KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRIV 50 COM 456
CRIV 50 COM 456
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET HET BEKNOPT VERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTÉGRAL
AVEC LE COMPTE RENDU ANALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR DE
B
INNENLANDSE
Z
AKEN
,
DE
ALGEMENE
Z
AKEN EN HET OPENBAAR
A
MBT
C
OMMISSION DE L
'I
NTÉRIEUR
,
DES
A
FFAIRES
GÉNÉRALES ET DE LA
F
ONCTION PUBLIQUE
woensdag mercredi
25-04-2001 25-04-2001
11:00 uur
11:00 heures
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
AGALEV-ECOLO
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP Christelijke
Volkspartij
FN Front
National
PRL FDF MCC
Parti Réformateur libéral Front démocratique francophone-Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS Parti
socialiste
PSC Parti
social-chrétien
SP Socialistische
Partij
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000 Parlementair document van de 50e zittingsperiode + nummer
en volgnummer
DOC 50 0000/000
Document parlementaire de la 50e législature, suivi du n° et du
n° consécutif
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
Questions et Réponses écrites
CRIV
Integraal Verslag (op wit papier, bevat de bijlagen en het
beknopt verslag, met kruisverwijzingen tussen Integraal en
Beknopt Verslag)
CRIV
Compte Rendu Intégral (sur papier blanc, avec annexes et
CRA, avec renvois entre le CRI et le CRA)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRABV Beknopt Verslag (op blauw papier)
CRABV Compte
Rendu Analytique (sur papier bleu)
PLEN
Plenum (witte kaft)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
COM
Commissievergadering (beige kaft)
COM
Réunion de commission (couverture beige)
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
CRIV 50
COM 456
25/04/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Samengevoegde interpellaties van
1
Interpellations jointes de
1
- de heer Pieter De Crem tot de eerste minister
over "de invoering van provinciale
kiesomschrijvingen voor de verkiezing van de
Kamer van volksvertegenwoordigers" (nr. 745)
- M. Pieter De Crem au premier ministre sur "la
création de circonscriptions provinciales pour
l'élection de la Chambre des représentants"
(n° 745)
- de heer Guido Tastenhoye tot de eerste minister
over "de plannen tot invoering van provinciale
kiesomschrijvingen" (nr. 772)
- M. Guido Tastenhoye au premier ministre sur "le
projet de créer des circonscriptions électorales
provinciales" (n° 772)
Sprekers:
Pieter De Crem, Guido
Tastenhoye, Guy Verhofstadt, eerste
minister, Annemie Van de Casteele
Orateurs:
Pieter De Crem, Guido
Tastenhoye, Guy Verhofstadt, premier
ministre, Annemie Van de Casteele
Moties
9
Motions
9
CRIV 50
COM 456
25/04/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR DE
BINNENLANDSE ZAKEN, DE
ALGEMENE ZAKEN EN HET
OPENBAAR AMBT
COMMISSION DE L'INTÉRIEUR,
DES AFFAIRES GÉNÉRALES ET
DE LA FONCTION PUBLIQUE
van
WOENSDAG
25
APRIL
2001
11:00 uur
______
du
MERCREDI
25
AVRIL
2001
11:00 heures
______
De vergadering wordt geopend om 11.13 uur door
de heer Denis D'hondt, voorzitter.
La séance est ouverte à 11.13 heures par M.
Denis D'hondt, président.
01 Samengevoegde interpellaties van
- de heer Pieter De Crem tot de eerste minister
over "de invoering van provinciale
kiesomschrijvingen voor de verkiezing van de
Kamer van volksvertegenwoordigers" (nr. 745)
- de heer Guido Tastenhoye tot de eerste
minister over "de plannen tot invoering van
provinciale kiesomschrijvingen" (nr. 772)
01 Interpellations jointes de
- M. Pieter De Crem au premier ministre sur "la
création de circonscriptions provinciales pour
l'élection de la Chambre des représentants"
(n° 745)
- M. Guido Tastenhoye au premier ministre sur
"le projet de créer des circonscriptions
électorales provinciales" (n° 772)
01.01 Pieter De Crem (CVP): Mijnheer de
voorzitter, ik ben tevreden dat ik deze interpellatie
eindelijk kan houden. Het eerste
interpellatieverzoek over dit ontwerp dateert
immers van meer dan twee maanden geleden. In
een parlementaire democratie vormt interpelleren
een normale procedure. Het is een middel om
onze controletaak op de uitvoerende macht te
kunnen uitvoeren. Het is dus een zeer
gebruikelijke procedure. Ik weet echter niet of die
opvatting door iedereen gedeeld wordt want op
het eerste interpellatieverzoek wenste de eerste
minister niet te antwoorden. In het algemeen
kunnen we zeggen dat dit getuigt van een gebrek
aan respect van de regering voor het Parlement.
Ik heb dat reeds verschillende keren aangeklaagd.
Ik wil dit toespitsen op een aantal verschillende
voorstellen. In deze vergadering is namelijk een
voorstel van uw dienaar hangende met betrekking
tot een heel onschuldig gegeven, namelijk het per
elektronische post verzenden van de uitnodiging
voor de gemeenteraad. In tijden van e-
government komt dit tegemoet aan een echte
behoefte. Verder gaat het om de mogelijkheid
voor de gemeenteraadsleden om de notulen van
het schepencollege te raadplegen. Het blijkt
echter onmogelijk te zijn om dit onschuldige
voorstel doorheen de bakens van de meerderheid
te krijgen. Ik vind dat een spijtige zaak.
Mijnheer de eerste minister, het verwondert mij
dat het zo lang duurde voor we over deze zaak
van gedachten konden wisselen. Ik hoop dat we
dat naar aanleiding van deze interpellatie toch
even kunnen doen. In de burgermanifesten,
verplichte literatuur voor velen, hebt u
verschillende onderwerpen aangesneden. De
herwaardering van het Parlement was daar echter
niet zozeer in terug te vinden. Er waren wel enkele
regels over de zeer geringe toegevoegde waarde
van ons tweekamerstelsel. Hoewel er niet veel in
staat over de herwaardering van het Parlement,
werden enkele bijzonder interessante bladzijden
gewijd aan het kiesstelsel. Het gaat dan onder
meer over het stemrecht, de lijststem, de
voorverkiezing en de rechtstreekse verkiezing van
de regering en de burgemeester. Ook over de
kiesomschrijvingen zijn er een aantal interessante
uitweidingen. Ik geef even een interessant citaat
uit het tweede burgermanifest: "Daarom moeten
we een methode vinden waarbij de keuze van de
burger veel rechtstreekser gaat doorwegen in de
25/04/2001
CRIV 50
COM 456
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
vorming van de regering en het beleid dat ze zal
voeren eens ze aan de macht is. Het
Angelsaksische systeem met kleine districten
waarin in één kiesronde de kandidaat verkozen
wordt of het Franse stelsel van weleer kunnen als
voorbeeld dienen".
Op de drie burgermanifesten volgde dan het
magnum opus van de Belgische ziekte. Naar
aanleiding van deze interpellatie heb ik het nog
even nagekeken en ik heb vastgesteld dat dit werk
dezer dagen hoog scoort in de top tien van de
fictieboeken. De eerste minister houdt hierin een
pleidooi voor een gemengd kiesstelsel. Een deel
van de parlementszetels wordt verdeeld over
districten waarin het meerderheidsprincipe van
toepassing is en een ander deel wordt verdeeld
over een nationale kiesomschrijving op basis van
een evenredige vertegenwoordiging. Dat is een
voorstel dat mijn partij bijzonder genegen is. In de
vorige legislatuur heb ik terzake een voorstel
gedaan en in deze legislatuur heb ik het opnieuw
ingediend bij de commissie voor Politieke
Vernieuwing. Terloops kan ik zeggen dat het
rendez-vous dat de natie in de commissie voor
Politieke Vernieuwing moest hebben met de
politieke vernieuwing in dit land is jammer genoeg
sinds maandag niet meer mogelijk. Maandag is de
commissie voor Politieke Vernieuwing immers
tamelijk onverwacht maar niet onvoorbereid ter
ziele gegaan.
Het was echt een begrafenis met de laagste
dienst. De VLD schitterde in de laatste
vergadering trouwens door haar afwezigheid. Het
afscheid gebeurde met een bijzondere parafrase.
Een van de vertegenwoordigers van de VLD in de
commissie vond dat de voorzitter van de
commissie niet sexy genoeg was, waardoor het
geen zin meer had in deze commissie voor
Politieke Vernieuwing verder te discussiëren. De
VLD zal waarschijnlijk een krant naar de voorzitter
van de commissie sturen met de titel: "Diep
betreurd of éternels regrets".
Ik kom terug tot het kiessysteem voor de Kamer.
Wanneer de 150 zetels in de Kamer aan districten
zouden worden toegewezen, leert een eenvoudige
rekensom ons dat één district in dit koninkrijk
ongeveer 65.000 inwoners zou tellen, waardoor de
districten een omvang zouden hebben
vergelijkbaar met de kiesdistricten, de
constituancies in Groot-Brittannië. Indien twee
derden, 100 van de 150 zetels aan districten
zouden worden toegewezen, zou één district
100.000 inwoners tellen. Dat is misschien een nog
betere verdeling omdat ze op basis van een aantal
rekenkundige parameters een meer evenredige
verdeling mogelijk maakt.
Mijnheer de eerste minister, u was vroeger
voorstander van eerder kleine kiesdistricten. Ook
de VLD is dat nog steeds, want in februari 2000
hebben de toenmalige leden van de VLD-
kamerfractie in de commissie voor Politieke
Vernieuwing met veel verve voor de gedeeltelijke
invoering van het meerderheidsstelsel gepleit. Zij
koppelden daar ook kleinere
kiesarrondissementen dan de huidige aan.
