CRABV 51 COM 250
CRABV 51 COM 250
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMMISSION DE LA
D
ÉFENSE NATIONALE
C
OMMISSIE VOOR DE
L
ANDSVERDEDIGING
mercredi woensdag
05-05-2004 05-05-2004
Matin Voormiddag
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 250
05/05/2004
i
SOMMAIRE
INHOUD
Interpellations et question jointes de
1
Samengevoegde interpellaties en vraag van
1
- M. Pieter De Crem au Premier ministre sur
"l'annexe 'génocide' insérée dans le périodique
Direct sous la responsabilité du ministre de la
Défense M. Flahaut" (n° 305)
1
- de heer Pieter De Crem tot de eerste minister
over "de genocidebijlage in het tijdschrift Direct
onder de verantwoordelijkheid van minister van
Landsverdediging Flahaut" (nr. 305)
1
- M. Francis Van den Eynde au Premier ministre
sur "le fait que le ministre de la Défense, M.
Flahaut, accuse les Américains de génocide"
(n° 306)
1
- de heer Francis Van den Eynde tot de eerste
minister over "het feit dat de minister van
Landsverdediging Flahaut de Amerikanen
beschuldigt van genocide" (nr. 306)
1
- M. Francis Van den Eynde au Premier ministre
sur "les déclarations faites par le chef de l'État
rwandais, M. Paul Kagame, à l'occasion du
dixième anniversaire du génocide qui a eu lieu
dans son pays" (n° 307)
1
- de heer Francis Van den Eynde tot de eerste
minister over "de uitspraken van het Rwandese
Staatshoofd Paul Kagame naar aanleiding van de
10de verjaardag van de genocide in zijn land"
(nr. 307)
1
- M. Karel Pinxten au ministre de la Défense sur
"l'article concernant les génocides paru dans le
magazine d'information militaire Direct" (n° 308)
1
- de heer Karel Pinxten tot de minister van
Landsverdediging over "het artikel over genociden
in het militair informatieblad Direct" (nr. 308)
1
- M. Karel Pinxten au ministre de la Défense sur
"l'article sur les génocides paru dans le bulletin
d'information militaire Direct" (n° 2459)
1
- de heer Karel Pinxten aan de minister van
Landsverdediging over "het artikel over genociden
in het militair informatieblad Direct" (nr. 2459)
1
Orateurs: Pieter De Crem, président du
groupe CD&V, Francis Van den Eynde, Karel
Pinxten, André Flahaut, ministre de la
Défense
Sprekers: Pieter De Crem, voorzitter van de
CD&V-fractie, Francis Van den Eynde, Karel
Pinxten, André Flahaut, minister van
Landsverdediging
Motions
8
Moties
8
Interpellation de M. Francis Van den Eynde au
premier ministre sur "les déclarations faites par le
chef de l'Etat rwandais, M. Paul Kagame, à
l'occasion du dixième anniversaire du génocide
qui a eu lieu dans son pays" (n° 307).
8
Interpellatie van de heer Francis Van den Eynde
tot de eerste minister over "de uitspraken van het
Rwandese Staatshoofd Paul Kagame naar
aanleiding van de 10de verjaardag van de
genocide in zijn land" (nr. 307).
8
Orateurs: Francis Van den Eynde, Hilde
Vautmans, André Flahaut, ministre de la
Défense
Sprekers: Francis Van den Eynde, Hilde
Vautmans, André Flahaut, minister van
Landsverdediging
Motions
10
Moties
10
Question de M. Stef Goris au ministre de la
Défense sur "la possibilité unique de réorientation
dont bénéficient les candidats volontaires de
carrière" (n° 2650)
11
Vraag van de heer Stef Goris aan de minister van
Landsverdediging over "de eenmalige
heroriënteringsmogelijkheid van kandidaat-
beroepsvrijwilligers" (nr. 2650)
11
Orateurs: Stef Goris, André Flahaut, ministre
de la Défense
Sprekers: Stef Goris, André Flahaut, minister
van Landsverdediging
Question et interpellation jointes de
11
Samengevoegde vraag en interpellatie van
11
- M. Stef Goris au ministre de la Défense sur "la
fermeture de la caserne de Helchteren" (n° 2651)
11
- de heer Stef Goris aan de minister van
Landsverdediging over "de sluiting van de kazerne
te Helchteren" (nr. 2651)
11
- M. Theo Kelchtermans au ministre de la Défense
11
- de heer Theo Kelchtermans tot de minister van
11
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
05/05/2004
CRABV 51
COM 250
ii
sur "la fermeture de la caserne de Houthalen-
Helchteren" (n° 320)
Landsverdediging over "de sluiting van de kazerne
te Houthalen-Helchteren" (nr. 320)
Orateurs: Stef Goris, Theo Kelchtermans,
André Flahaut, ministre de la Défense
Sprekers: Stef Goris, Theo Kelchtermans,
André Flahaut, minister van Landsverdediging
Question de M. Daan Schalck au ministre de la
Défense sur "l'audit de l'hôpital militaire à Neder-
over-Heembeek" (n° 2730)
14
Vraag van de heer Daan Schalck aan de minister
van Landsverdediging over "de audit van het
militair hospitaal in Neder-over-Heembeek"
(nr. 2730)
14
Orateurs: Daan Schalck, André Flahaut,
ministre de la Défense
Sprekers: Daan Schalck, André Flahaut,
minister van Landsverdediging
Questions jointes de
15
Samengevoegde vragen van
15
- M. Stef Goris au ministre de la Défense sur "la
structure de commandement de la brigade para-
commando" (n° 2761)
15
- de heer Stef Goris aan de minister van
Landsverdediging over "de bevelsstructuur van de
brigade paracommando" (nr. 2761)
15
- M. Staf Neel au ministre de la Défense sur "une
cellule de commandement des para-commandos
spécifique au sein de la composante terrestre"
(n° 2762)
15
- de heer Staf Neel aan de minister van
Landsverdediging over "een eigen stafcel van de
paracommando's bij de landcomponent" (nr. 2762)
15
Orateurs: Stef Goris, Staf Neel, André
Flahaut, ministre de la Défense
Sprekers: Stef Goris, Staf Neel, André
Flahaut, minister van Landsverdediging
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 250
05/05/2004
1
COMMISSION DE LA DEFENSE
NATIONALE
COMMISSIE VOOR DE
LANDSVERDEDIGING
du
MERCREDI
05
MAI
2004
Matin
______
van
WOENSDAG
05
MEI
2004
Voormiddag
______
Les questions et les interpellations commencent à
11h.54 sous la présidence de M. Philippe Monfils.
