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NATIONALES
,
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CULTURELE
I
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,
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EN DE
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SOMMAIRE
INHOUD
Question de Mme Nahima Lanjri au ministre de
l'Économie, de l'Énergie, du Commerce extérieur
et de la Politique scientifique sur "les abus dont
est l'objet le statut des asbl". (n° 4660)
1
Vraag van mevrouw Nahima Lanjri aan de minister
van Economie, Energie, Buitenlandse Handel en
Wetenschapsbeleid over "het misbruik van het
statuut van VZW". (nr. 4660)
1
Orateurs: Nahima Lanjri, Marc Verwilghen,
ministre de l'Economie, de l'Energie, du
Commerce extérieur et de la Politique
scientifique
Sprekers: Nahima Lanjri, Marc Verwilghen,
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid
Question de Mme Yolande Avontroodt au ministre
de l'Économie, de l'Énergie, du Commerce
extérieur et de la Politique scientifique sur "les
problèmes rencontrés par les personnes
handicapées en matière d'assurances" (n° 4700)
2
Vraag van mevrouw Yolande Avontroodt aan de
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid over "de
problemen die personen met een handicap
ervaren inzake verzekeringen" (nr. 4700)
2
Orateurs:
Yolande Avontroodt, Marc
Verwilghen, ministre de l'Economie, de
l'Energie, du Commerce extérieur et de la
Politique scientifique
Sprekers:
Yolande Avontroodt, Marc
Verwilghen, minister van Economie, Energie,
Buitenlandse Handel en Wetenschapsbeleid
Question de Mme Trees Pieters au ministre de
l'Économie, de l'Énergie, du Commerce extérieur
et de la Politique scientifique sur "le sommet belge
de la recherche pharmaceutique" (n° 4703)
3
Vraag van mevrouw Trees Pieters aan de minister
van Economie, Energie, Buitenlandse Handel en
Wetenschapsbeleid over "het Belgisch topberaad
Farmaresearch" (nr. 4703)
3
Orateurs: Trees Pieters, Marc Verwilghen,
ministre de l'Economie, de l'Energie, du
Commerce extérieur et de la Politique
scientifique
Sprekers: Trees Pieters, Marc Verwilghen,
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid
Question de M. Patrick De Groote au ministre de
l'Économie, de l'Énergie, du Commerce extérieur
et de la Politique scientifique sur "les efforts des
autorités fédérales et de la Flandre dans le cadre
du protocole de Kyoto" (n° 4692)
4
Vraag van de heer Patrick De Groote aan de
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid over "de Kyoto-
inspanningen van de federale overheid en de
Vlaamse deelstaat" (nr. 4692)
4
Orateurs:
Patrick De Groote, Marc
Verwilghen, ministre de l'Economie, de
l'Energie, du Commerce extérieur et de la
Politique scientifique
Sprekers:
Patrick De Groote, Marc
Verwilghen, minister van Economie, Energie,
Buitenlandse Handel en Wetenschapsbeleid
Question de Mme Trees Pieters au ministre de
l'Économie, de l'Énergie, du Commerce extérieur
et de la Politique scientifique sur "le dépôt tardif
des comptes annuels" (n° 4704)
5
Vraag van mevrouw Trees Pieters aan de minister
van Economie, Energie, Buitenlandse Handel en
Wetenschapsbeleid over "het laattijdig neerleggen
van de jaarrekening" (nr. 4704)
5
Orateurs: Trees Pieters, Marc Verwilghen,
ministre de l'Economie, de l'Energie, du
Commerce extérieur et de la Politique
scientifique
Sprekers: Trees Pieters, Marc Verwilghen,
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid
Question de Mme Trees Pieters au ministre de
l'Économie, de l'Énergie, du Commerce extérieur
et de la Politique scientifique sur "le secteur
horeca" (n° 4843)
7
Vraag van mevrouw Trees Pieters aan de minister
van Economie, Energie, Buitenlandse Handel en
Wetenschapsbeleid over "de horeca" (nr. 4843)
7
Orateurs: Trees Pieters, Marc Verwilghen,
ministre de l'Economie, de l'Energie, du
Commerce extérieur et de la Politique
scientifique
Sprekers: Trees Pieters, Marc Verwilghen,
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid
Question de Mme Muriel Gerkens au ministre de
l'Économie, de l'Énergie, du Commerce extérieur
8
Vraag van mevrouw Muriel Gerkens aan de
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
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et de la Politique scientifique sur "la gestion des
déchets nucléaires" (n° 4845)
Handel en Wetenschapsbeleid over "het beheer
van kernafval" (nr. 4845)
Orateurs: Muriel Gerkens, Marc Verwilghen,
ministre de l'Economie, de l'Energie, du
Commerce extérieur et de la Politique
scientifique
Sprekers: Muriel Gerkens, Marc Verwilghen,
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid
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COMMISSION DE L'ECONOMIE,
DE LA POLITIQUE SCIENTIFIQUE,
DE L'EDUCATION, DES
INSTITUTIONS SCIENTIFIQUES ET
CULTURELLES NATIONALES, DES
CLASSES MOYENNES ET DE
L'AGRICULTURE
COMMISSIE VOOR HET
BEDRIJFSLEVEN, HET
WETENSCHAPSBELEID, HET
ONDERWIJS, DE NATIONALE
WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE INSTELLINGEN, DE
MIDDENSTAND EN DE
LANDBOUW
du
MARDI
21
DÉCEMBRE
2004
Matin
______
van
DINSDAG
21
DECEMBER
2004
Voormiddag
______



