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C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
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K
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V
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,
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SCIENTIFIQUE
,
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DUCATION
,
DES
I
NSTITUTIONS SCIENTIFIQUES ET CULTURELLES
NATIONALES
,
DES
C
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L
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GRICULTURE
C
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B
EDRIJFSLEVEN
,
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,
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,
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ATIONALE WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE
I
NSTELLINGEN
,
DE
M
IDDENSTAND
EN DE
L
ANDBOUW
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Après-midi Namiddag

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SOMMAIRE
INHOUD
Question de Mme Colette Burgeon au ministre de
l'Économie, de l'Énergie, du Commerce extérieur
et de la Politique scientifique sur "la publicité des
banques auprès des jeunes" (n° 3751)
1
Vraag van mevrouw Colette Burgeon aan de
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid over "de
reclamecampagnes van de banken gericht op
jongeren" (nr. 3751)
1
Orateurs: Colette Burgeon, Freya Van den
Bossche
, ministre de l'Emploi
Sprekers: Colette Burgeon, Freya Van den
Bossche
, minister van Werk
Question de Mme Dominique Tilmans à la ministre
de l'Emploi sur "l'utilisation de plus en plus
fréquente de l'image de la cocaïne à des fins
publicitaires" (n° 3869)
2
Vraag van mevrouw Dominique Tilmans aan de
minister van Werk over "het cocaïnegebruik dat
steeds vaker voor reclamedoeleinden in beeld
wordt gebracht" (nr. 3869)
2
Orateurs: Dominique Tilmans, Freya Van
den Bossche
, ministre de l'Emploi
Sprekers: Dominique Tilmans, Freya Van
den Bossche
, minister van Werk
Question de M. François-Xavier de Donnea au
ministre de l'Économie, de l'Énergie, du
Commerce extérieur et de la Politique scientifique
sur "le budget consacré à la recherche" (n° 4062)
2
Vraag van de heer François-Xavier de Donnea
aan de minister van Economie, Energie,
Buitenlandse Handel en Wetenschapsbeleid over
"het budget voor onderzoek" (nr. 4062)
2
Orateurs: François-Xavier de Donnea, Marc
Verwilghen
, ministre de l'Economie, de
l'Energie, du Commerce extérieur et de la
Politique scientifique
Sprekers: François-Xavier de Donnea, Marc
Verwilghen
, minister van Economie, Energie,
Buitenlandse Handel en Wetenschapsbeleid
Question de Mme Simonne Creyf au ministre de
l'Économie, de l'Énergie, du Commerce extérieur
et de la Politique scientifique sur "les éomies au
sein des institutions scientifiques fédérales et des
grands musées" (n° 4184)
4
Vraag van mevrouw Simonne Creyf aan de
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid over "de
besparingen in de federale wetenschappelijke
instellingen en de grote musea". (nr. 4184)
4
Orateurs: Simonne Creyf, Marc Verwilghen,
ministre de l'Economie, de l'Energie, du
Commerce extérieur et de la Politique
scientifique
Sprekers: Simonne Creyf, Marc Verwilghen,
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid
Question de Mme Trees Pieters au ministre de
l'Economie, de l'Energie, du Commerce extérieur
et de la Politique scientifique sur "Uradex et l'octroi
de droits aux artistes-interprètes" (n° 4188)
6
Vraag van mevrouw Trees Pieters aan de minister
van Economie, Energie, Buitenlandse Handel en
Wetenschapsbeleid over "Uradex en de uitkering
van rechten aan uitvoerende kunstenaars"
(nr. 4188)
6
Orateurs: Trees Pieters, Marc Verwilghen,
ministre de l'Economie, de l'Energie, du
Commerce extérieur et de la Politique
scientifique
Sprekers: Trees Pieters, Marc Verwilghen,
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid
Question de Mme Simonne Creyf au ministre de
l'Economie, de l'Energie, du Commerce extérieur
et de la Politique scientifique sur "les tarifs
divergents pour le raccordement au réseau de
l'électricité, du gaz et de l'eau" (n° 4215)
7
Vraag van mevrouw Simonne Creyf aan de
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid over "de
uiteenlopende aansluitingstarieven voor
elektriciteit, gas en water" (nr. 4215)
7
Orateurs: Simonne Creyf, Marc Verwilghen,
ministre de l'Economie, de l'Energie, du
Commerce extérieur et de la Politique
scientifique
Sprekers: Simonne Creyf, Marc Verwilghen,
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid
Question de M. Luk Van Biesen au ministre de
l'Economie, de l'Energie, du Commerce extérieur
et de la Politique scientifique sur "l'arrêté royal du
12 octobre 2004
portant exécution de
8
Vraag van de heer Luk Van Biesen aan de
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid over "het koninklijk
besluit van 12 oktober 2004 tot uitvoering van
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l'article 129bis du Code des sociétés et sur une
initiative législative relative au dépôt des comptes
annuels" (n° 4283)
artikel
129bis van het Wetboek van
vennootschappen en over een wetgevend initiatief
in verband met de neerlegging van de
jaarrekening" (nr. 4283)
Orateurs: Luk Van Biesen, Marc Verwilghen,
ministre de l'Economie, de l'Energie, du
Commerce extérieur et de la Politique
scientifique
Sprekers: Luk Van Biesen, Marc Verwilghen,
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid
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1

