KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRIV 50 COM 497
CRIV 50 COM 497
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET HET BEKNOPT VERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTÉGRAL
AVEC LE COMPTE RENDU ANALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR HET
B
EDRIJFSLEVEN
,
HET
W
ETENSCHAPSBELEID
,
HET
O
NDERWIJS
,
DE
NATIONALE WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE
I
NSTELLINGEN
,
DE
M
IDDENSTAND
EN DE
L
ANDBOUW
C
OMMISSION DE L
'E
CONOMIE
,
DE LA
P
OLITIQUE
SCIENTIFIQUE
,
DE L
'E
DUCATION
,
DES
I
NSTITUTIONS SCIENTIFIQUES ET CULTURELLES
NATIONALES
,
DES
C
LASSES MOYENNES ET DE
L
'A
GRICULTURE
dinsdag mardi
12-06-2001 12-06-2001
10:00 uur
10:00 heures
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
AGALEV-ECOLO
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP Christelijke
Volkspartij
FN Front
National
PRL FDF MCC
Parti Réformateur libéral Front démocratique francophone-Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS Parti
socialiste
PSC Parti
social-chrétien
SP Socialistische
Partij
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000 Parlementair document van de 50e zittingsperiode + nummer
en volgnummer
DOC 50 0000/000
Document parlementaire de la 50e législature, suivi du n° et du
n° consécutif
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
Questions et Réponses écrites
CRIV
Integraal Verslag (op wit papier, bevat de bijlagen en het
beknopt verslag, met kruisverwijzingen tussen Integraal en
Beknopt Verslag)
CRIV
Compte Rendu Intégral (sur papier blanc, avec annexes et
CRA, avec renvois entre le CRI et le CRA)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRABV Beknopt Verslag (op blauw papier)
CRABV Compte
Rendu Analytique (sur papier bleu)
PLEN
Plenum (witte kaft)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
COM
Commissievergadering (beige kaft)
COM
Réunion de commission (couverture beige)
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
CRIV 50
COM 497
12/06/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Samengevoegde interpellaties van
1
Interpellations jointes de
1
- mevrouw Frieda Brepoels tot de eerste minister
over "de beslissing tot aankoop van 7 A400M
vrachtvliegtuigen voor het Belgisch leger"
(nr. 813)
- Mme Frieda Brepoels au premier ministre sur "la
décision d'acheter 7 avions de transport A400M
pour l'armée belge" (n° 813)
- mevrouw Simonne Creyf aan de eerste minister
over "de aankoop van transportvliegtuigen van het
type A400M" (nr. 819)
- Mme Simonne Creyf au premier ministre sur
"l'achat d'avions de transport A400M" (n° 819)
- de heer Luc Sevenhans aan de eerste minister
over "de beslissing tot aankoop van A400M
vrachtvliegtuigen voor het Belgisch leger"
(nr. 821)
- M. Luc Sevenhans au premier ministre sur "la
décision d'acheter des avions de transport A400M
pour l'armée belge" (n° 821)
Sprekers: Frieda Brepoels, voorzitter van de
VU&ID-fractie, Simonne Creyf, Luc
Sevenhans, Charles Picqué, minister van
Economie en Wetenschappelijk Onderzoek,
belast met het Grootstedenbeleid, Martine
Dardenne
Orateurs: Frieda Brepoels, présidente du
groupe VU&ID, Simonne Creyf, Luc
Sevenhans, Charles Picqué, ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique,
chargé de la Politique des grandes villes,
Martine Dardenne
Moties
8
Motions
8
CRIV 50
COM 497
12/06/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR HET
BEDRIJFSLEVEN, HET
WETENSCHAPSBELEID, HET
ONDERWIJS, DE NATIONALE
WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE INSTELLINGEN, DE
MIDDENSTAND EN DE
LANDBOUW
COMMISSION DE L'ECONOMIE,
DE LA POLITIQUE SCIENTIFIQUE,
DE L'EDUCATION, DES
INSTITUTIONS SCIENTIFIQUES
ET CULTURELLES NATIONALES,
DES CLASSES MOYENNES ET DE
L'AGRICULTURE
van
DINSDAG
12
JUNI
2001
10:00 uur
______
du
MARDI
12
JUIN
2001
10:00 heures
______
De vergadering wordt geopend om 10.09 uur door
de heer Jos Ansoms, voorzitter.
La séance est ouverte à 10.09 heures par M. Jos
Ansoms, président.
01 Samengevoegde interpellaties van
- mevrouw Frieda Brepoels tot de eerste
minister over "de beslissing tot aankoop van 7
A400M vrachtvliegtuigen voor het Belgisch
leger" (nr. 813)
- mevrouw Simonne Creyf aan de eerste
minister over "de aankoop van
transportvliegtuigen van het type A400M"
(nr. 819)
- de heer Luc Sevenhans aan de eerste minister
over "de beslissing tot aankoop van A400M
vrachtvliegtuigen voor het Belgisch leger"
(nr. 821)
01 Interpellations jointes de
- Mme Frieda Brepoels au premier ministre sur
"la décision d'acheter 7 avions de transport
A400M pour l'armée belge" (n° 813)
- Mme Simonne Creyf au premier ministre sur
"l'achat d'avions de transport A400M" (n° 819)
- M. Luc Sevenhans au premier ministre sur "la
décision d'acheter des avions de transport
A400M pour l'armée belge" (n° 821)
(Het antwoord zal worden verstrekt door de
minister van Economie en Duurzame
Ontwikkeling, belast met het Grootstedenbeleid.)
(La réponse sera fournie par le ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique,
chargé de la Politique des grandes villes.)
01.01 Frieda Brepoels (VU&ID): Mijnheer de
voorzitter, mijnheer de minister, collega's, de
Ministerraad heeft vandaag beslist tot de aankoop
van zeven A400M-Airbussen ter vervanging van
de C-130's van het leger. Deze aankoop zal
België 48 miljard frank kosten. Het betreft hier dus
de grootste militaire bestelling in twintig jaar.
Er is daarbij niet echt sprake van economische
compensaties. Wel zal de economische return
naar de deelnemende landen gerealiseerd worden
in functie van de afname, namelijk in de
verhouding 7/232 of ongeveer 3,5%. In principe
gaat het om een internationaal instapprogramma,
waarbij zoveel mogelijk bedrijven in het ganse
land moeten kunnen meedoen. Dit zou onze basis
van luchtvaartbedrijven moeten verbreden.
Normaal moeten alle bedrijven die kandidaat-
deelnemer zijn voor de bouw van de A380 ook
kunnen deelnemen aan de bouw van de A400M,
om zo hun positie in de A380 zo competitief
mogelijk uit te spelen binnen het geheel van de
Airbusprojecten.
Omdat men aan Franstalige kant niet wil weten
van gewestelijke verdeelsleutels en dit terwijl
iedereen weet dat OCCAR enkel de gevestigde
waarden kent legt de federale regering geen
regionale verdeelsleutel op voor de toewijzing van
12/06/2001
CRIV 50
COM 497
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
de programma's.
Vlaanderen en het Vlaamse bedrijfsleven worden
hier duidelijk het grote slachtoffer van, want het
Belgische aandeel in de bouw van de motor gaat
voor 100% naar het Waalse Techspace Aero.
Voor de bouw van de romp eisen het Waalse
overheidsbedrijf Sonaca en Sabca elk 40% van
het Belgische aandeel. Zo blijft er voor de
Vlaamse onderneming Asco-Eurair amper 20%
over. Sabca zou al haar activiteiten bovendien niet
in Limburg maar in de regio Charleroi
concentreren. Daardoor dreigt zelfs de marktniche
van Sabca Limburg voor de bouw van de A380 in
gevaar te komen. Daarnaast blijft het koffiedik
kijken of Vlaamse firma's als Barco later nog aan
de bak zullen komen voor de bouw van de
boorduitrusting.
Mijnheer de minister, zoals het er nu uitziet dreigt
Vlaanderen zelfs geen 10% binnen te halen van
het aandeel waarop België recht heeft, en dit
ondanks de Vlaamse technologie, de Vlaamse
competitiviteit en de 60% Vlaamse centen.
U weet veel beter dan ikzelf dat het hier niet gaat
over een economische competitiviteit maar over
een politieke verdeling tussen de deelnemende
landen. Op het ogenblik dat dit gebeurd is, zal de
concrete toewijzing aan de bedrijven volgen. Ik
verwijs hierbij ook even naar het feit dat
bijvoorbeeld Groot-Brittannië heel duidelijk eist dat
Rolls Royce, als specifiek bedrijf, moet worden
betrokken bij de ontwikkeling van de motor. Ik vind
dit een heel duidelijk voorbeeld. Ook Turkije heeft
duidelijk gesteld bij de ontwikkeling van de motor
te willen worden betrokken. Er is dus helemaal
geen sprake van enige concurrentie zoals de
eerste minister ons wil laten geloven. Het is dan
ook duidelijk dat wij als vertegenwoordigers van
de Vlaamse bevolking bij zo'n belangrijke aankoop
men noemt het de belangrijkste militaire
bestelling in 20 jaar niet kunnen aanvaarden dat
de Vlaamse bedrijven volledig uit de boot dreigen
te vallen terwijl de Vlaamse bevolking wel
minstens 60% van het prijskaartje moet
ophoesten. Ik heb dan ook de volgende vragen.
Waarom wil de regering de regionale
verdeelsleutel niet opleggen aan OCCAR? U
beseft heel goed dat dit op termijn fataal is voor de
Vlaamse bedrijven in de luchtvaartindustrie. Indien
de regering volhardt in haar boosheid, hoe denkt
ze dan de Vlaamse belastingbetaler te
compenseren? Ik weet dat dit ooit nog gebeurd is,
maar dan in de omgekeerde zin. Tijdens de
regering Dehaene was Vlaanderen vragende partij
voor de verlaging van de BTW op snijbloemen en
kreeg Wallonië compensaties voor de
luchtvaartsector. Ik vind het een zeer eigenaardige
compensatie maar die kwam er wel. Ik denk dat er
zich op dit ogenblik een gelijkaardig verhaal
afspeelt.
