KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRIV 50 COM 380
CRIV 50 COM 380
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET HET BEKNOPT VERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTÉGRAL
AVEC LE COMPTE RENDU ANALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR DE
J
USTITIE
C
OMMISSION DE LA
J
USTICE
dinsdag mardi
06-02-2001 06-02-2001
14:15 uur
14:15 heures
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
AGALEV-ECOLO
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP Christelijke
Volkspartij
FN Front
National
PRL FDF MCC
Parti Réformateur libéral Front démocratique francophone-Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS Parti
socialiste
PSC Parti
social-chrétien
SP Socialistische
Partij
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000 Parlementair document van de 50e zittingsperiode + nummer
en volgnummer
DOC 50 0000/000
Document parlementaire de la 50e législature, suivi du n° et du
n° consécutif
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
Questions et Réponses écrites
CRIV
Integraal Verslag (op wit papier, bevat de bijlagen en het
beknopt verslag, met kruisverwijzingen tussen Integraal en
Beknopt Verslag)
CRIV
Compte Rendu Intégral (sur papier blanc, avec annexes et
CRA, avec renvois entre le CRI et le CRA)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRABV Beknopt Verslag (op blauw papier)
CRABV Compte
Rendu Analytique (sur papier bleu)
PLEN
Plenum (witte kaft)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
COM
Commissievergadering (beige kaft)
COM
Réunion de commission (couverture beige)
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
CRIV 50
COM 380
06/02/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Mondelinge vraag van de heer Tony Van Parys
aan de minister van Justitie over "de aanpak van
de georganiseerde criminaliteit bij het
proceduremisbruik in de commissie voor
Regularisatie" (nr. 3292)
1
Question orale de M. Tony Van Parys au ministre
de la Justice sur "sa réaction quant aux abus de
procédure commis par la criminalité organisée à
l'égard de la commission de Régularisation"
(n° 3292)
1
Sprekers: Tony Van Parys, Marc Verwilghen,
minister van Justitie
Orateurs: Tony Van Parys, Marc Verwilghen,
ministre de la Justice
CRIV 50
COM 380
06/02/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR DE JUSTITIE
COMMISSION DE LA JUSTICE
van
DINSDAG
6
FEBRUARI
2001
14:15 uur
______
du
MARDI
6
FÉVRIER
2001
14:15 heures
______
De vergadering wordt geopend om 14.19 uur door
de heer Fred Erdman, voorzitter.
La séance est ouverte à 14.19 heures par M. Fred
Erdman, président.
01 Mondelinge vraag van de heer Tony Van
Parys aan de minister van Justitie over "de
aanpak van de georganiseerde criminaliteit bij
het proceduremisbruik in de commissie voor
Regularisatie" (nr. 3292)
01 Question orale de M. Tony Van Parys au
ministre de la Justice sur "sa réaction quant
aux abus de procédure commis par la
criminalité organisée à l'égard de la
commission de Régularisation" (n° 3292)
01.01 Tony Van Parys (CVP): Mijnheer de
voorzitter, mijnheer de minister, ik wil u bedanken
voor de kans om deze vraag nu in plaats van deze
voormiddag te stellen.
De problemen bij de commissie voor de
Regularisaties hebben aanleiding gegeven tot het
opstarten van een gerechtelijk onderzoek. Het is
nuttig hierover een aantal vragen te stellen om na
te gaan in welke mate dit belangrijk orgaan, dit
administratief rechtscollege, dat belangrijke
beslissingen moet nemen, in staat is om
onafhankelijk en integer te functioneren.
Het gerechtelijk onderzoek heeft een aantal
aanwijzingen van disfunctie, proceduremisbruik
vastgesteld waarbij de klachten van
Nederlandstalige magistraten een voldoende
aanleiding waren om een gerechtelijk onderzoek
op te starten. Inmiddels zijn er huiszoekingen
geweest en volgens de mededeling van het parket
van de procureur des Konings van Antwerpen zijn
er 3 lopende onderzoeken die zich zowel in
Antwerpen als in Brussel situeren. Volgens de
mededeling gaat om een honderdtal personen en
zou er een link bestaan naar een aantal dossiers
die in de commissie voor de Naturalisaties
behandeld worden. Naar verluidt zijn er
16
gelijklopende dossiers waarin mensen
proberen misbruik te maken, zowel van de
regularisatie- als de naturalisatieprocedure, wat
duidt op een georganiseerde aanpak.