De vragen en interpellaties vangen aan om
11.54 uur. Voorzitter: de heer Philippe Monfils.
01 Interpellations et question jointes de
- M. Pieter De Crem au Premier ministre sur
"l'annexe 'génocide' insérée dans le périodique
Direct sous la responsabilité du ministre de la
Défense M. Flahaut" (n° 305)
- M. Francis Van den Eynde au Premier ministre
sur "le fait que le ministre de la Défense, M.
Flahaut, accuse les Américains de génocide"
(n° 306)
- M. Francis Van den Eynde au Premier ministre
sur "les déclarations faites par le chef de l'État
rwandais, M. Paul Kagame, à l'occasion du
dixième anniversaire du génocide qui a eu lieu
dans son pays" (n° 307)
- M. Karel Pinxten au ministre de la Défense sur
"l'article concernant les génocides paru dans le
magazine d'information militaire Direct" (n° 308)
- M. Karel Pinxten au ministre de la Défense sur
"l'article sur les génocides paru dans le bulletin
d'information militaire Direct" (n° 2459)
01 Samengevoegde interpellaties en vraag van
- de heer Pieter De Crem tot de eerste minister
over "de genocidebijlage in het tijdschrift Direct
onder de verantwoordelijkheid van minister van
Landsverdediging Flahaut" (nr. 305)
- de heer Francis Van den Eynde tot de eerste
minister over "het feit dat de minister van
Landsverdediging Flahaut de Amerikanen
beschuldigt van genocide" (nr. 306)
- de heer Francis Van den Eynde tot de eerste
minister over "de uitspraken van het Rwandese
Staatshoofd Paul Kagame naar aanleiding van de
10de verjaardag van de genocide in zijn land"
(nr. 307)
- de heer Karel Pinxten tot de minister van
Landsverdediging over "het artikel over
genociden in het militair informatieblad Direct"
(nr. 308)
- de heer Karel Pinxten aan de minister van
Landsverdediging over "het artikel over
genociden in het militair informatieblad Direct"
(nr. 2459)
01.01 Pieter De Crem (CD&V): Une fois encore,
M. Flahaut a outrepassé ses compétences. En
annexe du dernier numéro de Direct, le magazine
d'information bimestriel du SPF Défense, le cabinet
du ministre a communiqué une liste des principaux
génocides qui ont été commis au fil des années.
L'Amérique du Nord occupe la première place du
palmarès: le génocide qui y sévit depuis 1492
aurait déjà coûté la vie à 15 millions de personnes.
Cette annexe à un périodique qui relève de la
responsabilité du ministre de la Défense a suscité
un tollé. Des membres de la majorité n'ont pas
01.01 Pieter De Crem (CD&V): Minister Flahaut is
voor de zoveelste keer zijn boekje te buiten
gegaan. In het laatste nummer van het
tweemaandelijks informatiemagazine van de FOD
Landsverdediging, Direct, werd als bijlage door het
kabinet-Flahaut een lijst gepubliceerd van de ergste
gevallen van volkerenmoord doorheen de jaren. Op
nummer één staat Noord-Amerika. Er wordt op
gewezen dat er op dat continent tussen 1492 en
vandaag een genocide heeft plaatsgevonden, die
aan 15 miljoen mensen het leven heeft gekost.
Op deze bijlage, gepubliceerd in een tijdschrift dat
gepatroneerd wordt door de minister van
Landsverdediging, is er een storm van kritiek
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
05/05/2004
CRABV 51
COM 250
2
ménagé leurs critiques et ont même qualifié de
«frasques» les agissements du ministre.
losgebarsten. Ook leden van de meerderheid lieten
zich hierbij niet onbetuigd en spraken daarbij zelfs
van "fratsen" van de minister.
La liste est controversée à plus d'un titre.
L'énumération comporte une lacune inacceptable :
l'assassinat organisé de millions de citoyens
soviétiques perpétré entre 1924 et 1953 sous le
règne du dictateur Staline est totalement passé
sous silence. Le cabinet du ministre Flahaut
s'emmêle manifestement aussi les pinceaux en ce
qui concerne l'histoire du continent américain.
Ainsi, Christophe Colomb a débarqué sur l'île de la
Dominique, dans la mer des Caraïbes, en 1492,
l'année qui, selon le ministre, a marqué le début du
génocide. La découverte et la colonisation de
l'Amérique du Nord n'ont débuté que beaucoup
plus tard et furent notamment l'oeuvre
d'explorateurs français.
De lijst is om meer dan één reden omstreden. De
opsomming vertoont een onaanvaardbare lacune:
de georganiseerde moord op miljoenen
Sovjetburgers die tussen 1924 en 1953 onder
dictator Stalin werd op poten gezet, blijft volledig
onvermeld. Ook met de geschiedenis van het
Amerikaanse continent ligt het kabinet-Flahaut
blijkbaar in de knoop. Zo is 1492 volgens de
minister het beginjaar van de genocide- het jaar
waarop Columbus voet aan wal zette op het eiland
Dominica in de Caraïbische Zee. De ontdekking en
kolonisatie van Noord-Amerika zijn pas veel later
gestart en waren onder meer het werk van Franse
ontdekkingsreizigers.
Le ministre Flahaut affirme donc que le génocide se
poursuit toujours en Amérique du Nord. Voilà bien
un camouflet pour les Américains
! Je me
demande, comme beaucoup d'autres, ce qui a bien
pu pousser le ministre à s'en prendre une nouvelle
fois à nos alliés américains. S'agit-il d'un anti-
américanisme primaire ? Ou faut-il plutôt parler de
suffisance ? Le ministre est-il la marionnette de
quelqu'un
? Toujours est-il que ses
malencontreuses déclarations ne pouvaient pas
tomber plus mal. Les relations belgo-américaines
se trouvent à un tournant capital. Le premier
ministre se démène pour entrer dans les bonnes
grâces des Américains, avec qui nos relations se
sont refroidies ces dernières années. Le dossier de
l'implantation des nouvelles structures de l'OTAN
n'est toujours pas clôturé, notre pays est candidat à
un siège non permanent au Conseil de sécurité en
2007, sans parler de la présidence de l'OSCE...
bref, le moment est mal choisi pour s'attirer l'ire des
Etats-Unis.
