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C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
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V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
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B
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INANCIËN EN DE
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EGROTING
mardi dinsdag
14-03-2006 14-03-2006
Matin Voormiddag

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SOMMAIRE
INHOUD
Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "la croissance
de la dette publique" (n° 10675)
1
Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de vice-
eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de stijging van de
overheidsschuld" (nr. 10675)
1
Orateurs: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche
, vice-première ministre et ministre du
Budget et de la Protection de la consommation
Sprekers: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche
, vice-eerste minister en minister van
Begroting en Consumentenzaken
Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "le versement
de dotations aux Régions et aux Communautés"
(n° 10676)
2
Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de vice-
eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de doorstorting van
dotaties aan Gewesten en Gemeenschappen"
(nr. 10676)
2
Orateurs: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche
, vice-première ministre et ministre du
Budget et de la Protection de la consommation
Sprekers: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche
, vice-eerste minister en minister van
Begroting en Consumentenzaken
Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "les écotaxes"
(n° 10800)
3
Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de vice-
eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de ecotaks" (nr. 10800)
3
Orateurs: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche
, vice-première ministre et ministre du
Budget et de la Protection de la consommation
Sprekers: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche
, vice-eerste minister en minister van
Begroting en Consumentenzaken
Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "la révision à la
hausse de l'estimation des charges d'intérêt"
(n° 10801)
4
Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de vice-
eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de hoger ingeschatte
rentelasten" (nr. 10801)
4
Orateurs: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche
, vice-première ministre et ministre du
Budget et de la Protection de la consommation
Sprekers: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche
, vice-eerste minister en minister van
Begroting en Consumentenzaken
Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "la taxe sur les
sites d'électricité non utilisés" (n° 10802)
5
Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de vice-
eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de heffing op
ongebruikte elektriciteitssites" (nr. 10802)
5
Orateurs: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche
, vice-première ministre et ministre du
Budget et de la Protection de la consommation
Sprekers: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche
, vice-eerste minister en minister van
Begroting en Consumentenzaken
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COMMISSION DES FINANCES ET
DU BUDGET
COMMISSIE VOOR DE FINANCIËN
EN DE BEGROTING
du
MARDI
14
MARS
2006
Matin
______
van
DINSDAG
14
MAART
2006
Voormiddag
______



La réunion publique est ouverte à 10 h 09 sous la
présidence de M. Carl Devlies.
De vergadering wordt geopend om 10.09 uur door
de heer Carl Devlies.
01 Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "la
croissance de la dette publique" (n° 10675)
01 Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de
vice-eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de stijging van de
overheidsschuld" (nr. 10675)
01.01 Hendrik Bogaert (CD&V) : La ministre peut-
elle me procurer un aperçu des facteurs exogènes
et endogènes de la hausse de la dette publique,
comme cela m'a été promis le 21 février ?
01.01 Hendrik Bogaert (CD&V): Kan de minister
mij het overzicht bezorgen van de exogene en
endogene factoren van de stijging van de
overheidsschuld, dat mij werd beloofd op 21
februari?
Président: M. Bart Tommelein, président.
Voorzitter: de heer Bart Tommelein.
01.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : J'ai apporté trois tableaux.

Le premier illustre le taux d'endettement soumis à
des facteurs tant endogènes qu'exogènes. La
variation endogène de la dette a consisté en une
diminution annuelle durant la période 1999-2005, la
variation exogène ayant par contre généralement
un effet d'endettement.

Le tableau 2 montre la variation endogène de la
dette. Le solde primaire effectif est nettement
supérieur au solde stabilisateur du taux
d'endettement pour la période considérée.

Le tableau 3 décrit la variation exogène. On y
trouve notamment la formation nette d'actifs
financiers de l'État. Les fluctuations au niveau du
degré de consolidation de la dette peuvent exercer
une influence sur la dette. L'importance du poste
des variations des cours de change a diminué. En
termes de caisse, les octrois de crédits et les
participations ont un impact sur le solde, mais ils
01.02 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Ik heb drie tabellen bij.