Het afgelopen weekend maakte de pers melding
van een duizendtal dossiers, die in opspraak
zouden kunnen zijn of toch minstens verdacht
zouden zijn. Daarnaast, en ik maak hier een
passend voorbehoud, was er sprake van
elementen die wijzen op de betrokkenheid van de
eerste voorzitter.
Mijnheer de minister, in verband met het
gerechtelijk dossier zou ik het volgende willen
vragen. Over hoeveel dossiers gaat het? Zijn dit
uitsluitend Antwerpse dossiers of reikt het
probleem verder? Zijn er aanwijzingen van
corruptie of andere misdrijven? Wordt de
procedure "voorrecht van rechtsmacht"
overwogen? Zijn er aanwijzingen van een
eventuele betrokkenheid van de eerste voorzitter?
Ik stel deze vraag in de dubbele richting. Indien
het niet zo is, dan moeten we deze hypothese
afschrijven. Het is niet goed als iemand op die
manier ongegrond in opspraak komt. Als het wel
zo is dan moet dit onderzocht worden.
Tweede element van de vraag is het aspect van
de anti-corruptie-strategieën, in de mate dat er
sprake is van corruptie natuurlijk.
Daarover werd in de onderzoekscommissies zeer
lang en zeer dikwijls gediscuteerd. Ook professor
De Ruyver heeft daarover een aantal belangrijke
documenten opgesteld. Hebben wij hier misschien
te maken met een soort typedossier? Immers, als
men de conclusies leest van de parlementaire
onderzoekscommissie voor de Georganiseerde
06/02/2001
CRIV 50
COM 380
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
Criminaliteit in de Senaat, dan zou dit dossier
inderdaad wel eens een typedossier kunnen zijn,
waarbij men misbruik maakt van een
administratief rechtscollege om een legitimatie te
bekomen via naturalisatie of via het bekomen van
een verblijfsvergunning. De vraag is dan ook in
welke mate anticorruptiestrategieën in dit dossier
worden toegepast.
Ik stel deze vraag naar aanleiding van een
uitspraak van de minister van Binnenlandse Zaken
in de plenaire vergadering, waarbij hij stelt dat het
gerechtelijk onderzoek zijn normaal verloop moet
kennen. Ik ben het daar ook mee eens, maar uit
de conclusies van de parlementaire
onderzoekscommissie en uit de studie van
professor De Ruyver bleek dat in deze een
geïntegreerde aanpak wenselijk was, waarbij men
de zaak niet enkel aan de justitie overlaat. In
welke mate kan in deze een geïntegreerde
aanpak georganiseerd worden waarbij men
binnenin zoekt naar de elementen van corruptie,
zonder dit zomaar alleen aan de justitie over te
laten? Zijn er voldoende controlemogelijkheden
van dossiers in de commissie voor de
Regularisaties? Een van de klachten van de
magistraten was dat men onder een dusdanige
tijdsdruk moest functioneren dat men eigenlijk niet
in staat was om de dossiers behoorlijk te
controleren. Indien men spreekt van een
geïntegreerde aanpak is de mogelijkheid tot
controle vanwege de leden van de Kamer van de
commissie voor de Regularisaties natuurlijk
essentieel. In het algemeen, op welke wijze is het
gewapend bestuur in deze gewaarborgd?
Professor De Ruyver was hierover zeer formeel.
Gewapend bestuur is volgens hem een belangrijk
element inzake corruptiepreventie. Kunnen wij hier
dan zomaar zeggen dat wij de zaak aan het
gerechtelijk onderzoek overlaten of kunnen wij
initiatieven nemen om het gewapend bestuur in
deze te organiseren? Welke preventieve
maatregelen kunnen nu globaal genomen worden
om te voorkomen dat de aanwijzingen die men
mogelijkerwijze nu heeft, aanleiding kunnen geven
tot een verdere infiltratie van de georganiseerde
criminaliteit in deze commissie voor de
Regularisaties?