La réunion publique est ouverte à 10h.04 par M.
Patrick De Groote.
De vergadering wordt geopend om 10.04 uur door
de heer Patrick De Groote.
01 Question de Mme Nahima Lanjri au ministre
de l'Économie, de l'Énergie, du Commerce
extérieur et de la Politique scientifique sur "les
abus dont est l'objet le statut des asbl". (n° 4660)
01 Vraag van mevrouw Nahima Lanjri aan de
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid over "het misbruik
van het statuut van VZW". (nr. 4660)
01.01 Nahima Lanjri (CD&V): Un grand nombre
de cafés sont exploités sous la forme d'une ASBL
afin de contourner la loi sur les pratiques du
commerce. Si ces cafés ont peut-être effectivement
une fonction sociale, ils constituent néanmoins une
concurrence déloyale vis-à-vis des cafés
ordinaires, même si aucune boisson alcoolisée n'y
est débitée. Le ministre a-t-il l'intention de mettre un
terme à ces abus
? Quelles mesures les
administrations locales peuvent-elles prendre pour
remédier à cette situation?
01.01 Nahima Lanjri (CD&V): Heel wat
uitbatingen van cafés gebeuren onder het mom van
een VZW. Op die manier probeert men de wet op
de handelspraktijken te omzeilen. Deze cafés
vervullen misschien wel een sociale functie, maar
doen de gewone cafés niettemin oneerlijke
concurrentie aan, zelfs al serveren ze geen alcohol.
Is de minister van plan om deze misbruiken aan te
pakken? Wat kunnen de lokale besturen hiertegen
doen?
01.02 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
Je dois signaler à l'auteur de la question que la
législation sur les ASBL ressortit à la compétence
de la ministre de la Justice et que la ministre de la
Protection de la consommation est compétente
pour ce qui a trait à la loi sur les pratiques du
commerce. Je puis néanmoins confirmer que les
ASBL relèvent du champ d'application de la loi sur
les pratiques du commerce à partir du moment où
elles organisent une activité commerciale. Si
l'inspection économique constate des abus, un
procès-verbal est dressé et transmis au parquet. Le
01.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): Ik
moet de vraagsteller erop wijzen dat de VZW-
wetgeving onder de bevoegdheid van de minister
van Justitie valt, en dat de minister van
Consumentenzaken bevoegd is voor de wet op de
handelspraktijken. Ik kan niettemin bevestigen dat
VZW's onder het toepassingsgebied van de wet op
de handelspraktijken vallen zodra zij een
commerciële activiteit organiseren. Indien de
economische inspectie misbruiken vaststelt, wordt
een proces-verbaal opgemaakt en doorgestuurd
naar het parket. De rechtbank kan dan beslissen tot
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tribunal peut ordonner la dissolution des ASBL en
infraction. Encore faut-il que les services
d'inspection soient informés de l'existence des
fausses ASBL, ce qui constitue souvent le principal
problème.
ontbinding van de malafide VZW. Het probleem is
vooral dat de inspectiediensten vaak niet op de
hoogte zijn van het bestaan van de pseudo-VZW's.
01.03 Nahima Lanjri (CD&V): Les autorités
locales peuvent-elles transmettre des informations
concernant de fausses ASBL aux instances de
contrôle?
01.03 Nahima Lanjri (CD&V): Kunnen de lokale
overheden informatie over pseudo-VZW's
doorgeven aan de controle-instanties?
01.04 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
Dans ce cas, l'inspection économique interviendra
sur-le-champ.
01.04 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Uiteraard. De economische inspectie zal dan
onmiddellijk ingrijpen.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
02 Question de Mme Yolande Avontroodt au
ministre de l'Économie, de l'Énergie, du
Commerce extérieur et de la Politique
scientifique sur "les problèmes rencontrés par
les personnes handicapées en matière
d'assurances" (n° 4700)
02 Vraag van mevrouw Yolande Avontroodt aan
de minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid over "de
problemen die personen met een handicap
ervaren inzake verzekeringen" (nr. 4700)
02.01 Yolande Avontroodt (VLD): Le Conseil des
ministres a demandé au mois de mars au ministre
de l'Economie de l'époque de déposer un projet de
loi visant à garantir aux handicapés l'accès aux
assurances pour la fin de l'année. La plus grande
association de handicapés de Flandre a
récemment encore publié une note qui évoquait
certains problèmes pratiques. Elle demande entre
autres que l'assurance responsabilité civile soit
élargie à la chaise roulante électrique et au scooter.

