CRABV 51 COM 470
CRABV 51 COM 470
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMMISSION DE L
'I
NFRASTRUCTURE
,
DES
C
OMMUNICATIONS ET DES
E
NTREPRISES
PUBLIQUES
C
OMMISSIE VOOR DE
I
NFRASTRUCTUUR
,
HET
V
ERKEER EN DE
O
VERHEIDSBEDRIJVEN
lundi maandag
24-01-2005 24-01-2005
Après-midi Namiddag

CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 470
24/01/2005
i


SOMMAIRE
INHOUD
Question de M. Jef Van den Bergh au ministre de
la Mobilité sur "la règle des 2/3 pour les autocars
et les autobus" (n° 4992)
1
Vraag van de heer Jef Van den Bergh aan de
minister van Mobiliteit over "de 2/3-regel voor
autocars en autobussen" (nr. 4992)
1
Orateurs: Jef Van den Bergh, Renaat
Landuyt
, ministre de la Mobilité
Sprekers: Jef Van den Bergh, Renaat
Landuyt
, minister van Mobiliteit
Question de M. Guido De Padt au ministre de la
Mobilité sur "une politique dynamique d'interdiction
de dépassement pour les camions" (n° 4995)
2
Vraag van de heer Guido De Padt aan de minister
van Mobiliteit over "een dynamisch inhaalverbod
voor vrachtwagens" (nr. 4995)
2
Orateurs: Guido De Padt, Renaat Landuyt,
ministre de la Mobilité
Sprekers: Guido De Padt, Renaat Landuyt,
minister van Mobiliteit
Question de M. Jef Van den Bergh au ministre de
la Mobilité sur "les cours de recyclage concernant
les règles théoriques de la circulation pour les
automobilistes seniors" (n° 4999)
3
Vraag van de heer Jef Van den Bergh aan de
minister van Mobiliteit over "de
opfrissingscursussen theoretische verkeerskennis
bij de senioren-autobestuurders" (nr. 4999)
3
Orateurs: Jef Van den Bergh, Renaat
Landuyt
, ministre de la Mobilité
Sprekers: Jef Van den Bergh, Renaat
Landuyt
, minister van Mobiliteit
Question de M. Jef Van den Bergh au ministre de
la Mobilité sur "l'organisation de 'reverse auctions'
dans le cadre de l'attribution de marchés portant
sur des transports ADR" (n° 5016)
5
Vraag van de heer Jef Van den Bergh aan de
minister van Mobiliteit over "het organiseren van
'reverse auctions' bij het uitbesteden van ADR-
opdrachten" (nr. 5016)
5
Orateurs: Jef Van den Bergh, Renaat
Landuyt
, ministre de la Mobilité
Sprekers: Jef Van den Bergh, Renaat
Landuyt
, minister van Mobiliteit
Question de Mme Greet van Gool au ministre de
la Mobilité sur "les fauteuils roulants reliés à un
vélo et les remorques pour vélo" (n° 5028)
5
Vraag van mevrouw Greet van Gool aan de
minister van Mobiliteit over "de rolstoelfietsen en
de fietskarren" (nr. 5028)
5
Orateurs: Greet van Gool, Renaat Landuyt,
ministre de la Mobilité
Sprekers: Greet van Gool, Renaat Landuyt,
minister van Mobiliteit
Question de Mme Nathalie Muylle au ministre de
la Mobilité sur "la validité zonale des panneaux de
signalisation" (n° 5032)
6
Vraag van mevrouw Nathalie Muylle aan de
minister van Mobiliteit over "de zonale betekenis
van verkeersborden" (nr. 5032)
6
Orateurs: Nathalie Muylle, Renaat Landuyt,
ministre de la Mobilité
Sprekers: Nathalie Muylle, Renaat Landuyt,
minister van Mobiliteit
Question de M. Damien Yzerbyt au ministre de la
Mobilité sur "la réforme de l'inspection automobile
par les centres de contrôle technique" (n° 5144)
7
Vraag van de heer Damien Yzerbyt aan de
minister van Mobiliteit over "de hervorming van de
autokeuring door de keuringsstations" (nr. 5144)
7
Orateurs: Damien Yzerbyt, Renaat Landuyt,
ministre de la Mobilité
Sprekers: Damien Yzerbyt, Renaat Landuyt,
minister van Mobiliteit
Question de M. Dylan Casaer au ministre de la
Mobilité sur "le bon état d'entretien des bus et des
camions étrangers et le respect par leurs
conducteurs des règles en vigueur" (n° 5085)
8
Vraag van de heer Dylan Casaer aan de minister
van Mobiliteit over "de rijwaardigheid van
buitenlandse bussen en vrachtwagens" (nr. 5085)
8
Orateurs: Dylan Casaer, Renaat Landuyt,
ministre de la Mobilité
Sprekers: Dylan Casaer, Renaat Landuyt,
minister van Mobiliteit
Question de M. Jef Van den Bergh au ministre de
la Mobilité sur "les déclarations à l'occasion de
l'acquittement d'un médecin par le juge d'un
tribunal de police dans une affaire d'infraction
grave du troisième degré" (n° 5111)
9
Vraag van de heer Jef Van den Bergh aan de
minister van Mobiliteit over "de uitspraken van de
minister naar aanleiding van de vrijspraak van een
arts door de politierechter voor een zware
overtreding van de derde graad" (nr. 5111)
9
Orateurs: Jef Van den Bergh, Renaat
Landuyt
, ministre de la Mobilité
Sprekers: Jef Van den Bergh, Renaat
Landuyt
, minister van Mobiliteit
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
24/01/2005
CRABV 51
COM 470
ii
Question de M. François-Xavier de Donnea à la
vice-première ministre et ministre de la Justice sur
"le chantier interrompu devant la cathédrale
Sainte-Gudule" (n° 5081)
10
Vraag van de heer François-Xavier de Donnea
aan de vice-eerste minister en minister van Justitie
over "het stilleggen van de werken aan de voet
van de Sint-Goedelekathedraal" (nr. 5081)
10
Orateurs: François-Xavier de Donnea,
Renaat Landuyt
, ministre de la Mobilité
Sprekers: François-Xavier de Donnea,
Renaat Landuyt
, minister van Mobiliteit
Question de M. Dylan Casaer au ministre de la
Mobilité sur "les courses de voitures sur la voie
publique" (n° 5140)
12
Vraag van de heer Dylan Casaer aan de minister
van Mobiliteit over "straatraces" (nr. 5140)
12
Orateurs: Dylan Casaer, Renaat Landuyt,
ministre de la Mobilité
Sprekers: Dylan Casaer, Renaat Landuyt,
minister van Mobiliteit
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 470
24/01/2005
1

COMMISSION DE
L'INFRASTRUCTURE, DES
COMMUNICATIONS ET DES
ENTREPRISES PUBLIQUES
COMMISSIE VOOR DE
INFRASTRUCTUUR, HET
VERKEER EN DE
OVERHEIDSBEDRIJVEN
du
LUNDI
24
JANVIER
2005
Après-midi
______
van
MAANDAG
24
JANUARI
2005
Namiddag
______



La réunion publique est ouverte à 14h.20 sous la
présidence de M. Guido De Padt.
De vergadering wordt geopend om 14.20 uur door
de heer Guido De Padt.
01 Question de M. Jef Van den Bergh au ministre
de la Mobilité sur "la règle des 2/3 pour les
autocars et les autobus" (n° 4992)
01 Vraag van de heer Jef Van den Bergh aan de
minister van Mobiliteit over "de 2/3-regel voor
autocars en autobussen" (nr. 4992)
01.01 Jef Van den Bergh (CD&V): Le 1
er
septembre 2005, l'arrêté royal du 18 décembre
2002 entrera en vigueur, entraînant la suppression
de la disposition selon laquelle les enfants de
moins de douze ans ne comptent que pour 2/3
dans les voitures, les voitures mixtes, les minibus,
les autobus et les autocars pour le transport
scolaire. Les bus comptant 19 places assises ne
pourront plus transporter 26 enfants. La mesure
vise à renforcer la sécurité des enfants.