Mijnheer de minister, hoe zult u de gewesten bij
de uitvoering betrekken? Ik heb begrepen dat
minister Van Mechelen, de Vlaamse minister voor
Economie, eindelijk overtuigd is van deze
problematiek en nu ook aan de eerste minister en
indien ik me niet vergis ook aan u een brief heeft
geschreven waarin hij vermeldt niet verder bereid
te zijn aan het samenwerkingsakkoord A380 te
werken als er geen oplossing komt voor de
verdeling van dit programma A400M naar de
gewesten toe. Ik had dan ook graag het antwoord
van de federale regering op de brief van minister
Van Mechelen gekend.
Voorzitter: mevrouw Muriel Gerkens.
Présidente: Mme Muriel Gerkens.
01.02 Simonne Creyf (CVP): Mevrouw de
voorzitter, mijnheer de minister, collega's, zoals
collega Brepoels reeds vermeldde, werd op de
Ministerraad van 1 juni 2001 de beslist over te
gaan tot de aankoop van 7 A400M Airbussen.
Deze aankoop zal de federale overheid in totaal,
zij het gespreid over verschillende jaren,
48 miljard frank kosten. Aan deze beslissing zijn
volgens de berichtgeving noch compensaties,
noch een verdeelsleutel gekoppeld. Dit zijn
uiteraard de twee punten waarop ik wens in te
gaan.
Ten eerste, over de economische compensaties
verklaarde de eerste minister vorige week dat er
aan een definitieve regeling werd gewerkt. Op de
Ministerraad van 15
december
2000 en van
9 februari 2001 waren er immers al beslissingen
genomen ten aanzien van compensaties bij
legeraankopen. Volgens de eerste beslissingen
zouden er toen bij legeraankopen geen
economische compensaties meer zijn. De tweede
beslissing zette dit dan weer op de helling.
Bij de tweede beslissing kon er wel weer sprake
zijn van economische compensaties. Op 8 juni
zou de beslissing genomen zijn om toch rekening
te houden met economische compensaties. Deze
compensaties mogen maximum 15% bedragen
van de waarde van het contract. Het is helemaal
niet duidelijk wat dit betekent en hoe dit moet
worden toegepast en de procedure hiervoor is
allesbehalve doorzichtig en transparant. Het is dus
helemaal niet duidelijk of de regering
compensaties biedt en op welke manier.
CRIV 50
COM 497
12/06/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
Is de beslissing van 8 juni wel of niet van
toepassing op de 7 A400M Airbussen en wat
houdt die beslissing precies in? Hoe komt het dat
de eerste minister opeenvolgend drie
verschillende standpunten inneemt? Dit is
allesbehalve coherent en doorzichtig. Het lijkt
eerder op een partijtje paniekvoetbal; al
naargelang de reacties wordt het standpunt
gewijzigd.
Waarom werd bij de beslissing van de A400M
vrachtvliegtuigen niet vastgehouden aan de 80%-
regel inzake economische return waar de
Vlaamse industrie voor pleit? Er kan zelfs worden
gesteld dat een economische return van 80% het
minimum is want in een aantal andere landen
geldt zelfs een 100% economische return.
Het is evident dat een legerbestelling in de eerste
plaats moet voldoen aan militaire eisen, maar dat
is de bevoegdheid van uw collega Flahaut.
Economische compensaties vallen wel onder uw
bevoegdheid maar u hebt dan weer geen inspraak
in de aankooppolitiek.
Het loslaten van een doordachte politiek van
economische compensaties zou getuigen van een
verregaande naïviteit. Dat hebben we kunnen
lezen in de persberichten van het Vlaams
Economisch Verbond. Voor kleine landen vormen
deze compensaties een belangrijke hefboom
inzake innovatiecapaciteit, zoals internationale
cijfers bevestigen. Kleine landen eisen bij
legerbestellingen doorgaans een minimum van
80% aan directe en indirecte economische
compensaties voor activiteiten die ze van oudsher
niet zelf ontplooien.
De markt van defensiematerialen en opdrachten is
bovendien verre van eengemaakt en
geliberaliseerd. Als België dus beslist om
economische compensaties te laten vallen, dan is
dat rechtstreeks ten nadele van alle Belgische
ondernemingen. Het is dan ook essentieel dat
voor alle belangrijke Belgische militaire aankopen
in een economische return van minimum 80%
voorzien wordt. Dit geldt ook voor de aankopen
die gebeuren in het kader van de internationale
samenwerking zoals het geval is voor de A400
vrachtvliegtuigen.
Nauw samenhangend met de problematiek van de
economische compensaties, is de problematiek
van de verdeelsleutels. De regering heeft
verklaard - niet op voorhand - een verdeelsleutel
te willen vastleggen en de bestellingen die het
consortium aan ons land toewijst, af te wachten.
De Vlaamse industrie vreest dat zij in het kader
van dit project, bij gebrek aan een verdeelsleutel,
meer dan twintig miljard frank zal mislopen, geld
dat uiteraard zeer welkom is om de
technologische innovatie in Vlaanderen te
ondersteunen. Vanuit Vlaams standpunt is het
ontbreken van een verdeelsleutel dan ook volledig
onaanvaardbaar. Welke argumenten hanteert de
regering om voorop te stellen dat er geen
verdeelsleutels meer moeten zijn?
De vraag is of de regering bereid is deze
beslissing van de Ministerraad te herzien en deze
regeling, die in eerste instantie slecht is voor alle
Belgische bedrijven en, inzake verdeelsleutels, in
tweede instantie heel slecht is voor de Vlaamse
bedrijven, ongedaan te maken.
01.03 Luc Sevenhans (VLAAMS BLOK):
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister,
collega's, ik vind mezelf volledig terug in wat de
vorige interpellanten hebben gezegd. Er is een
nieuw feit in dit dossier. Vorige week vrijdag heeft
de regering eindelijk een beslissing genomen in
verband met de economische compensaties. Ik
heb de indruk dat we terug naar af zijn gegaan.
Het systeem van vroeger wordt opnieuw
bovengehaald, weliswaar met een aantal
verfijningen. Ik kan mij wel vinden in dat systeem.
Het zet wel de beslissing over de militaire Airbus
op de helling.
In de voordiscussies zijn we er altijd van uitgegaan
dat de economische compensaties hoe dan ook
zouden verdwijnen. Uw partijgenoot, de heer
Flahaut heeft dat ook duidelijk beklemtoond in de
commissie voor de Landsverdediging. Hij heeft
dat bestempeld als een grote overwinning. We zijn
nu een half jaar later en de economische
compensaties zijn er opnieuw.
Ik heb mij daarom aangesloten bij deze
interpellatie. Ik veronderstel namelijk dat er een
wijziging zal komen in het lopende contract.
Aangezien we opnieuw mogen vragen om in
compensaties te voorzien, moeten we dit dossier
herbekijken.
U kunt vandaag misschien toelichten wat men
precies bedoelt met die nieuwe economische
compensaties. Welke invloed zal dit hebben op
het lopende dossier van de militaire Airbus?
Daarnaast spreken wij altijd over een
economische return in een dossier. Het getal van
3,5% wordt dan altijd vooropgesteld. Ik dacht
echter dat dat nog niet was vastgelegd. Ik weet
niet of de memorandumonderstelling met OCCAR
is ondertekend. De details dienaangaande zouden
12/06/2001
CRIV 50
COM 497
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
4
daarin moeten zijn opgenomen. Aangezien we
teruggrijpen naar het oude systeem, weliswaar
verfijnd, blijft er voor de regering geen enkel
argument over om geen regionale verdeelsleutel
te vragen bij OCCAR. OCCAR is daarvan geen
voorstander, maar dat is een andere discussie.
Wij zijn nog altijd de koper en wij beslissen nog
altijd over wat er zal gebeuren. Wij moeten dit
dossier herbekijken.
01.04 Minister Charles Picqué: Mevrouw de
voorzitter, collega's, eigenlijk zijn er hier twee
verschillende debatten aan de gang. Een debat
over de A400M en een debat over de
economische compensaties die opgelegd zouden
worden. De regering moet nog beslissen over de
manier waarop die compensaties opgelegd zullen
worden. Ik vermoed dat die beslissing donderdag
of vrijdag zal genomen worden.
In het contract over A400M komt er geen clausule
over de verdeling per gewest voor. Het gaat
namelijk niet over een klassiek programma van
economische compensaties. Daarenboven
gebeurt de toewijzing van de verdeling van het
werk tussen Europese industriëlen enkel op basis
van de concurrentiepositie, terwijl het principe van
een return in verhouding tot de aankopen
geëerbiedigd wordt. Wegens de relatieve
vermindering van de bestellingen van de andere
staten die aan het programma deelnemen, komt
de Belgische bijdrage om die reden zelfs in
aanmerking om verhoudingsgewijs nog groter te
worden.
Zoals de onderhandelingen tussen Airbus Military
en de Belgische industriëlen er nu voorstaan, is dit
deel zelfs beter dan datgene waarop we nogmaals
aanspraak hadden kunnen maken. Dat maakt een
verschil van bijna 1%, dus 4,2% in plaats van
3,4%.
Het belangrijkste is dat de Belgische industriëlen,
gegroepeerd in Flabel, waarin Sonaca, Sabca,
Asco en Barco in gelijke mate zijn
vertegenwoordigd, de onderhandelingsscenario's
goedkeuren. De Vlaamse ondernemingen hebben
bijgevolg met die verdeling ingestemd, terwijl ze,
gezien hun gewicht in Flabel, het recht hadden om
ze te verwerpen.
