KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRIV 50 COM 470
CRIV 50 COM 470
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET HET BEKNOPT VERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTÉGRAL
AVEC LE COMPTE RENDU ANALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR HET
B
EDRIJFSLEVEN
,
HET
W
ETENSCHAPSBELEID
,
HET
O
NDERWIJS
,
DE
NATIONALE WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE
I
NSTELLINGEN
,
DE
M
IDDENSTAND
EN DE
L
ANDBOUW
C
OMMISSION DE L
'E
CONOMIE
,
DE LA
P
OLITIQUE
SCIENTIFIQUE
,
DE L
'E
DUCATION
,
DES
I
NSTITUTIONS SCIENTIFIQUES ET CULTURELLES
NATIONALES
,
DES
C
LASSES MOYENNES ET DE
L
'A
GRICULTURE
dinsdag mardi
08-05-2001 08-05-2001
14:00 uur
14:00 heures
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
AGALEV-ECOLO
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP Christelijke
Volkspartij
FN Front
National
PRL FDF MCC
Parti Réformateur libéral Front démocratique francophone-Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS Parti
socialiste
PSC Parti
social-chrétien
SP Socialistische
Partij
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000 Parlementair document van de 50e zittingsperiode + nummer
en volgnummer
DOC 50 0000/000
Document parlementaire de la 50e législature, suivi du n° et du
n° consécutif
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
Questions et Réponses écrites
CRIV
Integraal Verslag (op wit papier, bevat de bijlagen en het
beknopt verslag, met kruisverwijzingen tussen Integraal en
Beknopt Verslag)
CRIV
Compte Rendu Intégral (sur papier blanc, avec annexes et
CRA, avec renvois entre le CRI et le CRA)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRABV Beknopt Verslag (op blauw papier)
CRABV Compte
Rendu Analytique (sur papier bleu)
PLEN
Plenum (witte kaft)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
COM
Commissievergadering (beige kaft)
COM
Réunion de commission (couverture beige)
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
CRIV 50
COM 470
08/05/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Samengevoegde vragen van
1
Questions orales jointes de
1
- mevrouw Simonne Creyf aan de staatssecretaris
voor Energie en Duurzame Ontwikkeling over "het
rapport CREG in verband met de provisies voor
de nucleaire nazorg" (nr. 4541)
1
- Mme Simonne Creyf au secrétaire d'Etat à
l'Energie et au Développement durable sur "le
rapport de la CREG concernant les provisions en
vue de la sortie du nucléaire" (n° 4541)
1
- de heer Joos Wauters aan de staatssecretaris
voor Energie en Duurzame Ontwikkeling over "de
provisies voor het beheer van splijtstoffen en
ontmanteling van de installaties" (nr. 4545)
1
- M. Joos Wauters au secrétaire d'Etat pour
l'Energie et au Développement durable sur "la
gestion des matières fissiles et le démantèlement
des installations" (n° 4545)
1
Sprekers: Simonne Creyf, Joos Wauters,
Olivier Deleuze, staatssecretaris voor Energie
en Duurzame Ontwikkeling
Orateurs: Simonne Creyf, Joos Wauters,
Olivier Deleuze, secrétaire d'Etat à l'Energie
et au Développement durable
CRIV 50
COM 470
08/05/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR HET
BEDRIJFSLEVEN, HET
WETENSCHAPSBELEID, HET
ONDERWIJS, DE NATIONALE
WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE INSTELLINGEN, DE
MIDDENSTAND EN DE
LANDBOUW
COMMISSION DE L'ECONOMIE,
DE LA POLITIQUE SCIENTIFIQUE,
DE L'EDUCATION, DES
INSTITUTIONS SCIENTIFIQUES
ET CULTURELLES NATIONALES,
DES CLASSES MOYENNES ET DE
L'AGRICULTURE
van
DINSDAG
08
MEI
2001
14:00 uur
______
du
MARDI
08
MAI
2001
14:00 heures
______
De vergadering wordt geopend om 14.06 uur door
de heer Jos Ansoms, voorzitter.
La séance est ouverte à 14.06 heures par M. Jos
Ansoms, président.
01 Samengevoegde vragen van
-
mevrouw Simonne Creyf aan de
staatssecretaris voor Energie en Duurzame
Ontwikkeling over "het rapport CREG in
verband met de provisies voor de nucleaire
nazorg" (nr. 4541)
- de heer Joos Wauters aan de staatssecretaris
voor Energie en Duurzame Ontwikkeling over
"de provisies voor het beheer van splijtstoffen
en ontmanteling van de installaties" (nr. 4545)
01 Questions orales jointes de
- Mme Simonne Creyf au secrétaire d'Etat à
l'Energie et au Développement durable sur "le
rapport de la CREG concernant les provisions
en vue de la sortie du nucléaire" (n° 4541)
- M. Joos Wauters au secrétaire d'Etat pour
l'Energie et au Développement durable sur "la
gestion des matières fissiles et le
démantèlement des installations" (n° 4545)
01.01 Simonne Creyf (CVP): Mijnheer de
voorzitter, mijnheer de staatssecretaris, collega's,
u herinnert zich wellicht mijn vraag van 13 maart
2001 in verband met de aanleg en de
beschikbaarheid van de provisies voor de
ontmanteling van de kerncentrales en over de
financiering van het nucleair passief BP2. U
antwoordde toen dat u aan de CREG een
opdracht had gegeven. Het rapport van de CREG
is nu klaar. Ik besluit eruit dat het rapport mij gelijk
geeft.
