CRABV 51 COM 973
CRABV 51 COM 973
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMMISSION DE L
'I
NTÉRIEUR
,
DES
A
FFAIRES
GÉNÉRALES ET DE LA
F
ONCTION PUBLIQUE
C
OMMISSIE VOOR DE
B
INNENLANDSE
Z
AKEN
,
DE
ALGEMENE
Z
AKEN EN HET
O
PENBAAR
A
MBT
mardi dinsdag
23-05-2006 23-05-2006
Matin Voormiddag
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 973
23/05/2006
i
SOMMAIRE
INHOUD
Question de Mme Nathalie Muylle au vice-premier
ministre et ministre de l'Intérieur sur "l'application
de l'arrêté royal du 20 mars 2002 relatif au régime
d'ancienneté du personnel des services
d'incendie" (n° 11521)
1
Vraag van mevrouw Nathalie Muylle aan de vice-
eerste minister en minister van Binnenlandse
Zaken over "de toepassing van het koninklijk
besluit van 20
maart
2002 betreffende de
anciënniteitsregeling voor het
brandweerpersoneel" (nr. 11521)
1
Orateurs: Nathalie Muylle, Patrick Dewael,
vice-premier ministre et ministre de l'Intérieur
Sprekers: Nathalie Muylle, Patrick Dewael,
vice-eerste minister en minister van
Binnenlandse Zaken
Question de M. Hagen Goyvaerts au vice-premier
ministre et ministre de l'Intérieur sur "la
réorganisation de l'AFCN" (n° 11708)
2
Vraag van de heer Hagen Goyvaerts aan de vice-
eerste minister en minister van Binnenlandse
Zaken over "de reorganisatie van het FANC"
(nr. 11708)
2
Orateurs: Hagen Goyvaerts, Patrick Dewael,
vice-premier ministre et ministre de l'Intérieur
Sprekers: Hagen Goyvaerts, Patrick Dewael,
vice-eerste minister en minister van
Binnenlandse Zaken
Question de M. Dirk Claes au vice-premier
ministre et ministre de l'Intérieur sur "le contrôle de
la signalisation des travaux publics" (n° 11723)
3
Vraag van de heer Dirk Claes aan de vice-eerste
minister en minister van Binnenlandse Zaken over
"de controle op de signalisatie bij openbare
werken" (nr. 11723)
3
Orateurs: Dirk Claes, Patrick Dewael, vice-
premier ministre et ministre de l'Intérieur
Sprekers: Dirk Claes, Patrick Dewael, vice-
eerste minister en minister van Binnenlandse
Zaken
Question de M. Dirk Claes au vice-premier
ministre et ministre de l'Intérieur sur "le transfert
des anciens bâtiments de la gendarmerie"
(n° 11724)
4
Vraag van de heer Dirk Claes aan de vice-eerste
minister en minister van Binnenlandse Zaken over
"de overdracht van ex-rijkswachtgebouwen"
(nr. 11724)
4
Orateurs: Dirk Claes, Patrick Dewael, vice-
premier ministre et ministre de l'Intérieur
Sprekers: Dirk Claes, Patrick Dewael, vice-
eerste minister en minister van Binnenlandse
Zaken
Question de Mme Katrien Schryvers au vice-
premier ministre et ministre de l'Intérieur sur "la
constatation d'infractions dépénalisées en matière
de stationnement" (n° 11767)
5
Vraag van mevrouw Katrien Schryvers aan de
vice-eerste minister en minister van Binnenlandse
Zaken over "de vaststelling van gedepenaliseerde
parkeerovertredingen" (nr. 11767)
5
Orateurs:
Katrien Schryvers, Patrick
Dewael, vice-premier ministre et ministre de
l'Intérieur
Sprekers:
Katrien Schryvers, Patrick
Dewael, vice-eerste minister en minister van
Binnenlandse Zaken
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 973
23/05/2006
1
COMMISSION DE L'INTÉRIEUR,
DES AFFAIRES GÉNÉRALES ET
DE LA FONCTION PUBLIQUE
COMMISSIE VOOR DE
BINNENLANDSE ZAKEN, DE
ALGEMENE ZAKEN EN HET
OPENBAAR AMBT
du
MARDI
23
MAI
2006
Matin
______
van
DINSDAG
23
MEI
2006
Voormiddag
______
La discussion des questions est ouverte à 10 h 49
par M. André Frédéric, président.