Minister Flahaut beweert dus dat de genocide in
Noord-Amerika eigenlijk nog steeds voortduurt. Van
een slag in het gezicht van de Amerikanen
gesproken! Ik vraag me samen met vele anderen af
wat de eigenlijke inspiratie is achter deze zoveelste
uithaal van de minister naar onze Amerikaanse
bondgenoten. Is het primair anti-Amerikanisme? Is
het eigenwaan? Is de minister de spreekpop van
iemand anders? Feit is dat de ongelukkige
verklaringen van de minister niet op een slechter
moment kunnen vallen. We beleven momenteel
een scharniermoment in de Belgisch-Amerikaanse
relaties. De premier loopt zich het vuur uit de
sloffen om op een goed blaadje te staan bij de
Amerikanen na de verkoeling van de relaties in de
loop van de vorige jaren. Het dossier inzake de
inplanting van de nieuwe NAVO-structuren is nog
altijd niet geregeld, ons land is kandidaat voor het
niet-permanent lidmaatschap van de
Veiligheidsraad in 2007, er is het voorzitterschap
van de OVSE... kortom, het is zeker niet het
moment om de Verenigde Staten voor het hoofd te
stoten.
Et n'oublions pas que nous fêterons dans quelques
semaines le soixantième anniversaire du "Jour J",
le début de la Libération de l'Europe,
principalement par les Américains. Ne conviendrait-
il pas que le ministre Flahaut témoigne un peu plus
de reconnaissance à cette occasion? Quel discours
tiendra-t-il prochainement à Bastogne?
Le ministre doit revenir sur ses propos et présenter
ses excuses à nos alliés américains, sans quoi, il
ne pourrait plus occuper sa fonction. A-t-il du reste
seulement songé aux 700.000 emplois que les
16.000 entreprises américaines représentent en
Belgique?
En niet te vergeten: binnen enkele weken wordt de
zestigste verjaardag van D-Day gevierd, het begin
van de bevrijding van Europa door - vooral - de
Amerikanen. Zou iets meer dankbaarheid in hoofde
van minister Flahaut hier niet op zijn plaats zijn?
Wat gaat de minister binnenkort in Bastenaken
vertellen?
De minister moet zijn woorden terugtrekken en
onze Amerikaanse bondgenoot zijn
verontschuldigingen aanbieden. Anders kan hij niet
langer functioneren. Heeft hij trouwens al eens
gedacht aan de 700.000 jobs in de vestigingen van
de 16.000 Amerikaanse bedrijven in België?
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 250
05/05/2004
3
01.02 Francis Van den Eynde (VLAAMS BLOK):
Le ministre Flahaut a estimé nécessaire, une fois
de plus, de s'en prendre aux Etats-Unis. On ne
compte plus ses déclarations anti-américaines.
Parfois, elles sont véritablement risibles, comme
lorsqu'il a affirmé que les soldats belges étaient
meilleurs que les soldats américains. Parfois, elles
sont particulièrement graves et dommageables,
comme dans la situation présente.
01.02 Francis Van den Eynde (VLAAMS BLOK):
Minister Flahaut heeft het nog maar eens nodig
gevonden de Verenigde Staten voor het hoofd te
stoten. Zijn anti-Amerikaanse uithalen zijn
ondertussen niet meer te tellen. Soms zijn de
verklaringen ronduit lachwekkend, zoals toen hij zei
dat de Belgische soldaten beter zijn dan de
Amerikaanse. Soms zijn de verklaringen bijzonder
zwaarwichtig en schadelijk, zoals in deze zaak.
Accuser les Américains d'un génocide permanent a
des conséquences tant morales que juridiques.
Pour proférer une telle accusation, il faut pouvoir se
fonder sur des faits. A en croire le texte, le
génocide se poursuit encore aujourd'hui alors que
les chiffres prouvent que la population indienne des
Etats-Unis est choyée sur les plans social et
financier. En outre, l'article est peu crédible parce
qu'extrêmement sélectif. Il passe sous silence les
crimes contre l'humanité perpétrés par les régimes
marxistes.
Lorsque, comme le ministre, on s'occupe de
politique étrangère, il faut être animé du souci de la
vérité mais également faire preuve d'un certain
réalisme. Il n'est pas sérieux de s'attaquer de la
sorte aux Etats-Unis. Il s'agit une fois encore d'une
provocation vaine et gratuite.
Le ministre compromet nos intérêts économiques et
principalement ceux de la Flandre. Les
parlementaires flamands s'en offusquent. L'on ne
peut mettre en jeu des intérêts économiques que
pour des questions sérieuses. En l'espèce,
l'attitude du ministre est grotesque et excessive. Je
lui demande dès lors de présenter ses excuses aux
Etats-Unis dans les plus brefs délais.
De Amerikanen van een permanente genocide
beschuldigen, heeft zowel een morele als een
juridische impact. Als men zo'n beschuldiging
uitspreekt, moet men over feitengegevens
beschikken. Als ik de tekst goed lees, duurt de
genocide nog voort, terwijl de cijfers bewijzen dat
de indiaanse bevolking in de VS sociaal en
financieel geknuffeld wordt. Daarnaast is het artikel
ongeloofwaardig omdat het zo selectief is. Over de
misdaden tegen de menselijkheid van de
marxistische regimes wordt met geen woord gerept.
Wieaan buitenlandse politiek doet, moet niet alleen
de waarheid, maar ook een zeker realisme
nastreven. Op deze wijze de VS aanvallen, is niet
ernstig. Hier werden de VS voor de zoveelste keer
nutteloos en doelloos geprovoceerd.
De minister brengt de economische belangen,
voornamelijk Vlaamse, in het gedrang. Zeker de
Vlaamse parlementsleden tillen daar zwaar aan.
Als men economische belangen op het spel zet,
dan moet men dat doen voor ernstige zaken. Wat
de minister hier heeft gedaan, is clownesk en
overdreven. Ik vraag de minister zo vlug mogelijk
zijn verontschuldigingen over te brengen aan de
VS.
01.03 Karel Pinxten (VLD): Deux raisons précises
m'incitent à interpeller à propos du magazine Direct
et à ne pas laisser passer ceci comme une simple
péripétie. Ce n'est pas la première fois qu'une
publication ou des déclarations du ministre
suscitent l'émoi. Cette agitation superflue survient
au moment où nous avons plus que jamais besoin
des Américains et de l'OTAN.