In de eerste tabel staat de schuldgraad die zowel
onderhevig is aan de endogene als de exogene
schuld. De endogene schuldvariatie was in de
periode 1999-2005 elk jaar schuldverlagend, de
exogene schuldvariatie was meestal
schuldverhogend.

In tabel 2 staat de endogene schuldvariatie. Het
effectieve primaire saldo ligt voor de beschouwde
periode ruim boven het schuldgraadstabiliserende
saldo.

In tabel 3 staat de exogene schuldvariatie. Men
vindt er onder meer de netto vorming van financiële
activa uit de overheid terug. Schommelingen in de
mate van de schuldconsolidatie kunnen een invloed
hebben op de schuld. De post
wisselkoersverschillen is minder belangrijk
geworden. Kredietverleningen en deelnemingen
hebben in kastermen een impact op het saldo,
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sont neutralisés au niveau du solde de
financement. On y compte également les primes
d'émission et intérêts dus mais non encore échus.
En 1996-1999, des OLO ont été émises au-dessus
du pair pour des montants importants, ce qui a
donné lieu à une diminution du taux d'endettement.
Cette réduction doit être attribuée aux années
auxquelles se rapportent les OLO. Au niveau des
modifications sectorielles et des reprises de dettes,
je pense surtout à la SNCB.
maar worden geneutraliseerd in het
vorderingensaldo. Er zitten ook uitgiftepremies en
verschuldigde maar nog niet vervallen rente in. In
1996-1999 werden voor aanzienlijke bedragen
OLO's boven pari uitgegeven, wat aanleiding gaf tot
een vermindering van de schuldgraad. Die moet
worden toegerekend op de jaren waarover die
OLO's lopen. Bij sectorwijzigingen en
schuldovernames denk ik vooral aan de NMBS.
Le président : La ministre peut-elle aussi procurer
ces tableaux au secrétariat de la commission ?
De voorzitter: Kan de minister die tabellen ook aan
het commissiesecretariaat bezorgen?
01.03 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : J'ai emporté un exemplaire avec moi.
01.03 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Ik heb een exemplaar bij.
01.04 Hendrik Bogaert (CD&V) : L'importante
différence entre la variation exogène de la dette et
la variation endogène est frappante. La dette
continue toutefois d'augmenter en chiffres absolus.
La dette dite de Maastricht est passée de 270,5
milliards d'euros en 1999 à 280,4 milliards en 2005.

En six ans, ce gouvernement a été à l'origine d'une
dette de 10 milliards. Le solde primaire a amorcé
une chute dramatique. En chiffres absolus, il a
augmenté de 15,1 milliards d'euros en 1999 à 18,3
milliards en 2001, mais il ne s'élevait plus qu'à 13,3
milliards en 2005.
Les charges d'intérêts ont sérieusement diminué
pendant plusieurs années, mais le mouvement
s'essouffle à présent.
La norme SEC a été abandonnée au profit de la
norme EDP. D'après celle-ci, il y a un déficit en
2002.
Le taux d'intérêt implicite accuse une baisse
significative.

Ce sont là autant d'indicateurs qui doivent nous
inciter à une prudence extrême.
01.04 Hendrik Bogaert (CD&V): Wat opvalt is het
grote verschil tussen de exogene schuldvariatie en
de endogene schuldvariatie. In absolute cijfers blijft
de schuld wel stijgen. De 'Maastrichtschuld' liep op
van 270,5 miljard euro in 1999 tot 280,4 miljard in
2005.


Deze regering heeft 10 miljard schuld veroorzaakt
in 6 jaar. Het primaire saldo heeft een dramatische
daling ingezet. In absolute cijfers steeg het primaire
saldo van 15,1 miljard euro in 1999 naar 18,3
miljard in 2001, maar in 2005 bedroeg het nog
maar 13,3 miljard.
Jarenlang was de daling van de intrestlasten
significant. Nu dooft ze uit.