Quel est l'état d`avancement de ce projet de loi ?
Le groupe de travail qui devait établir un inventaire
des problèmes s'est-il déjà réuni ? Quelles constats
a-t-il faits ?
02.01 Yolande Avontroodt (VLD): De
Ministerraad heeft de vorige minister van Economie
in maart gevraagd om tegen het einde van dit jaar
een wetsontwerp in te dienen om de toegang tot de
verzekeringen voor gehandicapten te waarborgen.
Recent nog publiceerde de grootste
gehandicaptenvereniging van Vlaanderen een nota
met een aantal praktische problemen. Zij vragen
onder meer de opname van de verzekering voor de
elektrische rolstoel en scooter in de polis burgerlijke
aansprakelijkheid.

Wat is de stand van zaken betreffende het
wetsontwerp? Is de werkgroep die een inventaris
moest maken van de pijnpunten, al
bijeengekomen? Wat waren haar bevindingen?
02.02 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
Un chapitre de ma note de politique générale est
consacré aux catégories de gens difficilement
assurables. Une première version du projet de loi
est prête et a été soumise à Assuralia, à l'ASBL
Vlaams Patiëntenplatform, à la Ligue des Usagers
des Services de Santé ainsi qu'à Test-Achats. Le
groupe de travail s'est déjà réuni à quatre reprises
et a tabli un inventaire des problèmes mais aucun
des participants n'a apporté de solutions concrètes.
En concertation avec le ministre des Affaires
sociales et de la Santé publique, nous avons
décidé d'ajourner les négociations dans l'attente
d'un accord au sein du gouvernement au sujet du
projet de loi. Cela nous laisse le temps de chercher
des réponses aux remarques qui ont été formulées.
02.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Mijn beleidsbrief wijdt een hoofdstuk aan de
moeilijk verzekerbare categorieën. Een eerste
versie van het wetsontwerp is klaar en werd
voorgelegd aan Assuralia, het Vlaams
Patiëntenplatform, LUSS en Test-Aankoop. De
werkgroep is reeds viermaal samengekomen en
heeft een inventaris van de problemen opgemaakt,
maar geen van de deelnemers heeft concrete
oplossingen aangedragen. In samenspraak met de
minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid
zijn de besprekingen opgeschort in afwachting van
een akkoord binnen de regering over het
wetsontwerp. Dit geeft ons de tijd om antwoorden
te zoeken op de geformuleerde opmerkingen. De
besprekingen zullen hervat worden zodra de
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Les négociations reprendront dès que le
gouvernement sera parvenu à un accord sur le
projet de loi.
regering het eens geraakt is over het wetsontwerp.
02.03 Yolande Avontroodt (VLD): Un consensus
doit quand même pouvoir être atteint rapidement
pour un certain nombre de problèmes concrets.
02.03 Yolande Avontroodt (VLD): Het moet toch
mogelijk zijn om voor een aantal concrete
pijnpunten snel een consensus te vinden?
02.04 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
Les spécialistes du groupe de travail n'ont
malheureusement pas eux-mêmes proposé de
solution concrète aux divers problèmes qui se
posent. C'est une fois de plus aux autorités qu'il
revient de tout régler. Le gouvernement s'efforcera
de trouver un début de solution. J'espère que les
partis représentés au sein du groupe de travail se
rallieront à nos propositions. Le projet de texte que
nous avons proposé pourrait en tout cas relancer la
discussion au sein du groupe de travail.
02.04 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): De
pijnpunten zijn divers en de specialisten in de
werkgroep hebben helaas zelf geen concrete
oplossingen voorgesteld. Men verwacht weer alles
van de overheid. De regering zal proberen een
begin van oplossing aan te reiken. Ik hoop dat onze
voorstellen bijgetreden zullen worden door de
partijen vertegenwoordigd in de werkgroep. De
door ons voorgestelde ontwerptekst zou in elk
geval de discussie in de werkgroep weer kunnen
aanzwengelen.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
03 Question de Mme Trees Pieters au ministre de
l'Économie, de l'Énergie, du Commerce extérieur
et de la Politique scientifique sur "le sommet
belge de la recherche pharmaceutique" (n° 4703)
03 Vraag van mevrouw Trees Pieters aan de
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid over "het Belgisch
topberaad Farmaresearch" (nr. 4703)
03.01 Trees Pieters (CD&V): Le Journal du
Médecin (Artsenkrant) du 7 décembre annonçait
que le ministre de l'Economie va lancer une cellule
de réflexion en collaboration avec pharma.be,
appelée `Topberaad Farmaresearch'. Cette cellule
de réflexion a pour but d'insérer l'industrie
pharmaceutique belge dans la recherche à l'échelle
internationale. Les gros industriels et les
chercheurs y participeront.

