummer
en volgnummer
DOC 50 0000/000
Document parlementaire de la 50e législature, suivi du n° et du
n° consécutif
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
Questions et Réponses écrites
CRIV
Integraal Verslag (op wit papier, bevat de bijlagen en het
beknopt verslag, met kruisverwijzingen tussen Integraal en
Beknopt Verslag)
CRIV
Compte Rendu Intégral (sur papier blanc, avec annexes et
CRA, avec renvois entre le CRI et le CRA)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRABV Beknopt Verslag (op blauw papier)
CRABV Compte
Rendu Analytique (sur papier bleu)
PLEN
Plenum (witte kaft)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
COM
Commissievergadering (beige kaft)
COM
Réunion de commission (couverture beige)
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
CRIV 50
COM 528
10/07/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Vraag van mevrouw Frieda Brepoels aan de
minister van Economie en Wetenschappelijk
Onderzoek belast met het Grootstedenbeleid over
"het evaluatierapport van de sperperiode rond de
kinderfeesten" (nr. 5089)
1
Question au ministre de l'Economie et de la
Recherche scientifique chargé de la Politique des
grandes villes sur "le rapport d'évaluation
concernant les périodes d'attente dans le cadre
des fêtes enfantines" (n° 5089)
1
Sprekers: Frieda Brepoels, voorzitter van de
VU&ID-fractie, Charles Picqué, minister van
Economie en Wetenschappelijk Onderzoek,
belast met het Grootstedenbeleid
Orateurs: Frieda Brepoels, présidente du
groupe VU&ID, Charles Picqué, ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique,
chargé de la Politique des grandes villes
CRIV 50
COM 528
10/07/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR HET
BEDRIJFSLEVEN, HET
WETENSCHAPSBELEID, HET
ONDERWIJS, DE NATIONALE
WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE INSTELLINGEN, DE
MIDDENSTAND EN DE
LANDBOUW
COMMISSION DE L'ECONOMIE,
DE LA POLITIQUE SCIENTIFIQUE,
DE L'EDUCATION, DES
INSTITUTIONS SCIENTIFIQUES
ET CULTURELLES NATIONALES,
DES CLASSES MOYENNES ET DE
L'AGRICULTURE
van
DINSDAG
10
JULI
2001
14:30 uur
______
du
MARDI
10
JUILLET
2001
14:30 heures
______
De vergadering wordt geopend om 14.43 uur door
de heer Jos Ansoms, voorzitter.
La séance est ouverte à 14.43 heures par M. Jos
Ansoms, président.
01 Vraag van mevrouw Frieda Brepoels aan de
minister van Economie en Wetenschappelijk
Onderzoek belast met het Grootstedenbeleid
over "het evaluatierapport van de sperperiode
rond de kinderfeesten" (nr. 5089)
01 Question au ministre de l'Economie et de la
Recherche scientifique chargé de la Politique
des grandes villes sur "le rapport d'évaluation
concernant les périodes d'attente dans le cadre
des fêtes enfantines" (n° 5089)
01.01 Frieda Brepoels (VU&ID): Mijnheer de
voorzitter, mijnheer de minister, collega's, wij
hebben reeds vaak over deze problematiek
gesproken omdat wij ten zeerste bezorgd zijn over
de gevolgen van een uitgebreide reclamevoering
rond steeds meer kinderfeesten. Verscheidene
collega's en ikzelf hebben hierover vorig jaar een
wetsvoorstel ingediend en wij wensen de
reglementering, zoals deze vorig jaar op vraag van
uw voorganger en door u ondersteund werd
uitgewerkt door de Raad voor het Verbruik, op de
voet te volgen. Ik denk dat het belangrijk is dat
een evaluatie na een jaar dus na de
paasfeesten zou kunnen leiden tot een aantal
nieuwe aanbevelingen of aanpassingen.