Ten eerste, heeft de CREG vragen omtrent de
beschikbaarheid en de toereikendheid van de
fondsen voor het beheer, de behandeling en de
opvolging van het nucleair afval. Er zijn te veel
halve afspraken. De controle op de provisies is
bovendien ontoereikend. Onder meer voor BP2
wijst de CREG op de zware factuur die openstaat.
Nu u kennis hebt kunnen nemen van dat rapport,
vernam ik graag wat uw plannen zijn.
Het lijkt me duidelijk dat er een probleem is van de
beschikbaarheid van de middelen. Volgens mij is
dat het grootste probleem. De CREG geeft een
overzicht van de voorstellen die in het verleden al
naar voren werden gebracht, maar de CREG kiest
zelf niet.
Wat zijn uw eigen voorstellen?
Volgens mij moet de oplossing, welke die ook is,
een operationele oplossing zijn. De middelen
moeten hoe dan ook mobiliseerbaar zijn als ze
nodig zijn. Als men dus gaat in de richting van een
vaststelling, bijvoorbeeld een identificatie van
activa, dan moeten die activa operationeel
gemaakt kunnen worden en de middelen moeten
08/05/2001
CRIV 50
COM 470
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
mobiliseerbaar zijn als men ze nodig heeft.
Uiteraard moeten er voldoende middelen zijn.
Vandaar de vraag aan welke formule u had
gedacht om aan al die voorwaarden te voldoen?
Ten tweede, ook op de vraag of de middelen
voldoende zijn, geeft de CREG geen antwoord. De
CREG geeft weer wat anderen zeggen. De CREG
zegt echter nergens hoeveel provisies er nodig
zijn.
Zijn er niet bijkomende cijfers nodig over de
bedragen van de provisies die nodig zullen zijn?
Ten derde, wat de provisies zelf betreft zegt de
sector dat zij die beter kan beheren dan eender
welke overheidsinstelling. Dat is uiteraard
mogelijk.
Kan de overheid dan ook mee de vruchten
plukken van dat betere beheer? Of komen de
mogelijke winsten, eventueel superwinsten, van
die operaties enkel ten goede van de Suez-groep?
Sta me toe even een voorbeeld te geven.
Electrabel had in de Spaanse Société Anonyme
Hydro Electrica de Cantabrico een financiële
participatie genomen van 10% voor een bedrag
van 257 miljoen euro. Door de overname van
deze naamloze vennootschap door de Frans-
Duitse maatschappij EnBW waarin ook de
Electricité de France participeert, werd door
Electrabel een meerwaarde gerealiseerd van 53
miljoen euro of 2.100 miljoen Belgische frank. In
de veronderstelling dat die investering gebeurd
zou zijn met provisies voor de nucleaire nazorg,
luidt de vraag of die superinkomsten dan ook
verrekend worden in de provisies voor de
nucleaire nazorg of in de ontvangsten- en
uitgavenrekeningen van het controlecomité.
De vraag is dus op welke manier ook de overheid
baat kan hebben bij het eventuele betere beheer
van deze middelen. De sector legt provisies aan.
De aanwending van die provisies is echter niet
geïdentificeerd. Men kan daar alles mee doen en
de provisies zijn niet identificeerbaar. Ze kunnen
worden geïnvesteerd in risicovolle projecten of in
succesnummers, zoals het Spaanse Cantabrico.
Wat zijn uw voorstellen om deze provisies beter
identificeerbaar te maken?
Het is duidelijk dat er in de sector een zeer grote
versnippering heerst. Allerlei instellingen houden
zich bezig met provisies, passiva, fondsen,
enzovoort. Het gaat hierbij stilaan om bedragen
van honderden miljarden. Naar mijn menig is er
een probleem inzake coördinatie en ook inzake
deskundig beheer van de financiële middelen.
Zoals gezegd gaat het om honderden miljarden.
Als deze bedragen niet deskundig beheerd
worden, moet men aan het einde van het proces
toch aan de nodige sommen komen om de
nucleaire nazorg te kunnen verzekeren. Het
spreekt voor zich dat een minder goed beheer
invloed kan hebben op de grootte van de sommen
die aan het eind van het proces nodig zijn.
Mijnheer de staatssecretaris, hoe kunnen alle
financiële middelen die aanwezig zijn zo goed en
deskundig mogelijk beheerd worden?
01.02 Joos Wauters (AGALEV-ECOLO):
Mijnheer de staatssecretaris, als u de volgende
keer een studie wil aanbesteden, moet u eerst te
rade gaan bij mevrouw Creyf. Mevrouw Creyf, u
hebt gezegd dat u eigenlijk de uitslag al kon
voorspellen. Ik wil gerust een afspraak maken
over de gage die wij daar samen voor zullen
krijgen.