Ik heb ook geruchten gehoord over het feit dat de
taken van Sabca in Aarlen zijn uitgevoerd en niet
in Gosselies. Deze informatie aangaande Sabca is
verkeerd. Het is het tegenovergestelde. Het is
belangrijk om de nadruk op dit punt te leggen om
aan te tonen dat het werkelijk evenwicht toch
gedeeltelijk werd gerespecteerd.
De percentages ten gunste van Vlaanderen,
waarvan u gewag maakt, liggen merkelijk lager
dan deze die worden overgenomen in de huidige
onderhandelingen, die door Flabel op basis van
het onder industriëlen goedgekeurde scenario
worden gevoerd en die de taken tussen de drie
vliegtuigcellenbouwers Asco, Sabca en Sonaca
op gelijke wijze verdeelt. De belangen van de
Vlaamse bedrijven inzake de uitrusting worden in
Flabel door Barco vertegenwoordigd, dat met 25%
een belangrijke plaats inneemt. De toewijzing van
de taken die betrekking hebben op de bedrijven
voor uitrusting zal volgens de geplande agenda
worden uitgevoerd. De notificatie van de
Ministerraad van 1 juni vermeldt nadrukkelijk dat
de minister van Begroting en de minister van
Economie in deze aankoop voor een evenwichtige
deelname van de Belgische ondernemingen zullen
zorgen, in het bijzonder dankzij het
begeleidingscomité dat daarvoor werd opgericht.
Ik moet u eraan herinneren dat inderdaad is
beslist een begeleidingscomité op touw te zetten.
Binnen dit comité zal het mogelijk zijn om na te
gaan of alles op de juiste manier werd uitgevoerd.
De evenredige verdeling van het aantal bestelde
vliegtuigen richt zich tot de vliegtuigcellen. De
marktaandelen die door de motorenbouwer
Techspace Aero in de wacht werden gesleept,
worden derhalve in deze berekening niet
meegeteld en zij zijn dus niet ten nadele van de
Vlaamse ondernemingen, waarvan er trouwens
geen enkele in de sector van de motoren bedrijvig
is.
Tot slot is de koppeling van de A380 en de
A400M, volgens mij, niet opportuun om
verschillende redenen.
De eerste en belangrijkste reden is dat de
gesprekspartners verschillend zijn, namelijk
Airbus en AMC. Het gaat, enerzijds, om een
civiele aankoop en, anderzijds, om een militair
programma. Wat dat laatste betreft, zullen de
OCCAR-regels van toepassing zijn en AMC heeft
er zich toe verbonden het principe van een return
in verhouding tot de aankopen in acht te nemen.
Voor beide programma's zal de deelneming of de
bijdrage van de ondernemingen evenwel door de
competitiviteit van de ondernemingen worden
bepaald, wat de afwezigheid van een regionale
verdeelsleutel verklaart. Wij moeten vermijden
verwarring te scheppen tussen het dossier van de
economische compensatie en het dossier van de
bestelling van de A400M. De eerste minister heeft
al uitgelegd hoe we van plan zijn het probleem op
CRIV 50
COM 497
12/06/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
5
te lossen, maar de concrete modaliteiten van de
economische compensatie moeten nog worden
vastgelegd.
Voorzitter: Jos Ansoms.
Président: Jos Ansoms.
01.05 Frieda Brepoels (VU&ID): Mijnheer de
voorzitter, ik geef eerlijk toe dat ik weinig nieuws
van minister Picqué had verwacht. Toch ben ik er
ten zeerste over teleurgesteld dat de eerste
minister de discussie over het thema niet met ons
wenst of durft aan te gaan. Hij beseft blijkbaar
heel goed dat het Vlaamse bedrijfsleven wordt
benadeeld.
Minister Picqué onderstreept naïef
of wekt
althans die indruk dat de toewijzing van de
programma's louter op basis van economische
competitiviteit gebeurt. Ik heb hem daarstraks al
aan de hand van gegevens uit andere landen
aangetoond dat zulks niet het geval is. Natuurlijk
verheug ik mij erover dat het Belgische aandeel
inzake de return groter kan worden, maar dat
ontslaat de regering nog niet van de verplichting
om een minimumreturn te vragen, zelfs op te
leggen.
De minister had het over een aantal scenario's,
waarover zowel Waalse, Brusselse als Vlaamse
ondernemingen onderhandelen. Het is echter niet
aan de onderneming om een verdeling te krijgen
en zich akkoord te verklaren namens,
bijvoorbeeld, de Vlaamse luchtvaartindustrie. Ik
kan mij voorstellen dat een onderneming, zodra ze
betrokken wordt in de programma's, daarover best
tevreden is, maar dat geeft haar nog niet het recht
zich met de verdeling akkoord te verklaren
namens de hele Vlaamse luchtvaartindustrie.
Hoewel hij niet rechtstreeks heeft verwezen naar
de brief van Vlaams minister Van Mechelen over
de gewestelijke verdeelsleutels, heeft hij alvast
verklaard of zo heb ik het begrepen dat de
federale regering de koppeling tussen beide
programma's absoluut niet opportuun acht,
precies omdat het, enerzijds, om een civiel en,
anderzijds, om een militair programma gaat
waarop de OCCAR-regels van toepassing zijn.
Ik heb zojuist al gezegd dat de eerste minister op
het ogenblik van de regeringsbeslissing heel
uitdrukkelijk de indruk gewekt heeft dat de
Ministerraad overgaat tot een openbare
aanbesteding. Dat is echter niet zo. Men heeft
gekozen voor een toestel dat door Airbus wordt
ontwikkeld. In feite gaat het hier om een
onderhandse aankoop. Men geeft OCCAR alleen
de opdracht het voor de Belgische regering te
kopen. Op dat ogenblik kan de Belgische regering
voorwaarden stellen en aangeven op welke wijze
zij in het programma wenst te stappen. Ik ben het
dus niet met u eens als u zegt dat Vlaanderen wel
aan bod zal komen als we de concurrentie laten
spelen. De belangengroep van de Vlaamse
luchtvaartindustrie zegt heel andere zaken. Ik heb
alle redenen om hen te geloven. Zij proberen
immers reeds meer dan twintig jaar de belangen
van deze sector te verdedigen. Zij beseffen dus
heel goed dat de Vlaamse luchtvaartindustrie hier
het kind van de rekening zal worden. U hebt dat
reeds aangegeven toen u zei dat Techspace Aero
4% van de motorenbouw zal krijgen. Natuurlijk telt
dit niet mee voor de verdeling. Dit bedrijf is echter
volledig Waals en Frans, iets wat u heel goed
weet. Op die manier trekt u een groot deel van de
bestelling naar Wallonië. Wij kunnen daar
helemaal niet mee akkoord gaan. Ik had echter
niets anders verwacht van u en ik meen dat wij de
federale regering, de eerste minister en de
Vlaamse partijen in de komende weken duidelijk
moeten maken dat dit onaanvaardbaar is
aangezien de Vlaamse belastingbetaler hier meer
dan 60% van moet ophoesten. Ik heb u nooit
horen zeggen dat Vlaanderen compensaties zal
krijgen als er geen rechtvaardige verdeling komt in
dit programma.
01.06 Simonne Creyf (CVP): Mijnheer de
minister, ik vraag mij af u mijn interpellatieverzoek
ontvangen hebt. Ik heb namelijk een aantal heel
concrete vragen gesteld en ik heb op geen enkele
van die vragen een antwoord gekregen. U hebt
eigenlijk geantwoord op het interpellatieverzoek
van mevrouw Brepoels. Ik heb u gevraagd hoe het
komt dat de regering in deze zaak drie
verschillende standpunten heeft ingenomen.
Verder heb ik gevraagd waarom men niet
vasthoudt aan de regel van minimum 80% inzake
economische compensatie. Ook heb ik gevraagd
welke argumenten u hebt om geen verdeelsleutel
toe te passen voor de compensaties. Bovendien
wou ik weten of de regering bereid is deze
beslissing te herzien. Ik heb echter op geen
enkele vraag een antwoord gekregen.
01.07 Minister Charles Picqué: De beslissing is
nog niet genomen.
01.08 Simonne Creyf (CVP): Mijnheer de
minister, u vertelt een ander verhaal dan eerste
minister Verhofstadt. Ik stel vast dat wij
geconfronteerd worden met verschillende
verhalen. Uw verhaal strookt niet met wat wij van
eerste minister Verhofstadt horen. Het minste wat
we kunnen zeggen is wel dat er een totaal gebrek
12/06/2001
CRIV 50
COM 497
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
6
aan doorzichtigheid is vermits we twee
verschillende verhalen krijgen.
01.09 Minister Charles Picqué: Integendeel, ik
pleit voor een doorzichtig debat over de
compensaties. Dat doet de eerste minister ook.
Het Parlement zal hierbij betrokken worden naar
aanleiding van de bespreking van de manier
waarop de compensaties gepland zijn.
01.10 Simonne Creyf (CVP): Mijnheer de
minister, u pleit voor transparantie. Wij pleiten
daar ook voor. Het verschil is alleen dat u de
bevoegde minister bent. U hoeft daar niet voor te
pleiten, want u bent diegene die ervoor moet
zorgen dat er transparantie is.
Het koninklijk besluit van 1997 is er gekomen na
de onderzoekscommissie die zich bezighield met
de militaire aankopen. Dit was een transparante
procedure die eventueel kan worden verbeterd.
Via de programmawet heeft deze regering echter
de wet op de overheidsopdrachten gewijzigd,
bestellingen werden toevertrouwd aan OCCAR
met de daarbij horende compensaties. Er bestaat
evenwel geen duidelijkheid over de manier
waarop dit alles is gebeurd. Er is met andere
woorden geen transparante regeling en dat is
volgens mij uw verantwoordelijkheid.
Ten eerste, ik heb geen antwoord gekregen op
mijn vragen. Ten tweede, ik stel vast dat er twee
verschillende verhalen zijn: een verhaal van
Verhofstadt en uw verhaal. Ten derde, er is geen
enkele transparantie.
