CRABV 51 COM 446
CRABV 51 COM 446
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMMISSION DES
A
FFAIRES SOCIALES
C
OMMISSIE VOOR DE
S
OCIALE
Z
AKEN
mardi dinsdag
21-12-2004 21-12-2004
Matin Voormiddag

CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 446
21/12/2004
i


SOMMAIRE
INHOUD
Question de M. Jean-Claude Maene à la ministre
de l'Emploi sur "les projets de formation prévus
dans la loi du 29 juin 1981 en application du
Maribel social" (n° 4780)
1
Vraag van de heer Jean-Claude Maene aan de
minister van Werk over "de opleidingsprojecten
voorzien in de wet van 29 juni 1981 in uitvoering
van de sociale Maribel" (nr. 4780)
1
Orateurs: Jean-Claude Maene, Freya Van
den Bossche
, ministre de l'Emploi
Sprekers: Jean-Claude Maene, Freya Van
den Bossche
, minister van Werk
Question de Mme Annemie Turtelboom à la
ministre de l'Emploi sur "le remboursement des
crédits d'heures" (n° 4788)
2
Vraag van mevrouw Annemie Turtelboom aan de
minister van Werk over "de terugbetaling van de
kredieturen" (nr. 4788)
2
Orateurs: Annemie Turtelboom, Freya Van
den Bossche
, ministre de l'Emploi
Sprekers: Annemie Turtelboom, Freya Van
den Bossche
, minister van Werk
Questions jointes de
4
Samengevoegde vragen van
4
- Mme Trees Pieters à la ministre de l'Emploi sur
"la simplification de la réglementation relative à la
coordination de la sécurité" (n° 4707)
4
- mevrouw Trees Pieters aan de minister van
Werk over "de vereenvoudiging van de
reglementering op de veiligheidscoördinatie"
(nr. 4707)
4
- Mme Annemie Turtelboom à la ministre de
l'Emploi sur "l'adaptation de la réglementation en
matière de chantiers temporaires et mobiles"
(n° 4835)
4
- mevrouw Annemie Turtelboom aan de minister
van Werk over "de aanpassing van de
reglementering inzake tijdelijke en mobiele
werkplaatsen" (nr. 4835)
4
Orateurs:
Trees Pieters, Annemie
Turtelboom, Freya Van den Bossche,
ministre de l'Emploi
Sprekers:
Trees Pieters, Annemie
Turtelboom, Freya Van den Bossche,
minister van Werk
Question de Mme Annemie Turtelboom à la
ministre de l'Emploi sur "la pénurie de personnel le
weekend" (n° 4847)
6
Vraag van mevrouw Annemie Turtelboom aan de
minister van Werk over "het tekort aan
weekendhulp" (nr. 4847)
6
Orateurs: Annemie Turtelboom, Freya Van
den Bossche
, ministre de l'Emploi
Sprekers: Annemie Turtelboom, Freya Van
den Bossche
, minister van Werk
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 446
21/12/2004
1


COMMISSION DES AFFAIRES
SOCIALES
COMMISSIE VOOR DE SOCIALE
ZAKEN
du
MARDI
21
DECEMBRE
2004
Matin
______
van
DINSDAG
21
DECEMBER
2004
Voormiddag
______



La réunion publique est ouverte à 10h.38 par Mme
Nahima Lanjri.
De vergadering wordt geopend om 10.38 uur door
mevrouw Nahima Lanjri.
01 Question de M. Jean-Claude Maene à la
ministre de l'Emploi sur "les projets de formation
prévus dans la loi du 29 juin 1981 en application
du Maribel social" (n° 4780)
01 Vraag van de heer Jean-Claude Maene aan de
minister van Werk over "de opleidingsprojecten
voorzien in de wet van 29 juni 1981 in uitvoering
van de sociale Maribel" (nr. 4780)
01.01 Jean-Claude Maene (PS): L'objectif du
Maribel social est de permettre la création
d'emplois, financés par les réductions forfaitaires
des cotisations patronales, dans les différents
secteurs du non-marchand privé et public.

L'apport de ces emplois supplémentaires constitue
un avantage certain pour les secteurs de la santé,
de l'action sociale, de la culture ou de l'aide à la
jeunesse.

