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C
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DE
B
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V
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NTREPRISES
PUBLIQUES
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VERHEIDSBEDRIJVEN
mercredi woensdag
08-06-2005 08-06-2005
Après-midi Namiddag

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SOMMAIRE
INHOUD
Question de M. Roel Deseyn au ministre de
l'Économie, de l'Énergie, du Commerce extérieur
et de la Politique scientifique sur "l'étude de Test-
Achats sur le prix des connexions internet"
(n° 7130)
1
Vraag van de heer Roel Deseyn aan de minister
van Economie, Energie, Buitenlandse Handel en
Wetenschapsbeleid over "de studie van Test-
Aankoop met betrekking tot de prijs van de
internetverbindingen" (nr. 7130)
1
Orateurs: Roel Deseyn, Marc Verwilghen,
ministre de l'Economie, de l'Energie, du
Commerce extérieur et de la Politique
scientifique
Sprekers: Roel Deseyn, Marc Verwilghen,
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid
Question de M. Olivier Chastel au ministre de
l'Économie, de l'Énergie, du Commerce extérieur
et de la Politique scientifique sur "les licences et
autorisations de prestations de services postaux"
(n° 7219)
3
Vraag van de heer Olivier Chastel aan de minister
van Economie, Energie, Buitenlandse Handel en
Wetenschapsbeleid over "de vergunningen en
machtigingen voor het verlenen van postdiensten"
(nr. 7219)
3
Orateurs: Olivier Chastel, Marc Verwilghen,
ministre de l'Economie, de l'Energie, du
Commerce extérieur et de la Politique
scientifique
Sprekers: Olivier Chastel, Marc Verwilghen,
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid
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COMMISSION DE
L'INFRASTRUCTURE, DES
COMMUNICATIONS ET DES
ENTREPRISES PUBLIQUES
COMMISSIE VOOR DE
INFRASTRUCTUUR, HET
VERKEER EN DE
OVERHEIDSBEDRIJVEN
du
MERCREDI
08
JUIN
2005
Après-midi
______
van
WOENSDAG
08
JUNI
2005
Namiddag
______



La réunion publique est ouverte à 14 h 18 par
M. Francis Van den Eynde, président.
De vergadering wordt geopend om 14.18 uur door
de heer Francis Van den Eynde, voorzitter.
01 Question de M. Roel Deseyn au ministre de
l'Économie, de l'Énergie, du Commerce extérieur
et de la Politique scientifique sur "l'étude de
Test-Achats sur le prix des connexions internet"
(n° 7130)
01 Vraag van de heer Roel Deseyn aan de
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid over "de studie
van Test-Aankoop met betrekking tot de prijs van
de internetverbindingen" (nr. 7130)
01.01 Roel Deseyn (CD&V): Le ministre a, sans
nul doute, lu comme moi l'étude parue dans Test-
Achats
. La politique des prix pratiquée par les
fournisseurs belges d'accès à l'internet présente de
forts accents nationaux. Les tarifs de la large bande
sont jusqu'à trois fois plus élevés chez nous que
dans les pays voisins du nôtre. Pourtant, on
pourrait s'attendre à l'inverse, compte tenu du taux
élevé de pénétration de ce mode de connexion en
Belgique. Comment pourrait-on y remédier ?

Le ministre confirme-t-il les chiffres de cette étude ?
Comment explique-t-il les prix élevés des
connexions à l'internet dans notre pays ? Que
pense le ministre du vaste problème des URL ?
D'aucuns suggèrent de réaliser le plus vite possible
l'accès dégroupé à la boucle locale.


Le ministre pourrait-il donner un aperçu des
remèdes appliqués à ce jour par l'Institut belge de
services postaux et des
télécommunications (IBPT) ?
Quels
nouveaux
remèdes sont en passe d'être mis au point et
suivant quel calendrier ?

Quel pourcentage de la population a accès, à
domicile, à l'internet par la large bande ? Le
01.01 Roel Deseyn (CD&V): De minister heeft de
studie in Test-Aankoop ongetwijfeld ook gelezen.
De prijzenpolitiek van de Belgische
internetproviders volgt een erg nationaal getint
draaiboek. De tarieven voor breedband liggen in
ons land tot drie keer hoger dan in onze
buurlanden. Gezien de hoge mate van penetratie
zou men nochtans het tegendeel verwachten. Wat
kan daar aan gedaan worden?