De Raad voor het Verbruik heeft een hele tijd
nodig gehad om tot een advies te komen, maar in
zijn plenaire vergadering van 27 juni werd een
advies uitgebracht over de naleving van de
aanbevelingen tot autoreglementering van de
voorbije sperperiode rond de kinderfeesten. Ik zal
de aanbevelingen hier niet herhalen. Ik
veronderstel dat de minister het advies reeds
heeft ontvangen en ik meen dan ook dat het
belangrijker is dat hij ons even uitlegt wat er
precies in het advies wordt aangebracht door de
verschillende groepen. Kunt u ons iets meer
vertellen over de evaluatie door de Raad voor het
Verbruik in verband met de gedane
aanbevelingen, over het aantal klachten en door
wie deze werden geformuleerd, alsook over de
maatregelen die genomen zullen worden, vooral
met betrekking tot het grote publiek en de
handelaars?
Werden de doelstellingen die door de
vertegenwoordigers van de verbruikers-
organisaties vorig jaar werden geformuleerd
volgens u bereikt, meer bepaald het respecteren
van de tijdsbepaling en het tijdsbesef van jonge
kinderen? Hoe kan dit nog eventueel bijgestuurd
worden?
Uit de evaluatie blijkt dat vooral de
vertegenwoordigers van de verbruikers-
organisaties voorstander zijn om hieraan nog een
aantal feesten of gebeurtenissen toe te voegen.
10/07/2001
CRIV 50
COM 528
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
Een voorbeeld hiervan is de start van de
schoolcampagnes, het feest van halloween en
andere feesten die steeds populairder worden. Er
bestaan ook nog een aantal kanalen waar men
vorig jaar geen rekening mee gehouden heeft,
namelijk het internet en de verkooppunten.
Tot slot zou ik aan de minister willen vragen of hij
voor de toekomst een meer gestructureerde
controle op de naleving van de aanbevelingen zou
willen uitwerken. Deze vragen vatten een beetje
de algemene problematiek samen en ik hoop dat
de minister daar dieper zal op ingaan.
01.02 Minister Charles Picqué: Mijnheer de
voorzitter, ik heb het advies van de Raad op 27
juni ontvangen. Dit zijn de resultaten in verband
met de klachten. De consumentenorganisaties
hebben in totaal 314 klachten ontvangen. 255
klachten betroffen brochures, 18 klachten gingen
over de media, 4 klachten over de fysieke
aanwezigheid van sinterklaas of de kerstman en 4
klachten over de inrichting van het verkooppunt.
33 klachten konden niet worden gepreciseerd.
De meeste klachten hebben te maken met het
verspreiden van reclamefolders vóór de
toegelaten datum, de speelgoedbrochures en de
situatie rondom het sinterklaasfeest. Een zeker
aantal, zeven om precies te zijn, ging over
winkelketens die voornamelijk actief zijn in de
speelgoedsector.
De Raad stelt vast dat, ondanks het niet te
verwaarlozen aantal klachten van consumenten,
de verschillende sperperiodes werden nageleefd
en dat er zich buiten de verkooppunten rond
sinterklaas, Kerstmis en Pasen een merkbare
wijziging op het vlak van reclames en promotie
heeft voorgedaan. Alle partijen binnen de Raad
zijn het erover eens dat het systeem niet perfect is
en dat er dus zaken zouden kunnen worden
verbeterd, bijvoorbeeld op het vlak van de
bekendmaking van de aanbevelingen aan de
handelaars en de consumenten. Dat kan ook door
de handelaars die geen lid zijn ertoe aan te zetten
de aanbevelingen na te leven, en door daarop toe
te zien.
De consumentenorganisaties pleiten voor een
uitbreiding van de aanbevelingen op het vlak van
de evenementen of gebeurtenissen ik denk
bijvoorbeeld aan de "terug naar school"-
campagne waarbij er een beroep wordt gedaan
op reclamecampagnes die zich specifiek naar
kinderen richten. Ze pleiten ook voor een
uitbreiding in verband met de infrastructuur van
het verkooppunt en inzake de internetsites.
Bovendien vinden ze dat een meer
gestructureerde opvolging van de naleving van de
aanbevelingen noodzakelijk is. De professionelen
zijn van mening dat de naleving van de
aanbevelingen die door de Raad worden
geformuleerd, heel positief is. Diezelfde
vertegenwoordigers pleiten uitdrukkelijk voor het
behoud van het zelfregelende systeem. Een
dergelijk systeem kan maar resultaten opleveren
als de ondernemers voldoende tijd hebben om de
aanbevelingen na te leven.