Ik kom dan bij de economische compensaties
en
de verdeelsleutel. Geen economische
compensaties eisen, is naïef. Het buitenland vaart
daar wel bij. In het buitenland zal men in het
vuistje lachen, want zij kunnen met ons geld hun
bedrijven financieren en hun bedrijven zullen alle
investeringen krijgen.
01.11 Minister Charles Picqué: U heeft gelijk
mevrouw, dat is trouwens de reden waarom ik
pleit voor compensaties. Ik betwist dat niet,
integendeel.
U hebt toch kunnen vaststellen dat de regering
bereid is compensaties te eisen. Er moet echter
nog een knoop worden doorgehakt, namelijk het
gewicht van de compensaties in de criteria. Het
principe van de compensaties werd evenwel
erkend: wij zullen compensaties eisen. Dat is mijn
standpunt. Ik veronderstel dat wij dit debat in de
komende weken in deze commissie zullen kunnen
hervatten op basis van een concrete en duidelijke
beslissing van de regering.
01.12 Simonne Creyf (CVP): Mijnheer de
voorzitter, ik blijf in het ongewisse.
Mijnheer de minister, u legt er de nadruk op dat u
pleit voor compensaties. Dat is niet hetgeen de
eerste minister heeft gezegd. Het Parlement moet
toch duidelijkheid kunnen krijgen over deze
aangelegenheid. Dergelijke bestellingen komen
misschien een keer in de twintig of dertig jaar
voor. Als we nu niet meedoen, missen wij de boot
en dan zullen wij met ons geld buitenlandse
bedrijven financieren zonder dat wij daarvoor
enige return krijgen. Op die wijze zal de
concurrentie ten opzichte van onze bedrijven
worden geïnstalleerd.
01.13 Minister Charles Picqué: Dat is juist.
01.14 Simonne Creyf (CVP): Wij moeten terzake
toch duidelijkheid kunnen krijgen want de eerste
minister deelt uw standpunt duidelijk niet.
Wat de verdeelsleutel betreft, wil ik graag het
volgende zeggen. Volgens mij is het pervers voor
Vlaanderen als wij geen verdeelsleutel hanteren
omdat Vlaanderen 60% van de federale middelen
levert. Als er geen verdeelsleutels zijn, valt dit
duidelijk in het nadeel uit van Vlaanderen. Airbus
zal uiteraard zijn bestellingen plaatsen bij de reeds
gevestigde bedrijven en dit is in het zuiden van het
land.
Het eigene van economische compensaties is
juist dat men er parallelle programma's aan kan
koppelen.Inzake economische compensaties kan
men compensaties bedingen in het kader van de
hoogtechnologie waarmee die toestellen moeten
worden uitgerust. De knowhow op dat vlak is veel
meer aanwezig in het noorden van het land. Dit is
volgens mij precies het probleem.
Dat is eigenlijk het perverse aan de zaak. Bij de
bestaande industrie, gevestigd in Wallonië, zou
men bestellingen gaan doen, maar de
hoogtechnologische sector die in Vlaanderen
gesitueerd is zal niet aan bod komen. Het is
precies de intentie van economische
compensaties dat er ook compensatie-
programma's kunnen zijn voor industriële takken
die op dat ogenblik niet actief zijn. Als men geen
verdeelsleutel toestaat dan is dat alleen voordelig
voor de bedrijven die reeds bestaan en niet voor
de bedrijven die hoogtechnologische potentie
hebben. Die bedrijven moeten via contracten
daaraan kunnen participeren. Als er geen
verdeelsleutels zijn, dan is dat de zoveelste
CRIV 50
COM 497
12/06/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
7
capitulatie van Verhofstadt voor de Waalse lobby.
Wat is het principe? Zolang er federale budgetten
vastgelegd worden, hebben wij recht op een
regionale verdeelsleutel. De gebruikelijke
regionale verdeelsleutel is 56% voor Vlaanderen.
Zolang de investeringen gebeuren met federaal
geld moeten wij respecteren dat er een
gewestelijke verdeelsleutel is.
01.15 Minister Charles Picqué: Niets belet dat
nieuwe ondernemingen met hooggekwalificeerde
kennis van spitstechnologie lid worden van Flabel.
01.16 Simonne Creyf (CVP): Die manier van
antwoorden is nogal amateuristisch. Gaat het zo
op het terrein of niet? In ieder geval stelt zich
volgens de FLAG en het VEV voor de Vlaamse
bedrijven een heel serieus probleem.
01.17 Luc Sevenhans (VLAAMS BLOK):
Mijnheer de minister, ik noteer hier de botte
weigering van de regering om een verdeelsleutel
te bedingen in dit dossier. U zegt dat wij de twee
zaken moeten gescheiden houden. Enerzijds, de
aankoop van de militaire vliegtuigen en,
anderzijds, de economische compensaties.
Ik had vorige week vrijdag uit de verklaring van de
eerste minister begrepen dat er een beslissing
was binnen de regering. Blijkbaar deed zich een
communicatiestoornis voor en is dat niet binnen
de regering gebeurd maar heeft de eerste minister
heeft toch bepaalde duidelijke criteria
vooropgesteld voor compensaties bij militaire
aankopen. Wij gaan dus terug naar een systeem
waarin compensaties worden bedongen. Dan zie
ik niet in waarom er in dit dossier geen
compensaties worden bedongen en waarom wij
dit dossier moeten gescheiden zien. Het gaat hier
om militaire aankopen en bij militaire aankopen
worden er compensaties gevraagd. Het systeem
van economische compensaties wordt terug
ingevoerd, ook al is het misschien aan verfijning
toe, maar ik meen dat de eerste minister zich
duidelijk in die zin heeft uitgesproken.
Ik blijf bij mijn uitdrukkelijke eis dat dit contract
moet herzien worden en dat er in een regionale
verdeelsleutel moet worden voorzien. Het is toch
wel opvallend dat in dergelijke discussies van
Waalse zijde elke commentaar ontbreekt. Daar is
de buit blijkbaar al binnen. Ik denk dat Vlaanderen
inderdaad in dit dossier wordt gerold.
01.18 Minister Charles Picqué:
Onderhandelingen zoals voor een bestelling van
een A400M gebeuren op internationaal vlak. Het
is dus niet zo gemakkelijk met onze partners te
onderhandelen om dat ene stukje van het
apparaat te laten vervaardigen in Vlaanderen, in
Wallonië, in Picardië of in een andere regio van
Europa.
Il n'est pas aisé de concevoir que l'on introduise
des clés de répartition régionale dans une
négociation impliquant sept ou huit pays. Je
continue donc à plaider pour que nous soyons
attentifs à soutenir toutes les entreprises de notre
pays de la même manière, en vue de les rendre
concurrentielles dans les négociations sur les
grands marchés militaires et civils.
Je répète que je ne suis pas un partisan de la clé
de répartition. Par contre, il est important de
rappeler que les industriels belges ont approuvé
une clé de répartition. Je ne sais donc pas de quoi
on parle ici.
Ik begrijp het volgende niet. Waarom hebben de
bedrijven van Flabel een verdeelsleutel aanvaard?
Est-ce que vous défendez mieux les intérêts des
industriels que les industriels eux-mêmes? Je ne
comprends pas.
01.19 Frieda Brepoels (VU&ID): Mijnheer de
voorzitter, de minister zegt dat het niet
gemakkelijk is omdat het om internationale
onderhandelingen gaat. In mijn ogen is het echter
eenvoudig. Ik heb daarnet als voorbeeld Engeland
en Turkije aangehaald. Hetzelfde zou ik met
Portugal kunnen doen. Ik heb de stukken in mijn
bezit. Ik weet wat die landen eisen.
Op het ogenblijk dat men overgaat tot een
beslissing van een dergelijke miljardeninvestering
in het kader van een internationaal programma,
vind ik dat men het recht en zelfs de plicht heeft te
eisen dat alle bedrijven daarin op dezelfde manier
worden ondersteund. Gezien de specifieke
staatsstructuur en de bevoegdheden van de
gewesten in ons land, kan dat in België niet
zomaar gebeuren op basis van concurrentie. Het
zou moeten gebeuren op basis van gewestelijke
verdeelsleutels, zoals dat altijd gebeurd is.
Ik denk dat u duidelijk hebt begrepen dat de
Vlaamse commissieleden erop staan dat het met
verdeelsleutels zou gebeuren.
Als ik het goed voor heb, dan ondertekent u
volgende week het contract over de
luchtvaartshow te Le Bourget. Wat gaat u
ondertekenen? Toch niet uitsluitend het feit dat u
tot de aankoop overgaat?
12/06/2001
CRIV 50
COM 497
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
8
01.20 Minister Charles Picqué: Mijnheer de
voorzitter, de heer Flahaut is daarvoor
verantwoordelijk.
01.21 Frieda Brepoels (VU&ID): Mijnheer de
voorzitter, mijnheer de minister, de heer Flahaut is
een collega van u die handelt in opdracht van de
regering. Ik vraag wat de regering daar zal
ondertekenen. Zal de regering overgaan tot de
aankoop van onder meer zeven toestellen?
01.22 Minister Charles Picqué: Mijnheer de
voorzitter, ik weet dat het debat niet afgerond is. Ik
moet echter waarschuwen voor het volgende. Als
wij een verdeelsleutel willen bedingen, lopen wij
het ook het risico dat het Belgische aandeel
afneemt.
01.23 Frieda Brepoels (VU&ID): Mijnheer de
voorzitter, dat geldt misschien alleen voor
Wallonië.
01.24 Minister Charles Picqué: Mijnheer de
voorzitter, dat klopt niet. De competitiviteit en de
doeltreffendheid van de ondernemingen blijft het
belangrijkste criterium.
Je répète donc que si on introduit à un moment
donné des clés de répartition régionale qui
s'écartent des critères de compétitivité, les parts
belges risqueraient aussi de diminuer. Je ne sais
pas si vous êtes bien consciente de cela.