Quel est l'objectif exact de cette cellule de réflexion
et comment cet objectif va-t-il être réalisé ? S'agit-il
d'une initiative prise conjointement avec M.
Demotte ?
03.01 Trees Pieters (CD&V): In de Artsenkrant
van 7 december stond dat de minister van
Economie samen met pharma.be een denktank zal
starten met de naam `Topberaad Farmaresearch',
met als doel de Belgische farmaceutische industrie
op de kaart van de internationale research te
zetten. Topindustriëlen en onderzoekers zullen
hieraan deelnemen.


Wat is de exacte bedoeling van deze denktank en
hoe wil men dat doel bereiken? Is dit een
gezamenlijk initiatief met minister Demotte?
03.02 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
La cellule de réflexion s'inscrit dans le cadre de
l'exécution de l'accord de gouvernement du 12
juillet 2003, visant à promouvoir l'économie de la
connaissance, et d'une résolution du Conseil
européen Compétitivité qui en septembre 2003 a
souligné le rôle important de l'industrie
pharmaceutique dans l'exécution de l'agenda de
Lisbonne.

La Commission européenne et le Conseil ont
constaté que l'Europe a perdu son rôle de leader
en matière de recherche pharmaceutique, qu'elle a
cédé aux Etats-Unis.
03.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): De
denktank kadert in de uitvoering van het
regeerakkoord van 12 juli 2003, dat de bevordering
van de kenniseconomie vooropstelt, en in een
resolutie van de Europese Raad
Concurrentievermogen die in september 2003 het
belang van de farmaceutische industrie benadrukte
ter verwezenlijking van de Lissabon-agenda.


De Europese Commissie en de Raad hebben
vastgesteld dat Europa zijn leidersrol in de
farmaceutische research verloren is ten voordele
van de Verenigde Staten.
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Cette problématique relève de mes compétences.
La cellule de réflexion, dont le baron Georges
Jacobs est coprésident, sera composée de six
entreprises actives dans la recherche
pharmaceutique et de six professeurs d'université.

Il s'agit d'examiner quelles mesures doivent être
prises par la Belgique pour qu'elle conserve et
améliore sa position de haut niveau en matière de
recherche pharmacologique, et puisse devenir un
pays de référence en termes de recherche
pharmaceutique et scientifique.

Le secteur pharmaceutique est le plus grand
investisseur privé dans notre pays en matière de
recherche scientifique; il a ainsi investi la somme
de 1,3 milliard d'euros en 2003. Je tiens à apporter
un soutien marqué au secteur à cet égard.
Deze problematiek behoort tot mijn bevoegdheden.
Baron Georges Jacobs wordt covoorzitter van de
denktank, die zal bestaan uit zes farmaceutische
researchbedrijven en zes academici.


De bedoeling is na te gaan welke maatregelen
België moet nemen om zijn toppositie inzake
farmacologisch onderzoek te behouden en te
verbeteren, zodat we een referentieland voor
farmaceutisch wetenschappelijk onderzoek kunnen
worden.

De farmaceutische sector is in ons land de grootste
private investeerder in wetenschappelijk
onderzoek, met een jaarbedrag van 1,3 miljard euro
in 2003, en ik wil de sector daarin volop
ondersteunen.
03.03 Trees Pieters (CD&V): C'est une bonne
initiative à mon sens et j'approuve la composition
de la cellule de réflexion. Quand entamera-t-on les
débats?
03.03 Trees Pieters (CD&V): Ik vind dit een goed
initiatief en ik ga akkoord met de samenstelling van
de denktank. Wanneer zal het beraad starten?
03.04 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
Nous sommes en pleine préparation. Une réunion
d'installation, au cours de laquelle le calendrier sera
fixé en accord avec les participants, aura lieu au
début de 2005.

Présidence: Mme Muriel Gerkens
03.04 Minister Marc Verwilghen (Nederlands) We
zijn dit volop aan het voorbereiden. Begin 2005 is
er een installatievergadering, waar de timing in
samenspraak met de deelnemers zal worden
vastgelegd.

