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C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMMISSION DE L
'E
CONOMIE
,
DE LA
P
OLITIQUE
SCIENTIFIQUE
,
DE L
'E
DUCATION
,
DES
I
NSTITUTIONS SCIENTIFIQUES ET CULTURELLES
NATIONALES
,
DES
C
LASSES MOYENNES ET DE
L
'A
GRICULTURE
C
OMMISSIE VOOR HET
B
EDRIJFSLEVEN
,
HET
W
ETENSCHAPSBELEID
,
HET
O
NDERWIJS
,
DE
N
ATIONALE WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE
I
NSTELLINGEN
,
DE
M
IDDENSTAND
EN DE
L
ANDBOUW
mercredi woensdag
07-06-2006 07-06-2006
matin voormiddag
Le Compte rendu analytique est un résumé des débats.
Des rectifications peuvent être communiquées par écrit
avant le
Het Beknopt Verslag geeft een samenvatting van de
debatten. Rechtzettingen kunnen schriftelijk meegedeeld
worden vóór
12/06/2006, à 16 heures.
au Service de Traduction du CRA-BV
12/06/2006, om 16 uur.
aan de dienst Vertaling BV-CRA
Fax: 02 549 82 33
e-mail: trad.crabv.corrections@laChambre.be
Fax: 02 549 82 33
e-mail: vert.crabv.correcties@deKamer.be
* Est joint à la version définitive du compte rendu intégral (les documents
CRIV, sur papier blanc)
* Wordt gevoegd bij de definitieve versie van het integraal verslag (CRIV-
reeks, op wit papier)
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cdH
centre démocrate Humaniste
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
ECOLO
Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
FN Front
National
MR Mouvement
réformateur
N-VA Nieuw-Vlaamse
Alliantie
PS Parti
socialiste
sp.a-spirit
Socialistische Partij Anders ­ Sociaal progressief internationaal, regionalistisch integraal democratisch toekomstgericht
Vlaams Belang
Vlaams Belang
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 51 0000/000 Document parlementaire de la 51e législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
DOC 51 0000/000
Parlementair stuk van de 51e zittingsperiode + basisnummer en
volgnummer
QRVA
Questions et Réponses écrites
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
CRIV
version provisoire du Compte Rendu Intégral (couverture verte)
CRIV
voorlopige versie van het Integraal Verslag (groene kaft)
CRABV
Compte Rendu Analytique (couverture bleue)
CRABV
Beknopt Verslag (blauwe kaft)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu inté-
gral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit des
interventions ; les annexes se trouvent dans une brochure
séparée (PLEN: couverture blanche; COM: couverture saumon)
CRIV
Integraal Verslag, met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaalde beknopt verslag van de toespraken; de
bijlagen zijn in een aparte brochure opgenomen
(PLEN: witte kaft; COM: zalmkleurige kaft)
PLEN
séance plénière
PLEN
Plenum
COM
réunion de commission
COM
Commissievergadering
MOT
motions déposées en conclusion d'interpellations (papier beige) MOT
moties tot besluit van interpellaties (beigekleurig papier)
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Commandes
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1008 Bruxelles
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i


SOMMAIRE
INHOUD
Interpellation de Mme Trees Pieters à la ministre
des Classes moyennes et de l'Agriculture sur
"l'évaluation de la loi relative aux implantations
commerciales" (n° 867)
1
Interpellatie van mevrouw Trees Pieters tot de
minister van Middenstand en Landbouw over "de
evaluatie van de wet op de
handelsvestigingen" (nr. 867)
1
Orateurs: Trees Pieters, Sabine Laruelle,
ministre des Classes moyennes et de
l'Agriculture, Pierre Lano, Muriel Gerkens,
Georges Lenssen
Sprekers: Trees Pieters, Sabine Laruelle,
minister van Middenstand en Landbouw,
Pierre Lano, Muriel Gerkens, Georges
Lenssen
Motions
5
Moties
5
Question de Mme Anne Barzin à la ministre des
Classes moyennes et de l'Agriculture sur "le
champ d'application de la loi relative à
l'information pré-contractuelle dans le cadre
d'accords de partenariat commercial" (n° 11950)
6
Vraag van mevrouw Anne Barzin aan de minister
van Middenstand en Landbouw over "het
toepassingsgebied van de wet betreffende de
precontractuele informatie bij commerciële
samenwerkingsovereenkomsten" (nr. 11950)
6
Orateurs: Anne Barzin, Sabine Laruelle,
ministre des Classes moyennes et de
l'Agriculture
Sprekers: Anne Barzin, Sabine Laruelle,
minister van Middenstand en Landbouw
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1