In die context past een jaarlijkse evaluatie van het
systeem. Zij verklaren zich bereid om al hun
krachten te bundelen, wat tot uitdrukking zal
komen in een coherente aanpak die zich
eveneens tot de ondernemers richt die niet bij een
federatie zijn aangesloten.
Via de pers en internet zal ruchtbaarheid worden
gegeven aan de aanbevelingen. Ik denk meer
bepaald aan websites en kranten die de leden van
de federaties aanbelangen.
Dezelfde vertegenwoordigers verzetten zich
formeel tegen iedere uitbreiding van het
bestaande zelfregulerende systeem tot andere
feesten of gebeurtenissen. Dat is het advies van
beroepsmensen.
Uit deze evaluatie blijkt dat de aanbeveling
ontegensprekelijk een weerslag op de verkoop
heeft gehad. Een grote meerderheid van de
ondernemingen heeft de regels vrijwillig gevolgd.
Een reglementering lijkt mij in dit stadium derhalve
niet nodig. Ik heb nota genomen van de
verbintenis van de beroepsorganisaties om hun
krachten te bundelen opdat de aanbevelingen
tijdens de komende kinderfeesten nog beter
zouden worden toegepast. De uitvoering van deze
aanbevelingen kan uiteraard slechts de
tijdsbepaling en het tijdsbesef van het kind ten
goede komen en dat is ook het doel ervan.
De vraag is of men nog verder moet gaan, zoals
de verbruikersorganisaties voorstellen. Zij pleiten
immers voor de uitbreiding naar andere feesten
en evenementen - precies het tegenovergestelde
van wat de beroepsorganisaties verdedigen. Zoals
ik reeds heb gezegd, zijn de vakorganisaties
tegen deze uitbreiding gekant. Men moet deze
aanbevelingen een beetje tijd gunnen. Men moet
immers logisch zijn. Als men aan de
belanghebbenden vraagt aanbevelingen te doen,
moet niet bij de eerste gelegenheid naar
reglementeringen worden gegrepen, te meer daar
de algemene opinie vrij positief is. Ik meen dat
men dit akkoord opnieuw moet bespreken bij een
CRIV 50
COM 528
10/07/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
tweede evaluatie en dat men dan eventueel een
uitbreiding tot andere evenementen kan
voorstellen.
Sommige organisaties vragen een
gestructureerde controle. In hun advies zeggen zij
niet wat een dergelijke controle betekent. Als de
belanghebbenden van de markt het eens worden
over het naleven van bepaalde regels, is het
logisch dat dezelfde instanties de controle ervan
organiseren. Ik heb aan de Raad voor de
Mededinging een verzoek tot advies over de
omkadering van de vrijwillige overeenkomsten
voorgelegd. De vrijwillige overeenkomsten zouden
bij besluit bindend verklaard kunnen worden. In
dat kader zouden de overeenkomsten door de
Economische Inspectie gecontroleerd kunnen
worden, maar momenteel is dit niet het geval.
01.03 Frieda Brepoels (VU&ID): Mijnheer de
voorzitter, ik wens de minister te danken voor zijn
antwoord dat inderdaad een weergave is van het
advies dat door de Raad voor het Verbruik werd
geformuleerd.
Wat mij echter nog een beetje stoort zijn de 2
groepen met uiterst tegengestelde standpunten
die in de Raad voor het Verbruik aan bod komen.