Par ailleurs, ce Maribel avait également permis le
financement de projets de formation, notamment
dans le secteur des soins de santé dans lequel des
aides-soignantes avaient pu, après une formation,
décrocher un diplôme d'infirmière. Cette première
opération avait permis la formation de plus de 600
personnes pour le secteur des hôpitaux privés et de
quelques dizaines pour celui des hôpitaux publics.
Cette utilisation du Maribel n'était pas prévue
initialement mais, avec les soldes récurrents des
montants non utilisés pour la création d'emplois, les
moyens disponibles ont été utilisés pour le
développement de ces projets un peu particuliers.
01.01 Jean-Claude Maene (PS): Met de sociale
Maribel wil men voldoende ruimte creëren voor het
scheppen van banen die gefinancierd worden via
de forfaitaire verlaging van de werkgeversbijdragen
in de diverse sectoren van de particuliere en
openbare non-profitsector.
Het scheppen van deze bijkomende banen is
ongetwijfeld een goede zaak voor de sectoren van
de gezondheidszorg, de maatschappelijke
dienstverlening, de cultuur of de jeugdzorg.

Bovendien konden met die Maribel een aantal
opleidingsprojecten gefinancierd worden, onder
meer in de sector van de gezondheidszorg waar de
zorgkundigen na een opleiding een diploma van
verpleger konden behalen. Tijdens de eerste
opleidingsronde konden meer dan 600 personen
opgeleid worden voor de sector van de privé-
ziekenhuizen en enkele tientallen voor de sector
van de openbare ziekenhuizen.
Oorspronkelijk was de Maribel hiervoor niet
bedacht, maar de recurrente saldi van de
ongebruikte bedragen bestemd voor het scheppen
van banen werden gebruikt voor de ontwikkeling
van deze ietwat ongewone projecten.
Cette expérience a-t-elle été prolongée et est-elle
encore d'actualité dans d'autres secteurs ?
Prévoit-on quelque chose en collaboration avec les
Communautés et les Régions pour favoriser
l'emploi dans ce secteur ?
Graag vernam ik of dit experiment een vervolg
kreeg en of gelijksoortige proefprojecten nog in
andere sectoren lopen? Bestaan er plannen om in
samenwerking met de Gemeenschappen en
Gewesten de werkgelegenheid in deze sector aan
te zwengelen?
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
21/12/2004
CRABV 51
COM 446
2
01.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
français): Chaque année, depuis la mise en place
d'un projet de formation à l'art infirmier en 2000, les
projets ont été reconduits.

Actuellement, un budget de 9,3 millions d'euros est
mis à la disposition du fonds intersectoriel des
soins de santé pour financer le projet qui a débuté
en septembre 2004 dans le secteur privé et qui se
terminera en 2007.

Quant au secteur public, les projets ont également
été reconduits en septembre dernier. Un budget de
4,1 millions d'euros est prévu pour les institutions
publiques affiliées à l'ONSS pour financer les
formations dans ce secteur. De plus, un montant de
4,6 millions d'euros est prévu pour financer ce
projet auprès des institutions publiques affiliées à
l'ONSS des administrations provinciales et locales.
Dans les deux cas, ces projets sont prévus jusqu'à
la fin de l'année scolaire 2006-2007.
01.02 Minister Freya Van den Bossche (Frans):
In 2000 werd een project voor de opleiding tot
verpleegkundige opgestart. Sindsdien werden de
projecten jaarlijks verlengd.

Thans beschikt het Intersectoraal Fonds van de
gezondheidsinrichtingen over een budget van 9,3
miljoen euro ter financiering van het project dat in
september 2004 in de privé-sector van start is
gegaan en dat loopt tot in 2007.