COMMISSION DE L'ECONOMIE,
DE LA POLITIQUE SCIENTIFIQUE,
DE L'EDUCATION, DES
INSTITUTIONS SCIENTIFIQUES ET
CULTURELLES NATIONALES, DES
CLASSES MOYENNES ET DE
L'AGRICULTURE
COMMISSIE VOOR HET
BEDRIJFSLEVEN, HET
WETENSCHAPSBELEID, HET
ONDERWIJS, DE NATIONALE
WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE INSTELLINGEN, DE
MIDDENSTAND EN DE
LANDBOUW
du
MERCREDI
07
JUIN
2006
Matin
______
van
WOENSDAG
07
JUNI
2006
Voormiddag
______



La réunion publique est ouverte à 10 h 08 sous la
présidence de Mme Anne Barzin.
De vergadering wordt geopend om 10.08 uur door
mevrouw Anne Barzin.
01 Interpellation de Mme
Trees
Pieters à la
ministre des Classes moyennes et de
l'Agriculture sur "l'évaluation de la loi relative
aux implantations commerciales" (n° 867)
01 Interpellatie van mevrouw Trees Pieters tot de
minister van Middenstand en Landbouw over "de
evaluatie van de wet op de
handelsvestigingen" (nr. 867)
01.01 Trees Pieters (CD&V): Le 1
er
mars 2005, la
nouvelle loi sur les implantations commerciales,
appelée loi IKEA, est entrée en vigueur. Elle a
réformé la procédure à suivre pour l'introduction
d'une demande de permis socio-économique en
vue de l'exploitation de grands magasins ou de
complexes commerciaux. La durée de la procédure
a été réduite, les communes sont devenues
compétentes en la matière et le comité de
fonctionnaires a été supprimé, ce qui risque de
politiser la procédure.

Au cours de l'examen du texte de loi, j'avais émis
diverses objections. Les grands centres
commerciaux ayant des intérêts qui dépassent
souvent ceux des communes où ils sont situés, les
centres urbains continueront de se vider de leurs
habitants.
01.01 Trees Pieters (CD&V): Op 1 maart 2005
trad de nieuwe wet op de handelsvestigingen, de
zogenaamde IKEA-wet, in werking. Ze hervormde
de procedure voor de aanvraag van een sociaal-
economische vergunning voor grote winkels of
winkelcomplexen. De procedure werd ingekort, de
gemeenten werden bevoegd en het
ambtenarencomité werd afgeschaft, wat de
procedure politiseert.



Bij de bespreking uitte ik diverse bezwaren. Grote
commerciële centra overstijgen vaak het
gemeentelijk belang en de stadscentra zullen
verder leeglopen.
Un an après l'entrée en vigueur de cette loi, Unizo
a procédé à son évaluation.

On n'a jamais délivré autant de permis. Le nombre
de demandes de permis acceptées est passé de 70
Een jaar na de inwerkingtreding maakte Unizo een
evaluatie.