Voorzitter De Gucht verklaarde dit onlangs nog in
een debat.
Ik heb de indruk dat de eerder aangekondigde
maatregelen, met name het maken van
provinciale kiesomschrijvingen, los van het feit of
dit wel in Vlaanderen en niet in Wallonië zou
gebeuren, eigenlijk haaks staat op wat vroeger
werd verdedigd. Op de Ministerraad van 19 mei
2000 heeft de regering immers - dat hebt u
ons in deze
commissie
meegedeeld een
principeakkoord over een aantal voorstellen
inzake zogenaamde politieke vernieuwing gedaan,
onder meer om bij de parlementsverkiezingen,
zowel in West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en
Antwerpen tot één kieskring te komen in de
provinciale kiesomschrijving. De kiesdistricten in
de provincies Henegouwen en Luik zouden
merkwaardig genoeg blijven bestaan - dat zijn er
drie per provincie - en dus niet tot provinciale
kiesomschrijvingen worden omgevormd.
U hebt dat principeakkoord toen bevestigd in de
commissie voor Politieke Vernieuwing van 7 juni
2000 en hoewel in het regeerakkoord werd
overeengekomen om de bespreking van het
kiesstelsel en dus ook de kieskringen over te laten
aan de commissie voor Politieke Vernieuwing,
hebt u toen verklaard dat u niet op de resultaten
van de bespreking in de commissie wenste
wachten als u in de regering een akkoord terzake
kon bereiken. Dat is mijn inziens een van de
redenen waarom de commissie voor Politieke
Vernieuwing als het ware werd ontmand omdat de
regering en ook u op regelmatige tijdstippen
interfereerde in de beraadslagingen van de
commissie voor Politieke Vernieuwing waardoor
ze zich in een identiteitscrisis is gaan bevinden.
Niettemin hebben wij, zoals voor vele andere
plannen van de regering, over de uitvoering van
het akkoord van 19 mei 2000 en de vertaling
ervan in wetteksten niet veel meer vernomen. Dat
was ook een deelaspect van het government by
announcement. Ter gelegenheid van de
besprekingen in de plenaire vergadering van 7
maart 2001 over het ontwerp van de bijzondere
CRIV 50
COM 456
25/04/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
wet en het ontwerp van wet inzake de halvering
van het gewicht van de lijststem voor de
verkiezing van het Vlaams Parlement, de Waalse
Gewestraad en de Brusselse Hoofdstedelijke
Raad verklaarde de minister van Binnenlandse
Zaken dat hij een werkgroep heeft samengesteld
en aan de eerste minister een volledig dossier
over de provinciale kiesomschrijving heeft
overgemaakt en dat er, ik parafraseer, eerstdaags
in dit dossier conclusies zullen worden getrokken.
Dat was op 7 maart, het is nu al 25 april, de dagen
lengen dan wel en het zomeruur is reeds
ingevoerd, maar ik weet niet of de notie
"eerstdaags" zo rekbaar is dat u al in kennis bent
gesteld van de bevindingen van de werkgroep van
de minister van Binnenlandse Zaken. Daaromtrent
had ik graag van u een duidelijk antwoord
gekregen op volgende vragen.
Ten eerste, welke beslissing heeft de regering
genomen in het dossier van de omvang van de
kieskringen voor de Kamer van
Volksvertegenwoordigers?
Ten tweede, blijft de regering bij haar voorstel
of intentie
- de
waardebepaling
van
de
beraadslagingen zijn daarover niet duidelijk - om
in West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en
Antwerpen de bestaande kiesarrondissementen
samen te voegen tot provinciale
kiesomschrijvingen? Als dit inderdaad het geval is,
waarom worden de kieskringen in Henegouwen -
thans ook drie
- en in Luik dan niet
samengevoegd tot provinciale kieskringen?
Ten derde, maken de provinciale kieskringen in
deze Vlaamse provincies deel uit van een deal
met de Volksunie om de Lambermont-akkoorden
goed te keuren?
Ten vierde, zal er een provinciale kieskring
Vlaams-Brabant komen met daaraan gekoppeld
een splitsing van het kiesarrondissement Brussel-
Halle-Vilvoorde?
Ten vijfde, wat is de stand van zaken van het
akkoord van 19 mei 2000? Is er reeds een
voorontwerp van een wet? Werd daaromtrent
reeds een advies aan de Raad van State
gevraagd?
01.02 Guido Tastenhoye (VLAAMS BLOK):
Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, ik
stelde er absoluut prijs op mij aan te sluiten bij de
interpellatie van de heer De Crem. Normaliter zou
Bart Laeremans, als volksvertegenwoordiger voor
de Vlaamse rand rond Brussel, hier vandaag
interpelleren, maar hij is op missie naar
Straatsburg vertrokken. Daarom heeft hij mij
gevraagd zijn plaats in te nemen.
Ik sluit mij uiteraard aan bij de vragen van de heer
De Crem, maar ik zou ook even de situatie van
Vlaams Brabant in dit verband willen toelichten.
De splitsing van het tweetalig kiesarrondissement
Brussel-Halle-Vilvoorde is een heel oud zeer. Al
mijn hele leven lang hoor ik de Vlaamse beweging
daarop hameren. Ik herinner aan de grote
betoging van Halle in 1974, waarin tientallen
parlementsleden van de CVP vooropliepen. De
prioritaire eis van die betoging was de splitsing
van het kiesarrondissement Brussel-Halle-
Vilvoorde. Dat werd trouwens een grotere prioriteit
geacht dan de oprichting van de provincie
Vlaams-Brabant en dat is het ook. Als ik mocht
kiezen tussen de splitsing van het
kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde en de
oprichting van een provincie Vlaams-Brabant,
opteerde ik voor het eerste.
Precies omdat die kieskring niet is gesplitst, is de
Vlaamse gordel rond Brussel tot op de dag van
vandaag een electoraal wingewest voor
Franstalige politici uit Brussel gebleven. De
Franstalige politici uit Brussel bemoeien zich
telkens weer met die Vlaamse rand. Ze stoken er
de Franstaligen op om te rebelleren tegen de
Vlaamse regering, iets wat tot op de dag van
vandaag gebeurt. Ik herinner aan de huidige
initiatieven van de burgemeesters van de zes
faciliteitengemeenten om een onwettig
referendum te organiseren over de overheveling
van de gemeentewet en de provinciewet. Er zijn
nog tal van andere onwettige initiatieven die de
Franstalige gemeenschap nog altijd in de Vlaamse
rand rond Brussel ontplooit.
Voor de Franstaligen in de rand betekent het
telkens opnieuw een stimulans om zich niet te
moeten aanpassen en integreren. De splitsing van
de tweetalige kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde is
werkelijk noodzakelijk voor de communautaire
pacificatie in ons land.
Niemand minder dan uw voorganger, eerste
minister Dehaene, verklaarde trouwens
herhaaldelijk, en ik citeer: "de splitsing van
Brussel-Halle-Vilvoorde stond in de sterren
geschreven". Gelijkaardige verklaringen werden
afgelegd door de huidige burgemeester van
Leuven, de heer Louis Tobback die de voorbije
jaren onophoudelijk pleitte voor een splitsing van
de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde. Dat is
logisch want de kieskring Leuven zou veel te klein
zijn mochten er in het overige deel van
25/04/2001
CRIV 50
COM 456
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
4
Vlaanderen provinciale verkiezingen plaatsvinden.
Het verheugt mij dat er twee verkozenen van de
VU aanwezig zijn, namelijk de heer Danny Pieters
en mevrouw Van de Casteele. Zij moeten immers
beseffen dat het in hun belang is dat de tweetalige
kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde wordt gesplitst
en dat Halle-Vilvoorde en Leuven vervolgens
samensmelten tot een kieskring Vlaams-Brabant.
Inderdaad, dat zou hen tenminste toelaten nog te
worden verkozen in geval van een lichte
achteruitgang van de VU. Ik hoop dus, nu de
Lambermont-onderhandelingen nog aan de gang
zijn, dat zij deze eis kunnen doordrukken.
Mijnheer de eerste minister, ik vraag u, in ieders
belang, ervoor te zorgen dat van de besprekingen
van de Lambermont-akkoorden en van de nieuwe
ontwerpen, wordt gebruikgemaakt om provinciale
kieskringen op te richten, om alzo het probleem
omtrent Vlaams-Brabant voor eens en altijd op te
lossen.
Voorts herinner ik u aan een nefaste regeling die
dateert van 1993, bij de totstandkoming van het
Sint-Michielsakkoord. In het boek dat ik in 1991
schreef over Vlaams-Brabant voorspelde ik
perfect wat er zou gebeuren. Inderdaad, ik
waarschuwde ervoor dat voor de verkiezingen van
de Vlaamse Raad, Halle-Vilvoorde wel zou
worden losgekoppeld van Brussel, maar dat zulks
niet zou gebeuren voor de Kamerverkiezingen
want dat dan alles bij het oude zou blijven, met
name dat men het kiesarrondissement Brussel-
Halle-Vilvoorde zou behouden.