De projecten in de openbare sector werden in
september jongstleden eveneens verlengd. Een
budget van 4,1 miljoen euro werd vrijgemaakt voor
de openbare instellingen die aangesloten zijn bij
RSZ ter financiering van de opleidingen in deze
sector. Bovendien is er voorzien in een bedrag van
4,6 miljoen euro voor de financiering van dit project
in de openbare instellingen die aangesloten zijn bij
de RSZ van de provinciale en lokale besturen.
In beide gevallen lopen deze projecten tot aan het
einde van het schooljaar 2006-2007.
La reconduction éventuelle des projets de
formation en art infirmier fera l'objet de
négociations pour la conclusion d'un nouveau plan
pluriannuel des secteurs fédéraux de la Santé.
De eventuele verlenging van de
opleidingsprojecten in de verpleegkunde zal aan
bod komen in het raam van de onderhandelingen
met het oog op het afsluiten van een nieuw
meerjarenplan van de federale
gezondheidssectoren.
01.03 Jean-Claude Maene (PS): Combien de
personnes pourront-elles suivre les formations?
Ces formations seront-elles financées par des
soldes non utilisés dans les fonds?
01.03 Jean-Claude Maene (PS): Hoeveel mensen
zullen die opleidingen kunnen volgen? Zullen ze
worden gefinancierd met de niet-gebruikte saldi in
de fondsen?
01.04 Freya Van den Bossche, ministre (en
français): Plus de 2.000 travailleurs ont déjà eu
l'opportunité de suivre cette formation. Je vais vous
transmettre une note explicative plus détaillée.
01.04 Minister Freya Van den Bossche (Frans):
Meer dan 2.000 werknemers kregen al de kans die
opleiding te volgen. Ik zal u een meer uitvoerige
nota bezorgen.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
02 Question de Mme Annemie Turtelboom à la
ministre de l'Emploi sur "le remboursement des
crédits d'heures" (n° 4788)
02 Vraag van mevrouw Annemie Turtelboom aan
de minister van Werk over "de terugbetaling van
de kredieturen" (nr. 4788)
02.01 Annemie Turtelboom (VLD): Les
employeurs pourront se faire rembourser par l'Etat
les crédits d'heures que leurs travailleurs auront
pris pour se recycler. Or il semblerait qu'ils
attendent leur argent très longtemps... Est-ce vrai ?
Si oui, n'est-ce pas là un grand inconvénient pour
ces entreprises ? Que compte faire le ministre pour
y remédier ?
02.01 Annemie Turtelboom (VLD): Werkgevers
kunnen de kredieturen die werknemers opnemen
om zich bij te scholen, laten terugbetalen door de
overheid. Zij blijken soms echter heel lang op hun
geld te moeten wachten. Klopt dit bericht? Is dit
geen groot nadeel voor deze bedrijven? Wat zal de
minister hieraan doen?
02.02 Freya Van den Bossche, ministre (en 02.02
Minister
Freya Van den Bossche
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 446
21/12/2004
3
néerlandais): Pour se faire rembourser les crédits
d'heures de leurs travailleurs, les employeurs
doivent collecter et compléter toute une kyrielle de
documents. La lourdeur de la procédure a pour
effet que, dans 90 % des cas, certaines données
ou pièces sont manquantes, ce qui retarde souvent
le traitement des dossiers. En outre, environ la
moitié des employeurs attendent la fin de l'année
pour rentrer leurs dossiers, ce qui engendre des
pics d'activité dans les services publics chargés de
leur traitement. Il résulte de tout cela un retard dans
les paiements pouvant aller de trois mois à deux
ans et demi.
(Nederlands): Werkgevers moeten een hele resem
van documenten verzamelen en invullen om de
kredieturen van hun werknemers terugbetaald te
zien. Door de zware procedure ontbreken in 90
percent van de gevallen bepaalde gegevens of
documenten, wat de afhandeling van de dossiers
vaak vertraging bezorgt. Bovendien wacht
ongeveer de helft van de werkgevers tot het einde
van het jaar om zijn dossier in te dienen, wat leidt
tot verwerkingspieken bij de overheid. Dit alles leidt
tot een achterstand van de betalingen van drie
maanden tot zelfs twee en een half jaar.
Le SPF Emploi, Travail et Concertation sociale a
proposé au Conseil national du travail que les
services publics demandent eux-mêmes toutes les
informations des banques de données
électroniques et qu'ils soumettent ensuite une
proposition de remboursement aux employeurs.
Une modification de la loi s'impose toutefois à cet
égard et les établissements scolaires devront
également prêter leur concours. Le CNT a
approuvé cette proposition.

Le SPF a également proposé d'utiliser des
informations moins précises afin de pouvoir
recueillir un maximum de données, mais le CNT a
accueilli cette proposition avec moins
d'empressement. L'utilisation de données détaillées
rend la demande d'aide des employeurs souvent
indispensable. Certaines informations de la banque
de données DMFA des employeurs seront déjà
transmises automatiquement aux autorités
publiques à partir du 1
er
janvier 2005.

Les coûts du projet ont été calculés. Nous
examinons à présent la date à laquelle ce projet
pourra être inscrit au budget en matière
d'administration électronique pour la sécurité
sociale.
Le service chargé des demandes de
remboursement des heures de crédit a également
dû faire face à une pénurie de personnel
néerlandophone pendant quelque temps, mais ce
problème a été résolu.
De FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal
Overleg heeft aan de Nationale Arbeidsraad
voorgesteld dat de overheid zelf alle mogelijke
gegevens zal opvragen uit de elektronische
databanken, om de werkgevers vervolgens een
voorstel tot terugbetaling voor te leggen. Hiervoor is
wel een wetswijziging nodig en ook de
onderwijsinstellingen zullen hun medewerking
moeten verlenen. De NAR vond dit een goed
voorstel.

