CRABV 51 COM 915
CRABV 51 COM 915
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMMISSION DE LA
J
USTICE
C
OMMISSIE VOOR DE
J
USTITIE
mardi dinsdag
18-04-2006 18-04-2006
Matin Voormiddag
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 915
18/04/2006
i
SOMMAIRE
INHOUD
Question de M. Stijn Bex à la vice-première
ministre et ministre de la Justice sur "Google et la
protection de la vie privée" (n° 11042)
1
Vraag van de heer Stijn Bex aan de vice-eerste
minister en minister van Justitie over "Google en
privacy" (nr. 11042)
1
Orateurs: Stijn Bex, Laurette Onkelinx, vice-
première ministre et ministre de la Justice
Sprekers: Stijn Bex, Laurette Onkelinx, vice-
eerste minister en minister van Justitie
Question de M. Melchior Wathelet au vice-premier
ministre et ministre de l'Intérieur et à la vice-
première ministre et ministre de la Justice sur "la
présence de Fehriye Erdal à Chypre" (n° 11076)
2
Vraag van de heer Melchior Wathelet aan de vice-
eerste minister en minister van Binnenlandse
Zaken en aan de vice-eerste minister en minister
van Justitie over "de aanwezigheid van Fehriye
Erdal in Cyprus" (nr. 11076)
2
Orateurs: Melchior Wathelet, président du
groupe cdH, Laurette Onkelinx, vice-première
ministre et ministre de la Justice
Sprekers: Melchior Wathelet, voorzitter van
de cdH-fractie, Laurette Onkelinx, vice-eerste
minister en minister van Justitie
Question de M. Melchior Wathelet à la vice-
première ministre et ministre de la Justice sur "la
lutte contre l'absentéisme scolaire" (n° 11077)
3
Vraag van de heer Melchior Wathelet aan de vice-
eerste minister en minister van Justitie over
"maatregelen tegen het schoolverzuim"
(nr. 11077)
3
Orateurs: Melchior Wathelet, président du
groupe cdH, Laurette Onkelinx, vice-première
ministre et ministre de la Justice
Sprekers: Melchior Wathelet, voorzitter van
de cdH-fractie, Laurette Onkelinx, vice-eerste
minister en minister van Justitie
Question de M. David Geerts à la vice-première
ministre et ministre de la Justice sur "l'action
menée par le parquet de Turnhout dans le milieu
du cyclisme" (n° 11092)
4
Vraag van de heer David Geerts aan de vice-
eerste minister en minister van Justitie over "de
actie van het parket van Turnhout in het
wielermilieu" (nr. 11092)
4
Orateurs: David Geerts, Laurette Onkelinx,
vice-première ministre et ministre de la Justice
Sprekers: David Geerts, Laurette Onkelinx,
vice-eerste minister en minister van Justitie
Question de M. Tony Van Parys à la vice-première
ministre et ministre de la Justice sur "l'arrêté royal
du 5
avril
2006 portant démission de
l'administrateur général de la Sûreté de l'État"
(n° 11147)
5
Vraag van de heer Tony Van Parys aan de vice-
eerste minister en minister van Justitie over "het
koninklijk besluit van 5
april
2006 houdende
ontslag van de administrateur-generaal van de
Staatsveiligheid" (nr. 11147)
5
Orateurs: Tony Van Parys, Laurette
Onkelinx, vice-première ministre et ministre
de la Justice
Sprekers: Tony Van Parys, Laurette
Onkelinx, vice-eerste minister en minister van
Justitie
Question de Mme Sabien Lahaye-Battheu à la
vice-première ministre et ministre de la Justice sur
"le retard encouru dans le traitement des
demandes visant à obtenir une habilitation de
sécurité pour les entreprises" (n° 11123)
6
Vraag van mevrouw Sabien Lahaye-Battheu aan
de vice-eerste minister en minister van Justitie
over "de achterstand in de behandeling van de
aanvragen voor een firmaveiligheidsmachtiging"
(nr. 11123)
6
Orateurs: Sabien Lahaye-Battheu, Laurette
Onkelinx, vice-première ministre et ministre
de la Justice
Sprekers: Sabien Lahaye-Battheu, Laurette
Onkelinx, vice-eerste minister en minister van
Justitie
Question de Mme Sabien Lahaye-Battheu à la
vice-première ministre et ministre de la Justice sur
"l'exécution des peines d'emprisonnement
subsidiaire" (n° 11124)
7
Vraag van mevrouw Sabien Lahaye-Battheu aan
de vice-eerste minister en minister van Justitie
over "het uitvoeren van vervangende
gevangenisstraffen" (nr. 11124)
7
Orateurs: Sabien Lahaye-Battheu, Laurette
Onkelinx, vice-première ministre et ministre
de la Justice
Sprekers: Sabien Lahaye-Battheu, Laurette
Onkelinx, vice-eerste minister en minister van
Justitie
Questions jointes de
8
Samengevoegde vragen van
8
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ii
- M. Tony Van Parys à la vice-première ministre et
ministre de la Justice sur "l'initiative de ne plus
poursuivre les petits délits" (n° 11219)
8
- de heer Tony Van Parys aan de vice-eerste
minister en minister van Justitie over "het niet
meer vervolgen van kleine misdrijven" (nr. 11219)
8
- M. Patrick De Groote à la vice-première ministre
et ministre de la Justice sur "l'initiative de ne plus
poursuivre les 'petits délits'" (n° 11226)
8
- de heer Patrick De Groote aan de vice-eerste
minister en minister van Justitie over "het niet
meer vervolgen van zogenaamde kleine
misdrijven" (nr. 11226)
8
- M. Bart Laeremans à la vice-première ministre et
ministre de la Justice sur "le classement sans
suite de petits délits" (n° 11229)
9
- de heer Bart Laeremans aan de vice-eerste
minister en minister van Justitie over "de
seponering van kleine misdrijven" (nr. 11229)
9
- M. Claude Marinower à la vice-première ministre
et ministre de la Justice sur "la liste d'infractions à
classer sans suite établie par le procureur
d'Audenarde" (n° 11240)
9
- de heer Claude Marinower aan de vice-eerste
minister en minister van Justitie over "de lijst van
de procureur van Oudenaarde van te seponeren
misdrijven" (nr. 11240)
9
- M. Guido De Padt à la vice-première ministre et
ministre de la Justice sur "la politique en matière
de classements sans suite" (n° 11247)
9
- de heer Guido De Padt aan de vice-eerste
minister en minister van Justitie over "het
seponeringsbeleid" (nr. 11247)
9
- M. Melchior Wathelet à la vice-première ministre
et ministre de la Justice sur "l'absence de
poursuites pour certains 'petits' délits" (n° 11257)
9
- de heer Melchior Wathelet aan de vice-eerste
minister en minister van Justitie over "het niet
meer vervolgen van sommige 'kleine' misdrijven"
(nr. 11257)
9
- M. Walter Muls à la vice-première ministre et
ministre de la Justice sur "l'initiative de ne plus
poursuivre les 'petits délits'" (n° 11261)
9
- de heer Walter Muls aan de vice-eerste minister
en minister van Justitie over "het niet meer
vervolgen van 'kleine misdrijven'" (nr. 11261)
9
Orateurs: Tony Van Parys, Patrick De
Groote, Bart Laeremans, Claude
Marinower, Guido De Padt, Melchior
Wathelet, président du groupe cdH, Walter
Muls, Laurette Onkelinx, vice-première
ministre et ministre de la Justice
Sprekers: Tony Van Parys, Patrick De
Groote, Bart Laeremans, Claude
Marinower, Guido De Padt, Melchior
Wathelet, voorzitter van de cdH-fractie, Walter
Muls, Laurette Onkelinx, vice-eerste minister
en minister van Justitie
Question de Mme Sabien Lahaye-Battheu à la
vice-première ministre et ministre de la Justice sur
"l'entrée en vigueur de la loi qui instaure une
troisième voie d'accès à la magistrature"
(n° 11125)
17
Vraag van mevrouw Sabien Lahaye-Battheu aan
de vice-eerste minister en minister van Justitie
over "de inwerkingtreding van de wet die een
derde toegangsweg tot de magistratuur opent"
(nr. 11125)
17
Orateurs: Sabien Lahaye-Battheu, Laurette
Onkelinx, vice-première ministre et ministre
de la Justice
Sprekers: Sabien Lahaye-Battheu, Laurette
Onkelinx, vice-eerste minister en minister van
Justitie
Questions jointes de
17
Samengevoegde vragen van
17
- M. Luc Goutry à la vice-première ministre et
ministre de la Justice sur "les problèmes
techniques persistants du complexe pénitentiaire
de Bruges" (n° 11146)
17
- de heer Luc Goutry aan de vice-eerste minister
en minister van Justitie over "aanslepende
technische problemen in het penitentiair complex
in Brugge" (nr. 11146)
17
- M. Patrick De Groote à la vice-première ministre
et ministre de la Justice sur "la grève au sein de
l'établissement pénitentiaire de Bruges" (n° 11176)
17
- de heer Patrick De Groote aan de vice-eerste
minister en minister van Justitie over "de
gevangenisstaking in Brugge" (nr. 11176)
17
Orateurs: Luc Goutry, Patrick De Groote,
Laurette Onkelinx, vice-première ministre et
ministre de la Justice
Sprekers: Luc Goutry, Patrick De Groote,
Laurette Onkelinx, vice-eerste minister en
minister van Justitie
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E SESSION DE LA
51
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2005
2006
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18/04/2006
1
COMMISSION DE LA JUSTICE
COMMISSIE VOOR DE JUSTITIE
du
MARDI
18
AVRIL
2006
Matin
______
van
DINSDAG
18
APRIL
2006
Voormiddag
______
La réunion publique est ouverte à 10 h 20 par Mme
Martine Taelman, présidente.
De vergadering wordt geopend om 10.20 uur door
mevrouw Martine Taelman, voorzitter.
01 Question de M. Stijn Bex à la vice-première
ministre et ministre de la Justice sur "Google et
la protection de la vie privée" (n° 11042)
01 Vraag van de heer Stijn Bex aan de vice-
eerste minister en minister van Justitie over
"Google en privacy" (nr. 11042)
01.01 Stijn Bex (sp.a-spirit) : Tout utilisateur de
Google expose en fait sa vie privée sur l'internet
étant donné que Google conserve
automatiquement toutes les recherches et les
adresses IP. Chaque utilisateur se voit également
attribuer un cookie, valable jusqu'en 2038. Toutes
les recherches peuvent théoriquement être
rattachées à des utilisateurs spécifiques par le biais
de l'adresse IP et du cookie.
Google pose des problèmes en termes de
protection de la vie privée. Google permet par
exemple également d'obtenir les données privées
d'un postulant. On peut par ailleurs se demander
dans quelle mesure les autorités peuvent
s'approprier des données et des recherches
effectuées par le biais de Google. Dans le cadre
d'une enquête menée aux Etats-Unis sur la
pornographie sur l'internet, un tribunal a récemment
décidé que Google devait collaborer avec les
autorités et communiquer 50 000 adresses internet.
Nous nous demandons si la loi belge sur la
protection de la vie privée est encore suffisante et
nous plaidons pour une sensibilisation du public
aux risques liés à Google. Aux Pays-Bas, le site
web ontgoogelen.nl a été récemment créé à cet
effet.
Google représente-t-il un danger sérieux pour la vie
privée ? Comment éviter que des informations à
caractère privé soient retrouvées par le biais d'un
moteur de recherche ? Serait-il opportun d'informer
la population sur le danger ainsi que sur les
moyens d'éviter que des informations à caractère
privé ne se retrouvent sur le net ?
01.01 Stijn Bex (sp.a-spirit): Wie gebruik maakt
van Google geeft feitelijk zijn privacy op het internet
op, aangezien Google alle zoekopdrachten en ip-
adressen automatisch bewaart. Iedere gebruiker
krijgt ook een cookie, dat tot 2038 geldig is. Via het
ip-adres en het cookie zijn alle zoekopdrachten in
theorie herleidbaar tot specifieke gebruikers.