Bevestigt de minister de cijfers in de studie? Hoe
verklaart hij de hoge prijzen voor
internetverbindingen in België? Wat denkt de
minister over de URL-problematiek? Er wordt
gesuggereerd om de ontbundeling van de
zogenaamde local loop zo snel mogelijk door te
voeren.

Kan de minister een overzicht geven van de
remedies die het Belgisch Instituut voor
Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) tot op
heden heeft toegepast? Welke nieuwe remedies
staan op stapel en met welke timing?


Hoeveel procent van de bevolking heeft thuis
toegang tot breedbandinternet? Kan de minister
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ministre pourrait-il établir un lien entre l'utilisation
de l'internet et la situation sociale des utilisateurs ?
een link leggen tussen internetgebruik en de
sociale situatie van de gebruikers?
01.02 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais) :
L'étude de Test-Achats est trop générale et ne tient
pas compte de tous les tarifs proposés. En outre,
les offres étrangères prétendument avantageuses
avec lesquelles ont été comparées les offres belges
sont soumises à certaines conditions. La connexion
belge par la large bande est la plus rapide
d'Europe. Si le prix était calculé en fonction du
nombre de bits par seconde, les résultats seraient
tout autres.



L'IBPT oblige Belgacom à mettre son réseau à la
disposition des nouveaux opérateurs à des tarifs
orientés vers le coût réel. Le fait qu'on ait stimulé
l'offre de large bande en instaurant la libre
concurrence a abouti à faire croître le nombre de
lignes dégroupées, de lignes à accès partagé et de
lignes basées sur le bitstream access. Les
opérateurs et les fournisseurs d'accès ne sont plus
tenus de se limiter à revendre le produit DSL de
Belgacom ; ils peuvent proposer directement leurs
propres services de large bande.

Selon la réglementation européenne, l'IBPT ne peut
intervenir qu'après une étude du niveau de
concurrence sur le marché concerné. Ces analyses
de marché sont actuellement en cours et je ne puis
préjuger leurs résultats.

Le taux de pénétration de la large bande dans les
ménages se monte à 35,5 %. Pour pouvoir
subdiviser les utilisateurs de la large bande en
fonction de leur situation sociale, l'IBPT doit
organiser un sondage.
01.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): De
studie van Test-Aankoop is te algemeen en houdt
geen rekening met alle tarieven die worden
aangeboden. Bovendien zijn de zogenaamd
voordelige buitenlandse aanbiedingen waarmee de
Belgische werden vergeleken, verbonden aan
bepaalde voorwaarden. De Belgische
breedbandverbinding is de snelste in Europa. Als
de prijs berekend zou worden volgens het aantal
bits per seconde, zouden de resultaten er heel
anders uit zien.


Het BIPT verplicht Belgacom om zijn netwerk tegen
kostengeoriënteerde tarieven ter beschikking te
stellen van alternatieve operatoren. De stimulering
van een breedbandaanbod met vrije concurrentie
heeft geleid tot de groei van het aantal ontbundelde
lijnen, lijnen met gedeelde toegang en lijnen op
basis van bitstream access. Operatoren en
providers zijn niet langer beperkt tot het
doorverkopen van het DSL-product van Belgacom,
ze kunnen eigen breedbanddiensten rechtstreeks
aanbieden.

Het BIPT mag volgend de Europese regelgeving
slechts tussenkomen na een studie van het
concurrentieniveau op de betrokken markt. Deze
marktanalyses worden momenteel uitgevoerd en ik
kan daar nu nog niet op vooruitlopen.

De penetratiegraad van breedband bij de gezinnen
bedraagt 35,5 procent. Om een onderverdeling van
breedbandgebruikers volgens de sociale situatie te
kunnen maken, moet het BIPT een enquête
organiseren.
01.03 Roel Deseyn (CD&V): Je suis favorable à
l'organisation de ce sondage qui pourrait donner
des résultats intéressants. Un bon accès à l'internet
revêt une importance capitale pour l'intégration
sociale. Après les mesures que nous avons prises
pour faire en sorte que la libéralisation du marché
se déroule dans de bonnes conditions, nous
devons à présent tenter de voir si, avec ce nouveau
cadre réglementaire, tout le monde peut avoir
accès à un prix raisonnable à l'internet par la large
bande. Le groupement de certains produits, qui est
désormais possible, pourrait influer sur les tarifs.