Welnu, het was nog straffer: Voor de oprichting
van de nieuwe kieskringen voor de Senaat en voor
het Europees Parlement werd Halle-Vilvoorde
gevoegd bij de Waalse kieskring. Het omgekeerd
gebeurde niet, te weten Nijvel voegen bij de
Vlaamse kieskring voor de verkiezingen van het
Europees Parlement en de Senaat. Het gevolg
was dat Waalse politici uit Virton, Bastenaken en
dergelijke, konden worden verkozen voor de
Senaat en voor het Europees Parlement, tot in
gemeenten die grenzen aan Aalst, Ninove en
Mechelen. Hiertegen werd onder meer bij het
Arbitragehof klacht ingediend wegens
discriminatie. Immers, de Franstalige kiezers in
Halle-Vilvoorde hebben duidelijk meer rechten dan
de Vlamingen in Nijvel. Het Arbitragehof wou de
Vlaamse verenigingen die hiertegen klacht
indienden niet volgen, onder meer met het
argument dat deze kwestie hangende was en dat
politici beloofd hadden dat zij een globale regeling
zouden zoeken voor de oplossing van de Vlaams-
Brabantse problematiek.
Mijnheer de minister, thans krijgt u de gelegenheid
terzake een oplossing uit te werken. Wij stellen u
in de mogelijkheid om in dat opzicht in te gaan op
een verzoek van het Parlement door een motie in
te dienen ertoe strekkend dat de splitsing van
Brussel-Halle-Vilvoorde zou worden gerealiseerd
met waarborgen voor de Vlamingen in Brussel en
waarbij vervolgens een nieuwe kieskring Vlaams-
Brabant zou worden opgericht die de huidige
kieskringen Halle-Vilvoorde en Leuven zou
omvatten. Vervolgens vragen wij dat de nieuwe op
te richten kieskring Vlaams-Brabant zou worden
losgekoppeld van de Waalse kieskring voor de
verkiezingen van de Senaat en het Europees
Parlement.
Ik roep alle Vlaamse partijen op om deze eis
mede te ondersteunen en inmiddels zal ik
aandachtig luisteren naar het antwoord van de
eerste minister, waarvoor nu reeds mijn dank.
01.03 Eerste minister Guy Verhofstadt: Mijnheer
de voorzitter, ik merk dat sommige collega's van
deze interpellatie gebruikmaken om een discussie
te voeren over de splitsing van het
kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Ik
dacht dat de interpellatie van de heer De Crem
over iets anders ging en dat hij wou weten wat de
stand van zaken was met betrekking tot het
uitvoeren van een akkoord dat de regering op 19
mei 2000 heeft bereikt inzake een aantal
elementen van politieke vernieuwing.
Mijnheer Tastenhoye, ik moet u onmiddellijk
zeggen dat de splitsing van het
kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde niet in
het regeerakkoord staat. Dat kan ik alleen
vaststellen. U raadt mij aan om dit op te nemen in
het Lambermont-akkoord. Wij moeten echter al
andere problemen oplossen om ervoor te zorgen
dat dit wetsontwerp in Kamer en Senaat kan
worden goedgekeurd. Verder merk ik op dat de
heer Tastenhoye het Lambermont-akkoord
blijkbaar een goede zaak vindt aangezien hij het
nog uitgebreid wil zien. Het ene volgt mutatis
mutandis uit het andere. De splitsing van het
kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde is
echter niet aan de orde in het regeerakkoord.
01.04 Guido Tastenhoye (VLAAMS BLOK):
Mijnheer de voorzitter, de eerste minister legt mij
woorden in de mond die ik niet heb uitgesproken.
01.05 Eerste minister Guy Verhofstadt: De heer
De Crem vroeg naar de stand van zaken met
betrekking tot het uitvoeren van het akkoord. Ik zal
u een stand van zaken geven van 19 mei 2000.
CRIV 50
COM 456
25/04/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
5
Collega's, u weet dat wij vorig jaar in het
Parlement hebben aangekondigd dat de regering
een akkoord had bereikt op vier punten om het
dossier politieke vernieuwing vooruit te helpen. De
heer De Crem stelde dat de commissie voor
Politieke Vernieuwing te weinig actief is omdat wij
te actief zouden zijn. Ik weet niet of ik dit als een
positieve appreciatie mag beschouwen, maar ik
meen dat wij vrij ver staan met het uitvoeren van
het akkoord van 19 mei 2000 inzake politieke
vernieuwing.
Het eerste onderdeel van het akkoord betrof het
halveren van de lijststem. Het tweede onderdeel
was het versterken van de positie van de vrouw op
de lijst. Ten derde was er de rechtstreekse
verkiezing van de burgemeester. Het vierde
element was het uitbreiden van het aantal
provinciale kiesomschrijvingen. Bij dit laatste punt
gaat het wel degelijk om een uitbreiding aangezien
er reeds provinciale kiesomschrijvingen bestaan.
In de voorbije tien jaar bestond er al een tendens
om de kiesomschrijvingen uit te breiden en -
indien mogelijk - te laten samenvallen met de
provinciale kiesomschrijving.
Ten eerste, het halveren van de lijststem is
intussen gerealiseerd.
Ten tweede, voor het versterken van de positie
van de vrouw op de lijsten, met alle maatregelen
die terzake zijn aangekondigd, is nu de
grondwettelijke basis gelegd. Ik meen dat deze
wetsontwerpen binnen enkele weken in het
Parlement kunnen worden verwacht. Van de kant
van de regering is het werk immers afgelopen. Wij
hebben de wetsontwerpen opgesteld en naar de
Raad van State gestuurd voor advies. Wij hebben
intussen dat advies ontvangen. Vervolgens
werden de nodige aanpassingen uitgevoerd. Ik
vermoed dat het drukken binnenkort zal gebeuren
en dat de bespreking in het Parlement voor het
zomerreces kan beginnen. U kent de inhoud van
deze wetsontwerpen. Op dat punt is het werk van
de regering af, de ontwerpen moeten nu door het
Parlement worden behandeld.
Ten derde, wat de rechtstreekse verkiezing van de
burgemeester betreft, gaat het natuurlijk om een
interferentie tussen twee ontwerpen van
bijzondere wet waarin we de bevoegdheid over de
gemeentewet, de provinciewet, de
gemeentekieswet en de provinciekieswet in de
toekomst overhevelen naar de gewesten. Dat was
vroeger niet voorzien. Vroeger zou het enkel om
de gemeente- en de provinciewet gaan. In het
Lambermont-akkoord zijn wij veel verder gegaan.
De hele gemeentekieswet wordt nu overgeheveld
als er gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden.
Dus niet alleen de organieke gemeentelijke
wetgeving, maar ook de kieswetgeving, met
daaraan gekoppeld het bepalen van rechtstreekse
of onrechtstreekse verkiezingen en het kiesstelsel,
zal in de toekomst een bevoegdheid van de
regio's zijn. Dat was niet in de intentieverklaring
van het Sint-Michielsakkoord opgenomen. Het
Lambermont-akkoord gaat een kwantumsprong
verder en met name de kiesorganisatie op
gemeentelijk en provinciaal vlak en de wijze
waarop dit gebeurt, worden overgeheveld. Toen
dit samen met de verschillende gefedereerde
entiteiten werd beslist, stelde ik in de vergadering
openlijk de vraag naar de regeling van de
rechtstreekse verkiezing. De minister-president
heeft bij de bekendmaking van het Lambermont-
akkoord onmiddellijk verklaard dat er, althans voor
Vlaanderen, een decreet zou worden ingediend
om de rechtstreekse verkiezing van de
burgemeester te organiseren, eenmaal de
gemeentekieswet naar Vlaanderen zou zijn
overgeheveld. Er zal dus een overheveling van de
gemeentekieswet gebeuren, hopelijk met de
algemene instemming van het Parlement, omdat
het om een zeer vergaande federalisering gaat.
Vroeger bleef dit tot de organieke gemeentelijke
wetgeving beperkt, nu komt daar ook de
gemeentekieswet bij.
De verschillende gefedereerde entiteiten kunnen
dan zelf beslissen of ze dit doen. Eén van de
gefedereerde entiteiten, namelijk Vlaanderen,
heeft reeds de intentie geuit om onmiddellijk na de
overheveling een ontwerpdecreet in te dienen. Het
zou uiteraard onlogisch zijn om eerst de
rechtstreekse verkiezing van de burgemeester te
regelen om dan de gemeentekieswet over te
hevelen. De macht overhevelen, maar daarbij wel
de organisatie ervan in handen houden, zou
getuigen van een uitgeholde overheveling van de
autonomie, van een spel waarvan sommigen de
dupe zouden worden. Dat hebben wij niet gewild.
Eén van de gefedereerde entiteiten heeft dus in
elk geval de politieke verklaring afgelegd om de
rechtstreekse verkiezing van de burgemeester,
eenmaal de gemeentekieswet is overgeheveld, bij
decreet te regelen. Dat wat de uitvoering van het
derde punt betreft.
Ik kom tot de uitvoering van het laatste punt dat ik
vorig jaar had aangekondigd. Wij hebben tot nog
toe al 2,5 punten op vier gescoord. De halvering
van de lijststem is in orde. De tekst omtrent de
positie van de vrouw is klaar om gedrukt en
behandeld te worden in het Parlement. De
rechtstreekse verkiezing zal bij decreet en niet bij
25/04/2001
CRIV 50
COM 456
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
6
wet moeten worden geregeld, gezien de volledige
gemeentekieswet als bevoegdheid wordt
overgeheveld. De uitbreiding van de provinciale
kiesomschrijving is het laatste punt. Ik heb het wel
degelijk over uitbreiding, want er was in de
voorbije legislaturen een tendens om
arrondissementen samen te voegen en één
provinciale kiesomschrijving te regelen. Limburg is
één provinciale kiesomschrijving, wat een aantal
jaren geleden niet het geval was. Er waren daar
namelijk twee kiesomschrijvingen, twee
arrondissementen. De vorige meerderheden
daar behoorde ik niet toe - hebben beslist er één
kiesomschrijving van te maken. Luxemburg is ook
één provinciale kiesomschrijving. Het is dus niet
alleen een Vlaamse of een Waalse kwestie. De
tendens bestaat vandaag inderdaad om dit uit te
breiden.