Les relations entre notre pays et les Etats-Unis,
d'une part, et d'autres pays européens, d'autre part,
ont été tendues ces dernières années, en raison du
débat sur la défense européenne et de la position
de la Belgique dans le dossier irakien. Certains
problèmes ont pu être aplanis grâce aux efforts
soutenus du premier ministre et, à un moment
donné, du ministre des Affaires étrangères.
01.03 Karel Pinxten (VLD): Er zijn twee
bijzondere redenen waarom ik interpelleer over de
publicatie Direct en dit niet laat passeren als fait
divers. Het is niet de eerste keer dat er over een
publicatie of uitspraken van de minister beroering
ontstaat. Deze onnodige beroering ontstaat op een
moment dat we de Amerikanen en de NAVO in het
algemeen als bondgenoten meer dan ooit nodig
hebben.
De laatste jaren hebben de betrekkingen tussen
ons land en andere Europese landen enerzijds en
de VS anderzijds onder druk gestaan door het
debat over de Europese defensie en de opstelling
tegenover Irak. Een aantal van die problemen is
door grote inspanningen van de eerste minister en
ook op een bepaald moment door de minister van
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
05/05/2004
CRABV 51
COM 250
4
Cette publication vient donc très mal à propos. La
situation est d'autant plus délicate que les
problèmes auxquels notre pays et nos citoyens
sont confrontés aujourd'hui sont différents de ceux
qui se posaient voici dix ans. Il s'agit de problèmes
universels qui nous concernent davantage que
d'autres régions du monde, comme les `Etats en
faillite' (failed states), le terrorisme et la prolifération
des armes nucléaires. Ces trois éléments risquent
de générer au cours de cette décennie un
redoutable cocktail.
Buitenlandse Zaken opgelost.
Het is zeer inopportuun dat dan een dergelijke
publicatie opduikt. Het is ook bijzonder delicaat
omdat de problemen waarmee ons land en onze
burgers vandaag worden geconfronteerd, anders
zijn dan tien jaar geleden. Het gaat om universele
problemen die meer op ons gericht zijn dan op
andere delen van de wereld, zoals failed states,
terrorisme en de proliferatie van kernwapens.
Binnen het decennium dreigt uit deze drie één
levensbedreigende cocktail te ontstaan.
Le ministre joue avec le feu à un moment où nous
avons besoin du réseau d'information, notamment
des Etats-Unis, dans le cadre des enquêtes
concernant le terrorisme. Je fais dès lors grand cas
du fait que nos amis américains sont à nouveau
offensés. L'offense répétée rend la situation
problématique. Il convient de ne pas recommencer.
Les Etats-Unis ne font pas partie de nos
adversaires.
Dans plusieurs publications, on perçoit une certaine
frustration par rapport à cet allié important. Si cette
frustration a une raison d'être, nous ne le devons
qu'à nous-mêmes: en 2001, les Etats-Unis ont
consacré à la recherche et au développement un
montant cinq fois supérieur à celui des pays
européens réunis, et un montant deux fois et demie
supérieur à l'équipement. Et je ne tiens même pas
compte du facteur compatibilité.
Je demande au ministre qu'il fournisse une
explication au sujet de la publication Direct et qu'il
prenne ses distances par rapport à la publication.
Je souhaiterais également qu'à l'avenir, il ne donne
plus l'impression d'une attitude anti-américaine. Il
ne peut pas exercer sa fonction sur le plan
international s'il agresse systématiquement un allié.
Cela nuit à l'économie et à l'emploi.
De minister speelt met vuur op een moment dat we
het informatienetwerk, onder meer van de VS,
nodig hebben bij het onderzoek naar terrorisme. Ik
til er dan ook zwaar aan dat de Amerikaanse
vrienden opnieuw worden beledigd. De herhaalde
belediging maakt het problematisch. Dit is niet voor
herhaling vatbaar. De VS zijn geen tegenstander
van ons.
In bepaalde publicaties heerst er een zekere
frustratie tegenover die belangrijke bondgenoot. Als
die frustratie al nodig is dan is die enkel aan onszelf
te wijten: de VS besteedden in 2001 vijf keer meer
aan Research and Development dan de Europese
landen samen en tweeënhalve keer meer aan
uitrusting. Dan houd ik nog niet eens rekening met
de factor compatibiliteit.
Ik vraag van de minister dat hij uitleg geeft over de
publicatie Direct en dat hij afstand neemt van de
publicatie. Ik zou ook willen dat hij in de toekomst
niet langer de indruk zou wekken van een anti-
Amerikaanse opstelling. Hij kan internationaal niet
functioneren als hij systematisch een bondgenoot
aanvalt. Dit is schadelijk voor de economie en de
tewerkstelling.
Le président: La question n° 2484 de M. Daan
Schalck est retirée et M. Langendries est retenu à
la Conférence des Présidents.
De voorzitter: Vraag nr. 2484 van de heer Schalck
is ingetrokken en de heer Langendries is
weerhouden in de Conferentie van voorzitters
01.04 André Flahaut, ministre (en français): Je
fournirai une réponse unique aux questions qui
m'ont été adressées ainsi qu'au premier ministre,
sur l'interprétation très libre donnée par certains du
sens, soit disant caché, de trois petits points sur les
relations entre notre pays et notre allié américain.
Dans le cadre de la commémoration de la mort des
dix paras belges tombés en service commandé le 7
avril 1994, le gouvernement a décidé de mettre en
place un mémorial et une exposition à vocation
01.04 Minister André Flahaut (Frans): Ik zal één
antwoord geven op de vragen die aan mij en aan
de eerste minister gesteld werden over de erg
ruime interpretatie die sommigen geven aan de
zogezegd verborgen boodschap van drie
gedachtepuntjes en over de gevolgen van die drie
puntjes voor onze betrekkingen met onze
Amerikaanse bondgenoot.
In het kader van de herdenking van de dood van de
10 Belgische para's die op 7 april 1994 in bevolen
dienst zijn gesneuveld besliste de regering een
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 250
05/05/2004
5
pédagogique.
Les textes des panneaux de cette exposition ont
été rédigés par le Service de l'Action morale
«
Mémoire et Citoyenneté
» de l'Institut des
vétérans Institut national des invalides de guerre,
anciens combattants et victimes de guerre (IV-
INIG) et la Direction générale Images et Relations
publiques de la Défense (DG-IPR) et non pas par
un de mes collaborateurs comme certains l'ont
affirmé.