COMMISSION DE L'ECONOMIE,
DE LA POLITIQUE SCIENTIFIQUE,
DE L'EDUCATION, DES
INSTITUTIONS SCIENTIFIQUES ET
CULTURELLES NATIONALES, DES
CLASSES MOYENNES ET DE
L'AGRICULTURE
COMMISSIE VOOR HET
BEDRIJFSLEVEN, HET
WETENSCHAPSBELEID, HET
ONDERWIJS, DE NATIONALE
WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE INSTELLINGEN, DE
MIDDENSTAND EN DE
LANDBOUW
du
MARDI 09
NOVEMBRE
2004
Après-midi
______
van
DINSDAG 09
NOVEMBER
2004
Namiddag
______



La réunion publique est ouverte à 14h.10 par M.
Paul Tant, président.
De vergadering wordt geopend om 14.10 uur door
de heer Paul Tant, voorzitter.
01 Question de Mme Colette Burgeon au ministre
de l'Économie, de l'Énergie, du Commerce
extérieur et de la Politique scientifique sur "la
publicité des banques auprès des jeunes"
(n° 3751)
01 Vraag van mevrouw Colette Burgeon aan de
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid over "de
reclamecampagnes van de banken gericht op
jongeren" (nr. 3751)
01.01 Colette Burgeon (PS) : Pendant les
vacances, de nombreux enfants ont reçu de Dexia
une invitation à ouvrir un compte à vue proposant
des avantages interdits dans le code de conduite
relatif à la publicité des banques envers les mineurs
d'âge.


Ne faudrait-il pas contrôler ces campagnes, émettre
des avertissements ou sanctionner la banque
incriminée?
01.01 Colette Burgeon (PS): Veel kinderen
ontvingen tijdens de vakantie een uitnodiging van
Dexia om een zichtrekening te openen. De
voorgestelde voordelen zijn verboden volgens de
gedragscode betreffende de voor minderjarigen
bestemde reclame van de banken.

Moeten die campagnes niet worden gecontroleerd,
moet hiervoor niet worden gewaarschuwd en moet
de aangeklaagde bank niet worden bestraft?
01.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
français): Dexia semble s'être adressée
directement aux enfants de plus de douze ans et
aux parents pour les mineurs de douze ans.

La direction « contrôle et médiation » est chargée
de contrôler le respect de codes, elle peut émettre
un avertissement, et même sanctionner.


Si vous me communiquez les documents, je
01.02 Minister Freya Van den Bossche (Frans):
Dexia lijkt zijn schrijven rechtstreeks tot de kinderen
vanaf 12 jaar te hebben gericht, en tot de ouders
van de jongere kinderen.

De Algemene Directie Controle en Bemiddeling ziet
erop toe dat de gedragscode wordt nageleefd en
kan een waarschuwing formuleren of zelfs een
sanctie opleggen.

Als u mij de documenten overmaakt, zal ik mijn
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demanderai à mon administration d'en vérifier la
conformité au code de bonne conduite.

En outre, depuis le 2 novembre, il est possible de
demander l'avis du service de médiation en matière
bancaire, organisé par les banques et les
consommateurs.
administratie vragen na te gaan of zij met de
gedragscode overeenstemmen.

Bovendien kan men sinds 2 november het advies
vragen van de ombudsdienst van de banken, die zij
samen met de consumenten hebben opgericht.
01.03 Colette Burgeon (PS): La limite de douze
ans est basse. Je vous ferai parvenir les
documents en question.
01.03 Colette Burgeon (PS): De leeftijdsgrens
van twaalf jaar is laag. Ik zal u de documenten
bezorgen.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
02 Question de Mme Dominique Tilmans à la
ministre de l'Emploi sur "l'utilisation de plus en
plus fréquente de l'image de la cocaïne à des fins
publicitaires" (n° 3869)
02 Vraag van mevrouw Dominique Tilmans aan
de minister van Werk over "het cocaïnegebruik
dat steeds vaker voor reclamedoeleinden in
beeld wordt gebracht" (nr. 3869)
02.01 Dominique Tilmans (MR): L' asbl Infor-
Drogues s'est inquiétée récemment que la presse
et les publicitaires n'hésitent pas à recourir à
l'illustration de la cocaïne et de son mode de
consommation pour attirer le consommateur, les
jeunes en particulier.
Quel est votre avis sur cette question ?
Avez-vous pris des initiatives pour mettre fin à de
telles pratiques ?
02.01 Dominique Tilmans (MR): Onlangs uitte de
vzw Infor-Drogues haar bezorgdheid over het feit
dat de pers en de reclamemakers er niet voor
terugdeinzen het cocaïnegebruik in beeld te
brengen om de consumenten, met name de
jongeren, te lokken.
Wat is uw standpunt hierover?
Hebt u initiatieven genomen om dergelijke
praktijken een halt toe te roepen?
02.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
français) : Je partage votre indignation : utiliser la
drogue pour vendre des produits n'est pas
admissible. Le jury d'éthique publicitaire partage cet
avis. Il a été saisi d'une plainte sur ce type de
publicité en 2002. Tout citoyen peut porter plainte
auprès du JEP.