Les familles qui ont quatre enfants et qui possèdent
une voiture ne disposant que de trois places
assises à l'arrière seront confrontées à un
problème. Le ministre a-t-il une solution à ce
problème ? N'y a-t-il pour ces familles d'autre
solution que d'acheter une plus grande voiture ?
01.01 Jef Van den Bergh (CD&V): Op 1
september 2005 wordt het KB van 18 december
2002 van kracht. Daardoor vervalt de bepaling dat
kinderen jonger dan twaalf maar voor twee derden
tellen in personenauto's, auto's voor dubbel
gebruik, minibussen, autobussen en autocars voor
schoolvervoer. Bussen met 19 zitplaatsen zullen
dus geen 26 kinderen meer kunnen vervoeren. De
maatregel komt de veiligheid van kinderen ten
goede.

Gezinnen die vier kinderen hebben en een wagen
waar achterin maar drie zitplaatsen zijn, komen
door de maatregel echter in de problemen. Heeft de
minister een oplossing voor het probleem? Zit er
voor zulke gezinnen niets anders op dan een groter
voertuig te kopen?
01.02 Renaat Landuyt, ministre (en néerlandais):
La règle des 2/3 applicable aux enfants de moins
de douze ans sera supprimée à partir du 1
er
septembre 2005 pour la bonne et simple raison que
la ceinture de sécurité sauve des vies humaines.
Dorénavant, tous les enfants devront porter la
ceinture sur les sièges qui en sont équipés. Pour
donner un peu de temps aux familles et aux écoles,
nous avions déjà reporté de deux ans l'entrée en
vigueur de ces mesures. Pour les autres véhicules
à moteur, les directives sont d'application depuis le
1
er
septembre 2003. Je crois que tous les parents
veulent protéger leurs enfants au maximum. La
01.02 Minister Renaat Landuyt (Nederlands): De
2/3-regel voor kinderen jonger dan twaalf wordt
vanaf 1 september 2005 geschrapt omdat de gordel
levens redt. Voortaan moet elk kind de
veiligheidsgordel dragen op plaatsen die met zo
een gordel zijn uitgerust. Om grote gezinnen en
scholen wat tijd te geven, werden de maatregelen
voor personenauto's en schoolbussen al twee jaar
uitgesteld. Voor andere motorvoertuigen gelden de
richtlijnen sinds 1 september 2003. Ik geloof dat
elke ouder zijn kinderen zo goed mogelijk wil
beschermen. De afschaffing van de 2/3-regel
draagt daartoe bij. Voortaan is het 'één klik, één
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
24/01/2005
CRABV 51
COM 470
2
suppression de la règle des 2/3 contribuera à leur
protection maximale. Désormais prévaudra le
principe « un enfant, une ceinture ».

En 2004, il a été demandé aux ministres de
l'Enseignement de porter la nouvelle règle à la
connaissance des directions des établissements
scolaires. D'ailleurs, lors de la publication de
l'arrêté de modification du 18 décembre 2002, mon
prédécesseur avait déjà fait de nombreux
communiqués de presse. En outre, les publications
de l'Institut belge pour la Sécurité routière ont
également été adaptées. La campagne concernant
les ceintures de sécurité que l'IBSR mènera
prochainement mentionnera également la
suppression de la règle des 2/3.
kind'.




In 2004 werd de ministers van Onderwijs gevraagd
om de schooldirecties in te lichten over de nieuwe
regel. Toen het wijzigingsbesluit van 18 december
2002 werd gepubliceerd, communiceerde mijn
voorganger er overigens al over. Ook de publicaties
van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid
werden aangepast. De campagne inzake
veiligheidsgordels die het BIVV binnenkort voert,
zal eveneens melding maken van de afschaffing
van de 2/3-regel.
01.03 Jef Van den Bergh (CD&V): Le message
consiste-t-il à dire aux familles nombreuses qu'elles
doivent faire l'acquisition d'une nouvelle voiture ?
Le nombre de ceintures de sécurité à l'arrière du
véhicule correspond-il au nombre de
places assises?
01.03 Jef Van den Bergh (CD&V): Is de
boodschap dat grote gezinnen een nieuwe wagen
moeten kopen? Is het aantal autogordels achterin
gelijk aan het aantal zitplaatsen achterin?
01.04 Renaat Landuyt, ministre (en néerlandais):
Toutes les familles doivent s'assurer de la présence
d'une ceinture par enfant.
01.04 Minister Renaat Landuyt (Nederlands): Alle
gezinnen moeten ervoor zorgen dat er per kind een
gordel is.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
02 Question de M. Guido De Padt au ministre de
la Mobilité sur "une politique dynamique
d'interdiction de dépassement pour les camions"
(n° 4995)
02 Vraag van de heer Guido De Padt aan de
minister van Mobiliteit over "een dynamisch
inhaalverbod voor vrachtwagens" (nr. 4995)
02.01 Guido De Padt (VLD): Le 10 janvier 2005,
des panneaux électroniques ont été installés sur
deux autoroutes néerlandaises pour signaler aux
conducteurs de camions une interdiction de
dépasser. Ces panneaux ne s'allument que lorsque
les conditions du trafic l'exigent. Il s'agit d'un projet
expérimental du ministère des Communications et
de la Gestion des eaux qui bénéficie d'une aide
financière de l'Europe.

Que pense le ministre d'une interdiction de
dépasser pour les camions qui soit générale,
limitée ou dynamique ? Une concertation a-t-elle
déjà eu lieu avec les organisations de défense des
intérêts des transporteurs routiers ? Le ministre
envisage-t-il d'appliquer le projet néerlandais chez
nous
? Le cas échéant, l'Europe pourrait-elle
accorder des subsides à cet effet ?
02.01 Guido De Padt (VLD): Op twee
Nederlandse snelwegen werden op 10 januari 2005
elektronische borden aangebracht met een
inhaalverbod voor vrachtwagens. Ze lichten enkel
op als de verkeersdrukte daarom vraagt. Het gaat
om een proefproject van het ministerie van Verkeer
en Waterstaat, met financiële steun van Europa.



Wat vindt de minister van een algemeen, beperkt of
dynamisch inhaalverbod voor vrachtwagens? Was
er al overleg met belangenorganisaties? Wil de
minister het Nederlandse proefproject uitproberen
in ons land? Kan Europa in dat geval voor
subsidies zorgen?
02.02 Renaat Landuyt, ministre (en néerlandais) :
L'article 65, alinéa 3, de la loi relative à la police de
la circulation du 1
er
janvier 1992 permet depuis 13
02.02 Minister Renaat Landuyt (Nederlands):
Reeds 13 jaar kan de wegbeheerder kiezen voor
dynamische inhaalverbodstekens, dit op basis van
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 470
24/01/2005
3
ans déjà au gestionnaire de voirie d'opter pour des
panneaux d'interdiction de dépasser électroniques.
Le coût de tels panneaux est toutefois dissuasif.
Quant à l'octroi de fonds européens, il serait
fonction du caractère expérimental de la proposition
de M. De Padt.
artikel 65, 3
e
lid van de verkeerswet van 1 januari
1992. De kostprijs van zulke borden daarvan werkt
echter afremmend. Of we een beroep kunnen doen
op Europese middelen hangt af van het
experimentele karakter van wat de heer De Padt
voorstelt.
02.03 Guido De Padt (VLD): Il est en tout cas
intéressant que les dispatchings puissent instaurer
une interdiction de dépasser temporaire pendant
les heures de pointe. Je n'étais pas au courant du
fait que cette possibilité existait déjà.
02.03 Guido De Padt (VLD): Het is in elk geval
interessant dat men signalen kan geven vanuit een
bepaalde dispatching om gedurende een drukke
periode een inhaalverbod tijdelijk in te voeren. Ik
wist niet dat zulks al mogelijk was.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
03 Question de M. Jef Van den Bergh au ministre
de la Mobilité sur "les cours de recyclage
concernant les règles théoriques de la circulation
pour les automobilistes seniors" (n° 4999)
03 Vraag van de heer Jef Van den Bergh aan de
minister van Mobiliteit over "de
opfrissingscursussen theoretische
verkeerskennis bij de senioren-autobestuurders"
(nr. 4999)
03.01 Jef Van den Bergh (CD&V): Les usagers
de la route doivent affiner leur connaissance du
code de la route parce que celui-ci est
régulièrement modifié. Les retraités sont également
concernés.