Google zorgt voor privacyproblemen. Via Google
kunnen bijvoorbeeld ook privé-gegevens van een
sollicitant worden verkregen. Ook rijst de vraag in
hoeverre de overheid beslag kan leggen op
gegevens en zoekopdrachten die Google heeft
uitgevoerd. In de VS besliste de rechtbank onlangs
in het kader van een onderzoek naar porno op het
internet dat Google met de overheid moet
samenwerken en 50
000 webadressen moet
meedelen. Wij vragen ons af of de Belgische
privacywet nog volstaat en pleiten ervoor dat
mensen bewust worden gemaakt van de risico's
van Google. In Nederland bestaat daarvoor sinds
kort de website ontgoogelen.nl.
Vormt Google een ernstig gevaar voor de privacy?
Hoe kan men voorkomen dat privacygevoelige
informatie kan worden teruggevonden via een
zoekmachine? Is het aangewezen de bevolking te
informeren over het gevaar en over de
mogelijkheden om te vermijden dat
privacygevoelige informatie op het net terechtkomt?
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2
01.02 Laurette Onkelinx, ministre (en
néerlandais)
: Comme d'autres moteurs de
recherche, Google a recours à des « cookies »
pour identifier le surfeur en stockant les mots-clés
qu'il recherche et les adresses des sites qu'il visite.
L'utilisation de ces données peut déboucher sur
des violations de la vie privée. Certains services
imposés par Google, tels que desktop search, sont
beaucoup plus envahissants car, avec ces
derniers, il se peut qu'une copie de tous les
documents informatisés soit stockée sur l'internet.
Cette possibilité est explicitement évoquée dans les
conditions générales d'utilisation de G-mail.
Chaque utilisateur peut effacer les « cookies » en
passant par le menu d'Internet Explorer. Par
ailleurs, l'utilisation d'un moteur de recherche
implique l'acceptation des conditions d'utilisation.
Le secrétariat de la Commission de la protection de
la vie privée estime que Google peut être considéré
comme responsable du traitement de données
privées et qu'il est soumis à la loi du 8 décembre
1992 relative à la protection de la vie privée. Cette
loi limite les possibilités de stockage des données
et dispose qu'il doit toujours être possible de
modifier ou de supprimer des données et que
l'intéressé peut interdire toute utilisation de ces
informations.
La divulgation d'informations préventives ne relève
pas de ma compétence.
01.02 Minister Laurette Onkelinx (Nederlands):
Zoals andere zoekmotoren gebruikt Google cookies
om de surfer te identificeren door bij te houden
welke sleutelwoorden hij vraagt en welke sites hij
gebruikt. Het gebruik van deze gegevens kan een
aantasting van de privacy tot gevolg hebben.
Bepaalde diensten die door Google worden
opgelegd, zoals desktop search zijn veel
indringender omdat een kopie van alle
geïnformatiseerde documenten kan worden
achtergelaten op het internet. Dat staat uitdrukkelijk
in de algemene gebruiksvoorwaarden van G-mail.
Enerzijds kan elke gebruiker de cookies
verwijderen via het menu van Internet Explorer,
anderzijds aanvaardt men door gebruik te maken
van een zoekmotor de gebruiksvoorwaarden ervan.
Het secretariaat van de privacycommissie meent
dat Google verantwoordelijk kan worden gesteld
voor het verwerken van privé-gegevens en
onderworpen is aan de privacywet van 8 december
1992. Deze wet bepaalt dat gegevens slechts
beperkt kunnen worden bewaard, dat men altijd kan
vragen gegevens te wijzigen of te verwijderen en
dat men elk gebruik ervan kan verbieden.
Het verstrekken van preventieve informatie behoort
niet tot mijn bevoegdheid.
01.03 Stijn Bex (sp.a-spirit) : Le fait que Google
conserve des données jusqu'en 2038 est à tout le
moins en contradiction avec l'esprit de la loi sur la
protection de la vie privée. Google offre bien sûr de
nombreux avantages, pour lesquels les utilisateurs
sont peut-être prêts à renoncer à une partie de leur
vie privée, mais ils doivent toutefois être bien
conscients du problème. Il faut donc que les
autorités les informent à ce sujet. Si la ministre
n'est pas compétente dans ce dossier, à qui faut-il
s'adresser ?
01.03 Stijn Bex (sp.a-spirit): Dat Google gegevens
bewaart tot 2038 is minstens in strijd met de geest
van de privacywet. Google biedt natuurlijk ook vele
voordelen en de gebruikers zijn misschien wel
bereid om in ruil daarvoor een stukje privacy op te
geven, maar dan moeten zij zich wel bewust zijn
van het probleem. Daarom is het belangrijk dat de
overheid hen hierover informeert. Indien de minister
hiervoor niet bevoegd is, wie is het dan wel?
01.04 Laurette Onkelinx, ministre (en
néerlandais) : La prévention est une compétence
qui relève des Communautés.
01.04 Minister Laurette Onkelinx (Nederlands):
Preventie is een gemeenschapsbevoegdheid.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
02 Question de M. Melchior Wathelet au vice-
premier ministre et ministre de l'Intérieur et à la
vice-première ministre et ministre de la Justice
sur "la présence de Fehriye Erdal à Chypre"
(n° 11076)
02 Vraag van de heer Melchior Wathelet aan de
vice-eerste minister en minister van
Binnenlandse Zaken en aan de vice-eerste
minister en minister van Justitie over "de
aanwezigheid van Fehriye Erdal in Cyprus"
(nr. 11076)
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02.01 Melchior Wathelet (cdH): Avant les
vacances, la télévision turque NTV annonçait que
Mme Erdal avait été vue sur le territoire chypriote.
Les autorités turques auraient signalé aux autorités
chypriotes qu'elles recherchaient Mme Erdal.
Des mesures avaient-elles été prises à la suite de
cette information ? Un contact a-t-il été établi avec
les autorités chypriotes et turques sur le plan
policier et judiciaire ? Si oui, dans quel sens ?
Quelle est la situation actuelle de ce dossier, sans
dévoiler des informations confidentielles ?
02.01 Melchior Wathelet (cdH): Voor de
paasvakantie meldde de Turkse tv-zender NTV dat
Fehriye Erdal in Cyprus gesignaleerd zou zijn. De
Turkse autoriteiten zouden de Cypriotische
overheid hebben laten weten dat mevrouw Erdal in
Turkije geseind staat.
Heeft men wat met die informatie gedaan? Werd er
contact opgenomen met de Cypriotische en Turkse
autoriteiten op politioneel en juridisch niveau? Zo
ja, wat werd er besproken? Bepaalde informatie uit
het dossier is vertrouwelijk, maar kan u, afgezien
daarvan, de stand van zaken van het dossier
uiteenzetten?
02.02 Laurette Onkelinx, ministre (en français) :
Le 24 mars dernier, les médias turcs ont laissé
entendre que Mme Erdal aurait été aperçue sur l'île
de Chypre. Le même jour, les Affaires étrangères et
la Sûreté de l'État ont établi des contacts avec leurs
homologues turcs et chypriotes afin d'obtenir plus
d'informations. Des renseignements fournis par les
différentes autorités contactées, il est ressorti que
Mme Erdal n'avait pas été aperçue à Chypre.
Le parquet fédéral m'a indiqué que de nombreuses
sources s'étaient manifestées pour signaler la
présence de Mme Erdal en plusieurs endroits du
monde. Toutes les pistes sont examinées.
Certaines ont été jugées crédibles, d'autres moins.
Mais nous prenons très au sérieux toutes les
informations qui nous sont transmises au sujet de
Mme Erdal.
02.02 Minister Laurette Onkelinx (Frans): Op 24
maart jongstleden gaven de Turkse media te
kennen dat mevrouw Erdal op Cyprus gespot zou
zijn. Diezelfde dag nog hebben Buitenlandse Zaken
en de Veiligheid van de Staat contact opgenomen
met hun Turkse en Cypriotische collega's om meer
informatie te vragen. Uit de door de onderscheiden
gecontacteerde instanties verstrekte informatie
bleek dat mevrouw Erdal niet op Cyprus
gesignaleerd was.
Het federale parket laat mij weten dat vele getuigen
mevrouw Erdal op verschillende plaatsen in de
wereld gespot hebben. Alle tips worden
nagetrokken. Sommige tips werden geloofwaardig
bevonden, andere minder. Wij trekken alle
informatie die we krijgen over mevrouw Erdal
grondig na.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
03 Question de M. Melchior Wathelet à la vice-
première ministre et ministre de la Justice sur "la
lutte contre l'absentéisme scolaire" (n° 11077)
03 Vraag van de heer Melchior Wathelet aan de
vice-eerste minister en minister van Justitie over
"maatregelen tegen het schoolverzuim"
(nr. 11077)
03.01 Melchior Wathelet (cdH): La Libre Belgique
du 22 mars annonce votre intention d'adjoindre un
criminologue à chaque parquet de la jeunesse pour
travailler notamment à la lutte contre l'absentéisme
scolaire, en réponse à une demande du ministre de
l'Enseignement flamand qui suggère de poursuivre
les parents des enfants « brosseurs ».
Avez-vous consulté les gouvernements des
Communautés française ou germanophone
?
Quelle est leur position ?
Quel est l'apport d'un criminologue pour ce type de
03.01 Melchior Wathelet (cdH): In La Libre
Belgique van 22 maart wordt uw voornemen
aangekondigd om aan elk jeugdparket een
criminoloog toe te voegen die onder meer met de
strijd tegen het schoolverzuim zou worden belast.
Daarmee zou u inspelen op een verzoek van de
Vlaamse minister van Onderwijs die suggereert om
ouders van spijbelende kinderen te vervolgen.
Heeft u dienaangaande de regeringen van de
Franse en de Duitstalige Gemeenschap
geraadpleegd? Wat is hun standpunt ter zake?
Wat is de inbreng van een criminoloog in het kader
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mission ? Un psychologue, par exemple, pourrait
avoir une autre approche.
Quelles seront les missions et les pouvoirs de ces
personnes ?
van dat soort opdrachten? Een psycholoog zou
bijvoorbeeld voor een andere benadering kunnen
zorgen.
Wat zijn de taken en de bevoegdheden van de
betrokkenen?
03.02 Laurette Onkelinx, ministre (en français) :
L'article de La Libre Belgique est une interprétation
libre de ma réponse aux questions posées il y a
deux semaines environ par M. Marinower et Mme
Claes, par laquelle j'ai, en réalité, donné d'autres
informations.
Le ministre Vandenbroucke m'a envoyé, à titre
d'information, son plan d'action qui n'était, à
l'époque, pas encore définitif. En outre, une note
répertoriant les problèmes qui se posent, rédigée
en vue d'introduire des débats bilatéraux à ce sujet,
doit m'être envoyée. Je l'attends avant de prendre
une initiative.
Dans le cadre de la réforme de la loi de 1965, vingt-
sept criminologues seront adjoints aux parquets et
aux tribunaux de la jeunesse afin de les renforcer.
03.02 Minister Laurette Onkelinx (Frans): Het
artikel in La Libre Belgique is een vrije interpretatie
van mijn antwoord op de vragen die twee weken
geleden door de heer Marinower en mevrouw
Claes werden gesteld. In mijn antwoord had ik
eigenlijk andere elementen meegedeeld.
Minister Vandenbroucke heeft mij, ter informatie,
zijn actieplan meegedeeld dat indertijd nog niet
definitief was. Bovendien zal mij nog een nota
worden toegestuurd met een overzicht van de
problemen die ter zake rijzen. Die nota moet dienen
als inleiding voor de bilaterale debatten
dienaangaande. Ik wacht op die nota alvorens een
initiatief te nemen.
In het kader van de hervorming van de wet van
1965 zullen 27 criminologen aan de jeugdparketten
en rechtbanken worden toegevoegd.
Il est prématuré d'organiser des contacts avec la
Communauté française en la matière.
Cette tâche cadre avec les compétences de la
Justice, en exécution de la loi sur l'obligation
scolaire.
Les criminologues sont un apport important
demandé par les gens de terrain. On pourra leur
proposer plusieurs tâches, dont le rappel à la loi,
les tentatives de règlement amiable afin d'éviter un
renvoi devant le tribunal de la Jeunesse.
C'est toute la philosophie de la loi de 1965, dont
nous reparlerons cet après-midi.
Het is nog te vroeg om daarover reeds overleg te
plegen met de Franse Gemeenschap.
Overeenkomstig de wet op de schoolplicht behoort
die opdracht tot de bevoegdheden van Justitie.