De vragen vangen aan om 10.49 uur.
Voorzitter: de heer André Frédéric, voorzitter.
01 Question de Mme Nathalie Muylle au vice-
premier ministre et ministre de l'Intérieur sur
"l'application de l'arrêté royal du 20 mars 2002
relatif au régime d'ancienneté du personnel des
services d'incendie" (n° 11521)
01 Vraag van mevrouw Nathalie Muylle aan de
vice-eerste minister en minister van
Binnenlandse Zaken over "de toepassing van het
koninklijk besluit van 20 maart 2002 betreffende
de anciënniteitsregeling voor het
brandweerpersoneel" (nr. 11521)
01.01 Nathalie Muylle (CD&V) : L'arrêté royal du
20 mars 2002 induit une discrimination entre les
pompiers qui ont fait le pas vers le statut
professionnel avant l'entrée en vigueur de l'arrêté et
ceux qui ont fait ce pas après l`entrée en vigueur de
ce dernier. Le premier groupe ne peut porter en
compte, dans le calcul de son ancienneté, les
années de service en tant que volontaire. Le
ministre a promis de supprimer cette discrimination
après avoir obtenu l'avis nécessaire des
gouvernements régionaux.
Où en est ce dossier ? Quel avis les
gouvernements régionaux ont-ils rendu ? Quand
l'arrêté royal sera-t-il modifié ?
01.01 Nathalie Muylle (CD&V): Het koninklijk
besluit van 20 maart 2002 zorgt voor een
discriminatie tussen de brandweerlui die de
overstap hebben gezet naar het beroepsstatuut
vóór de inwerkingtreding van het besluit en
degenen die de stap erna hebben gezet. De eerste
groep kan de dienstjaren die ze als vrijwilliger
hebben gepresteerd, immers niet inbrengen om
hun anciënniteit te berekenen. De minister beloofde
deze discriminatie op te heffen, na het nodige
advies van de gewestregeringen.
Wat is de stand van dit dossier? Wat was het
advies van de gewestregeringen? Wanneer zal het
koninklijk besluit worden aangepast?
01.02 Patrick Dewael, ministre (en néerlandais) :
Le 19 avril 2006, j'ai demandé au Conseil d'État
d'émettre un avis sur le projet d'arrêté royal
modifiant l'arrêté royal du 20 mars 2002 dans les
trente jours. Les Régions ont été associées à
l'élaboration de ce projet et se sont mises d'accord
sur le texte proposé.
01.02 Minister Patrick Dewael (Nederlands): Op
19 april 2006 heb ik de Raad van State gevraagd
om binnen de dertig dagen een advies uit te
brengen over het ontwerp van koninklijk besluit tot
wijziging van het koninklijk besluit van 20 maart
2002. De Gewesten werden betrokken bij de
totstandkoming van dit ontwerp en gingen akkoord
met de voorgestelde tekst.
01.03 Nathalie Muylle (CD&V) : Quel est le 01.03 Nathalie Muylle (CD&V): Wat is de concrete
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
23/05/2006
CRABV 51
COM 973
2
calendrier concret ?
timing?
01.04 Patrick Dewael, ministre (en néerlandais) :
Dès que nous disposerons de l'avis du Conseil
d'État, le texte de l'arrêté royal sera modifié et
publié.