Men is overgeschakeld van ESER-kwalificatie naar
EDP. Volgens de EDP-definitie is er een tekort in
2002.
De impliciete rente daalt significant.


Dit zijn allemaal indicatoren dat we de grootste
voorzichtigheid aan de dag moeten leggen.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
02 Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "le
versement de dotations aux Régions et aux
Communautés" (n° 10676)
02 Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de
vice-eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de doorstorting van
dotaties aan Gewesten en Gemeenschappen"
(nr. 10676)
02.01 Hendrik Bogaert (CD&V) : Les dotations
n'ont été versées aux Régions et aux
Communautés qu'au début du mois de janvier.
Cette opération a-t-elle eu une incidence sur le
solde net à financer ?
02.01 Hendrik Bogaert (CD&V): De doorstorting
van de dotaties aan Gewesten en
Gemeenschappen is pas gebeurd begin januari.
Heeft deze operatie het netto te financieren saldo
beïnvloed?
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02.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : D'après le Trésor, le solde net à
financer ou déficit s'élevait à 2 274,7 millions
d'euros fin 2005. Si l'on isole des autres paiements
la quatrième tranche de droits de tirage et la
douzième tranche des subventions aux étudiants
étrangers, le solde net à financer pour 2005 est
favorablement influencé à concurrence de 129,5
millions d'euros. Le solde de financement est
évalué selon les normes SEC. Il n'y a pas
d'incidence sur le solde de financement 2005.
02.02 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Volgens de Schatkist werd eind 2005
een netto te financieren saldo of tekort opgetekend
van 2 274,7 miljoen euro. Als we de vierde schijf
trekkingsrecht en de twaalfde schijf toelagen
buitenlandse studenten van de andere betalingen
isoleren, werd het netto te financieren saldo van
2005 gunstig beïnvloed voor een bedrag van 129,5
miljoen euro. Men evalueert het vorderingssaldo
volgens de ESER-regels. Er is geen invloed op het
vorderingensaldo 2005.
02.03 Hendrik Bogaert (CD&V) : Il était déjà
apparu clairement lors de la réunion précédente
qu'il n'y avait pas d'incidence sur le solde de
financement. Le solde net à financer pèse
lourdement sur la dette aussi et subit l'influence du
versement tardif des dotations. La ministre doit
corriger les chiffres.
02.03 Hendrik Bogaert (CD&V): Bij de vorige
zitting was het al duidelijk dat er geen impact was
op het vorderingensaldo. Het netto te financieren
saldo heeft ook een sterke invloed op de schuld en
is beïnvloed door het te laat doorstorten van de
dotaties. De minister moet een correctie
doorvoeren in de cijfers.
02.04 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : La bonne manière de porter les
chiffres en compte consiste à établir clairement qu'il
y a une incidence en termes de caisse mais pas sur
le solde de financement. Il n'y a rien à corriger.
02.04 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): De correcte manier om in te schrijven
is duidelijk maken dat er in kastermen een impact is
en inzake vorderingensaldo niet. Er is geen
probleem met de correctheid
02.05 Hendrik Bogaert (CD&V) : La ministre
affirme que l'opération a eu un effet sur le solde net
à financer. Le gouvernement fédéral a retardé le
versement d'un montant de 129 euros à la Flandre.
Le solde net à financer a été maquillé. Une
rectification ne s'impose-t-elle donc pas ?
02.05 Hendrik Bogaert (CD&V): De minister zegt
dat de operatie het netto te financieren saldo
beïnvloed heeft. De federale overheid heeft 129
miljoen euro te laat doorgestort aan Vlaanderen.
Het federale netto te financieren saldo is
opgesmukt. Dan is een rechtzetting toch nodig?
02.06 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : J'ai donné une réponse.
02.06 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Ik heb geantwoord.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
03 Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "les
écotaxes" (n° 10800)
03 Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de