Au milieu des années 90, le gouvernement
Dehaene II avait créé pour les seniors le système
de révision volontaire de la connaissance du code
de la route. Des moyens avaient été inscrits à cet
effet au poste budgétaire «Etudes et actions » en
matière de sécurité routière.

Les moyens inscrits à ce poste budgétaire ont-ils
effectivement été affectés à l'organisation de cours
de révision de la connaissance du code de la route
pour les seniors ? Le ministre peut-il nous fournir
un aperçu des initiatives subsidiées
? Cette
possibilité existe-t-elle encore
aujourd'hui? Les
organisations socioculturelles sont-elles informées
de la procédure ? Quelles étapes précises doit
suivre une organisation intéressée ?
03.01 Jef Van den Bergh (CD&V): Omdat het
verkeersreglement regelmatig wordt aangepast,
moet de weggebruiker zijn kennis ervan af en toe
bijspijkeren. Dit geldt ook voor de
gepensioneerden.

Midden jaren negentig heeft de regering-Dehaene II
het systeem ingevoerd van vrijwillige
opfrissingscursussen van de kennis van het
verkeersreglement voor senioren. Op de
begrotingspost "Studies en acties inzake
verkeersveiligheid" werden middelen uitgetrokken.

Werden de middelen uit deze begrotingspost
daadwerkelijk besteed aan opfrissingscursussen
voor senioren? Kan de minister dan een overzicht
geven van de gesubsidieerde initiatieven? Bestaat
deze mogelijkheid nog altijd? Zijn de sociaal-
culturele organisaties wel op de hoogte van de
procedure? Welke stappen moet een
geïnteresseerde organisatie precies zetten?
03.02 Renaat Landuyt, ministre (en néerlandais):
Tout ce qui concerne la formation relève de la
compétence des Communautés. Seule la phase
finale de la formation, le diplôme et le permis de
conduire donc, relève du niveau fédéral.

En ce qui concerne le permis de conduire, j'entends
faire preuve de cohérence : notre ligne de conduite
politique consiste à faire en sorte que le permis de
conduire, que je considère comme un droit
fondamental du citoyen, puisse être obtenu aux
conditions les meilleures et les moins chères.
03.02 Minister Renaat Landuyt (Nederlands):
Alles wat met opleiding te maken heeft is een
gemeenschapsbevoegdheid. Alleen het eindpunt
van de opleiding, het diploma en het rijbewijs dus,
is een federale bevoegdheid.

Ik wil inzake het rijbewijs een consequente houding
aannemen: onze beleidslijn is ervoor zorgen dat
een rijbewijs, dat ik als een fundamenteel recht
voor de mensen beschouw, zo goed en ook zo
goedkoop mogelijk kan worden behaald.

CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
24/01/2005
CRABV 51
COM 470
4
La mesure consistant à organiser à charge des
pouvoirs publics des formations complémentaires
pour les seniors a été abandonnée en raison de la
réglementation européenne. Rien de ce qui a trait
au marché libre des fournisseurs de formations ne
trouve grâce aux yeux de l'Europe.

De maatregel om met overheidsgeld bijkomende
opleiding voor senioren te organiseren, is
geschrapt omwille van de Europese
reglementering. Alles wat de vrije markt van de
leveranciers van opleidingen schendt, vindt geen
genade in de ogen van Europa.
Le bénévolat reste bien sûr possible mais sur la
base d'une totale liberté. Certains seniors disposent
de l'expérience qui permet d'assurer un
accompagnement libre. Je ne souhaite pas freiner
ce type d'initiatives.

Nous avons également prévu, pour les
organisations qui ont développé des initiatives dans
le domaine de la formation et de l'accompagnement
dans le cadre du permis de conduire, la possibilité
d'à nouveau jouer un rôle.

Les conducteurs désireux de rafraîchir leurs
connaissances du code de la route devraient
pouvoir le faire. Strictement parlant toutefois, il
n'appartient pas au pouvoir fédéral de financer
cette initiative à laquelle le secrétaire d'Etat, M.
Peeters, avait à l'époque voulu donner une
impulsion. Cette initiative est maintenue. On note
ainsi des initiatives méritoires mises sur pied par la
province de Limbourg et la ville d'Anvers.
Vrijwilligerswerk blijft natuurlijk mogelijk, maar dat
moet dan in volle vrijheid gebeuren. Sommige
senioren hebben zelf de nodige ervaring om vrije
begeleiding te geven. Ik wil dat niet afremmen.


We hebben ook de mogelijkheid geopend voor
organisaties die initiatieven ontplooiden rond
opleiding en begeleiding voor het rijbewijs, om
weer mee te spelen.


Mensen die hun kennis van het verkeersreglement
willen opfrissen, zouden die mogelijkheid moeten
krijgen. Strikt genomen moet de federale overheid
dit echter niet financieren. Het initiatief van
staatssecretaris Peeters bestond er indertijd in een
impuls te geven. Dit blijft bestaan. Zo zijn er
lovenswaardige initiatieven van de provincie
Limburg en de stad Antwerpen.
03.03 Jef Van den Bergh (CD&V): Le ministre n'a
pas répondu à mes questions spécifiques, peut-
être aurais-je dû les poser par écrit.

Le ministre renvoie aux Communautés puisque la
formation ne ressortit effectivement pas à ses
compétences. Cependant, l'application de la loi
relative à la police de la sécurité routière constitue
une compétence fédérale. Le ministre peut, lors de
la conférence interministérielle, attirer l'attention
des Communautés sur l'importance que revêt la
formation pour la sécurité routière. Peut-être les
Communautés pourraient-elles promouvoir ce type
de cours.
03.03 Jef Van den Bergh (CD&V): De minister
heeft niet geantwoord op mijn specifieke vragen,
die ik misschien beter schriftelijk had gesteld.

De minister verwijst naar de Gemeenschappen,
omdat opleiding inderdaad niet tot zijn
bevoegdheden behoort. De toepassing van de
verkeerswet is echter wel een federale
bevoegdheid. De minister kan de
Gemeenschappen tijdens de interministeriële
conferentie wijzen op het belang van opleiding voor
de verkeersveiligheid. Misschien kunnen de
Gemeenschappen dergelijke cursussen stimuleren.
03.04 Renaat Landuyt , ministre (en néerlandais):
Pour répondre à la question précise : il existait un
poste budgétaire de 5 millions de francs. Ces
subventions ont été réparties par le biais de la
Fédération des auto-écoles professionnelles de
Belgique.