Le premier de ces intervenants, spécialisé dans la
transmission aux jeunes du souvenir des sacrifices
consentis pendant les deux conflits mondiaux, se
livre à un travail remarquable de formation à la
citoyenneté responsable. Le second est le service
de communication de la Défense.
Les panneaux de l'exposition ont essentiellement
un objectif pédagogique et s'adressent aux jeunes
de dix à dix-huit ans.
Il s'agit d'un travail de mémoire dans le cadre
duquel le panneau litigieux évoque l'universalité
des comportements génocidaires au travers
d'exemples extraits de l'ouvrage « Le livre noir de
l'Humanité », oeuvre collective, publiée aux USA en
1999.
Cet ouvrage met en évidence le caractère
polymorphe de la notion de génocide et la difficulté
d'en donner une définition simple et admise par
tous.
Quant à l'interprétation qui a été donnée des trois
points de suspension qui suivent la date de début
du génocide des populations amérindiennes
d'Amérique du Nord et non des Etats-Unis je
déments le fait qu'ils auraient été l'expression
perverse d'un complot anti-américain. Ils reflètent
simplement la difficulté de déterminer exactement
la durée du phénomène et le souci d'éviter de
susciter une controverse.
Il n'y a donc aucune accusation de génocide contre
les autorités américaines.
gedenkteken op te richten en een didactisch
opgezette tentoonstelling te organiseren.
De opschriften op de borden van deze
tentoonstelling werden geschreven door de dienst
Morele Actie "Herinnering en Burgerschap" van het
Instituut voor veteranen het Nationaal Instituut
voor oorlogsinvaliden, oudstrijders en
oorlogsslachtoffers (IV-NIOOO) en het directoraat-
generaal Imago en Public Relations van
Landsverdediging (DG-IPR) en niet door een van
mijn medewerkers, zoals sommigen beweerden.
De dienst Morele Actie is gespecialiseerd in het
opzetten van projecten om de herinnering aan de
slachtoffers van de twee wereldoorlogen bij de
jeugd levendig te houden en levert uitstekend werk
op het stuk van de opleiding tot een verantwoord
burgerschap. Het directoraat-generaal IPR is
verantwoordelijk voor de communicatie van
Landsverdediging.
De borden op de tentoonstelling zijn voornamelijk
didactisch van aard en hebben de jongeren van 10
tot 18 jaar als doelgroep.
De tentoonstelling is dus een poging om met het
verleden in het reine te komen. Met voorbeelden
die uit het in 1999 in de VS verschenen collectief
werk "The Encyclopedia of Genocide" gehaald zijn
illustreert het omstreden bord het universeel
karakter van het genocidair gedrag.
Dit werk vestigt de aandacht op het veelvormig
karakter van het begrip genocide en op de
moeilijkheid om een eenvoudige en algemeen
aanvaarde definitie voor het fenomeen te geven.
Wat de interpretatie betreft van de drie
gedachtepuntjes die volgen na de begindatum van
de genocide van de indiaanse volkeren in Noord-
Amerika en niet in de Verenigde Staten ontken
ik ten stelligste dat ze op perverse wijze de
vertaling zouden zijn van een anti-Amerikaanse
samenzwering. Ze geven enkel aan dat het moeilijk
is de juiste duur van dit verschijnsel te bepalen en
werden geplaatst om een controverse te
voorkomen.
De Amerikaanse overheid wordt dus helemaal niet
beschuldigd van volkerenmoord.
Pour mémoire, l'Ambassadeur américain à Kigali,
présent lors de l'inauguration du 7 avril dernier, a
exprimé sa satisfaction devant le travail
remarquable réalisé par notre pays.
Ce non-incident n'a aucune conséquence sur nos
relations avec notre allié américain.
Ik herinner u eraan dat de Amerikaanse
ambassadeur in Kigali, die de inhuldiging op 7 april
jongstleden bijwoonde, zijn tevredenheid heeft
uitgedrukt over het voortreffelijke werk dat ons land
heeft verricht.
Dit non-incident heeft geen enkel gevolg voor de
betrekkingen met onze Amerikaanse bondgenoot.
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
05/05/2004
CRABV 51
COM 250
6
J'espère que l'excitation due à ce non-événement
se calmera après les élections du 13 juin.
Dit non-event heeft de gemoederen enigszins
verhit. Ik hoop dat na de verkiezingen van 13 juni
de rust zal weerkeren.
01.05 Pieter De Crem (CD&V): A entendre ce qui
se dit ici, nous pourrions croire que le ministre se
verra décerner prochainement une médaille de
guerre du Carnegie Hero Fund et que nous
devrions dès lors témoigner à son égard la
déférence qui s'impose. En réalité, ses allégations
sont hors de propos. Je lui demande instamment,
dans cette commission, de prendre au nom du
gouvernement ses distances par rapport à cette
publication scandaleuse. S'il ne le fait pas,
j'interrogerai le premier ministre.
La réponse du ministre témoigne d'une
invraisemblable légèreté. Il minimise totalement les
répercussions d'une telle publication. Il n'en est
pourtant pas à son premier exploit. Depuis 1999,
plusieurs incidents ont émaillé nos relations avec
les Etats-Unis
: les réserves lourdes de
conséquences à propos de l'application de l'article
5 du traité de l'OTAN au lendemain du 11
septembre 2001, les déclarations du ministre à la
radio selon lesquelles il aurait été préférable qu' Al
Gore soit élu au lieu de Bush, le veto de la Belgique
aux mesures de l'OTAN en vue de la protection de
la Turquie, la polémique au sujet du transit de
transports par notre territoire dans le cadre de la
guerre en Irak, le refus d'intervenir à l'encontre de
diplomates irakiens pourtant accusés d'espionnage
par plusieurs instances, l'agitation suscitée par la
loi de compétence universelle et la stratégie
nucléaire que nous avons contrecarrée. Bref, il
s'agit là d'un bien triste palmarès.
01.05 Pieter De Crem (CD&V): Als ik dit zo hoor,
lijkt het wel of de minister weldra een
oorlogsmedaille van het Carnegy Hero Fund
opgeprikt zal krijgen en dat wij daar het gepaste
ontzag moeten voor aan de dag leggen. In
werkelijkheid is wat hij zegt naast de kwestie. Ik
vraag uitdrukkelijk dat hij hier in de commissie
namens de Belgische regering afstand neemt van
deze schandalige publicatie. Zoniet zal ik de
premier ondervragen.