vice-eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de ecotaks" (nr. 10800)
03.01 Hendrik Bogaert (CD&V) : Les écotaxes
rapportent chaque année à l'État fédéral entre 260
et 300 millions d'euros. À la fin de l'année passée,
la Cour d'arbitrage a jugé que les emballages non
réutilisables contenant une certaine quantité de
matières recyclées devaient pouvoir bénéficier de
l'exonération de la taxe. Quel est l'impact de cette
décision sur le budget ?
03.01 Hendrik Bogaert (CD&V): De ecotaks levert
de federale overheid jaarlijks 260 tot 300 miljoen
euro op. Het Arbitragehof oordeelde eind vorig jaar
dat ook de niet-herbruikbare verpakking van de
heffing vrijgesteld moet kunnen worden als ze een
bepaalde hoeveelheid gerecycleerde grondstoffen
bevat. Wat is de impact op de begroting?
03.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : La décision de la Cour d'arbitrage ne
permet pas d'utiliser la possibilité d'octroyer des
dispenses par arrêté royal. Il n'y a donc pas
d'impact budgétaire, dès lors que l'arrêté royal n'est
03.02 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Door de beslissing van het
Arbitragehof mag de mogelijkheid om bij KB
vrijstellingen te verlenen, niet worden gebruikt. Er is
geen budgettaire impact, aangezien het KB nooit in
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jamais entré en vigueur. Les conséquences de
l'arrêt et son impact budgétaire feront l'objet de
discussions lors du prochain contrôle budgétaire.
werking getreden is. De gevolgen van het arrest
zelf en de budgettaire impact zullen besproken
worden tijdens de eerstvolgende
begrotingscontrole.
03.03 Hendrik Bogaert (CD&V) : Il y a donc bien
un impact sur le budget et ce problème sera réglé
lors du contrôle budgétaire. C'est bien cela ?
03.03 Hendrik Bogaert (CD&V): Dus er is een
impact op de begroting, die zal worden opgelost
tijdens de begrotingscontrole?
03.04 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : L'arrêt de la Cour d'arbitrage n'a pas
d'incidence budgétaire directe. Si le gouvernement
modifiait sa politique en fonction de cet arrêt, il
pourrait alors effectivement y avoir un impact sur le
budget.
03.04 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Het arrest van het Arbitragehof heeft
geen rechtstreekse begrotingsimpact. Als de
regering haar beleid wil aanpassen naar aanleiding
van dit arrest, kan dat wel een budgettaire impact
hebben.
03.05 Hendrik Bogaert (CD&V) : La ministre
minimise le problème. La Cour d'arbitrage juge la
réglementation discriminatoire. Il est évident
qu'avec cet arrêt, les entreprises concernées
peuvent aisément remettre l'écotaxe en question.
L'ampleur de l'incidence budgétaire ne fait donc
aucun doute.
03.05 Hendrik Bogaert (CD&V): De minister
minimaliseert het probleem. Het Arbitragehof vindt
de regeling discriminerend. Het is evident dat de
belanghebbende bedrijven de ecotaks op basis van
dit arrest op de helling kunnen zetten. Er is dus met
zekerheid een grote begrotingsimpact.
Il s'agit là d'un problème très urgent. Le
gouvernement devra opérer un changement
important lors du contrôle budgétaire, sinon le
budget sera déficitaire.
Dit is een zeer urgent probleem. De regering zal
tijdens de begrotingscontrole een zeer ernstige
wijziging moeten doorvoeren. Anders zal er een gat
in de begroting zijn.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
04 Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "la révision à
la hausse de l'estimation des charges d'intérêt"
(n° 10801)
04 Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de
vice-eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de hoger ingeschatte
rentelasten" (nr. 10801)
04.01 Hendrik Bogaert (CD&V) : Lors des
discussions budgétaires, la hausse des charges
d'intérêts a fait l'objet d'une polémique. L'opposition
et la Cour des comptes ont sommé le
gouvernement d'être prudent en ce qui concerne
cette hausse.
Le Bureau du Plan prévoit à présent une hausse du
taux d'intérêt de 2,9 % à court terme et de 3,6 % à
long terme.
Quelle est l'incidence exacte sur le budget de
chaque hausse d'un dixième de pour cent du taux
d'intérêt jusque fin 2006 ?