La direction « contrôle et médiation » du SPF
Économie est chargée de contrôler la bonne
application de la loi.
02.02 Minister Freya Van den Bossche (Frans): Ik
ben even verontwaardigd als u. Drugs gebruiken
om producten te verkopen is ontoelaatbaar. De jury
voor eerlijke praktijken inzake reclame deelt die
mening. In 2002 heeft de jury een klacht over dit
soort van reclame ontvangen. Elke burger kan
klacht indienen bij de JEP.
De Algemene Directie Controle en Bemiddeling van
de FOD Economie moet controleren of de wet goed
wordt toegepast.
02.03 Dominique Tilmans (MR): Pourquoi
seulement porter plainte ? Pourquoi ne pas aussi
adopter une attitude plus tranchée en interdisant ce
type de publicité. Il faut prévenir cette situation.
02.03 Dominique Tilmans (MR): Het volstaat niet
dat klacht wordt ingediend. Waarom treedt u niet
kordater op en verbiedt u dit soort reclame niet?
Hier moeten we pro-actief optreden.
02.04 Freya Van den Bossche, ministre (en
français): Les publicités autour des drogues sont
déjà interdites. Il est important de pousser les
associations à porter plainte.
02.04 Minister Freya Van den Bossche (Frans):
Reclameboodschappen in verband met drugs zijn
reeds verboden. Het is dus belangrijk dat we de
verenigingen ertoe aanzetten klacht in te dienen.
02.05 Dominique Tilmans (MR): On reporte le
problème sur les associations !
02.05 Dominique Tilmans (MR): U schuift het
probleem door naar de verenigingen!
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
03 Question de M. François-Xavier de Donnea au 03 Vraag van de heer François-Xavier de Donnea
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ministre de l'Économie, de l'Énergie, du
Commerce extérieur et de la Politique
scientifique sur "le budget consacré à la
recherche" (n° 4062)
aan de minister van Economie, Energie,
Buitenlandse Handel en Wetenschapsbeleid over
"het budget voor onderzoek" (nr. 4062)
03.01 François-Xavier de Donnea (MR): Le
Sommet de Barcelone de mars 2002 a fixé à 3% le
pourcentage du PIB à consacrer à la recherche en
2010. Il semble que l'on ne s'inscrive pas
exactement dans cette direction.
Quelles mesures ont-elles été prises depuis mars
2002 ?
Quel chemin doit encore parcourir la Belgique pour
arriver à l'objectif de 3% ?
03.01 François-Xavier de Donnea (MR): Op de
Top van Barcelona van maart 2002 werd beslist dat
tegen 2010 3 % van het BBP naar onderzoek moet
gaan. In België gaat het niet echt de goede kant op.

Welke maatregelen werden sinds maart 2002
genomen?
Welke weg moet ons land nog afleggen om de 3 %-
doelstelling te halen?
03.02 Marc Verwilghen, ministre (en français):
Différentes mesures ont été prises. Le coût des
chercheurs a été abaissé par une exonération de
50% du précompte professionnel, ce qui va
permettre d'augmenter les dépenses, en particulier
au niveau des 2% que doit atteindre le secteur
privé, en renforçant le lien industries-universités.
Cinq sous-groupes de travail ont été lancés au
niveau du « High Level Group 3% ». Ils remettront
des propositions concrètes avant le printemps
prochain.
03.02 Minister Marc Verwilghen (Frans): Er
werden verscheidene maatregelen getroffen. De
kosten voor vorsers werden verminderd via een
vrijstelling van de bedrijfsvoorheffing ten belope van
50%. Daardoor zal er meer geld uitgegeven kunnen
worden, meer bepaald wat de 2% betreft die de
privé-sector moet bereiken door de banden tussen
universiteiten en industrie nauwer aan te halen. Er
werden vijf subwerkgroepen ingesteld bij de "High
Level Group 3%
". Ze zullen tegen de volgende
lente concrete voorstellen aanreiken.
S'agissant de votre seconde question, la Belgique
consacre actuellement 2,17% de son PIB en
dépenses totales de recherche. Les prévisions
établies par mes services en vue de mettre à jour
ce chiffre font état d'une amélioration de l'ordre de
2,3 à 2,4%.
Les estimations du Bureau du Plan montrent une
croissance annuelle de 7,5% des dépenses belges
de recherche qui devrait permettre d'atteindre
l'objectif de 3% en 2010. Les efforts fiscaux et
budgétaires devraient renforcer cette évolution.
L'objectif de 3% reste une obligation en termes de
résultats tant pour la Belgique que pour l'Union
européenne. D'où l'importance du rapport
intermédiaire de M. Kok. Je reste dès lors vigilant
dans ce dossier.
Op uw tweede vraag kan ik antwoorden dat België
momenteel in totaal 2,17 percent van zijn BBP
besteedt aan wetenschappelijk onderzoek. Mijn
diensten werken aan de actualisering van dit cijfer
en schatten dat het tot ongeveer 2,3 of 2,4 percent
is gestegen.
Volgens de ramingen van het Planbureau stijgen
onze onderzoeksuitgaven jaarlijks met 7,5 percent.
Als we dit ritme volhouden halen we in 2010 de
doelstelling van 3 percent. De fiscale en budgettaire
inspanningen moeten deze evolutie nog versterken.
De doelstelling van 3 percent is een
resultatenverbintenis die zowel voor België als voor
de Europese Unie geldt. Dit verklaart meteen het
belang van het tussentijdse verslag van de heer
Kok. Ik volg dit dossier dan ook van zeer nabij.
03.03 François-Xavier de Donnea (MR): Dans la
mesure où l'essentiel de l'effort doit à présent être
fourni par le secteur privé, il me semble que l'État
fédéral doit, comme l'Europe, inciter les entreprises
à développer la recherche par le truchement de
mesures fiscales et budgétaires.