01.03 Simonne Creyf (CVP): Mijnheer Wauters,
u was afwezig in de commissie toen ik die vragen
aan de minister stelde. U mag er dan ook geen
oordeel over vellen.
01.04 Joos Wauters (AGALEV-ECOLO):
Mevrouw Creyf, ik heb dat gelezen. Ik wil eigenlijk
zeggen dat het mij verheugt dat er een studie is
gekomen. Het is de eerste keer dat de regering
opheldering gevraagd heeft. De staatssecretaris
heeft de feiten op een rij gevraagd om wat
duidelijkheid te krijgen in het hele dossier. Het
siert hem dat hij deze problemen niet uit de weg
gaat. Het is immers duidelijk dat er ernstige
problemen zijn en u hebt die heel goed gesitueerd.
Men heeft niet genoeg provisies, men weet niets
over de aanwending van de fondsen en er zijn
geen specifieke waarborgen voor de
beschikbaarheid. Door deze studie komt dat
allemaal tot uiting. Voor de ontmanteling en
opruiming van de kerncentrales, het opruimen van
de verbruikte kernbrandstof en de sanering en
ontmanteling van de kernactiviteiten heeft men de
nodige middelen niet voorhanden. Erger nog, er
bestaan niet overal conventies inzake de opbouw
van de fondsen. Er is bijvoorbeeld nog geen
conventie over de opbouw en de totale waarde
van het fonds voor de verbruikte kernbrandstof.
Mijnheer de staatssecretaris, daarom moeten wij
er niet veel woorden aan vuilmaken. Het rapport
van de CREG is voor mij alarmerend. Het is
duidelijk dat er oplossingen moeten komen, zeker
met de nakende totale vrijmaking van de markt. Ik
wil weten waar we staan. De overheid moet niet
CRIV 50
COM 470
08/05/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
de volledige verantwoordelijkheid dragen. Alle
betrokken producenten moeten terzake ook hun
verantwoordelijkheid opnemen. De CREG heeft
verschillende oplossingen geformuleerd.
Mijnheer de staatssecretaris, welke initiatieven wilt
u nemen om de zaak uit te spitten en op te lossen
en welk tijdsschema wilt u daarvoor hanteren? Ik
verwacht niet dat u vandaag een oplossing
voorstelt, maar het Parlement moet in staat zijn
om deze zaak verder te kunnen opvolgen nadat u
hebt kunnen bestuderen welke de mogelijke
oplossingen zijn om de veiligheid van ons land en
onze bevolking te kunnen verzekeren. Binnen
welk tijdsschema zult u dus een oplossing hebben
waarin iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid
draagt?
01.05 Staatssecretaris Olivier Deleuze: Mijnheer
de voorzitter, mijnheer Wauters, mevrouw Creyf,
ik dank u voor uw vragen.
Ik herinner aan de beslissing van de regering van
5 april 2000 om aan de CREG te vragen een
studie te maken over de beschikbaarheid van de
provisies voor de ontmanteling van kerncentrales
en het beheer van het afval. Gezien de nieuwe
situatie van de opening van de markt moet men
erover waken dat de provisies beschikbaar blijven
in België en dat ze niet ergens worden opgebruikt
zodat ze plots onbeschikbaar zouden zijn op het
moment dat de Belgische samenleving ze nodig
zou hebben. Ongeveer drie weken geleden
ontving ik het rapport van de CREG, een heel
duidelijk, pedagogisch en volledig rapport over alle
nucleaire provisies in België. Het is waarschijnlijk
de eerste keer dat een document verschijnt dat
alle situaties van de provisies beschrijft, van de
kerncentrales tot de laatste AMIRI-sector, de
sector van de hospitalen, enzovoort.
In de wet inzake de inventarissen van passiva
werd bepaald welke opdrachten aan wie werden
gegeven. ONDRAF heeft een mandaat gekregen
om een inventaris te maken van het bestaande
kernafval en na te gaan of daarvoor provisies zijn
en of deze provisies al dan niet voldoende zijn. Dit
is het gevolg van een wet die tijdens de vorige
legislatuur werd goedgekeurd. Men gaat dus eerst
de klasse 1-uitrustingen na, daarna die van klasse
2, klasse 3, enzovoort. Ik veronderstel dat men
voor het einde van de legislatuur in juli 2003 een
zicht zal hebben op de volledige inventaris. Aan de
CREG wordt gevraagd om over de
beschikbaarheid van deze middelen te oordelen.
Ik herinner u eraan dat de kostprijs voor de
ontmanteling van een nucleaire centrale zowat
12% bedraagt van de investeringskost. Het
bedrag wordt op die manier geschat. De
bestaande provisies voor ontmantelingen
bedragen momenteel 24 miljard Belgische frank.
Voor het nucleair afval gelden andere regels. Er
zijn enerzijds provisies opgenomen in de boeken
van Synatom en Electrabel ten bedrage van 71
miljard frank. Anderzijds bestaat er ook een
langetermijnfonds. Op het ogenblik dat dit afval
wordt doorgegeven aan Niras via een
eigendomsoverdracht worden de gelden bij
Synatom en Electrabel gestort in dit fonds van het
Niras. Beide systemen zijn dus anders.