Il ressort du tableau du ministre que la baisse des
charges d'intérêt stagne. La Banque nationale a
dénoncé que la baisse des charges d'intérêt a été
épuisée année après année, mais qu'elle n'a pas
servi à prendre des mesures structurelles.
04.01 Hendrik Bogaert (CD&V): Tijdens de
begrotingsbesprekingen was er discussie over de
verhoging van de intrestlasten. De oppositie en het
Rekenhof maanden de regering voorzichtig te zijn
met die verhoging.
Het Planbureau verwacht nu een rentestijging tot
2,9 procent op korte termijn en tot 3,6 procent op
lange termijn.
Wat is de precieze impact op de begroting van elk
tiende procent dat de rente stijgt tot eind 2006?


Uit de tabel van de minister blijkt, dat de daling van
de rentelasten stagneert. De Nationale Bank heeft
aangeklaagd dat de daling van de rentelasten jaar
na jaar werd opgebruikt, maar dat er niets
structureels mee werd gedaan.
04.02 Freya Van den Bossche, ministre (en 04.02 Minister
Freya Van den Bossche
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néerlandais) : Pour l'estimation des charges
d'intérêts, le gouvernement ne se fonde pas sur le
budget économique mais sur les forward trades
appliqués à ce moment-là. Il considère dès lors que
le marché fournit la meilleure estimation de
l'évolution future des charges d'intérêts.

Le contrôle budgétaire est effectué au printemps et
l'incidence de la modification des taux d'intérêt sera
bien entendu également abordée à ce moment-là. Il
est prématuré de se prononcer dès aujourd'hui à ce
sujet.
(Nederlands): De regering baseert zich voor de
raming van de intrestlasten niet op de economische
begroting, maar op de op dat ogenblik gehanteerde
forward trades. Er wordt dus impliciet van
uitgegaan dat de markt de beste raming voor de
toekomstige evolutie van de intrestlasten levert.

