KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRIV 50 COM 347
CRIV 50 COM 347
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET HET BEKNOPT VERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTÉGRAL
AVEC LE COMPTE RENDU ANALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR DE
L
ANDSVERDEDIGING
C
OMMISSION DE LA
D
ÉFENSE NATIONALE
dinsdag mardi
09-01-2001 09-01-2001
10:15 uur
10:15 heures
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
AGALEV-ECOLO
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP Christelijke
Volkspartij
FN Front
National
PRL FDF MCC
Parti Réformateur libéral Front démocratique francophone-Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS Parti
socialiste
PSC Parti
social-chrétien
SP Socialistische
Partij
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000 Parlementair document van de 50e zittingsperiode + nummer
en volgnummer
DOC 50 0000/000
Document parlementaire de la 50e législature, suivi du n° et du
n° consécutif
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
Questions et Réponses écrites
CRIV
Integraal Verslag (op wit papier, bevat de bijlagen en het
beknopt verslag, met kruisverwijzingen tussen Integraal en
Beknopt Verslag)
CRIV
Compte Rendu Intégral (sur papier blanc, avec annexes et
CRA, avec renvois entre le CRI et le CRA)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRABV Beknopt Verslag (op blauw papier)
CRABV Compte
Rendu Analytique (sur papier bleu)
PLEN
Plenum (witte kaft)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
COM
Commissievergadering (beige kaft)
COM
Réunion de commission (couverture beige)
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
CRIV 50
COM 347
09/01/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Mondelinge vraag van de heer Pieter De Crem
aan de minister van Landsverdediging over "de
Belgische defensie-uitgaven" (nr. 2873)
1
Question orale de M. Pieter De Crem au ministre
de la Défense sur "les dépenses belges pour la
Défense" (n° 2873)
1
Sprekers: Pieter De Crem, André Flahaut,
minister van Landsverdediging
Orateurs: Pieter De Crem, André Flahaut,
ministre de la Défense
Mondelinge vraag van de heer Pieter De Crem
aan de minister van Landsverdediging over "de
inplanting van de 15de Wing" (nr. 2882)
2
Question orale de M. Pieter De Crem au ministre
de la Défense sur "l'implantation du 15ème Wing"
(n° 2882)
2
Sprekers: Pieter De Crem, André Flahaut,
minister van Landsverdediging
Orateurs: Pieter De Crem, André Flahaut,
ministre de la Défense
Mondelinge vraag van de heer Ferdy Willems aan
de vice-eerste minister en minister van
Buitenlandse Zaken over "het contract dat België
eind 1998 sloot met het Israëlische Eagle
betreffende de levering van 3 UAV aan het
Belgisch leger" (nr. 2928)
3
Question orale de M. Ferdy Willems au vice-
premier ministre et ministre des Affaires
étrangères sur "le contrat que la Belgique a
conclu fin 1998 avec la société israélienne Eagle
en vue de la livraison de trois appareils UAV à
l'armée belge" (n° 2928)
3
Sprekers: Ferdy Willems, André Flahaut,
minister van Landsverdediging
Orateurs: Ferdy Willems, André Flahaut,
ministre de la Défense
CRIV 50
COM 347
09/01/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR DE
LANDSVERDEDIGING
COMMISSION DE LA DEFENSE
NATIONALE
van
DINSDAG
9
JANUARI
2001
10:15 uur
______
du
MARDI
9
JANVIER
2001
10:15 heures
______
La séance est ouverte à 10.16 heures par
M. Jean-Paul Moerman, président.
De vergadering wordt geopend om 10.16 uur door
de heer Jean-Paul Moerman, voorzitter.
01 Mondelinge vraag van de heer Pieter De
Crem aan de minister van Landsverdediging
over "de Belgische defensie-uitgaven"
(nr. 2873)
01 Question orale de M. Pieter De Crem au
ministre de la Défense sur "les dépenses belges
pour la Défense" (n° 2873)
01.01 Pieter De Crem (CVP): Mijnheer de
voorzitter, mijnheer de minister, collega's, ik heb
deze vraag begin december ingediend omdat de
NAVO op 4 december cijfers heeft vrijgegeven
over de uitgaven voor defensie van de NAVO-
lidstaten. Wij hebben reeds een paar keer de
gelegenheid gehad om daar in de commissie voor
de Landsverdediging van gedachten over te
wisselen. Wat wij steeds voor waar hebben
aangenomen, met name dat België het kleinste
percentage van zijn uitgaven voor defensie aan de
vernieuwing van het materieel besteedt, blijkt ook
effectief waar te zijn. Het gaat namelijk om 8,4%.
Tijdens de ministeriële conferentie van de NAVO
heeft secretaris-generaal Robertson verklaard dat
wij ondanks de stijgende uitgaven voor defensie
de nood zouden moeten inzien om de
capaciteitskloof te dichten. Het mag volgens hem
echter niet blijven bij een proces van
hervormingen en herstructurering. Volgens
Robertson is het zoeken naar extra middelen dan
ook een noodzaak. Hij zegt: "Hard cash is needed
to do the job."
Mijnheer de minister, ik had u daar graag een
aantal vragen over gesteld. In hoeverre kan België
voldoen aan de nieuw gecreëerde verwachting
van de NAVO? Hoe passen deze
bestedingscijfers met betrekking tot het materieel
binnen het concept van een kleiner maar beter
uitgerust leger? Kunt u een overzicht geven van
de Belgische initiatieven om op zoek te gaan naar
vormen van bilaterale en multilaterale
samenwerking per macht om te komen tot een
efficiëntere besteding van de middelen? Aan
welke initiatieven zal België in het kader van het
internationaal aspect van de defensiepolitiek nog
effectief deelnemen?
01.02 Minister André Flahaut: Mijnheer de
voorzitter, collega's, de door de alliantie gegeven
cijfers zijn correct. Zij reflecteren bovendien een
ongezonde situatie die de regering heeft aangezet
een nieuw herstructureringsplan voor onze
strijdkrachten aan te nemen.
Dit herstructureringsplan
-
zij die het hebben
gelezen zullen dit zonder moeite kunnen beamen -
beantwoordt aan de meest essentiële wensen
van de NAVO-secretaris-generaal. Inderdaad, de
regering heeft niet de recente interventie van
Robertson en de publicatie van de jaarresultaten
van 2000 afgewacht om te reageren.