Er is een probleem op het vlak van de gelden en
provisies van de sector Mitri/Amiri, de
ziekenhuizen. Het gaat hier om kleine
hoeveelheden radioactief materiaal die in de
gezondheidssector worden gebruikt. Hiervoor
moet een oplossing worden gevonden. Deze
oplossing is tot op vandaag nog niet gevonden. De
kostprijs hiervoor bedraagt zowat 40 miljoen frank
per jaar. Men moet goed opletten voor dit
probleem dat ik van mijn voorgangers heb geërfd.
Indien men te harde maatregelen treft tegenover
de betrokkenen loopt men immers het risico dat er
hier en daar wegen worden gezocht om van dit
materiaal af te geraken zonder controle van de
overheid. Men moet oppassen wat aan deze
mensen wordt gevraagd.
Ik kom dan bij wat men in België het "nucleair
passief" noemt. Het gaat hier om de installaties
BP 1 en BP 2. Wat BP 1 betreft, dit wordt gedekt
door de overheid. In de begroting voor het jaar
2000 werd hiervoor een bedrag van 3,8 miljard
frank vrijgemaakt dat de kostprijs voor de vijf
komende jaren moet dekken. Voor BP 2 is er wel
een probleem want daar moet de sector
inspringen overeenkomstig een conventie van
december 1990. Die conventie moest worden
vernieuwd tegen eind 2000 maar dit is nooit
gebeurd. Volgens mij is er op dat vlak sprake van
"passiva". De kosten die daarvoor worden
gemaakt, worden momenteel niet gedekt. Er
bestaat een voorlopig akkoord voor het
mobiliseren van 350 miljoen frank voor dit jaar
voor BP
2. Er moet terzake evenwel een
structurele oplossing worden gezocht wat tot op
heden niet is gebeurd. Samen met BP 2 komt ook
het technisch passief van SCK ter sprake,
namelijk de ontmanteling van BR 3. Een deel van
de ontmanteling van BR 3 en de uitrusting van
BP 2 moeten worden gedekt door de operatoren.
Ik zal nooit toelaten dat de belastingbetaler
daarvoor moet betalen. No way.
08/05/2001
CRIV 50
COM 470
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
4
Wat is de conclusie van de centrales? In de
conclusies van de Franstalige versie van het
CREG-rapport staat op bladzijde 44 dat er geen
controle bestaat door de overheid op het gebruik
van het fonds en dat er geen specifieke garanties
bestaan voor de toekomstige beschikbaarheid van
het fonds.
Er moet daar dus iets worden gedaan. Ik wil ook
duidelijk stellen dat dit in het verslag duidelijk is. Ik
zal trouwens het document aan de diensten
bezorgen. Meerdere keren heb ik gelezen dat de
Belgische Staat voor de sanering van
opwerkingsfabriek Eurochimique destijds geld zou
hebben ontvangen van verscheidene lidstaten,
waarvan blijkbaar niets meer over zou zijn. Ik deel
u de gegevens mee, zodat dit duidelijk in een
document van het Belgisch Parlement staat:
degenen die dan nog hierover schrijven, weten
dan dat het niet waar is.
België heeft de volgende bedragen ontvangen:
650 miljoen Belgische frank als deelname in de
ontmantelingkosten van de fabriek volgens het
akkoord van 24 juli 1978. De kosten daarvan
werden toen geraamd op driemaal dit bedrag.
Verder nog 3,5 miljard Belgische frank voor de
behandeling en conditionering van het
achtergebleven afval, volgens het akkoord van 10
april 1986. Deze bedragen werden door de
Belgische Staat gebruikt om de fabriek in stand-by
te houden. Toen het BP 1-passieffonds werd
opgericht in 1991, restte er nog slechts een
bedrag van 600 miljoen Belgische frank, dat door
de Staat in het fonds werd gestort.
Besluit: de gestorte bedragen werden gebruikt
voor Eurochimique en waren totaal ontoereikend.
Dit voor alle duidelijkheid in verband met wat
soms verschijnt over het beheer door de Staat van
gelden die door de lidstaten worden gestort. Dat
was totaal ontoereikend.
U hebt dit document gelezen, met de vijf of zes
voorstellen van de CREG. Dat gaat van een
planning van de liquiditeiten tot oprichting van een
nationaal fonds, met als nadeel dat de Staat
volledig verantwoordelijk is voor alles wat zou
kunnen gebeuren. Wat ben ik nu van plan? Ik zal
dit rapport bespreken met NIRAS, met de
producenten en met de CREG. Op basis van de
opinie van die mensen zal ik de regering dan een
voorstel doen. Ik weet vandaag niet welk voorstel
dit zal zijn en kan u dus geen details geven.
Duidelijk is wel dat het voorstel zal verzekeren dat
zelfs in een situatie van opening van de
elektriciteitsmarkt en beweging van het
aandeelhouderschap van de operatoren, de
Belgische samenleving zeker zal zijn dat in alle
mogelijke scenario's het geld dat moet worden
gebruikt voor enerzijds het beheer van het afval en
anderzijds de ontmanteling van de kerncentrales,
beschikbaar zal zijn voor de Belgische
samenleving. Ik kan u niet zeggen welke van de
vijf of zes voorstellen ik op de Ministerraad zal
brengen. Het is vandaag nog te vroeg om mij
hiervoor te engageren. Eerst moet ik hiervoor de
operatoren, de mensen van de CREG en van het
NIRAS ontmoeten om daarna de regering een
voorstel te kunnen voorleggen.