01.25 Luc Sevenhans (VLAAMS BLOK):
Mijnheer de minister, als naderhand blijkt dat het
voor Vlaanderen toch is misgelopen, zou u dan
iets ondernemen?
01.26 Minister Charles Picqué: Ja, natuurlijk. Dat
heb ik u al gezegd.
01.27 Simonne Creyf (CVP): Mijnheer de
voorzitter, mijnheer de minister, u zegt dat het niet
gemakkelijk is. Het is echter niet de eerste keer
dat de regering voor een moeilijk dossier staat.
Moeilijk gaat ook. Ik wil nogmaals beklemtonen
dat het niet hanteren van verdeelsleutels perfide
is. Geen verdeelsleutels hanteren, bevestigt
slechts de gevestigde industrie, die daardoor
wordt bevoordeeld. Dat is dus in het voordeel van
het zuiden van België.
Ik verwijt het u minder, maar ik verwijt vooral de
heer Verhofstadt dat hij onder het mom van een
nieuwe politieke cultuur geen verdeelsleutels meer
hanteert, waardoor hij de Waalse lobby
bevoordeelt tegenover de Vlaamse industrie. Ik
vind dat het zoveelste bewijs van het platliggen
van de heer Verhofstadt voor Wallonië.
01.28 Martine Dardenne (ECOLO-AGALEV):
Monsieur le président, je voudrais uniquement
parler de ce que je connais. Je fais partie de la
commission Achats militaires et je trouve qu'on
fait une interprétation un peu biaisée d'une série
d'éléments.
Je rappelle à mes collègues qu'il y a au moins
deux notifications gouvernementales.
Conformément à l'accord de gouvernement, on a
souhaité ne plus lier les achats militaires à des
compensation économiques. Ce n'est pas une
question de clé de répartition mais plutôt de savoir
si, parce qu'il y a des compensations
économiques, on continue éventuellement à
produire des armes alors que ce n'est pas
nécessaire. C'est un premier aspect de la
question qu'il faudrait peut-être aussi envisager.
Par ailleurs, cette question des compensations
économiques a effectivement été remise sur le
tapis. La commission Défense a entendu une
série d'auditions très intéressantes, avec des
documents déposés dont je vous conseille la
lecture et qui proposent des pistes éventuellement
intéressantes en matière d'achats militaires. Je
voudrais vous rappeler que dans ce domaine, il y
a aussi une dimension éthique à respecter, même
si la Flandre veut être gagnante à tous les coups.
Moties
Motions
Tot besluit van deze bespreking werden volgende
moties ingediend.
En conclusion de cette discussion les motions
suivantes ont été déposées.
Een eerste motie van aanbeveling werd ingediend
door de heren Roger Bouteca en Luc Sevenhans
en luidt als volgt:
"De Kamer,
gehoord de interpellaties van de dames Frieda
Brepoels en Simonne Creyf en de heer Luc
Sevenhans
en het antwoord van de minister van Economie en
Duurzame Ontwikkeling, belast met het
Grootstedenbeleid,
vraagt aan de regering de nodige garanties te
geven aan de industrie dat er een regionale
verdeelsleutel zal worden gerespecteerd bij de
uitvoering van het A400M-contract."
Une première motion de recommandation a été
déposée par MM. Roger Bouteca et Luc
CRIV 50
COM 497
12/06/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
9
Sevenhans et est libellée comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu les interpellations de Mmes Frieda
Brepoels et Simonne Creyf et de M. Luc
Sevenhans
et la réponse du ministre de l'Economie et de la
Recherche scientifique, chargé de la Politique des
grandes villes,
demande au gouvernement de donner les
garanties nécessaires à l'industrie qu'une clé de
répartition régionale sera respectée lors de
l'exécution du contrat A400M."
Een tweede motie van aanbeveling werd
ingediend door de dames Frieda Brepoels en
Simonne Creyf en luidt als volgt:
"De Kamer,
gehoord de interpellaties van de dames Brepoels
en Creyf en de heer Sevenhans
en het antwoord van de minister van Economie en
Duurzame Ontwikkeling, belast met het
Grootstedenbeleid,
vraagt de regering de beslissing van de
ministerraad over de aankoop van de A400M te
herzien en bij de herziening rekening te houden
met:
-
een effectieve economische return voor de
Belgische bedrijven die de 100% benadert en die
wordt onderhandeld op basis van een
transparante procedure;
-
de toepassing van een gewestelijke
verdeelsleutel."
Une seconde motion de recommandation a été
déposée par Mmes Frieda Brepoels et Simonne
Creyf et est libellée comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu les interpellations de Mmes Frieda
Brepoels et Simonne Creyf et de M. Luc
Sevenhans
et la réponse du ministre de l'Economie et de la
Recherche scientifique, chargé de la Politique des
grandes villes,
demande au gouvernement de revoir la décision
du Conseil des ministres concernant l'achat de
l'A400M et de tenir compte dans ce cadre:
- d'un return économique réel proche des 100%
pour les entreprises belges, négocié sur la base
d'une procédure transparente;
-
de l'application d'une clé de répartition
régionale."
Een eenvoudige motie werd ingediend door de
heren Léon Campstein, Maurice Dehu, Georges
Lenssen en Henk Verlinde en mevrouw Leen
Laenens.
Une motion pure et simple a été déposée par MM.
Léon Campstein, Maurice Dehu, Georges
Lenssen et Henk Verlinde et Mme Leen Laenens.
Over de moties zal later worden gestemd. De
bespreking is gesloten.
Le vote sur les motions aura lieu ultérieurement.
La discussion est close.
La réunion publique de commission est levée à
11.04 heures.
De openbare commissievergadering wordt
gesloten om 11.04 uur.
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRABV 50 COM 497
CRABV 50 COM 497
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR HET
B
EDRIJFSLEVEN
,
HET
W
ETENSCHAPSBELEID
,
HET
O
NDERWIJS
,
DE
NATIONALE WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE
I
NSTELLINGEN
,
DE
M
IDDENSTAND
EN DE
L
ANDBOUW
C
OMMISSION DE L
'E
CONOMIE
,
DE LA
P
OLITIQUE
SCIENTIFIQUE
,
DE L
'E
DUCATION
,
DES
I
NSTITUTIONS SCIENTIFIQUES ET CULTURELLES
NATIONALES
,
DES
C
LASSES MOYENNES ET DE
L
'A
GRICULTURE
dinsdag mardi
12-06-2001 12-06-2001
10:00 uur
10:00 heures
CRABV 50
COM 497
12/06/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Samengevoegde interpellaties van
1
Interpellations jointes de
1
- mevrouw Frieda Brepoels tot de eerste minister
over "de beslissing tot aankoop van 7 A400M
vrachtvliegtuigen voor het Belgisch leger" (nr.
813)
- Mme Frieda Brepoels au premier ministre sur
"la décision d'acheter 7 avions de transport
A400M pour l'armée belge" (n° 813).
- mevrouw Simonne Creyf aan de eerste minister
over "de aankoop van transportvliegtuigen van het
type A400M" (nr. 819)
- Mme Simonne Creyf au premier ministre sur
"l'achat d'avions de transport A400M" (n° 819)
- de heer Luc Sevenhans aan de eerste minister
over "de beslissing tot aankoop van A400M
vrachtvliegtuigen voor het Belgisch leger" (nr.
821)
- M. Luc Sevenhans au premier ministre sur "la
décision d'acheter des avions de transport A400M
pour l'armée belge" (n° 821)
Sprekers: Frieda Brepoels, voorzitter van de
VU&ID-fractie, Simonne Creyf, Luc
Sevenhans, Charles Picqué, minister van
Economie en Wetenschappelijk Onderzoek,
belast met het Grootstedenbeleid , Martine
Dardenne
Orateurs: Frieda Brepoels, président du
groupe VU&ID , Simonne Creyf, Luc
Sevenhans, Charles Picqué, ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique,
chargé de la Politique des grandes villes ,
Martine Dardenne
Moties
7
Motions
7
CRABV 50
COM 497
12/06/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR HET
BEDRIJFSLEVEN, HET
WETENSCHAPSBELEID, HET
ONDERWIJS, DE NATIONALE
WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE INSTELLINGEN, DE
MIDDENSTAND EN DE
LANDBOUW
COMMISSION DE L'ECONOMIE,
DE LA POLITIQUE SCIENTIFIQUE,
DE L'EDUCATION, DES
INSTITUTIONS SCIENTIFIQUES
ET CULTURELLES NATIONALES,
DES CLASSES MOYENNES ET DE
L'AGRICULTURE
van
DINSDAG
12
JUNI
2001
10:00 uur
______
du
MARDI
12
JUIN
2001
10:00 heures
______
De vergadering wordt geopend om 10.09 uur door
de heer Jos Ansoms, voorzitter.
La séance est ouverte à 10.09 heures par M. Jos
Ansoms, président.
01 Samengevoegde interpellaties van
- mevrouw Frieda Brepoels tot de eerste minister
over "de beslissing tot aankoop van 7 A400M
vrachtvliegtuigen voor het Belgisch leger" (nr.
813)
- mevrouw Simonne Creyf aan de eerste minister
over "de aankoop van transportvliegtuigen van
het type A400M" (nr. 819)
- de heer Luc Sevenhans aan de eerste minister
over "de beslissing tot aankoop van A400M
vrachtvliegtuigen voor het Belgisch leger" (nr.
821)
01 Interpellations jointes de
- Mme Frieda Brepoels au premier ministre sur
"la décision d'acheter 7 avions de transport
A400M pour l'armée belge" (n° 813).