Het budget 1999 reserveert 16% voor
investeringen, waarvan 11% voor wederuitrusting.
Dat is bijzonder weinig als men in acht neemt dat
25% algemeen wordt aangenomen als ideaal.
Deze situatie bestaat trouwens al enkele jaren en
vindt voor een groot deel zijn oorsprong in het
herstructureringsplan van de 1993. Dit plan
voorzag een nominale bevriezing van het
defensiebudget, een vermindering van de
effectieven zonder speciale maatregelen voor het
afvloeien van personeel en een vermindering van
de schuld en de investeringen.
09/01/2001
CRIV 50
COM 347
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
Het moderniseringsplan beoogt dat België op het
niveau van zijn Europese partners wordt gebracht
inzake investeringen en dit binnen de limieten van
het budget dat de regering als redelijk beschouwt.
Men overweegt aldus in 2015 ongeveer 14.000
euro per soldaat te besteden voor investeringen in
materieel, meer dan het dubbele van wat
momenteel is gereserveerd.
De realisatie van dit ambitieuze plan moet het
percentage van het defensiebudget dat wordt
gereserveerd voor wederuitrusting op zo'n 25%
brengen vanaf 2007.
Parallèlement, on ira vers une meilleure utilisation
des moyens budgétaires en recourant, dans tous
les domaines où cela est possible, à la
coopération, qu'il s'agisse d'achats groupés au
sein de la défense, d'acquisitions communes à
plusieurs départements, de programmes
internationaux d'armement, d'entraînement ou
d'autre nature.
De keuze van de programma's houdt niet alleen
rekening met de vereisten van het DCI-
programma (Defense Capability Initiative) maar
ook met de tekorten die in het kader van het
headline-goal naar voren kwamen.
Certes, il ne s'agit que d'un plan. Des imprévus
surviendront sans doute et perturberont son
exécution mais je crois qu'il nous permet de
répondre, dans une grande mesure, aux souhaits
de l'Alliance.
En ce qui concerne les coopérations
internationales, tous les détails souhaités par
M. De Crem se trouvent dans ma réponse écrite.
Cependant, pour rester dans les limites d'une
question orale, je propose de lui remettre le
document, détaillé par force, de toutes les
coopérations internationales auxquelles nous
participons.
Le président: Monsieur le ministre, cette note
pourrait intéresser tous les membres.
01.03 André Flahaut, ministre: Certainement,
monsieur le président.
01.04 Pieter De Crem (CVP): Mijnheer de
voorzitter, ik dank de minister voor zijn antwoord,
waarvan hij ons het laatste deel zal bezorgen.
Mijnheer de minister, wij delen uw bekommernis.
Wij moeten erop toezien dat, als we ervoor kiezen
een kleine en loyale NAVO-partner te zijn, wij
inzake onze engagementen, ook wat de
wederuitrusting betreft, blijven voldoen. Men kan
niet eeuwig naar het herstructureringsplan van
1993 blijven verwijzen. In het kader van de
hervormingen moeten een aantal zaken worden
herbekeken. U weet dat wij u, zeker inzake het
budget, willen tegemoetkomen. Wij zullen de zaak
verder blijven opvolgen. Het is echter eigenaardig
dat wij op de vooravond van het Europees
voorzitterschap, waarin de uitwerking van een
Europese defensie-unie een bijzonder belangrijke
rol zal spelen, nog altijd de slechte leerling van de
klas zijn. Wij staan voor een aantal belangrijke
keuzes en wij zullen binnenkort terzake dan ook
een aantal grondige suggesties doen.
01.05 André Flahaut, ministre: Monsieur le
président, cette image du "slechte leerling van de
klas" n'est pas correcte lorsqu'on parle de la
Belgique. Nous avons été un des premiers pays à
présenter un plan dont la perspective s'étendait
jusqu'à 2015 et d'autres pays déposent,
aujourd'hui, des plans qui ressemblent
furieusement à celui que nous avons déposé.
Nous avons donc, peut-être avant d'autres,
souligné certaines difficultés. Nous avons
également avant d'autres, sous cette législature,
proposé une série de réponses cohérentes à ces
difficultés.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
02 Mondelinge vraag van de heer Pieter De
Crem aan de minister van Landsverdediging
over "de inplanting van de 15
de
Wing" (nr. 2882)
02 Question orale de M. Pieter De Crem au
ministre de la Défense sur "l'implantation du
15ème Wing" (n° 2882)
02.01 Pieter De Crem (CVP): Mijnheer de
voorzitter, mijnheer de minister, collega's, deze
vraag gaat over het aanslepende dossier met
betrekking tot de herlokalisatie of de onmogelijke
herlokalisatie van de 15
de
Wing en dus het vertrek
daarvan uit Melsbroek. Wij hebben het daar reeds
eerder over gehad. In haar beleidsnota gaat
minister Durant uit van een quasi mogelijke,
definitieve herlokalisatie van de 15
de
Wing. Ik zou
graag vernemen wanneer dit dossier aan de
Ministerraad wordt voorgelegd en met welke
premissen en criteria rekening wordt gehouden
om de keuze van een eventueel andere locatie te
verantwoorden. U weet dat wij opteren voor het
behoud van de 15
de
Wing in Melsbroek, omdat de
kosten van deze operatie zowel qua infrastructuur,
qua personeel als qua sociale kosten bijzonder
hoog zouden liggen. Ik denk dat meer dan een
jaar na het totstandkomen van het compromis
inzake nachtvluchten de parlementsleden toch
CRIV 50
COM 347
09/01/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
zouden mogen worden geïnformeerd over de
stand van zaken in dit dossier.