01.06 Simonne Creyf (CVP): Mijnheer de
voorzitter, ik begrijp dat de staatssecretaris zegt
hier en nu niet met voorstellen voor de pinnen te
kunnen komen. Ik begrijp dat volledig, want als er
voorstellen komen, moeten die degelijk zijn en een
antwoord bieden op de problemen. Volgens mij
zijn er twee punten waarvoor er een goeie
oplossing moet komen: ten eerste, de
mobiliseerbaarheid van de middelen en een
deskundig beheer van alle financiële middelen die
worden opgebouwd in de sector of er in opbouw
zijn.
Ten tweede, over uw gegevens over het BP1 heb
ik tijdens de begrotingsbespreking reeds
gesproken. De Staat heeft die
verantwoordelijkheid nu op zich genomen. Ik ga
niet akkoord met de uitleg dat men deze middelen
aan de Staat heeft gegeven en dat ze nu
verdwenen zijn. Volgens mijn kennis en informatie
zijn die middelen inderdaad gebruikt, maar zoals u
zegt waren ze totaal ontoereikend.
Eurochimique is trouwens een goed voorbeeld van
het feit dat de Staat kan worden geconfronteerd
met een wijziging in de markt en met een
gewijzigde situatie. Ook in het kader van een
concurrentiële markt, zal dat mogelijk zijn. Men
heeft daar geen vat op.
Ten derde, wat het BP 2 betreft, zegt u terecht dat
daar een probleem is gerezen. Volgens mij is de
sector niet geneigd om hier over de brug te
komen. Ik meen dat de productiesector in deze
ook een morele plicht heeft. Op dat vlak zijn we
dus bondgenoten. Ik zal niet nalaten om ook in de
toekomst wanneer nodig op dat dossier terug te
komen en de sector op haar verantwoordelijkheid
te wijzen.
01.07 Joos Wauters (AGALEV-ECOLO):
Mijnheer de voorzitter, mijnheer de
staatssecretaris, wat de timing betreft, zegt u eerst
met de producenten en met de CREG te moeten
overleggen vooraleer tot een beslissing te komen.
CRIV 50
COM 470
08/05/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
5
Ik begrijp dat, maar ik zou dat wel graag binnen
een redelijke termijn zien geschieden. Ik durf er bij
u zelfs op aan te dringen daar een termijn op te
kleven en die ook hier in het Parlement bekend te
maken en er niet alleen mee naar de regering te
stappen. Dit dossier wordt immers ook hier
opgevolgd en gecontroleerd.
Wat het BP 1 betreft, ben ik uiteraard blij met uw
inspanningen in de begroting en uw oplossing
voor de volgende vijf jaar. Ik ben het ook met u
eens dat de beschikbare middelen ontoereikend
zijn. Ik luister ook goed naar wat mevrouw Creyf te
zeggen heeft. In dit dossier zijn we bondgenoten
en blijkbaar zijn we dat ook in dat over het BP 2.
Terecht wijst zij niet alleen op de morele
verantwoordelijkheid van de producenten, maar
ook op de feitelijke verantwoordelijkheid. Wat het
BP 2 betreft heeft de overheid al meer dan haar
verplichtingen gedaan, het is nu aan de
producenten om over de brug te komen.
Mijnheer de staatssecretaris, ik denk dat we hier
voor een fundamenteel probleem staan. U moet
binnen de regering snel tot een oplossing komen.
Met het vrijmaken van de mark, zouden wij de
Staat en dus de belastingsbetaler, die met zijn
elektriciteitsfactuur nu reeds veel heeft
bijgedragen wel eens de klos kunnen zijn. Wij
als gebruikers hebben meebetaald om deze
provisies aan te leggen. Ik wil geen tweede maal
de factuur betalen. Daarom hoop ik dat u
afdoende maatregelen zal nemen, die u ook in dit
Parlement zal bekendmaken.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt
gesloten om 14.28 uur.
La réunion publique de commission est levée à
14.28 heures.