In de regering is er minstens een akkoord, om
concreet op de vraag van de heer De Crem te
antwoorden, om de twee huidige provinciale
kiesomschrijvingen uit te breiden tot minimum vijf,
meer bepaald met Oost-Vlaanderen, West-
Vlaanderen en Antwerpen. Dat akkoord blijft
geldig, want op dit moment stomen wij samen met
het kabinet van Binnenlandse Zaken het
voorontwerp klaar. Het moet niet worden
uitgesloten dat er in een zelfde of een volgende
beweging nog provinciale kiesomschrijvingen
bijkomen. Men kan de vraag stellen waarom er
maar drie provinciale kiesomschrijvingen
bijkomen? Dan kan men ook een kritische noot
plaatsen bij het vroegere beleid om alleen van
Limburg en Luxemburg één provinciale
kiesomschrijving te maken in de plaats van negen
of tien provinciale kiesomschrijvingen te maken.
Men kan spreken van een proces van de huidige
arrondissementele kiesomschrijving naar een
ruimere omschrijving, de provinciale
omschrijvingen. Het akkoord naar uitbreiding met
drie bestond in de regering.
Wij zijn bezig met het voorontwerp van wet
terzake. Ik denk dat wij nog voor het reces met het
project naar de Raad van State kunnen gaan en
dat wij het na de vakantie in het Parlement kunnen
indienen. Het zal in elk geval op tijd af zijn om bij
de verkiezingen in 2003 te kunnen worden
toegepast, mijnheer De Crem.
Ik wil er trouwens nog een punt aan toe te voegen.
Het is de bedoeling om naar Nederlands
voorbeeld samen met de uitbreiding van het
aantal provinciale kiesomschrijvingen voor de
politieke partijen in de mogelijkheid te voorzien om
in deze arrondissementen, provinciaal of niet-
provinciaal, dezelfde kandidaten op verschillende
lijsten te laten opkomen. In Nederland kan een
kandidaat overal in de verschillende Nederlandse
omschrijvingen opkomen. Naast een uitbreiding
van de kiesomschrijving van minimaal twee
provinciale kiesomschrijvingen naar vijf willen wij
dus ook in de mogelijkheid voorzien dat nationale
kandidaten in de verschillende kiesomschrijvingen
kunnen opkomen. Of er dan één of meer
kandidaten kunnen zijn, is een nog niet
uitgeklaarde optie. Ik hecht er evenwel aan dat het
principe wordt opgenomen, omdat het een enorme
versterking van de democratie betekent, van de
mogelijkheid om over een beleid te oordelen en
van een grotere invloed van de kiezer op de
politiek. De concrete invulling van het principe zal
uiteraard in het Parlement worden toegelicht.
Iets wat niet in het akkoord van 19 mei wordt
vermeld, is het beslissende referendum.
Commissie voor Politieke vernieuwing of niet, ik
wil er absoluut voor zorgen dat wij tijdens de
volgende legislatuur het beslissende referendum
kunnen invoeren. Concreet betekent dit dat het
grondswetsartikel moet worden aangepast. Ook
moet het op de lijst komen van de artikelen die
voor herziening vatbaar worden verklaard, waarna
men het kan omzetten in een referendum met een
beslissend karakter. Ik meen dat daaromtrent een
groeiende consensus bestaat. In de commissie
voor Politieke Vernieuwing was er in ieder geval
een consensus aan het ontstaan rond het idee om
de referendummogelijkheid in ons parlementair
systeem in te voeren. Ik wil dat absoluut
gerealiseerd zien.
Als wij dit allemaal kunnen realiseren, hebben wij
volgens mij een kwantumsprong vooruit gemaakt
in de richting van een grotere doorzichtigheid van
ons politiek besluitvormingsproces. Ik som nog
even op wat wij allemaal zullen trachten te
verwezenlijken. De lijststem zal worden
gehalveerd - u weet dat ik er zelfs voorstander van
was om die helemaal af te schaffen. De positie
van de vrouwen moet worden versterkt. Er zullen
omschrijvingen komen waar ook nationale
kandidaten op kunnen staan. Door de grotere
kiesomschrijvingen zal de impact en de
beslissingsmacht van de burger in het politiek
besluitvormingsproces in grote mate toenemen.
De rechtstreekse verkiezing van de burgemeester
zal bij decreet worden geregeld. Als wij naast al
deze zaken ook de Grondwet kunnen wijzigen en
het referendum mogelijk kunnen maken, denk ik
dat wij hoe dan ook een belangrijke stap in de
goede richting hebben gezet, in de richting van de
vele geschriften die daarjuist door de heer De
Crem zijn aangehaald en waarvan ik blijf
vernemen dat ze op zijn nachtkastje liggen en dat
CRIV 50
COM 456
25/04/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
7
hij er elke dag een nieuwe pagina van leest.
01.06 Pieter De Crem (CVP): Mijnheer de
minister, ik dank u voor uw antwoord dat ongeveer
twintig minuten in beslag nam, waarvan slechts vijf
minuten handelden over het onderwerp van mijn
vraag.
U gaf een bijzonder interessant overzicht,
mijnheer de eerste minister, van alle realisaties:
de halvering van de lijststem, de evenredige
vertegenwoordiging van de geslachten op een lijst,
de beweging die in twee keer zal plaatsvinden, de
rechtstreekse verkiezing van de burgemeester, de
"defederalisering" van de gemeentekieswet zoals
zou moeten worden gezegd, hoewel ik wat dat
betreft toch voor het volgende wil waarschuwen. U
vertelde ons een bijzonder mooi verhaal, maar er
komen toch heel wat constitutionele problemen bij
kijken. Om te beginnen is het nog niet zeker dat
de verkiezing van de burgemeester op Vlaams
niveau parallel zal verlopen met het centrum van
het land in Brussel 19 en met Wallonië. Wij
zouden aldus kunnen belanden in een scenario
waarbij er eigenlijk drie soorten burgemeesters
zijn.
01.07 Eerste minister Guy Verhofstadt: Dat is
mogelijk in een federaal land. In Duitsland is dat
zo. Dat is autonomie.
01.08 Pieter De Crem (CVP): Mijnheer de
minister, ik wil u alleen maar waarschuwen voor
constitutionele verwikkelingen.
Immers, in dit kleine koninkrijk aan de Noordzee
zullen er burgemeesters worden benoemd door de
minister-president, op voordracht van de minister
van Binnenlandse Aangelegenheden van
Vlaanderen; voor Brussel 19 zal de benoeming
gebeuren door de Koning, op voordracht van de
gouverneur van Brussel-Hoofdstad en hetzelfde
geldt voor het zuiden van het land, tenzij de
Vlaamse reflex plots ook in Wallonië zou spelen.
Mijnheer de eerste minister, u zou hoe dan ook
met een aantal constitutionele problemen worden
geconfronteerd, waar u thans weliswaar met een
grote elan overheengaat, maar die u zuur kunnen
opbreken.
Laat het duidelijk zijn dat wij voorstanders zijn van
rechtstreekse verkiezingen van de
burgemeesters. Tijdens de vorige interpellatie
werd gesproken over het feit dat de
bestuurbaarheid van de gemeenten moet worden
geanalyseerd. Voorts zijn wij eveneens
voorstanders van rechtstreekse verkiezingen van
de gouverneurs. Ik stel evenwel vast dat dit nog
niet werd opgenomen in de plannen van de
regering.
01.09 Eerste minister Guy Verhofstadt:
Ingevolge het Lambermont-akkoord zullen in de
toekomst de gewesten overgaan tot de
aanduiding.
U lijkt mij erg bescheiden op te treden op Vlaams
niveau.
01.10 Pieter De Crem (CVP): Mijnheer de
minister, ik ben het niet met u eens, zeker niet
wanneer ik merk hoe u de Vlaamse leeuw laat
klauwen in de Costa en de mini-Costagesprekken.
U weet al lang dat de Vlaamse leeuw geen
klauwen en geen tanden meer heeft.
Wat betreft de uitbreiding tot provinciale
kiesomschrijvingen van de huidige
arrondissementen, spreekt u over een proces.
Nochtans, volgens mij wordt vernieuwing bereikt
in één beweging. U hebt het vaak over
kwantumsprongen, maar het lijkt mij veeleer te
gaan over vlooiensprongen of bokkensprongen.
Het is toch niet mogelijk in Vlaanderen provinciale
kiesomschrijvingen te organiseren en in Wallonië
niet. In dat verband denk ik aan de
kiesomschrijving Luxemburg die tot stand kwam
door een interne Franstalige transfer tussen de
provincies Namen waar, terloops gezegd, het
Waalse Parlement op basis van andere
omschrijvingen
wordt
samengesteld - en
Luxemburg omdat aanvankelijk aan Luxemburg
zeven kamerzetels werden toebedeeld. Aangezien
de provincie Luxemburg nog slechts één
volksvertegenwoordiger naar de Kamer zou
kunnen sturen, gebeurde er een transfer tussen
beide provincies, waaraan onmiddellijk een
provinciale kiesomschrijving werd gekoppeld
omdat anders de zes zetels die Namen overhield
en de drie zetels die Luxemburg bekwam, moeilijk
konden worden verdeeld. Immers, dat had kunnen
leiden tot een soort meerderheidsverkiezingen
waarbij alle zetels aan één partij zouden worden
toegekend.