02.02 Minister André Flahaut: Mijnheer de
voorzitter, collega's, geen enkele beslissing inzake
de verhuis van de 15
de
Wing werd tot nu toe
genomen. Het dossier ligt nog altijd bij de staf van
de Luchtmacht. De voor Landsverdediging
relevante criteria in het licht van de studie zijn: het
operationele en veiligheidsaspect, de
infrastructuur, de mogelijke synergie met de reeds
aanwezige capaciteit, de sociale dimensie en de
budgettaire impact. Zeer grote investeringen
zullen nodig zijn. De eerste ramingen draaien rond
een mogelijke kostprijs van meer dan zes miljard
frank. Landsverdediging kan deze kosten niet
dragen. Zodra de studie is afgerond, zal het
dossier op regeringsniveau worden besproken
met minister Durant en de andere ministers van
het kernkabinet in de eerste plaats, en daarna op
het niveau van de hele regering.
Le président: Monsieur De Crem, je pense que la
question a été évoquée totalement. Souhaitez-
vous intervenir à nouveau?
02.03 Pieter De Crem (CVP): Non, monsieur le
président, la question a en effet été évoquée
totalement.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Voorzitter: Pieter De Crem.
Président: Pieter De Crem.
03 Mondelinge vraag van de heer Ferdy Willems
aan de vice-eerste minister en minister van
Buitenlandse Zaken over "het contract dat
België eind 1998 sloot met het Israëlische Eagle
betreffende de levering van 3 UAV aan het
Belgisch leger" (nr. 2928)
03 Question orale de M. Ferdy Willems au vice-
premier ministre et ministre des Affaires
étrangères sur "le contrat que la Belgique a
conclu fin 1998 avec la société israélienne
Eagle en vue de la livraison de trois appareils
UAV à l'armée belge" (n° 2928)
(Het antwoord zal worden verstrekt door de
minister van Landsverdediging).
(La réponse sera fournie par le ministre de la
Défense).
03.01 Ferdy Willems (VU&ID): Mijnheer de
voorzitter, mijnheer de minister, collega's, dit
initiatief is gegroeid naar aanleiding een reeds
jaren bestaande bezorgdheid die we reeds op de
persconferentie van 7 december 2000 - datum
van indiening van deze vraag - hebben geuit. Op
die persconferentie waren onder meer aanwezig:
Ludo Abicht, Tijl Declercq en de Palestijnse
zaakgelastigde. Ik ga vandaag uitdrukkelijk niet in
op het morele aspect van de Palestijns-Israëlische
kwestie. Die morele en ethische kwestie komt
morgen aan bod bij een vraag in de commissie
voor de Buitenlandse Zaken, gericht aan minister
Michel.
Vandaag zal ik het alleen hebben over de drie
onbemande UAV-vliegtuigen. Hieraan zijn eerder
reeds twee interpellaties gewijd. Dit bewijst dat dit
thema niet oninteressant is. Er was een vraag van
mevrouw Minne op 6 december 2000. Uit uw
antwoord, mijnheer de minister, haal ik dat het
hier gaat over 2.146.000.000 frank. Er is al een
voorschot van 15% betaald en er is in een
waarborgsom voorzien van 105 miljoen frank. U
verwees in uw antwoord ook naar een wet uit
1996 die in de mogelijkheid voorziet om
contracten te herzien. Dit is niet onbelangrijk.
Mevrouw Minne repliceerde vervolgens met de
hoop dat de vliegtuigen midden 2001 geleverd
kunnen worden en dat we niet verplicht zullen
worden schadeclaims en intresten te vragen. Ik
neem aan dat mevrouw Minne het hier alleen over
het technische aspect had. Het morele aspect dat
voor mij een grote rol speelt, kwam bij haar niet
aan bod.
In uw antwoord van 6 december 2000 hebt u ook
een vrij duister zinnetje gebruikt dat mij
intrigeerde, mijnheer de minister. U zei dat er wel
technische problemen waren maar dat die wellicht
zouden worden opgelost. Hierover wil ik het toch
even hebben, mijnheer de minister. Volgens het
archief dat ik heb nagekeken is er op 21
april 1998, voor ik lid was van deze commissie,
een hele discussie geweest over dit thema. Ik
bespaar u de louter technische details. Er is
echter meer aan de hand. Ik heb ook kunnen
terugvinden dat in de Verenigde Staten dit
systeem sterk werd gecontesteerd. In 1997 reeds
heeft een luitenant-generaal van de Marines
letterlijk in een hoorzitting in het Amerikaanse
Congres gezegd: "Er zijn een hele serie
problemen geweest die Landsverdediging deden
besluiten het programma in oktober 1995 te
annuleren" Hij verwees naar een hele reeks
crashes en hij had het ook over de zeer
uitgebreide logistieke omkadering die niet te
betalen was. Op 19 december 2000 schreef het
Belang van Limburg een scherp artikel, onder de
welluidende titel "België betaalt 2,5 miljard voor
vliegende zeepkisten. De VS willen de UAV-
vliegtuigen niet". Op dit scherpe artikel volgde een
09/01/2001
CRIV 50
COM 347
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
4
hele correspondentie met het ministerie van
Landsverdediging, die ik bij me heb, maar die ik u
zal besparen. Men dreigde met klachten bij de
rechtbank, er werd een recht op antwoord
ingestuurd, men heeft het weer ingetrokken.
Kortom, een heel dossier.
Er is nog meer aan de hand. Op 15 januari 1999
vonden we op de website van een van uw
voorgangers, ex-minister Leo Delcroix, de
volgende zinnen: "Hoe is er in het verleden niet
met geld gestrooid? Dat al die grote
staatsmannen dat niet hebben gemerkt. Af en toe
zijn er nog overblijfsels van dergelijke gewoontes.
Mijn voetbalpetje kan er niet bij dat men de
voorbije weken het licht op groen heeft gezet voor
de aankoop van 18 onbemande
spionagevliegtuigjes. Men leurde daar vijf, zes jaar
geleden al mee omdat men ze aan de
straatstenen niet kwijtraakte. Om het zacht uit te
drukken: ik ben niet helemaal overtuigd van het
nut van een dergelijke aankoop. Wellicht moest
men voor het jaareinde het aankoopbudget
gebruiken op straf van verval van dit budget? Dit
is een slechte methode, die ook in het verleden
reeds tot grote verkwistingen aanleiding gaf." Als
een gewezen minister van Landsverdediging dit
schrijft, wekt dat toch zekere vragen op?