Selon moi, les commissions Économie et Finances
devraient conjuguer leurs efforts et mener
conjointement un débat en la matière.
03.03 François-Xavier de Donnea (MR): Vermits
de privé-sector thans het leeuwendeel voor zijn
rekening dient te nemen ben ik van oordeel dat de
federale overheid, net als Europa trouwens, de
bedrijven via fiscale en budgettaire maatregelen
ertoe moet aanzetten het onderzoek verder te
ontwikkelen.
Volgens mij moeten de commissies voor het
Bedrijfsleven en voor de Financiën hun krachten
bundelen en samen een debat aan deze
problematiek wijden.
03.04 Marc Verwilghen, ministre (en français): A 03.04 Minister Marc Verwilghen (Frans): Ter
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titre d'information complémentaire, je précise que le
secteur privé s'interroge sur la manière d'élargir la
dispense de 50% du précompte professionnel dans
le secteur privé. Je suis d'avis que cette voie
permettrait aux entreprises d'engager des jeunes
scientifiques.
aanvulling preciseer ik dat de privésector
vraagtekens plaatst bij de manier waarop de
vrijstelling ten belope van 50% van de
bedrijfsvoorheffing in de privésector zal worden
uitgebreid. Ik ben de mening toegedaan dat een
dergelijke maatregel de bedrijven in staat zal stellen
jonge wetenschappers in dienst te nemen.
03.05 François-Xavier de Donnea (MR): Je vous
rejoins sur ce point. Outre les aspects fiscaux, je
prône une réforme du marché des capitaux visant à
augmenter la disponibilité du capital à risque pour
les « start-up ». Il s'agit toutefois d'un autre débat.


Le président : Monsieur le ministre, la commission
se tient à votre disposition pour donner suite à la
suggestion pertinente de M. de Donnea
relativement à la tenue d'un débat sur ce thème.
03.05 François-Xavier de Donnea (MR): Op dat
punt ben ik het met u eens. Afgezien van de fiscale
aspecten, pleit ik ook voor een hervorming van de
kapitaalmarkt teneinde meer risicokapitaal ter
beschikking van startende bedrijven te stellen. Dat
is echter een andere discussie.

De voorzitter: Mijnheer de minister, de commissie
is bereid in te gaan op de nuttige suggestie van de
heer de Donnea om aan dit thema een debat te
wijden.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
04 Question de Mme Simonne Creyf au ministre
de l'Économie, de l'Énergie, du Commerce
extérieur et de la Politique scientifique sur "les
éomies au sein des institutions scientifiques
fédérales et des grands musées" (n° 4184)
04 Vraag van mevrouw Simonne Creyf aan de
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid over "de
besparingen in de federale wetenschappelijke
instellingen en de grote musea". (nr. 4184)
04.01 Simonne Creyf (CD&V): Je préside le
comité d'avis des questions scientifiques et
technologiques, qui ne se préoccupe pas tant de
l'actualité politique que du débat fondamental sur la
qualité de nos institutions scientifiques et
culturelles. Pour atteindre l'objectif des 3 %,
j'espère pouvoir compter sur la coopération des
collègues et sur le soutien du ministre.

Est-il exact, comme l'a déclaré M. Mettens, que les
institutions scientifiques fédérales et les grands
musées devront largement réduire leurs dépenses
de personnel et de fonctionnement ? Est-il exact
que le gouvernement a l'intention de supprimer 45
des 175 millions d'euros consacrés à la recherche
environnementale ? La Belgique se soustrairait-elle
à la convention avec l'ESA ? Ces initiatives ont-elle
été prises après concertation avec les institutions ?
Comment les économies pourraient-elles être
conciliées avec l'objectif des 3 % pour la
Recherche et le Développement ?
04.01 Simonne Creyf (CD&V): Ik ben voorzitter
van het Adviescomité wetenschappelijke en
technologische vragen, dat zich niet zozeer met de
politieke actualiteit bezighoudt, maar wel met het
fundamentele debat over de kwaliteit van onze
wetenschappelijke en culturele instellingen. Ik
hoop, wat de 3%-doelstelling betreft, op de
medewerking van de collega's en op de steun van
de minister.
Klopt de verklaring van de heer Mettens dat de
federale wetenschappelijke instellingen en de grote
musea stevig zullen moeten besparen op personeel
en werkingskosten? Klopt het ook dat de regering
45 van de 175 miljoen euro voor ruimteonderzoek
zou schrappen? Onttrekt België zich aan het
convenant met de ESA? Werd dit op voorhand met
de instellingen overlegd? Hoe passen de
besparingen in het streven naar 3 percent voor
Onderzoek en Ontwikkeling?
04.02 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
Le débat budgétaire nous permettra d'examiner la
question des trois pour cent. Bien entendu, ce
débat a également sa place au sein de la
commission présidée par Mme Creyf. La politique
scientifique est un moteur qui fait tourner
l'économie et mérite donc qu'un débat approfondi
04.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): Het
begrotingsdebat zal ons de mogelijkheid bieden om
in te gaan op de drie percent. Dat debat is uiteraard
ook zinvol in de commissie geleid door mevrouw
Creyf. Het wetenschapsbeleid is een motor die de
economie draaiend houdt en is dus zo een grondig
debat waard.
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lui soit consacré.

La déclaration de M. Mettens est malheureuse. Je
ne souscris pas à ses constatations.

En 2005, la Belgique réduira sa contribution à l'ESA
de 45 millions d'euros. Ce montant sera utilisé pour
les années 2006 à 2009 et ne constitue donc pas
une économie. De cette manière, la Belgique ne
rompt pas l'engagement qu'elle a pris vis-à-vis de
l'ESA.

De verklaring van de heer Mettens is ongelukkig. Ik
deel zijn vaststellingen niet.

In 2005 zal België zijn bijdrage aan de ESA
verminderen met 45 miljoen euro. Het bedrag wordt
overgebracht naar de dienstjaren 2006 tot 2009 en
is dus geen besparing. Op die manier schendt
België het engagement tegenover de ESA niet.
L'ESA accordera à la Belgique un prêt avec une
charge minimale d'intérêts. A compter de l'année
2005, les contributions seront versées à l'ESA à un
rythme plus élevé.