Het is duidelijk dat zij een andere doelstelling
vooropstellen omdat zij andere belangen te
verdedigen hebben. De vraag is echter welke rol
de overheid kan spelen om deze standpunten te
verzoenen. Ik vind namelijk in het advies als
zodanig, noch in uw toelichting weinig verzoening
tussen de 2 standpunten terug. Volgens het ene
standpunt wenst men geen enkele uitbreiding van
activiteiten of festiviteiten, terwijl de groep die
staat voor het respecteren van tijdsbesef en
tijdsbepaling van jonge kinderen, dit wel
noodzakelijk vindt. De ene groep wenst naar de
verkooppunten toe geen enkele uitbreiding van
controle, terwijl de andere groep vindt dat dit
precies het probleem was. De vraag blijft welke rol
de overheid daarin kan spelen en in die zin
hebben de Limburgse kleuterjuffen die tijdens het
eerste deel van de vergadering aanwezig waren,
hun ervaring medegedeeld alsook de
afgevaardigde van de ouderverenigingen. Ik vraag
mij af of het niet mogelijk zou zijn dat u, gezien uw
verantwoordelijkheid voor deze problematiek op
het federaal niveau, contact zou opnemen met de
2 ministers die bevoegd zijn voor onderwijs.
Zouden zij geen bijkomende informatie kunnen
leveren die dan gezamenlijk naar de sector toe als
zodanig zou kunnen gebracht worden? Ik heb
namelijk de indruk dat de sector totaal niet
overtuigd is van de problematiek. Vanzelfsprekend
zijn voor hen enkel de verkoopcijfers belangrijk,
wat natuurlijk ook logisch is maar het is juist om
die reden dat de overheid het initiatief genomen
heeft om hierover na te denken. Wij vinden het
immers belangrijk dat deze kinderen op de een of
andere manier als consument beschermd worden.
Naar mijn mening is het advies ook weinig
creatief. Men zou bijvoorbeeld kunnen denken aan
de publicatie van de namen van de overtreders.
Ten overstaan van de publieke opinie zou hen dit
allicht niet zo goed uitkomen.
Slechts een zeer beperkt aantal mensen dient
effectief klacht in. Weinigen zijn daartoe bereid en
er is bovendien zeer weinig reclame gevoerd rond
het feit dat men onder andere bij Test Aankoop en
bij de Bond voor Grote en Jonge Gezinnen
klachten kon formuleren.
Mijnheer de minister, ik zou al deze elementen
willen aanhalen in de hoop dat u niet wacht op de
jaarlijkse evaluatie. Ik denk dat men tot strengere
maatregelen moet overgaan en ik hoop dat u
daarover wilt nadenken om in dat verband in de
loop van de volgende maanden initiatieven te
nemen.
01.04 Minister Charles Picqué: Wij moeten ervan
uitgaan dat de verbruikers van mening waren dat
de reglementering op een behoorlijke wijze werd
nageleefd.
De verbruikers zijn natuurlijk voorstanders van
een uitbreiding. Ik ben ervan overtuigd dat de
beroepsfederaties beseffen dat, indien het aantal
klachten toeneemt, er onvermijdelijk een
reglementering, een wet misschien, uitgevaardigd
zal worden. Ik reken op de bewustwording van de
beroepsfederaties, die hun leden moeten
sensibiliseren op dit vlak. Ik denk dat wij op de
tweede evaluatie wachten om te beslissen of we
doorgaan of niet, maar ik denk dat de
beroepsfederaties er zich van bewust zijn dat er
nieuwe inspanningen kunnen worden geleverd en
ik reken er dus op dat de beroepsmensen meer
en meer gevoelig zijn voor het naleven van deze
maatregelen.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt
gesloten om 15.02 uur.
La réunion publique de commission est levée à
15.02 heures.