De begrotingscontrole vindt plaats in het voorjaar
en de impact van de gewijzigde intrestvoeten zal
dan uiteraard ook aan bod komen. Het is te vroeg
om daar nu iets over te zeggen.
04.03 Hendrik Bogaert (CD&V) : Il est trop tard et
non trop tôt. Le gouvernement nie ce problème
depuis le mois d'octobre de l'an passé. La
diminution insuffisante de la dette publique est un
grave problème. J'aimerais savoir ce que
représente chaque dixième de pour cent en millions
d'euros. Un collaborateur du cabinet de la ministre
peut très certainement répondre à cette question.
Que la ministre admette que l'évolution des taux
d'intérêt aura une incidence négative est déjà une
bonne chose. Je veux disposer des chiffres
aujourd'hui.
04.03 Hendrik Bogaert (CD&V): Het is eerder te
laat dan te vroeg. De regering negeert dit probleem
al van oktober vorig jaar. Dat de overheidsschuld
niet voldoende daalt, is een groot probleem. Ik wil
graag weten wat het effect van elke tiende procent
is in miljoen euro. Iemand van het kabinet van de
minister kan daar vast op antwoorden. Het is al iets
dat de minister toegeeft dat de impact negatief zal
zijn. Ik wil de cijfers vandaag krijgen.
04.04 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : L'incidence de la modification des
taux peut être approximativement déduite du
tableau 3.
04.04 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Het effect van de veranderende rente
is wel ongeveer uit tabel 3 af te leiden.
04.05 Hendrik Bogaert (CD&V) : Il doit bien y
avoir au cabinet de la ministre quelqu'un qui
dispose des chiffres exacts sur papier.
04.05 Hendrik Bogaert (CD&V): Er moet toch
iemand op het kabinet van de minister zijn die de
precieze cijfers op papier heeft?
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
05 Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "la taxe sur
les sites d'électricité non utilisés" (n° 10802)
05 Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de
vice-eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de heffing op
ongebruikte elektriciteitssites" (nr. 10802)
05.01 Hendrik Bogaert (CD&V) : Un prélèvement
sur les sites inutilisés de fourniture d'électricité doit
stimuler la concurrence et faire baisser les prix de
l'électricité. Une recette de 150 millions d'euros
avait été budgétisée mais des sources officielles du
gouvernement n'avancent plus que le chiffre de 8
millions d'euros. Que s'est-il passé ?
05.01 Hendrik Bogaert (CD&V): Een heffing op
ongebruikte elektriciteitssites moet de concurrentie
bevorderen en de elektriciteitsprijzen doen dalen.
Volgens de begroting moest dit 150 miljoen euro
opbrengen, maar officiële regeringsbronnen stellen
nu slechts 8 miljoen euro voorop. Wat is er
gebeurd?
05.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : Le Conseil des ministres a décidé
vendredi dernier de soumettre l'avant-projet de loi
au Conseil d'État. Il sera procédé à une deuxième
lecture au Conseil des ministres. Lors de la
confection du budget 2006, seules des données
sommaires étaient disponibles concernant la
05.02 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): De ministerraad heeft vorige vrijdag
beslist om het voorontwerp van wet naar de Raad
van State te sturen. Nadien komt er een tweede
lezing op de ministerraad. Bij de begrotingsopmaak
2006 waren slechts summiere gegevens
beschikbaar over de productiecapaciteit van de
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capacité de production des sites inutilisés. Le
potentiel en mégawatts de ces sites sera encore
précisé lors de la deuxième lecture. L'incidence
budgétaire de la mesure sera évaluée lors du
contrôle budgétaire.

Tant que la capacité n'aura pas été déterminée,
nous ne pourrons quantifier le rendement. Si les
objectifs ne devaient pas être atteints, il se peut
que d'autres mesures doivent être prises.
niet-benutte sites. Bij de tweede lezing wordt het
potentieel aan megawatt van die sites verder
verfijnd. Bij de begrotingscontrole wordt de
budgettaire impact van de maatregel geëvalueerd.