L'enveloppe budgétaire destinée aux institutions
fédérales a été réduite d'un petit million d'euros.
Toutefois, les institutions bénéficiaires ne le
remarqueront pas parce que la dispense de la
moitié du précompte professionnel pour les
assistants chercheurs et les post-doctorants
compensera complètement la mesure.

Les dotations aux institutions n'ont pas diminué :
360.000 euros sont disponibles pour assurer la
sécurité des institutions et 595.000 euros ont été
dégagés pour l'entretien des diverses institutions.
En outre, nous avons prévu un crédit de 2,2
millions d'euros pour la numérisation du patrimoine
des institutions.

Les décisions du conclave budgétaire ne mettent
pas en péril l'objectif visé, à savoir consacrer d'ici à
2010 trois pour cent du PIB à la recherche
scientifique.
De ESA zal België een lening toestaan waaraan
een minimale rentelast zal worden verbonden.
Vanaf het dienstjaar 2005 zullen de bijdragen in
een hoger tempo aan de ESA worden gestort.

De personeelsenveloppe voor de federale
instellingen werd met een klein miljoen euro
verminderd. De instellingen zullen dat echter niet
merken, omdat de vrijstelling van de helft van de
bedrijfsvoorheffing voor onderzoeksassistenten en
postdoctorandi de maatregel volledig compenseert.


De dotaties aan de instellingen zijn niet verminderd:
360.000 euro is beschikbaar voor de beveiliging
van de instellingen en 595.000 euro voor het
onderhoud van diverse instellingen. Verder is er
ook een krediet van 2,2 miljoen euro voor de
digitalisering van het patrimonium van de
instellingen.

De beslissingen van het begrotingsconclaaf
brengen de doelstelling om tegen 2010 drie percent
van het BBP te besteden aan wetenschappelijk
onderzoek niet in gevaar.
04.03 Simonne Creyf (CD&V): J'entends
confirmer ici les déclarations de M. Mettens : la
contribution à l'ESA est reportée, ce qui vaudra à
notre pays de payer des intérêts.

La déduction fiscale des paiements anticipés
constitue une mesure favorable aux institutions
mais le ministre gomme aussitôt cet avantage en
leur imposant des économies. Par contre, le fait
que des crédits soient disponibles pour la
numérisation du patrimoine et pour la sécurité est
positif.
04.03 Simonne Creyf (CD&V): Ik hoor een
bevestiging van wat de heer Mettens heeft
verklaard: de bijdrage aan de ESA wordt
doorgeschoven naar latere datum, wat ons land
rente zal kosten.

De fiscale aftrek van de voorafbetalingen is een
gunstige maatregel voor de instellingen, maar de
minister neemt het voordeel meteen weer weg door
ze tot besparingen te dwingen. Positief is wel dat er
voor de digitalisering van het patrimonium en voor
de veiligheid kredieten beschikbaar zijn.
04.04 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
Il n'est nullement question d'une suppression des
crédits ESA mais simplement d'un étalement des
paiements sur une période de quatre ans.

Je ne suis pas non plus d'accord avec l'affirmation
selon laquelle des économies sont réalisées.
04.04 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): Er
is geen sprake van een schrapping van ESA-
kredieten, enkel van een spreiding van de betaling
over vier jaar.

Ik ga ook niet akkoord met de stelling dat er een
besparing wordt doorgevoerd. Er ging geen enkele
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Aucun emploi n'a été supprimé et il a même été
possible d'augmenter le rythme des recrutements.

Du personnel supplémentaire et de nouveaux
équipements techniques seront mis à disposition
pour la sécurité.
arbeidsplaats verloren, integendeel er konden zelfs
meer aanwervingen gebeuren.

Voor beveiliging zal meer personeel en meer
technische apparatuur ter beschikking komen.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
05 Question de Mme Trees Pieters au ministre de
l'Economie, de l'Energie, du Commerce extérieur
et de la Politique scientifique sur "Uradex et
l'octroi de droits aux artistes-interprètes"
(n° 4188)
05 Vraag van mevrouw Trees Pieters aan de
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid over "Uradex en
de uitkering van rechten aan uitvoerende
kunstenaars" (nr. 4188)
05.01 Trees Pieters (CD&V): Il existe depuis de
nombreuses années un retard énorme en matière
d'attribution des droits aux artistes-exécutants.
Aussi la direction de l'office de contrôle des
sociétés de gestion veut-elle mettre la société
Uradex en demeure avant la fin de l'année et lui
retirer sa licence. Est-ce exact ? Quelle somme la
société Uradex a-t-elle déjà perçue et quel montant
a-t-elle reversé ? Comment est géré le solde? Y a-
t-il des intérêts de retard en cas de versements
tardifs
? Que compte faire le ministre pour
améliorer la perception et l'attribution des
indemnités équitables des artistes? Que fera-t-il si
Uradex ne remplit pas ses obligations ?

En outre, l'incertitude est grande en ce qui
concerne les tarifs de l'indemnité équitable à partir
de 2005 et des négociations doivent être menées
d'urgence à ce sujet. Par qui seront-elles menées ?
Que se passera-t-il si Uradex perd sa licence et
quelles peuvent en être les conséquences pour les
négociations ?
05.01 Trees Pieters (CD&V): Er is al jaren een
enorme achterstand in de verdeling van
vergoedingen voor uitvoerende kunstenaars.
Daarom wil het hoofd van de controledienst van de
beheersvenootschappen het genootschap Uradex
nog voor het einde van het jaar in gebreke stellen
en hun vergunning laten intrekken. Klopt dit
bericht? Hoeveel heeft Uradex al geïnd en hoeveel
heeft het al doorgestort? Hoe wordt het saldo
beheerd? Zijn er verwijlintresten bij laattijdige
doorstortingen? Wat zal de minister ondernemen
om de inning en verdeling van de billijke vergoeding
voor artiesten beter te laten verlopen? Wat zal de
minister doen wanneer Uradex in gebreke blijft?