Je souhaite bien sûr conclure des accords de
travail corrects avec les Communautés. Je ne
souhaite toutefois pas donner l'impression que
nous dictons sa conduite à un autre niveau de
pouvoir. En revanche, j'ai bel et bien défendu la
thèse selon laquelle l'examen en vue de l'obtention
03.04 Minister Renaat Landuyt (Nederlands): Om
te antwoorden op de precieze vraag: er was een
begrotingspost van 5 miljoen frank. Die subsidies
werden verdeeld via de Federatie van
Beroepsautorijscholen.

Natuurlijk wil ik goede werkafspraken maken met
de Gemeenschappen. Ik wil echter niet de indruk
wekken dat wij dicteren wat een andere overheid
moet doen. Maar ik heb bijvoorbeeld wel de stelling
ingenomen dat het examen voor het rijbewijs
volgens mij in het algemeen middelbaar onderwijs
zou moeten worden ingevoerd.
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 470
24/01/2005
5
du permis de conduire devrait être inclus dans le
programme de l'enseignement secondaire général.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
04 Question de M. Jef Van den Bergh au ministre
de la Mobilité sur "l'organisation de 'reverse
auctions' dans le cadre de l'attribution de
marchés portant sur des transports ADR"
(n° 5016)
04 Vraag van de heer Jef Van den Bergh aan de
minister van Mobiliteit over "het organiseren van
'reverse auctions' bij het uitbesteden van ADR-
opdrachten" (nr. 5016)
04.01 Jef Van den Bergh (CD&V): Le secteur
chimique applique pour certains flux de
marchandises la méthode de la reverse auction, ce
qui signifie qu'il met sur le marché un «paquet»
pour lequel divers prestataires de services peuvent
ensuite faire une offre par le biais d'une page web.

Il s'agit toutefois, dans le cas de l'ADR, du transport
de substances dangereuses ; c'est pourquoi je
m'interroge sur le recours à la technique de la
reverse auction. Le transporteur le moins cher est-il
aussi le plus sûr ? Le ministre estime-t-il judicieux
d'utiliser une telle procédure d'adjudication pour le
transport de substances dangereuses
? De
nouvelles directives sont-elles prévues en la
matière ?
04.01 Jef Van den Bergh (CD&V): In de
chemiesector hanteert men voor bepaalde
goederenstromen reverse auction. Dit houdt in dat
een pakket op de markt wordt geplaatst en dat
verschillende dienstverleners vervolgens op dit
pakket kunnen bieden via een webpagina.

Bij ADR gaat het echter over vervoer van
gevaarlijke stoffen. Ik heb dan ook vragen bij de
techniek van reverse auction op het terrein van
ADR. Is de goedkoopste vervoerder ook wel de
veiligste? Vindt de minister het opportuun om een
dergelijke aanbestedingswijze te hanteren als het
gaat om het vervoeren van gevaarlijke stoffen?
Komen er nieuwe richtlijnen op dit vlak?
04.02 Renaat Landuyt, ministre (en néerlandais):
La réglementation ADR n'impose aucune condition
pour les transactions commerciales relatives aux
transports ADR. Les adjudications de marchés de
transport relèvent de la sphère commerciale. Pour
l'instant, les pouvoirs publics n'ont pas l'intention de
s'immiscer dans ces relations commerciales.


Aucune question de sécurité éventuellement liée à
l'application des systèmes d'adjudication reverse
auction
n'a d'ailleurs été soulevée par les groupes
de travail, que ce soit à Genève ou à Bruxelles.


La réglementation ADR est purement technique et
porte sur la classification des marchandises
dangereuses, la sécurité des véhicules, les
documents de bord, la signalisation, les emballages
et les consignes au personnel. Les autres aspects
ne relèvent pas de l'application de l'accord ADR.
04.02 Minister Renaat Landuyt (Nederlands):
Nergens in de ADR-reglementering staan
voorwaarden vermeld waaraan commerciële
transacties rond ADR-transporten zouden dienen te
voldoen. Aanbestedingen van transporten behoren
tot de commerciële sfeer. De overheid is
momenteel niet van plan te interveniëren in die
commerciële relaties.

Noch in de werkgroepen in Genève, noch in
Brussel, is trouwens een eventueel
veiligheidsprobleem ter sprake gekomen dat te
wijten zou zijn aan de toepassing van reverse
auction
-aanbestedingssystemen.

De ADR-reglementering is een zuiver technische
reglementering die gewijd is aan de classificatie
van gevaarlijke goederen, de veiligheidsaspecten
van de voertuigen, de boorddocumenten, de
signalisatie, de verpakkingen en de voorschriften
voor het personeel. Andere aspecten vallen niet
onder de toepassing van het ADR-verdrag
04.03 Jef Van den Bergh (CD&V): La pression sur
certains prix devient particulièrement importante, ce
qui compromet la sécurité. Le respect des
prescriptions doit être contrôlé. Le marché est
évidemment libre mais les règles de sécurité
doivent être respectées.
04.03 Jef Van den Bergh (CD&V): De druk op
sommige prijzen wordt bijzonder groot, waardoor
de veiligheid in het gedrang komt. De naleving van
de voorschriften moet worden gecontroleerd. De
markt is natuurlijk vrij, maar veiligheidsregels
moeten worden nageleefd.
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
24/01/2005
CRABV 51
COM 470
6
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
05 Question de Mme Greet van Gool au ministre
de la Mobilité sur "les fauteuils roulants reliés à
un vélo et les remorques pour vélo" (n° 5028)
05 Vraag van mevrouw Greet van Gool aan de
minister van Mobiliteit over "de rolstoelfietsen en
de fietskarren" (nr. 5028)
Président: M. Jan Mortelmans
Voorzitter: de heer Jan Mortelmans.
05.01 Greet van Gool (sp.a-spirit): La modification
de l'arrêté royal du 1
er
décembre 1975 pose des
problèmes aux utilisateurs de fauteuils roulants
reliés à un vélo et de remorques pour vélo. En
octobre 2004, le ministre a déclaré qu'un projet
d'arrêté royal était en préparation. Où en est ce
dossier ?
05.01 Greet van Gool (sp.a-spirit): De wijziging
van het KB van 1 december 1975 levert problemen
op voor rolstoelfietsen en fietskarren. In oktober
2004 zei de minister dat een ontwerp van KB wordt
voorbereid. Wat is de stand van zaken van het
dossier?
05.02 Renaat Landuyt, ministre (en néerlandais) :
Le problème a été soumis à la Commission
Fédérale pour la Sécurité routière. Un projet
d'arrêté royal apportant une solution générale à ces
questions est actuellement rédigé. Le raisonnement
qui était tenu dans le passé est inversé. Etant
donné qu'on observe une variation de plus en plus
grande en matière de véhicules, il s'agit d'élaborer
­ dans le cadre des règles européennes ­ un
système indiquant quels véhicules ne sont pas
admis sur la voie publique.
05.02 Minister Renaat Landuyt (Nederlands): Het
probleem is voorgelegd aan de Federale
Commissie voor Verkeersveiligheid. Er wordt een
ontwerp van KB opgesteld dat de zaken in
algemene zin regelt. Hierbij wordt de redenering uit
het verleden omgekeerd. Aangezien de variatie
inzake voertuigen toeneemt, moet er - binnen de
Europese regels - een systeem komen dat aangeeft
welke voertuigen niet op de openbare weg mogen
komen.
05.03 Greet van Gool (sp.a-spirit): Le ministre
n'examine pas ce problème sous l'angle spécifique
des fauteuils roulants reliés à un vélo et des
remorques pour vélo. L'approche générale qu'il
prône aura pour effet de faire traîner les choses
encore plus.
05.03 Greet van Gool (sp.a-spirit): De minister
bekijkt het probleem niet meer specifiek voor
rolstoelfietsen en fietskarren. Zo een algemene
aanpak zal alles nog langer laten duren.
05.04 Renaat Landuyt, ministre (en néerlandais):
Le texte avec les modalités est pratiquement prêt.
Le cycliste doit être âgé d'au moins seize ans. Il ne
peut y avoir qu'une seule remorque par vélo. La
remorque pour le transport de passagers doit être
sécurisée. La masse de la remorque ne peut être
supérieure à 80 kilogrammes que si elle est
équipée d'un système autofreinant. Il nous reste à
étudier quel règlement appliquer aux adultes d'un
poids supérieur à 80 kilogrammes. Cette question
doit encore faire l'objet d'une concertation avec les
Régions.
05.04 Minister Renaat Landuyt (Nederlands): De
tekst met de voorwaarden is nagenoeg klaar. De
fietser moet minstens 16 jaar oud zijn. Per fiets
mag er slechts één aanhangwagen zijn. De
aanhangwagen voor het vervoer van passagiers
moet beveiligd zijn. De massa van de
aanhangwagen mag maar hoger zijn dan 80
kilogram als hij uitgerust is met een zelfremmend
systeem. Het reglement voor volwassenen van
boven de 80 kilogram moet nog worden bekeken.
Over deze moet nog overleg worden gepleegd met
de Gewesten.
05.05 Greet van Gool (sp.a-spirit): Je demande
que le ministre prenne contact avec le Conseil
supérieur national des personnes handicapées
pour recueillir son avis sur la question.
05.05 Greet van Gool (sp.a-spirit): Ik zou willen
vragen dat de minister voor advies contact opneemt
met de Hoge Raad voor Personen met een
Handicap.
05.06 Renaat Landuyt, ministre (en néerlandais):
Il ne faut en effet pas négliger la situation des
handicapés adultes dans le cadre de cette
05.06 Minister Renaat Landuyt (Nederlands): De
problematiek van de volwassen gehandicapten
mag bij deze reglementering inderdaad niet over
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 470
24/01/2005
7
réglementation.
het hoofd worden gezien.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
06 Question de Mme Nathalie Muylle au ministre
de la Mobilité sur "la validité zonale des
panneaux de signalisation" (n° 5032)
06 Vraag van mevrouw Nathalie Muylle aan de
minister van Mobiliteit over "de zonale betekenis
van verkeersborden" (nr. 5032)
06.01 Nathalie Muylle (CD&V): Le département
« Verkeerskunde » souhaite réduire le nombre de
panneaux de signalisation pour améliorer la
visibilité de ces derniers. La prolifération des
signaux routiers peut entre autres être freinée par
l'octroi à certains panneaux d'une portée zonale,
solution qui est du reste déjà en partie applicable,
en vertu de l'arrêté ministériel de 1976. La ville de
Courtrai notamment demande un élargissement du
nombre de signaux routiers de portée zonale.