Nog recenter, op 15 maart 2000, schreef de
stafchef van de Luchtmacht, de heer Van Hecke,
die intussen ook reeds vervangen is, over deze
zeer dure dingen: "De operaties om al dat
onbemande tuig uit de lucht te houden of eruit te
schieten zijn zo complex en zo onvoorspelbaar dat
alleen goed getrainde piloten dit aankunnen.
In vredestijd zijn oefenvluchten zeer complex voor
het gebruik hiervan. Als de Zwitsers dergelijke
tuigen in de lucht sturen, laten ze die door een
helikopter escorteren om er zeker van te zijn dat
die dingen 'juist' vliegen en zeker geen andere
vliegtuigen storen. Toch kost zo'n tuig evenveel
als een F-16, terwijl het kwetsbaarder en zeker
niet zo polyvalent is". Einde citaat. Ik heb dat niet
gezegd. De militaire baas van de Luchtmacht
heeft dat verklaard. Tot zover deze technische
bemerkingen.
Een tweede interpellatie in dat verband, van
mevrouw Laenens aan de heer Picqué, dateert
van 12
december. Uit het antwoord van die
minister heb ik een aantal interessante gegevens
voor dit dossier kunnen halen.
Ten eerste, de minister van Economische Zaken
zegt dat er een Belgische participatie van 4% is.
Inderdaad, Alcatel, Sonaca en SAIT zijn erbij
betrokken.
Ten tweede, rekening houdend met rechtstreekse
en onrechtstreekse compensaties wordt 87% van
de waarde van het contract in Belgische
toegevoegde waarde gecompenseerd. Dit geldt
voor bedrijven die in het hele land zijn gevestigd.
Dat verklaart minister Picqué.
Ten derde wijst de minister op het feit dat in de
wet van 5 augustus 1991, artikel 4, niet over
invoer wordt gesproken. Het artikel gaat alleen
over doorvoer en uitvoer van militair materiaal. De
minister zegt dat dit logisch is want de rechten van
de mens worden in het land van herkomst op die
manier niet geschonden. Daar ben ik het niet mee
eens.
Daarom hebben wij reeds op 8
december
aangekondigd dat wij een wetsvoorstel in die zin
zouden indienen. Dat is intussen gebeurd. Samen
met de CVP, de PSC, Agalev en Ecolo hebben wij
een wetsvoorstel ingediend om te onderzoeken of
het woord 'invoer' hier niet op zijn plaats is inzake
de invoer van militair materiaal voor landen die de
mensenrechten schenden en voor landen die in
oorlog zijn, met een restrictie voor oorlogvoerende
landen met een mandaat van de internationale
gemeenschap, bijvoorbeeld de Navo of de UNO.
Dat zijn mijn voornaamste bemerkingen.
De minister komt even terug op het ethische
aspect. Hij zegt dat hij zich niet kan uitspreken
over het ethisch probleem van de gebeurtenissen
in Palestina, wat ik op dit moment toch wel sterk
vind. Hij doet een kleine toegeving en verklaart dat
het probleem misschien op Europees vlak zal
worden geëvoceerd. Hij twijfelt er wel aan of dat
enig succes zal hebben.
Ik hoop dat minister Picqué het over zijn
persoonlijk standpunt had, want dat staat totaal
haaks op de ethische principes die deze regering
steeds aanhaalt. In denk aan Irak en Joegoslavië,
waar we oorlogje hebben gevoerd. Ik denk ook
aan Oostenrijk, waar men de mensenrechten als
argument heeft gebruikt om zeer streng op te
treden. Een economisch beleid moet volgens ons
uitgaan van ethische principes, want anders is het
louter praat voor de vaak en moeten we over die
principes gewoon onze mond houden. Als
economische belangen primeren, zeg dat dan.
Laat het ethische aspect dan in de lade, maar
maak er dan ook geen regeringszaak van.
Ondanks de lacune van artikel 4, dat geen
betrekking op de import heeft, laat artikel 7 de
CRIV 50
COM 347
09/01/2001
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
5
regering toe om eventueel op te treden. Ik citeer
het artikel: "Wanneer bijzondere omstandigheden
zulks wettigen, kunnen de bevoegde ministers
gezamenlijk, bij gemotiveerd besluit, de geldigheid
van lopende vergunningen schorsen of de
intrekking ervan bevelen". U bent één van de
bevoegde ministers.
Daarom wil ik u de volgende vragen stellen. Ten
eerste, hoever staat u met dit dossier? Ten
tweede, zijn de resultaten van het onderzoek van
de Nederlandse firma intussen bekend? Er zijn
problemen. Ik verwijs daarvoor naar het citaat dat
ik daarstraks heb voorgelezen. Ten derde,
overweegt u, gezien de feitelijke toestand van
oorlog in Israël, deze zaak op te schorten? Ik
vraag dat met de meeste nadruk, vermits we met
een land dat de mensenrechten schendt handel
drijven, uitgerekend op het domein van de
wapenindustrie. Israël Aircraft Industries had
reeds in het verleden een weinig fraaie faam,
vermits deze firma wapens doorverkocht aan
Zuid-Afrika en de Latijns-Amerikaanse dictaturen.
Als in dit dossier geen sprake is van morele
bezwaren, vraag ik mij af waar die er wel ooit
zullen zijn.
03.02 Minister André Flahaut: Mijnheer de
voorzitter, collega's, de vastlegging van het design
werd op 16
maart
2000 afgesloten. Sindsdien
verloopt de fase van technische keuring van de
voorreeks - eerste systeem - bij de firma IAI-
MALAT in Israël. Wegens moeilijkheden bij het op
punt stellen van het autolandingsysteem, maar
vooral door een ongeval tijdens een interne
testvlucht georganiseerd door de firma op
30 augustus 2000, heeft het contract een
vertraging van zes maanden opgelopen. Na
verbetering van de software zijn de systeemtesten
bij de firma begonnen in december 2000. Ze zijn
gepland tot half februari van dit jaar. Het materieel
zal dan naar België worden verzonden voor de
opleiding van het personeel en de technische
keuring door de administratie. De productie van de
twee andere UAV-systemen die grotendeels in
België gebeurt, is bijna voltooid. Niettemin mogen
deze systemen pas ter keuring worden
aangeboden na de technische keuring van
systeem 1. Hierdoor wordt de levering pas
gepland eind 2001, begin 2002.