01.04 Minister Patrick Dewael (Nederlands):
Zodra het advies van de Raad van State binnen is,
zal de tekst van het koninklijk besluit worden
aangepast en gepubliceerd.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
02 Question de M. Hagen Goyvaerts au vice-
premier ministre et ministre de l'Intérieur sur "la
réorganisation de l'AFCN" (n° 11708)
02 Vraag van de heer Hagen Goyvaerts aan de
vice-eerste minister en minister van
Binnenlandse Zaken over "de reorganisatie van
het FANC" (nr. 11708)
02.01 Hagen Goyvaerts (Vlaams Belang) : Qu'en
est-il de la réorganisation de la direction de
l'Agence fédérale de Contrôle nucléaire (AFCN) ?
L'ancien directeur général avait été nommé
president du Conseil scientifique des
Rayonnements ionisants par arrêté ministériel.
Quand désignera-t-on un nouveau directeur
général ? Qui assure actuellement la direction
quotidienne ? Le bon fonctionnement de l'Agence
est-il assuré ?
02.01 Hagen Goyvaerts (Vlaams Belang): Hoe
staat het met de reorganisatie van de directie van
het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle
(FANC)? De vroegere directeur-generaal werd
immers bij ministerieel besluit aangesteld tot
voorzitter van de Wetenschappelijke Raad voor
Ioniserende Stralingen. Wanneer wordt er een
nieuwe directeur-generaal aangesteld? Wie neemt
momenteel de dagelijkse leiding waar? Blijft de
goede werking gewaarborgd?
02.02 Patrick Dewael, ministre (en néerlandais) :
Dans une lettre du 25 janvier 2006, M. Samain a
demandé à être relevé de ses fonctions de
directeur général. Cette demande a été entérinée
par l'arrêté royal du 17 février 2006. La procédure
de désignation d'un nouveau directeur général a
été lancée après la publication de cet arrêté.
Dans l'attente de la désignation d'un nouveau
directeur général, le conseil d'administration de
l'agence a désigné un directeur général ad interim:
M. Jean-Claude Feijt, managing director de la
société PCME. Le conseil d'administration a aussi
décidé de nommer le professeur émérite Ronny
Van Loon en qualité de conseiller. Tous deux ont
pris leur fonction le 16 mai 2006.
02.02 Minister Patrick Dewael (Nederlands): In
een brief van 25 januari 2006 vroeg de heer
Samain om ontheven te worden uit zijn functie van
directeur-generaal. Dit verzoek werd bekrachtigd bij
koninklijk besluit van 17 februari 2006. Na de
publicatie van dit besluit werd de procedure voor
het aanduiden van een nieuwe directeur-generaal
opgestart.
In afwachting van de aanstelling van een nieuwe
directeur-generaal stelde de raad van bestuur van
het agentschap een directeur-generaal ad interim
aan: de heer Jean-Claude Feijt, managing director
van de firma PCME. De raad van bestuur besliste
ook om professor emeritus Ronny Van Loon aan te
stellen als adviseur. Zij namen beiden hun functie
op 16 mei 2006 op.
M. Samain a entre-temps été désigné par arrêté
ministériel du 11 mai 2006 en qualité de président
du Conseil scientifique des rayons ionisants. De
cette manière, son expertise ne sera pas perdue.
À la suite à la vacance du poste de directeur
général, 42 personnes ont posé leur candidature.
Le bureau de sélection Korn Ferry a présenté une
shortlist de quatre personnes en précisant qu'un
candidat sortait du lot, en l'occurrence M. Willy De
Roovere. Le conseil d'administration de l'AFCN a
donc décidé de présenter ce candidat comme le
plus apte
: il dispose en effet d'une large
De heer Samain werd intussen bij ministerieel
besluit van 11 mei 2006 aangesteld als voorzitter
van de Wetenschappelijke Raad voor Ioniserende
Straling. Op deze manier gaat zijn expertise niet
verloren.
