KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRIV 50 COM 501
CRIV 50 COM 501
V
OORLOPIGE VERSIE
N
IET CITEREN ZONDER BRONVERMELDING
De definitieve versie, op wit papier, bevat de
bijlagen en het tweetalige beknopt verslag.
V
ERSION PROVISOIRE
N
E PAS CITER SANS MENTIONNER LA SOURCE
La version définitive, sur papier blanc, comprend les
annexes et le compte rendu analytique bilingue
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES
R
EPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTEGRAL
C
OMMISSIE VOOR DE
S
OCIALE
Z
AKEN
C
OMMISSION DES
A
FFAIRES SOCIALES
dinsdag mardi
12-06-2001 12-06-2001
14:30 uur
14:30 heures


De teksten werden nog niet door de sprekers nagezien. Zij
kunnen hun correcties schriftelijk
meedelen vóór
Les textes n'ont pas encore été révisés par les orateurs.
Ceux-ci peuvent communiquer leurs corrections par écrit
avant le
14-06-2001, om 16 uur
aan de Dienst Parlementaire Handelingen.
14-06-2001, à 16 heures
au Service des Annales parlementaires.
Fax: 02 549 88 47
e-mail: CRIV@dekamer.be
Fax: 02 549 88 47
e-mail: CRIV@lachambre.be
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
































AGALEV-ECOLO
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP Christelijke
Volkspartij
FN Front
National
PRL FDF MCC
Parti Réformateur libéral ­ Front démocratique francophone-Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS Parti
socialiste
PSC Parti
social-chrétien
SP Socialistische
Partij
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000 Parlementair document van de 50e zittingsperiode + nummer
en volgnummer
DOC 50 0000/000
Document parlementaire de la 50e législature, suivi du n° et du
n° consécutif
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
Questions et Réponses écrites
CRIV
Integraal Verslag (op wit papier, bevat de bijlagen en het
beknopt verslag, met kruisverwijzingen tussen Integraal en
Beknopt Verslag)
CRIV
Compte Rendu Intégral (sur papier blanc, avec annexes et
CRA, avec renvois entre le CRI et le CRA)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRABV Beknopt Verslag (op blauw papier)
CRABV Compte
Rendu Analytique (sur papier bleu)
PLEN
Plenum (witte kaft)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
COM
Commissievergadering (beige kaft)
COM
Réunion de commission (couverture beige)
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Commandes
:
Place de la Nation 2
1008 Bruxelles
Tél. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be

e-mail : aff.generales@laChambre.be
CRIV 50
COM 501
12/06/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i


INHOUD
SOMMAIRE
Samengevoegde vragen van
1
Questions jointes de
1
- mevrouw Trees Pieters aan de vice-eerste
minister en minister van Werkgelegenheid over
"de veiligheidscoördinatie" (nr. 4876)
1
- Mme Trees Pieters à la vice-première ministre et
ministre de l'Emploi sur "la coordination de
sécurité" (n° 4876)
1
- mevrouw Maggie De Block aan de vice-eerste
minister en minister van Werkgelegenheid over
"het Koninklijk Besluit betreffende de tijdelijke en
mobiele werkplaatsen" (nr. 4893)
1
- Mme Maggie De Block à la vice-première
ministre et ministre de l'Emploi sur 'arrêté royal
relatif aux chantiers temporaires ou mobiles"
(n° 4893)
1
Sprekers: Trees Pieters, Maggie De Block,
Laurette Onkelinx
, vice-eerste minister en
minister van Werkgelegenheid
Orateurs: Trees Pieters, Maggie De Block,
Laurette Onkelinx
, vice-première ministre et
ministre de l'Emploi
CRIV 50
COM 501
12/06/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1




COMMISSIE VOOR DE SOCIALE
ZAKEN
COMMISSION DES AFFAIRES
SOCIALES
van
DINSDAG
12
JUNI
2001
14:30 uur
______
du
MARDI
12
JUIN
2001
14:30 heures
______

De vergadering wordt geopend om 14.41 uur door
de heer Joos Wauters, voorzitter.
La séance est ouverte à 14.41 heures par M. Joos
Wauters, président.