Er werden twee opeenvolgende overheids-
opdrachten uitgevoerd door de Nederlandse firma
MLR in het kader van het project UAV. De
opdracht SAMM 829915 van 2
juli
1998
betreffende de technische bijstand bij de evaluatie
op het gebied van de luchtwaardigheid en de
opdracht SAMM 929915 van 9 april 1999, ayant
pour but l'assistance technique lors de l'adoption
du système B-HUNTER dans le cadre de la
certification du type pour la navigabilité aérienne.
Ces marchés ont abouti à l'établissement d'un
rapport intermédiaire relatif à la certification du
type. Un projet de contrat en date du 30 juin 2000
visant la présence de NLR lors de la réception
technique n'était donc pas nécessaire.
En ce qui concerne la suspension ou l'annulation
du contrat, cette décision tombe clairement en
dehors de ma compétence et du seul département
de la Défense. Du point de vue du département de
la Défense, il serait difficile d'annuler le contrat ou
même de le suspendre pour les raisons suivantes.
Le marché a été attribué à une personne juridique
belge, à savoir l'association momentanée EAGLE,
composée des sociétés belges SONACA et
THALES et de la firme israélienne IAI-MALAT.
La production est en réalité déjà pratiquement
terminée, mais le paiement ne s'effectuera qu'à la
livraison finale. Les retards déjà accumulés
engendrent de très lourdes charges financières
dans le chef du consortium EAGLE, et donc
également pour les entreprises belges
concernées. Ces charges financières seraient
encore aggravées si le marché venait à être
suspendu.
De plus, si l'administration devait suspendre ou
annuler le contrat, de fortes indemnités seraient
dues à l'adjudicateur EAGLE.
Dans un avenir proche, la plupart des activités
restantes dans le cadre du contrat se dérouleront
en Belgique.
Le système B-HUNTER a été choisi après
évaluation parce qu'il couvrait au mieux les
besoins des forces armées.
De plus en plus d'armées recourent d'ailleurs à ce
type d'équipement pour remplacer les vols avec
pilote.
Donc, si sur le plan éthique je suis d'accord avec
vous pour dire qu'il y a quelque chose de
choquant dans ce qui se passe aujourd'hui au
Moyen-Orient, je dirais que ce n'est pas sur ce
marché-ci qu'une pression devrait être faite, parce
qu'elle serait pratiquement sans effet sur les
acteurs moyen-orientaux.
03.03 Ferdy Willems (VU&ID): Mijnheer de
voorzitter, ik ben geen expert terzake en wil
bijgevolg niet in discussie treden met ingenieurs
09/01/2001
CRIV 50
COM 347
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
6
die van deze materie veel beter op de hoogte zijn
dan ik. Toch is een en ander mij, na vergelijking,
niet helemaal duidelijk. Hoe dan ook, mijnheer de
minister, wij zullen de aangekondigde
onderzoeken die ook door Nederland moeten
worden gevoerd, nauwlettend opvolgen. Ik ben in
elk geval niet gerustgesteld, want volgens mij is er
meer aan de hand.
De vraag die wij indienden was gericht tot minister
Louis Michel. U antwoordt thans, mijnheer de
minister, dat de morele aspecten van deze
aangelegenheid niet behoren tot uw bevoegdheid.
Dus zullen wij ons, wat betreft de morele
aspecten, opnieuw moeten richten tot minister
Michel.
Voorts, mijnheer de minister, is het best mogelijk
dat de niet-uitvoering van het contract leidt tot het
betalen van een belangrijke schadevergoeding,
maar dat weegt volgens mij geenszins op tegen
het signaal dat wordt uitgezonden wanneer men
militaire zaken doet, precies met een land dat op
ethisch vlak zwaar in de fout gaat - en daarmee
bent u het wellicht eens. Immers, door het sluiten
van dergelijke militaire contracten wordt de
Israëlische Staat en haar militair apparaat
versterkt. Klant zijn bij een land waar de
mensenrechten worden geschonden, waar een
volk, namelijk het Palestijnse, economisch, politiek
en militair wordt gewurgd is immoreel. Mocht zulks
toch het geval zijn, dan verzoek ik de regering met
aandrang niet meer te beweren dat zij ethische
problemen hoog in het vaandel voert. Dat is mijn
politieke conclusie.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt
gesloten om 10.50 uur.
La réunion publique de commission est levée à
10.50 heures.
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRABV 50 COM 347
CRABV 50 COM 347
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR DE
L
ANDSVERDEDIGING
C
OMMISSION DE LA
D
ÉFENSE NATIONALE
dinsdag mardi
09-01-2001 09-01-2001
10:15 uur
10:15 heures
CRABV 50
COM 347
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
MONDELINGE VRAGEN
1
QUESTIONS ORALES
1
Mondelinge vraag van de heer Pieter De Crem
aan de minister van Landsverdediging over "de
Belgische defensieuitgaven" (nr. 2873)
1
Question orale de M. Pieter De Crem au ministre
de la Défense sur "les dépenses belges pour la
Défense" (n° 2873)
1
Sprekers: Pieter De Crem, André Flahaut,
minister van Landsverdediging
Orateurs: Pieter De Crem, André Flahaut,
ministre de la Défense
Mondelinge vraag van de heer Pieter De Crem
aan de minister van Landsverdediging over "de
inplanting van de 15de Wing" (nr. 2882)
2
Question orale de M. Pieter De Crem au ministre
de la Défense sur "l'implantation du 15ème Wing"
(n° 2882)
2
Sprekers: Pieter De Crem, André Flahaut,
minister van Landsverdediging
Orateurs: Pieter De Crem, André Flahaut,
ministre de la Défense
Mondelinge vraag van de heer Ferdy Willems aan
de vice-eerste minister en minister van
Buitenlandse Zaken over "het contract dat België
eind 1998 afsloot met het Israëlische Eagle
betreffende de levering van 3 UAV aan het
Belgisch leger" (nr. 2928)
3
Question orale de M. Ferdy Willems au vice-
premier ministre et ministre des Affaires
étrangères sur "le contrat que la Belgique a
conclu fin 1998 avec la société israélienne Eagle
en vue de la livraison de trois appareils UAV à
l'armée belge" (n° 2928)
3
Sprekers: Ferdy Willems, André Flahaut,
minister van Landsverdediging
Orateurs: Ferdy Willems, André Flahaut,
ministre de la Défense
CRABV 50
COM 347
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR DE
LANDSVERDEDIGING
COMMISSION DE LA DÉFENSE
NATIONALE
van
DINSDAG
09
JANUARI
2001
10:15 uur
______
du
MARDI
09
JANVIER
2001
10:15 heures
______
De vergadering wordt geopend om 10.16 uur door
de heer Jean-Pol Henry, voorzitter.