Voor de vacature van directeur-generaal hebben 42
personen zich kandidaat gesteld. Het
selectiebureau Korn Ferry stelde een shortlist voor
van vier personen en wees erop dat één kandidaat
zich onderscheidde van de rest, de heer Willy De
Roovere. De raad van bestuur van het FANC
besloot daarom deze kandidaat voor te stellen als
de meest geschikte: hij beschikt immers over een
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 973
23/05/2006
3
expérience du management, qu'il combine avec
une connaissance approfondie du secteur
nucléaire.
Sur ma proposition, le Conseil des ministres a dès
lors approuvé, le 19 mai, le projet d'arrêté royal
désignant M. De Roovere en qualité de directeur
général de l'AFCN. Il entrera en fonction le 1
er
septembre 2006, et ce, pour un terme de six ans.
ruime managementervaring, die hij combineert met
een grote kennis van de nucleaire sector.
Op mijn voorstel heeft de ministerraad op 19 mei
daarom het ontwerp van koninklijk besluit tot
aanstelling van de heer De Roovere als directeur-
generaal van het FANC goedgekeurd. Hij zal zijn
mandaat opnemen op 1 september 2006, en dit
voor een periode van zes jaar.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
03 Question de M. Dirk Claes au vice-premier
ministre et ministre de l'Intérieur sur "le contrôle
de la signalisation des travaux publics"
(n° 11723)
03 Vraag van de heer Dirk Claes aan de vice-
eerste minister en minister van Binnenlandse
Zaken over "de controle op de signalisatie bij
openbare werken" (nr. 11723)
03.01 Dirk Claes (CD&V) : Les travaux routiers
provoquent souvent des files qui entraînent à leur
tour des accidents. L'exécutant des travaux doit
installer la signalisation nécessaire. On remarque
cependant qu'il ne le fait pas toujours avec le
même zèle. Quels sont les services chargés de
contrôler la signalisation sur les grandes
autoroutes ? Ont-ils reçu une formation à cet effet ?
Existe-t-il des directives en la matière ? Le ministre
va-t-il évaluer la situation et veiller à éviter des
accidents en améliorant la signalisation ?
03.01 Dirk Claes (CD&V): Wegwerkzaamheden
zorgen vaak voor files, die op hun beurt weer leiden
tot ongelukken. De uitvoerder van de werken moet
de nodige signalisatie aanbrengen, maar doet dat
niet altijd even goed. Welke diensten moeten de
signalisatie op grote autowegen controleren?
Hebben zij daar een opleiding voor gekregen?
Bestaan hier richtlijnen voor? Zal de minister de
situatie evalueren en ervoor zorgen dat door een
betere signalisatie ongelukken worden vermeden?
03.02 Patrick Dewael, ministre (en néerlandais) :
Le gestionnaire de la voirie doit contrôler la mise en
place de la signalisation lors des chantiers routiers.
Dans le cas des autoroutes et des routes
régionales, ce sont les services des Régions qui
sont responsables de ces travaux.
Pour les grands travaux, la police fédérale de la
route est généralement impliquée dans la
conception du plan de signalisation et son
exécution par l'entrepreneur. Dans le cadre des
petits chantiers, souvent des chantiers mobiles, la
police fédérale de la route constate les éventuelles
lacunes et demande si nécessaire d'améliorer la
signalisation. Il arrive même parfois que les travaux
soient arrêtés.
L'arrêté ministériel du 7 mai 1999 décrit en détails
la signalisation à mettre en oeuvre. Le comité
provincial de sécurité du Limbourg a réalisé une
brochure très claire sur le sujet. La police fédérale
de la route connaît d'ailleurs ce document.
J'ai visité vendredi passé le centre de la police
fédérale de la route à Bertem. Le personnel a en
effet attiré mon attention sur les dangers d'une
mauvaise signalisation. Je me suis engagé lors de
03.02 Minister Patrick Dewael (Nederlands): De
wegbeheerder moet de praktische uitvoering van
de signalisatie bij wegwerkzaamheden controleren.
Voor autosnelwegen en gewestwegen zijn dit de
gewestdiensten die instaan voor de werken.