Le ministre n'a pas pris position concernant l'accès
dégroupé à la boucle locale.
01.03 Roel Deseyn (CD&V): Ik pleit ervoor om die
enquête uit te voeren, want dit zou interessante
gegevens kunnen opleveren. Vlotte toegang tot het
internet is cruciaal voor de sociale integratie. Na de
maatregelen die wij hebben genomen om de
liberalisering van de markt goed te laten verlopen,
moeten we nu kijken of iedereen met dat nieuwe
regelgevende kader tegen een redelijke prijs
toegang kan hebben tot breedbandinternet.
Misschien kan de bundeling van bepaalde
producten die nu mogelijk is, de tarieven
beïnvloeden.

De minister heeft geen standpunt gegeven over de
ontbundeling van de lokale lus.
01.04 Marc Verwilghen, ministre (en 01.04 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): Ik
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néerlandais) : Je ne puis encore rien dire avec
certitude à ce propos car je n'ai pas encore reçu les
données nécessaires.
kan daar nu nog niets met zekerheid over zeggen,
want ik wacht nog op de nodige gegevens.
Il ne fait aucun doute qu'il serait intéressant de
consacrer une étude à la situation sociale des
utilisateurs de la large bande. Toutefois, l'IBPT doit
d'abord effectuer d'autres analyses de marché.
Een studie naar de sociale situatie van
breedbandgebruikers is ongetwijfeld interessant.
Het BIPT moet echter eerst andere marktanalyses
uitvoeren.
01.05 Roel Deseyn (CD&V): Pouvons-nous être
sûrs que l'accès dégroupé à la boucle locale
deviendra bientôt réalité ?
01.05 Roel Deseyn (CD&V): Kunnen we er zeker
van zijn dat er een ontbundeling komt?
01.06 Marc Verwilghen, ministre (en
néerlandais) : Il est certain que l'accès dégroupé
est la voie à suivre pour en arriver à une
libéralisation accrue mais nous devons veiller à ce
qu'on crée ainsi des niveaux qui peuvent se
concurrencer et qui offrent une qualité et un service
à la clientèle identiques.
01.06 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Het is zeker dat ontbundeling de richting is die men
moet uitgaan om tot meer liberalisering te komen,
maar we moeten erop toezien dat er daardoor
niveaus gecreëerd worden die met mekaar in
concurrentie kunnen treden en die dezelfde
kwaliteit en dienstverlening bieden.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
02 Question de M. Olivier Chastel au ministre de
l'Économie, de l'Énergie, du Commerce extérieur
et de la Politique scientifique sur "les licences et
autorisations de prestations de services
postaux" (n° 7219)
02 Vraag van de heer Olivier Chastel aan de
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid over "de
vergunningen en machtigingen voor het verlenen
van postdiensten" (nr. 7219)
02.01 Olivier Chastel (MR) : Les articles 148bis et
sexies de la loi du 21 mars 1991 portant réforme de
certaines entreprises publiques économiques
obligent à une déclaration préalable à la prestation
de services postaux et à l'obtention d'une licence
individuelle pour la fourniture de ceux-ci. Ces
obligations sont cependant conditionnées par la
publication de deux arrêtés royaux d'exécution.


Le secteur postal est en cours de libéralisation et
sera complètement libéré d'ici 2009. Comme ces
licences et déclarations d'activité sont importantes
dans le cadre de cette libéralisation du marché et
son contrôle par l'IBPT, il faut donner à l'Institut les
moyens nécessaires à cette mission.



La loi de 1991 a été modifiée le 12 août 2000. Elle
indique que le Roi doit fixer les modalités de
déclaration et, par arrêté royal délibéré en Conseil
des ministres, la procédure relative à l'octroi, au
refus et au retrait de la licence individuelle, sa
durée et les conditions de sa cession. L'IBPT a
rédigé ces arrêtés royaux, qui sont passés devant
le Conseil d'État et ont été modifiés sur base de
son avis.
02.01 Olivier Chastel (MR): De artikelen 148bis
en sexies van de wet van 21 maart 1991
betreffende de hervorming van sommige
economische overheidsbedrijven bepalen dat het
verstrekken van postdiensten onderworpen is aan
een voorafgaande aangifte en aan het verkrijgen
van een individuele vergunning. Die verplichtingen
gelden echter enkel wanneer terzake twee
uitvoeringsbesluiten worden uitgevaardigd.