La séance est ouverte à 10.16 heures par M. Jean-
Pol Henry, président.
Mondelinge vragen
Questions orales
01 Mondelinge vraag van de heer Pieter De Crem
aan de minister van Landsverdediging over "de
Belgische defensieuitgaven" (nr. 2873)
01 Question orale de M. Pieter De Crem au
ministre de la Défense sur "les dépenses belges
pour la Défense" (n° 2873)
01.01 Pieter De Crem (CVP): Op 4 december gaf
de NAVO cijfers vrij over de defensie-uitgaven van
de NAVO-lidstaten. België blijkt slechts 8,4 procent
van de uitgaven te besteden aan materiaal en
investeringen. Volgens Robertson zijn
herstructureringen onvoldoende en zal "hard cash"
nodig zijn.
Kan België beantwoorden aan deze NAVO-
verwachtingen?
Hoe sluiten deze verwachtingen aan bij het Belgisch
opzet om te komen tot een kleiner en beter
uitgerust leger?
Kan de minister een overzicht geven van de
bilaterale en multilaterale samenwerking per
macht?
Aan welke initiatieven inzake internationale defensie
zal België deelnemen?
01.01 Pieter De Crem (CVP): L'OTAN a rendus
publics le 4 décembre dernier un certain nombre de
chiffres concernant les dépenses pour la défense
réalisées par les Etats membres de l'OTAN. La
Belgique ne consacrerait que 8,4 % des dépenses
au matériel et aux investissements. M. Robertson
estime que les restructurations sont insuffisantes et
qu'il faudra prévoir des moyens supplémentaires.
La Belgique est-elle en mesure de répondre aux
attentes de l'OTAN ?
Sera-t-il possible de concilier ces attentes avec la
volonté de la Belgique de disposer d'une armée
plus petite mais mieux équipée ?
Le ministre pourrait-il donner un aperçu de la
coopération bilatérale et multilatérale par force?
A quelles initiatives en matière de défense
internationale la Belgique participera-t-elle ?
01.02 Minister André Flahaut (Nederlands) : De
cijfers van de alliantie zijn correct en verontrustend.
De federale regering wil hier iets aan doen met haar
nieuwe herstructureringsplan, dat volledig
beantwoordt aan de wensen van de NAVO. Voor dit
plan hebben we de cijfers van 2000 inderdaad niet
afgewacht. Slechts 16 procent van de middelen van
het budget van 1999 is bestemd voor investeringen
01.02 André Flahaut , ministre (en néerlandais):
Les chiffres communiqués par l'alliance sont exacts
et inquiétants. Le gouvernement fédéral souhaite
intervenir par le biais de son nouveau plan de
restructuration qui répond entièrement aux souhaits
exprimés par l'OTAN. Nous n'avons en effet pas
attendu d'obtenir les chiffres de l'année 2000 pour
élaborer ce plan. Seuls 16% des moyens
09/01/2001
CRABV 50
COM 347
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
en 11 procent daarvan voor wederuitrusting. De
NAVO schuift als ideaal 25 procent naar voren.
Deze bestedingen waren gebaseerd op het
herstructureringsplan van 1993.
België wil op hetzelfde niveau komen als de
Europese partners, en vanaf 2015 zal dan ook
14.000 euro per soldaat worden besteed aan
materiaal. Vanaf 2007 zal 25 procent van het
budget dus worden gebruikt voor wederuitrusting.
budgétaires de 1999 sont destinés aux
investissements. En outre, 11 de ces 16% sont
consacrés au renouvellement de l'équipement.
L'OTAN avance un pourcentage idéal de 25%. Ces
dépenses se fondaient sur le plan de restructuration
de 1993.
Comme la Belgique souhaite atteindre le même
niveau que ses partenaires européens, elle
consacrera 14.000 euros par soldat au matériel à
partir de 2015. 25% du budget seront donc destinés
au renouvellement de l'équipement à partir de 2007.
(Frans).Tegelijkertijd zal naar een betere
aanwending van de beschikbare middelen worden
gestreefd, met name dank zij het opzetten van
samenwerkingsverbanden en de aankoop van
gemeenschappelijk materiaal voor verscheidene
departementen.
(En français) Parallèlement, on tendra vers une
meilleure utilisation des moyens disponibles,
notamment grâce à des collaborations et à l'achat
de matériel commun à plusieurs départements.
(Nederlands) De programma's houden rekening
met de DCI-programmatie en met de vastgestelde
tekorten.
(En néerlandais) Les programmes tiennent compte
de la programmation DCI ainsi que des déficits qui
ont été constatés.
(Frans) Het betreft enkel een plan en er kunnen
onvoorziene elementen opduiken die de uitvoering
ervan in het gedrang brengen. Ik denk echter dat
het plan aan de wensen van het Bondgenootschap
tegemoet komt.
(En français) Il ne s'agit que d'un plan, et des
imprévus peuvent surgir et en perturber l'exécution.
Toutefois, je pense qu'il rencontre les souhaits de
l'Alliance.
01.03 Pieter De Crem (CVP): België moet zijn
verbintenissen inzake wederuitrusting naleven en
kan niet eeuwig blijven verwijzen naar het
herstructureringsplan van 1993. Aan de vooravond
van het Europees voorzitterschap, waarin ook de
Europese defensie aan bod komt, kunnen we ons
niet veroorloven de slechte leerling van de klas te
blijven.
01.03 Pieter De Crem (CVP): La Belgique doit
respecter ses engagements en matière de
renouvellement de l'équipement et ne peut pas
éternellement se référer au plan de restructuration
de 1993. A l'aube de la présidence européenne, qui
englobe le domaine de la défense européenne,
nous ne pouvons pas nous permettre de rester le
cancre de la classe.