Tot daar de vragen die ik graag aan de minister
van Justitie zou willen stellen.
01.02 Minister Marc Verwilghen: Mijnheer de
voorzitter, collega Van Parys, ik denk dat wij voor
een belangrijk dossier staan. Ik herinner mij nog
dat u mij op een donderdagmiddag bij de actuele
vragen een vraag hebt gesteld over de toen in de
pers bekend gemaakte uitlatingen van een aantal
magistraten van de commissie voor de
Regularisaties. Ik heb u toen het antwoord
gegeven dat ik meende te moeten geven, maar
het is vanzelfsprekend dat ik ook op hetzelfde
ogenblik de tekst die ik toen van één van de
betrokken magistraten had ontvangen, heb
overgemaakt aan de parketten voor verder gevolg.
U vroeg zich af hoe de aanpak van de
georganiseerde criminaliteit vanwege de minister
van Justitie in casu zal worden toegepast.
Momenteel zijn er drie acties aan de gang. Een
eerste dossier dat in Antwerpen werd geopend ligt
in de handen van onderzoeksrechter Van
Wambeke. Dit dossier heeft betrekking op
mogelijke fraude in naturalisatiedossiers.
Het parket van Antwerpen heeft een tweede
dossier geopend waarbij werd nagekeken welke
elementen betrekking hadden op mogelijks
dezelfde personen die ook reeds in het
gerechtelijk dossier waren vermeld.
Dat werd aan het gerechtelijk dossier toegevoegd.
Los daarvan is het parket van Antwerpen ook een
opsporingsonderzoek gestart met betrekking tot
alle personen die niet in het eerste gerechtelijk
onderzoek werden gemeld, maar die in
aanmerking zouden kunnen komen voor andere
gevallen van fraude. Men heeft op dat vlak dus
een dubbel spoor. De bevoegdheid van het
Antwerps parket betreft enkel de personen die hun
regularisatie of nationalisatie vanuit Antwerpen
hebben aangevraagd.
Dat is de reden waarom er ook een derde spoor
bestaat. Ook de procureur des Konings van
Brussel is een opsporingsonderzoek gestart met
betrekking tot alle personen die mogelijks als met
deze fraude te maken hebbend vermeld worden.
Dat kan gaan van aanvragers tot personen die in
dit kader hand- en spandiensten hebben verleend
maar die niet vallen onder het eerste onderzoek
inzake naturalisatiefraude of het tweede
onderzoek met betrekking tot eventuele
regularisatiefraude vanuit Antwerpen.
Wat Antwerpen betreft, kan ik u meedelen dat het
gerechtelijk onderzoek enerzijds wordt uitgevoerd
door leden van de federale politie en dat dit
anderzijds gebeurt met bijstand van de Centrale
Dienst voor de Bestrijding van de Corruptie. De
tenlasteleggingen in de diverse dossiers uit
Antwerpen betreffen valsheid in geschrifte en het
gebruik van valse stukken, mededaderschap aan
mensenhandel en mogelijke corruptie. Ik ben
voorzichtig omdat de procureur des Konings van
Antwerpen mij met dezelfde voorzichtigheid
CRIV 50
COM 380
06/02/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
antwoorden heeft verschaft. Verder zijn er reeds
meerdere contacten geweest tussen het parket
van Antwerpen en dat van Brussel. Er is een soort
permanent overleg, onder meer door
coördinatievergaderingen. Zo wordt vermeden dat
men hetzelfde werk doet en heeft men de grootste
kans op succes om ernstig onderzoekswerk te
leveren.