Om zoveel mogelijk gegevens zelf te kunnen
verzamelen, stelde de FOD ook voor om te werken
met meer rudimentaire gegevens, maar dit voorstel
werd door de NAR met minder enthousiasme
onthaald. Het werken met gedetailleerde gegevens
maakt het inroepen van de hulp van de werkgevers
vaak onontbeerlijk. Bepaalde gegevens van de
DMFA-gegevensbank van de werknemers zullen
wel al automatisch worden doorgespeeld aan de
overheid vanaf 1 januari 2005.

De kosten voor het project werden berekend. We
onderzoeken nu wanneer dit project kan worden
opgenomen in het budget voor e-government voor
de sociale zekerheid.

De dienst die de aanvragen tot terugbetaling van
kredieturen behandelt, kampte ook een tijdlang met
een personeelstekort aan Nederlandstalige zijde,
maar dat probleem werd verholpen.
02.03 Annemie Turtelboom (VLD): Je ne
comprends pas pourquoi la simplification éventuelle
de la procédure n'est pas accueillie avec plus
d'enthousiasme par le CNT.
02.03 Annemie Turtelboom (VLD): Ik begrijp niet
waarom een vereenvoudiging van de procedure
niet met meer enthousiasme wordt onthaald door
de NAR.
02.04 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais): Le conseil préférerait que les
autorités collectent elles-mêmes les données et
formulent une proposition de remboursement mais
il ne veut pas que cette collecte se limite à des
02.04 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): De raad is er voorstander van dat de
overheid zelf de gegevens verzamelt en een
terugbetalingsvoorstel formuleert, maar wil niet dat
slechts rudimentaire gegevens worden ingezameld.
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
21/12/2004
CRABV 51
COM 446
4
données rudimentaires.
02.05 Annemie Turtelboom (VLD): Le service
public qui traite les dossiers serait confronté à un
surcroît de travail en fin d'année. Il y a quelque
temps déjà, j'avais déposé une résolution visant à
résoudre ce problème en permettant aux services
publics de recourir au travail intérimaire en cas de
pics de travail à un moment donné.
02.05 Annemie Turtelboom (VLD): Op het einde
van jaar zou de overheidsdienst die de dossiers
behandelt, met een werkpiek geconfronteerd
worden. Een tijdje geleden diende ik al een
resolutie in die een oplossing wil bieden voor
dergelijke pieken door overheidsdiensten de
mogelijkheid te bieden op zulke momenten
uitzendarbeid in te schakelen.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
03 Questions jointes de
- Mme Trees Pieters à la ministre de l'Emploi sur
"la simplification de la réglementation relative à
la coordination de la sécurité" (n° 4707)
- Mme Annemie Turtelboom à la ministre de
l'Emploi sur "l'adaptation de la réglementation en
matière de chantiers temporaires et mobiles"
(n° 4835)
03 Samengevoegde vragen van
- mevrouw Trees Pieters aan de minister van
Werk over "de vereenvoudiging van de
reglementering op de veiligheidscoördinatie"
(nr. 4707)
- mevrouw Annemie Turtelboom aan de minister
van Werk over "de aanpassing van de
reglementering inzake tijdelijke en mobiele
werkplaatsen" (nr. 4835)
03.01 Trees Pieters (CD&V): Je pose pour
l'énième fois une question sur la simplification de la
réglementation sur la coordination de la sécurité
des chantiers de moins de 500 mètres carrés. La
ministre a répondu à ma dernière question que les
nouvelles mesures seraient d'application à partir du
1
er
janvier 2005. Cette échéance a-t-elle été
modifiée depuis?
Le secteur de la construction s'inquiète de la
manière dont l'administration transpose les
décisions gouvernementales en textes d'exécution.
Le projet d'arrêté ne refléterait pas les décisions
prises par le Conseil des ministres à Ostende. Ces
inquiétudes sont-elles justifiées?
La simplification ne va par ailleurs pas assez loin
pour les petits travaux de rénovation. Cette
simplification va-t-elle se poursuivre?
03.01 Trees Pieters (CD&V): Ik stel voor de
zoveelste keer een vraag over de vereenvoudiging
van de reglementering op de veiligheidscoördinatie
voor bouwplaatsen kleiner dan 500 vierkante meter.
Op mijn laatste vraag antwoordde de minister dat
de nieuwe maatregelen op 1 januari 2005 in
werking zouden treden. Is deze timing intussen
veranderd?