Le ministre est-il disposé à limiter le nombre de
panneaux de signalisation en élargissant le nombre
de panneaux de portée zonale ?
06.01 Nathalie Muylle (CD&V): De verkeerskunde
wil het gebruik van verkeersborden beperken,
zodat deze beter worden opgemerkt. Die wildgroei
kan men onder andere tegengaan door aan
bepaalde verkeersborden een zonale betekenis te
geven, iets wat trouwens in beperkte mate al kan
sinds het MB van 1976. Onder meer de stad
Kortrijk vraagt een uitbreiding van het aantal
verkeersborden met een zonale betekenis.


Is de minister bereid het aantal verkeersborden te
beperken door een uitbreiding van het aantal
verkeersborden met een zonale betekenis?
06.02 Renaat Landuyt, ministre (en néerlandais):
Nous réfléchissons actuellement à la portée des
panneaux de signalisation zonaux, compte tenu
des questions et des suggestions qui nous ont
notamment été transmises par le gouverneur du
Brabant flamand.

Nous examinons si l'utilisation des panneaux de
signalisation peut être réduite par le biais de la
création de nouvelles zones. Il ne s'agit pas de
donner une portée zonale aux panneaux de
signalisation existants, mais plutôt de créer des
panneaux zonaux spécifiques, dans l'espoir que
quelques panneaux actuels pourront ainsi être
supprimés.
06.02 Minister Renaat Landuyt (Nederlands): We
denken momenteel na over de betekenis van
zonale verkeersborden na vragen en suggesties
van onder meer de gouverneur van Vlaams-
Brabant.



We kijken na of we via de creatie van nieuwe zones
kunnen besparen op verkeersborden. Er moeten
geen bestaande verkeersborden zonaal worden
gemaakt, maar er moeten specifieke zonale borden
worden gemaakt, in de hoop zo een aantal
bestaande verkeersborden te kunnen opheffen.
06.03 Nathalie Muylle (CD&V): Les panneaux
existants ne sont donc pas concernés. La ville de
Courtrai devrait pouvoir appliquer une directive
générale pour le centre-ville. Dans quel délai le
ministre pense-t-il pouvoir faire introduire le
caractère zonal sur certains panneaux ?
06.03 Nathalie Muylle (CD&V): De bestaande
borden komen hiervoor dus niet in aanmerking. De
stad Kortrijk zou voor het stadscentrum kunnen
werken met een algemene richtlijn. Op welke
termijn denkt de minister het zonale karakter van
bepaalde borden te kunnen invullen?
06.04 Renaat Landuyt, ministre (en néerlandais):
Nous devons étudier quelles sont les possibilités
d'un point de vue technique. Il s'agit ici de signaler
clairement l'entrée dans une zone afin qu'il ne
puisse subsister de doute quant à la règle en
vigueur.
06.04 Minister Renaat Landuyt (Nederlands): Men
moet technisch nakijken wat mogelijk is. Het komt
erop aan dat men het binnenrijden van een zone
erg duidelijk maakt, zodat er geen twijfel bestaat
over de geldende regel.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
07 Question de M. Damien Yzerbyt au ministre de
la Mobilité sur "la réforme de l'inspection
07 Vraag van de heer Damien Yzerbyt aan de
minister van Mobiliteit over "de hervorming van
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
24/01/2005
CRABV 51
COM 470
8
automobile par les centres de contrôle
technique" (n° 5144)
de autokeuring door de keuringsstations"
(nr. 5144)
07.01 Damien Yzerbyt (cdH): Vous avez annoncé
une réforme de l'inspection automobile à la suite de
nombreux dysfonctionnements dénoncés par Test-
Achats. Vous proposez, notamment, l'introduction
d'un système de dispense pour les véhicules pour
lesquels une attestation d'entretien régulier aurait
été délivrée par un « garagiste agréé ».

Un tel système ne risque-t-il pas de poser problème
en raison de la nature commerciale des relations
entre garagistes et propriétaires de voitures ? Un
tel système n'accroîtra-t-il pas la responsabilité qui
pèse sur les garagistes
? Test-Achats a-t-il
découvert des éléments que les services de
contrôle menant l'audit que vous avez commandé
ne confirmeraient pas ? De nouvelles directives
ont-elles été adressées aux centres de contrôle
technique pour pallier aux manquements ?
07.01 Damien Yzerbyt (cdH): Als reactie op de
door Test-Aankoop aangeklaagde wantoestanden
bij de technische keuringsstations kondigde u een
hervorming aan van de autokeuring. Daarbij stelde
u onder meer voor voertuigen waarvoor een
'erkend garagehouder' een attest van regelmatig
onderhoud afgeeft, van de keuring vrij te stellen.