De intentie van het Nederlandse voorbeeld vormt
natuurlijk een mooie intellectuele oefening. Er zijn
nog andere voorbeelden. Ik stel echter vast dat u
eigenlijk verbrandt wat u hebt aanbeden. Ik kan
alleen opmerken dat u zei dat kieskringen dicht bij
de burger moeten staan om de betrokkenheid te
verhogen. U neemt een positie in die haaks staat
op de standpunten die de VLD verkondigt in de
commissie voor Politieke Vernieuwing. Die
standpunten worden ten overvloede en
25/04/2001
CRIV 50
COM 456
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
8
herhaaldelijk door voorzitter De Gucht naar voren
gebracht.
De herziening van artikel 109 betreft met
betrekking tot het decisief referendum, zal nog
heel wat werk vergen. Misschien had u gefilterde
informatie uit de commissie voor Politieke
Vernieuwing. Daar waren namelijk bijzonder
fervente tegenstanders aanwezig. De breuklijn
met betrekking tot het decisief referendum liep
niet zozeer tussen oppositie en meerderheid maar
wel door de meerderheid heen.
Wat is er nu bijzonder aan uw uiteenzetting? Er
lijkt binnen de regering geen eensgezindheid te
bestaan om de provinciale kiesomschrijvingen
door te voeren. Er zit nog heel wat in de pijplijn,
niet in de laatste plaats de Costa- en de
Lambermont-akkoorden, dat moet worden
uitgevoerd. Wanneer men de kieskringen als een
wortel voor de neus van sommigen houdt, zeker in
Antwerpen, Oost-Vlaanderen en West-
Vlaanderen, dan is dat eigenlijk een glijmiddel
voor de Volksunie. U moet hen immers
binnenhalen voor uw Lambermont-akkoord. De
provinciale kiesomschrijvingen dienen dus slechts
één doel. U kunt de nodige stappen doen en dit nu
uitvoeren. De provinciale kiesomschrijvingen zijn
dan welkom als er een meerderheid voor te
vinden is in de regering. U kunt dat echter ook
uitstellen. Dat gebeurt dan omdat er geen
eensgezindheid bestaat binnen de regering. Het is
eigenlijk heel eenvoudig. Door het behoud van
een paar zetels van de Volksunie, zult u zich
misschien van hun steun verzekerd weten. Dat is
de enige reden waarom u de beslissing uitstelt. De
Volksunie kan in de provincies Oost-Vlaanderen,
West-Vlaanderen en Antwerpen alleen overleven
door het provinciale quorum. Dat is de reden
waarom deze beslissing wordt uitgesteld. U weet
evengoed als ik dat er binnen uw
regeringsmeerderheid, zeker aan Franstalige kant,
helemaal geen overeenstemming bestaat om tot
provinciale kiesomschrijvingen te komen. Het veto
is reeds gevallen voor de provincies Henegouwen
en Luik. U weet heel goed dat als er slechts één
burger in dit land is die naar het Arbitragehof stapt
om op basis van een discriminatie de vernietiging
van de wet te vragen, hij die ook zal krijgen. U
kunt zich immers op geen enkel objectief criterium
baseren om deze hertekening door te voeren. Het
gaat hier dus eigenlijk om een soort therapeutisch
gegeven dat niets te maken heeft met een betere
vertegenwoordiging, een betere representativiteit
of een beter functioneren van de democratie maar
alles met een politiek manoeuvre om de Volksunie
alsnog aan het lijntje te houden.
01.11 Guido Tastenhoye (VLAAMS BLOK):
Mijnheer de minister, eerst wil ik een kleine
rechtzetting doen. U hebt immers de gewoonte om
uitspraken van parlementsleden naar uw hand te
zetten en ze te interpreteren volgens uw eigen
inzichten. Ik heb hier op geen enkel ogenblik
gezegd dat ik achter de Lambermont-akkoorden
sta. Zelfs de gecorrigeerde versie is voor mij totaal
onverteerbaar. Ik heb alleen gezegd dat u van de
lopende gesprekken gebruik zou moeten maken
om alsnog de provinciale kieskring Vlaams-
Brabant op te richten.
Ik betreur dus, samen met de hele Vlaamse
beweging, dat u er niet in geslaagd bent om die
aloude Vlaamse eis inzake de splitsing van
Brussel-Halle-Vilvoorde eindelijk eens te
realiseren. Het zal dus alweer niet tijdens deze
legislatuur gebeuren.
Ik herhaal dat ik al mijn hele leven die eis hoor
stellen. Wellicht zal die eis nog heel lang moeten
worden gesteld, tenzij we er binnenkort in slagen
om meer autonomie te verwerven zodat we over
de materie zelf kunnen beslissen.
Tot slot wens ik nog de volgende bedenking te
formuleren. Mijnheer de eerste minister, u kondigt
aan dat u er voorstander van bent om het
beslissend referendum in te voeren. Uiteraard zijn
wij daarvan ook grote voorstanders. Als
republikeinen en als Vlaams-nationalisten vragen
wij dan ook dat dan meteen alle onderwerpen
zouden kunnen ter sprake komen en dat er geen
taboes meer zouden zijn. Dit betekent dat er dan
ook referenda kunnen worden georganiseerd over
het al dan niet nuttig zijn van een monarchie; over
de aloude Vlaamse eis voor amnestie en over de
vraag naar Vlaamse onafhankelijkheid. Als u
beslist dat de bevolking inspraak moet hebben,
dan moet u als democraat ook bereid zijn te
aanvaarden dat over alles volksraadplegingen
kunnen worden gehouden en dat er geen taboes
zijn in de politiek.
01.12 Annemie Van de Casteele (VU&ID):
Mijnheer de voorzitter, het verbaast mij dat de
eerste minister verwonderd was over het feit dat
de splitsing van het kiesarrondissement hier ter
sprake zou komen. Dit stond uitdrukkelijk in de
interpellatieverzoeken van de collega's. Het is
trouwens de reden waarom ik naar deze
vergadering ben gekomen. Dit betekent niet dat
de politieke vernieuwing mij niet interesseert,
maar het is collega Van Weert die dit onderwerp
voor onze fractie opvolgt.
De evaluatie die de eerste minister maakt van wat
CRIV 50
COM 456
25/04/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
9
tot nu toe werd gerealiseerd maakt trouwens niet
veel indruk op mij. Wat betreft de versterking van
de democratie en de verhoging van de participatie
zullen er andere stappen moeten worden gezet
dan degene die deze regering al heeft gezet of zal
zetten.
Mijnheer de eerste minister, ik ben naar deze
vergadering gekomen omdat ik vorig jaar al, naar
aanleiding van de eerste geruchten over het
vergroten van de kiesomschrijvingen, daarover
heb geïnterpelleerd. Immers, ik ben niet alleen
kiezer in een gemeente van Vlaams-Brabant waar
ik mij moet ergeren omdat er daar ook op
Franstalige lijsten kan worden gestemd, maar ik
ben ook tot mandataris verkozen in een gemeente
in Vlaams-Brabant. Mochten de
kiesomschrijvingen voor een aantal collega's
worden verruimd, dan zou ik mij gediscrimineerd
voelen als dat voor mijn kiesomschrijving niet het
geval zou zijn. Ieder politicus droomt van een
groter potentieel aan kiezers.
Vandaar dat ik opnieuw dezelfde motie als vorig
jaar heb ingediend samen met collega Pieters.
Daarmee wil ik alle geruchten alsof die grotere
kiesomschrijvingen een wortel zou zijn die voor de
neus van de VU wordt gehangen, tegenspreken.
Wij zullen consequent blijven met wat wij vorig
jaar daarover hebben gezegd, met name dat de
VU vanuit haar constructieve oppositie bereid is
de regeringsvoorstellen te ondersteunen omdat wij
in de richting willen gaan van één kiesomschrijving
en provinciale kiesomschrijvingen een stap in de
goede richting zijn. Wij willen dit echter niet doen
als dit ook niet geldt voor Vlaams-Brabant omdat
dit een discriminatie inhoudt. Meer nog, wij
hebben toen zelfs aangekondigd dat wij, als de
regering die plannen toch zou doorzetten, naar het
Arbitragehof zouden stappen met het oog van de
vernietiging van die wet op basis van het
gelijkheidsprincipe.
Ik wil de heer De Crem hier dus duidelijk
tegenspreken Wij zullen dit niet goedkeuren,
mijnheer De Crem, als de kwestie van het
kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde
daarin niet is opgenomen. Als het er wel inzit zou
dit inderdaad tegemoetkomen aan wat wij met het
oog op de versterking van de democratie hebben
gevraagd, namelijk grotere kiesomschrijvingen.
Moties
Motions
Tot besluit van deze bespreking werden volgende
moties ingediend.
En conclusion de cette discussion les motions
suivantes ont été déposées.
Een eerste motie van aanbeveling werd ingediend
door de heer Guido Tastenhoye en luidt als volgt:
"De Kamer,
gehoord de interpellaties van de heren Pieter De
Crem en Guido Tastenhoye
en het antwoord van de eerste minister,
vraagt de regering om er onverwijld voor te zorgen
dat:
1) de splitsing van de tweetalige kieskring Brussel-
Halle-Vilvoorde wordt gerealiseerd voor de
Kamerverkiezingen met waarborgen voor de
Brusselse Vlamingen, waarbij er een nieuwe
provinciale kieskring Vlaams-Brabant wordt
opgericht die de huidige kieskringen Halle-
Vilvoorde en Leuven omvat;
2) de nieuwe op te richten kieskring Vlaams-
Brabant wordt losgekoppeld van de Waalse
kieskring voor de verkiezingen van de Senaat en
het Europees Parlement."