De criminologen vormen een belangrijke inbreng
waarop de actoren in het veld hebben
aangedrongen. Men kan hun verscheidene taken
opleggen, zoals het uitspreken van een
terechtwijzing of het zoeken naar een minnelijke
schikking om te voorkomen dat de zaak naar de
jeugdrechtbank wordt verwezen.
Maar die benadering ligt in de lijn van de wet van
1965 waarop we vanmiddag zullen terugkomen.
03.03 Melchior Wathelet (cdH): Donc, c'est une
piste qui figurera parmi les points de discussion et
tout se fera en parfaite coordination avec les
Communautés.
03.03 Melchior Wathelet (cdH): Het gaat dus om
een denkspoor dat nog besproken zal worden en
bovendien zal over alles overleg met de
Gemeenschappen worden gepleegd.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
04 Question de M. David Geerts à la vice-
première ministre et ministre de la Justice sur
"l'action menée par le parquet de Turnhout dans
le milieu du cyclisme" (n° 11092)
04 Vraag van de heer David Geerts aan de vice-
eerste minister en minister van Justitie over "de
actie van het parket van Turnhout in het
wielermilieu" (nr. 11092)
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04.01 David Geerts (sp.a-spirit): Le parquet de
Turnhout a effectué quelques perquisitions dans les
milieux cyclistes.
Quels médicaments dopants a-t-on trouvé lors de
ces perquisitions et en quelle quantité ? Des
personnes ont-elles déjà été inculpées ?
04.01 David Geerts (sp.a-spirit): Het parket van
Turnhout heeft een aantal huiszoekingen gedaan in
het wielermilieu.
Welke middelen zijn daarbij gevonden en in welke
hoeveelheid? Werden er al personen in verdenking
gesteld?
04.02 Laurette Onkelinx, ministre (en
néerlandais) : Cette question porte sur le contenu
d'une enquête en cours. La communication relative
à ce dossier relève de la responsabilité du parquet.
En ma qualité de ministre de la Justice, je ne puis
fournir ces informations.
04.02 Minister Laurette Onkelinx (Nederlands):
Deze vraag gaat over de inhoud van een lopend
onderzoek. De communicatie daarover behoort tot
de verantwoordelijkheid van het parket. Als minister
van Justitie kan ik die informatie niet verstrekken.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
05 Question de M. Tony Van Parys à la vice-
première ministre et ministre de la Justice sur
"l'arrêté royal du 5 avril 2006 portant démission
de l'administrateur général de la Sûreté de l'État"
(n° 11147)
05 Vraag van de heer Tony Van Parys aan de
vice-eerste minister en minister van Justitie over
"het koninklijk besluit van 5 april 2006 houdende
ontslag van de administrateur-generaal van de
Staatsveiligheid" (nr. 11147)
05.01 Tony Van Parys (CD&V) : Peu après que
les médias ont annoncé que M. Koen Dassen aurait
retiré sa démission de sa fonction d'administrateur
général de la Sûreté de l'État, l'arrêté royal du
5 avril 2006 portant sa démission honorable a été
publié au Moniteur belge du 7 avril 2006.
M. Koen Dassen a-t-i, à un moment donné,
effectivement retiré sa démission ? Existe-t-il un
document écrit ? Pourquoi est-il éventuellement
revenu sur cette décision ? Une concertation a-t-
elle été organisée à ce sujet entre la ministre de la
Justice et le premier ministre ? Des promesses ont-
elles été faites à l'intéressé ? Pourquoi l'arrêté royal
n'a-t-il été publié que plusieurs mois après la
démission effective ?
Combien de candidats y a-t-il à sa succession ?
Toutes les candidatures sont-elles recevables ?
Les francophones entrent-ils en ligne de compte ?
Quand le nouvel administrateur général sera-t-il
nommé ?
05.01 Tony Van Parys (CD&V): Kort nadat de
media berichtten dat Koen Dassen zijn ontslag als
administrateur-generaal van de Staatsveiligheid
zou hebben ingetrokken, verscheen in het Belgisch
Staatsblad van 7 april het KB van 5 april 2006
houdende zijn eervol ontslag.
Heeft Koen Dassen inderdaad op een bepaald
ogenblik zijn ontslag ingetrokken? Bestaat er een
schriftelijk document? Waarom is hij eventueel op
die beslissing teruggekomen? Is er hierover overleg
geweest tussen de minister van Justitie en de
premier? Is er aan de betrokkene iets beloofd?
Waarom werd het KB pas maanden na het
eigenlijke ontslag gepubliceerd?
Hoeveel kandidaten zijn er voor de opvolging? Zijn
alle kandidaturen ontvankelijk? Komen Franstaligen
in aanmerking? Wanneer zal er een nieuwe
administrateur-generaal zijn?
05.02 Laurette Onkelinx, ministre (en
néerlandais): J'ai l'impression que M. Van Parys
veut provoquer une tempête dans un verre d'eau.
J'ai reçu la lettre de démission de M. Dassen le 30
janvier. J'ai estimé qu'il était préférable, pour que la
transition se déroule de manière optimale, de faire
coïncider l'arrêté de démission et l'arrivée du
nouvel administrateur général. Comme M. Dassen
s'est senti personnellement visé par la presse, il a
voulu revenir sur sa décision à un moment donné
05.02 Minister Laurette Onkelinx (Nederlands):
Ik heb de indruk dat de heer Van Parys een storm
in een glas water wil ontketenen.
Ik ontving de ontslagbrief van de heer Dassen op
30 januari. Om de overgang optimaal te laten
verlopen, vond ik het beter om het ontslagbesluit te
laten samenvallen met de komst van de nieuwe
administrateur-generaal. Omdat de heer Dassen
zich echter persoonlijk aangevallen voelde door de
pers, wou hij op een bepaald moment terugkomen
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pour pouvoir mieux assurer sa défense. Nous
avons alors - le premier ministre et mon cabinet -
pris contact avec lui pour connaître ses intentions
exactes. M. Dassen a confirmé sa démission le 30
mars et j'ai donc décidé de faire acter celle-ci
officiellement par arrêté royal, étant entendu qu'en
attendant l'entrée en fonction d'un successeur,
l'équipe dirigeante pouvait bien sûr rester en place.
L'arrêté ministériel instaurant un comité de
sélection destiné à formuler un avis à propos des
candidatures a été publié dans la même édition du
Moniteur belge, le 7 avril. J'ai créé ce comité pour
que la procédure soit la plus objective possible. Il
se compose du président du collège des
procureurs généraux, du président du comité R, de
l'administrateur délégué de Selor et de son adjoint
bilingue. Ce comité jugera de la recevabilité des
candidatures, des qualités professionnelles et des
aptitudes à diriger des candidats. Il formulera un
rapport à ce sujet dans les meilleurs délais.
J'ai reçu six lettres de candidature dans le délai
imparti et une dernière par la suite. Je ne souhaite
pas me prononcer à propos de la recevabilité des
candidatures, cela ressortit à la compétence du
comité. Je prendrai définitivement position dès que
le comité aurait fait son rapport.
op zijn beslissing om zich beter te kunnen
verdedigen. Zowel de eerste minister als mijn
kabinet hebben dan met hem contact opgenomen
om te achterhalen wat hij juist van plan was. De
heer Dassen heeft op 30 maart zijn ontslag
bevestigd. Ik heb daarop beslist om het ontslag
officieel te laten acteren bij KB, met dien verstande
dat in afwachting van het aantreden van een
opvolger, het leidende team natuurlijk kan
aanblijven.
In dezelfde editie van het Belgisch Staatsblad van 7
april staat ook het ministerieel besluit tot oprichting
van een selectiecomité dat advies moet geven over
de kandidaturen. Ik heb dit comité opgericht om de
procedure zoveel mogelijk te objectiveren. Het
bestaat uit de voorzitter van het college van
procureurs-generaal, de voorzitter van het Comité I,
de afgevaardigd bestuurder van Selor en zijn
tweetalige adjunct. Het comité zal de
ontvankelijkheid van de kandidaturen en de
professionele en leidinggevende kwaliteiten van de
kandidaten beoordelen en daarover zo snel
mogelijk verslag uitbrengen.
Op de vervaldatum had ik zes sollicitatiebrieven
ontvangen, daarna bereikte mij er nog één. Ik wil
mij niet uitspreken over de ontvankelijkheid van
deze kandidaturen, dat laat ik over aan het comité.
Van zodra dit verslag heeft uitgebracht, zal ik een
definitief standpunt innemen.
05.03 Tony Van Parys (CD&V): Etant donné qu'il
s'agit d'une démission honorable, le gouvernement
estime manifestement que M. Dassen n'a rien à se
reprocher dans un certain nombre de dossiers
importants. L'arrêté royal relatif à sa démission
occulte toutefois la vérité étant donné qu'il n'est fait
nulle part mention du fait qu'il a d'abord présenté sa
démission pour ensuite la retirer avant de
finalement renoncer à la retirer.
05.03 Tony Van Parys (CD&V): Aangezien het om
een eervol ontslag gaat, is de regering duidelijk van
mening dat de heer Dassen in een aantal grote
dossiers niets te verwijten valt. Het koninklijk besluit
over zijn ontslag strookt echter niet met de
waarheid, aangezien nergens melding wordt
gemaakt van het feit dat hij eerst zijn ontslag heeft
aangeboden, het vervolgens heeft ingetrokken, en
vervolgens die intrekking heeft herroepen.
La ministre confirme-t-elle son engagement selon
lequel le nouvel administrateur général sera
néerlandophone ? Ne craint-elle dès lors pas qu'il
sera très difficile de faire un choix parmi les
candidats actuels ?
Bevestigt de minister haar engagement dat de
nieuwe administrateur-generaal Nederlandstalig zal
zijn? Vreest ze dan niet dat de keuze uit de huidige
kandidaten heel moeilijk zal zijn?
05.04 Laurette Onkelinx, ministre (en français) :
En effet, à partir du moment où l'administrateur
général adjoint est francophone, le premier doit être
néerlandophone.
Pour le surplus, si l'avis de M. Van Parys est,
certes, fort intéressant, je me fie davantage au
comité de quatre spécialistes que j'ai chargé de
sélectionner les candidats.
05.04 Minister Laurette Onkelinx (Frans): Het
klopt dat, wanneer de adjunct-administrateur-
generaal Franstalig is, de administrateur-generaal
Nederlandstalig moet zijn.
De mening van de heer Van Parys mag dan wel
hoogst interessant zijn, toch heb ik meer
vertrouwen in het comité van vier specialisten dat
de opdracht kreeg de kandidaten te selecteren.
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L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
06 Question de Mme Sabien Lahaye-Battheu à la
vice-première ministre et ministre de la Justice
sur "le retard encouru dans le traitement des
demandes visant à obtenir une habilitation de
sécurité pour les entreprises" (n° 11123)
06 Vraag van mevrouw Sabien Lahaye-Battheu
aan de vice-eerste minister en minister van
Justitie over "de achterstand in de behandeling
van de aanvragen voor een
firmaveiligheidsmachtiging" (nr. 11123)
06.01 Sabien Lahaye-Battheu (VLD) : Des
entreprises de plus en plus nombreuses éprouvent
des difficultés à introduire des offres pour des
marchés publics sans finalité militaire mais pour
lesquels une habilitation de sécurité est requise.
Une telle habilitation peut être accordée sur avis
favorable du SPF Économie et de la Sûreté de
l'État mais cette dernière est manifestement
confrontée à un sérieux arriéré.
La ministre est-elle au fait de cet arriéré ? Pourrait-
elle fournir un aperçu des dossiers en cours de
traitement ? Quelles mesures prendra-t-elle pour
remédier aux problèmes ? Dans quel délai pense-t-
elle que cet arriéré sera résorbé ?
06.01 Sabien Lahaye-Battheu (VLD): Steeds
meer bedrijven ondervinden moeilijkheden om
offertes in te dienen voor overheidsopdrachten met
niet-militair doel waarvoor wel een
veiligheidsmachtiging vereist is. Na een gunstig
advies door de Veiligheid van de Staat en de FOD
Economie kan een machtiging worden toegekend,
maar blijkbaar kampt de staatsveiligheid met een
aanzienlijke achterstand.
Is de minister op de hoogte van deze vertraging?
Kan ze een overzicht geven van de dossiers die in
behandeling zijn? Welke maatregelen zal ze nemen
om de problemen weg te werken? Tegen wanneer
denkt ze dat de achterstand weggewerkt zal zijn?