- Mme Simonne Creyf au premier ministre sur
"l'achat d'avions de transport A400M" (n° 819)
- M. Luc Sevenhans au premier ministre sur "la
décision d'acheter des avions de transport
A400M pour l'armée belge" (n° 821)
01.01 Frieda Brepoels (VU&ID): De Ministerraad
heeft beslist zeven A400M-Airbussen aan te kopen
ter vervanging van de C130's voor een bedrag van
48 miljard frank. De federale regering zal echter
geen regionale verdeelsleutel opleggen voor de
toewijzing van de programma's. Er is geen sprake
van economische compensaties. De economische
return naar de deelnemende landen zal worden
gerealiseerd op basis van de afname, voor België
3,5 procent.
Het Belgisch aandeel in de bouw van de motor gaat
voor honderd procent naar het Waalse Techspace
Aero. De Waalse bedrijven Sonaca en Sabca eisen
01.01 Frieda Brepoels (VU&ID): Le Conseil des
ministres a décidé de procéder au remplacement
des C130 par l'acquisition de sept Airbus A400M,
pour un montant de 48 milliards de francs. Le
gouvernement fédéral n'imposera toutefois pas de
clé de répartition régionale en ce qui concerne
l'attribution des programmes. Il n'est aucunement
question de compensations économiques. Le retour
économique vers les pays participant au projet sera
fonction de l'importance respective des marchés, le
marché belge correspondant à 3,5 pour cent du
contrat global.
La part de la Belgique dans la construction du
moteur ira, à concurrence de 100 pour cent, au
projet wallon Techspace Aero. Les entreprises
12/06/2001
CRABV 50
COM 497
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
elk veertig procent op voor de bouw van de romp.
Voor het Vlaamse Asco-Eurair blijft er dan slechts
twintig procent meer over. Het ziet ernaar uit dat
Vlaanderen nog geen tien procent van het Belgisch
aandeel zal toebedeeld krijgen, ondanks de
Vlaamse technologie en competitiviteit en het feit
dat zestig procent van de centen uit Vlaanderen
komt.
De eerste minister spreekt over concurrentie, maar
het is heel duidelijk dat er een politieke verdeling
wordt gemaakt over de deelnemende landen.
Waarom wil de regering een regionale
verdeelsleutel opleggen aan OCCAR? Welke
compensaties zal de regering geven aan de
Vlaamse belastingbetaler? Dit gebeurde ooit in de
omgekeerde richting.
Hoe zullen de Gewesten bij de uitvoering worden
betrokken? Vlaams minister Van Mechelen zou niet
bereid zijn verder te werken aan het
samenwerkingsakkoord A380 indien er geen
oplossing komt voor de regionale verdeling van het
A400M-programma. Hoe staat de federale regering
hiertegenover?
wallonnes Sonaca et Sabca exigent chacune 40
pour cent pour la construction de la coque. Dès lors,
la société flamande Asco-Eurair devra se contenter
des 20 pour cent restants. Tout semble indiquer
que la Flandre n'obtiendra même pas dix pour cent
de la part belge, en dépit du haut degré de
technologie et de compétitivité dont la Flandre peut
se prévaloir, ainsi que du fait que 60 pour cent des
fonds sont d'origine flamande.
Le premier ministre invoque la concurrence mais il
apparaît très clairement qu'une répartition politique
est opérée entre les pays participant au projet.
Pourquoi le gouvernement ne veut-il pas imposer
une clé de répartition régionale à l'OCCAR? Quelles
compensations le gouvernement offrira-t-il au
contribuable flamand, à l'instar des compensations
attribuées par le passé aux Wallons?
Comment les Régions seront-elles associées à la
mise en oeuvre du contrat? Le ministre flamand, M.
Van Mechelen, ne serait pas disposé à continuer à
collaborer à l'accord de coopération relatif à l'A380
à défaut de solution en ce qui concerne la
répartition régionale du programme A400M.
Comment le gouvernement fédéral réagit-il à cette
situation?
01.02 Simonne Creyf (CVP): De aankoop van
zeven A400M-Airbussen zou 48 miljard kosten,
verspreid over verschillende jaren. Er zouden geen
compensaties of verdeelsleutels aan worden
gekoppeld. Vorige week nog verklaarde de premier
dat aan een definitieve regeling voor economische
compensaties werd gewerkt. Voordien nam hij
daarover opeenvolgende standpunten in, met op 8
juni de beslissing dat economische compensaties
zouden mogelijk zijn voor maximum vijftien procent
van het contract. De procedure is echter zeer
onduidelijk.
Is de beslissing van 8 juni van toepassing op de
aankop van zeven Airbus-toestellen? Waarom werd
niet vastgehouden aan de tachtig procent
economische return, waar de Vlaamse industrie
voor pleit? Voor kleine landen vormen economische
compensaties een belangrijke hefboom inzake
innovatiecapaciteit. Vermits de markt van
defensiematerialen helemaal niet eengemaakt en
geliberaliseerd is, treft een Belgische beslissing om
economische compensaties te laten vallen
rechtstreeks alle Belgische ondernemingen.
Voor Vlaanderen, dat aldus meer dan twintig miljard
dreigt te mislopen, is het ontbreken van
verdeelsleutels onaanvaardbaar. Welke
01.02 Simonne Creyf (CVP): L'achat de sept
Airbus A400M devrait coûter 48 milliards, étalés sur
plusieurs années. Aucune compensation
économique ni de clé de répartition n'y serait liée.
Pas plus tard que la semaine dernière, le Premier
ministre a déclaré que le gouvernement préparait
une réglementation définitive des compensations
économiques. Auparavant, il avait adopté à ce sujet
plusieurs positions différentes avant de décider
finalement ce 8 juin que des compensations
économiques seraient possibles pour 15 %
maximum du contrat. Toutefois, la procédure
manque totalement de clarté.
La décision du 8 juin s'applique-t-elle à l'achat des
sept Airbus ? Pourquoi ne s'en est-on pas tenu aux
80 % de retombées économiques prônés par
l'industrie flamande ? Pour les petits pays, les
compensations représentent un levier important en
termes de capacité d'innovation. Etant donné que le
marché des matériels de défense n'est pas du tout
unifié ni libéralisé, une décision belge de renoncer à
ces compensations affecterait directement toutes
les entreprises de notre pays.
Pour la Flandre, qui risque ainsi de perdre plus de
vingt milliards, il est inacceptable de ne pas prévoir
de clé de répartition. Quels arguments le
CRABV 50
COM 497
12/06/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
argumenten heeft de regering daarvoor?
Is de regering bereid op haar voor België én
Vlaanderen nadelige beslissing terug te komen?
Voorzitter: Muriel Gerkens
gouvernement avancet-il pour se justifier ?
Est-il disposé à revenir sur sa décision, néfaste
pour la Belgique comme pour la Flandre ?
Présidente: Muriel Gerkens
01.03 Luc Sevenhans (VLAAMS BLOK): Uit
verklaringen van vorige week blijkt dat de
economische compensaties, zij het met enkele
verfijningen, weer worden bovengehaald. Ik vind dat
positief, maar het beïnvloedt wel de beslissing over
de aankoop van de militaire Airbus, vermits er bij de
onderhandelingen vanuit werd gegaan dat de
economische compensaties hoe dan ook zouden
verdwijnen.
Welke invloed hebben de nieuwe economische
compensaties op dit dossier? De details over een
mogelijke economische return zouden moeten
worden opgenomen in de overeenkomst met
OCCAR. Is deze overeenkomst al ondertekend?
Daarenboven zouden de regionale verdeelsleutels
in dit dossier worden opgenomen, ook al is OCCAR
daar geen voorstander van.
01.03 Luc Sevenhans (VLAAMS BLOK): On peut
déduire de certaines déclarations de la semaine
dernière que les compensations économiques vont
être réinstaurées moyennant quelques peaufinages.
Je trouve que c'est une bonne chose, mais cela
influera indubitablement sur la décision relative à
l'achat de l'Airbus militaire, dès lors que dans le
cadre des négociations, on considérait que les
compensations économiques disparaîtraient.
Quelle influence les nouvelles compensations
économiques auront-elles sur ce dossier ? Les
détails de retombées économiques éventuelles
devraient être inclus dans le contrat passé avec
l'OCCAR. Ce contrat a-t-il déjà été signé ? En outre,
des clés de répartition régionales devraient être
fixées dans ce contrat, même si l'OCCAR n'en est
pas partisan.
01.04 Minister Charles Picqué (Nederlands) : Er
worden twee debatten gevoerd : één voor de
A400M en één over de economische compensaties.
Over de modaliteiten van de compensaties zal de
Ministerraad waarschijnlijk volgende vrijdag
beslissen.
In het contract over de A400M wordt geen clausule
over de regionale verdeling opgenomen. De
toewijzing van de werkverdeling tussen Europese
bedrijven gebeurt uitsluitend op basis van de
concurrentiepositie. Het principe van een return in
verhouding tot de aankopen wordt geëerbiedigd.
Het aandeel van België in het project kan nog groter
worden, omdat een aantal landen minder
bestellingen plaatst. Het aandeel zou zelfs groter
zijn, dan waar we normaal aanspraak kunnen op
maken, namelijk 4,23 procent in plaats van 3,46
procent.
De Belgische industriëlen hebben binnen Flabel de
onderhandelingsscenario's goedgekeurd. Zij
hadden het recht om de verdeelsleutels te
verwerpen, maar hebben dit dus niet gedaan. De
taken van Sabca zijn uitgevoerd in Haren. Dit is
belangrijk om aan te tonen dat het gewestelijk
evenwicht gerespecteerd wordt.
01.04 Charles Picqué , ministre (en néerlandais):
Deux débats se déroulent ici: l'un sur le A400M et
l'autre sur les compensations économiques. Le
Conseil des ministres de vendredi prochain se
prononcera sans doute sur les modalités des
compensations.
Dans le contrat sur le A400M, aucune clause
concernant la répartition régionale n'est prévue. La
répartition des travaux à réaliser dans le cadre de
ce contrat entre les entreprises européennes se
fera exclusivement sur la base de la compétitivité.