Zolang de capaciteit niet vaststaat, kunnen we
onmogelijk de opbrengst kennen. Indien blijkt dat
de doelstellingen niet worden gehaald, moeten
misschien andere maatregelen worden genomen.
05.03 Hendrik Bogaert (CD&V) : Il est surprenant
que la diminution de 150 à 8 millions d'euros soit
due à une évaluation de la capacité en mégawatts.
Je puis difficilement concevoir qu'on ait sous-
estimé 19 fois cette capacité. Espérons qu'on ne se
bornera pas à une discussion quantitative à propos
des sites inutilisés. Vendre de mauvais mégawatts
ne stimulera pas la concurrence.
05.03 Hendrik Bogaert (CD&V): Het verwondert
mij dat de daling van 150 naar 8 miljoen euro te
wijten is aan een capaciteitsinschatting in
megawatt. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat er een
'megawattfoutje' gemaakt is met factor 19. Hopelijk
wordt het niet enkel een kwantitatieve discussie
over de ongebruikte sites. Als men slechte
megawatts verkoopt, komt er immers geen
concurrentie op gang.
Que s'est-il exactement passé lors du calcul du
nombre de mégawatts ?
Wat is er preies gebeurd bij de berekening van de
hoeveelheid megawatt?
05.04 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais)
: Le gouvernement ne peut que
demander quel est ce nombre.
05.04 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): De regering kan die hoeveelheid
enkel opvragen.
05.05 Hendrik Bogaert (CD&V) : Sur la base de
quelles données le gouvernement a-t-il inscrit ces
150 millions d'euros
? Manifestement, le
gouvernement a été confronté à un moment donné
à un déficit de 150 millions et il a inscrit ce montant
au budget dans l'impréparation totale. En fait,
c'était un signal politique de la ministre pour
indiquer à sa base que les fonds seraient trouvés
auprès des compagnies d'électricité, alors que nul
ne sait de quel nombre de mégawatts ni même de
quels sites il s'agit. Elle devrait admettre en toute
honnêteté qu'elle entend récolter 150 millions
d'euros auprès des producteurs. Si elle ne parvient
pas à réunir cette somme sur la base des sites, elle
le fera autrement. Ce n'est pas une manière
sérieuse de confectionner un budget. L'ancien
ministre avait avoué, à plusieurs reprises en
commission, il y a deux ans, qu'il s'agissait d'un
point faible et qu'il n'était pas possible de
déterminer l'impact d'une mesure. Pourtant, le
gouvernement n'a pas changé de cap. Cette
méthode porte également atteinte à la sécurité
juridique des entreprises.
05.05 Hendrik Bogaert (CD&V): Op welke basis
schrijft de regering dan 150 miljoen euro in?
Blijkbaar heeft ze op een bepaald moment een
tekort van 150 miljoen en schrijft ze onvoorbereid
dit cijfer in de begroting in. De minister geeft in feite
een politiek signaal aan haar achterban dat er geld
wordt weggehaald bij de
elektriciteitsmaatschappijen, terwijl nietmand weet
over welke hoeveelheid megawatt en welke sites
het precies gaat. Ze moet eerlijk toegeven dat ze
150 miljoen euro moet hebben van de producten.
Als de inning van het bedrag niet via de sites lukt,
zal de minister wel op een andere manier de 150
mijoen euro halen. Dit is geen ernstige manier om
een begroting op te stellen. De vorige minister gaf
twee jaar geleden in de commissie een paar keer
toe dat het een zwak punt is, dat men de impact
van een maatregel niet kan bepalen, maar de
regering blijft dezelfde weg bewandelen. Die
werkwijze tast ook de rechtszekerheid van de
bedrijven aan.
05.06 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : Je conteste ces hypothèses. Il s'agit
de trois sites dont la capacité de production exacte
reste encore à définir. Après avoir calculé la totalité
de la capacité non utilisée et ce qui pourrait être
05.06 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Ik betwist deze veronderstellingen.
Het gaat om drie sites waarvan de exacte
productiecapaciteit nog moet gekend zijn.Na
berekeningen op de totaliteit aan niet-benutte
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 885
14/03/2006
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2005
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E ZITTINGSPERIODE
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produit, nous avons abouti à 150. Le budget est
établi correctement.
capaciteit en wat die zou kunnen opleveren kwam
men tot 150. De begroting is behoorlijk opgesteld.
05.07 Hendrik Bogaert (CD&V) : S'il ne s'agit que
de ces trois sites et d'un nouveau calcul des
mégawatts, nous saurons vite comment les 150
millions d'euros devront être inscrits au budget.
05.07 Hendrik Bogaert (CD&V): Als het enkel
over die drie sites en een herberekening van
megawatts gaat, zullen we vlug weten hoe de 150
miljoen euro in de begroting moet worden
ingeschreven.
05.08 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : Je n'ai pas dit cela.
05.08 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Dat heb ik niet gezegd.
05.09 Hendrik Bogaert (CD&V) : Nous verrons
comment cette situation évoluera au cours des
prochaines semaines.
05.09 Hendrik Bogaert (CD&V): We zullen zien
wat er de komende weken gebeurt.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
La réunion publique de commission est levée à
10 h 44.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 10.44 uur.

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