Daarbij is er grote onduidelijkheid over de tarieven
van de billijke vergoeding vanaf 2005 en hierover
moeten dringend onderhandelingen gestart
worden. Wie zal die voeren? Wat gebeurt er
wanneer Uradex zijn vergunning verliest? Wat voor
gevolgen kan dit hebben voor de
onderhandelingen?
05.02 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
La méthode de travail d'Uradex est en effet
inadmissible. Depuis la création de cette société de
gestion, près de 31 millions d'euros ont déjà été
perçus sous forme de droits, alors que seulement
425.571 euros ont été distribués aux ayants droit.
Uradex a déjà été interpellée à plusieurs reprises à
ce sujet par le service de contrôle, et en décembre
2002, la société s'est vu soumettre un plan relatif à
la répartition des droits entre 2002 et 2010. Uradex
ne s'y conforme toutefois pas. La société a donc
été citée à comparaître le 23 septembre 2004 pour
qu'un administrateur provisoire soit désigné.
Uradex pourrait par ailleurs se voir retirer son
autorisation. Les ayants droit peuvent du reste
exiger des intérêts de retard.

La première réunion de la commission sur la
révision de la rémunération équitable a eu lieu le 22
05.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): De
werkwijze van Uradex is inderdaad
onaanvaardbaar. Sinds de oprichting van de
beheersvennootschap werd reeds een bedrag van
bijna 31 miljoen euro aan rechten geïnd, terwijl
slechts 425.571 euro onder de rechthebbenden
werd verdeeld. Hierover werd Uradex reeds
herhaaldelijk geïnterpelleerd door de controledienst
en in december 2002 werd aan de vennootschap
een plan opgelegd betreffende de verdeling van de
rechten van 2002 tot 2010. Uradex houdt zich
echter niet aan dit plan. Daarom werd Uradex op 23
september 2004 gedagvaard voor de aanstelling
van een voorlopige bewindvoerder en de eventuele
intrekking van de vergunning. Rechthebbenden
kunnen ook verwijlinteresten vragen.

De eerste vergadering van de commissie over de
herziening van de billijke vergoeding vond plaats op
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avril 2004 et depuis lors, plusieurs autres réunions
ont été organisées. Outre SIMIM et Uradex, la
Vereniging Vlaamse Cultuurcentra a participé aux
négociations, de même que la CESSoC, la
FWSCW et l'Union des villes et communes belges.


L'autorisation d'Uradex peut lui être retirée deux
ans après l'avis de retrait. C'est ce que prévoit la loi
relative aux droits d'auteur.
22 april 2004 en ondertussen is er nog
verschillende malen vergaderd. Bij de
onderhandelingen zijn behalve SIMIM en Uradex
ook de Vereniging Vlaamse Cultuurcentra
aanwezig, alsook CESSOC, FWSCW en de
Vereniging van Belgische Steden en Gemeenten.

De vergunning van Uradex kan ingetrokken worden
twee jaar na de kennisgeving, dat staat zo in de
Auteurswet.
05.03 Trees Pieters (CD&V): Je me réjouis de ces
chiffres adaptés, mais il n'y a guère de raisons de
se féliciter pour le reste. La désignation d'un
administrateur provisoire constitue un élément
positif mais il est étonnant que l'autorisation ne
puisse être retirée qu'après deux ans.
05.03 Trees Pieters (CD&V): Ik ben blij met de
aangepaste cijfers, maar verder is er weinig reden
tot blijdschap. Het is positief dat er een voorlopig
bewindvoerder wordt aangesteld, maar het is
verwonderlijk dat de vergunning pas na twee jaar
kan worden ingetrokken.
05.04 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
Je me souviens du débat animé à ce sujet, mais la
loi en dispose ainsi.
05.04 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): Ik
herinner mij nog het levendige debat ter zake, maar
zo staat het in de wet.
05.05 Trees Pieters (CD&V): Dans ce cas, la loi
présente une lacune.
05.05 Trees Pieters (CD&V): Dan is dat een
lacune in de wet.
05.06 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
La désignation d'un administrateur provisoire
constitue tout de même quelque chose de très
sérieux pour une société.
05.06 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): De
aanstelling van een voorlopig bewindvoerder is toch
ook al een zeer ernstige zaak voor een
vennootschap.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
06 Question de Mme Simonne Creyf au ministre
de l'Economie, de l'Energie, du Commerce
extérieur et de la Politique scientifique sur "les
tarifs divergents pour le raccordement au réseau
de l'électricité, du gaz et de l'eau" (n° 4215)
06 Vraag van mevrouw Simonne Creyf aan de
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid over "de
uiteenlopende aansluitingstarieven voor
elektriciteit, gas en water" (nr. 4215)
06.01 Simonne Creyf (CD&V): Les tarifs du
raccordement d'une nouvelle habitation au réseau
de distribution d'électricité, de gaz et d'eau varient
sensiblement d'une région à l'autre. Test-Achat
soupçonne que ces écarts sont dus au fait que les
gestionnaires des réseaux de distribution abusent
de leur monopole car quiconque fait construire une
maison est tenu de demander son raccordement au
gestionnaire de réseau qui dessert la commune où
est située cette maison. La différence entre le tarif
le plus élevé et le tarif le plus bas peut atteindre
222 %. Dans son rapport d'efficacité le plus récent,
la CREG a constaté qu'il existe de grandes
disparités tarifaires entre les différents
gestionnaires de réseau.