Uw tweede vraag was welke initiatieven een
geïntegreerde aanpak van de georganiseerde
criminaliteit in dit dossier vergt. De aanpak van het
parket van Antwerpen is momenteel de enige
correcte. Dat wil zeggen dat men alles ter
beschikking stelt via een gerechtelijk onderzoek
en een gevorderde onderzoeksrechter. De
federale politie voert met steun van de anti-
corruptiedienst het onderzoek. Dit onderzoek
wordt gedetailleerd uitgevoerd. Mijns inziens
bewijst het dossier van de regularisatiefraude dat
dit een geïntegreerde aanpak is van de
georganiseerde criminaliteit, al was het alleen
door de wijze waarop het parket ook oog heeft
voor het bestuurlijk niveau. Men moet daar oog
voor hebben vooraleer er verdere stappen kunnen
worden genomen.
U had nog een reeks vragen over eventueel
preventief optreden. U weet echter dat een
preventief optreden in deze eigenlijk de taak is van
Binnenlandse Zaken. Als ik inlichtingen zou
krijgen uit het gerechtelijke onderzoek of uit de
opsporingsonderzoeken die wijzen op een
probleemsituatie die tastbaar wordt, dan zal ik
mijn collega van Binnenlandse Zaken daar
uiteraard van in kennis stellen. Laat dat duidelijk
zijn.
Men heeft mij geen precieze cijfers meegedeeld
over het aantal dossiers die het voorwerp
uitmaken van het onderzoek. Het zou echter gaan
om een duizendtal dossiers die zowel bij het
parket van Antwerpen als dat van Brussel het
voorwerp van het onderzoek uitmaken.
U vroeg mij of er aanwijzingen zijn van corruptie of
van andere misdrijven. Zowel het parket van
Antwerpen als dat van Brussel melden mij dat de
dossiers in functie van de eerder vermelde
misdrijven en eventuele aanwijzingen van
corruptie worden onderzocht.
Daarom wordt het moeilijk om uw volgende
vragen meteen te beantwoorden. U vroeg of de
procedure "voorrecht van rechtsmacht" werd
overwogen. U vroeg eveneens naar de geruchten
omtrent de betrokkenheid van de eerste voorzitter.
Het parket-generaal van Antwerpen meldt mij dat
dit momenteel behoort tot het geheim van het
onderzoek. Men zal daarover, in de mate van het
mogelijke, zo spoedig mogelijk uitsluitsel trachten
te geven. Het is belangrijk dat het verloop van dit
dossier op deze manier zal geschieden.
Dit is een belangrijk dossier dat alle ondersteuning
moet krijgen om de nodige klaarheid terzake te
kunnen scheppen. Ik zal elke gelegenheid tot
opheldering van de zaak ondersteunen.
01.03 Tony Van Parys (CVP): Mijnheer de
voorzitter, ik dank de minister voor zijn antwoord.
Hij wijst op het belang van het onderzoek en de
middelen die hij ter beschikking zal stellen om dit
onderzoek tot een goed einde te brengen. Uit het
antwoord van de minister blijkt het belang van dit
dossier. Er is sprake van aanwijzingen van
corruptie, van valsheid in geschrifte, van gebruik
van valse stukken en van mensenhandel. Ook
inzake de kwantiteit, een duizendtal dossiers,
moet het belang van de zaak niet verder worden
aangetoond.
Mijnheer de minister, ik kan begrip opbrengen
voor het feit dat het geheim van het onderzoek u
op dit moment niet toelaat om ten aanzien van de
eerste voorzitter een uitspraak te doen. Sta mij
echter toe uit uw antwoord af te leiden dat het
onderzoek verder in die richting zal worden
gevoerd. Ik ben ervan overtuigd dat, gelet op onze
gemeenschappelijke bekommernis inzake
dergelijke materies, alle preventieve en reactieve
middelen ter beschikking zullen worden gesteld
om het proceduremisbruik in de commissie voor
de Regularisaties efficiënt aan te pakken. Dat
betekent ook dat de mensen die te goeder trouw
hebben gehandeld het recht moeten kunnen
krijgen waarop ze recht hebben. Het is de functie
van het recht om niet alleen degenen te vervolgen
en te sanctioneren die betrokken zijn bij het
misbruiken van een procedure, maar ook om het
te laten gelden voor degenen die rechtmatig op de
regularisatieprocedure aanspraak kunnen maken.