De bouwsector maakt zich zorgen over de manier
waarop de administratie de regeringsbeslissingen
in uitvoeringsteksten omzet. Het ontwerpbesluit zou
de beslissing van de Ministerraad in Oostende niet
weerspiegelen. Is deze ongerustheid terecht?

De vereenvoudiging gaat ook niet ver genoeg voor
kleine renovatiewerken. Zal de vereenvoudiging
nog verder worden doorgevoerd?
03.02 Annemie Turtelboom (VLD): Le nouveau
règlement sur la coordination de la sécurité ne
porte pas seulement sur le bien-être au travail mais
a également une incidence sur la tâche des
architectes et des entrepreneurs. La ministre des
Classes moyennes aurait dès lors dû être
consultée par la ministre de l'Emploi et de la
Protection de la consommation. Son avis aurait,
dans l'intervalle, été transmis au Conseil d'Etat.
Le cabinet des Classes moyennes a-t-il
effectivement été associé à l'élaboration de cette
nouvelle réglementation ? Quand la ministre de
l'Emploi a-t-elle consulté la ministre des Classes
moyennes ? Quelles observations cette dernière a-
t-elle formulées et en a-t-on tenu compte ? Quand
03.02 Annemie Turtelboom (VLD): De nieuwe
regeling op de veiligheidscoördinatie heeft niet
alleen betrekking op welzijn op het werk, ze heeft
ook een impact op de taak van architecten en
aannemers. De minister van Middenstand zou
daarom om advies zijn gevraagd door de minister
van Werk en Consumentenzaken. Dat advies zou
intussen bij de Raad van State zijn.

Werd het kabinet van Middenstand inderdaad
betrokken bij het ontwerpen van deze nieuwe
reglementering? Wanneer heeft de minister van
Werk de minister van Middenstand om een advies
gevraagd? Wat waren de inhoudelijke bemerkingen
van de minister van Middenstand en werd daarmee
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 446
21/12/2004
5
le projet d'arrêté a-t-il été présenté au Conseil
d'Etat et quand le Conseil d'Etat formulera-t-il un
avis à ce sujet ? L'échéance initiale du 1
er
janvier
2005 sera-t-elle respectée ? Tous les accords pris
à Ostende seront-ils honorés?
rekening gehouden? Wanneer werd het
ontwerpbesluit aan de Raad van State bezorgd en
wanneer zal de Raad van State hierover een advies
formuleren? Zal de vooropgestelde timing van 1
januari 2005 kunnen worden gehaald? Zullen alle in
Oostende gemaakte afspraken worden nageleefd?
03.03 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : La concertation avec la ministre des
Classes moyennes a débuté en avril 2004. Le 23
novembre, il lui a été demandé de rendre un avis,
ce qu'elle a fait le 17 décembre. Dans cet avis, la
ministre fait observer que la définition de
délimitation des chantiers de génie civil ne
correspond pas à la décision du gouvernement
prise à Ostende les 20 et 21 mars et se demande si
le critère des chantiers de moins de 500 mètres
carrés est bien le plus pertinent. Elle se réjouit de
ce que les architectes peuvent assumer la fonction
de coordinateur de sécurité.

L'avis de la ministre des Classes moyennes a été
pris en compte. Tous les chantiers de moins de 500
mètres carrés entrent en ligne de compte pour la
réglementation simplifiée, à l'exception d'un
nombre limité de travaux dangereux.
03.03 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Het overleg met de minister van
Middenstand werd opgestart in april 2004. Haar
advies werd gevraagd op 23 november, het advies
werd uitgebracht op 17 december. In dat advies
merkt de minister op dat de definitie van uitzetting
van werken van burgerlijke bouwkunde niet
overeenstemt met de regeringsbeslissing van
Oostende op 20 en 21 maart en vraagt ze zich af of
het criterium van bouwwerken van minder dan 500
vierkante meter wel het meest pertinente is. Ze
vindt het positief dat architecten de functie van
veiligheidscoördinator op zich kunnen nemen.

Er werd rekening gehouden met het advies van de
minister van Middenstand. Alle bouwwerken van
minder dan 500 vierkante meter komen in
aanmerking voor de vereenvoudigde regelgeving,
op een beperkt aantal gevaarlijke werken na.
Le projet d'arrêté a été soumis au Conseil d'Etat le
9 décembre, qui a promis de rendre son avis
aujourd'hui. Le projet ayant été rédigé avec le plus
grand soin, je m'attends à un avis favorable, ce qui
permettra de respecter le calendrier initial. Le cas
échéant, des adaptations limitées n'entraîneraient
que quelques jours de retard.