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRABV 50 COM 470
CRABV 50 COM 470
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR HET
B
EDRIJFSLEVEN
,
HET
W
ETENSCHAPSBELEID
,
HET
O
NDERWIJS
,
DE
NATIONALE WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE
I
NSTELLINGEN
,
DE
M
IDDENSTAND
EN DE
L
ANDBOUW
C
OMMISSION DE L
'E
CONOMIE
,
DE LA
P
OLITIQUE
SCIENTIFIQUE
,
DE L
'E
DUCATION
,
DES
I
NSTITUTIONS SCIENTIFIQUES ET CULTURELLES
NATIONALES
,
DES
C
LASSES MOYENNES ET DE
L
'A
GRICULTURE
dinsdag mardi
08-05-2001 08-05-2001
14:00 uur
14:00 heures
CRABV 50
COM 470
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Samengevoegde vragen van
1
Questions orales jointes de
1
- mevrouw Simonne Creyf tot de staatssecretaris
voor Energie en Duurzame Ontwikkeling over "het
rapport CREG i.v.m. de provisies voor de
nucleaire nazorg" (nr. 4541)
1
- Mme Simonne Creyf au secrétaire d'Etat à
l'Energie et au Développement durable sur "le
rapport de la CREG concernant les provisions en
vue de la sortie du nucléaire" (n° 4541)
1
- de heer Joos Wauters tot de staatssecretaris
voor Energie en Duurzame Ontwikkeling over "de
provisies voor het beheer van splijtstoffen en
ontmanteling van de installaties" (nr. 4545)
1
- M. Joos Wauters au secrétaire d'Etat à l'Energie
et au Développement durable sur "la gestion des
matières fissiles et le démantèlement des
installations" (n° 4545)
1
Sprekers: Simonne Creyf, Joos Wauters,
Olivier Deleuze, staatssecretaris voor Energie
en Duurzame Ontwikkeling
Orateurs: Simonne Creyf, Joos Wauters,
Olivier Deleuze, secrétaire d'Etat à l'Energie
et au Développement durable
CRABV 50
COM 470
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR HET
BEDRIJFSLEVEN, HET
WETENSCHAPSBELEID, HET
ONDERWIJS, DE NATIONALE
WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE INSTELLINGEN, DE
MIDDENSTAND EN DE
LANDBOUW
COMMISSION DE L'ECONOMIE,
DE LA POLITIQUE SCIENTIFIQUE,
DE L'EDUCATION, DES
INSTITUTIONS SCIENTIFIQUES
ET CULTURELLES NATIONALES,
DES CLASSES MOYENNES ET DE
L'AGRICULTURE
van
DINSDAG
08
MEI
2001
14:00 uur
______
du
MARDI
08
MAI
2001
14:00 heures
______
De vergadering wordt geopend om 14.06 uur door
de heer Jos Ansoms, voorzitter.
La séance est ouverte à 14.06 heures par M. Jos
Ansoms, président.
01 Samengevoegde vragen van
- mevrouw Simonne Creyf tot de staatssecretaris
voor Energie en Duurzame Ontwikkeling over
"het rapport CREG i.v.m. de provisies voor de
nucleaire nazorg" (nr. 4541)
- de heer Joos Wauters tot de staatssecretaris
voor Energie en Duurzame Ontwikkeling over "de
provisies voor het beheer van splijtstoffen en
ontmanteling van de installaties" (nr. 4545)
01 Questions orales jointes de
- Mme Simonne Creyf au secrétaire d'Etat à
l'Energie et au Développement durable sur "le
rapport de la CREG concernant les provisions en
vue de la sortie du nucléaire" (n° 4541)
- M. Joos Wauters au secrétaire d'Etat à l'Energie
et au Développement durable sur "la gestion des
matières fissiles et le démantèlement des
installations" (n° 4545)
01.01 Simonne Creyf (CVP): Het rapport van de
CREG is sinds kort beschikbaar. De CREG stelt
vragen bij de beschikbaarheid en de controle op de
provisies voor de nucleaire nazorg. Welke
conclusies verbindt de staatssecretaris daaraan?
Er moet een operationele oplossing komen en de
middelen moeten mobiliseerbaar zijn en toereikend.
Aan welke formule denkt de minister?
De CREG vermeldt niet hoeveel de provisies
moeten bedragen. Zijn niet meer cijfers nodig?
De sector meent deze middelen het best te kunnen
beheren. Zal ook de overheid de vruchten daarvan
kunnen dragen? Wordt de winst meegerekend bij
01.01 Simonne Creyf (CVP): Le rapport de la
CREG est disponible depuis peu. La CREG
s'interroge sur la disponiblité et le contrôle des
provisions en vue de la sortie du nucléaire. Quelles
conclusions le secrétaire d'Etat tire-t-il à ce sujet ?
Une solution opérationnelle doit être recherchée et
les moyens doivent pouvoir être mobilisés et être
suffisamment élevés. A quelles mesures le
secrétaire d'Etat songe-t-il ?
La CREG ne précise pas le montant que doivent
atteindre les provisions. Ne faudrait-il pas disposer
de chiffres supplémentaires ?
Le secteur affirme gérer au mieux ces moyens. Les
pouvoirs publics pourront-ils également en récolter
les fruits ? Le bénéfice généré par ces provisions
08/05/2001
CRABV 50
COM 470
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
de provisies voor nucleaire nazorg?
est-il porté en compte pour la sortie du nucléaire ?
De sector legt provisies aan, maar de aanwending
is niet bekend. De provisies zijn dus niet
identificeerbaar. Wat zijn de voorstellen van de
staatssecretaris?
Er bestaat een grote versnippering van instellingen.
Er rijst een probleem op het vlak van coördinatie en
deskundig beheer. Het beheer kan een invloed
hebben op de grootte van de beschikbare sommen.
Hoe kunnen de middelen op de beste en meest
deskundige wijze worden beheerd?