Dit moet de ambitie van ons allemaal zijn.
Mijnheer de minister, uw antwoord bevredigt mij
ten zeerste, meer dan de houding van de minister
van Binnenlandse Zaken die de zaak uitsluitend
naar de gerechtelijke autoriteiten afschuift. Inzake
anti-corruptiestrategieën is er meer nodig. De
indruk wekken dat een gerechtelijk onderzoek de
bedoeling heeft de commissie te destabiliseren, is
nooit de bedoeling geweest, ook niet van mijzelf.
Het is alleen de bedoeling geweest om, daar waar
moet worden opgetreden, op te treden. Het kan
immers niet dat 1.000 mensen, met eventuele
criminele intenties, rechten krijgen waarop ze
06/02/2001
CRIV 50
COM 380
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
4
geen aanspraak hebben. Daardoor worden
mensen die te goeder trouw handelen,
gediscrediteerd. Dat is een even waardevol
uitgangspunt van het gerechtelijk onderzoek.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt
gesloten om 14.38 uur.
La réunion publique de commission est levée à
14.38 heures.
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRABV 50 COM 380
CRABV 50 COM 380
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR DE
J
USTITIE
C
OMMISSION DE LA
J
USTICE
dinsdag mardi
06-02-2001 06-02-2001
14:15 uur
14:15 heures
CRABV 50
COM 380
06/02/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Mondelinge vraag van de heer Tony Van Parys
aan de minister van Justitie over "de aanpak van
de georganiseerde criminaliteit bij het
proceduremisbruik in de Commissie voor
Regularisatie" (nr. 3292)
1
Question orale de M. Tony Van Parys au ministre
de la Justice sur "sa réaction quant aux abus de
procédure commis par la criminalité organisée à
l'égard de la Commission de régularisation"
(n° 3292)
1
Sprekers: Tony Van Parys, Marc Verwilghen,
minister van Justitie
Orateurs: Tony Van Parys, Marc Verwilghen,
ministre de la Justice
CRABV 50
COM 380
06/02/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR DE JUSTITIE
COMMISSION DE LA JUSTICE
van
DINSDAG
06
FEBRUARI
2001
14:15 uur
______
du
MARDI
06
FÉVRIER
2001
14:15 heures
______
De vergadering wordt geopend om 14.03 uur door
de heer Fred Erdman, voorzitter.
La séance est ouverte à 14.03 heures par M. Fred
Erdman, président.
01 Mondelinge vraag van de heer Tony Van Parys
aan de minister van Justitie over "de aanpak van
de georganiseerde criminaliteit bij het
proceduremisbruik in de Commissie voor
Regularisatie" (nr. 3292)
01 Question orale de M. Tony Van Parys au
ministre de la Justice sur "sa réaction quant aux
abus de procédure commis par la criminalité
organisée à l'égard de la Commission de
régularisation" (n° 3292)
01.01 Tony Van Parys (CVP): Het parket van
Antwerpen startte een onderzoek en verrichte
huiszoekingen bij de commissie voor de
regularisatie. Er zijn immers vermoedens dat de
georganiseerde criminaliteit de
regularisatieprocedure misbruikt. Er zouden drie
onderzoeken lopen. Er zou een link bestaan met de
naturalisatiecommissie. De pers spreekt over 1.000
betrokken dossiers.
Over hoeveel dossiers gaat het? Is er sprake van
corruptie? Wordt de procedure "voorrecht van
rechtsmacht" overwogen? Was de eerste voorzitter
van de regularisatiecommissie betrokken? Indien dit
dossier, waarin men een administratief
rechtscollege misbruikt, een typedossier is volgens
de definitie van de parlementaire
onderzoekscommissie georganiseerde criminaliteit
in de Senaat, welke anticorruptiestrategieën kunnen
er dan worden toegepast?
Welke initiatieven vergt een geïntegreerde aanpak
van de georganiseerde criminaliteit in dit dossier?