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRABV 50 COM 528
CRABV 50 COM 528
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR HET
B
EDRIJFSLEVEN
,
HET
W
ETENSCHAPSBELEID
,
HET
O
NDERWIJS
,
DE
NATIONALE WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE
I
NSTELLINGEN
,
DE
M
IDDENSTAND
EN DE
L
ANDBOUW
C
OMMISSION DE L
'E
CONOMIE
,
DE LA
P
OLITIQUE
SCIENTIFIQUE
,
DE L
'E
DUCATION
,
DES
I
NSTITUTIONS SCIENTIFIQUES ET CULTURELLES
NATIONALES
,
DES
C
LASSES MOYENNES ET DE
L
'A
GRICULTURE
dinsdag mardi
10-07-2001 10-07-2001
14:33 uur
14:33 heures
CRABV 50
COM 528
10/07/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Vraag van mevrouw Frieda Brepoels tot de
minister van Economie en Wetenschappelijk
Onderzoek belast met het Grootstedenbeleid over
"het evaluatierapport van de sperperiode rond de
kinderfeesten" (nr. 5089)
1
Question de Mme Frieda Brepoels au ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique chargé
de la Politique des grandes villes sur "le rapport
d'évaluation concernant les périodes d'attente
dans le cadre des fêtes enfantines" (n° 5089)
1
Sprekers: Frieda Brepoels, voorzitter van de
VU&ID-fractie, Charles Picqué, minister van
Economie en Wetenschappelijk Onderzoek,
belast met het Grootstedenbeleid
Orateurs: Frieda Brepoels, président du
groupe VU&ID , Charles Picqué, ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique,
chargé de la Politique des grandes villes
CRABV 50
COM 528
10/07/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR HET
BEDRIJFSLEVEN, HET
WETENSCHAPSBELEID, HET
ONDERWIJS, DE NATIONALE
WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE INSTELLINGEN, DE
MIDDENSTAND EN DE
LANDBOUW
COMMISSION DE L'ECONOMIE,
DE LA POLITIQUE SCIENTIFIQUE,
DE L'EDUCATION, DES
INSTITUTIONS SCIENTIFIQUES
ET CULTURELLES NATIONALES,
DES CLASSES MOYENNES ET DE
L'AGRICULTURE
van
DINSDAG
10
JULI
2001
14:33 uur
______
du
MARDI
10
JUILLET
2001
14:33 heures
______
De vergadering wordt geopend om 14.43 uur door
de heer Jos Ansoms, voorzitter.
La séance est ouverte à 14.43 heures par M. Jos
Ansoms, président.
01 Vraag van mevrouw Frieda Brepoels tot de
minister van Economie en Wetenschappelijk
Onderzoek belast met het Grootstedenbeleid
over "het evaluatierapport van de sperperiode
rond de kinderfeesten" (nr. 5089)
01 Question de Mme Frieda Brepoels au ministre
de l'Economie et de la Recherche scientifique
chargé de la Politique des grandes villes sur "le
rapport d'évaluation concernant les périodes
d'attente dans le cadre des fêtes enfantines"
(n° 5089)
01.01 Frieda Brepoels (VU&ID): De uitgebreide
reclame omtrent de kinderfeesten baart ons zorgen.
Daarom dienden wij vorig jaar een wetsvoorstel in
om een en ander te regelen. Wij willen de
reglementering zoals ze vorig jaar is uitgewerkt
opvolgen om eventuele aanpassingen door te
voeren. De Raad voor het Verbruik is op 27 juni tot
een advies gekomen over de naleving van de
aanbevelingen over de autoreglementering in
verband met de sperperiode.
Kan de minister aangeven wat het advies inhoudt
en hoe de aanbevelingen zijn geëvalueerd? Om
hoeveel klachten gaat het en wie diende ze in?
Welke maatregelen worden genomen naar publiek
en handelaars toe? Zijn de doelstellingen van de
verbruikersorganisaties in verband met het
tijdsbesef van kinderen gehaald? Vooral de
vertegenwoordigers van de verbruikersorganisaties
zijn er voorstander van om nieuwe feesten toe te
01.01 Frieda Brepoels (VU&ID): Les vastes
campagnes publicitaires qui entourent les fêtes
enfantines nous préoccupent.C'est pourquoi nous
avons déposé, l'année dernière, une proposition de
loi visant à imposer un certain nombre de règles
dans ce domaine. Nous voulons assurer le suivi de
la réglementation élaborée l'année dernière, afin de
pouvoir y apporter éventuellement des
aménagements. Le Conseil de la consommation a
émis, le 27 juin, un avis relatif au respect des
recommandations de l'autoréglementation en ce qui
concerne la période d'attente.