De sector van de postdiensten wordt momenteel
geliberaliseerd en zal tegen 2009 volledig zijn
vrijgemaakt. Aangezien die vergunningen en
aangiften op het stuk van de activiteit belangrijk zijn
in het kader van die liberalisering van de markt en
de controle ervan door het BIPT, moet men aan dat
Instituut de nodige middelen toekennen om zijn
taak uit te voeren.

De wet van 1991 werd op 12 augustus 2000
gewijzigd. Zij bepaalt dat de Koning de nadere
regelen met betrekking tot de aangifte vaststelt; zij
bepaalt tevens dat de Koning, bij een in
Ministerraad overlegd besluit, de procedure
vaststelt voor de toekenning, de weigering en
intrekking van de individuele vergunning, alsmede
de voorwaarden voor de overdracht ervan. Het
BIPT heeft die koninklijke besluiten opgesteld; zij
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A ce jour, cependant, ces arrêtés n'ont pas été
publiés ; l'un d'eux n'est même pas passé devant le
Conseil des ministres. Quelles raisons retardent
cette publication et dans quel délai ceux-ci seront-
ils effectivement publiés ?
werden voor advies aan de Raad van State
voorgelegd en op grond van dat advies gewijzigd.

Die besluiten werden echter nog altijd niet
gepubliceerd; één ervan werd zelfs niet aan de
Ministerraad voorgelegd. Waarom duurt het zo lang
alvorens zij worden gepubliceerd en wanneer zal
dat effectief gebeuren?
02.02 Marc Verwilghen, ministre (en français): La
réglementation à laquelle vous faites référence est
appelée la législation secondaire. Elle régit l'octroi
d'autorisations et l'organisation de la notification,
mais aussi l'organisation, le calcul du prix et le
financement du service postal universel, les zones
tarifaires et autres.


Une proposition a été élaborée, dans le passé, en
matière de législation secondaire. On examine
actuellement si les options politiques de cette
proposition permettent une organisation efficace du
secteur. Une fois cet examen terminé, les textes
seront éventuellement adaptés et la législation,
promulguée. Le travail déjà effectué est
certainement utilisable, et j'espère que nous
pourrons assez rapidement aboutir. Je voudrais
que les efforts fournis ne demeurent pas vains plus
longtemps.
02.02 Minister Marc Verwilghen (Frans): De
reglementering waarnaar u verwijst, wordt de
secundaire wetgeving genoemd. Zij regelt de
toekenning van vergunningen en de manier waarop
de aangifte moet gebeuren, maar tevens de
organisatie, de berekening van de prijs en de
financiering van de universele postdiensten, de
tariefzones, e.a.

In het verleden werd een voorstel met betrekking
tot de secundaire wetgeving uitgewerkt. Men
onderzoekt thans of de politieke keuzes die in dat
voorstel worden gemaakt een efficiënte organisatie
van de sector mogelijk maken. Als dat onderzoek
eenmaal zal zijn beëindigd, zullen de teksten
eventueel worden aangepast en zal de wetgeving
worden afgekondigd. Het al verrichte werk is zeker
bruikbaar en ik hoop dat wij een en ander snel
zullen kunnen afronden. Ik zou willen dat de
geleverde inspanningen niet langer vergeefs
zouden zijn.
02.03 Olivier Chastel (MR): Je comprends que
l'on réalise certains examens pour mesurer
l'efficacité des décisions. Cela dit, on en mesure
l'efficacité depuis l'année 2000.

Si l'IBPT ne peut donner les licences et jouer son
rôle en la matière, il ne sert pas à grand-chose de
libéraliser. J'espère donc, comme vous, que cette
législation sera complétée assez rapidement.
02.03 Olivier Chastel (MR): Ik begrijp dat men
bepaalde onderzoeken laat uitvoeren om na te
gaan of de beslissingen wel efficiënt zijn. De
efficiëntie ervan wordt echter al sinds 2000
gemeten.

Als het BIPT geen vergunningen kan toekennen en
zijn rol terzake niet kan spelen, heeft een
liberalisering weinig zin. Ik hoop dus net als u dat
die wetgeving vrij snel zal worden aangevuld.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
La réunion publique de commission est levée à
14 h 35.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 14.35 uur.
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