Nooit eerder werden zo veel vergunningen
afgeleverd. Het aantal goedgekeurde aanvragen
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ou 75 % à 84 %. Dans 8 % des dossiers, la
commune n'a pas décidé à temps de sorte que le
permis a été délivré automatiquement. En
revanche, le nombre de demandes de permis
refusées a baissé, passant de 30 % en 2002 à 8 %
en 2006.
steeg van 70 à 75 procent naar 84 procent. In 8
procent van de dossiers nam de gemeente niet
tijdig een beslissing, zodat de vergunning
automatisch werd toegekend. Het aantal
geweigerde aanvragen daalde van 30 procent in
2002 naar 8 procent in 2006.
Des permis ont été délivrés pour une superficie
totale de 424 396 m², ce qui constitue un record.
Dans la catégorie des magasins d'une superficie
oscillant entre 400 et 1 000 m², un permis a été
délivré pour 81 % de la superficie de vente. Pour
les complexes de plus de 1 000 m², l'avis de la
Commission nationale pour la distribution est
requis. Or celle-ci a rendu un avis positif dans 65 %
des cas et les communes ont délivré un permis
dans 82 % des cas.

L'implantation de magasins et de complexes
commerciaux dans la périphérie se poursuit. Plus
d'un cinquième des permis ont été délivrés à des
hard discounters. Certaines entreprises optent
sciemment pour la périphérie.

Il arrive fréquemment que les communes ne
disposent pas des instruments nécessaires pour
prendre une décision. Aussi leur arrive-t-il de
prendre une décision trop tard, de ne pas la
communiquer à la Commission nationale pour la
distribution ou de ne pas la motiver.
Er werden vergunningen toegekend voor 424 396
m
2
, een record. In de categorie winkels tussen 400
en 1
000 meter werd 81 procent van de
verkoopsoppervlakte vergund. Voor complexen van
meer dan 1 000 m
2
is een advies nodig van het
Nationaal Distributiecomité. Dit adviseerde gunstig
in 65 procent van de gevallen, de gemeenten
leverden een vergunning af in 82 procent van de
gevallen.


De ontwikkeling van winkels en winkelcomplexen in
de periferie zet zich door. Meer dan een vijfde van
de vergunningen ging naar hard discounters.
Bepaalde firma's kiezen bewust voor de periferie.


De gemeenten beschikken vaak niet over de
nodige instrumenten om een beslissing te nemen.
Ze nemen dan ook soms de beslissing niet tijdig,
delen ze niet mee aan de Nationale Commissie
voor de Distributie of motiveren ze niet.
Il est par ailleurs frappant de constater que le
nombre de demandes de permis est plus élevé en
Wallonie et qu'ils y sont également plus souvent
accordés. On fait manifestement preuve d'une plus
grande souplesse dans le traitement des
demandes en Wallonie qu'en Flandre.

La nouvelle loi devait également simplifier
l'ensemble de la procédure. C'est la raison pour
laquelle les organes consultatifs ont été intégrés
dans une commission pour la distribution nationale
unique. Il s'avère à présent que le secrétariat reste
réparti entre deux services différents de sorte que
les communes ignorent encore à qui elles doivent
s'adresser. Il en résulte qu'il est souvent difficile de
respecter les délais.
Het valt ook op dat in Wallonië meer vergunningen
worden aangevraagd, en ook toegekend. De
soepelheid bij de behandeling van de aanvragen
blijkt er flink wat groter te zijn dan in Vlaanderen.



Met de nieuwe wet moest alles ook eenvoudiger
worden. Daarom werden de adviesorganen
geïntegreerd in één nationaal Distributiecomité. Nu
blijkt dat het secretariaat toch verspreid blijft over
twee aparte diensten, zodat de gemeenten nog niet
weten tot wie ze zich moeten richten. Daardoor
komt het naleven van de termijnen vaak in het
gedrang.
L'Unizo estime également qu'un vice de forme ­ il
manque la signature du président - invalide toutes
les décisions de recours du comité interministériel,
la seule notification par le secrétaire ne suffisant
pas. Manifestement donc, loin de permettre
davantage de flexibilité, la loi IKEA pose des
problèmes supplémentaires sur le plan de la
procédure.