Heeft de regularisatiecommissie voldoende
controlemogelijkheden om fraude en valse stukken
te detecteren en proceduremisbruik te voorkomen?
Welke preventieve maatregelen zijn nodig?
01.01 Tony Van Parys (CVP):Le parquet d'Anvers
a ouvert une enquête et a effectué une perquisition
à la Commission de régularisation. En effet, il
existe certaines présomptions selon lesquelles le
crime organisé détournerait la procédure. Trois
enquêtes seraient en cours. Il y aurait également un
lien avec la Commission des naturalisations. La
presse évoque à cet égard un chiffre de 1000
dossiers.
De combien de dossiers s'agit-il ? Peut-on parler de
corruption ? Envisage-t-on d'appliquer la procédure
du« privilège de juridiction » ? Le premier président
de la commission de régularisation est-il
impliqué dans le dossier ? Quelles stratégies anti-
corruption peut-on encore mettre en oeuvre si ce
dossier constitue un dossier type selon la définition
de la commission d'enquête parlementaire sur le
crime organisé ?
Quelles initiatives requiert une approche intégrée du
crime organisé dans ce dossier ? La Commission
de régularisation dispose-t-elle de suffisamment de
moyens de contrôle pour détecter les fraudes et les
abus de procédure
? Quelles mesures de
prévention faut-il envisager?
01.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): Dit
is een belangrijk dossier. Toen de heer Van Parys
mij over dit onderwerp onlangs een actuele vraag
stelde, heb ik onder meer geantwoord dat ik de
01.02 Marc Verwilghen , ministre (en néerlandais)
: Il s'agit d'un dossier important. En réponse à une
question d'actualité posée récemment par M. Van
Parys, j'avais notamment précisé que j'avais
06/02/2001
CRABV 50
COM 380
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
bewuste brief van een aantal magistraten van de
regularisatiecommissie aan het parket heb
gegeven.
Deze zaak wordt nu via een drievoudige justitiële
actie aangepakt. In Antwerpen heeft
onderzoeksrechter Van Wambeke een
onderzoeksdossier geopend om de mogelijke
fraude bij de aanvraag van de naturalisaties te
onderzoeken. Eveneens in Antwerpen werd een
bijkomend opsporingsdossier geopend ten aanzien
van allen die niet onder het eerste dossier vallen,
maar die in aanmerking komen voor een
onderzoek. Beide onderzoeksdaden worden
beperkt tot hen die een aanvraag tot naturalisatie of
regularisatie vanuit het justitieel arrondissement
Antwerpen hebben aangevraagd. Vandaar dat ook
in het rechtsgebied Brussel een gelijkaardig
onderzoek werd geopend, voor onderzoek van hen
die vanuit Brussel hun aanvraag hebben gedaan.
transmis au parquet cette lettre d'un certain nombre
de magistrats de la commission de régularisation.
L'affaire fait actuellement l'objet d'une triple action
judiciaire. A Anvers, le juge d'instruction Van
Wambeke a ouvert une instruction concernant des
fraudes éventuelles dans le cadre des demandes
de naturalisation. Toujours à Anvers, une instruction
complémentaire a été ouverte pour des personnes
qui ne sont pas concernées par le premier dossier
d'instruction mais à l'encontre desquelles l'ouverture
d'une instruction paraît utile. Les deux instructions
se limitent aux personnes ayant introduit une
demande de naturalisation ou de régularisation
dans l'arrondissement judiciaire d'Anvers. Une
instruction similaire a dès lors été ouverte dans
l'arrondissement judiciaire de Bruxelles pour les
personnes ayant introduit leur demande dans cet
arrondissement.
Het onderzoek dat vanuit Antwerpen wordt
georganiseerd, wordt uitgevoerd door de federale
politie en de Centrale Dienst voor de bestrijding van
de corruptie (CDBC). De aantijgingen zijn: valsheid
in geschrifte, deelname aan mensenhandel en
corruptie.
L'enquête, qui est organisée au départ d'Anvers, est
effectuée par la police fédérale et l'Office central
pour la répression de la corruption (OCRC). Les
incriminations sont : faux en écriture, participation à
la traite d'êtres humains et corruption.