Dreigt een dergelijk systeem niet voor problemen te
zorgen, gezien de commerciële aard van de
betrekkingen tussen de auto-eigenaar en de
garagehouder. Zullen de garagehouders hierdoor
geen zwaardere verantwoordelijkheid te dragen
krijgen? Heeft Test-Aankoop zaken aan het licht
gebracht die niet door de door u bestelde en door
de controlediensten uitgevoerde doorlichting
werden bevestigd? Hebben de keuringsstations
nieuwe richtlijnen gekregen om een en ander recht
te trekken?
07.02 Renaat Landuyt, ministre (en français): Le
constat principal de Test-Achats est que l'on
contrôle plus vite qu'en 1999, tellement vite, même,
qu'on n'a plus le temps d'effectuer un contrôle
efficace. Nous proposons donc un mécanisme de
présélection des voitures. Un tri inopiné diminuerait
le risque d'absence d'objectivité que peut causer
une course à la rentabilité ; ne l'oublions pas, les
centres de contrôle technique sont des instances
privées.


Il entre d'ailleurs dans mes intentions d'introduire
aussi dans le système les garagistes fiables.

Sélectionner les voitures sur une base de quatre
ans n'est peut-être pas faire usage d'un bon critère.
La sélection par le kilométrage ne l'est pas
davantage, car il est possible que les voitures
soient bien entretenues. C'est ce bon entretien que
je veux faire reconnaître par le biais d'une
attestation délivrée par un garagiste fiable. Le
contrôle serait exercé par les centres de contrôle
technique.
07.02 Minister Renaat Landuyt (Frans): De
belangrijkste conclusie van Test-Aankoop is dat de
keuring sneller verloopt dan in 1999 en dat ze zelfs
dermate snel verloopt dat de doeltreffendheid erbij
inschiet. Daarom stellen we een voorselectie van
de voertuigen voor. De objectiviteit dreigt in het
gedrang te komen wanneer men enkel de
rentabiliteit voor ogen heeft. Keuringsstations zijn
immers particuliere bedrijven. Een onverwachte
selectie kan dat gevaar indijken.

Ik overweeg trouwens ook de betrouwbare
garagehouders in de regeling op te nemen.

Een selectie op basis van de leeftijd van het
voertuig, vanaf vier jaar, is wellicht niet
aangewezen. Ook de kilometerstand is niet echt
een goed criterium, omdat het mogelijk is dat een
voertuig met een hoge kilometrage goed werd
onderhouden. Het is precies met dat laatste
element dat ik rekening wil houden, aan de hand
van een door een betrouwbare garagehouder
uitgereikt attest. De controle zou door de
technische keuringsstations worden uitgevoerd.
Nous proposons au secteur un système permettant
un contrôle plus élaboré portant sur moins de
voitures.


Quant à l'audit, je n'ai pas l'intention d'y intervenir.
Nous en aurons les conclusions en avril-mai.
Wij stellen de sector een systeem voor waarmee
minder voertuigen in de keuringsstations hoeven te
passeren en dus een uitgebreidere keuring
mogelijk wordt.

Ik ben niet van plan mij met de doorlichting te
bemoeien. De conclusies krijgen we in april of mei.
07.03 Damien Yzerbyt (cdH): Je reste perplexe 07.03 Damien Yzerbyt (cdH): De controle van de
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 470
24/01/2005
9
quant au contrôle des attestations. J'attendrai que
le système soit plus avancé pour revenir sur la
question.
attesten doet mij toch nog steeds versteld staan. Ik
kom hier zeker nog op terug, maar ik zal wachten
tot het systeem wat meer op poten staat.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
08 Question de M. Dylan Casaer au ministre de la
Mobilité sur "le bon état d'entretien des bus et
des camions étrangers et le respect par leurs
conducteurs des règles en vigueur" (n° 5085)
08 Vraag van de heer Dylan Casaer aan de
minister van Mobiliteit over "de rijwaardigheid
van buitenlandse bussen en vrachtwagens"
(nr. 5085)
08.01 Dylan Casaer (sp.a-spirit): La Belgique est
un pays de transit par excellence et des milliers
d'autocars et de poids lourds circulent
quotidiennement sur nos routes. Les autocars et les
poids lourds belges subissent un contrôle
technique minutieux mais est-ce également le cas à
l'étranger ?

Combien de poids lourds étrangers ont-ils été
contrôlés en 2004 ? Comment ces contrôles sont-
ils effectués
? Vérifie-t-on également si les
chauffeurs ont reçu une formation suffisante ? En
cas d'infraction à notre législation, comment les
chauffeurs étrangers ou les sociétés pour
lesquelles ils travaillent sont-ils sanctionnés?
08.01 Dylan Casaer (sp.a-spirit): België is een
transitland bij uitstek en dagelijks rijden duizenden
bussen en vrachtwagens over onze wegen.
Belgische bussen en vrachtwagens ondergaan een
strenge keuring en het is zeer de vraag of dit ook
voor de buitenlandse het geval is.

Hoeveel buitenlandse vrachtwagens werden in
2004 gecontroleerd? Hoe gebeuren die controles?
Wordt ook nagegaan of de chauffeurs voldoende
opleiding hebben? Hoe worden buitenlandse
chauffeurs of firma's bij overtredingen van onze
wetgeving bestraft?
08.02 Renaat Landuyt, ministre (en néerlandais):
En 2004, il a été procédé au contrôle de 53.017
véhicules, dont 25.086 camions étrangers et 1.978
autocars étrangers. Ces contrôles peuvent encore
être améliorés car ils ne sont pas suffisamment
poussés. Les inspecteurs devraient contrôler non
seulement les véhicules mais aussi les aptitudes
des chauffeurs. Tout cela suppose des
aménagements techniques et pratiques.


Un poste de contrôle ne reste jamais plus de deux
à trois heures au même endroit, si bien que les
contrôles sont toujours inopinés.

Il est systématiquement procédé à la vérification du
permis de conduire des chauffeurs étrangers mais
cela suffit-il toujours pour garantir les aptitudes
requises
? Voilà pourquoi l'Europe discute
actuellement du permis de conduire européen. Au
niveau national, les aptitudes professionnelles des
chauffeurs font l'objet de discussions avec le
secteur.

Dans certains cas, les amendes imposées aux
contrevenants étrangers peuvent donner lieu à la
perception immédiate.
08.02 Minister Renaat Landuyt (Nederlands): In
2004 werden in totaal 53.017 voertuigen
gecontroleerd, waarvan 25.086 buitenlandse
vrachtwagens en 1.978 buitenlandse bussen. De
controles kunnen nog worden verbeterd, ze
gebeuren immers niet grondig genoeg. Misschien
moeten de inspecteurs niet alleen de voertuigen,
maar ook de rijvaardigheid van de chauffeurs
controleren. Een en ander vraagt technische en
praktische aanpassingen.

Een controlepost blijft nooit langer dan twee tot drie
uur op dezelfde plaats, zodat controles steeds
onverwacht zijn.

Het rijbewijs van de buitenlandse chauffeurs wordt
steeds gecontroleerd, maar garandeert dit wel
voldoende rijvaardigheid? Op Europees niveau
wordt daarom gediscussieerd over het Europees
rijbewijs. Op nationaal vlak wordt de
vakbekwaamheid van de chauffeurs besproken met
de sector.


Boetes kunnen in bepaalde situaties direct worden
geïnd bij buitenlandse overtreders.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
24/01/2005
CRABV 51
COM 470
10
09 Question de M. Jef Van den Bergh au ministre
de la Mobilité sur "les déclarations à l'occasion
de l'acquittement d'un médecin par le juge d'un
tribunal de police dans une affaire d'infraction
grave du troisième degré" (n° 5111)
09 Vraag van de heer Jef Van den Bergh aan de
minister van Mobiliteit over "de uitspraken van
de minister naar aanleiding van de vrijspraak van
een arts door de politierechter voor een zware
overtreding van de derde graad" (nr. 5111)
09.01 Jef Van den Bergh (CD&V): Le juge d'un
tribunal de police a récemment acquitté un médecin
qui avait été «flashé» en circulant à 96 km à l'heure
dans une agglomération. Au lieu d'observer une
réserve de bon aloi, le ministre a déclaré dans la
presse qu'il comprenait cette décision.