Bij grote werken wordt de federale wegpolitie
meestal betrokken bij het ontwerp van het
signalisatieplan en de uitvoering ervan door de
aannemer. De federale wegpolitie stelt bij de kleine,
vaak mobiele werven eventuele tekortkomingen
vast en vraagt zo nodig om de signalisatie te
verbeteren. Soms worden de werken zelfs
stilgelegd.
Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 schrijft
gedetailleerd voor welke signalisatiemiddelen
moeten worden gebruikt. Het Provinciaal
Veiligheidscomité van Limburg heeft hier een
overzichtelijke brochure over gemaakt. De federale
wegpolitie kent deze brochure.
Vorige vrijdag was ik op bezoek bij de federale
wegpolitie in Bertem. Zij wezen me inderdaad op de
gevaren van een gebrekkige signalisatie. Ik heb mij
er op die vergadering toe geëngageerd om alle
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
23/05/2006
CRABV 51
COM 973
4
cette réunion à mettre tous les ministres régionaux
compétents autour d'une même table afin de
discuter du problème.
bevoegde gewestministers samen rond de tafel te
krijgen om hierover van gedachten te wisselen.
03.03 Dirk Claes (CD&V) : De nombreux usagers
de la route signalent qu'à l'étranger, les travaux
routiers sont annoncés bien plus tôt et que la
signalisation est nettement plus progressive. Je
suis heureux que le ministre souhaite contribuer à
l'amélioration de la signalisation.
03.03 Dirk Claes (CD&V): Heel wat
weggebruikers wijzen erop dat
wegwerkzaamheden in het buitenland veel eerder
worden aangekondigd en dat de signalisatie veel
geleidelijker is. Ik ben blij dat de minister mee werk
wil maken van een betere signalisatie.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
04 Question de M. Dirk Claes au vice-premier
ministre et ministre de l'Intérieur sur "le transfert
des anciens bâtiments de la gendarmerie"
(n° 11724)
04 Vraag van de heer Dirk Claes aan de vice-
eerste minister en minister van Binnenlandse
Zaken over "de overdracht van ex-
rijkswachtgebouwen" (nr. 11724)
04.01 Dirk Claes (CD&V) : Dans le cadre du
transfert des anciens bâtiments de la gendarmerie
aux zones de police, ces dernières ont le choix de
reprendre les bâtiments ou de les céder. En outre,
les zones de police devront pendant vingt ans
verser au fonds des bâtiments ou percevoir de ce
dernier un montant déterminé. Ces versements ne
pourront toutefois débuter qu'après la publication
d'un arrêté royal, qui n'a toujours pas été pris. En
outre, le gouvernement a décidé que le délai de
vingt ans ne prendrait cours qu'en 2006, de sorte
que les paiements ne pourront être effectués qu'en
2007. Pourquoi n'a-t-on prévu une disposition
définitive qu'en 2006 ? Le ministre prévoit-il des
compensations pour les zones de police qui avaient
déjà budgété les montants ? Les zones de police
qui ont cédé des bâtiments de la gendarmerie
peuvent-elles encore opter pour une reprise aux
mêmes conditions ?
04.01 Dirk Claes (CD&V): Bij de overdracht van
de vroegere rijkswachtgebouwen naar de
politiezones kunnen de zones de gebouwen
overnemen of er afstand van doen. Verder wordt er
een bedrag bepaald dat de politiezones gedurende
twintig jaar moeten betalen aan of ontvangen van
het gebouwenfonds. Deze betalingen kunnen
echter pas starten na de publicatie van een KB dat
er nog steeds niet is. Verder heeft de regering
beslist dat de looptijd van twintig jaar pas start in
2006, waardoor de betalingen pas in 2007 zullen
kunnen gebeuren. Waarom kwam er pas in 2006
een definitieve regeling? Voorziet de minister in
compensaties voor de politiezones die de bedragen
reeds hadden ingeschreven in hun begroting?