L'Unizo confirme aussi que les communes ne sont
Unizo meent ook dat alle beroepsbeslissingen van
het interministerieel comité ongeldig zijn door een
formeel gebrek: de ondertekening door de
voorzitter ontbreekt; een notificatie door de
secretaris volstaat niet. De IKEA-wet levert dus
blijkbaar extra problemen op, in plaats van een
versoepeling.


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actuellement pas encore à même de prendre
objectivement des décisions autonomes
concernant des projets transfrontaliers. En effet,
elles ne disposent ni de plans structurels ni d'un
personnel adéquat.

La flexibilité instaurée par la loi favorise un
accroissement d'échelle qui se traduit par un
nombre record de permis. Les centres
commerciaux s'installent principalement dans la
périphérie. Il serait prématuré de vouloir tirer de
l'étude menée par L'Unizo des enseignements
concernant les effets concrets de ce phénomène
sur les centres commerciaux existants mais les
éléments mis au jour par Unizo font craindre le pire.
La ministre peut-elle nous dire combien de
demandes de permis ont été refusées sous l'empire
de l'ancienne loi et combien ont été acceptées en
vertu de la nouvelle ?

Le permis socio-économique est une compétence
fédérale, le permis d'urbanisme une compétence
régionale. Il serait dès lors plus logique et plus
simple, du point de vue administratif, de mener en
matière d'implantations commerciales une politique
régionale qui serait en outre plus conforme à la
réalité qui diffère très sensiblement entre la Flandre
et la Wallonie. La ministre partage-t-elle cette
analyse ?
Unizo bevestigt ook dat de gemeenten op dit
moment nog niet in staat zijn om op een objectieve
manier autonoom te beslissen over
grensoverschrijdende projecten. Ze beschikken
immers niet over structuurplannen en aangepast
personeel.

De versoepeling die in de wet ingebakken zit werkt
intussen een schaalvergroting in de hand, met een
recordaantal vergunningen als gevolg. De
handelscentra vestigen zich overwegend in de
periferie. Uit de studie kunnen we de concrete
gevolgen voor de bestaande handelskernen nog
niet afleiden, maar de gegevens van Unizo laten
het ergste vermoeden. Kan de minister zeggen
hoeveel aanvragen werden geweigerd onder de
oude wet en hoeveel er werden goedgekeurd onder
de nieuwe?




De socio-economische vergunning is een federale
bevoegdheid, de stedenbouwkundige een
gewestelijke. Een regionaal
handelsvestigingsbeleid zou logischer en
administratief eenvoudiger zijn, en beter bij de
realiteit aansluiten, die immers sterk verschilt in
Vlaanderen en Wallonië. Is de minister het
daarmee eens?
L'Unizo propose d'engager un conseiller en matière
de distribution par province pour assister les
communes. Le gouvernement a-t-il des projets en
ce sens
? Qu'en sera-t-il si de manière
systématique une commune ne parvient pas à
prendre une décision dans un délai fixé ? La
ministre envisage-t-elle de prendre des sanctions ?

Il ressort de l'analyse de l'Unizo que les communes
ne consultent pas suffisamment les communes
voisines, bien que la loi le stipule explicitement. Un
manque de temps en serait la cause. La ministre
prendra-t-elle des mesures dans ce cadre ? Et
comment résoudra-t-elle les problèmes
administratifs résultant du fait que le secrétariat est
réparti entre deux services ? Qu'adviendra-t-il des
décisions en recours non valides du comité
interministériel ?

La ministre s'inquiète-t-elle également des
conséquences néfastes de la loi Ikea pour les petits
commerçants des centres urbains ? La ministre
soutiendra-t-elle les magasins de quartier
?
M. Verhofstadt a lancé des chiffres audacieux en
matière d'emploi dans le cadre de la discussion de
la loi Ikea. Les emplois promis ont-ils été créés ? Et
combien d'emplois ont-ils été perdus dans le même
Unizo stelt voor om per provincie een
distributieconsulent aan te werven die de
gemeenten kan bijstaan. Heeft de regering plannen
in die zin? Wat gebeurt er als een gemeente er
systematisch niet in slaagt om binnen een bepaalde
termijn een beslissing te nemen? Overweegt de
minister om bestraffend op te treden?