A quoi sert-il d'équiper les véhicules prioritaires
d'un gyrophare bleu et d'une sirène si l'on autorise
également les médecins à conduire comme s'ils
effectuaient une mission urgente à bord d'un tel
véhicule? Les véhicules prioritaires ne peuvent pas
générer de risques inacceptables dans le cadre de
missions urgentes. Cette règle ne s'applique-t-elle
pas a fortiori aux médecins dont les voitures ne
sont pas reconnues comme véhicule prioritaire ?
Dans le cas qui nous occupe, l'excès de vitesse ne
représente-t-il pas un risque inacceptable pour la
sécurité ? Les déclarations du ministre ne vont-
elles pas favoriser pas une attitude plus laxiste
chez certains juges de police en ce qui concerne
les infractions au code de la route commises par
les médecins ?
09.01 Jef Van den Bergh (CD&V): Een arts die
werd geflitst toen hij 96 km per uur reed in de
bebouwde kom, werd onlangs door de
politierechter vrijgesproken. In de pers bracht de
minister begrip op voor deze zaak in plaats van zich
terughoudend op te stellen.

Wat is de zin van een blauw zwaailicht en een
sirene voor prioritaire voertuigen, wanneer ook
artsen zich ongestraft kunnen gedragen als
bestuurders van prioritaire voertuigen met
dringende opdracht? Prioritaire voertuigen mogen
geen onaanvaardbare risico's creëren terwijl zij een
dringende opdracht uitvoeren. Geldt dat niet a
fortiori voor artsen, die immers niet erkend zijn als
prioritair voertuig? De bewuste
snelheidsovertreding is toch een onaanvaardbaar
veiligheidsrisico? Zullen de uitspraken van de
minister niet leiden tot een laksere houding van een
aantal politierechters tegenover
verkeersovertredingen door artsen?
09.02 Renaat Landuyt, ministre (en néerlandais):
Le jugement du juge de police n'habilite nullement
les médecins à se comporter comme conducteurs
d'un véhicule prioritaire.
09.02 Minister Renaat Landuyt (Nederlands): De
uitspraak van de politierechter is geen vrijgeleide
voor artsen om zich als een prioritair voertuig te
gedragen.
Il ne me paraît pas nécessaire de légiférer, le
principe "nécessité fait loi" étant toujours
d'application. Il appartiendra au juge du tribunal de
police de trancher.

Quant à la nature de l'infraction, l'arrêté royal du 22
décembre 2003 est clair: quiconque commet un
excès de vitesse et dépasse de plus de 40 km/h la
vitesse autorisée dans une agglomération, commet
une infraction grave du troisième degré.

Enfin, je ne pense pas que le monde politique ait
donné un mauvais signal.
Ik denk niet dat er een nieuwe wet nodig is, omdat
het nood-breekt-wetprincipe altijd van kracht is. Het
is aan de politierechter om daarover te oordelen.


Over de aard van de overtreding is het KB van 22
december 2003 duidelijk: wie in de bebouwde kom
meer dan 40 km/uur te snel rijdt, bezondigt zich aan
een zware overtreding van de derde graad.


Ten slotte meen ik niet dat de politiek een verkeer
signaal heeft gegeven.
09.03 Jef Van den Bergh (CD&V): Je ne suis pas
d'accord avec vous sur ce dernier point. Nécessité
fait loi, certes, mais il n'empêche que la règle
générale veut toujours que les médecins aussi
respectent la loi.
09.03 Jef Van den Bergh (CD&V): Met dat laatste
ben ik het niet eens. Nood breekt wet, maar de
algemene regel blijft toch dat ook artsen zich aan
de wet moeten houden.
09.04 Renaat Landuyt, ministre (en néerlandais):
Les médecins doivent bien évidemment respecter
09.04 Minister Renaat Landuyt (Nederlands):
Uiteraard moeten artsen de verkeersregels
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 470
24/01/2005
11
le code de la route.
naleven.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
10 Question de M. François-Xavier de Donnea à
la vice-première ministre et ministre de la Justice
sur "le chantier interrompu devant la cathédrale
Sainte-Gudule" (n° 5081)
10 Vraag van de heer François-Xavier de Donnea
aan de vice-eerste minister en minister van
Justitie over "het stilleggen van de werken aan
de voet van de Sint-Goedelekathedraal"
(nr. 5081)
10.01 François-Xavier de Donnea (MR) : Le
chantier au pied de la cathédrale Sainte-Gudule, à
l'arrêt depuis plusieurs années, est inesthétique et
dénote l'inefficacité des pouvoirs publics.

Où en est ce projet, financé par l'accord de
coopération État-Région bruxelloise ? Que va-t-il
coûter ?
10.01 François-Xavier de Donnea (MR): De
werken aan de voet van de Sint-
Goedelekathedraal, die al verscheidene jaren
stilliggen, zijn onesthetisch en tekenend voor het
gebrek aan efficiëntie van de overheid.
Wat is de stand van zaken van dat project, waarvan
de financiering op een samenwerkingsakkoord
tussen de federale Staat en het Brussels Gewest
berust? Hoeveel zal het kosten?
10.02 Renaat Landuyt, ministre (en français): Je
vais vous lire la réponse de Mme Onkelinx.
10.02 Minister Renaat Landuyt (Frans): Ik lees u
het antwoord van minister Onkelinx.
10.03 François-Xavier de Donnea (MR): C'est
effectivement elle qui est responsable de ce
dossier.
10.03 François-Xavier de Donnea (MR): Zij is
inderdaad verantwoordelijk voor dit dossier.
10.04 Renaat Landuyt, ministre (en français) : Le
chantier, financé par Beliris, n'est pas à l'arrêt
depuis des années. Ayant débuté le 12 mai 2003,
le réaménagement du jardin de la cathédrale a été
arrêté le 12 août 2003, suite à la faillite de
l'entreprise chargée des travaux. Alors qu'il avait
redémarré le 17 décembre 2003, le chantier a de
nouveau dû être interrompu le 17 décembre 2003
car la situation réelle de la jonction « Nord-Midi »
ne correspondait pas à celle représentée sur les
plans. Les études de projet avaient été
commandées par la Ville de Bruxelles. Le projet a
dû être adapté et les plans d'exécution ont
finalement été achevés fin mai 2004, permettant
aux bétonnages de reprendre pour s'achever en
novembre 2004. Depuis lors, le chantier est bloqué
dans l'attente de conditions climatiques favorables
permettant de poser l'étanchéité. Celles-ci étant à
espérer pour mars, le chantier devrait s'achever fin
2005.