Kunnen politiezones die afstand hebben gedaan
van rijkswachtgebouwen, alsnog opteren voor
overname tegen dezelfde voorwaarden?
04.02 Patrick Dewael, ministre (en néerlandais) :
Deux arrêtés royaux ont déjà été publiés. Une
troisième arrêté royal a pris du retard mais est en
voie de finalisation et sera probablement publié
après les vacances parlementaires.
Lorsqu'une zone possède une créance sur
l'administration et qu'elle l'a enregistrée dans le
budget des années 2003-2004-2005, elle doit
prévoir une compensation dans le budget 2006, et
ce sous le code 301-01 « Non-valeurs de droits
constatés non perçus du service ordinaire ». Pour
maintenir le budget en équilibre, les dotations
communales doivent ensuite être majorées du
même montant, comme le prévoit l'article 40 de la
loi sur la police intégrée.
04.02 Minister Patrick Dewael (Nederlands): Er
werden reeds twee KB's gepubliceerd. Een derde
KB heeft vertraging opgelopen, maar bevindt zich in
de eindfase en zal waarschijnlijk na het reces
gepubliceerd worden.
Wanneer een zone een vordering heeft ten
overstaan van de overheid en wanneer ze die
geregistreerd heeft in de begroting voor de jaren
2003-2004-2005, dan moet de zone in de begroting
voor 2006 in een compenserende boeking
voorzien. Dit gebeurt onder de code 301-01 voor
"Onwaarden op niet-geïnde vastgestelde rechten
van de gewone dienst". Om de begroting in
evenwicht te houden moeten vervolgens de
gemeentelijke toelages verhoogd worden met
hetzelfde bedrag. Dat wordt bepaald in artikel 40
van de wet op de geïntegreerde politie.
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 973
23/05/2006
5
La réglementation actuelle ne permet pas la reprise
d'un bâtiment cédé par une zone de police. La
procédure est en effet clôturée et se traduira par
l'arrêté royal précité. Toutefois, cette demande peut
éventuellement être envisagée dans le cadre d'une
autre procédure ou vente. Cette décision relève
toutefois de la stricte compétence de la Régie des
Bâtiments et du ministre des Finances.
De huidige regelgeving laat niet toe om een
gebouw dat afgestaan werd, alsnog te laten
overnemen door de politiezone. De procedure is
immers afgerond en zal resulteren in het eerder
vermelde KB. Deze vraag kan eventueel wel in
overweging worden genomen in het kader van een
andere procedure of verkoop. Deze beslissing valt
echter onder de strikte bevoegdheid van de Regie
der Gebouwen en de minister van Financiën.
04.03 Dirk Claes (CD&V) : Il est clair que les
communes feront une fois de plus les frais de
l'opération. On ne peut qu'espérer qu'un paiement
interviendra encore en 2006.
04.03 Dirk Claes (CD&V): Het is duidelijk dat het
weer de gemeenten zijn die het gelag zullen
betalen. We kunnen enkel hopen dat er in 2006
toch nog betaald zal worden.
04.04 Patrick Dewael, ministre (en néerlandais) :
Vous êtes trop pessimiste.
04.04 Minister Patrick Dewael (Nederlands): U
bent al te pessimistisch.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
05 Question de Mme Katrien Schryvers au vice-
premier ministre et ministre de l'Intérieur sur "la
constatation d'infractions dépénalisées en
matière de stationnement" (n° 11767)
05 Vraag van mevrouw Katrien Schryvers aan de
vice-eerste minister en minister van
Binnenlandse Zaken over "de vaststelling van
gedepenaliseerde parkeerovertredingen"
(nr. 11767)
05.01 Katrien Schryvers (CD&V) : Certaines
infractions en matière de stationnement ne sont
plus sanctionnées pénalement. Depuis le 1
er
avril
2006, les agents de police peuvent procéder à des
constatations pouvant donner lieu à la redevabilité
d'une rétribution ou taxe de stationnement. Selon la
loi, cette disposition est valable « jusqu'à une date
déterminée par le Roi ».