Uit de Unizo-analyse blijkt dat de gemeenten de
buurgemeenten te weinig consulteren, al is dat
expliciet bepaald in de wet. Dit zou te wijten zijn
aan tijdsgebrek. Zal de minister daar iets aan
doen? En wat zal de minister doen aan de
administratieve problemen die het gevolg zijn van
het feit dat het secretariaat is verspreid over twee
diensten? Wat zal er gebeuren met de ongeldige
beroepsbeslissingen van het interministerieel
comité?

Deelt de minister de bezorgdheid dat de gevolgen
van de IKEA-wet voor de kleinhandelaars in de
binnenstand nefast zijn? Zal de minister de
buurtwinkels ondersteunen? Premier Verhofstadt
heeft bij de totstandkoming van de IKEA-wet
gedurfde tewerkstellingscijfers gelanceerd. Werden
die beloofde banen gecreëerd? En hoeveel banen
gingen er tegelijk verloren in de kleine winkels in de
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temps dans les petits commerces de quartier ?
buurtcentra?
01.02 Sabine Laruelle, ministre (en néerlandais) :
J'ai pris connaissance de l'évaluation effectuée par
l'UNIZO. Dans ma déclaration de politique
générale, j'ai annoncé une évaluation globale de la
loi, qui est aujourd'hui en vigueur depuis environ un
an.

Comme je l'ai indiqué le 27 avril 2006 en réponse à
une question orale du sénateur M. Creyelman,
j'attends le rapport annuel du Comité socio-
économique national pour la distribution, qui se
réunira fin juin à ce propos. Il serait prématuré de
répondre aujourd'hui.

Il ne me paraît pas judicieux de communiquer les
chiffres en matière d'emploi après une année
d'application de la loi, dès lors que la plupart des
projets ayant obtenu un permis se trouvent encore
en phase d'exécution.
01.02 Minister Sabine Laruelle (Nederlands): Ik
heb kennis genomen van de evaluatie door Unizo.
In mijn beleidsverklaring heb ik een algemene
evaluatie van de wet, die nu ongeveer een jaar van
kracht is, aangekondigd.

Zoals ik op 27 april 2006 antwoordde op een
mondelinge vraag van senator Creyelman, wacht ik
het jaarverslag van het Nationaal Sociaal-
Economisch Comité voor de Distributie af. Het
comité vergadert eind juni over dit verslag. Nu
antwoorden zou voorbarig zijn.

Tewerkstellingscijfers meedelen na één jaar
toepassing van de wet lijkt mij niet zinvol, omdat de
meeste vergunde projecten nog in de
uitvoeringsfase zijn.
01.03 Trees Pieters (CD&V) : Voilà une réponse
particulièrement sommaire. À ce jour, la ministre
n'est pas parvenue à procéder à une évaluation et
elle ne juge pas davantage utile de prendre position
sur l'étude de l'UNIZO. Si le rapport annuel est
approuvé fin juin, nous pourrions obtenir des
résultats avant le 21 juillet. J'interrogerai dès lors
une nouvelle fois la ministre mais je dépose
aujourd'hui néanmoins une motion de
recommandation.
01.03 Trees Pieters (CD&V): Dit is een bijzonder
kort antwoord. De minister is er totnogtoe niet in
geslaagd een evaluatie te maken en vindt het
evenmin nodig een standpunt in te nemen over de
Unizo-studie. Als het jaarverslag eind juni wordt
goedgekeurd, kunnen wij voor 21 juli resultaten
krijgen. Ik zal de minister daarom opnieuw
ondervragen, maar dien nu wel een motie van
aanbeveling in.
01.04 Pierre Lano (VLD) : Je respecte le point de
vue de Mme Pieters mais elle mène un combat
d'arrière-garde.