Un rapport sur la prévention des accidents de
travail sur des chantiers temporaires et mobiles
sera publié en août 2005. Il nous permettra de
vérifier si la réglementation a atteint son but et si
une simplification plus avant est envisageable.
Het ontwerpbesluit is bij de Raad van State
ingediend op 9 december. De Raad van State heeft
beloofd hierover vandaag een advies uit te
brengen. Omdat het ontwerp met veel zorg is
geschreven, verwacht ik een gunstig advies,
waardoor de oorspronkelijke timing kan worden
aangehouden. Eventuele beperkte aanpassingen
zouden slechts voor enkele dagen vertraging
zorgen.

In augustus 2005 komt er een verslag over
preventie en arbeidsongevallen op tijdelijke en
mobiele bouwplaatsen. Op basis van dat verslag
zullen we nagaan of de regelgeving haar doel heeft
bereikt en of een verdere vereenvoudiging mogelijk
is.
03.04 Trees Pieters (CD&V): Il me semble que la
ministre m'a déjà répondu avant le 9 décembre que
le projet d'arrêté avait été transmis au Conseil
d'Etat.
03.04 Trees Pieters (CD&V): Ik dacht dat de
minister mij al voor 9 december antwoordde dat het
ontwerpbesluit naar de Raad van State was.
03.05 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : Je suppose qu'il s'agissait alors d'un
autre document et non du projet d'arrêté.
03.05 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Ik vermoed dat het toen over een
ander document ging, en niet over het
ontwerpbesluit.
03.06 Trees Pieters (CD&V): En tout cas, nous ne
pourrons respecter le calendrier prévu que de
justesse puisqu'il faudra encore attendre la
03.06 Trees Pieters (CD&V): We zullen de
vooropgestelde timing in elk geval maar nipt
kunnen halen, aangezien er ook nog een publicatie
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
21/12/2004
CRABV 51
COM 446
6
publication au Moniteur.
in het Staatsblad moet volgen.
03.07 Annemie Turtelboom (VLD): Pourrions-
nous obtenir l'avis du Conseil d'Etat afin de vérifier
si la définition du génie civil pose toujours
problème ?


En réponse à une question qui lui avait été posée
précédemment, la ministre avait annoncé la
publication d'une brochure donnant une explication
simple des nouvelles mesures. Une telle brochure
sera-t-elle réalisée ?
03.07 Annemie Turtelboom (VLD): Kunnen wij
het advies van de Raad van State krijgen om na te
gaan of er nog problemen zijn met de definitie van
burgerlijke bouwkunde?

Op een vorige vraag antwoordde de minister mij dat
een brochure zou worden uitgebracht waarin de
nieuwe maatregelen op een eenvoudige manier
worden uitgelegd. Zal er zo'n brochure komen?
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
04 Question de Mme Annemie Turtelboom à la
ministre de l'Emploi sur "la pénurie de personnel
le weekend" (n° 4847)
04 Vraag van mevrouw Annemie Turtelboom aan
de minister van Werk over "het tekort aan
weekendhulp" (nr. 4847)
04.01 Annemie Turtelboom (VLD): De moins en
moins de travaileurs sont disposés à travailler le
week-end. Les secteurs touchés tentent de rendre
plus attrayant le travail pendant le weekend en
versant à leurs travailleurs des primes plus élevées
ou en limitant au maximum le nombre de weekends
où il faut travailler. Ce problème est aigu
notamment dans le secteur de la boulangerie
puisque des boulangers se voient déjà contraints
de fermer le dimanche.

Le VDAB ne dispose pas de chiffres concernant les
jeunes qui rechignent à travailler le weekend. Mais
le témoignage d'un jeune chômeur dans le
quotidien flamand De Morgen est éloquent. Il a
déclaré en effet que le confort offert par le système
des allocations était tel qu'il ne voyait pas pourquoi
il s'efforcerait de trouver un emploi. Cela devrait
nous inciter à réfléchir aux imperfections de notre
système d'activation des demandeurs d'emploi. De
cette manière, notre système de chômage est
dévoyé dans la mesure où il est utilisé comme un
système d'assistance.

Comment la ministre compte-t-elle remédier au
manque de personnel pour assurer les prestations
du weekend ? Elaborera-t-elle, en collaboration
avec son collègue des Finances, une
réglementation applicable aux aidants occasionnels
qui travaillent volontiers pendant le weekend?
04.01 Annemie Turtelboom (VLD): Steeds
minder personeelsleden zijn bereid om tijdens het
weekend te werken. De getroffen sectoren
proberen weekendwerk aantrekkelijker te maken
door het betalen van hogere premies of het tot een
minimum beperken van het aantal weekends dat
moet worden gewerkt. Het probleem is onder meer
groot in de bakkerijsector, waar bakkers zich zelfs
al genoodzaakt zien om op zondag te sluiten.