06.02 Laurette Onkelinx, ministre (en
néerlandais) : Lors du transfert à la police fédérale
du personnel du service général du Renseignement
et de la Sécurité des Forces armées, il a été décidé
que la Sûreté de l'État rédigerait désormais les avis
en vue de l'attribution ou non d'une habilitation de
sécurité aux entreprises. La Sûreté de l'État ne
disposait initialement pas du personnel nécessaire
à cet effet mais a veillé dans l'intervalle à ce que
quelques membres du personnel puissent démarrer
la procédure d'attribution des habilitations. La
Sûreté de l'État s'emploie également à standardiser
les procédures et à éviter un traitement
discriminatoire dans les dossiers militaires et non
militaires.
06.02 Minister Laurette Onkelinx (Nederlands):
Bij het overhevelen van personeel van de
algemene dienst Inlichtingen en Veiligheid van de
Krijgsmacht naar de federale politie, werd beslist
dat voortaan de Veiligheid van de Staat de
adviezen zou opstellen voor het al dan niet geven
van een veiligheidsmachtiging aan bedrijven. De
staatsveiligheid had hiervoor eerst niet voldoende
personeel, maar zorgde er intussen voor dat enkele
personeelsleden de procedure voor het toekennen
van machtigingen kunnen opstarten. De
staatsveiligheid werkt ook aan het standaardiseren
van de procedures en het vermijden van een
discriminatoire behandeling in militaire en niet-
militaire dossiers.
Trente-cinq dossiers sont actuellement en cours de
traitement. Sept procédures en vue de la délivrance
d'une autorisation ont déjà été entamées en mars
2006. Les autres dossiers seront traités dans les
mois à venir en fonction de la date de la demande
et de l'urgence de l'offre. La Sûreté de l'Etat espère
avoir résorbé le retard actuel pour le mois de
septembre 2006.
Momenteel zijn er 35 dossiers in behandeling. In
maart 2006 werden al zeven procedures om een
machtiging toe te kennen, opgestart. De rest zal de
komende maanden worden behandeld op basis
van de datum van aanvraag en de urgentie van de
offerte. De Veiligheid van Staat hoopt tegen
september 2006 de huidige achterstand weg te
werken.
06.03 Sabien Lahaye-Battheu (VLD) : Les
entreprises en question se réjouiront de cette
réponse positive.
06.03 Sabien Lahaye-Battheu (VLD): De
bedrijven in kwestie zullen blij zijn met dit positief
antwoord.
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07 Question de Mme Sabien Lahaye-Battheu à la
vice-première ministre et ministre de la Justice
sur "l'exécution des peines d'emprisonnement
subsidiaire" (n° 11124)
07 Vraag van mevrouw Sabien Lahaye-Battheu
aan de vice-eerste minister en minister van
Justitie over "het uitvoeren van vervangende
gevangenisstraffen" (nr. 11124)
07.01 Sabien Lahaye-Battheu (VLD) : Un juge
pénal qui inflige une amende dans un de ses
jugements prononce toujours une peine
d'emprisonnement subsidiaire au cas où l'amende
ne serait pas payée. Dans la pratique, ces peines
d'emprisonnement ne sont cependant jamais
exécutées.
La ministre peut-elle nous communiquer le nombre
de peines d'emprisonnement subsidiaires
réellement exécutées ? Quelle est l'utilité de cette
peine accessoire ?
07.01 Sabien Lahaye-Battheu (VLD): Een
strafrechter die in zijn vonnis een boete oplegt,
spreekt altijd een vervangende gevangenisstraf uit
voor het geval dat de boete niet betaald wordt. In
de praktijk worden deze gevangenisstraffen echter
nooit uitgevoerd.
Kan de minister cijfers geven van het aantal
vervangende gevangenisstraffen die wel werden
uitgevoerd? Wat is het nut van deze bijkomende
straf?
07.02 Laurette Onkelinx, ministre (en
néerlandais) : L'article 40 du Code pénal oblige le
juge à prononcer une peine d'emprisonnement
subsidiaire lorsqu'il inflige une amende. Si le
condamné ne paie pas l'amende, il est procédé à
une enquête de solvabilité qui peut mener à
l'exécution forcée ou à l'exécution de la peine
d'emprisonnement.
L'initiative d'exécution de la peine ressortit au
ministère public. En 2003, 1.256 peines
d'emprisonnement subsidiaires ont été exécutées.
En 2004, ce chiffre a été de 811 et en 2005 il a été
de 606. Étant donné que divers scénarios sont
ensuite possibles, on ne dispose pas du nombre de
peines d'emprisonnement effectivement purgées.
07.02 Minister Laurette Onkelinx (Nederlands):
Artikel 40 van het Strafwetboek verplicht de rechter
een boetevervangende gevangenisstraf uit te
spreken als hij een boete oplegt. Als de
veroordeelde de boete niet betaalt, wordt
overgegaan tot een onderzoek van de solvabiliteit.
Dit kan leiden tot een gedwongen uitvoering of de
uitvoering van de gevangenisstraf.
Het initiatief tot de strafuitvoering ligt bij het
openbaar ministerie. In 2003 ging het om 1 256
boetevervangende gevangenisstraffen die ten
uitvoer werden gelegd, in 2004 om 811 en in 2005
om 606. Er bestaan geen cijfergegevens over het
aantal gevangenisstraffen die effectief werden
ondergaan, omdat verschillende scenario's
mogelijk zijn.
Lors du calcul de la date d'admissibilité de la
libération conditionnelle, les peines
d'emprisonnement subsidiaires sont
comptabilisées.
Il ne fait aucun doute que la peine
d'emprisonnement subsidiaire constitue un moyen
de pression. Je n'ambitionne donc nullement son
abolition.
Bij de berekening van de toelaatbaarheidsdatum
voor de voorwaardelijke invrijheidstelling worden de
vervangende gevangenisstraffen in aanmerking
genomen.
Dat de vervangende gevangenisstraf een
intimiderend drukkingsmiddel is, staat buiten kijf. Ik
ambieer dus geenszins de afschaffing ervan.
07.03 Sabien Lahaye-Battheu (VLD): Je déduis
des statistiques de la ministre qu'au cours des
dernières années, le nombre de causes imposant
une peine d'emprisonnement subsidiaire a
fortement baissé. En général, la peine
d'emprisonnement subsidiaire n'est pas exécutée,
surtout pour un défaut de paiement d'une amende.
Je constate que la ministre adhère à mon plaidoyer
pour la non-abolition de la peine d'emprisonnement
subsidiaire.
07.03 Sabien Lahaye-Battheu (VLD): Uit de
cijfers van de minister leid ik af dat het aantal zaken
waarbij een vervangende gevangenisstraf wordt
opgelegd, de voorbije jaren sterk is gedaald. Vooral
bij het niet betalen van een boete wordt de
vervangende gevangenisstraf over het algemeen
niet uitgevoerd.
Ik stel vast dat de minister zich aansluit bij mijn
pleidooi om de vervangende gevangenisstraf niet af
te schaffen.
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L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
08 Questions jointes de
- M. Tony Van Parys à la vice-première ministre et
ministre de la Justice sur "l'initiative de ne plus
poursuivre les petits délits" (n° 11219)
- M. Patrick De Groote à la vice-première ministre
et ministre de la Justice sur "l'initiative de ne
plus poursuivre les 'petits délits'" (n° 11226)
- M. Bart Laeremans à la vice-première ministre
et ministre de la Justice sur "le classement sans
suite de petits délits" (n° 11229)
- M. Claude Marinower à la vice-première ministre
et ministre de la Justice sur "la liste d'infractions
à classer sans suite établie par le procureur
d'Audenarde" (n° 11240)
- M. Guido De Padt à la vice-première ministre et
ministre de la Justice sur "la politique en matière
de classements sans suite" (n° 11247)
- M. Melchior Wathelet à la vice-première ministre
et ministre de la Justice sur "l'absence de
poursuites pour certains 'petits' délits" (n° 11257)
- M. Walter Muls à la vice-première ministre et
ministre de la Justice sur "l'initiative de ne plus
poursuivre les 'petits délits'" (n° 11261)
08 Samengevoegde vragen van
- de heer Tony Van Parys aan de vice-eerste
minister en minister van Justitie over "het niet
meer vervolgen van kleine misdrijven" (nr. 11219)
- de heer Patrick De Groote aan de vice-eerste
minister en minister van Justitie over "het niet
meer vervolgen van zogenaamde kleine
misdrijven" (nr. 11226)
- de heer Bart Laeremans aan de vice-eerste
minister en minister van Justitie over "de
seponering van kleine misdrijven" (nr. 11229)
- de heer Claude Marinower aan de vice-eerste
minister en minister van Justitie over "de lijst van
de procureur van Oudenaarde van te seponeren
misdrijven" (nr. 11240)
- de heer Guido De Padt aan de vice-eerste
minister en minister van Justitie over "het
seponeringsbeleid" (nr. 11247)
- de heer Melchior Wathelet aan de vice-eerste
minister en minister van Justitie over "het niet
meer vervolgen van sommige 'kleine' misdrijven"
(nr. 11257)
- de heer Walter Muls aan de vice-eerste minister
en minister van Justitie over "het niet meer
vervolgen van 'kleine misdrijven'" (nr. 11261)
08.01 Tony Van Parys (CD&V) : Les déclarations
du procureur du Roi d'Audenarde relatives à la non-
poursuite des petits délits, comme les bagarres
dans les cafés, les vols à l'étalage et les insultes,
ont été approuvées par M.
Dewael et donc
également par le gouvernement. Il s'agit bien
entendu d'un très mauvais signal, à l'adresse des
acteurs potentiels comme à celle des victimes
éventuelles.
Comment la ministre de la Justice réagit-elle aux
propos du procureur et de son collègue ? S'est-elle
déjà concertée avec M. Dewael ? Est-il exact que
les petits délits échapperont dorénavant aux
poursuites ? De quels délits s'agira-t-il, le cas
échéant ? Une directive à l'attention de l'ensemble
des arrondissements judiciaires sera-t-elle
rédigée ?
08.01 Tony Van Parys (CD&V): De verklaringen
van de procureur des Konings van Oudenaarde
over de niet-vervolging van kleine misdrijven, zoals
caféruzies, winkeldiefstallen en beledigingen,
werden gesteund door minister Dewael en eigenlijk
dus ook door de regering. Dit is natuurlijk een
volslagen verkeerd signaal, zowel aan potentiële
daders als aan potentiële slachtoffers.
Wat is de reactie van de minister van Justitie op de
woorden van de procureur en van haar collega?
Heeft zij al overleg gepleegd met minister Dewael?
Klopt het dat kleine misdrijven voortaan aan
vervolging zullen ontsnappen? Om welke
misdrijven gaat het dan? Zijn er plannen voor een
richtlijn ten behoeve van alle gerechtelijke
arrondissementen?
08.02 Patrick De Groote (N-VA) : L'initiative du
procureur du Roi d'Audernarde a été approuvée la
semaine dernière par le ministre de l'Intérieur qui
souhaite même l'étendre à d'autres
arrondissements judiciaires et zones de police. Un
tel signal est bien sûr très mauvais et ne fera
qu'accroître le sentiment d'insécurité.
08.02 Patrick De Groote (N-VA): Het initiatief van
de procureur des Konings van Oudenaarde werd
vorige week gesteund door de minister van
Binnenlandse Zaken, die het zelfs wil uitgebreid
zien naar andere gerechtelijke arrondissementen
en politiezones. Dit is vanzelfsprekend een totaal
verkeerd signaal, dat het onveiligheidsgevoel alleen
maar in de hand zal werken.
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La ministre était-elle déjà au courant de la position
du procureur du Roi d'Audenarde ? Partage-t-elle
son point de vue et celui du ministre de l'Intérieur ?
Le point de vue du procureur en question a-t-il fait
l'objet d'une discussion préalable avec le procureur
général de son ressort ? Le collège des procureurs
généraux s'est-il déjà exprimé sur cette question ?
La ministre a-t-elle l'intention de prendre une
initiative à l'égard des arrondissements judiciaires ?