Une première motion de recommandation a été
déposée par M. Guido Tastenhoye et est libellée
comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu les interpellations de MM. Pieter De
Crem et Guido Tastenhoye
et la réponse du premier ministre,
demande au gouvernement,
1)
de scinder l'arrondissement bilingue de
Bruxelles-Hal-Vilvorde avant l'organisation des
prochaines élections de la Chambre, de prévoir
des garanties pour les Flamands de Bruxelles et
de créer une nouvelle circonscription électorale
provinciale du Brabant flamand comprenant les
actuels arrondissements électoraux de Hal-
Vilvorde et de Louvain;
2) de faire en sorte que la nouvelle circonscription
électorale à créer soit détachée de
l'arrondissement électoral wallon pour les
élections du Sénat et du Parlement européen."
Een tweede motie van aanbeveling werd
ingediend door mevrouw Annemie Van de
Casteele en de heer Danny Pieters en luidt als
volgt:
"De Kamer,
gehoord de interpellaties van de heren Pieter De
Crem en Guido Tastenhoye
en het antwoord van de eerste minister,
stelt vast dat deze voorstellen een stap vooruit zijn
in de richting van één Vlaamse kieskring maar dat
voor Vlaams-Brabant (daarop) een uitzondering
wordt gemaakt omdat Brussel en Halle-Vilvoorde
één kiesomschrijving zou blijven
vraagt de regering bij de aanpassing van de
kiesomschrijvingen geen uitzondering te maken
25/04/2001
CRIV 50
COM 456
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
10
voor de provincie Vlaams-Brabant en een
tweetalig kiesarrondissement Brussel-Halle-
Vilvoorde te splitsen in overeenstemming met
artikel 4 van de Grondwet."
Une deuxième motion de recommandation a été
déposée par Mme Annemie Van de Casteele et
M. Danny Pieters et est libellée comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu les interpellations de MM. Pieter De
Crem et Guido Tastenhoye
et la réponse du premier ministre,
constate que ces propositions constituent un pas
en avant dans la création d'une circonscription
électorale flamande mais qu'une exception est
faite en ce qui concerne le Brabant flamand dans
la mesure où Bruxelles et Hal-Vilvorde
constitueraient toujours une seule et même
circonscription
demande au gouvernement de ne pas faire
d'exception, à l'occasion de l'aménagement des
circonscriptions électorales, en ce qui concerne la
province du Brabant flamand et de scinder
l'arrondissement électoral bilingue de Bruxelles-
Hal-Vilvorde, conformément à l'article 4 de la
Constitution."
Een derde motie van aanbeveling werd ingediend
door de heren Pieter De Crem, Paul Tant en
Daniël Vanpoucke en luidt als volgt:
"De Kamer,
gehoord de interpellaties van de heren Pieter De
Crem en Guido Tastenhoye
en het antwoord van de eerste minister,
beveelt de regering aan de kieskringen voor de
Kamer van Volksvertegenwoordigers zoals ze in
het Sint-Michiels-akkoord werden vastgelegd, en
de splitsing van kiesarrondissement Brussel-Halle-
Vilvoorde
gekoppeld aan één kieskring
Vlaams-Brabant nog vóór de wetgevende
verkiezingen van 2003 mogelijk te maken."
Une troisième motion de recommandation a été
déposée par MM. Pieter De Crem, Paul Tant et
Daniël Vanpoucke et est libellée comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu les interpellations de MM. Pieter De
Crem et Guido Tastenhoye
et la réponse du premier ministre,
recommande au gouvernement de faire en sorte
de créer les circonscriptions électorales pour la
Chambre des représentants, telles qu'elles sont
prévues par les accords de la Saint-Michel, et de
réaliser la scission de l'arrondissement électoral
de Bruxelles-Hal-Vilvorde avec la création d'un
arrondissement électoral unique du Brabant
flamand
avant les élections législatives de
2003."
Een eenvoudige motie werd ingediend door de
dames Corinne De Permentier en Géraldine
Pelzer-Salandra en de heren Willy Cortois, Denis
D'hondt, André Frédéric, Charles Janssens en Jan
Peeters.
Une motion pure et simple a été déposée par
Mmes Corinne De Permentier et Géraldine Pelzer-
Salandra et MM. Willy Cortois, Denis D'hondt,
André Frédéric, Charles Janssens et Jan Peeters.
Over de moties zal later worden gestemd. De
bespreking is gesloten.
Le vote sur les motions aura lieu ultérieurement.
La discussion est close.
La réunion publique de commission est levée à
12.02 heures..
De openbare commissievergadering wordt
gesloten om 12.02 uur.
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRABV 50 COM 456
CRABV 50 COM 456
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR DE
B
INNENLANDSE
Z
AKEN
,
DE ALGEMENE
Z
AKEN EN HET OPENBAAR
A
MBT
C
OMMISSION DE L
'I
NTÉRIEUR
,
DES
A
FFAIRES
GÉNÉRALES ET DE LA
F
ONCTION PUBLIQUE
woensdag mercredi
25-04-2001 25-04-2001
10:30 uur
10:30 heures
CRABV 50
COM 456
25/04/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Samengevoegde interpellaties van
1
Interpellations jointes de
1
- de heer Pieter De Crem tot de eerste minister
over "de invoering van provinciale
kiesomschrijvingen voor de verkiezing van de
Kamer van volksvertegenwoordigers" (nr. 745)
- M. Pieter De Crem au premier ministre sur "la
création de circonscriptions provinciales pour
l'élection de la Chambre des représentants"
(n° 745)
- de heer Guido Tastenhoye tot de eerste minister
over "de plannen tot invoering van provinciale
kiesomschrijvingen" (nr. 772)
- M. Guido Tastenhoye au premier ministre sur "le
projet de créer des circonscriptions électorales
provinciales" (n° 772)
Sprekers:
Pieter De Crem, Guido
Tastenhoye, Guy Verhofstadt, eerste
minister , Annemie Van de Casteele
Orateurs:
Pieter De Crem, Guido
Tastenhoye, Guy Verhofstadt, premier
ministre , Annemie Van de Casteele
Moties
4
Motions
4
CRABV 50
COM 456
25/04/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR DE
BINNENLANDSE ZAKEN, DE
ALGEMENE ZAKEN EN HET
OPENBAAR AMBT
COMMISSION DE L'INTÉRIEUR,
DES AFFAIRES GÉNÉRALES ET
DE LA FONCTION PUBLIQUE
van
WOENSDAG
25
APRIL
2001
10:30 uur
______
du
MERCREDI
25
AVRIL
2001
10:30 heures
______
De vergadering wordt geopend om 11.13 uur door
de heer Denis D'hondt.
La séance est ouverte à 11.13 heures par M. Denis
D'hondt.
01 Samengevoegde interpellaties van
- de heer Pieter De Crem tot de eerste minister
over "de invoering van provinciale
kiesomschrijvingen voor de verkiezing van de
Kamer van volksvertegenwoordigers" (nr. 745)
- de heer Guido Tastenhoye tot de eerste minister
over "de plannen tot invoering van provinciale
kiesomschrijvingen" (nr. 772)
01 Interpellations jointes de
- M. Pieter De Crem au premier ministre sur "la
création de circonscriptions provinciales pour
l'élection de la Chambre des représentants"
(n° 745)
- M. Guido Tastenhoye au premier ministre sur
"le projet de créer des circonscriptions
électorales provinciales" (n° 772)
01.01 Pieter De Crem (CVP): Mijn vraag dateert al
van enkele maanden geleden. De eerste minister
wilde totnogtoe niet antwoorden, wat niet getuigt
van respect voor het Parlement. Vorig jaar werd een
aantal voorstellen gelanceerd in verband met een
vernieuwing van ons politiek bestel. Er was ook
sprake van een Engels kiessysteem waarbij één
vertegenwoordiger per kiesdistrict zou worden
verkozen. De premier was trouwens vroeger
voorstander van kleinere kiesomschrijvingen.
01.01 Pieter De Crem (CVP):Ma question remonte
déjà à quelques mois. Jusqu'à présent, le Premier
ministre n'avait pas voulu y répondre, ce qui ne
témoigne pas d'un grand respect à l'égard du
Parlement. L'an dernier, des propositions avaient
été lancées concernant le renouveau politique. Il
avait aussi été question du système électoral
anglais qui prévoit l'élection d'un représentant par
circonscription électorale. Naguère, le Premier
ministre était d'ailleurs favorable à de plus petites
circonscriptions.
Vorig jaar zou de Ministerraad van 19 mei een
akkoord hebben bereikt omtrent de omvorming van
de provincies Antwerpen, West- en Oost-
Vlaanderen tot één kiesomschrijving voor de
parlementsverkiezingen. Sedertdien hebben wij
echter vrijwel niets meer vernomen over dat
voorstel. De minister van Binnenlandse Zaken zou
daaromtrent een werkgroep hebben samengesteld
en zou "eerstdaags" voorstellen formuleren.
Welke beslissing heeft de regering nu in feite
genomen? Klopt het bericht van die samenvoeging?
L'an dernier, le Conseil des ministres du 19 mai
serait parvenu à un accord concernant la
transformation des provinces d'Anvers et de
Flandres occidentale et orientale en une
circonscription électorale unique pour les élections
législatives. Depuis lors, nous n'avons pratiquement
plus entendu parler de cette proposition. Le ministre
de l'Intérieur aurait créé un groupe de travail à cet
effet et compterait formuler « prochainement » des
propositions.