Voorzitter: Mevrouw Muriel Gerkens
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
04 Question de M. Patrick De Groote au ministre
de l'Économie, de l'Énergie, du Commerce
extérieur et de la Politique scientifique sur "les
efforts des autorités fédérales et de la Flandre
dans le cadre du protocole de Kyoto" (n° 4692)
04 Vraag van de heer Patrick De Groote aan de
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid over "de Kyoto-
inspanningen van de federale overheid en de
Vlaamse deelstaat" (nr. 4692)
04.01 Patrick De Groote (N-VA): Au bout de six
années, en mars 2004, la Belgique avait arrêté son
Plan Kyoto. La répartition des efforts entre les
Régions avait suscité bien des difficultés. En
septembre 2003, la Flandre avait demandé à la
Wallonie une solidarité inversée et l'a finalement
obtenue. La Flandre a été autorisée à réduire ses
émissions moins rapidement que la Wallonie. Sur le
plan des mesures environnementales, elle était
largement en avance sur la Wallonie et obtenait de
ce fait déjà de meilleurs résultats.

La Flandre a pourtant une forte concentration
d'entreprises chimiques et la circulation y est très
dense. Les véhicules anciens, non équipés de
catalyseurs y sont encore nombreux. Il ressort de
déclarations du ministre flamand, M. Peeters, et du
04.01 Patrick De Groote (N-VA): België had na
zes jaar in maart 2004 zijn Kyotoplan. De verdeling
van de inspanningen over de Gewesten kwam met
veel moeite tot stand. In september 2003 vroeg
Vlaanderen omgekeerde solidariteit van Wallonië
en die is er uiteindelijk gekomen. Vlaanderen mocht
zijn uitstoot trager afbouwen dan Wallonië; het was
qua milieuvriendelijke maatregelen ver vooruit op
Wallonië, waardoor het al beter scoorde.



Nochtans heeft Vlaanderen een zeer sterke
concentratie van chemische bedrijven en is er zeer
veel verkeer, ook van verouderde wagens zonder
katalysator. Uitspraken van Vlaams minister
Peeters en minister-president Leterme tonen aan
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ministre-président, M. Leterme, que de nouvelles
mesures environnementales lèseraient trop
gravement notre compétitivité et notre emploi. La
Flandre a donc beaucoup plus de mal que la
Wallonie à réaliser les objectifs, particulièrement
après la décision fédérale de sortir du nucléaire.

Plus grave encore, le gouvernement fédéral a
surtout renoncé, pour des raisons budgétaires, à
des mesures qui devaient aider la Flandre à
respecter l'accord de Kyoto dans des conditions qui
ne menaceraient pas sa compétitivité. Je songe
aux accords sur les « benchmarks ». Comment les
effets de cette mesure d'économie seront-ils
répartis entre les Régions ?
dat onze concurrentiepositie en werkgelegenheid te
zwaar worden belast door nog meer strenge
milieumaatregelen. Vlaanderen heeft het dus veel
moeilijker om de doelstellingen te bereiken dan
Wallonië, zeker na de federale beslissing om uit de
kernenergie te stappen.

Nog erger is dat de federale regering uit budgettaire
overwegingen vooral maatregelen geschrapt heeft
die Vlaanderen moesten ondersteunen bij een
concurrentievriendelijke realisatie van het Kyoto-
akkoord. Ik denk dan aan de
benchmarkconvenants. Hoe wordt het effect van
die besparingsmaatregel verdeeld over de
Gewesten?
M. Peeters a également dénoncé le report du
plafonnement des taxes fédérales sur l'énergie
perçues sur le transport de l'électricité par le biais
du réseau à haute tension.

L'impôt des sociétés plus élevé ainsi que diverses
cotisations et taxes (Kyoto, Elia, ONDRAF, CPAS)
entravent en outre lourdement la compétitivité de la
Flandre. S'agit-il en l'occurrence de la libéralisation
du marché de l'énergie dont on nous rebat les
oreilles ? Le coût de l'électricité a augmenté pour
les consommateurs et les entreprises, et ce, malgré
la libéralisation.

Quelle est encore la valeur de l'accord conclu entre
le gouvernement fédéral et les Régions s'il n'est
pas respecté par l'Etat fédéral ? Cela entraînera-t-il
de nouvelles négociations sur la répartition des
charges de Kyoto
? Les autorités fédérales
prendront-elles des mesures supplémentaires pour
atteindre la norme Kyoto?
Minister Peeters hekelde ook het uitstel van het
plafonneren van de federale energieheffingen op
het vervoer van elektriciteit via het
hoogspanningsnet.

Vlaanderen heeft daarenboven een zwaar
benadeelde concurrentiepositie door de hogere
taksen in de vennootschapsbelasting en allerlei
bijdragen en heffingen (Kyoto, Elia, Niras, OCMW).
Is dat dan de zo geroemde vrijmaking van de
energiemarkt? Voor de gebruikers en bedrijven is
elektriciteit duurder geworden, ondanks de
liberalisering.

Welke waarde heeft het akkoord tussen de federale
regering en de Gewesten nog als het akkoord door
de federale Staat niet wordt nageleefd? Zal dit
leiden tot nieuwe onderhandelingen over de
verdeling van de Kyoto-lasten? Zal de federale
overheid andere bijkomende maatregelen treffen
om de Kyoto-norm te halen?
04.02 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
Le Parlement débat actuellement des nouvelles
mesures fiscales dans la foulée de la loi-
programme. Je me réfère à l'exposé du ministre
des Finances sur ce projet de loi.