Le secteur constitue des provisions, mais on ignore
à quoi elles servent. Elles ne sont donc pas
identifiables. Quelles propositions formule le
secrétaire d'Etat ?
Je constate que les institutions sont très émiettées
et qu'un problème se pose sur le plan de la
coordination et d'une gestion judicieuse. Or, cette
gestion peut influencer le niveau des sommes
disponibles. Comment gérer les crédits le mieux
possible et le plus judicieusement possibles ?
01.02 Joos Wauters (AGALEV-ECOLO): Ik ben
blij dat er een studie is gemaakt. Het siert de
staatssecretaris dat hij de problemen niet uit de weg
gaat.
De provisies zijn onvoldoende, men kent hun
aanwending niet, er zijn geen waarborgen voor de
beschikbaarheid. Er zijn niet overal conventies over
de opbouw van de fondsen. Wat door de CREG
naar voren wordt geschoven is alarmerend. Er
moeten oplossingen komen, mede met het oog op
het vrijmaken van de markt. De producenten
moeten hun verantwoordelijkheid dragen en niet
alles doorschuiven naar de overheid.
Welke initiatieven zal de staatssecretaris nemen en
op welke termijn?
01.02 Joos Wauters (AGALEV-ECOLO): Je me
réjouis qu'une étude ait été réalisée. Le secrétaire
d'Etat a le grand mérite de ne pas éluder les
difficultés.
Les provisions sont insuffisantes. On ignore à quoi
elles servent. Nous n'avons aucune garantie quant
à leur disponibilité. Des conventions relatives à la
constitution des fonds n'ont pas été conclues
partout. Ce que déclare le CREG est alarmant. Il
faut trouver des solutions, notamment dans
l'optique de la libéralisation du marché. Les
producteurs doivent assumer leur responsabilité et
ne pas toujours se décharger des problèmes sur les
pouvoirs publics.
Quelles initiatives le secrétaire d'Etat prendra-t-il et
dans quel délai ?
01.03 Staatssecretaris Olivier Deleuze
(Nederlands): Op 5 april 2000 vroeg de regering de
CREG een studie over de provisies voor nucleaire
nazorg. Drie weken geleden maakte de CREG een
volledig rapport over. Voor het eerst beschikken we
over een volledig overzicht. NIRAS kreeg de
opdracht een inventaris te maken van de nucleaire
passiva en de nodige provisies. Tegen juli 2003 zal
deze beschikbaar zijn. CREG diende de
beschikbaarheid van de provisies na te gaan. De
ontmanteling van de centrales zou 12 procent van
de investering kosten. Daarvoor is 24 miljard frank
beschikbaar. Voor afval is 21 miljard beschikbaar bij
Synatom en Electrabel. Wanneer het afval wordt
overgedragen aan NIRAS gaan die middelen over
naar een langetermijnfonds.
01.03 Olivier Deleuze, secrétaire d'Etat (en
néerlandais): Le 5 avril 2000, le gouvernement a
demandé à la CREG de lui fournir une étude sur les
provisions pour le suivi nucléaire. Il y a trois
semaines, la CREG a remis un rapport complet.
Pour la première fois, nous disposons d'un aperçu
global. L'ONDRAF a été chargé d'inventorier le
passif nucléaire et les provisions nécessaires. Cet
inventaire sera disponible dès juillet 2003. La CREG
devait vérifier la disponibilité des provisions. Le
démantèlement des centrales représenterait 12%
du coût d'investissement. De ce montant total, 24
milliards sont disponibles. Pour les déchets, 21
milliards sont disponibles chez Synatom et
Electrabel. Lorsque les déchets sont confiés à
l'ONDRAF, les moyens sont transférés vers un
fonds à long terme.
De hospitaalsector zorgt voor kleine hoeveelheden
radioactief afval. Daarvoor is nog geen oplossing.
Die vergt ongeveer 40 miljoen frank per jaar. Men
moet goed oppassen wat men vraagt. Men moet
immers vermijden dat men via slinkse wegen
probeert af te raken van het afval.
Le secteur hospitalier produit de faibles quantités
de déchets radio-actifs. On n'a pas encore de
solution à ce problème. Il faut trouver environ 40
millions de francs par an. Il faut être attentif à ce
que l'on demande car il faut éviter que l'on cherche
à se débarrasser des déchets par des voies
CRABV 50
COM 470
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
Daarnaast is er het nucleair passief, Eurochemic
BP1 en BP2. De kosten voor BP1 worden door de
Staat gedragen. Voor de volgende vijf jaar is 3,8
miljard frank beschikbaar. BP2 doet wel een
probleem rijzen. De sector moet daarvoor betalen.
De conventie daarover moest worden vernieuwd
tegen eind 2000. Dat is niet gebeurd. Daar is
volgens mij een passief. Men moet een structurele
oplossing vinden. Het technisch passief van SCK,
PR3 hangt daarmee samen.
Volgens GREG is er geen overheidscontrole op de
beschikbaarheid van de fondsen. Daaraan moet
iets gebeuren.
détournées.
Il y a par ailleurs le passif nucléaire, Eurochimique
BP1 et BP2. Les coûts de BP1 sont pris en charge
par le gouvernement. Un budget de 3,8 milliards est
prévu pour les cinq ans à venir.