01.04 Minister André Flahaut (Frans) : Het beeld
dat men ophangt van België als slechtste leerling
van de klas klopt niet. Wij hebben als een van de
eerste landen een plan ingediend met 2015 als
doelstelling. Nog voor andere landen hebben wij
eveneens een programma uitgewerkt aan de hand
waarvan die problemen kunnen worden opgelost.
01.04 André Flahaut , ministre (en français) :
L'image de la Belgique mauvais élève de la classe
est fausse. Nous avons été un des premiers pays à
déposer un plan qui a pour objectif 2015. Avant
d'autres, nous avons également élaboré un
programme permettant de résoudre ces problèmes.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
02 Mondelinge vraag van de heer Pieter De Crem
aan de minister van Landsverdediging over "de
inplanting van de 15de Wing" (nr. 2882)
02 Question orale de M. Pieter De Crem au
ministre de la Défense sur "l'implantation du
15ème Wing" (n° 2882)
02.01 Pieter De Crem (CVP): Minister Durant gaat
in haar beleidsnota uit van een herlokalisering van
de 15
de
Wing.
02.01 Pieter De Crem (CVP): Dans sa note de
politique générale, la ministre Durant semble
considérer le déménagement du 15
ème
Wing
comme un fait acquis.
CRABV 50
COM 347
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
Wanneer komt dit dossier op de Ministerraad?
Welke criteria worden gehanteerd om de definitieve
keuze te verantwoorden?
Wij zijn voor het behoud van de 15
de
Wing in
Melsbroek, omwille van de vele kosten die
samenhangen met een verhuizing. Er moet
dringend een stand van zaken komen.
Quand ce dossier sera-t-il examiné au Conseil des
ministres? Sur la base de quels critères le choix
définitif sera-t-il arrêté?
Un déménagement risquant de se révéler coûteux,
nous plaidons, quant à nous, en faveur du maintien
du 15
ème
Wing à Melsbroek.
02.02 Minister André Flahaut (Nederlands): Er
werd nog geen enkele beslissing genomen over de
verhuizing van de 15
de
Wing. Het dossier berust bij
de staf van de Luchtmacht.
Bij de keuze van een site zal rekening moeten
worden gehouden met de operationaliteit, de
veiligheid, de infrastructuur, de capaciteit, de
sociale dimensie en de budgettaire implicaties. Een
eerste raming spreekt van een investering van 6
miljard frank, iets wat Landsverdediging niet kan
dragen. Pas als de studie afgerond is, zal het
dossier op de regeringstafel belanden.
Het incident is gesloten.
02.02 André Flahaut , ministre (en néerlandais) :
Aucune décision n'a encore été prise à propos du
déménagement du 15
ème
Wing. Le dossier est
actuellement examiné par l'Etat -major de la force
aérienne.
Le choix d'un nouveau site devra tenir compte de
critères tels que le caractère opérationnel, la
sécurité, l'infrastructure, la capacité, la dimension
sociale et les implications budgétaires. Une
première estimation fait état d'un investissement de
6 milliards de francs, montant que le département
de la Défense nationale ne pourra prendre seul en
charge. Le dossier ne pourra être examiné par le
gouvernement que lorsque l'étude actuellement en
cours aura été clôturée.
L'incident est clos.
Voorzitter: Pieter De Crem.
Président: Pieter De Crem.
03 Mondelinge vraag van de heer Ferdy Willems
aan de vice-eerste minister en minister van
Buitenlandse Zaken over "het contract dat België
eind 1998 afsloot met het Israëlische Eagle
betreffende de levering van 3 UAV aan het
Belgisch leger" (nr. 2928)
03 Question orale de M. Ferdy Willems au vice-
premier ministre et ministre des Affaires
étrangères sur "le contrat que la Belgique a
conclu fin 1998 avec la société israélienne Eagle
en vue de la livraison de trois appareils UAV à
l'armée belge" (n° 2928)
(Het antwoord zal worden verstrekt door de minister
van Landsverdediging)
(La réponse sera donnée par le ministre de la
Défense)
03.01 Ferdy Willems (VU&ID): Op 7 december
2000 vond een persconferentie plaats waarop de
levering van drie UAV's aan het Belgisch leger ter
sprake kwam. Op 6 december stelde mevrouw
Minne de minister daar een vraag over, en de
minister had het in zijn antwoord even over
technische problemen. Dit mag niet worden
gerelativeerd: de berichten over "vliegende
zeepkisten" in de pers en zelfs op de website van
voormalig minister Leo Delcroix getuigen daarvan.
Of weet de heer Van Hecke, gewezen stafchef van
de luchtmacht, niet waar hij over spreekt?
Op 15 december stelde ook mevrouw Laenens de
minister hier een aantal vragen over. De minister
poneerde toen de stelling dat het niet om een invoer
van materiaal ging, maar om een doorvoer.
Hierdoor zou er geen inbreuk zijn op de regel dat
03.01 Ferdy Willems (VU&ID): Lors de la
conférence de presse du 7 décembre 2000, il a été
question de la livraison de 3 appareils UAV à
l'armée belge. Interrogé à ce sujet par Mme Minne
le 6 décembre, le ministre a mentionné
incidemment les problèmes techniques, qui ne
peuvent être pris à la légère. J'en veux pour preuve
les "caisses à savon volantes" dont parlent les
médias et même le site web de l'ancien ministre
Léo Delcroix. Ou faut-il supposer que M. Van
Hecke, ancien chef d'Etat-major de la force
aérienne, ne parle pas en connaissance de cause?
Le 15 décembre, Mme Laenens a à son tour
adressé plusieurs questions à ce sujet au ministre,
lequel a affirmé que le matériel ne faisait que
transiter par la Belgique et n'était pas importé par
celle-ci, de sorte que la règle interdisant
09/01/2001
CRABV 50
COM 347
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
4
geen materiaal mag worden geleverd uit landen in
oorlog of waar de mensenrechten met de voeten
worden getreden.
De ethische kwestie gaat minister Picqué uit de
weg, wat haaks staat op het ethische standpunt dat
deze regering voor rest inneemt in haar economisch
optreden. Artikel 7 van de wet van 5 augustus 1991
biedt toch de mogelijkheid op te treden in geval van
bijzondere omstandigheden.