L'accord entre l'Etat fédéral et les Régions n'est
pas mis en question sur le plan structurel. Il s'agit
seulement d'un report partiel. Le ministre de
l'Environnement est compétent pour l'exécution de
cet accord. Il peut fournir des informations plus
détaillées sur ce sujet.


Je fournirai une réponse écrite à la question
supplémentaire après avoir analysé le problème et
consulté mes collaborateurs.
04.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): De
nieuwe fiscale maatregelen worden momenteel in
het Parlement besproken in het kader van de
programmawet. Ik verwijs naar de toelichting die de
minister van Financiën gaf bij dat wetsontwerp.

Op structureel vlak wordt het akkoord tussen de
federale Staat en de Gewesten niet op de helling
gezet. Het gaat enkel over een gedeeltelijk uitstel.
De minister van Leefmilieu is bevoegd voor de
uitvoering van dit akkoord. Hij kan meer
gedetailleerde antwoorden geven over deze
materie.

Ik zal, na overleg met mijn medewerkers en verder
onderzoek, een schriftelijk antwoord geven op de
bijkomende vraag.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
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05 Question de Mme Trees Pieters au ministre de
l'Économie, de l'Énergie, du Commerce extérieur
et de la Politique scientifique sur "le dépôt tardif
des comptes annuels" (n° 4704)
05 Vraag van mevrouw Trees Pieters aan de
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid over "het laattijdig
neerleggen van de jaarrekening" (nr. 4704)
05.01 Trees Pieters (CD&V): Un millier de
sociétés ont récemment reçu une lettre leur
notifiant une amende pour dépôt tardif des comptes
annuels. Il subsiste des imprécisions quant au
montant exact des recettes générées par ces
amendes mais elles sont manifestement
excessives. Pour toutes ces sociétés, le verdict est-
il définitif ou peuvent-elles espérer un règlement
plus équitable?

La lettre notifiant l'imposition de cette amende a
aussi été envoyée à des sociétés dormantes ou en
faillite. Peut-on obliger de telles sociétés à déposer
des comptes annuels et à payer des amendes en
cas de retard ? Est-il exact qu'il a été décidé lors du
dernier cabinet restreint d'accorder une exonération
partielle à ces sociétés?

Qu'adviendra-t-il de la proposition tendant à faire
coïncider le délai pour le dépôt des comptes
annuels avec celui de la déclaration fiscale ? Quel
est le résultat de la concertation avec les experts
comptables et les conseils fiscaux?
05.01 Trees Pieters (CD&V): Zo'n tienduizend
vennootschappen kregen onlangs een boetebrief in
de bus wegens het laattijdig neerleggen van de
jaarrekeningen. Er bestaat nog onduidelijkheid over
de exacte opbrengst van de boetes, maar blijkbaar
zijn ze onaanvaardbaar hoog. Is het verdict voor al
deze vennootschappen definitief of is er een billijker
regeling mogelijk?

Een aantal vennootschappen die een boetebrief
kregen, is failliet of slapend. Kunnen zulke
vennootschappen verplicht worden om
jaarrekeningen neer te leggen en bij verzuim
boetes te betalen? Klopt het dat tijdens het recente
kernkabinet werd beslist om deze
vennootschappen een gedeeltelijke vrijstelling toe
te staan?

Wat zal er gebeuren met het voorstel om de termijn
voor de indiening van de jaarrekening te laten
samenvallen met die van de belastingaangifte? Wat
is het resultaat van het overleg met de accountants
en belastingconsulenten?
05.02 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
Je me réfère au ministre des Finances pour le
montant exact des amendes.

Les sociétés qui ont déposé leurs comptes annuels
en août ou en septembre 2003 ne devront pas
payer l'amende. Il s'agit de 30.000 entreprises. Par
contre, une amende sera infligée aux 75.000
entreprises qui ont déposé leurs comptes annuels
avec plus de deux mois de retard ou qui ne l'ont
toujours pas fait.


Les sociétés en faillite à la date d'envoi de la
notification de l'amende, n'ont pas reçu cette
notification bien que la loi ne prévoie pas
d'exception pour ce groupe. Les sociétés en
liquidation, mais dont la liquidation n'était pas
clôturée par une publication au Moniteur belge, ont
reçu une notification de l'amende. Je plaiderai
toutefois auprès de la ministre de la Justice une
initiative législative tendant à ce que le curateur soit
déchargé dans ces cas de la publication des
comptes annuels. Ceci ressortit à la compétence de
la Justice, tout comme la prolongation du délai.
05.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Betreffende het precieze bedrag van de boetes
verwijs ik naar de minister van Financiën.