De VDAB heeft geen cijfers over jongeren die zich
laten afschrikken door weekendwerk. De getuigenis
van een jonge werkloze in de krant De Morgen
spreekt echter boekdelen. Het uitkeringssysteem is
te goed om te gaan werken, zo meent hij. Dit zet
ons tot nadenken over het gebrekkige
activeringssysteem voor werkzoekenden. Het
werkloosheidssysteem wordt op deze manier
gehanteerd als een bijstandssysteem.




Hoe zal de minister iets doen aan het
personeelstekort voor arbeidsprestaties in het
weekend? Zal ze samen met de minister van
Financiën een regeling uitwerken voor occasionele
helpers die in het weekend willen bijklussen?
La ministre adhère-t-elle à la thèse du chômeur
interviewé dans De Morgen, qui rejette la faute sur
le système d'allocations ? A-t-elle l'intention de
prendre des initiatives pour intensifier l'activation
des demandeurs d'emploi?
Is de minister het eens met de stelling van de
werkloze in De Morgen dat de fout bij het
uitkeringssysteem ligt? Zal ze initiatieven nemen
om het activeren van werkzoekenden te
intensifiëren?
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 446
21/12/2004
7
04.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais): Le repos dominical est toujours la
règle mais dans certains secteurs il est impossible
de ne pas travailler le weekend. Il ne me paraît pas
irréaliste de penser que de nombreux emplois pour
lesquels il existe une pénurie de main d'oeuvre
durant le weekend pourraient être occupés par des
intérimaires ou des étudiants. En effet, pour les
travailleurs, le travail de weekend n'est pas toujours
aussi attrayant et n'est certainement pas de nature
à favoriser la vie de famille.

Imposer de façon générale aux employeurs de
rémunérer davantage le travail dominical
déclenchera la colère de nombreux employeurs.
Cette discussion est en cours dans certains
secteurs et je propose d'en attendre les résultats.
Obliger les travailleurs à accepter des prestations
dominicales n'est pas une solution.

Une bonne communication entre travailleurs et
employeurs est devenue indispensable. L'offre et la
demande doivent se rejoindre. Sur ce plan, Unizo a
certainement un rôle à jouer. D'ailleurs, les
problèmes actuels ne se rencontrent pas dans les
usines, où de nombreuses équipes travaillent
également le weekend, mais seulement dans
l'horeca, les boulangeries et parmi le personnel
infirmier.

J'ai la ferme intention de réfléchir avec le ministre
Reynders à une meilleure réglementation pour les
aidants occasionnels. Je ne vois pas d'emblée
d'obstacles fiscaux ou juridiques. Les suggestions
sont les bienvenues.

Je n'envisage pas comme solution une réduction
des allocations face à l'inertie de certains
chômeurs. En Scandinavie, on parvient à combiner
un haut degré d'activité avec de bonnes allocations.
C'est aussi la solution à retenir pour la Belgique
mais notre politique d'activation ne fonctionne que
depuis quelques mois. D'ailleurs, le chômeur
interviewé dans De Morgen sera convoqué dans
les mois qui viennent puisqu'il est âgé de trente
ans. L'administration lui rappellera qu'il n'a droit à
des allocations de chômage que s'il est réellement
demandeur d'emploi ou suit une formation.
04.02 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): De zondagsrust is nog altijd de vaste
regel, maar sommige sectoren kunnen niet zonder
weekendwerk. Het lijkt me niet onrealistisch dat
veel knelpuntfuncties in het weekend door uitzend-
en studentenarbeid ingevuld zouden worden.
Weekendwerk is voor werknemers immers
inderdaad niet altijd even aantrekkelijk en zeker niet
bevorderlijk voor het gezinsleven.



De werkgevers over het algemeen meer doen
betalen voor zondagswerk, zal op veel protest
stuiten bij die werkgevers. De discussie loopt in een
aantal sectoren, ik stel voor om de resultaten
daarvan af te wachten. Werknemers verplichten om
zondagswerk te verrichten, is geen optie.


Een goede communicatie tussen werkgevers en
werknemers is intussen wel een must: vraag en
aanbod moet elkaar ontmoeten. Unizo heeft op dat
vlak zeker een rol te spelen. Er zijn voorlopig
trouwens nog geen problemen in de fabrieken,
waar ook veel weekendploegen werken, maar
alleen in de horeca, de bakkerijen en bij de
verpleegkundigen.