Was de minister al op de hoogte van de visie van
de procureur des Konings van Oudenaarde? Deelt
ze zijn standpunt en dat van de minister van
Binnenlandse Zaken? Werd het standpunt van de
betrokken procureur vooraf besproken met de
procureur-generaal van zijn rechtsgebied? Heeft
het college van procureurs-generaal zich al
uitgesproken over deze aangelegenheid? Is de
minister van plan een initiatief te nemen ten
aanzien van de gerechtelijke arrondissementen?
08.03 Bart Laeremans (Vlaams Belang) : Les
déclarations du procureur du Roi d'Audenarde sont
franchement aberrantes. Elles entraînent la
disparition totale de la confiance des citoyens dans
le fonctionnement de la justice. Certains petits
indépendants je pense notamment aux
exploitants de stations-service envisageront
certainement à l'avenir de se faire justice eux-
mêmes.
Début février, la ministre de la Justice s'était
exprimée sur la poursuite de petits délits. À la suite
de protestations, elle a rapidement dû revenir sur
ses déclarations selon lesquelles les parquets ne
sont pas des bureaux d'encaissement et qu'ils ne
doivent par conséquent pas s'occuper des délits
relatifs aux pompes à essence.
08.03 Bart Laeremans (Vlaams Belang): De
uitspraken van de procureur des Konings van
Oudenaarde zijn ronduit waanzinnig te noemen. Ze
leiden tot het volledig wegsmelten van het
vertrouwen van de burger in de werking van het
gerecht. Sommige kleine zelfstandigen ik denk
bijvoorbeeld aan uitbaters van benzinestations -
zullen ongetwijfeld overwegen om voortaan het
recht in eigen handen te nemen.
Begin februari sprak de minister van Justitie zich uit
over de vervolging van kleine misdrijven. Haar
woorden dat de parketten geen incassobureaus zijn
en zich bijgevolg niet moeten bezighouden met
benzinepompmisdrijven, moest ze na protest snel
weer inslikken.
Dans un premier temps, les propos du procureur
concerné ont été approuvés, d'abord par le ministre
de l'Intérieur et ensuite par le conseiller en sécurité
du gouvernement, M. De Ruyver. Ce n'est que
lorsque le premier ministre lui-même a eu des
échos de la levée de boucliers provoquée par ces
propos qu'il a nié le fait que certains délits seraient
dorénavant classés sans suite. Cette situation
chaotique au sein du gouvernement ne contribue
bien évidemment pas à restaurer la confiance du
citoyen en la Justice.
Quelle est l'opinion de Mme Onkelinx quant aux
propos du procureur ? Partage-t-elle son point de
vue ou l'a t-elle déjà rappelé à l'ordre ? La ministre
approuve-t-elle la réaction de M. Dewael ? Cette
question a-t-elle fait l'objet de discussions au sein
du gouvernement ?
De uitspraken van de betrokken procureur werden
in eerste instantie gesteund, eerst door de minister
van Binnenlandse Zaken en daarna door de
veiligheidsadviseur van de regering, de heer De
Ruyver. Het was pas toen de premier zelf weet
kreeg van de storm van protest dat hij ontkende dat
bepaalde misdrijven voortaan niet meer zouden
worden vervolgd. Deze chaos bij de regering is
natuurlijk niet van aard om het vertrouwen van de
burger in het gerecht te herstellen.
Wat is de mening van minister Onkelinx over de
uitspraken van de procureur? Deelt ze deze visie of
heeft ze hem ondertussen al teruggefloten? Gaat zij
akkoord met de reactie van minister Dewael? Werd
deze aangelegenheid doorgepraat in de schoot van
de regering?
08.04 Claude Marinower (VLD) : Un représentant
du parquet anversois vient régulièrement en
commission Sécurité Intégrale de la ville d'Anvers
afin de donner des précisions quant à la politique
en matière de poursuites. À cette occasion, l'on
indique quels délits sont poursuivis pour des
raisons d'opportunité et lesquels ne le sont pas.
Une telle liste de priorités ne peut pas rester figée ;
elle doit être fixée spécifiquement pour chaque
arrondissement, ce qu'a confirmé le ministre de
08.04 Claude Marinower (VLD): In de commissie
Integrale Veiligheid van de stad Antwerpen komt
een vertegenwoordiger van het Antwerpse parket
regelmatig het vervolgingsbeleid toelichten. Bij die
gelegenheid wordt er aangegeven welke misdrijven
wegens opportuniteitsredenen worden vervolgd en
welke niet. Een dergelijke prioriteitenlijst mag geen
statisch gegeven zijn, maar moet arrondissement
per arrondissement worden vastgelegd. Dit werd, in
zijn reactie op de uitspraken van de procureur des
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l'Intérieur dans sa réaction aux propos du procureur
du Roi d'Audenarde. À cette occasion, M. Dewael a
également plaidé en faveur d'une meilleure
harmonisation entre les missions du parquet et
celles de la police.
Konings van Oudenaarde, bevestigd door de
minister van Binnenlandse Zaken, die bij die
gelegenheid ook een betere afstemming van het
takenpakket van het parket op dat van de politie
bepleitte.
J'ai cru comprendre que le procureur d'Audenarde
entendait simplifier les procédures dans la mesure
du possible et que personne ne plaidait pour
l'impunité. On relèvera un certain cynisme dans le
fait que le responsable de la sécurité du Vlaams
Belang soit lui-même suspecté d'une dizaines de
faits. Par l'intermédiaire de M. Dewinter, il a par
ailleurs fait publier sur son site internet la liste
anversoise des petites infractions concernées,
alors que le Vlaams Belang avait estimé la veille
encore qu'il était scandaleux que les actes non
poursuivis soient rendus publics.
Des accords sont conclus avec les parquets. Mme
Reyniers, du parquet d'Anvers, a rappelé à juste
titre que ce dernier devait traiter un total de 50 000
dossiers par an, rien que pour cette région. Il est
impossible de poursuivre chaque fait. De plus,
d'autres méthodes mènent à de meilleurs résultats.
À Gand, des procès-verbaux simplifiés sont
délivrés depuis longtemps pour les infractions
mineures.
Se base-t-on partout sur des plans de sécurité
régionaux ? Je suppose que certains faits ne sont
pas poursuivis par exemple parce que l'auteur n'a
pas été retrouvé ou parce qu'il existe des solutions
plus rapides. Par ailleurs, la loi relative aux
sanctions administratives dans les communes a été
adoptée récemment. Le parti de M. Laeremans
n'est jamais intervenu dans ce débat. Il ressort des
statistiques de divers arrondissements que cette loi
offre une réelle solution pour des faits qui n'étaient
plus poursuivis. Dans quels arrondissements ce
système est-il déjà appliqué ? Va-t-on organiser
rapidement une concertation avec le collège des
procureurs généraux ?
Ik heb begrepen dat de Oudenaardse procureur wil
vereenvoudigen waar mogelijk en dat niemand voor
straffeloosheid pleit. Het is cynisch dat de
veiligheidsverantwoordelijke van het Vlaams
Belang zelf verdacht wordt van een tiental feiten.
Via de heer Dewinter liet hij de Antwerpse lijst van
kleine misdrijven bovendien publiceren op zijn
website, hoewel het Vlaams Belang het de dag
ervoor nog schandalig vond dat niet vervolgde
daden openbaar werden gemaakt.
Er worden afspraken gemaakt met de parketten.
Mevrouw Reyniers van het Antwerpse parket
herinnerde er terecht aan dat er in Antwerpen
alleen al 50 000 dossiers per jaar zijn. Het is
onmogelijk om elk feit te vervolgen. Overigens
leiden andere methodes tot betere resultaten. In
Gent worden trouwens al een hele tijd verkorte
processen-verbaal opgesteld voor kleinere
misdrijven.
Wordt er overal gewerkt met regionale
veiligheidsplannen? Ik neem aan dat sommige
feiten niet worden vervolgd, bijvoorbeeld omdat de
dader niet wordt gevonden of omdat er snellere
oplossingen zijn. Bovendien werd niet lang geleden
de wet inzake gemeentelijke administratieve
sancties goedgekeurd. De partij van de heer
Laeremans is in dat debat nooit tussenbeide
gekomen. Uit cijfers uit diverse arrondissementen
blijkt dat de wet een oplossing biedt voor feiten die
niet meer vervolgd werden. In welke
arrondissementen wordt het systeem al toegepast?
Komt er snel overleg met het college van
procureurs-generaal?
08.05 Guido De Padt (VLD) : Le procureur
d'Audenarde, M. Daens, a annoncé la semaine
dernière son souhait que la police consacre moins
d'heures-homme aux délits dont on sait à l'avance
qu'ils seront très probablement classés sans suite.
L'effervescence suscitée est quelque peu exagérée
car il y a plus d'un an, le procureur s'expliquait déjà
à ce sujet dans l'InfoRevue. À l'époque, il avait
déclaré avoir établi une liste de faits susceptibles
de déboucher sur un classement sans suite en
ajoutant toutefois qu'il ne s'agissait pas d'un gage
d'impunité. Pour le procureur, l'objectif consistait à
libérer de la capacité pour d'autres affaires ainsi
que pour des activités préventives dans le cadre de
08.05 Guido De Padt (VLD): De Oudenaardse
procureur Daens kondigde vorige week aan dat hij
wil dat de politie minder manuren besteedt aan
misdrijven waarvan men op voorhand met grote
waarschijnlijkheid weet dat ze op een sepot zullen
uitlopen. De ontstane commotie is wat overdreven,
want meer dan een jaar geleden gaf de procureur
al uitleg in InfoRevue. Toen zei hij dat hij een lijst
had opgemaakt met feiten die voor seponeren in
aanmerking komen, maar hij voegde eraan toe dat
dat geen vrijgeleide is voor straffeloosheid. Het was
volgens de procureur de bedoeling capaciteit vrij te
maken voor andere zaken en voor preventieve
activiteiten in het kader van community policing.
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la police de proximité (« community policing »).
La circulaire COL8/2005 du collège des procureurs
généraux prévoyait déjà qu'un délit tel que l'abus
de confiance impliquant un préjudice inférieur à 200
euros devait être réglé par le biais d'un procès-
verbal simplifié. Ces procès-verbaux ne sont plus
transmis au parquet et sont donc automatiquement
classés sans suite. Il n'y a donc rien de neuf. Les
classements sans suite étaient déjà habituels
lorsque l'opposition démocratique actuelle était
encore au pouvoir.
La ministre doit aujourd'hui informer de manière
plus transparente parce qu'une perception erronée
s'est formée et que le citoyen a le sentiment que
certains faits peuvent être commis impunément.
Combien de comportements répréhensibles, et
lesquels, ont été classés sans suite en 2004 et en
2005 pour des motifs d'opportunité ? La ministre
avait-elle été informée directement ou
indirectement de l'initiative du procureur
d'Audenarde ? Soutient-elle sa politique ? Quels
comportements répréhensibles énumérés dans la
circulaire COL8/2005 ont-ils déjà été réglés par le
biais d'un procès-verbal simplifié ? De combien de
dossiers s'agit-il ? Quelle capacité policière et
judiciaire supplémentaire faut-il pour que tous les
comportements répréhensibles classés sans suite
pour des motifs d'opportunité soient effectivement
poursuivis ?
Ook in rondzendbrief COL8/2005 van het college
van procureurs-generaal stond al te lezen dat een
misdrijf zoals misbruik van vertrouwen met een
nadeel van minder dan 200 euro via een
vereenvoudigd proces-verbaal moet worden
afgehandeld. Die processen-verbaal gaan niet
meer naar het parket en worden dus automatisch
geseponeerd. Er is dus niets nieuws onder de zon.
Ook toen de huidige democratische oppositie nog
aan het bewind was, werd geseponeerd.
Omdat een verkeerde perceptie is ontstaan en de
burger de indruk krijgt dat sommige feiten
straffeloos kunnen worden begaan, moet de
minister nu helder communiceren.
Hoeveel en welke strafbare gedragingen werden in
2004 en 2005 geseponeerd om
opportuniteitsredenen? Was de minister
rechtstreeks of onrechtstreeks op de hoogte van
het initiatief van de Oudenaardse procureur? Staat
ze achter zijn beleid? Welke in COL8/2005
opgesomde strafbare gedragingen werden al
afgehandeld via een vereenvoudigd proces-
verbaal? Om hoeveel dossiers gaat het? Hoeveel
bijkomende politie- en gerechtscapaciteit is nodig
om alle strafbare gedragingen die nu om
opportuniteitsredenen worden geseponeerd,
daadwerkelijk te vervolgen?