Comment le ministre compte-t-il lutter contre ces
abus éventuels de monopole ? Comment peut-il
garantir que l'évolution des tarifs soit plus uniforme
06.01 Simonne Creyf (CD&V): De tarieven om
een nieuwe woning aan te sluiten op elektriciteit,
gas en water lopen sterk uiteen van regio tot regio.
Test-Aankoop vermoedt dat die verschillen te wijten
zijn aan misbruik van de monopoliepositie van de
distributienetbeheerders. Wie een nieuwe woning
laat bouwen is immers verplicht een aansluiting aan
te vragen bij de netbeheerder die de gemeente van
de nieuwe woning bedient. Het verschil tussen het
duurste en goedkoopste tarief bedraagt zelfs 222
procent. Ook de CREG stelde in haar meest
recente efficiëntierapport vast dat er grote
tariefverschillen zijn tussen de diverse
netbeheerders.


Hoe treedt de minister op tegen dit mogelijk
misbruik van de monopoliepositie? Hoe kan hij
garanties bieden voor meer gelijklopende tarieven
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à l'avenir ?
in de toekomst?
Quels sont les moyens d'intervention de la CREG ?
Intervient-elle à suffisance?

La règle qui veut que chaque client aie droit à un
raccordement standard gratuit au réseau de
distribution de gaz lorsque la distance entre son
habitation et le réseau ne dépasse pas huit mètres,
est souvent négligée en Wallonie. Les
consommateurs lésés disposent-ils d'un recours à
cet égard
? Les gestionnaires de réseaux
remboursent-ils l'argent indûment perçu ?
Welke middelen heeft de CREG om op te treden?
Gebeurt dit wel in voldoende mate?

De regel waarbij elke afnemer recht heeft op een
gratis standaardaansluiting op het gasnet wanneer
de te overbruggen afstand niet meer dan acht
meter bedraagt, wordt in Wallonië vaak met de
voeten getreden. Kunnen de benadeelde
consumenten hiertegen verhaal aantekenen?
Zullen de netbeheerders het teveel geïnde geld
terugbetalen?
06.02 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
La libéralisation du marché de l'énergie doit
permettre d'arriver au meilleur rapport qualité-prix.
Les arrêtés royaux du 22 décembre 2000 et du 11
juillet 2002 prévoient que les tarifs de raccordement
doivent permettre au gestionnaire du réseau de
distribution de couvrir ses frais réels, augmentés
d'une marge bénéficiaire équitable. Les
gestionnaires de réseaux de distribution doivent
soumettre leur proposition tarifaire chaque année à
la CREG. Etant donné que les frais ne sont pas les
mêmes pour tous les gestionnaires, les tarifs de
raccordement peuvent en effet varier.
06.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): De
liberalisering van de energiemarkt moet leiden tot
een zo scherp mogelijke verhouding tussen prijs en
kwaliteit. De koninklijke besluiten van 22 december
2000 en 11 juli 2002 bepalen dat de
aansluitingstarieven voor de distributienetbeheerder
een dekking moeten vormen van de reële kosten,
vermeerderd met een billijke winstmarge. De
distributienetbeheerders moeten hun tariefvoorstel
elk jaar voorleggen aan de CREG. Aangezien de
kosten niet voor elke beheerder identiek zijn,
kunnen de aansluitingstarieven inderdaad onderling
verschillen.
La CREG peut dès lors intervenir de plusieurs
manières: elle peut demander des informations
complémentaires, elle peut rejeter la proposition en
raison de coûts déraisonnables ou injustifiables et
demander à l'administrateur de formuler une
nouvelle proposition et, enfin, elle peut rejeter la
proposition et imposer elle-même un tarif.


En cas d'infraction aux règles en matière de
concurrence économique et d'abus lié à une
position monopolistique, la CREG peut coopérer
avec le Service de la concurrence. La CREG
dispose à cet effet d'un département spécifique, à
savoir la Direction du contentieux du marché.

Si ce que Mme Creyf explique concernant les
raccordements au réseau du gaz en Wallonie se
vérifiait, il s'agirait effectivement d'une infraction à
une disposition légale du gouvernement de la
Région wallonne. Celui-ci est compétent pour traiter
d'éventuelles infractions.
De CREG kan vervolgens op verschillende
manieren ingrijpen: het opvragen van bijkomende
inlichtingen, het ingediende voorstel niet
goedkeuren wegens onredelijk hoge of
onverklaarbare kosten en de beheerder vragen een
nieuw voorstel in te dienen en tot slot het
ingediende voorstel afkeuren en zelf een voorlopig
tarief opleggen.

Bij inbreuk op de regels inzake economische
mededinging en bij misbruik van een
monopoliepositie kan de CREG samenwerken met
de Dienst voor Mededinging. De CREG beschikt
hiertoe over een specifieke afdeling, met name de
Directie Marktcontentieux.