De voorzitter: De heer Valkeniers kondigde een
bijkomende vraag aan, maar aangezien ze
inmiddels reeds werd beantwoord door de
efficiënte diensten van de minister, werd deze
vraag ingetrokken.

Jef Valkeniers (VLD): Mijnheer de voorzitter, sta
mij toe mevrouw de minister te danken voor het
snelle antwoord op mijn vraag, wat bewijst dat
vragen soms sneller schriftelijk dan mondeling
worden beantwoord. Het is bijgevolg misschien
niet raadzaam alleen mondelinge vragen te
stellen.

Mevrouw de minister, ik maak van de gelegenheid
gebruik om tevens uw medewerkers terzake te
danken.

De voorzitter: Dat was een sympathieke
opmerking, mijnheer Valkeniers.

Wij gaan thans over tot de vragen.
01 Samengevoegde vragen van
- mevrouw Trees Pieters aan de vice-eerste
minister en minister van Werkgelegenheid over
"de veiligheidscoördinatie" (nr. 4876)
- mevrouw Maggie De Block aan de vice-eerste
minister en minister van Werkgelegenheid over
"het Koninklijk Besluit betreffende de tijdelijke
en mobiele werkplaatsen" (nr. 4893)
01 Questions jointes de
- Mme Trees Pieters à la vice-première ministre
et ministre de l'Emploi sur "la coordination de
sécurité" (n° 4876)
- Mme Maggie De Block à la vice-première
ministre et ministre de l'Emploi sur 'arrêté royal
relatif aux chantiers temporaires ou mobiles"
(n° 4893)
01.01 Trees Pieters (CVP): Mijnheer de
voorzitter, mevrouw de minister, wij moeten
vaststellen dat na amper enkele weken van
toepassing te zijn, het koninklijk besluit over de
veiligheidscoördinatie tot diverse interpretaties
leidt bij betrokkenen, namelijk de openbare
besturen en de opdrachtgevers.

Het departement van Leefmilieu en Infrastructuur
van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap
verwerpt in zijn lastenboek de overgangs-
maatregelen van voornoemd koninklijk besluit en
stelt dat alleen preventieadviseurs van niveau I of
II aanvaardbaar zijn als coördinator.

Gezien het beperkte aanbod tot op heden, zouden
deze personen moeten worden weggekocht bij
aannemers, wat meer schadelijk dan bevorderlijk
zal zijn voor de veiligheid. De overgangs-
maatregelen waren nochtans bedoeld om de
invoering weloverwogen en veilig te laten
gebeuren. Door deze maatregelen te negeren
doet men meer kwaad dan goed.

In het Waals Gewest heeft het departement van
Leefmilieu en Infrastructuur evenmin de intentie
de veiligheidsmaatregelen afzonderlijk in de
meetstaat van de prijzen op te nemen. Zij
verkiezen dat deze kosten opgenomen blijven in
de algemene kosten van de bouwplaats.

Een aantal lagere besturen en een aantal privé-
opdrachtgevers ten slotte, schrijven doodleuk in
hun bestek dat de coördinatie ten laste is van de
aanneming, hetgeen volledig in strijd is met de
12/06/2001
CRIV 50
COM 501
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
wet.

Op diverse niveaus kan dus worden vastgesteld
dat het koninklijk besluit ofwel niet wordt
toegepast, ofwel het voorwerp uitmaakt van
afwijkende interpretaties.

Mevrouw de minister, welke acties zult u
ondernemen om deze interpretatieverschillen weg
te werken en om iedereen zo snel mogelijk op
dezelfde lijn te zetten?
01.02 Maggie De Block (VLD): Mijnheer de
voorzitter, mevrouw de minister, ik ga u de
inleiding besparen. Ik zou graag antwoord krijgen
op de volgende vragen.

Hoe verklaart u dat er nog geen duidelijke
antwoorden zijn gegeven op de praktische vragen
van de bouwheren inzake de aanstelling van de
veiligheidscoördinatoren?

Welke acties zal de minister ondernemen opdat
de particuliere bouwheren over eenduidige
informatie zouden kunnen beschikken met
betrekking tot de precieze implementatie van de
reglementering inzake de
veiligheidscoördinatoren? Op welke termijn zal dat
geschieden?