08.06 Melchior Wathelet (cdH) : Selon certains
quotidiens flamands, le procureur du Roi
d'Audenaerde aurait établi une liste de petits délits
que le parquet ne poursuivrait plus, pour des
raisons d'opportunité.
Le ministre de l'Intérieur souhaite étendre cette
initiative à tous les arrondissements judiciaires et à
toutes les zones de police.
La FEDIS s'est insurgée, à juste titre, contre cette
décision en rappelant que les vols dans les
magasins représentent annuellement plus d'1% du
chiffre d'affaires du secteur de la distribution.
Dire que certains délits ne seront plus poursuivis
comme tels pose un vrai problème.
Étiez-vous au courant de la politique de classement
sans suite menée par le parquet d'Audenaerde ?
Quelle est votre position à cet égard ? Cette priorité
a-t-elle été choisie en accord avec vous ? Que
pensez-vous de l'annonce des petits délits qui ne
seront plus poursuivis ?
08.06 Melchior Wathelet (cdH): Volgens een
aantal Vlaamse kranten zou de procureur des
Konings van Oudenaarde een lijst hebben
opgesteld met kleine misdrijven die het parket, om
opportuniteitsredenen, niet langer zou vervolgen.
De minister van Binnenlandse Zaken wil dat
initiatief tot alle gerechtelijke arrondissementen en
tot alle politiezones uitbreiden.
FEDIS heeft terecht tegen die beslissing
geprotesteerd en wijst erop dat de winkeldiefstallen
jaarlijks meer dan 1 procent van de omzet van de
distributiesector uitmaken.
Het vormt dan ook een probleem dat gesteld wordt
dat bepaalde misdrijven als dusdanig niet meer
zullen worden vervolgd.
Was u op de hoogte van het seponeringsbeleid van
het parket van Oudenaarde?
Wat is uw mening daaromtrent? Werd die prioriteit
in samenspraak met de justitieminister vastgesteld?
Wat vindt u ervan dat de kleine misdrijven naar
aanleiding waarvan geen vervolging meer zal
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Comment et dans quel arrondissement cette
politique est-elle menée ? Quels sont les délits
concernés ?
Partagez-vous l'idée du ministre de l'Intérieur de
soutenir cette initiative et de l'étendre à l'ensemble
du pays ?
Comment cette initiative s'intègre-t-elle dans la
note-cadre de sécurité intégrale des 30 et 31 mars
2004, dans le plan national de sécurité et dans les
directives de politique criminelle adoptées par vous-
même et par le Collège des procureurs généraux ?
worden ingesteld, openbaar worden gemaakt?
Hoe en in welk arrondissement wordt zo'n beleid
gevoerd? Om welke misdrijven gaat het?
Meent u, met de minister van Binnenlandse Zaken,
dat dit initiatief moet worden toegejuicht en in de
rest van het land navolging verdient?
Hoe kadert dit initiatief in de kadernota integrale
veiligheid van 30 en 31 maart 2004, in het nationaal
veiligheidsplan en in de richtlijnen van het
strafrechtelijk beleid die door u en door het college
van procureurs-generaal werden goedgekeurd?
Une concertation avec le Collège des procureurs
généraux est-elle prévue ? Une concertation avec
le ministre de l'Intérieur est-elle planifiée ?
Partagez-vous l'ensemble de ses propos ?
Vous avez déclaré vouloir simplifier le travail
policier pour des infractions de moindre importance.
Pouvez-vous préciser comment vous envisagez
cette simplification et quelles sont ces infractions ?
Is er een overleg met het College van procureurs-
generaal gepland? Zal er tevens met de minister
van Binnenlandse Zaken worden overlegd? Staat u
achter al diens uitlatingen?
U heeft verklaard dat u het werk van de politie voor
kleinere misdrijven wil vereenvoudigen. Kan u
toelichten hoe u die vereenvoudiging ziet en om
welke misdrijven het precies gaat?
08.07 Walter Muls (sp.a-spirit): Le procureur
d'Audenarde a dit d'une part que certains faits
feraient l'objet d'un procès-verbal simplifié, ce que
je puis comprendre. Il a d'autre part évoqué dans
ce cadre les rapports simplifiés et les classements
sans suite automatiques, ce qui risque selon
certains d'entraîner un phénomène d'impunité. Je
puis comprendre que l'on procède à des
classements sans suite pour des motifs
d'opportunité mais les victimes ont le droit de savoir
qu'elles peuvent encore se constituer partie civile
ou procéder à une citation directe. Le procureur
d'Audenarde demandera-t-il que ces informations
soient communiquées aux victimes et aux auteurs
des faits ?
La ministre a-t-elle eu un entretien avec le ministre
de l'Intérieur à propos des déclarations faites par le
procureur ? Celui-ci s'est-il concerté avec le conseil
des procureurs du Roi, le ministre de la Justice ou
le ministre de l'Intérieur ? Chaque arrondissement
mène sa propre politique. Ne serait-il pas temps de
mener, en ce qui concerne les classements sans
suite, une politique basée sur le modèle
néerlandais ?
08.07 Walter Muls (sp.a-spirit): De Oudenaardse
procureur zei enerzijds dat voor bepaalde feiten
een vereenvoudigd proces-verbaal zal worden
opgesteld, wat ik kan begrijpen. Anderzijds had hij
het over de vereenvoudigde verslagen en
automatische sepots in dat verband, wat volgens
sommigen tot straffeloosheid zal leiden. Ik kan
ermee leven dat er wordt geseponeerd om
opportuniteitsredenen, maar de slachtoffers hebben
het recht te weten dat ze zich nog burgerlijke partij
kunnen stellen of rechtstreeks kunnen dagvaarden.
Zal de Oudenaardse procureur de opdracht geven
die informatie aan slachtoffers en daders mee te
delen?
Heeft minister Onkelinx over de uitspraken van de
procureur overleg gepleegd met de minister van
Binnenlandse Zaken? Heeft de Oudenaardse
procureur overlegd met de raad van procureurs des
Konings, de minister van Justitie of de minister van
Binnenlandse Zaken? Het beleid verschilt van
arrondissement tot arrondissement. Wordt het niet
tijd voor een sepotbeleid naar Nederlands model?
08.08 Laurette Onkelinx, ministre (en
néerlandais): L'initiative du procureur du Roi à
Audenarde est une initiative locale, dont je n'ai pas
été avertie au préalable. J'ai demandé au procureur
général à Gand de m'éclairer sur le sujet et
j'aborderai le problème avec le Collège des
procureurs généraux.
08.08 Minister Laurette Onkelinx (Nederlands):
Het initiatief van de procureur des Konings te
Oudenaarde is een lokaal initiatief waarover ik
vooraf niet werd ingelicht. Ik vroeg de procureur-
generaal te Gent uitleg en zal deze problematiek
met het College van procureurs-generaal
bespreken.
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procureurs généraux.
Entre-temps, le procureur du Roi à Audenarde m'a
indiqué qu'il ne s'agit pas d'instaurer une forme
d'impunité pour certains délits, mais bien d'éviter le
plus possible tout travail inutile aux services de
police. Je vérifierai si ceci est compatible avec la
circulaire COL 8/2005 du collège des procureurs
généraux. La philosophie en est qu'en cas
d'enquête policière autonome (EPA), les services
de police peuvent procéder eux-mêmes, sans
mandat du parquet, à une série de mesures
d'enquête - comme l'audition de témoins, par
exemple. Lorsque le dossier EPA parvient au
parquet, le procureur du Roi se prononce au cas
par cas à propos de l'opportunité de poursuivre. Le
système EPA n'entraîne donc aucunement une
déresponsabilisation des services de police.
L'initiative prise à Audenarde instaure semble-t-il
une nouvelle procédure, en plus du procès-verbal
simplifié et de l'EPA. Pour certaines catégories de
délits moins graves commis par une catégorie bien
précise d'auteurs et qui sont le plus souvent
classés sans suite par le parquet pour des motifs
d'opportunité, un procès-verbal simplifié est dressé
et immédiatement transmis au procureur du Roi.
Celui-ci doit alors décider s'il convenait ou non
d'appliquer une version simplifiée de l'EPA. Le
procès-verbal est classé sans suite ou des devoirs
supplémentaires sont ordonnés.
De procureur des Konings te Oudenaarde liet mij
ondertussen weten dat het niet de bedoeling is een
vorm van straffeloosheid voor bepaalde misdrijven
in te voeren, maar zoveel mogelijk nutteloos werk
voor de politiediensten te vermijden. Ik zal nagaan
of dit in overeenstemming is met de rondzendbrief
COL 8/2005 van het college van procureurs-
generaal. De filosofie daarvan is, dat bij het
ambtshalve politioneel onderzoek (APO) de
politiediensten zelf een aantal
onderzoeksmaatregelen kunnen uitvoeren,
bijvoorbeeld het verhoren van getuigen, zonder
opdracht van het parket. Wanneer het APO-dossier
op het parket terechtkomt, oordeelt de procureur
des Konings geval per geval over de opportuniteit
van de vervolging. De APO-regeling is dan ook
geen deresponsabilisering van de politiediensten.
Het initiatief te Oudenaarde voert blijkbaar een
nieuwe procedure in naast het vereenvoudigd
proces-verbaal en het APO. Bij bepaalde
categorieën van minder ernstige misdrijven
gepleegd door een bepaalde categorie van daders
en die om opportuniteitsredenen meestal worden
geseponeerd door het parket, wordt een
vereenvoudigd proces-verbaal opgesteld dat direct
naar de procureur des Konings wordt doorgestuurd.
Deze moet dan nagaan of de APO-light al dan niet
mocht worden toegepast. Dan wordt het proces-
verbaal zonder gevolg geklasseerd, anders worden
bijkomende opdrachten gegeven.
La version simplifiée de l'EPA dépasse donc
manifestement la portée de la circulaire. La police
est en effet informée à l'avance du fait que
certaines catégories d'infractions mineures seront
classées sans suite. Si cette situation devait
entraîner un déresponsabilisation, elle est
inacceptable. Le ministre de l'Intérieur a déclaré
qu'il appuyait cette initiative, mais il l'a fait sans se
concerter avec moi-même et avec le
gouvernement.
J'attends les explications du procureur du Roi
d'Audenarde et du procureur général de Gand
avant de m'exprimer sur cette version simplifiée de
l'EPA. Je ne souhaite certainement pas instaurer
une impunité institutionnalisée de certains délits. Le
parquet doit continuer à examiner au cas par cas si
des poursuites s'imposent.
Blijkbaar gaat de APO-light dus verder dan de
rondzendbrief: er wordt namelijk op voorhand aan
de politie meegedeeld dat bepaalde categorieën
van minder ernstige misdrijven zonder gevolg
zullen worden geklasseerd. Als dit zou leiden tot
een deresponsabilisering, dan is dat
onaanvaardbaar. De minister van Binnenlandse
Zaken verklaarde dit initiatief te steunen, maar
deed dit zonder overleg met mij en de regering.
Ik wacht op de uitleg van de procureur des Konings
te Oudenaarde en de procureur-generaal te Gent
om mij over deze APO-light uit te spreken. Ik wil
zeker geen geïnstitutionaliseerde straffeloosheid
van bepaalde misdrijven. Het parket moet geval per
geval blijven nagaan of vervolging aangewezen is.
08.09 Tony Van Parys (CD&V) : La ministre
estime à juste titre que le classement sans suite de
certains délits et l'institutionnalisation de l'impunité
sont inacceptables. Je me réjouis de ce que Mme
Onkelinx rappelle son collègue M. Dewael et le
08.09 Tony Van Parys (CD&V): De minister vindt
systematisch seponeren van bepaalde misdrijven
en een geïnstitutionaliseerde straffeloosheid terecht
onaanvaardbaar. Het is goed dat minister Onkelinx
haar collega Dewael en de procureur des Konings
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procureur du Roi d'Audenarde à l'ordre. Obliger les
victimes à déposer plainte avec constitution de
partie civile est en contradiction avec le respect des
droits des victimes.
te Oudenaarde terugfluit. De slachtoffers
verplichten tot een klacht met burgerlijke
partijstelling is in strijd met het respect voor de
rechten van de slachtoffers.