De vennootschappen die hun jaarrekening 2002
hebben neergelegd in augustus of september 2003,
zullen worden vrijgesteld van het betalen van de
boete. Het betreft 30.000 ondernemingen. De
75.000 ondernemingen die meer dan twee
maanden te laat waren of die nog steeds geen
jaarrekening hebben neergelegd, zullen wel beboet
worden.

Vennootschappen die op de datum van verzending
van het boetebericht failliet waren, hebben geen
boetebericht ontvangen, hoewel er wettelijk niet in
een uitzondering wordt voorzien voor deze groep.
Vennootschappen die in vereffening waren, maar
waarbij de vereffening niet werd afgesloten met een
publicatie in het Belgisch Staatsblad, hebben wel
een boetebericht ontvangen. Ik zal echter een
wetgevend initiatief bepleiten bij de minister van
Justitie om in deze gevallen de curator te ontlasten
van het opstellen van een jaarrekening. Dit valt,
zoals de verlenging van de termijn van de
neerlegging, onder de bevoegdheid van Justitie.
05.03 Trees Pieters (CD&V): A-t-il été décidé, au 05.03 Trees Pieters (CD&V): Werd er op het
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cabinet restreint, d'octroyer une exemption partielle
ou complète ?
kernkabinet beslist om een gedeeltelijke of een
volledige vrijstelling toe te staan?
05.04 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
Une exemption complète est octroyée à ceux qui
s'en sont tenus au report accordé par les Finances.
05.04 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): Er
is een volledige vrijstelling voor wie zich aan het
door Financiën toegestane uitstel heeft gehouden.
05.05 Trees Pieters (CD&V): Ne plus obliger les
curateurs à établir les comptes annuels
d'entreprises en faillite est une excellente idée.
Mais le ministre n'a toujours pas répondu à ma
question concernant ma proposition de faire
coïncider le délai pour le dépôt des comptes
annuels et celui pour le renvoi des déclarations
d'impôts.
05.05 Trees Pieters (CD&V): Het is een
uitstekend idee om curatoren bij failliete
vennootschappen geen jaarrekening meer te doen
opstellen. Maar ik heb nog geen antwoord op mijn
vraag betreffende het laten samenvallen van de
indieningstermijn van de jaarrekeningen met die
van de belastingaangiften.
05.06 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
La concertation à ce sujet entre les cabinets des
Affaires économiques, de la Justice et des
Finances est encore en cours.
05.06 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): Het
overleg hierover tussen de kabinetten van
Economische zaken, Justitie en Financiën is nog
bezig.
05.07 Trees Pieters (CD&V): J'ai appris que cette
proposition n'emporte pas l'adhésion de la ministre
Laurette Onkelinx.
05.07 Trees Pieters (CD&V): Ik heb vernomen dat
minister Onkelinx geen voorstander is van
samenvallende termijnen.
05.08 Marc Verwilghen, ministre (en
néerlandais) : C'est possible mais, en la matière, le
feu vert des Finances est prépondérant.
05.08 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): Dat
is mogelijk, maar ter zake weegt het fiat van
Financiën zwaarder door.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
06 Question de Mme Trees Pieters au ministre de
l'Économie, de l'Énergie, du Commerce extérieur
et de la Politique scientifique sur "le secteur
horeca" (n° 4843)
06 Vraag van mevrouw Trees Pieters aan de
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid over "de horeca"
(nr. 4843)
06.01 Trees Pieters (CD&V): J'ai reçu des
messages alarmants du secteur horeca. Il en
ressort que le dossier est complètement bloqué
alors que les contrôles se poursuivent, y compris
dans les établissements qui collaborent pleinement
avec les contributions et qui sont partisans de
`l'avertissement' dont nous avons tant discuté. Quel
est l'état d'avancement de ce dossier ?
06.01 Trees Pieters (CD&V): Er bereiken mij
onheilspellende berichten vanuit de horecasector.
Blijkbaar zit het dossier volledig geblokkeerd, terwijl
de controles blijven aanhouden, ook in die zaken
die vlot samenwerken met de belastingdiensten en
die voorstander zijn van de zo besproken
`verwittiging'. Wat is de stand van zaken in dit
dossier?
06.02 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
J'entretiens des contacts réguliers avec le secteur
horeca et je n'ai pourtant pas eu vent de messages
alarmants. En tout cas, les discussions entre les
cellules stratégiques sont toujours en cours et tous
les acteurs concernés tentent de trouver une
solution à long terme. Je ne veux pas gêner ces
discussions en me prononçant immédiatement.
06.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Hoewel ook ik veelvuldige contacten onderhoud
met de horecasector, hoor ik geen onheilspellende
berichten. Alleszins zijn de gesprekken tussen de
beleidscellen nog steeds lopende en zoeken alle
betrokkenen naar een langetermijnoplossing. Ik wil
die gesprekken niet bemoeilijken door nu al
uitspraken te doen.
06.03 Trees Pieters (CD&V): Je me réfère à des
lettres de restaurateurs membres de la fédération
Horeca Vlaanderen.
06.03 Trees Pieters (CD&V): Ik verwijs naar
brieven van restauranthouders die lid zijn van
Horeca Vlaanderen.
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06.04 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
Mais cette fédération ne représente pas la totalité
du secteur.
06.04 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Daarom vertegenwoordigt deze groep nog niet de
hele sector.
06.05 Trees Pieters (CD&V): Les messages
alarmants viennent d'entreprises qui m'ont
demandé de relayer leur cri de désespoir.
06.05 Trees Pieters (CD&V): De onheilspellende
berichten komen van bedrijven die via mij een
wanhoopskreet hebben geuit.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
Présidence: Mme Trees Pieters.
Voorzitter: mevrouw Trees Pieters.
07 Question de Mme Muriel Gerkens au ministre
de l'Économie, de l'Énergie, du Commerce
extérieur et de la Politique scientifique sur "la
gestion des déchets nucléaires" (n° 4845)
07 Vraag van mevrouw Muriel Gerkens aan de
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid over "het beheer
van kernafval" (nr. 4845)
07.01 Muriel Gerkens (ECOLO): Début 2003, la
tutelle de l'ONDRAF a décidé de procéder à
l'inspection des fûts de déchets nucléaires sur le
site de la firme Belgoprocess et a demandé un
rapport semestriel sur le relevé des fûts qui
présentaient un risque ou des défectuosités.