Le paysage du monde de la distribution évolue et
nous devons suivre le mouvement. Il est logique
que des résistances se manifestent mais celles-ci
ne peuvent pas empêcher le gouvernement d'agir.

La globalisation constitue un deuxième élément. Il
paraît incompréhensible, dans d'autres pays, que
les commerces belges ne restent pas ouverts
jusque 22
h et que de nouvelles formes de
distribution n'apparaissent pas. Je félicite la
ministre de vouloir prendre malgré tout une
initiative.
01.04 Pierre Lano (VLD): Ik respecteer het
standpunt van mevrouw Pieters, maar ze voert een
achterhoedegevecht.

Het distributielandschap evolueert, wij moeten mee
evolueren. Het is normaal dat er weerstand is, maar
dat mag de regering niet beletten om iets te doen.


De internationalisatie is een tweede element. In
andere landen begrijpt men niet dat de winkels hier
niet tot 10 uur open zijn en dat er geen nieuwe
vormen van distributie ontstaan. Ons land kan niet
achterblijven. Ik feliciteer de minister omdat ze toch
iets wil ondernemen.
01.05 Trees Pieters (CD&V) : La situation n'est
pas la même dans tous les pays.
Je mène peut-être un combat d'arrière-garde, mais
j'ai simplement voulu épingler un fait en me fondant
sur une étude réalisée par l'Unizo. J'ai ainsi
constaté que le gouvernement n'était pas parvenu
à mettre efficacement en oeuvre la nouvelle loi.
01.05 Trees Pieters (CD&V): Niet alle landen zijn
hetzelfde.
Misschien voer ik wel een achterhoedegevecht,
maar ik heb willen aantonen wat er gebeurt aan de
hand van een studie van Unizo en ik heb
vastgesteld dat de regering er niet in geslaagd is
voor een efficiënte toepassing van de nieuwe wet te
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Quand on modifie une loi, il faut aussi veiller à ce
qu'elle soit applicable au niveau de l'administration.
zorgen. Als men een wet aanpast, moet men ervoor
zorgen dat de administratie ze kan toepassen.
01.06 Muriel Gerkens (ECOLO) : Sera-t-il
possible d'organiser d'ici le 20 juillet un échange de
vues sur base du rapport annuel socio-
économique
? Des implantations de surface
moyenne se font une concurrence débile dans les
villages de ma région et les communes me
semblent manquer d'outils pour pouvoir prendre les
bonnes décisions.
01.06 Muriel Gerkens (ECOLO): Zou het mogelijk
zijn om vóór 20 juli een gedachtewisseling op grond
van het sociaal-economisch jaarverslag te
organiseren? Handelszaken van gemiddelde
grootte beconcurreren elkaar tot op het dwaze af in
de dorpen in mijn streek en de gemeenten lijken
over onvoldoende instrumenten te beschikken om
de juiste beslissingen te nemen.
01.07 Georges Lenssen (VLD) : C'est toute la
Flandre qui est en réalité une zone frontalière. Si
nous persistons à vouloir maintenir nos
réglementations rigides en matière d'établissement
et d'heures d'ouverture, nous risquons de souffrir
d'un handicap concurrentiel par rapport aux pays
voisins, qui sont tous très proches.
01.07 Georges Lenssen (VLD): Heel Vlaanderen
is eigenlijk een grensgebied. Als we dus blijven
vasthouden aan onze strakke reglementeringen
inzake vestiging en openingsuren, dreigen we een
concurrentienadeel op te lopen ten aanzien van het
ons omringende en zeer nabije buitenland.
01.08 Sabine Laruelle, ministre (en français) : Je
recherche un équilibre entre les différents types de
commerce. Une évaluation après un an seulement
ne peut qu'être partielle. Loin de moi l'idée que
l'INUZO est partiale, mais elle a toujours été
opposée à la modernisation. Les modes de
consommation ont changé. On ne peut obliger les
consommateurs à se rendre uniquement dans le
commerce dont on se sent plus ou moins proche.
01.08 Minister Sabine Laruelle (Frans): Ik streef
naar een evenwicht tussen de diverse soorten
handelszaken. Een evaluatie na slechts één jaar
kan enkel maar een gedeeltelijk karakter hebben. Ik
beweer geenszins dat UNIZO partijdig is, maar die
organisatie is altijd tegen een modernisering gekant
geweest. Het consumptiepatroon is gewijzigd. Men
kan de consumenten er niet toe verplichten enkel te
gaan winkelen in handelszaken die ons na aan het
hart liggen.
Motions
Moties
La présidente : En conclusion de cette discussion
les motions suivantes ont été déposées.
De voorzitter: Tot besluit van deze bespreking
werden volgende moties ingediend.
Une motion de recommandation a été déposée par
Mme Trees Pieters et est libellée comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu l'interpellation de Mme Trees Pieters
et la réponse de la ministre des Classes Moyennes
et de l'Agriculture,
constate que cette nouvelle loi ne s'inscrit
nullement dans une politique de promotion des
centres urbains. Il s'avère en outre que le comité
pour la distribution et le comité interministériel ne
fonctionnent pas! Le secrétariat reste réparti entre
deux services différents du SPF Économie, PME,
Classes moyennes et Énergie, ce qui signifie que la
mise en oeuvre organisationnelle de la loi laisse
fortement à désirer. Il s'avère également que la
mise en oeuvre concrète de la loi est totalement
différente en Flandre et en Wallonie;