Le ministre pourrait-il donner des précisions sur le
contenu de l'avis et la manière dont les
recommandations sont évaluées ? De combien de
plaintes s'agit-il et qui les a introduites ? Quelles
mesures sont prises à l'égard du public et des
commerçants
? Les objectifs fixés par les
organisations de défense des consommateurs
concernant la notion du temps chez les enfants
sont-ils atteints ? Ce sont surtout les représentants
10/07/2001
CRABV 50
COM 528
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
voegen, zoals de start van het schooljaar,
Halloween en Sint-Maarten. Ook kanalen zoals
internet of speciale verkooppunten moeten
misschien wel behandeld worden. Kan de minister
een gestructureerde controle uitwerken op de
naleving van de aanbevelingen?
des organisations de défense des consommateurs
qui sont favorables à l'introduction de nouvelles
fêtes, comme le début de l'année scolaire,
Halloween et la Saint-Martin. Il conviendrait peut
être également de se pencher sur l'apparition de
nouveaux canaux comme internet ou des points de
vente spéciaux. Le ministre pourrait-il élaborer un
contrôle structuré du respect des
recommandations ?
01.02 Minister Charles Picqué (Nederlands): Ik
heb het advies van de Raad voor het Verbruik op 26
juni ontvangen. De consumentenorganisaties
hebben 314 klachten ontvangen, onder meer
omtrent brochures, media en de fysieke
aanwezigheid van Sinterklaas en de Kerstman. De
meeste klachten gaan over de verspreiding van
reclamefolders en speelgoedbrochures, en over
grote speelgoedwinkels.
De Raad stelt vast dat de sperperiodes globaal
goed werden nageleefd. Het systeem kan echter
nog verbeterd worden, vooral op het gebied van
informatie aan de handelaars en consumenten. De
consumentenorganisaties pleiten ook voor een
uitbreiding van de sperperiodes tot andere feesten
en gebeurtenissen en tot de verkooppunten en
internetsites. Ook is een betere opvolging van de
aanbevelingen aangewezen.
De producenten benadrukken de noodzaak van een
zelfregulerend systeem met een jaarlijkse evaluatie.
Ook de ondernemers die niet bij een federatie zijn
aangesloten moeten via de media, internet en de
pers worden bereikt.
01.02 Charles Picqué , ministre (en néerlandais) :
L'avis du Conseil de la concurrence m'est parvenu
le 26 juin dernier. Les organisations de défense des
consommateurs ont reçu 314 plaintes, relatives
entre autres aux brochures, aux médias et à la
présence physique de Saint-Nicolas et du Père
Noël. La plupart des plaintes portent sur la diffusion
de brochures publicitaires et de publicités pour des
jouets ainsi que sur les grands magasins de jouets.
Le Conseil constate que les périodes d'attente sont
en général relativement bien respectées. Le
système pourrait cependant encore être amélioré,
en particulier sur le plan de l'information des
commerçants et des consommateurs. Les
organisations de défense des consommateurs
plaident pour une extension des périodes d'attente
à d'autres fêtes ou événements, ainsi qu'aux points
de vente et aux sites internet. Par ailleurs, un
meilleur suivi des recommandations est également
souhaitable.
Les producteurs insistent sur la nécessité d'un
système autorégulateur, accompagné d'une
évaluation annuelle. Il convient d'informer les
entrepreneurs qui ne sont pas affiliés à une
fédération via les médias, internet et la presse.
Dezelfde vertegenwoordigers verzetten zich tegen
de uitbreiding van de bestaande autoregulering tot
andere feesten.
Uit de evaluatie blijkt dus dat de aanbevelingen een
weerslag hadden op de verkoop. De meeste
ondernemers volgden de aanbevelingen vrijwillig
op. De beroepsorganisaties hebben zich er toe
verbonden om de aanbevelingen bij de komende
feesten nog beter te doen naleven. Dat kan het
tijdsbesef van jonge kinderen alleen maar ten
goede komen.
De verbruikersorganisaties willen verder gaan dan
de beroepsorganisaties. Zij willen nieuwe feesten
en nieuwe kanalen aan de reglementering
toevoegen. Men moet geduld opbrengen om de
aanbevelingen ten volle te laten toepassen.
Ces mêmes représentants s'opposent à l'extension
de l'autoréglementation existante à d'autres fêtes.
L'évaluation montre que les recommandations ont
eu une incidence sur les ventes. La plupart des
entreprises ont suivi volontairement les
recommandations. Les organisations
professionnelles se sont engagées à faire respecter
mieux encore les recommandations lors des
prochaines fêtes. Ceci ne peut être que bénéfique
pour la notion du temps chez les jeunes enfants.