Het antwoord van de minister geeft blijk van een
onvoorstelbare lichtzinnigheid. De impact van een
dergelijke publicatie wordt volledig
geminimaliseerd. Dit is nochtans niet het eerste
exploot van de minister. Sedert 1999 waren er nog
wel wat voorvalletjes in de betrekkingen tussen ons
land en de Verenigde Staten: er waren het zware
voorbehoud met betrekking tot de toepassing van
artikel 5 van het NAVO-verdrag naar aanleiding van
11 september 2001, de uitspraak van de minister
op de radio dat het beter ware geweest mocht Al
Gore verkozen zijn in plaats van Bush, het Belgisch
veto met betrekking tot de NAVO-maatregelen ter
verdediging van Turkije, de heisa over de
transporten over ons grondgebied ten tijde van de
oorlog in Irak, de weigering om op te treden tegen
Iraakse diplomaten, die nochtans door
verschillende instanties werden beschuldigd van
spionage, de commotie rond de genocidewet en de
nucleaire strategie die we hebben doorkruist een
droevig palmares.
Une telle attitude constitue un réel problème pour
les investissements étrangers en Belgique, ce que
confirment des personnalités comme le Baron
Delwaide. M. Flahaut est un ministre inconscient.
C'est un personnage tragique, à la Lucky Luke, le
cow-boy qui tire plus vite que son ombre. Le
ministre adopte ce type de comportement dans son
propre univers, la SA Belgique. Il se comporte
comme un éléphant dans un magasin de
porcelaine. Ses successeurs auront fort à faire pour
réparer les dégâts.
Je dépose une motion de recommandation
demandant au ministre de revenir sur ses
déclarations et de présenter ses excuses aux Etats-
Unis au nom du gouvernement belge.
Dit wordt erg problematisch voor buitenlandse
investeringen in België, dat bevestigt ook iemand
als baron Delwaide. Minister Flahaut is een
lichtzinnig minister. Hij is een tragisch figuur,
vergelijkbaar met Lucky Luke, die sneller schiet dan
zijn eigen schaduw. De minister doet dat ook, en
wel in zijn eigen kraam, de NV België. Hij doet dat
met de tact van een olifant in een porseleinwinkel.
Wie na hem komt zal veel werk hebben met het
opruimen van de scherven.
Ik dien een motie van aanbeveling in, waarin ik de
minister vraag om afstand te doen van zijn
verklaring en om namens de Belgische regering zijn
verontschuldigingen aan te bieden aan de
Verenigde Staten.
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 250
05/05/2004
7
01.06 Francis Van den Eynde (VLAAMS BLOK):
Le ministre se retranche derrière une poignée
d'anciens combattants en ce qui concerne l'article
paru dans le périodique de la Défense, mais c'est à
lui qu'incombe la responsabilité politique. Il agite
par ailleurs des arguments prétendument
scientifiques et se réfère au Livre noir de
l'Humanité. J'aimerais, pour ma part, citer un autre
livre noir, le Livre noir du communisme, décrivant
les génocides commis par Lénine et Staline.
Curieusement, ceux-ci sont absents de la liste du
ministre, ce qui illustre à quel point celle-ci est
sélective.
Le génocide américain aurait débuté en 1492, alors
que les Etats-Unis n'existaient même pas et que
Christophe Colomb venait de débarquer dans les
Antilles. Je constate aussi, à mon grand
étonnement, que c'est le seul génocide pour lequel
on n'indique pas de date de fin. On serait bien en
peine de qualifier tout ceci de `scientifique'. Il n'y a
pas de tabous et chacun a le droit d'exprimer son
opinion, mais il faut raison garder.
Les Etats-Unis ont en tout cas beaucoup à nous
apprendre dans un domaine
: la liberté
d'expression, que protège le Premier Amendement
de la Constitution américaine. Cette liberté
d'expression n'existe plus chez nous depuis l'arrêt
rendu par la Cour d'appel de Gand.
01.06 Francis Van den Eynde (VLAAMS BLOK):
Met betrekking tot het artikel in het blad van
Defensie verschuilt de minister zich achter een paar
oud-strijders. Maar de minister is politiek
verantwoordelijk. Voorts schermt hij met
zogenaamd wetenschappelijke argumenten,
waarbij hij verwijst naar het Livre noir e l'Humanite.
Ik zou graag verwijzen naar een ander zwartboek,
het Livre noir du communisme, waarin de
genociden van Lenin en Stalin worden beschreven.
Merkwaardig genoeg ontbreken die in de lijst van
de minister, wat alleen maar aantoont hoe selectief
die lijst wel is.
De Amerikaanse genocide zou in 1492 begonnen
zijn, toen bestonden de VS niet eens. In 1492 was
Columbus nog maar pas in de Antillen
aangekomen. Het valt ook op dat dit de enige
genocide is waarvoor geen einddatum wordt
opgegeven. Wetenschappelijk kunnen we dit alles
moeilijk noemen. Voor mij zijn er geen taboes, ieder
moet zijn mening kunnen zeggen, maar het moet
wel ernstig blijven.
Op één punt hebben we alvast veel te leren van de
Verenigde Staten: de vrijheid van meningsuiting,
beschermd door het Eerste Amendement van de
Amerikaanse Grondwet. Sinds het arrest van het
Hof van Beroep van Gent bestaat die vrije
meningsuiting bij ons niet meer.
01.07 Karel Pinxten (VLD): Je constate que le
ministre prend ses distances vis-à-vis de
l'interprétation donnée dans le magazine Direct. Il
essaie bien évidemment de minimiser les choses.
Sans vouloir donner à l'incident une importance
exagérée, il convient tout de même d'attirer
l'attention sur le fait qu'il s'inscrit dans une longue
série. Le ministre nous a pourtant donné la garantie
que le gouvernement et lui-même attachaient de
l'importance aux bonnes relations avec les Etats-
Unis.