Ik wil, samen met minister Reynders, zeker
nadenken over een betere regeling voor
occasionele helpers; ik zie niet meteen fiscale of
juridische obstakels. Suggesties zijn welkom.


Het verlagen van de uitkeringen zie ik niet als
oplossing voor de inertie van sommige werklozen.
In Scandinavië slaagt men erin een hoge
activiteitsgraad te combineren met goede
uitkeringen. Dat is ook de oplossing voor België,
maar ons activeringsbeleid loopt pas sinds enkele
maanden. De geïnterviewde in De Morgen zal
trouwens over een aantal maanden worden
opgeroepen, aangezien hij dertig is. Hij zal dan te
horen krijgen dat hij enkel recht heeft op een
werkloosheidsuitkering als hij daadwerkelijk
werkzoekende is of een opleiding volgt.
Il s'agit d'un système de solidarité. Les allocations
d'un chômeur qui ne cherche pas ou n'accepte pas
un emploi seront logiquement suspendues. La
nouvelle politique d'activation veut procurer un
emploi à un maximum de personnes. Les chômeurs
seront obligés de suivre une formation ou de
chercher activement un emploi s'ils ne veulent pas
perdre leurs allocations. Quiconque abusera du
système, sera découvert automatiquement.
Het gaat om een solidair systeem. De uitkering van
iemand die geen job zoekt of geen job wil
aanvaarden, zal logischerwijze worden geschorst.
Het nieuwe activeringsbeleid wil zoveel mogelijk
mensen aan een job helpen. Werklozen zullen of
een opleiding moeten volgen, of actief naar werk
moeten zoeken, als ze recht willen blijven hebben
op hun uitkering. De mensen die misbruik maken
van het systeem, zullen in elk geval ontdekt
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
21/12/2004
CRABV 51
COM 446
8
worden.
04.03 Annemie Turtelboom (VLD): J'ai plaidé en
faveur des personnes qui exercent
occasionnellement une activité complémentaire,
mais risquent de se retrouver dans une tranche
d'imposition supérieure, ce qui ne les incite pas à
accepter du travail le weekend. Je soumettrai des
suggestions à la ministre. En ce qui concerne le
travail des étudiants, je me réfère également à
notre proposition de loi visant à assouplir
davantage la réglementation en la matière.
La ministre se réfère à Unizo. Le VDAB n'a-t-il pas
pour tâche d'établir un lien entre l'offre et la
demande et de rendre publiques les fonctions
critiques?
04.03 Annemie Turtelboom (VLD): Ik hield een
pleidooi voor mensen die occasioneel willen
bijklussen, maar daardoor in een hogere
belastingschaal dreigen terecht te komen,
waardoor de içncentive om weekendwerk te
aanvaarden wegvalt. Ik zal de minister suggesties
doen. Wat het inzetten van studenten betreft,
verwijs ik ook naar ons wetsvoorstel over een
verdere versoepeling van de studentenarbeid.

De minister verwijst naar Unizo. Heeft de VDAB
niet de taak vraag- en aanbodzijde met elkaar in
contact te brengen en knelpuntfuncties openbaar te
maken?
L'octroi d'allocations élevées dans les pays
scandinaves est limité dans le temps et est assorti
de l'obligation de chercher un emploi ou de suivre
une formation complémentaire. Chez nous aussi, le
droit aux allocations de chômage doit être assorti
d'obligations dont il convient de mieux contrôler le
respect. Il me revient ça et là que l'ONEM
n'applique pas du tout la directive de manière
rigoureuse.

J'ai été contactée par une personne handicapée
qui souhaiterait se rendre utile à la société en
travaillant. Le contraste avec le chômeur de 30 ans
dont il est question dans le journal De Morgen est
saisissant. Il y a clairement un problème à ce sujet.
De hoge Scandinavische uitkeringen zijn beperkt in
de tijd en ze worden gekoppeld aan de verplichting
een job te zoeken of zich bij te scholen. Ook bij ons
moeten tegenover het recht op uitkering een plicht
staan en op het naleven van die plichten moet beter
worden toegezien. Ik hoor hier en daar dat de RVA
de richtlijn allesbehalve streng toepast.



Ik werd gecontacteerd door iemand met een
handicap die zich nuttig wou maken voor de
maatschappij door te werken. Het contrast met de
30-jarige werkloze uit De Morgen is groot. Hier
schort duidelijk iets.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
La réunion publique de commission est levée à
11h.24.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 11.24 uur.
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE

Document Outline