08.10 Patrick De Groote (N-VA) : La position de
Mme Onkelinx est claire : elle réprouve l'initiative
du procureur du Roi d'Audenarde et le soutien qu'y
a donné M. Dewael. Le fait que la société attende
de la victime qu'elle se constitue partie civile
entraîne une politique de poursuites passive. Les
autorités doivent veiller à ce que la politique de
poursuites soit active. L'initiative du procureur du
Roi d'Audenarde contribue à un estompement de la
norme.
08.10 Patrick De Groote (N-VA): Het signaal van
minister Onkelinx is duidelijk: zij wijst het initiatief
van de procureur des Konings te Oudenaarde en
de steun van minister Dewael ervoor af. Dat de
maatschappij van het slachtoffer verwacht dat het
zich burgerlijke partij stelt, leidt tot een passief
vervolgingsbeleid. De overheid moet zorgen voor
een actief vervolgingsbeleid. Het initiatief van
Oudenaarde leidt tot normvervaging.
08.11 Bart Laeremans (Vlaams Belang) : Le
noeud du problème est le manque d'effectifs au
sein des parquets. Ceux-ci sont dans l'incapacité
de traiter les dizaines de milliers de dossiers qui
affluent chaque année. Cette situation ne date pas
d'hier et la ministre actuelle n'y apporte, en
connaissance de cause, pas davantage de solution
que ses prédécesseurs. Les dossiers classés sans
suite sont innombrables pour des raisons
d'opportunité, faute de personnel et de moyens. On
s'indigne de ce qu'un membre du Vlaams Belang a
placé une circulaire de la ville d'Anvers sur son site
internet alors que le procureur du Roi d'Audenarde
a lui-même lancé l'information. Les documents qui
indiquent quels délits ne seront plus poursuivis
existent effectivement. C'est un signal d'impunité.
08.11 Bart Laeremans (Vlaams Belang): De kern
van het probleem is de onderbemanning van de
parketten. Zij kunnen die tienduizenden dossiers
per jaar niet aan. Dat is een heel oud probleem en
ook deze minister lost het bewust niet op. Er wordt
massaal geseponeerd om opportuniteitsredenen bij
gebrek aan personeel en middelen. Men ergert zich
over het feit dat iemand van Vlaams Belang een
rondzendbrief van Antwerpen op de website
plaatste, maar de procureur des Konings te
Oudenaarde lanceerde zelf de informatie. De
documenten die aangeven welke misdrijven niet
meer zullen worden vervolgd bestaan echt. Dit is
een signaal voor straffeloosheid.
Je suis déçu que la ministre n'offre pas de
perspectives aux indépendants, qui ont déjà le
sentiment aujourd'hui que leurs plaintes ne sont
pas prises au sérieux. Des méthodes plus efficaces
peuvent certainement être trouvées pour le dépôt
de la plainte, par exemple par le biais du courrier
électronique, comme le propose Unizo. Les
commerçants pourraient avoir l'autorisation
d'afficher des photos des auteurs. L'efficacité de
cette méthode a déjà été démontrée.
Le procureur et le ministre de l'Intérieur ont, en
effet, été rappelés à l'ordre mais aucune autre
initiative n'est prise.
Ik ben ontgoocheld dat de minister aan de
zelfstandigen geen perspectieven biedt. Nu al
hebben zij het gevoel dat hun klachten niet ernstig
worden genomen. Er kan zeker gezocht worden
naar efficiëntere methodes om aangifte te doen, bij
voorbeeld via e-mail, zoals Unizo voorstelt. Men
zou ook de winkeliers toestemming kunnen geven
om beelden van de daders op te hangen. Het is
reeds gebleken dat dit werkt.
De procureur en de minister van Binnenlandse
Zaken zijn wel teruggefloten, maar verder gebeurt
er niets.
08.12 Claude Marinower (VLD): Personne n'a
plaidé pour l'impunité. Nous demandons seulement
que l'on respecte l'autonomie des parquets. Les
projets de politique zonaux et les listes de priorités
ne datent pas d'hier. Le classement pour des motifs
d'opportunité a toujours existé, M. Van Parys le sait
pertinemment.
08.12 Claude Marinower (VLD): Niemand heeft
gepleit voor straffeloosheid. We vragen alleen
respect voor de autonomie van de parketten. De
zonale beleidsplannen en de prioriteitenlijsten
bestaan al langer dan vandaag. Het sepot om
opportuniteitsredenen heeft al altijd bestaan, zoals
de heer Van Parys zeer goed weet.
08.13 Tony Van Parys (CD&V): Oui, mais on n'a 08.13 Tony Van Parys (CD&V): Ja, maar er werd
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jamais opéré par catégories !
nooit met categorieën gewerkt!
08.14 Claude Marinower (VLD): En tout cas, je ne
comprends pas qu'un jour, l'on dénonce la
révélation de listes de priorités et qu'un autre jour,
l'on publie personnellement une telle liste sur un
site web.
08.14 Claude Marinower (VLD): Ik begrijp in elk
geval niet hoe men de ene dag kan aanklagen dat
prioriteitenlijsten bekend raken en de andere dag
zelf zo'n lijst op een website kan zetten.
08.15 Bart Laeremans (Vlaams Belang): C'est
justement pour dénoncer leur existence !
08.15 Bart Laeremans (Vlaams Belang): Om aan
te klagen dat ze bestaan!
08.16 Claude Marinower (VLD): MM. Dewinter et
Annemans sont depuis longtemps au courant de
leur existence. Sans doute s'impose-t-il en
l'occurrence de « privilégier la propre liste » ?
Nous ne pouvons que nous réjouir d'une meilleure
harmonisation des tâches de la police et des
parquets, ce qui permettra de décharger ces
derniers. Une telle évolution contribuera également
à la réduction de l'arriéré judiciaire.
08.16 Claude Marinower (VLD): De heren
Dewinter en Annemans weten al lang van hun
bestaan af. Hier geldt waarschijnlijk "eigen lijst
eerst"?
Een betere afstemming tussen politie en parket,
waardoor het parket ontlast wordt, is iets wat we
alleen maar kunnen toejuichen. Dit zal er ook toe
bijdragen de gerechtelijke achterstand in te perken.
Extra magistraten werven alleen lost niets op. Het
kader van deze parketten is trouwens al volledig.
08.17 Guido De Padt (VLD) : Je regrette de ne
pas avoir reçu de chiffres de la part de la ministre.
M. Van Parys devrait lire la circulaire COM8/2005
du collège des procureurs généraux. Je sais bien
que les EPO sont transmises aux parquets, mais
on ne peut en dire autant des procès-verbaux
simplifiés, auxquels on a recours pour des faits qui
sont clairement décrits par la circulaire.
Je pense que la politique des classements sans
suite mérite un débat. J'ai demandé des
explications claires, mais je ne les ai hélas pas
obtenues.
08.17 Guido De Padt (VLD): Ik betreur dat ik geen
cijfers heb gekregen van de minister. De heer Van
Parys moet eens de rondzendbrief COM8/2005 van
het college van procureurs-generaal lezen. Ik weet
ook wel dat de APO's naar de parketten gaan,
maar daarnaast zijn er ook nog de vereenvoudigde
processen-verbaal die niet naar het parket gaan en
die gebruikt worden voor feiten die duidelijk in die
rondzendbrief omschreven worden.
Ik denk dat het seponeringsbeleid een debat
verdient. Ik heb een duidelijke uitleg gevraagd,
maar heb die helaas niet gekregen.
08.18 Melchior Wathelet (cdH) : La réponse de la
ministre consiste à dire chaque fois qu'il s'agit
d'initiatives personnelles du procureur du Roi
d'Audenarde et du ministre de l'Intérieur. Je le
regrette. Un procureur du Roi fait une conférence
de presse annonçant qu'un certain nombre
d'infractions ne seront plus poursuivies : ce genre
d'initiative aurait pu être prise avec l'accord des
procureurs généraux et de la ministre.
J'en arrive au ministre de l'Intérieur : un procureur
du Roi fait une déclaration et il intervient, en disant
que cette décision devrait s'étendre à d'autres
parquets, sans consulter la ministre de la Justice.
Une réflexion avec la ministre sur cette question
aurait été utile, pour éviter ce type de dérapage.
08.18 Melchior Wathelet (cdH): De minister
antwoordt telkens weer dat het om een persoonlijk
initiatief gaat van de procureur des Konings van
Oudenaarde en van de minister van Binnenlandse
Zaken. Dat vind ik jammer. Een procureur des
Konings houdt een persconferentie waarop hij
aankondigt dat men voor bepaalde overtredingen
niet langer vervolgd zal worden. Dat soort
aankondigingen had men met goedvinden van de
procureurs-generaal en de minister kunnen doen.
Een procureur des Konings doet dus bepaalde
uitspraken, en de minister van Binnenlandse Zaken
haakt erop in met de mededeling dat die beslissing
uitgebreid moet worden tot andere parketten,
zonder de minister van Justitie daarin te kennen.
Het ware wellicht nuttig geweest om hierover met
de minister te overleggen, om dat soort situaties
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La ministre nous a fait clairement savoir qu'il n'y
aurait pas de classement sans suite globalisé d'un
certain nombre de délits. Il est regrettable que l'on
ait dû parler de la conférence de presse du
procureur du Roi d'Audenarde et de la déclaration
du ministre de l'Intérieur.
waarin men zich duidelijk vergaloppeert, te
vermijden.
De minister van Justitie heeft ons verzekerd dat
men zeker geen globaal sepositiebeleid zal voeren
ten aanzien van bepaalde misdrijven. Het is
betreurenswaardig dat we de nodige woorden vuil
hebben moeten maken aan de persconferentie van
de procureur des Konings van Oudenaarde en de
uitspraak van de minister van Binnenlandse Zaken.
08.19 Walter Muls (sp.a-spirit) : Je me réjouis que
la ministre confirme qu'il appartient à un magistrat
de décider de classer sans suite ou non et qu'il
n'existe dès lors pas de classement sans suite
automatique.
08.19 Walter Muls (sp.a-spirit): Het verheugt mij
dat de minister bevestigt dat het altijd een
magistraat is die beslist of er geseponeerd wordt of
niet, en dat er dus geen automatisch sepot is.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
09 Question de Mme Sabien Lahaye-Battheu à la
vice-première ministre et ministre de la Justice
sur "l'entrée en vigueur de la loi qui instaure une
troisième voie d'accès à la magistrature"
(n° 11125)
09 Vraag van mevrouw Sabien Lahaye-Battheu
aan de vice-eerste minister en minister van
Justitie over "de inwerkingtreding van de wet die
een derde toegangsweg tot de magistratuur
opent" (nr. 11125)
09.01 Sabien Lahaye-Battheu (VLD): La loi
ouvrant une troisième voie d'accès à la
magistrature a été publiée au Moniteur belge du 13
mai 2005. La loi permet aux avocats ayant une
longue expérience au barreau de ne plus devoir
présenter qu'un examen oral. La ministre avait
annoncé en septembre de l'année dernière que la
loi entrerait en vigueur au 1er janvier 2006 mais
l'arrêté d'exécution nécessaire à l'entrée en vigueur
de la loi n'a toujours pas été publié. Quels sont les
motifs de ce retard ? Quand l'arrêté royal en
question sera-t-il publié ?
09.01 Sabien Lahaye-Battheu (VLD): De wet die
een derde toegangsweg naar de magistratuur
opent, verscheen op 13 mei 2005 in het Belgisch
Staatsblad. De wet maakt het mogelijk dat
advocaten met een lange ervaring aan de balie
enkel nog een mondeling examen moeten
afleggen. In september vorig jaar zei de minister
dat de wet van kracht zou worden op 1 januari
2006, maar het daartoe vereiste uitvoeringsbesluit
is nog altijd niet gepubliceerd. Vanwaar die
vertraging? Wanneer wordt het KB gepubliceerd?
09.02 Laurette Onkelinx, ministre (en
néerlandais) : En novembre de l'année dernière,
deux requêtes en annulation de la loi ont été
déposées auprès de la Cour d'arbitrage. J'ai fait
examiner la possibilité d'instaurer malgré tout ladite
réglementation. La loi entrera en vigueur au 30 mai.