Les organisations de défense des consommateurs
veulent aller plus loin que les organisations
professionnelles. Elles veulent ajouter des
nouvelles fêtes et des nouveaux canaux à la
réglementation. Il faut avoir la patience d'attendre
l'application complète des recommandations.
CRABV 50
COM 528
10/07/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
De politieke opinie is positief en pas bij een tweede
evaluatie kan misschien over een uitbreiding
worden nagedacht. Sommige organisaties vragen
een gestructureerde controle, al is niet altijd
duidelijk wat ze daar precies mee bedoelen. Het is
logisch dat de beroepsorganisaties die de
aanbevelingen willen doen toepassen ook de
controle daarop uitoefenen. Een controle door de
Economische Inspectie zou mogelijk zijn indien de
vrijwillige overeenkomsten bij besluit bindend
worden verklaard.
L'opinion publique est positive et une extension
pourrait éventuellement être envisagée lors d'une
seconde évaluation. Certaines organisations
réclament un contrôle structuré, même s'il n'est pas
toujours facile de comprendre ce qu'elles entendent
par là. Il est logique que les organisations
professionnelles qui veulent faire appliquer des
recommandations, exercent également le contrôle
du respect de celles-ci. Un contrôle par les services
de l'Inspection économique serait possible si les
conventions volontaires étaient déclarées
contraignantes par arrêté.
01.03 Frieda Brepoels (VU&ID): Ik dank de
minister voor de duidelijke weergave van het advies
van de Raad. Beide groepen hebben duidelijk
tegengestelde standpunten.
Welke rol kan de overheid spelen bij de verzoening
daarvan? Is een uitbreiding van de sperperiodes
noodzakelijk of niet?
Afgevaardigden van het kleuteronderwijs en van
ouderverenigingen zijn alleszins vragende partij
voor bijkomende informatie vanwege uw diensten.
Ook kinderen moeten immers beschermd worden
als consument. Waarom kunnen de namen van
overtreders bijvoorbeeld niet publiek worden
gemaakt? Wij hopen dat de minister meer zal
ondernemen dan enkel de jaarlijkse evaluatie af te
wachten en we hopen creatieve initiatieven te zien
tijdens de komende maanden.
01.03 Frieda Brepoels (VU&ID): Je remercie le
ministre d'avoir rendu compte avec précision de
l'avis du Conseil. Les deux camps ont
manifestement des points de vue opposés.
Quel rôle les pouvoirs publics peuvent-ils jouer pour
concilier ces points de vue ? Un élargissement des
périodes d'interdiction est-il nécessaire ou non ?
Les délégués de l'enseignement maternel et des
associations de parents sont en tout cas
demandeurs de davantage d'informations de vos
services. Les enfants doivent en effet être
également protégés en tant que consommateurs.
Pourquoi, par exemple, les noms des autorités ne
peuvent-ils être publiés ? Nous espérons que le
ministre entreprendra davantage de démarches et
qu'il ne se contentera pas d'attendre l'évaluation
annuelle, et nous espérons des initiatives créatives
au cours des prochains mois.
01.04 Minister Charles Picqué (Nederlands): De
verbruikersorganisaties zijn van oordeel dat de
reglementering behoorlijk werd nageleefd, maar
willen verder gaan. De beroepsfederaties beseffen
anderzijds dat er wetgevend werk zal volgen bij een
stijgend aantal klachten. Zij moeten hun leden
sensibiliseren. Ik stel voor de tweede evaluatie af te
wachten.
01.04 Charles Picqué , ministre (en néerlandais):
Les organisations de défense des consommateurs
estiment que la réglementation a été respectée
mais veulent aller plus loin. Les organisations
professionnelles sont, par ailleurs, bien conscientes
qu'une multiplication des plaintes requerra un travail
législatif. Elles doivent sensibiliser leurs membres.
Je propose d'attendre la seconde évaluation.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 15.02 uur.
La réunion publique de commission est levée à
15.02 heures.
Document Outline