Tussen de parketten van Antwerpen en Brussel is
er permanent coördinatieoverleg. Het parket van
Antwerpen hanteert de correcte procedure via de
aanstelling van een onderzoeksrechter, die de
federale politie inschakelt. Het parket heeft ook oog
voor het administratief niveau van de
regularisatiecommissie. Het preventief optreden
behoort aan Binnenlandse Zaken toe. Indien nodig
zal ik de minister van Binnenlandse Zaken inlichten
over de mogelijke maffiasporen.
Er zouden een 1.000-tal dossiers het voorwerp van
onderzoek zijn. De parketten van Antwerpen en
Brussel onderzoeken ook de mogelijke
betrokkenheid van de eerste voorzitter. De vragen
over de procedure "voorrecht van rechtsmacht" en
de mogelijke betrokkenheid van de eerste voorzitter
behoren tot het geheim van het onderzoek.
Daarover kan ik nu dus geen uitsluitsel geen. Ik
ondersteun elk initiatief dat dit gerechtelijk
onderzoek kan vooruit helpen.
Les parquets d'Anvers et de Bruxelles se concertent
en permanence. La procédure suivie par le parquet
d'Anvers, à savoir la désignation d'un juge
d'instruction qui fait intervenir la police fédérale, est
correcte . Le parquet tient également compte, au
niveau administratif, de la Commission de
régularisation. L'action préventive relève du ministre
de l'Intérieur. Si cela s'avère nécessaire, j'informerai
le ministre de l'Intérieur d'éventuelles pistes en
rapport avec la mafia.
Un millier de dossiers feraient l'objet d'une enquête.
Les parquets d'Anvers et de Bruxelles enquêtent
aussi sur la possible implication du premier
président. Les questions relatives à la procédure du
«
privilège de juridiction
» et à l'implication
éventuelle du premier président relèvent du secret
de l'instruction. Je ne puis donc y répondre. Je
soutiens toute initiative susceptible de faire
progresser l'enquête judiciaire.
01.03 Tony Van Parys (CVP): Ik stel vast dat de
minister zich wel degelijk bewust is van de ernst van
deze zaak, zowel qua aantal mogelijke
betrokkenen, als qua aard van de aantijgingen.
Ik leid uit het antwoord ook af dat alle vermoedens
van corruptie wie er ook bij betrokken is zullen
worden nagepluisd. Ik begrijp natuurlijk dat de
01.03 Tony Van Parys (CVP): Je constate que le
ministre est bien conscient de la gravité de cette
affaire, en ce qui concerne tant le nombre de
personnes pouvant être impliquées que la nature
des accusations.
Je déduis aussi de sa réponse que les soupçons de
corruption quelles que soient les personnes
impliquées
feront l'objet d'une enquête
CRABV 50
COM 380
06/02/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
minister verwijst naar het geheim karakter van het
onderzoek. Ik hoop dat het onderzoek niet alleen de
schuldigen straft, maar ook hen, die het systeem in
alle onschuld en volgens de regels van het spel
hebben gevolgd, beloont.
Het antwoord van minister Verwilghen stemt mij
veel meer tevreden dan de eerdere reactie van de
minister van Binnenlandse Zaken, die de
verantwoordelijkheid over het onderzoek integraal
naar het parket doorschuift.
Het incident is gesloten.
minutieuse. Je comprends bien entendu que le
ministre fasse allusion au secret de l'instruction.
J'espère non seulement que l'enquête permettra de
sanctionner les coupables mais qu'elle
récompensera aussi les innocents qui ont respecté
les règles du jeu.
La réponse du ministre Verwilghen me satisfait
beaucoup plus que celle fournie antérieurement par
son collègue de l'Intérieur, qui fait assumer
l'intégralité de la responsabilité de l'enquête par le
parquet.
L'incident est clos.
De vergadering wordt gesloten om 14.38 uur.
La réunion publique de commission est levée à
14.38 heures.
Document Outline