Zult u via de website van het ministerie van Arbeid
en Tewerkstelling een lijst ter beschikking stellen
van de veiligheidscoördinatoren die momenteel
kunnen worden aangesproken om de coördinatie
van de bouwwerven op zich te nemen zodat de
mensen deze kunnen consulteren en daaruit
iemand aanwerven?

Kan de minister aan de hand van enkele concrete
voorbeelden aantonen wat precies onder de
noemer "start van de bouwwerken" wordt
verstaan?

Wordt een particuliere bouwheer al of niet
vrijgesteld van de aanstelling van een
veiligheidscoördinator indien hij kan aantonen dat
nooit twee aannemers tegelijk op zijn werf
aanwezig zijn?
01.03 Minister Laurette Onkelinx: Mijnheer de
voorzitter, collega's, naar aanleiding van vroegere
vragen heb ik reeds meegedeeld dat mijn
administratie vanaf de datum van de publicatie
van het besluite via informatie op de website van
het departement van Tewerkstelling en Arbeid en
via een informatienota die wordt opgestuurd aan
iedereen die erom vraagt, antwoord geeft op
vragen die bij het publiek kunnen leven.
Bovendien geven ambtenaren van de
administratie toelichting op informatie-
vergaderingen die ingericht worden door
organisaties die nauw bij het bouwgebeuren
betrokken zijn, zoals architectenverenigingen,
aannemersorganisaties en verenigingen van
preventieadviseurs. De ambtenaren
beantwoorden eveneens vragen die telefonisch,
schriftelijk of per e-mail worden gesteld.

Om de weerklank van de verspreide informatie zo
uitgebreid mogelijk te maken, werkt de
administratie nauw samen met netwerken opgezet
door organisaties waarvan de bescherming en de
preventie op het werk de doelstellingen zijn. Dat
de betrokken besturen via deze kanalen in
principe allen kennis zouden moeten hebben van
dezelfde informatie en interpretaties betekent
echter niet dat de praktische toepassing overal op
exact dezelfde wijze wordt verwezenlijkt.

Wat de lagere besturen betreft, heeft mijn
administratie op vragen van individueel
betrokkenen reeds geantwoord dat de opdracht-
gever de coördinator moet aanstellen en dat het
doorschuiven van deze verplichting naar de
aannemer strijdig is met de voorschriften van het
koninklijk besluit van 25 januari 2001 betreffende
de tijdelijke of mobiele werkplaatsen.

Wat het LIN betreft, blijkt naar verluidt dat dit
bestuur beroep doet op coördinatoren die in het
bezit zijn van een diploma van het eerste of het
tweede niveau van preventieadviseur. Dat het
koninklijk besluit van januari 2001
overgangsmaatregelen bevat impliceert daarom
nog niet dat de keuze van LIN strijdig is met dit
besluit.

Sous la rubrique "Entrée en vigueur de la note
informatique de l'administration" figure l'explication
suivante concernant la mise en route des travaux:
"Le prescrit de l'arrêté ne doit pas être appliqué
aux chantiers dont la réalisation a commencé
avant le 1
er
mai". Par début de réalisation, il faut
comprendre toute activité matérielle effectuée par
l'entrepreneur sur le chantier, par exemple, le
premier coup de bêche, l'installation d'une
baraque sur le chantier ou d'autres éléments de
ce type.

Aux questions individuelles que pose Mme De
Block, je puis donner les éléments de réponse
suivants:
1. Des deux administrations qui, au sein de mon
département, sont compétentes pour la protection
des travailleurs, c'est l'administration de la
sécurité du travail qui s'occupe le plus de la
CRIV 50
COM 501
12/06/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
problématique des chantiers temporaires ou
mobiles. Les personnes qui souhaitent des
renseignements peuvent donc s'adresser au
service extérieur de cette administration par une
information de première ligne, c'est-à-dire les
directions de l'inspection technique.

Si ces directions ne peuvent fournir qu'une
réponse incomplète ou pas de réponse du tout,
l'on peut s'adresser à la direction générale. Pour
ces services, l'accueil téléphonique est assuré
pendant les heures de bureau. Si l'expert
technique était absent au moment de l'appel, ces
services sont chargés de faire le nécessaire pour
que le client puisse être contacté au plus vite.
Telles sont les directives qui ont été données.