Le principe de retombées économiques
proportionnelles aux achats est respecté.
La part de la Belgique dans le projet pourrait être
encore plus importante dans la mesure où un
certain nombre de pays passeraient moins de
commandes. Cette part serait même plus
importante que celle à laquelle nous pouvons
prétendre, à savoir 4,23 % au lieu des 3,49 %
initialement prévus.
Au sein de Flabel, les industriels belges ont
approuvé les scénarios de négociations élaborés.
Ils avaient le droit de rejeter les clés de répartition,
mais ils ne l'ont pas fait. Les travaux confiés à la
Sabca sont réalisés à Haren. C'est un élément
important car cela démontre que l'équilibre régional
est respecté.
12/06/2001
CRABV 50
COM 497
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
4
De percentages ten gunste van Vlaanderen,
waarvan mevrouw Brepoels gewag maakt, liggen
merkelijk lager dan die van de huidige Flabel-
onderhandelingen, op basis van het scenario dat de
taken tussen Asco, Sabca en Sonaca op gelijke
wijze verdeelt.
Barco vertegenwoordigt de Vlaamse belangen in de
schoot van Flabel en neemt er met vijfentwintig
procent een belangrijke plaats in.
De toewijzing van de taken zal volgens plan
verlopen. Via het opvolgingscomité zullen de
ministers van Begroting en Economie toezien op
een evenwichtige deelname van de Belgische
ondernemingen.
De marktaandelen die motorenbouwer Techspace
Aero in de wacht sleept, worden niet in rekening
gebracht en zijn dus niet ten nadele van de
Vlaamse ondernemingen.
De koppeling van het dossier van de A380 en de
A400M is niet opportuun, omdat de
gesprekspartners verschillen en omdat het
enerzijds om een civiele aankoop en anderzijds om
een militair programma gaat. Voor dat laatste
gelden de OCCAR-regels.
De deelname van de ondernemingen wordt bepaald
door hun competitiviteit, vandaar dat geen regionale
verdeelsleutel wordt toegepast. De
regeringsbesprekingen over compensaties hebben
geen invloed op dit dossier, omdat het geen
klassieke aankoop betreft waarvoor compensaties
gelden.
Les pourcentages en faveur de la Flandre, cités par
Mme Brepoels, sont sensiblement inférieurs à ceux
auxquels il est fait référence dans le cadre des
négociations Flabel, actuellement en cours, sur la
base d'un scénario prévoyant une répartition égale
des tâches entre Asco, la Sabca et la Sonaca.
Barco représente les intérêts flamands au sein de
Flabel et y occupe, avec 25 pour cent, une place
importante.
Les tâches seront attribuées comme prévu. Par
l'intermédiaire du comité de suivi, les ministres du
Budget et de l'Economie veilleront à une
participation équilibrée des entreprises belges.
Les parts de marché remportées par le constructeur
de moteurs Techspace Aero ne sont pas prises en
compte et ne désavantagent donc nullement les
entreprises flamandes.
L'établissement d'un lien entre les dossiers A38 et
A400M n'est pas opportun : les interlocuteurs ne
sont pas les mêmes et, dans un cas, il s'agit
d'achats civils et, dans l'autre, d'un programme
militaire régi par les règles de l'OCCAR.
La participation des entreprises étant déterminée
par leur compétitivité, aucune clé de répartition
régionale n'est appliquée. Les discussions au sein
du gouvernement à propos des compensations
n'influencent en rien ce dossier, qui ne constitue
pas un marché classique assorti de compensations.
We mogen geen verwarring scheppen tussen de
twee dossiers. De concrete modaliteiten voor de
aangekondigde oplossing moeten nog worden
bepaald.
Il ne faut pas confondre les deux dossiers. Il
conviendra de définir les modalités concrètes de la
solution annoncée.
01.05 Frieda Brepoels (VU&ID): Ik had weinig
nieuws verwacht. Ik vind het teleurstellend dat de
eerste minister de discussie met ons niet wil of durft
aangaan. Hij is er zich van bewust dat de Vlaamse
bedrijven in deze zaak benadeeld worden.
Minister Picqué verschuilt zich achter het argument
van de economische compensaties. Er moet toch
gezorgd worden voor een minimum aan
economische return. Eén individuele onderneming
mag geen akkoord geven voor de hele industrie.
De federale regering vindt de koppeling van beide
dossiers niet opportuun omdat het over een civiel
en een militair dossier gaat. Ik wil erop wijzen dat er
01.05 Frieda Brepoels (VU&ID): Je ne m'attendais
pas à grand-chose de neuf. Je suis déçue par
l'attitude du premier ministre, qui ne veut pas ou
n'ose pas entamer un dialogue avec nous à ce
sujet. Il est en effet conscient que les entreprises
flamandes sont défavorisées dans ce dossier.
Le ministre Picqué se retranche derrière l'argument
des compensations économiques. Il faut veiller à ce
qu'il y ait un retour économique minimum. Une
seule entreprise ne peut marquer son accord pour
l'ensemble du secteur.
Le gouvernement fédéral estime qu'il n'est pas
opportun d'établir un lien entre les deux dossiers,
car il s'agit d'un dossier civil et d'un dossier militaire.
CRABV 50
COM 497
12/06/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
5
geen aanbestedingsopdracht werd gegeven. De
Vlaamse luchtvaartindustrie zal het kind van de
rekening worden. De motorenbouw zal naar een
volledig Waals bedrijf gaan. Het is evident dat wij
hiermee niet akkoord kunnen gaan.
De minister spreekt op geen enkel moment over
economische compensatie voor Vlaanderen, indien
het bij de verdeling aan het kortste eind zou
trekken.
Je tiens à signaler que l'on n'a pas lancé
d'adjudication. L'industrie aéronautique flamande
sera le dindon de la farce. La construction des
moteurs sera attribuée à une société à 100%
wallonne. Il est évident que nous ne pouvons
accepter une telle situation.
Le ministre ne pipe mot au sujet des compensations
économiques pour la Flandre, au cas où celle-ci
serait lésée dans la répartition?
01.06 Simonne Creyf (CVP): Ik kreeg geen enkel
antwoord op de concrete vragen van mijn
interpellatie. De minister antwoordde enkel op de
vragen van mevrouw Brepoels. In dit dossier is er
een gebrek aan transparantie. De minister van
Economie en de eerste minister doen een ander
verhaal.
01.06 Simonne Creyf (CVP): Je n'ai obtenu
aucune réponse aux questions concrètes que
j'avais posées lors de mon interpellation. Le
ministre s'est contenté de répondre aux questions
de madame Brepoels. Ce dossier manque de
transparence. Le ministre de l'Economie et le
premier ministre racontent des choses
complètement différentes.
01.07 Minister Charles Picqué (Nederlands): Ik
ben voor een debat over de compensaties.
01.07 Charles Picqué , ministre (en néerlandais):
Je suis favorable à un débat sur les compensations.
01.08 Simonne Creyf (CVP): De minister is
bevoegd voor dit dossier en dus ook voor de
transparantie ervan. Het KB van 1997 zorgt voor
een transparante procedure, maar achteraf bracht
de programmawet wijzigingen aan, aan de wet op
de openbare aanbestedingen, waardoor de
transparantie weer zoek raakte.
Enkel het buitenland vaart wel bij het niet eisen van
compensaties.
01.08 Simonne Creyf (CVP): Le ministre est
compétent pour ce dossier et doit, dès lors, garantir
sa transparence. L'arrêté royal de 1997 instaure
une procédure transparente mais par la suite la loi-
programme a apporté des modifications à la loi sur
les adjudications publiques, remettant ainsi en
cause cette transparence.
Si nous ne demandons pas de compensations, cela
profitera aux autres pays.
01.09 Minister Charles Picqué (Nederlands): De
regering is nu bereid compensaties te eisen. Het
gewicht ervan werd nog niet bepaald. Enkel over
het principe werd een beslissing genomen.
01.09 Charles Picqué , ministre (en néerlandais) :
Le gouvernement est à présent disposé à exiger
des compensations. L'importance de ces
compensations n'a pas encore été déterminée. La
décision qui a été prise porte uniquement sur le
principe.
01.10 Simonne Creyf (CVP): Wat de minister
zegt, komt niet overeen met de verklaringen van de
eerste minister. We moeten nu meedoen, want
dergelijke kansen doen zich niet alle jaren voor.
Onze bedrijven moeten kunnen meewerken aan de
technische evolutie.
De verdeelsleutel is voor Vlaanderen pervers. Het
zorgt voor zestig procent van de federale middelen.
Airbus zal de bestellingen plaatsen bij de bestaande
industrie, met andere woorden in Wallonië. De
hoogtechnologische sector zal niet aan bod komen,
de sector die zich in het noorden van het land
bevindt.
Wanneer er geen verdeelsleutels worden
01.10 Simonne Creyf (CVP): Les propos du
ministre ne coïncident pas avec ceux du premier
ministre. Nous devons participer parce que de telles
occasions ne se présentent pas chaque année.
Nos entreprises doivent pouvoir contribuer à
l'évolution techniques.
La clé de répartition est perverse pour la Flandre.
La Flandre produit 60% des moyens fédéraux.
Airbus placera les commandes auprès des
industries existantes, c'est à dire en Wallonie. Le
secteur de la technologie de pointe, qui se situe en
Flandre, ne bénéficiera pas de ces commandes.
Si l'on ne convient pas de certaines clés de
répartition, ce sera la énième capitulation du
12/06/2001
CRABV 50
COM 497
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
6
afgesproken, dan is dit de zoveelste capitulatie van
de eerste minister ten aanzien van de Waalse
lobby.
premier ministre face au lobby wallon.
01.11 Minister Charles Picqué (Nederlands):
Niets belet dat nieuwe spitstechnologische
bedrijven lid worden van Flabel.