BP2 constitue un problème. Le secteur doit payer
et la convention devait être renouvelée pour la fin
2000. Cela n'a pas été fait. Selon moi, il y a là un
passif. Il faut trouver une solution structurelle. Le
passif technique du CEN, PR3, est lié à cette
problématique.
Selon la CREG, il n'y a pas de contrôle public de la
disponibilité des fonds. Il faut y remédier.
Er doen allerlei geruchten de ronde over de
middelen die de Belgische Staat van de lidstaten
zou hebben gekregen voor de sanering van
Eurochemic. Krachtens een akkoord van 24 juli
1978 kreeg België 650 miljoen als deelname in de
ontmantelingkosten, die driemaal zo hoog werden
geschat. Krachtens een akkoord van 10 april 1986
werd 3,5 miljard overgemaakt voor de behandeling
en conditionering van het afval. Dat bedrag werd
gebruikt om het bedrijf stand by te houden. Toen in
1991 het fonds voor het BP1-passief werd
opgericht, restte een bedrag van 600 miljoen, dat in
het fonds werd gestort. De bedragen werden dus
gebruikt voor Eurochemic en waren totaal
ontoereikend. De CREG formuleert diverse
voorstellen. Na overleg met NIRAS, de producenten
en CREG zal ik de regering een voorstel voorleggen
waardoor België kan zeker zijn van de
beschikbaarheid van de provisies.
De nombreuses rumeurs circulent à propos des
moyens qui auraient été octroyés à l'Etat belge
pour l'assainissement d'Eurochemic.
Conformément à un accord du 24 juillet 1978, la
Belgique a reçu 650 millions de francs au titre de
participation dans les frais de démantèlement,
évalués à un montant trois fois plus élevé.
Conformément à un accord du 10 avril 1986, 3,5
milliards de francs ont été transférés pour le
traitement et le conditionnement des déchets. Ce
montant a été utilisé afin de permettre à l'entreprise
de rester en stand by. Au moment de la création, en
1991, du fonds pour le passif de BP-1, il restait un
montant de 600 millions, qui fut versé au fonds. Les
montants ont donc été utilisés pour Eurochemic et
étaient totalement insuffisants. La CREG a formulé
plusieurs propositions. Après concertation avec
l'ONDRAF, les producteurs et la CREG, je
soumettrai au gouvernement une proposition qui
devrait garantir la disponibilité des provisions pour
notre pays.
01.04 Simonne Creyf (CVP): Ik begrijp dat de
minister tijd nodig heeft voor afdoende oplossingen.
Die zijn er nodig voor de beschikbaarheid van de
middelen en het deskundig beheer ervan.
De Staat heeft de verantwoordelijkheid op zich
genomen voor BP1. De middelen die hij daarvoor
heeft ontvangen zijn ontoereikend.
Met BP2 is er een probleem. De sector is niet
geneigd om over de brug te komen. De
productiesector heeft een morele plicht.
01.04 Simonne Creyf (CVP): Je comprends que le
ministre ait besoin de temps pour préparer des
solutions satisfaisantes, nécessaires en vue de
garantir la disponibilité et la gestion experte des
moyens.
L'Etat a pris en charge la responsabilité pour BP-1.
Les moyens qu'il a reçus à cet effet sont
insuffisants.
Il se pose un problème à propos de BP-2. Le
secteur ne semble guère enclin à mettre des
moyens à disposition. Le secteur de la production
est lié par une obligation morale.
01.05 Joos Wauters (AGALEV-ECOLO): Ik
begrijp dat overleg met de producenten, NIRAS en
de CREG nodig is. Ik zou echter willen weten
wanneer we een oplossing kunnen verwachten. Ik
01.05 Joos Wauters (AGALEV-ECOLO): Je
comprends la nécessité d'une concertation avec les
producteurs, l'ONDRAF et la CREG. Je voudrais
toutefois savoir pour quant nous pouvons espérer
08/05/2001
CRABV 50
COM 470
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
4
vraag dat het Parlement op de hoogte wordt
gehouden.
Ik ben blij met de inspanningen voor BP1, maar die
zijn maar voor vijf jaar. Voor BP2 geldt niet alleen
een morele, maar ook een feitelijke
verantwoordelijkheid van de producenten. Er is daar
een fundamenteel probleem. De regering moet snel
een oplossing vinden of de belastingbetaler zal na
de vrijmaking van de markt de rekening mogen
betalen en die belastingbetaler heeft al betaald als
verbruiker.
des solutions. Je demande que le Parlement soit
informé.
Je me réjouis des efforts consentis à propos de
BP1 mais ils ne portent que sur cinq ans. En ce qui
concerne BP2, il convient de tenir compte non
seulement de la responsabilité morale mais encore
de la responsabilité de fait des producteurs. Un
problème fondamental se pose à cet égard. Le
gouvernement doit rapidement trouver une solution
si l'on veut éviter qu'après la libération du marché le
contribuable n'ait à payer la facture qu'il l'a déjà
payée une fois en tant que consommateur.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 14.28 uur.
La réunion publique de commission est levée à
14.28 heures.
Document Outline