Indien het klopt wat mevrouw Creyf zegt over de
gasaansluitingen in Wallonië, gaat het hier wel
degelijk om een inbreuk op een wettelijke bepaling
van de Waalse Gewestregering. Zij is bevoegd om
eventuele overtredingen te behandelen.
06.03 Simonne Creyf (CD&V): Je constate avec
plaisir que le ministre partage mon inquiétude en ce
qui concerne les tarifs de connexion équitables et
transparents. Je lui demande de continuer à
contrôler de près le respect de la législation sur la
concurrence.
06.03 Simonne Creyf (CD&V): Ik stel met plezier
vast dat de minister mijn bezorgdheid inzake
eerlijke en transparante aansluitingstarieven deelt.
Ik roep hem op om streng te blijven toekijken op het
naleven van de wetgeving inzake mededinging.
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L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
07 Question de M. Luk Van Biesen au ministre de
l'Economie, de l'Energie, du Commerce extérieur
et de la Politique scientifique sur "l'arrêté royal
du 12
octobre
2004 portant exécution de
l'article 129bis du Code des sociétés et sur une
initiative législative relative au dépôt des
comptes annuels" (n° 4283)
07 Vraag van de heer Luk Van Biesen aan de
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid over "het
koninklijk besluit van 12
oktober
2004 tot
uitvoering van artikel 129bis van het Wetboek
van vennootschappen en over een wetgevend
initiatief in verband met de neerlegging van de
jaarrekening" (nr. 4283)
07.01 Luk Van Biesen (VLD): Les sociétés
doivent déposer leurs comptes annuels auprès de
la Banque nationale dans les trente jours suivant
leur adoption et au plus tard sept mois après la
date de clôture. Un report ne peut être accordé
qu'en cas de force majeure. Les amendes
afférentes au dépôt tardif des comptes sont loin
d'être insignifiantes.

Le délai de sept mois est en réalité trop court pour
le commerçant moyen et son comptable. Le dépôt
des comptes annuels doit être opéré juste avant ou
pendant les grandes vacances, ce qui n'est pas
réalisable pour la plupart des comptables.


Je plaide pour une prolongation de la période de
transition et de la période de sept mois ainsi que
pour une révision de la sanction appropriée en cas
de dépôt tardif. Une mesure particulière doit
également être prise en faveur des petites sociétés
pour 2004. Le ministre est-il disposé à prendre des
initiatives légales en ce sens ?
07.01 Luk Van Biesen (VLD): Vennootschappen
moeten hun jaarrekening binnen dertig dagen na
goedkeuring en uiterlijk zeven maanden na datum
van afsluiting bij de Nationale Bank neerleggen.
Uitsluitend indien er overmacht in het spel is, kan er
uitstel worden verleend. De boetes voor laattijdig
indienen van de rekening zijn niet van de poes.

De termijn van zeven maanden is voor de doorsnee
middenstander en voor zijn boekhouder eigenlijk te
krap. Het indienen van de jaarrekening moet
gebeuren vlak voor of tijdens de grote vakantie en
dat is voor de meeste boekhouders geen haalbare
kaart.

Ik pleit voor een langere overgangsperiode, voor
een verlenging van de periode van zeven maanden
en voor het herbekijken van de zogenaamde
passende sanctie bij laattijdige indiening. Er is
tevens nood aan een bijzondere maatregel voor
2004 ten behoeve van de kleine vennootschappen.
Is de minister bereid wettelijke initiatieven in die zin
te nemen?
07.02 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
Le dépôt des comptes annuels ne peut être
considéré comme une ennuyeuse formalité, c'est
essentiel pour la structuration des échanges
économiques. Vider de son contenu le devoir
d'information et en partie le devoir de contrôle est
néfaste pour l'entreprise elle-même en premier lieu.

L'arrêté royal du 12 octobre 2004 ayant été publié
alors que le délai habituel pour invoquer la force
majeure était déjà dépassé pour l'année comptable
2002, le gouvernement a effectivement prévu un
terme supplémentaire de quinze jours. Toutefois, le
délai normal de quinze jours doit suffire en principe.


Il serait effectivement préférable, j'en conviens, que
la date limite de dépôt des comptes annuels soit
liée à la date limite pour la déclaration fiscale. Je
me concerterai avec le ministre des Finances à ce
sujet. Je comprends l'urgence.
07.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): Het
indienen van de jaarrekening mag niet worden
beschouwd als een vervelende formaliteit. Het is
essentieel voor de structurering van het
economische verkeer. Een uitholling van de
informatieplicht en deels ook de controleplicht is in
de eerste plaats nefast voor de onderneming zelf.

Omdat het KB van 12 oktober 2004 werd
gepubliceerd nadat de normale termijn om
overmacht in te roepen voor het boekjaar 2002 al
was verstreken, heeft de regering inderdaad in een
bijkomende termijn van vijftien dagen voorzien.
Maar in principe moet de gewone termijn van
vijftien dagen volstaan.

Ik ben het ermee eens dat de uiterste datum voor
het indienen van de jaarrekening beter wordt
gekoppeld aan de uiterste datum voor de fiscale
aangifte. Ik zal hierover overleg plegen met de
minister van Financiën. Ik begrijp de urgentie.
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07.03 Luk Van Biesen (VLD): Cela s'applique-t-il
aussi aux petites sociétés pour l'exercice 2004?
07.03 Luk Van Biesen (VLD): Geldt die urgentie
ook voor de kleine vennootschappen voor het jaar
2004?
07.04 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
Nous essayons de trouver rapidement une solution,
également pour les petites entreprises. Espérons
que nous y arriverons encore pour l'exercice 2004.
07.04 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): We
proberen spoedig tot een oplossing te komen, ook
voor de kleine vennootschappen. Hopelijk lukt dat
nog voor het jaar 2004.
L'incident est clos.

La discussion des questions se termine à 15 h.18.
Het incident is gesloten.

De bespreking van de vragen wordt gesloten om
15.18 uur.
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