Quelle décision le gouvernement a-t-il prise en
réalité ? L'annonce de cette fusion se confirme-t-
25/04/2001
CRABV 50
COM 456
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
Waarom wordt in Wallonië geen samenvoeging
voorgesteld? Zal de kieskring Brussel-Halle-
Vilvoorde worden gesplitst? Is er al een advies van
de Raad van State?
elle ? Pourquoi ne propose-t-on pas de fusion en
Wallonie
? Va-t-on scinder la circonscription
électorale de Bruxelles-Hal-Vilvorde ? Le Conseil
d'État a-t-il déjà rendu un avis en la matière ?
01.02 Guido Tastenhoye (VLAAMS BLOK): Ik
sluit me aan bij de vragen van de heer De Crem,
maar zou me toch willen concentreren op de
gevolgen van het regeringsvoorstel voor de
provincie Vlaams-Brabant.
De splitsing van het kiesarrondissement Brussel-
Halle-Vilvoorde is al heel lang een belangrijke
verzuchting van vele Vlaamsvoelenden. Zolang die
kieskring niet gesplitst is, blijft de Vlaamse Rand
rond Brussel een jachtgebied voor Franstalige
politici. De Franstaligen ontplooien er geregeld
onwettige initiatieven of verzetten zich tegen perfect
wettelijke bepalingen van de Vlaamse regering.
Indien het systeem van de provinciale
kiesomschrijvingen zou worden ingevoerd, zou het
kiesarrondissement Leuven, zonder Halle-
Vilvoorde, veel te klein worden ten aanzien van de
andere kiesomschrijvingen. Vandaar dat Leuven
ook baat zou hebben bij een splitsing van Brussel-
Halle-Vilvoorde en een samenvoeging met Halle-
Vilvoorde.
01.02 Guido Tastenhoye (VLAAMS BLOK): Je
partage les interrogations de Monsieur De Crem
mais je me limiterai ici aux répercussions que la
proposition du gouvernement aura sur la province
du Brabant flamand.
La scission de l'arrondissement électoral de
Bruxelles-Hal-Vilvorde est une revendication
majeure que de nombreux sympathisants de la
cause flamande formulent depuis longtemps déjà.
Tant que cette scission n'aura pas eu lieu, les
communes flamandes de la périphérie resteront le
terrain de chasse de prédilection des hommes
politiques francophones. Ceux-ci n'ont de cesse de
prendre des initiatives illégales ou de s'opposer à
des dispositions parfaitement légales du
gouvernement flamand.
Si des circonscriptions provinciales étaient créées,
les arrondissements de Louvain et de Hal-Vilvorde
seraient beaucoup trop exigus par rapport aux
autres circonscriptions électorales. Aussi, pour
Louvain, la scission de l'arrondissement de
Bruxelles-Hal-Vilvorde et le rattachement à Hal-
Vilvorde seraient également bénéfiques.
Dit verklaart dat een toch niet onbelangrijk politicus
als Leuvens burgemeester Louis Tobback zich al
expliciet voor dergelijke evolutie heeft uitgesproken.
Deze regering moet de kans grijpen om, naar
aanleiding van het invoeren van de provinciale
kiesomschrijvingen, Brussel-Halle-Vilvoorde te
splitsen en één grote kiesomschrijving Vlaams-
Brabant in te voeren.
Cela explique qu'un homme politique aussi
important que le bourgmestre de Louvain, Louis
Tobback, se soit expressément déclaré en faveur d'
une telle évolution.
Ce gouvernement devrait profiter de la création de
circonscriptions provinciales pour scinder
l'arrondissement de Bruxelles-Hal-Vivorde et créer
une grande circonscription électorale du Brabant
flamand.
01.03 Eerste minister Guy Verhofstadt
(Nederlands): De interpellaties gingen in feite over
het akkoord van mei 2000 over de nieuwe
kiesomschrijvingen, maar sommigen hebben het nu
gehad over de kiesomschrijving Brussel-Halle-
Vilvoorde. Dat laatste behoort niet tot het
regeerakkoord. In mei 2000 was er een akkoord
over vier punten inzake de politieke vernieuwing. Er
werd over vier voorstellen een akkoord bereikt met
name de halvering van de lijststem, de versterking
van de vrouwen op de kieslijsten, de rechtstreekse
verkiezing van de burgemeesters en de uitbreiding
van de kiesomschrijvingen. De halvering van de
lijststem en de verbeterde positie van de vrouwen
op de lijst zijn in feite uitgewerkt en zullen eerlang
01.03 Guy Verhofstadt , premier ministre (en
néerlandais): Les interpellations portaient en fait sur
l'accord de mai 2000 concernant les nouvelles
circonscriptions électorales mais certains ont, à
présent, évoqué l'arrondissement électoral de
Bruxelles-Hal-Vilvorde. Ce point ne figure pas dans
l'accord de gouvernement. En mai 2000, il y a eu un
accord portant sur quatre points relatifs au
renouveau politique. Un accord est intervenu sur
quatre propositions, à savoir la réduction de moitié
de l'effet dévolutif de la case de tête, le
renforcement de la présence des femmes sur les
listes électorales, l'élection directe des
bourgmestres et l'extension des circonscriptions
électorales. Les textes concernant la diminution de
CRABV 50
COM 456
25/04/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
bij de Kamer worden ingediend.
De rechtstreekse verkiezing van de burgemeester
wordt in feite overgeheveld naar de Gewesten
doordat de ganse gemeentewet door het
Lambermont-akkoord wordt geregionaliseerd. De
Vlaamse minister-president heeft daarop trouwens
geanticipeerd en een decreet aangekondigd voor de
rechtstreekse verkiezing van de burgemeesters. Ik
reken er dan ook op dat dit Lambermont-akkoord in
het Parlement vrijwel eenparig zal worden
goedgekeurd.
moitié de l'effet dévolutif de la case de tête et le
renforcement de la présence des femmes sur les
listes électorales sont en voie d'être finalisés et
seront prochainement déposés à la Chambre.
La question de l'élection directe des bourgmestres
est transférée aux Régions puisque toute la loi
communale est régionalisée dans le cadre des
accords du Lambermont. Le ministre-président du
gouvernement flamand a d'ailleurs déjà anticipé en
annonçant un décret relatif à l'élection directe des
bourgmestres. J'escompte, dès lors, une adoption à
la quasi-unanimité des accords du Lambermont par
le Parlement.
Het laatste punt dat de regering vorig jaar in het
akkoord van 19 mei had aangekondigd, is de
uitbreiding van het systeem van de provinciale
kiesomschrijvingen. Het gaat inderdaad om een
uitbreiding en geen invoering. Er bestaat immers al
langer een tendens in die richting. Ik denk
bijvoorbeeld aan de provincies Limburg en
Luxemburg waar nu al met omschrijvingen wordt
gewerkt die de gehele provincie omvatten.
Binnen de regering is er een consensus over deze
problematiek: we willen de nu al bestaande 2
provinciale omschrijvingen tot minstens 5
uitbreiden. Ter zake wordt een voorontwerp van wet
voorbereid. Na advies van de Raad van State zal
het ontwerp aan het Parlement worden voorgelegd,
zodat het na het reces kan worden besproken.
De regering denkt ook aan de mogelijkheid om
zoals in Nederland nationale kandidaten mogelijk
te maken, zodat kandidaten in meerdere provinciale
kiesomschrijvingen zouden kunnen opkomen. Ten
slotte willen wij ervoor zorgen dat een beslissend
referendum mogelijk wordt. Daartoe moet de
Grondwet worden herzien. Al deze voorstellen
zouden, eens gerealiseerd, een enorme stap vooruit
zijn in ons democratisch bestel.
Le dernier point annoncé l'an dernier par le
gouvernement dans l'accord du 19 mai concernait
l'extension du système des circonscriptions
provinciales. Il s'agit bien de l'étendre, non pas de
l'instaurer. La tendance à instaurer ce système se
manifeste, en effet, depuis un certain temps déjà.
Je songe notamment aux provinces de Limbourg et
de Luxembourg, où la circonscription couvre déjà
l'ensemble de la province.
Un consensus s'est dégagé au sein du
gouvernement sur cette question: nous nous
proposons d'étendre le système des 2
circonscriptions provinciales existantes à au moins
5 circonscriptions provinciales. Un avant-projet de
loi est en préparation. Après avis du Conseil d'Etat,
le projet sera soumis au Parlement et pourra être
examiné après les vacances parlementaires.
Le gouvernement envisage également de permettre
comme aux Pays-Bas- à des candidats nationaux
se présenter dans plusieurs circonscriptions
provinciales. Nous voulons également permettre la
tenue d'un référendum qui aurait une portée
décisive. A cet effet, il y a lieu de revoir la
Constitution. Une fois qu'elles auront été
concrétisées, ces propositions constitueront une
avancée substantielles pour notre système
démocratique.
01.04 Pieter De Crem (CVP): De eerste minister
heeft een ruim overzicht gegeven van de
regeringsplannen, maar heeft niet gerept over de
constitutionele problemen. Bestaat niet het gevaar
dat wij met drie verschillende soorten
burgemeesters zullen komen te zitten? Elk Gewest
zal immers zijn eigen systeem kunnen hanteren. De
CVP is voorstander van de rechtstreekse verkiezing
van de burgemeester en ook van de gouverneurs,
maar daar spreekt u niet.
01.04 Pieter De Crem (CVP): Le premier ministre
nous a fourni un large aperçu des projets du
gouvernement mais il n'a pas évoqué les problèmes
constitutionnels. Ne risquons-nous pas de nous
retrouver avec trois types de bourgmestres
différents? Chaque Région pourra en effet appliquer
son propre système. Le CVP est partisan de
l'élection directe des bourgmestres mais aussi des
gouverneurs. Vous ne nous dites rien à ce sujet.