2. Sur la base de l'expérience acquise, lors de ses
contacts avec le public, l'administration récolte
actuellement les éléments pour lesquels l'intérêt
est le plus grand. Ainsi, dans le courant du mois
de septembre, elle complétera l'information
disponible sur son site ou celle qu'elle
communique par écrit.

3. Puisque l'arrêté royal du 25 janvier 2001 ne
prévoit ni agrément, ni certification des
coordonnateurs, le ministère de l'Emploi et du
Travail ne peut publier des listes de
coordonnateurs. Les deux associations
professionnelles de coordonnateurs et le
Nationaal Actiecomité voor Veiligheid en Hygiëne
in het bouwbedrijf (Comité national d'action pour la
sécurité et l'hygiène dans la construction) ont
cependant dressé des listes de personnes se
présentant comme coordinateurs.

Jusqu'à présent, l'administration communiquait les
coordonnées de ces associations, par écrit, par
téléphone ou par courrier à toute personne qui le
demandait. Sous peu, ces coordonnées se
trouveront également sur le site.

Pour compléter ce qui a déjà été mentionné dans
l'introduction de cette réponse, des exemples
complémentaires peuvent être donnés: un
entrepreneur posant les poteaux corniers
délimitant la tranchée de la fondation ou encore
un entrepreneur effectuant des travaux de
démolition comme partie du projet à réaliser au
même endroit.

4. La succession d'entrepreneurs dans un même
projet de construction est explicitement prévue
dans l'introduction de la directive européenne
comme étant une des causes principales
d'accidents. La directive et sa transposition en
droit belge rendent, dès lors, la nomination d'un
coordinateur obligatoire lorsque plusieurs
entrepreneurs seront actifs sur un chantier, qu'ils
soient présents simultanément ou
successivement. Dès lors, une exemption s'avère
impossible.

Voilà, monsieur le président, les éléments de
réponse que je désirais apporter.
01.04 Trees Pieters (CVP): Mijnheer de
voorzitter, ik dank de minister voor het antwoord,
maar voeg er meteen aan toe dat het niet
voldoende is. Het is aanvaardbaar dat het LIN als
coördinator met preventieadviseurs van niveau 1
en niveau 2 werkt. Het probleem is echter dat,
gelet op het beperkte aanbod, de
preventieadviseurs bij de aannemers zullen
worden weggehaald, waardoor er daar een tekort
ontstaat, met alle gevolgen van dien.

De minister heeft niet geantwoord op mijn
opmerking dat het LIN niet de intentie heeft de
veiligheidsmaatregelen afzonderlijk in de meet-
staat van de prijzen op te nemen. Wat die
opmerkingen betreft, blijf ik dus op mijn honger.
01.05 Maggie De Block (VLD): Mevrouw de
minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik heb er
alleen enige moeite mee dat de maatregel vanaf 1
mei in werking is getreden en dat de volledige
informatie terzake pas vanaf september
beschikbaar is. Ik vind dat, als die maatregel vanaf
1 mei wordt toegepast, de informatie ook vanaf die
datum beschikbaar moet zijn. Het is bekend dat er
een website voorhanden is, maar in de praktijk
schijnt de informatie daarop zeer ontoereikend te
zijn.

Dan blijft het probleem dat mevrouw Pieters heeft
aangekaart, namelijk dat het aantal beschikbare
veiligheidscoördinatoren veel te klein is.
01.06 Laurette Onkelinx, ministre: Monsieur le
président, elle est déjà sur le site. En septembre,
nous améliorerons l'information sur le site en
fonction de toutes les questions qui nous sont
posées actuellement. Nous répondons par
téléphone, par écrit, par e-mail et sur le site. Pour
rendre le site plus performant, nous y ajouterons
la liste des coordinateurs des organisations
professionnelles. Nous allons aussi retravailler
l'information générale car les questions qui nous
sont adressées nous permettent de mieux
connaître les problèmes sur le terrain. Nous
pourrons donc compléter l'information sur le site.

Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
12/06/2001
CRIV 50
COM 501
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
4

De openbare commissievergadering wordt
gesloten om 14.52 uur.
La réunion publique de commission est levée à
14.52 heures.

Document Outline