Plusieurs décomptes sont encore en cours de
discussion et il m'est donc actuellement impossible
d'estimer le montant final des travaux. Les
modifications de délais n'ont cependant qu'une
influence minime sur le chantier.
10.04 Minister Renaat Landuyt (Frans): Het klopt
niet dat de werken, die door Beliris gefinancierd
worden, al jaren stilliggen. De heraanleg van de
tuin van de kathedraal startte op 12 mei 2003 en
werd op 12 augustus van dat jaar stilgelegd, omdat
de aannemer failliet ging. De werken werden
voortgezet op 17 december 2003 en diezelfde dag
nogmaals stilgelegd, omdat de werkelijke toestand
van de Noord-Zuidverbinding niet met die op de
plannen overeenstemde. De opdracht voor de
projectstudies ging uit van de stad Brussel. Het
project moest worden aangepast en de
uitvoeringsplannen waren uiteindelijk klaar in mei
2004, zodat de betonwerken konden worden
voortgezet. Die werden in november 2004
beëindigd. Sindsdien wordt gewacht op betere
weersomstandigheden om de waterdichte
bekleding aan te brengen. Dat zal wellicht in maart
kunnen gebeuren en als dat het geval is zouden de
werken eind 2005 kunnen worden afgerond.
Een aantal afrekeningen staat nog ter discussie en
ik kan op dit ogenblik dus geen raming geven van
het totale bedrag van de werken. De wijzigingen
van de termijnen spelen echter geen rol van
betekenis.
10.05 François-Xavier de Donnea (MR): Il
faudrait toujours éliminer le «moins-disant», dans
l'attribution d'un chantier, pour éviter le risque de
10.05 François-Xavier de Donnea (MR): Bij de
toekenning van een bouwcontract zou men altijd de
aannemer met de goedkoopste offerte moeten
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
24/01/2005
CRABV 51
COM 470
12
faillite. D'autre part, et c'est à Mme Onkelinx que
s'adresse mon conseil, il vaut toujours mieux que
la responsabilité de l'ouvrage soit assumée par un
seul opérateur, par exemple pour commander les
études et exécuter les travaux.


Le chantier de la cathédrale n'a rien de
monumental, or il aura duré trois ans. C'est
beaucoup quand on pense que la plus haute tour
de Shanghai a été construite en quatre ans !
weren, om het risico op een faillissement te
voorkomen. Anderzijds, en die raad geef ik mee
aan mevrouw Onkelinx, wordt de
verantwoordelijkheid voor de werken altijd beter
toevertrouwd aan een enkele operator, bijvoorbeeld
wat het bestellen van de studies en de uitvoering
van de werken betreft.
Dit was helemaal geen grootse bouwopdracht en
toch hebben de werken drie jaar geduurd! Dat is
lang wanneer men weet dat de bouw van het
hoogste torengebouw in Sjanghai maar vier jaar in
beslag heeft genomen.
J'insiste donc pour que l'on évite de saucissonner
les responsabilités dans des chantiers futurs.
Ik dring er dus op aan dat een versnippering van de
verantwoordelijkheid bij toekomstige
bouwopdrachten vermeden wordt.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
11 Question de M. Dylan Casaer au ministre de la
Mobilité sur "les courses de voitures sur la voie
publique" (n° 5140)
11 Vraag van de heer Dylan Casaer aan de
minister van Mobiliteit over "straatraces"
(nr. 5140)
11.01 Dylan Casaer (sp.a-spirit): Le week-end
dernier, à Charleroi, une course illégale de voitures
organisée en centre urbain a coûté la vie à un
innocent qui circulait dans le sens opposé aux
participants. Ceux qui participent à ce type de
compétitions considèrent leur voiture comme une
arme et je me demande s'ils ne devraient pas être
poursuivis pour meurtre avec préméditation plutôt
que pour infraction au code de la route.

Le ministre compte-t-il demander aux zones de
police locale de lui prêter main-forte en lui
fournissant notamment toute information utile pour
qu'il puisse se faire une idée précise de la nature et
de l'ampleur du phénomène des courses illégales?
Un durcissement des sanctions n'est-il pas
opportun? Le ministre est-il favorable à
l'organisation de courses légales en centre urbain,
comme on le chuchote ici et là ?
11.01 Dylan Casaer (sp.a-spirit): Vorig weekend
werd in Charleroi een onschuldige tegenligger het
dodelijke slachtoffer van een illegale straatrace.
Straatracers beschouwen hun wagen als een
wapen en ik vraag me af of zij niet veeleer moeten
worden vervolgd op basis van moord met
voorbedachte rade dan op basis van de
verkeerswet.



Zal de minister de lokale politiezones om
medewerking en informatie vragen om het
fenomeen van de illegale races in kaart te
brengen? Is het niet aangewezen de bestraffing te
verstrengen? Is de minister voorstander van het
organiseren van legale straatraces, zoals her en
der wordt geopperd?
11.02 Renaat Landuyt, ministre (en néerlandais):
Par bonheur, le phénomène des courses de
voitures en centre urbain reste circonscrit, ce qui ne
nous dispense absolument pas d'y prêter attention.
En concertation avec l'Institut belge pour la
Sécurité routière, je compte faire réaliser une étude
de ce problème dans la littérature de façon à avoir
une vue d'ensemble de toutes les expériences
acquises à l'étranger.

L'article 50 du code de la route prévoit que toutes
les luttes de vitesse et épreuves sportives sont
interdites sur la voie publique sauf autorisation
spéciale de l'autorité légalement habilitée.
11.02 Minister Renaat Landuyt (Nederlands): Het
fenomeen van de straatraces blijft gelukkig nog
binnen de perken, maar we moeten er wel
aandacht voor hebben. In overleg met het Belgisch
Instituut voor de Verkeersveiligheid zal ik een
literatuurstudie uitvoeren om internationale
ervaringen in kaart te brengen.



Artikel 50 van het verkeersreglement bepaalt dat
alle snelheids- en sportwedstrijden op de openbare
weg verboden zijn, tenzij de gemachtigde overheid
een speciale toelating gaf. Wie zich niet aan die
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 470
24/01/2005
13
Quiconque enfreint cette règle commet une
infraction grave.

Le bourgmestre de Saint-Trond a déjà autorisé des
courses sur un circuit fermé. Des contrôles
spéciaux ont été effectués avant et après ces
courses, en collaboration avec la zone de police
locale. Je ne suis pas, en principe, opposé à
l'organisation de telles compétitions mais il me
semble que les video games simulant des courses
automobiles présentent moins de risques sur le
plan de la sécurité.
regel houdt, begaat een zware overtreding.


De burgemeester van Sint-Truiden liet al races toe
op een gesloten circuit. Voor en na zulke
wedstrijden vonden bijzondere controles plaats. Er
werd samengewerkt met de lokale politiezone. Ik
ben niet per definitie tegen georganiseerde races,
maar dvd-spelletjes zijn veiliger.
11.03 Dylan Casaer (sp.a-spirit): Je ne suis guère
partisan des courses organisées, car je crains que
les têtes brûlées n'en deviennent plus friandes
encore de courses illégales. Il est effectivement
beaucoup plus sûr de pratiquer la course sur
console.

Je répète ma question : le ministre juge-t-il les
peines actuelles suffisantes ?
11.03 Dylan Casaer (sp.a-spirit): Ik voel niet veel
voor georganiseerde races, want ik vrees dat
waaghalzen dan nog meer zullen hunkeren naar
illegale races. Racen via consoles is inderdaad veel
veiliger.

Ik herhaal mijn vraag: vindt de minister de huidige
straffen voldoende?
11.04 Renaat Landuyt, ministre (en néerlandais):
La participation à des courses de voitures sur la
voie publique ou l'organisation de telles courses est
punie d'une amende de 2.750 euros maximum et
d'une interdiction de circuler pendant cinq ans au
maximum. Il est donc vraiment possible de réprimer
sévèrement ces faits. Et je ne parle même pas des
peines qui peuvent être prononcées en cas de
blessures ou d'homicide.
11.04 Minister Renaat Landuyt (Nederlands): Op
de deelname aan of organisatie van straatraces
staat een geldboete van hoogstens 2.750 euro en
een rijverbod van hoogstens vijf jaar. Strenge
straffen zijn dus echt wel mogelijk. Dan heb ik het
nog niet over de straffen die kunnen worden
uitgesproken bij de verwonding of doding van
mensen.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
La réunion publique de commission est levée à
15h.33.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 15.33 uur.
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE

Document Outline