01.05 Eerste minister Guy Verhofstadt
(Nederlands): De Gewesten zullen de gouverneurs
kunnen aanduiden.
01.05 Guy Verhofstadt, premier ministre (en
néerlandais): Les gouverneurs pourront être
désignés par les Régions.
25/04/2001
CRABV 50
COM 456
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
4
01.06 Pieter De Crem (CVP): De uitbreiding van
het systeem van de provinciale kiesomschrijvingen
zal alleszins een doodgeboren kind blijven, als het
zuiden van het land niet mee doet. Dat Luxemburg
nu één provinciale omschrijving is, is alleen maar
het gevolg van een politieke koehandel om
Luxemburg aan een voldoende aantal verkozenen
te helpen. Het had helemaal niets te maken met de
drang van Wallonië om provinciale omschrijvingen
in te voeren.
Wat de premier hier verkondigt over de politieke
vernieuwing, wordt blijkbaar niet dor de gehele
meerderheid gesteund, zelfs niet in de schoot van
zijn eigen partij. Onder meer VLD-voorzitter De
Gucht heeft al andere geluiden laten horen. Ik heb
de indruk dat de provinciale kiesomschrijvingen een
zoveelste wortel zijn die de premier de Volksunie
voorhoudt om haar het Lambermont-akkoord te
laten slikken.
01.06 Pieter De Crem (CVP): Sans la participation
du sud du pays, le système des circonscriptions
provinciales ne verra pas le jour. Si le Luxembourg
constitue une seule circonscription provinciale, c'est
uniquement le résultat d'un marchandage politique
destiné à permettre à la province du Luxembourg
de disposer d'un nombre suffisant d'élus.
Le projet que le premier ministre vient des nous
présenter concernant le renouveau politique ne
semble pas jouir du soutien de l'ensemble de la
majorité, même pas de son propre parti. M. De
Gucht, le président du VLD, a déjà tenu des propos
divergents. J'ai le sentiment que les circonscriptions
électorales provinciales ne sont rien d'autre qu'un
appât de plus que le premier ministre tend à la
Volksunie pour qu'elle approuve les accords du
Lambermont.
01.07 Guido Tastenhoye (VLAAMS BLOK): Ik heb
nooit beweerd dat ik achter de Lambermont-
akkoorden sta, integendeel. Ik heb enkel gepleit om
een splitsing van het kiesarrondissement Brussel-
Halle-Vilvoorde.
De premier kondigde aan voorstander te zijn van
een beslissend referendum. Wij zijn dat ook en
hopen dat men terzake geen taboes zal invoeren
zodat men referenda kan houden over het
Koningschap, amnestie, en dergelijke.
01.07 Guido Tastenhoye (VLAAMS BLOK): Je
n'ai jamais prétendu que j'approuvais les accords
du Lambermont, au contraire. J'ai seulement plaidé
en faveur de la scission de l'arrondissement
électoral de Bruxelles-Hal-Vilvorde.
Tout comme le premier ministre, nous sommes
partisans d'un référendum décisionnel. A cet égard,
nous espérons qu'aucun sujet ne sera déclaré
tabou et que la Royauté, l'amnistie et d'autres
questions analogues pourront faire l'objet de
référendums.
01.08 Annemie Van de Casteele (VU&ID): De
premier had wel kunnen verwachten dat de
problematiek van Vlaams Brabant ter sprake zou
komen. Uiteraard pleit ik ook voor een splitsing van
het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilfoorde en
voor een ruimere kiesomschrijving. Dat is altijd ons
standpunt geweest. Voor het overige zullen wij de
Lambermontakkoorden kritisch bekijken en op hun
waarde beoordelen.
01.08 Annemie Van de Casteele (VU&ID): Le
premier ministre pouvait s'attendre à ce que la
question du Brabant flamand soit abordée. Je
préconise bien entendu, moi aussi, la scission de
l'arrondissement électoral de Bruxelles Hal
Vilvorde et je plaide en faveur d'une circonscription
électorale plus large. Nous avons toujours défendu
ce point de vue. Pour le surplus, nous examinerons
les accords du Lambermont avec un oeil critique et
en évaluerons la valeur.
Moties
Motions
Tot besluit van deze bespreking werden volgende
moties ingediend.
En conclusion de cette discussion les motions
suivantes ont été déposées.
Een motie van aanbeveling werd ingediend door de
heer Guido Tastenhoye en luidt als volgt:
"De Kamer,
gehoord de interpellaties van de heren Pieter De
Crem en Guido Tastenhoye
en het antwoord van de eerste minister,
Une motion de recommandation a été déposée par
M. Guido Tastenhoye et est libellée comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu les interpellations de MM. Pieter De
Crem et Guido Tastenhoye
et la réponse du premier ministre,
CRABV 50
COM 456
25/04/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
5
vraagt de regering om er onverwijld voor te zorgen
dat:
1) de splitsing van de tweetalige kieskring Brussel-
Halle-Vilvoorde wordt gerealiseerd voor de
Kamerverkiezingen met waarborgen voor de
Brusselse Vlamingen, waarbij er een nieuwe
provinciale kieskring Vlaams-Brabant wordt
opgericht die de huidige kieskringen Halle-Vilvoorde
en Leuven omvat;
2)
de nieuwe op te richten kieskring Vlaams-
Brabant wordt losgekoppeld van de Waalse
kieskring voor de verkiezingen van de Senaat en
het Europees Parlement."
demande au gouvernement,
1)
de scinder l'arrondissement bilingue de
Bruxelles-Hal-Vilvorde avant l'organisation des
prochaines élections de la Chambre, de prévoir des
garanties pour les Flamands de Bruxelles et de
créer une nouvelle circonscription électorale
provinciale du Brabant flamand comprenant les
actuels arrondissements électoraux de Hal-Vilvorde
et de Louvain;
2) de faire en sorte que la nouvelle circonscription
électorale à créer soit détachée de l'arrondissement
électoral wallon pour les élections du Sénat et du
Parlement européen."
Een motie van aanbeveling werd ingediend door
mevrouw Annemie Van de Casteele en de heer
Danny Pieters en luidt als volgt:
"De Kamer,
gehoord de interpellaties van de heren Pieter De
Crem en Guido Tastenhoye
en het antwoord van de eerste minister,
stelt vast dat deze voorstellen een stap vooruit zijn
in de richting van één Vlaamse kieskring maar dat
voor Vlaams-Brabant (daarop) een uitzondering
wordt gemaakt omdat Brussel en Halle-Vilvoorde
één kiesomschrijving zou blijven
vraagt de regering bij de aanpassing van de
kiesomschrijvingen geen uitzondering te maken
voor de provincie Vlaams-Brabant en een tweetalig
kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde te
splietsen in overeenstemming met artikel 4 van de
Grondwet."
Une motion de recommandation a été déposée par
Mme Annemie Van de Casteele et M. Danny
Pieters et est libellée comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu les interpellations de MM. Pieter De
Crem et Guido Tastenhoye
et la réponse du premier ministre,
constate que ces propositions constituent un pas en
avant dans la création d'une circonscription
électorale flamande mais qu'une exception est faite
en ce qui concerne le Brabant flamand dans la
mesure où Bruxelles et Hal-Vilvorde constitueraient
toujours une seule et même circonscription
demande au gouvernement de ne pas faire
d'exception, à l'occasion de l'aménagement des
circonscriptions électorales, en ce qui concerne la
province du Brabant flamand et de scinder
l'arrondissement électoral bilingue de Bruxelles-Hal-
Vilvorde, conformément à l'article 4 de la
Constitution."
Een motie van aanbeveling werd ingediend door de
heren Pieter De Crem, Paul Tant en Daniël
Vanpoucke en luidt als volgt:
"De Kamer,
gehoord de interpellaties van de heren Pieter De
Crem en Guido Tastenhoye
en het antwoord van de eerste minister,
beveelt de regering aan de kieskringen voor de
Kamer van Volksvertegenwoordigers zoals ze in het
Sint-Michiels-akkoord werden vastgelegd, en de
splitsing van kiesarrondissement Brussel-Halle-
Vilvoorde - gekoppeld aan één kieskring Vlaams-
Brabant nog vóór de wetgevende verkiezingen van
2003 mogelijk te maken."
Une motion de recommandation a été déposée par
MM. Pieter De Crem, Paul Tant et Daniël
Vanpoucke et est libellée comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu les interpellations de MM. Pieter De
Crem et Guido Tastenhoye
et la réponse du premier ministre,
recommande au gouvernement de faire en sorte de
créer les circonscriptions électorales pour la
Chambre des représentants, telles qu'elles sont
prévues par les accords de la Saint-Michel, et de
réaliser la scission de l'arrondissement électoral de
Bruxelles-Hal-Vilvorde avec la création d'un
arrondissement électoral unique du Brabant
flamand avant les élections législatives de 2003."
Een eenvoudige motie werd ingediend door de
dames Corinne De Permentier en Géraldine Pelzer-
Salandra en de heren Willy Cortois, Denis D'hondt,
André Frédéric, Charles Janssens en Jan Peeters.
Une motion pure et simple a été déposée par Mmes
Corinne De Permentier et Géraldine Pelzer-
Salandra et MM. Willy Cortois, Denis D'hondt,
André Frédéric, Charles Janssens et Jan Peeters.
Over de moties zal later worden gestemd. De
bespreking is gesloten.
Le vote sur les motions aura lieu ultérieurement. La
discussion est close.
25/04/2001
CRABV 50
COM 456
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
6
De vergadering wordt gesloten om 12 uur.
La séance est levée à 12 heures..
Document Outline