demande au gouvernement

revoir complètement la loi Ikea et, en l'absence
Een motie van aanbeveling werd ingediend door
mevrouw Trees Pieters en luidt als volgt:
"De Kamer,
gehoord de interpellatie van mevrouw Trees Pieters
en het antwoord van de minister van Middenstand
en Landbouw,
stelt vast dat deze nieuwe wet helemaal niet blijkt te
voldoen aan de vraag tot een kernversterkend
beleid. Bovendien blijkt dat de werking van het
distributiecomité en het interministerieel comité niet
werkzaam! Het secretariaat blijft gespreid over twee
verschillende diensten van de FOD Economie,
KMO, Middenstand en Energie. Dit betekent dat de
wet organisatorisch zeer slecht is ingevuld. Blijkt
ook dat er een totaal andere invulling van de wet is
en Vlaanderen en Wallonië;

vraagt de regering

de Ikea-wet volledig te herbekijken en indien dit niet
kan, pleit voor een regionalisering van de wet op de
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d'une telle révision, plaide pour une régionalisation
de la loi relative aux implantations commerciales.
handelsvestigingen.
Une motion pure et simple a été déposée par
Mmes Pierrette Cahay-André et Véronique Ghenne
et par MM. Pierre Lano, Jacques Chabot et Koen
T'Sijen.
Een eenvoudige motie werd ingediend door de
dames Pierrette Cahay-André en Véronique
Ghenne door de heren Pierre Lano, Jacques
Chabot en Koen T'Sijen.
Le vote sur les motions aura lieu ultérieurement. La
discussion est close.
Over de moties zal later worden gestemd. De
bespreking is gesloten.
Présidente: M
me
Trees Pieters.
Voorzitter: mevrouw Trees Pieters.
02 Question de M
me
Anne Barzin à la ministre des
Classes moyennes et de l'Agriculture sur "le
champ d'application de la loi relative à
l'information pré-contractuelle dans le cadre
d'accords de partenariat commercial" (n° 11950)
02 Vraag van mevrouw Anne Barzin aan de
minister van Middenstand en Landbouw over
"het toepassingsgebied van de wet betreffende
de precontractuele informatie bij commerciële
samenwerkingsovereenkomsten" (nr. 11950)
02.01 Anne Barzin (MR) : Quelque vingt mille
personnes travaillent dans la vente directe, conclue
via un intermédiaire vendeur qui achète les
produits au fabricant après commande par le
consommateur final.
Cet intermédiaire vendeur tombe-t-il dans le champ
d'application de la loi du 19 décembre 2005 dite loi
franchise ?
02.01 Anne Barzin (MR): Circa twintigduizend
personen zijn werkzaam in de rechtstreekse
verkoop, die wordt gesloten via een tussenpersoon-
verkoper die de producten bij de fabrikant aankoopt
na een bestelling door de eindverbruiker.
Valt die tussenpersoon-verkoper onder het
toepassingsgebied van de wet van 19 december
2005, die beter bekend staat als de zogenaamde
franchisewet?
02.02 Sabine Laruelle, ministre (en français) :
Cette loi s'applique aux accords de partenariat
commercial conclus entre deux personnes
agissant chacune en leur nom propre et pour leur
propre compte et par lesquels une de ces