La stratégie européenne de sécurité est surtout
basée sur le soft power, la diplomatie et l'aide au
développement. Il faut toutefois bien se rendre
compte du fait que nous ne pouvons maintenir cette
stratégie que parce qu'elle est couverte par les
Etats-Unis. Tant en Afghanistan qu'en Bosnie,
l'Europe a engagé davantage de moyens humains
et financiers que les Etats-Unis mais cela ne se
traduit pas par une influence accrue. Nous devrions
donc réfléchir à notre stratégie européenne de
défense. Les Etats-Unis sont nos alliés et les alliés
doivent se respecter mutuellement. J'exhorte dès
lors le ministre et ses collaborateurs à faire preuve
01.07 Karel Pinxten (VLD): Ik stel vast dat de
minister afstand neemt van de interpretatie in het
blad Direct. Uiteraard probeert hij de zaak als een
non-event af te doen. Zonder het incident te willen
opblazen, moeten we toch onder ogen zien dit het
zoveelste incident in een rij is. De minister heeft
ons nochtans verzekerd dat hijzelf en de regering
belang hechten aan goede betrekkingen met de
VS.
De Europese veiligheidsstrategie is vooral
gebaseerd op soft power, op diplomatie en
ontwikkelingshulp. We moeten echter beseffen dat
we deze strategie enkel kunnen handhaven omdat
zij gedekt wordt door de VS. Zowel in Afghanistan
als in Bosnië stelt Europa meer mensen en meer
geld ter beschikking dan de VS, maar dat vertaalt
zich niet in meer invloed. We moeten ons dus eens
bezinnen over onze Europese defensiestrategie.
De VS zijn een bondgenoot en bondgenoten
moeten respectvol met elkaar omgaan. Ik maan de
minister en zijn medewerkers daarom aan om meer
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
05/05/2004
CRABV 51
COM 250
8
de davantage de prudence dans leurs déclarations
et dans les publications concernant les Etats-Unis.
La répétition des incidents engendre peu à peu un
climat anti-américain qui n'est pas souhaitable.
J'estime néanmoins que la réponse du ministre a
clarifié la situation.
voorzichtigheid aan de dag te leggen in uitspraken
en publicaties over de VS. De opeenvolgende
incidenten scheppen stilaan een klimaat van anti-
Amerikanisme dat ongewenst is. Niettemin meen ik
dat het antwoord van de minister duidelijkheid
geschapen heeft.
01.08 André Flahaut, ministre (en français) : Je
signale que le gouvernement belge, suite à l'envoi
d'avions en Lithuanie et au renforcement de notre
participation en Afghanistan, a reçu une lettre de
remerciement du gouvernement des États-Unis.
01.08 Minister André Flahaut (Frans) : Ik wijs
erop dat de Belgische regering van de
Amerikaanse regering een brief met
dankbetuigingen heeft ontvangen omdat wij
vliegtuigen naar Litouwen hebben gestuurd en onze
inbreng in Afghanistan hebben vergroot.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
Motions
Moties
En conclusion de cette discussion les motions
suivantes ont été déposées.
Tot besluit van deze bespreking werden volgende
moties ingediend.
Une première motion de recommandation a été
déposée par MM. Francis Van den Eynde et Staf
Neel et est libellée comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu les interpellations de MM. Pieter De
Crem, Francis Van den Eynde et Karel Pinxten
et la réponse du ministre de la Défense,
demande au gouvernement
- de faire en sorte que le ministre de la Défense
présente des excuses aux Etats-Unis pour l'article,
paru dans le périodique du département de la
Défense, dans lequel ils sont accusés de génocide
permanent."
Een eerste motie van aanbeveling werd ingediend
door de heren Francis Van den Eynde en Staf Neel
en luidt als volgt:
"De Kamer,
gehoord de interpellaties van de heren Pieter De
Crem, Francis Van den Eynde en Karel Pinxten
en het antwoord van de minister van
Landsverdediging,
verzoekt de regering
-
er voor te zorgen dat de minister van
Landsverdediging zich tegenover de Verenigde
Staten zou verontschuldigen voor het artikel waarin
dat land van een permanente genocide beschuldigd
wordt, verschenen in het tijdschrift van het
departement Defensie."
Une deuxième motion de recommandation a été
déposée par MM. Pieter De Crem et Theo
Kelchtermans et est libellée comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu les interpellations de MM. Pieter De
Crem, Francis Van den Eynde et Karel Pinxten
et la réponse du ministre de la Défense,
recommande au gouvernement
-
de prendre formellement ses distances par
rapport à cette publication et à son contenu et de
présenter ses excuses aux représentants des Etas-
Unis d'Amérique."
Een tweede motie van aanbeveling werd ingediend
door de heren Pieter De Crem en Theo
Kelchtermans en luidt als volgt:
"De Kamer,
gehoord de interpellaties van de heren Pieter De
Crem, Francis Van den Eynde en Karel Pinxten
en het antwoord van de minister van
Landsverdediging,
beveelt de regering aan
- uitdrukkelijk afstand te nemen van deze publicatie
en haar inhoud en zich hierbij bij de
vertegenwoordigers van de Verenigde Staten van
Amerika te verontschuldigen."
Une motion pure et simple a été déposée par MM.
Bruno Van Grootenbrulle, Daan Schalck, Stef Goris
et Robert Denis.
Een eenvoudige motie werd ingediend door de
heren Bruno Van Grootenbrulle, Daan Schalck, Stef
Goris en Robert Denis.
Le vote sur les motions aura lieu ultérieurement.
La discussion est close.
Over de moties zal later worden gestemd.
De bespreking is gesloten.
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 250
05/05/2004
9
02 Interpellation de M. Francis Van den Eynde au
premier ministre sur "les déclarations faites par
le chef de l'Etat rwandais, M. Paul Kagame, à
l'occasion du dixième anniversaire du génocide
qui a eu lieu dans son pays" (n° 307).
02 Interpellatie van de heer Francis Van den
Eynde tot de eerste minister over "de uitspraken
van het Rwandese Staatshoofd Paul Kagame
naar aanleiding van de 10de verjaardag van de
genocide in zijn land" (nr. 307).
02.01 Francis Van den Eynde (VLAAMS BLOK):
L'an dernier, à l'occasion de la commémoration du
génocide rwandais à Kigali, notre premier ministre
a présenté ses excuses au nom de notre pays.
Etant convaincu que les responsables des 800.000
meurtres sont à chercher non en Europe mais au
Rwanda même, j'ai immédiatement protesté contre
cette initiative.
02.01 Francis Van den Eynde (VLAAMS BLOK):
Vorig jaar heeft onze eerste minister op de
herdenking van de Rwanda-genocide in Kigali
namens ons land zijn verontschuldigingen
aangeboden. Ik heb meteen hiertegen
geprotesteerd, omdat ik vind dat de
verantwoordelijken voor de 800.000 moorden niet
in Europa te zoeken zijn, maar in Rwanda zelf.