Le quatrième rapport, prévu pour décembre 2004,
vous a-t-il été transmis ? Le cas échéant, quelles
en sont les grandes lignes ? Le nombre de fûts non
conformes est-il encore en progression ?

Par ailleurs, pouvez-vous me donner le nombre de
fûts par catégorie et par responsable? Ces fûts
devront-ils être reconditionnés? Dans l'affirmative,
le rapport mentionne-t-il une estimation du coût du
reconditionnement? Enfin, notre pays dispose-t-il
des installations nécessaires pour reconditionner
les fûts ou faudra-il en construire de nouvelles?
07.01 Muriel Gerkens (ECOLO): Begin 2003
besliste de Nationale Instelling voor radioactief
afval en verrijkte splijtstoffen (NIRAS) de vaten met
radioactief afval op de terreinen van de firma
Belgoprocess aan een inspectie te onderwerpen.
Ze vroeg tevens dat er halfjaarlijks een verslag zou
opgesteld worden met een inventaris van de vaten
die een risico of gebreken vertonen.

Heeft u het vierde, voor december 2004 geplande
verslag ontvangen? Zo ja, welke krachtlijnen bevat
het? Is het aantal vaten dat niet in orde is nog
toegenomen?

Kan u me daarnaast een overzicht geven van het
aantal vaten per categorie en per producent?
Moeten die vaten opnieuw worden
geconditioneerd? Zo ja, bevat het verslag een
raming van de kostprijs van die operatie? Tot slot,
beschikt ons land over inrichtingen waar die vaten
opnieuw verpakt kunnen worden of zal men er
moeten bouwen?
07.02 Marc Verwilghen, ministre (en français): Le
quatrième rapport intermédiaire sur l'évolution et le
programme d'expertise des colis dégradés ou non
conformes sur le site de Belgoprocess à Dessel,
ainsi que les perspectives en matière de gestion à
long terme, me sera transmis dans les prochains
jours.

Il doit, au préalable, être signé par le président du
conseil d'administration de l'ONDRAF. Je vous
communiquerai donc les informations dès que je
serai en possession du rapport, probablement fin
de cette année ou début de l'année prochaine.
07.02 Minister Marc Verwilghen (Frans): Eén
dezer zal ik het vierde tussentijdse verslag
ontvangen inzake de beschadigde en niet-
conforme colli bij Belgoprocess in Dessel. Dit
verslag omvat een overzicht en een
expertiseprogramma van die colli, evenals de
vooruitzichten inzake het beheer ervan op lange
termijn.

Het verslag moet eerst nog door de voorzitter van
de raad van bestuur van de NIRAS worden
ondertekend. Van zodra ik het heb ontvangen, zal
ik u dan ook de gegevens mededelen.
Waarschijnlijk zal dat eind dit jaar of begin volgend
jaar zijn.
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07.03 Muriel Gerkens (ECOLO): Je vous
réinterrogerai si des éléments nécessitent un
éclaircissement.
07.03 Muriel Gerkens (ECOLO): Ik zal u opnieuw
bevragen indien er elementen zijn die opheldering
vereisen.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
La réunion publique de commission est levée à
10.49 heures.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 10.49 uur.
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