L'arrêté royal sera signé dans les jours qui viennent
et sera ensuite publié dans les meilleurs délais. Le
Conseil supérieur de la justice devra toutefois tenir
compte du fait que la loi fait l'objet d'une requête en
annulation. Compte tenu de tous les délais à
respecter, il ne sera procédé à aucune nomination
avant l'arrêt de la Cour d'arbitrage, de manière à
garantir la sécurité juridique.
09.02 Minister Laurette Onkelinx (Nederlands): In
november vorig jaar zijn bij het Arbitragehof twee
verzoekschriften ingediend tot nietigverklaring van
de wet. Ik heb de mogelijkheid laten onderzoeken
om de regeling desondanks in werking te laten
treden. De wet zal op 30 mei van kracht worden.
Het KB wordt in de komende dagen ondertekend
en zal vervolgens zo snel mogelijk worden
gepubliceerd. Het arrest van het Arbitragehof wordt
verwacht voor september-december, zodat het
mogelijk moet zijn reeds een eerste examen in te
richten. De Hoge Raad voor de Justitie zal er wel
rekening mee moeten houden dat de wet het
voorwerp is van een verzoek tot vernietiging.
Rekening houdend met alle termijnen zal er geen
benoeming plaatsvinden voordat het Arbitragehof
hierover een arrest velt, wat de rechtszekerheid
garandeert.
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L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
10 Questions jointes de
- M. Luc Goutry à la vice-première ministre et
ministre de la Justice sur "les problèmes
techniques persistants du complexe pénitentiaire
de Bruges" (n° 11146)
- M. Patrick De Groote à la vice-première ministre
et ministre de la Justice sur "la grève au sein de
l'établissement pénitentiaire de Bruges"
(n° 11176)
10 Samengevoegde vragen van
- de heer Luc Goutry aan de vice-eerste minister
en minister van Justitie over "aanslepende
technische problemen in het penitentiair complex
in Brugge" (nr. 11146)
- de heer Patrick De Groote aan de vice-eerste
minister en minister van Justitie over "de
gevangenisstaking in Brugge" (nr. 11176)
10.01 Luc Goutry (CD&V) : Début décembre,
j'avais déjà posé plusieurs questions à la ministre
sur les problèmes techniques persistants à la
prison de Bruges. La ministre avait confirmé leur
existence et annoncé une série de mesures mais
les problèmes persistent néanmoins. Le toit fuit, le
système central de contrôle est encore tombé en
panne ce vendredi, les pièces détachées
nécessaires ne sont pas disponibles.
Cette situation constitue une menace pour la
sécurité du personnel et est également synonyme
d'un important surcroît de travail. De plus,
l'absence de sections médicales dans les prisons
de Lantin et de Saint-Gilles augmente encore la
charge de travail. Le personnel demande dès lors
qu'il soit immédiatement remédié aux défaillances
techniques ou que le personnel soit renforcé par
vingt membres de personnel supplémentaires.
À quels problèmes s'est-on déjà attelé depuis début
décembre
? Pourquoi les réunions de suivi
mensuelles promises n'ont-elles pas eu lieu ?
Comment la ministre entend-elle réagir face au
mécontentement du personnel ? L'effectif sera-t-il
renforcé ? La ministre peut-elle donner un relevé de
tous les problèmes techniques ?
10.01 Luc Goutry (CD&V): Begin december
stelde ik de minister al enkele vragen over de
aanslepende technische problemen in de
gevangenis van Brugge. De minister erkende het
bestaan ervan en kondigde een aantal maatregelen
aan, maar de problemen blijven aanslepen. Het dak
lekt, het centrale besturingssysteem viel vrijdag nog
volledig uit, vervangingsstukken blijken niet
voorhanden.
Deze toestand vormt een bedreiging voor de
veiligheid van het personeel en levert hen ook heel
wat meer werk op. Daarenboven neemt de
werkdruk toe door het ontbreken van medische
afdelingen in de gevangenissen van Lantin en Sint-
Gillis. Het personeel vraagt daarom om de
technische mankementen onmiddellijk aan te
pakken of om twintig extra mankrachten in te
zetten.
Welke mankementen werden al aangepakt sinds
begin december? Waarom gingen de beloofde
maandelijkse opvolgingsvergaderingen niet door?
Hoe zal de minister reageren op de ontevredenheid
van het personeel? Komen er extra
personeelsleden? Kan de minister een overzicht
geven van alle technische problemen?
10.02 Patrick De Groote (N-VA) : Les lacunes
techniques de la prison de Bruges posent en effet
un grand nombre de problèmes. Ainsi, le personnel
est obligé d'ouvrir les portes des cellules
individuellement avec une clé. Par ailleurs, les
consultations et les admissions dans la section
médicale ne font qu'augmenter en raison de la
fermeture d'infirmeries dans d'autres prisons,
cependant qu'aucune nouvelle infirmerie ne voit le
jour.
Le personnel des prisons exige l'affectation de vingt
personnes supplémentaires afin de mieux faire face
à la charge de travail. La direction locale estime
qu'un total de douze à quatorze personnes seraient
nécessaires, tandis que les autorités centrales
10.02 Patrick De Groote (N-VA): De technische
mankementen in de gevangenis van Brugge
leveren inderdaad heel wat problemen op. Zo moet
het personeel de celdeuren individueel met een
sleutel openen. Daarnaast nemen de consultaties
en opnames in de medische afdeling alleen maar
toe door het sluiten en niet openen van
ziekenboegen in andere gevangenissen.
Het gevangenispersoneel eist twintig extra
personeelsleden om de werkdruk aan te kunnen.
De lokale directie meent dat er twaalf tot veertien
mensen nodig zijn, de centrale overheid begroot de
nood op zes personen. Kan de minister deze
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estiment les besoins à six personnes. La ministre
peut-elle expliquer ces différences
d'appréciations ? Mettra-t-elle du personnel à la
disposition de cet établissement ?
Est-il exact que les problèmes techniques seraient
dus à un manque d'entretien ? Quel a été le coût
des entretiens réalisés au cours des dernières
années ? Qui en est responsable ? La ministre
connaît-elle la date du début des travaux ainsi que
leur durée ?
verschillen in cijfers verklaren? Zal ze personeel ter
beschikking stellen?
Klopt het dat de technische mankementen te wijten
zijn aan een gebrek aan onderhoud? Hoeveel heeft
dit onderhoud de voorbije jaren gekost? Wie is
hiervoor verantwoordelijk? Heeft de minister zicht
op de aanvang en de duur van de
onderhoudswerken?
10.03 Laurette Onkelinx, ministre (en
néerlandais): A la prison de Bruges, certaines
portes, installations de sonorisation, systèmes
d'alarme et caméras sont commandés par un
système informatique central comportant une série
de sous-centraux. Les portes des cellules sont
équipées d'une serrure mécanique.
L'installation brugeoise date des années 1980 et a
été entretenue depuis par le biais d'un contrat de
maintenance. En 2006, le prix de l'entretien des
mécanismes de fermeture s'élevait à 422
020
euros. En raison de la vétusté de l'installation,
certaines pièces ne sont plus disponibles. C'est
pourquoi il a été procédé à partir de décembre
2005 au remplacement du dispositif de commande
de certains sous-centraux, qui sont désormais
opérationnels. La reprise de ces centraux par le
central principal aura lieu au cours des prochaines
semaines.
L'idéal serait bien sûr de remplacer complètement
le système existant. Cela relève de la Régie des
Bâtiments, à laquelle j'ai adressé un courrier dans
ce sens en décembre.
Des réunions ont eu lieu le 23 mars et le 10 avril
avec la Régie des Bâtiments et l'entrepreneur
chargé de la maintenance. Elles ont donné lieu à
une offre tendant à rendre l'installation à nouveau
opérationnelle à court terme. Cependant, les
montants sont tels qu'une adjudication publique est
indispensable. Les travaux devraient débuter d'ici à
la fin de 2006. Ils dureront six mois et coûteront un
million d'euros environ.
Le 31 mars, le comité de concertation de base a
proposé d'affecter provisoirement et
exceptionnellement six agents supplémentaires aux
endroits où le système électronique ne fonctionne
pas. La situation sera évaluée sur la base de
l'avancement de la réparation des sous-centraux
électroniques.
10.03 Minister Laurette Onkelinx (Nederlands):
In de gevangenis van Brugge worden sommige
deuren, omroepinstallaties, alarmsystemen en
camera's gestuurd door een centraal
computersysteem met een aantal subcentra. De
celdeuren werken met een mechanisch slot.
De installatie in Brugge dateert uit de jaren tachtig
en werd sindsdien onderhouden via een
onderhoudscontract. De kostprijs in 2006 voor het
onderhoud van de sloten bedroeg 422 020 euro.
Doordat de installatie zo verouderd is, zijn bepaalde
onderdelen niet meer te krijgen. Sinds december
2005 werd daarom gestart met de vervanging van
de stuurinstallatie van een aantal subcentra, die
intussen in werking zijn. De overname van deze
centra door de hoofdcentrale zal de komende
weken gebeuren.
Een volledige vervanging van het bestaande
systeem is natuurlijk de ideale oplossing. Dit is de
bevoegdheid van de Regie der Gebouwen. Ik heb
haar in december een schrijven in die zin gestuurd.
Op 23 maart en 10 april vonden vergaderingen
plaats met de Regie der Gebouwen en de
aannemer die instaat voor het onderhoud. Dat heeft
geresulteerd in een offerte om op korte termijn de
installatie weer operationeel te maken. De
bedragen zijn echter zo hoog dat het uitschrijven
van een overheidsopdracht noodzakelijk is. Tegen
eind 2006 zou men met de werken beginnen, die
zes maanden zullen duren en ongeveer een miljoen
euro zullen kosten.
Het basisoverlegcomité stelde op 31 maart voor om
tijdelijk en uitzonderlijk zes extra agenten in te
zetten op de plaatsen waar het elektronische
systeem faalt. De situatie wordt geëvalueerd op
basis van de vooruitgang van de herstelling van de
elektronische subcentra.
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10.04 Luc Goutry (CD&V) : Je ne comprends pas
que des sommes importantes aient été payées
chaque année pour un contrat d'entretien alors qu'à
présent, le remplacement complet du système
s'avère quand même nécessaire. Je crains
également que l'engagement de six membres du
personnel supplémentaires ne suffira pas à éviter
toute action future du personnel.
10.04 Luc Goutry (CD&V): Ik begrijp niet dat er
jaarlijks veel geld werd betaald voor een
onderhoudscontract en dat nu toch de volledige
vervanging van het systeem nodig is. Ik vrees ook
dat het inzetten van zes extra personeelsleden niet
zal volstaan om verdere acties van het personeel
uit te sluiten.
10.05 Patrick De Groote (N-VA) : Je me réjouis
de ce que la ministre soit convaincue de
l'importance de ce dossier. Le non-fonctionnement
d'un ordinateur central au sein d'une prison est bien
entendu un fait très grave. Qu'en est-il dès lors du
contrat de maintenance ? Le fait que certains
éléments de l'ordinateur ne puissent plus être
remplacés n'est pas davantage de nature à inspirer
confiance. Je constate qu'un nouveau système
informatique est envisagé mais cette décision
relève évidemment de la compétence de la Régie
des Bâtiments.
Il convient de trouver le plus rapidement possible
une solution aux problèmes rencontrés par
l'établissement pénitentiaire. Il est louable que la
ministre envisage l'engagement de six personnes
supplémentaires mais cette mesure est en fait
insuffisante pour résoudre les problèmes.
10.05 Patrick De Groote (N-VA): Ik ben verheugd
dat de minister overtuigd is van de ernst van dit
dossier. Dat er in een gevangenis een centrale
computer niet functioneert, is vanzelfsprekend
cruciaal. Hoe zit het dan met het
onderhoudscontract? Dat bepaalde onderdelen van
de computer niet meer te vervangen zijn, is
natuurlijk ook niet echt vertrouwenwekkend. Ik stel
vast dat er aan een nieuw systeem wordt gedacht,
maar dat is natuurlijk de bevoegdheid van de Regie
der Gebouwen.
Er moet zo dra mogelijk een oplossing worden
uitgewerkt voor de problemen van de penitentiaire
instelling. Dat de minister van plan is om zes
bijkomende krachten in te zetten, is een goede
zaak, maar eigenlijk onvoldoende om de problemen
het hoofd te bieden.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
La réunion publique de commission est levée à
12 h 16.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 12.16 uur.
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