01.11 Charles Picqué, ministre (en néerlandais):
Rien n'empêche de nouvelles entreprises du
secteur des technologies de pointe d'adhérer à
Flabel.
01.12 Simonne Creyf (CVP): Dit antwoord lijkt me
nogal amateuristisch. Volgens FLAG en het VEV is
er wel degelijk een probleem voor de Vlaamse
bedrijven.
01.12 Simonne Creyf (CVP): Cette réponse me
paraît teintée d amateurisme. Le FLAG et le VEV
considèrent qu'il se pose réellement un problème
pour les entreprises flamandes.
01.13 Luc Sevenhans (VLAAMS BLOK): De
regering weigert dus verdeelsleutels te hanteren in
dit dossier en wenst de aankoop van vliegtuigen en
de compensaties gescheiden te houden. De eerste
minister had het vorige week nochtans over een
andersluidende regeringsbeslissing. Die is er
blijkbaar niet. Wij wensen regionale verdeelsleutels
in dit dossier.
01.13 Luc Sevenhans (VLAAMS BLOK): Le
gouvernement refuse donc d'appliquer des clés de
répartition dans ce dossier et souhaite ne pas
assortir l'achat des avions de compensations.
Pourtant, la semaine dernière encore, le premier
ministre faisait était d'une décision
gouvernementale tout autre. Celle-ci n'aura donc en
fait jamais été prise. Nous demandons des clés de
répartition régionales pour ce dossier.
01.14 Minister Charles Picqué (Nederlands): De
onderhandelingen over dergelijke aankopen
gebeuren op internationaal vlak en de toewijzing
van de productie van een onderdeel aan bepaalde
regio's ligt dus niet zo eenvoudig.
01.14 Charles Picqué, ministre (en néerlandais):
Les négociations pour de tels achats se déroulent
au niveau international, et il n'est dès lors pas si
facile de décider de l'attribution d'une partie
specifique du contrat à telle ou telle région.
(Frans) In dit dossier, dat verscheidene landen
betreft, voor gewestelijke verdeelsleutels pleiten is
onrealistisch. We moeten ervoor zorgen dat de
Belgische ondernemingen concurrentiëel zijn.
Tevens wijs ik erop dat de Belgische industrie
instemde met een verdeelsleutel. Behartigt u de
belangen van de industrie beter dan zij dat zelf
doet?
(En français): Il n'est guère réaliste de défendre des
idées de répartition régionale, alors que plusieurs
pays sont concernés. Il faut rester attentif à rendre
les entreprises belges concurrentielles. Je rappelle
aussi que les industriels belges ont approuvé une
clé de répartition. Prétendez-vous mieux défendre
les intérêts des industriels qu'eux-mêmes ?
(Nederlands) In de schoot van Flabel werd een
verdeelsleutel aanvaard door de bedrijven.
(En néerlandais) Les entreprises ont accepté une
clef de répartition au sein de Flabel.
01.15 Frieda Brepoels (VU&ID): Er zijn veel
voorstellen van landen die eisen stellen wanneer
grote investeringen worden gedaan. In België moet
dit naar goede gewoonte volgens de gewestelijke
verdeelsleutel gebeuren en mag niet de vrije
concurrentie gelden.
Wat zal er in het contract staan dat volgende week
zal worden ondertekend: dat er zeven toestellen
worden aangekocht?
01.15 Frieda Brepoels (VU&ID): Il y a de
nombreux exemples de pays qui formulent des
exigences lorsque d'importants investissements
sont en jeu. Toutefois, comme de coutume, la
Belgique se fonde pour ces investissements sur des
clefs de répartition régionales qui interdisent la libre
concurrence.
Quels seront les termes du contrat qui sera signé la
semaine prochaine? Y sera-t-il fait mention de
l'achat de sept appareils?
01.16 Minister Charles Picqué (Nederlands):
Minister Flahaut is daarvoor verantwoordelijk. De
competitiviteit moet gegarandeerd blijven.
01.16 Charles Picqué , ministre (en néerlandais):
Cette question relève de la compétence du ministre
Flahaut. La compétitivité doit rester garantie.
CRABV 50
COM 497
12/06/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
7
(Frans) Als terzake gewestelijke verdeelsleutels
worden toegepast die ook rekening houden met het
concurrentievermogen, bestaat het gevaar dat de
Belgische deelname wordt teruggeschroefd.
(En français): Si on introduisait des clés de
répartition régionales avec des critères de
compétitivité, les parts belges risqueraient de
diminuer.
01.17 Luc Sevenhans (VLAAMS BLOK): Indien
Vlaanderen achteraf benadeeld blijkt, zal de
minister dan iets ondernemen?
01.17 Luc Sevenhans (VLAAMS BLOK): S'il
s'avère par la suite que la Flandre a été lésée, le
ministre prendra-t-il une initiative ?
01.18 Minister Charles Picqué (Nederlands): Dat
heb ik vroeger al bevestigd.
01.18 Charles Picqué , ministre (en néerlandais) :
Je l'ai déjà confirmé par le passé.
01.19 Simonne Creyf (CVP): Moeilijke dossiers
kunnen ook tot een goed einde worden gebracht.
Geen verdeelsleutels hanteren, is perfide omdat de
gevestigde industrie in het zuiden van het land
aldus wordt bevoordeeld. De zogenaamde nieuwe
open politiek van premier Verhofstadt is niets meer
dan een knieval voor de Waalse lobby.
01.19 Simonne Creyf (CVP): Les dossiers
difficiles peuvent également connaître un heureux
épilogue. Il est perfide de ne pas utiliser de clé de
répartition car l'industrie basée dans le sud du pays
sera avantagée. La nouvelle "transparence
politique" du premier ministre se résume à courber
l'échine devant le groupe de pression wallon.
01.20 Martine Dardenne (ECOLO-AGALEV): De
sprekers interpreteren de zaken hier niet op een erg
rechtlijnige manier. Uit twee officiële
regeringsmededelingen blijkt duidelijk dat
legeraankopen niet gekoppeld mogen worden aan
economische compensaties. Het mag niet de
bedoeling zijn dat militaire overproductie
aangemoedigd wordt. De commissie voor de
Landsverdediging heeft hoorzittingen gehouden,
waarbij uiterst interessante documenten werden
rondgedeeld. Daarin wordt meer bepaald
onderstreept dat bewapening ook een ethische
dimensie heeft.
01.20 Martine Dardenne (ECOLO-AGALEV):
L'interprétation des intervenants est biaisée. Deux
notifications gouvernementales indiquent clairement
que l'on ne peut lier les achats militaires à des
compensations économiques. La surproduction
militaire ne peut être encouragée.
Des auditions ont eu lieu à la commission de la
Défense, où des documents très intéressants ont
été distribués, documents qui soulignent
notamment que l'armement a aussi une dimension
éthique.
Moties
Motions
Tot besluit van deze bespreking werden volgende
moties ingediend.
En conclusion de cette discussion les motions
suivantes ont été déposées.
Een motie van aanbeveling werd ingediend door de
heren Roger Bouteca en Luc Sevenhans en luidt als
volgt:
"De Kamer,
gehoord de interpellaties van de dames Frieda
Brepoels en Simonne Creyf en de heer Luc
Sevenhans
en het antwoord van de minister van Economie en
Duurzame Ontwikkeling, belast met het
Grootstedenbeleid,
vraagt aan de regering de nodige garanties te
geven aan de industrie dat er een regionale
verdeelsleutel zal worden gerespecteerd bij de
uitvoering van het A400M-contract."
Une motion de recommandation a été déposée par
MM. Roger Bouteca et Luc Sevenhans et est
libellée comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu les interpellations de Mmes Frieda
Brepoels et Simonne Creyf et de M. Luc Sevenhans
et la réponse du ministre de l'Economie et de la
Recherche scientifique, chargé de la Politique des
grandes villes,
demande au gouvernement de donner les garanties
nécessaires à l'industrie qu'une clé de répartition
régionale sera respectée lors de l'exécution du
contrat A400M."
Een motie van aanbeveling werd ingediend door de
dames Frieda Brepoels en Simonne Creyf en luidt
als volgt:
Une motion de recommandation a été déposée par
Mmes Frieda Brepoels et Simonne Creyf et est
libellée comme suit:
12/06/2001
CRABV 50
COM 497
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
8
"De Kamer,
gehoord de interpellaties van de dames Brepoels en
Creyf en de heer Sevenhans
en het antwoord van de minister van Economie en
Duurzame Ontwikkeling, belast met het
Grootstedenbeleid,
vraagt de regering de beslissing van de
Ministerraad over de aankoop van de A400M te
herzien en bij de herziening rekening te houden
met:
-
een effectieve economische return voor de
Belgische bedrijven die de 100% benadert en die
wordt onderhandeld op basis van een transparante
procedure;
-
de toepassing van een gewestelijke
verdeelsleutel."
"La Chambre,
ayant entendu les interpellations de Mmes Frieda
Brepoels et Simonne Creyf et de M. Luc Sevenhans
et la réponse du ministre de l'Economie et de la
Recherche scientifique, chargé de la Politique des
grandes villes,
demande au gouvernement de revoir la décision du
Conseil des ministres concernant l'achat de l'A400M
et de tenir compte dans ce cadre:
- d'un return économique réel proche des 100%
pour les entreprises, négocié sur la base d'une
procédure transparente;
- de l'application d'une clé de répartition régionale."
Een eenvoudige motie werd ingediend door de
heren Léon Campstein, Maurice Dehu, Georges
Lenssen en Henk Verlinde en mevrouw Leen
Laenens.
Une motion pure et simple a été déposée par MM.
Léon Campstein, Maurice Dehu, Georges Lenssen
et Henk Verlinde et Mme Leen Laenens.
Over de moties zal later worden gestemd.
De bespreking is gesloten.
Le vote sur les motions aura lieu ultérieurement.
La discussion est close.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 11.04 uur.
La réunion publique de commission est levée à
11.04 heures.
Document Outline