Wat is de stand van zaken? Zijn de resultaten van
het onderzoek door de Nederlandse firma bekend?
Overweegt de minister de opschorting van dit
defensiecontract met Israël, dat zich in staat van
oorlog bevindt en de mensenrechten schendt?
l'importation de matériel en provenance de pays en
guerre ou de pays violant les droits de l'homme
n'aurait pas été violée.
M. Picqué évacue l'aspect éthique et contredit ainsi
l'attitude éthique que le gouvernement adopte dans
le cadre de ses autres interventions économiques.
L'article 7 de la loi du 5 août 1991 permet toutefois
d'intervenir dans des circonstances
exceptionnelles?
Où en est le dossier? Les résultats de l'étude
entreprise par la firme néerlandaise sont-ils déjà
connus? Le ministre envisage-t-il la suspension de
ce contrat de défense avec Israël, un pays en état
de guerre qui viole les droits de l'homme?
03.02 Minister André Flahaut (Nederlands) Door
een aantal moeilijkheden, waaronder een ongeval
tijdens een testvlucht op 30 augustus 2000, heeft
het contract een vertraging van zes maanden
opgelopen. We verwachten dat het materiaal in
februari 2001 naar België zal worden verzonden.
Het personeel zal dan worden opgeleid en de
administratie zal kunnen overgaan tot de keuring.
De productie van de twee andere UAV's gebeurt
grotendeels in België en is bijna afgerond. Eerst
moet systeem één echter worden gekeurd. De
levering zal dan ook pas plaatsvinden eind 2001,
begin 2002.
Er werden twee overheidsopdrachten gegeven aan
het Nederlandse NLR: SAMM829915 en SAMM
929915.
03.02 André Flahaut , ministre (en néerlandais):
Le contrat a pris six mois de retard en raison d'un
certain nombre de problèmes, dont un accident lors
d'un vol d'essai, le 30 août 2000. Nous nous
attendons à ce que le matériel soit livré en Belgique
au mois de février 2001. Le personnel bénéficiera
alors d'une formation et l'administration pourra
procéder au contrôle.
La production des deux autres appareils UAV
s'effectue principalement en Belgique et est
presque terminée. Le système un doit tout d'abord
être contrôlé. La livraison devrait être effectuée fin
2001, début 2002.
Deux marchés publics ont été octroyés à la société
néerlandaise NLR : SAMM829915 et SAMM929915.
(Frans) In het kader van het UAV-project heeft de
firma NLR achtereenvolgens twee contracten
uitgevoerd : het contract SAMM 829915 van 2 juli
1998 met betrekking tot de technische bijstand in
het kader van de evaluatie op het gebied van de
luchtwaardigheid en het contract SAMM 929915 van
9 april 1999 met betrekking tot de technische
bijstand bij de invoering van het "B-Hunter"-systeem
in het kader van de typekeuring voor de
luchtwaardigheid.
Die contracten hebben aanleiding gegeven tot een
tussentijds verslag met betrekking tot de
typekeuring.
Een ontwerpcontract (30/6/2000) met het oog op de
aanwezigheid van NLR bij de technische oplevering
was dus niet noodzakelijk.
(En français) Il y a donc eu deux marchés
successifs exécutés par la firme NLR dans le cadre
du projet UAV : le marché SAMM 829915 du 2 juillet
1998 relatif à l'assistance technique lors de
l'évaluation dans le domaine de la navigabilité
aérienne et le marché SAMM 929915 du 9 avril
1999 visant l'assistance technique lors de l'adoption
du système «B-Hunter» dans le cadre de la
certification du type pour la navigabilité aérienne.
Ces marchés ont abouti à un rapport intermédiaire
relatif à la certification du type.
Un projet de contrat (30/6/2000) visant la présence
de NLR lors de la réception technique n'était donc
pas nécessaire.
De beslissing om het contract op te schorten of te
annuleren behoort niet tot mijn bevoegdheid. Het
contract werd toegewezen aan een Belgische
rechtspersoon. De productiefase is bijna afgerond,
maar betaald wordt er pas bij de finale oplevering.
La décision de la suspension ou de l'annulation du
contrat échappe à ma compétence. Ce marché a
été attribué à une personne juridique belge. La
production est presque terminée, mais le paiement
sera versé lors de la livraison finale. Tout retard
CRABV 50
COM 347
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
5
Vertragingen zorgen voor aanzienlijke meerkosten
voor de firma Eagle. Een annulering van het
contract zou dan weer tot gevolg hebben dat Eagle
een hoge schadevergoeding moet worden
uitgekeerd.
Op ethisch vlak is wat er nu in Palestina gebeurt,
schokkend. Een annulering of opschorting van het
contract zou evenwel maar weinig invloed hebben
op de houding van de partijen in het conflict.
entraîne d'importants surcoûts pour la société
Eagle. Quant à l'annulation du contrat, elle
donnerait lieu au versement de lourdes indemnités
à Eagle.
Sur le plan éthique, ce qui se passe en Palestine,
aujourd'hui, est choquant. Toutefois, l'annulation ou
la suspension du contrat aurait peu d'influence sur
le comportement des acteurs du conflit.
03.03 Ferdy Willems (VU&ID): Technisch blijken
er dus problemen te bestaan. Verder onderzoek
inzake de luchtwaardigheid is nodig. Over het
ethische aspect zal ik de minister van Buitenlandse
Zaken ondervragen. Een mogelijke
schadevergoeding vergoelijkt niet dat we het
Israëlische regime, dat momenteel de rechten van
een volledig volk miskent en onderdrukt, op deze
wijze economisch te steunen.
03.03 Ferdy Willems (VU&ID): Il semble donc y
avoir des problèmes techniques. Il faut procéder à
des études plus poussées dans le domaine de la
navigabilité. J'interrogerai le ministre des Affaires
étrangères concernant l'aspect éthique. Un éventuel
dédommagement n'enlève rien au fait que nous
soutenons économiquement le régime israélien au
moment même où il bafoue et opprime les droits de
tout un peuple.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 10.50 uur.
La réunion publique de commission est levée à
10.50 heures.
Document Outline