personnes octroie à l'autre le droit d'utiliser lors de
la vente une formule commerciale sous une ou
plusieurs des formes suivantes
: enseigne
commune, nom commercial commun, transfert d'un
savoir-faire ou assistance commerciale ou
technique.
02.02 Minister Sabine Laruelle (Frans): Die wet
is van toepassing op commerciële
samenwerkingsovereenkomsten gesloten tussen
twee personen, die elk in eigen naam en voor eigen
rekening werken, waarbij de ene persoon het recht
verleent aan de andere om bij de verkoop een
commerciële formule te gebruiken onder één of
meerdere van de volgende vormen: een
gemeenschappelijk uithangbord, een
gemeenschappelijke handelsnaam, een overdracht
van knowhow en een commerciële of technische
bijstand.
En l'espèce, il ne s'agit pas d'un accord de
partenariat commercial mais d'un contrat
permettant à un vendeur de faire la promotion de
produits et d'en transmettre les commandes aux
fabricants. De plus, pour que la loi soit applicable,
la personne qui cède le droit doit percevoir une
rémunération en contrepartie. Dans le cas présent,
la rémunération du fabricant est le fruit de la vente
des produits et non une contrepartie du droit
octroyé.

Dans la mesure où les vendeurs et intermédiaires
du secteur de la vente directe ne doivent payer
aucune rémunération aux sociétés qui leur donnent
le droit d'utiliser une formule commerciale, ces
In dit geval is er geen sprake van een commerciële
samenwerkingsovereenkomst, maar van een
overeenkomst waarbij een verkoper producten kan
promoten en bestellingen kan doorgeven aan de
fabrikanten. Opdat de wet van toepassing zou zijn
moet de persoon die het recht verleent als
tegenprestatie een vergoeding ontvangen. In dit
geval is de vergoeding van de fabrikant het
resultaat van de verkoop van de producten en niet
de tegenprestatie voor een toegekend recht.

Aangezien de verkopers of tussenpersonen in de
sector van de rechtstreekse verkoop geen enkele
vergoeding moeten betalen aan de
vennootschappen die hun het recht verlenen een
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sociétés ne tombent pas dans le champ
d'application de la loi sur l'information pré-
contractuelle.

En conclusion, il me semble que la vente directe,
comme la vente à domicile, ne tombe pas dans le
champ d'application de la loi relative à l'information
pré-contractuelle dans le cadre d'accords de
partenariat commercial.
commerciële formule te gebruiken, vallen die
vennootschappen niet onder de toepassing van de
wet betreffende de precontractuele informatie.

Ik besluit dat de rechtstreekse verkoop, net zo min
als de thuisverkoop, onder de toepassing van de
wet betreffende de precontractuele informatie in het
kader van commerciële
samenwerkingsovereenkomsten vallen.
L'incident est clos.

La discussion de l'interpellation et de la question se
termine à 10 h 39.
Het incident is gesloten.

De bespreking van de interpellatie en de vraag
wordt gesloten om 10.39 uur.

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