Cela signifie-t-il qu'un arrêté royal excluant cette
possibilité sera publié ? Les agents pourront-ils à
terme procéder seuls à ces constatations pour
autant que les communes aient adopté un
règlement de police, réinstaurant ainsi une
pénalisation des infractions en matière de
stationnement ? Le ministre ne craint-il pas une
généralisation de cette pratique dans les plus
petites communes en raison de leurs moyens
limités ? Une pénalisation implique le risque de voir
les procès-verbaux classés sans suite,
compromettant ainsi l'ensemble de la politique
instaurée en matière de poursuites.
05.01 Katrien Schryvers (CD&V): Bepaalde
parkeerovertredingen worden niet langer
strafrechterlijk bestraft. Sinds 1 april 2006 kunnen
politieagenten wel vaststellingen doen die
aanleiding geven tot een parkeerretributie of
parkeerbelasting. Dit geldt volgens de wet tot "een
datum bepaald door de Koning".
Betekent dit dat er ter zake nog een KB zal worden
gepubliceerd dat die mogelijkheid uitsluit? Zullen de
agenten deze vaststellingen op termijn alleen
kunnen doen voor zover de gemeenten een
politiereglement hebben goedgekeurd, wat opnieuw
een penalisering van de parkeerovertredingen
inhoudt? Vreest de minister niet dat dit in heel wat
kleinere gemeenten de praktijk zal worden omwille
van de beperkte middelen? Het risico van
penalisering is dat de pv's worden geseponeerd,
waardoor heel het vervolgingsbeleid faalt.
05.02 Patrick Dewael, ministre (en néerlandais) :
En application de la loi sur la circulation routière du
7 février 2003, certaines infractions de
stationnement ont été dépénalisées et une
rétribution est perçue en lieu et place d'une
amende pénale. Strictement parlant, les agents
auxiliaires n'étaient donc plus compétents pour
constater ce type d'infraction. Cette situation a été
05.02 Minister Patrick Dewael (Nederlands):
Door de verkeerswet van 7 februari 2003 werden
bepaalde parkeerovertredingen gedepenaliseerd
en werd er een retributie geïnd in plaats van een
strafrechtelijke boete. Strikt genomen waren
hulpagenten dus niet meer bevoegd om dit soort
van overtredingen vast te stellen. Deze situatie
werd gewijzigd door een amendement op de wet
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
23/05/2006
CRABV 51
COM 973
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
6
modifiée par un amendement à la loi du 1
er
avril
2006 co-signé par votre parti. Il s'agit d'une
réglementation temporaire. À terme, notre intention
est que des fonctionnaires communaux ou des
entreprises se chargent de ces constatations.
La durée de la période de transition sera
déterminée en fonction de la rapidité avec laquelle
les zones de police et les communes pourront
passer d'un système à l'autre et une concertation
sera mise en place avec les autorités locales. Nous
n'avons donc nullement l'intention de favoriser
l'insécurité juridique par l'instauration précipitée
d'une courte période de transition.
van 1 april 2006 dat ook door uw partij werd
ondertekend. Het betreft een tijdelijke en
uitdovende regeling. Op termijn is het de bedoeling
dat gemeentelijke ambtenaren of privé-bedrijven
deze vaststellingen zullen overnemen.
De duur van de overgangsperiode zal bepaald
worden in functie van de snelheid waarmee de
politiezones en de gemeenten van het ene systeem
op het andere kunnen overstappen en zal overlegd
worden met de lokale overheden. Het is zeker niet
de bedoeling om de rechtsonzekerheid aan te
wakkeren door een korte en overhaaste
overgangsperiode.
05.03 Katrien Schryvers (CD&V) : Je me félicite
que le ministre reconnaisse le problème.
05.03 Katrien Schryvers (CD&V): Het is positief
dat de minister de problematiek erkent.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
La réunion publique de commission est levée à
11 h 13.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 11.13 uur.
Document Outline