02.02 Hilde Vautmans (VLD): Je vous conseille
de lire le rapport de la commission Rwanda.
02.02 Hilde Vautmans (VLD): Ik raad u aan het
rapport van de Rwanda-commissie te lezen.
02.03 Francis Van den Eynde (VLAAMS BLOK):
C'est ce que j'ai fait, et j'en ai surtout retenu que la
Belgique n'allait plus engager de troupes dans des
zones de conflit. Entre-temps, cette résolution
semble déjà avoir été oubliée. Juste avant la visite
de M. Kagame, l'homme fort du Rwanda, une
enquête française dans laquelle un juge
d'instruction rend l'actuel président responsable du
génocide, a fait l'objet d'une fuite.
02.03 Francis Van den Eynde (VLAAMS BLOK):
Ik heb dat rapport gelezen, en ik heb daaruit vooral
onthouden dat ons land geen troepen meer zou
inzetten in conflictgebieden, iets wat men nu al
weer vergeten schijnt te zijn. Vlak voor het recente
bezoek van Kagame, de sterke man van Rwanda,
lekte uit dat hij volgens een Franse
onderzoeksrechter aan de basis lag van de
genocide.
02.04 Hilde Vautmans (VLD): Tout cela se trouvait
dans l'ouvrage du professeur Reyntjes.
02.04 Hilde Vautmans (VLD): Dat stond al
allemaal in het boek van professor Reyntjes.
02.05 Francis Van den Eynde (VLAAMS BLOK):
En effet, mais le professeur Reyntjes n'a pas
l'autorité d'un magistrat. Tout cela n'a en tout cas
pas empêché notre gouvernement de recevoir M.
Kagame avec tous les égards.
02.05 Francis Van den Eynde (VLAAMS BLOK):
Dat klopt, maar professor Reyntjes heeft niet het
gezag van een magistraat. Dit alles heeft onze
regering in elk geval niet belet om Kagame met alle
egards te ontvangen.
Je trouve cela consternant que M. Kagame, qui fait
lui-même l'objet d'accusations à cet égard, puisse
se permettre de rejeter au cours d'une cérémonie la
faute du génocide sur la Belgique. Notre
gouvernement reste sans réaction avant de
finalement s'excuser. Voilà qui est franchement
étonnant. Je voudrais protester contre la tournure
prise par les événements.
Ik blijf het verbijsterend vinden dat Kagame, zelf in
beschuldiging gesteld, zich mag permitteren om
tijdens een ceremonie de schuld van de genocide
op België te schuiven. Onze regering staat erbij,
kijkt ernaar en verontschuldigt zich als klap op de
vuurpijl ook nog. Dat is hoogst merkwaardig. Ik wil
tegen die gang van zaken protesteren.
02.06 André Flahaut, ministre (en français): Je
vous communique la réponse du premier ministre,
avec laquelle je suis en total accord.
Nous nous sommes rendus à Kigali pour
témoigner, au nom du gouvernement belge, de sa
solidarité avec toutes les victimes de cette tragédie
et avec le peuple rwandais.
La présence de membres du gouvernement a aussi
02.06 Minister André Flahaut (Frans): Ik deel u het
antwoord van de eerste minister mee, waar ik
volledig achter sta.
We brachten een bezoek aan Kigali om, namens de
Belgische regering, blijk te geven van onze
solidariteit met alle slachtoffers van die tragedie en
met de Rwandese bevolking.
De aanwezigheid van de regeringsleden gold ook
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
05/05/2004
CRABV 51
COM 250
10
valu comme hommage officiel aux compatriotes
assassinés et fut l'occasion d'exprimer nos regrets
pour les erreurs commises. Rester absent
équivaudrait en quelque sorte à une récidive
symbolique de notre manque d'assistance à un
peuple en danger.
Notre politique active de rétablissement de l'ordre
dans la région centrafricaine implique une
coopération avec le président Kagame. Notre rôle
n'est pas d'accentuer les oppositions mais plutôt de
réaliser la réconciliation.
Rien ne nous empêche de continuer à observer la
situation de manière critique.
als officieel huldebetoon aan onze vermoorde
landgenoten. De regering drukte bij die
gelegenheid haar spijt uit over de gemaakte fouten.
Onze afwezigheid had opgevat kunnen worden als
een symbolische herhaling van het niet verlenen
van bijstand aan een volk in gevaar.
Aangezien we een actief beleid voor het herstellen
van de orde in de Centraal-Afrikaanse regio voeren,
is samenwerking met president Kagame
noodzakelijk. We mogen de tegenstellingen niet op
de spits drijven, maar moeten werken aan de
verzoening.
Dat betekent niet dat we de toestand niet kritisch
kunnen blijven benaderen.
La déclaration de Kagame, à propos de la Belgique
colonisatrice ("In many ways, the genocide in
Rwanda stems from the colonial period, when the
colonialists and those who called themselves
evangelists sowed the seeds of hate and division ")
est malheureusement venue à un moment placé
sous le signe de la réconciliation. Il a cependant
également reconnu la responsabilité du peuple
rwandais : « I wish to make abundantly clear that
we Rwandans have to take primary responsibility
for what happened ten years ago».
Concernant les conclusions du juge Bruguière, il ne
faut pas se précipiter. Laissons le tribunal
poursuivre ses enquêtes.
Le premier ministre déplore les accusations contre
la France faites par Kagame au cours de la
commémoration.
De uitlatingen van Kagame over het koloniaal
verleden van België ("In many ways, the genocide
in Rwanda stems from the colonial period, when the
colonists and those who called themselves
envangelists sowed the seeds of hate and division")
konden niet op een ongelukkiger moment komen:
de plechtigheid stond immers in het teken van de
verzoening. Anderzijds erkende hij ook de
verantwoordelijkheid van het Rwandese volk: « I
wish to make abundantly clear that we Rwandans
have to take primary responsibility for what
happened ten years ago ».
Wat de besluiten van rechter Bruguière betreft
mogen we niet op de feiten vooruitlopen. We
moeten de rechtbank haar werk laten doen.
De eerste minister betreurt de beschuldigingen die
Kagame tijdens de herdenkingsplechtigheid aan het
adres van Frankrijk heeft geuit.
02.07 Francis Van den Eynde (VLAAMS BLOK):
La France a au moins protesté contre les
accusations proférées par M. Kagame. Je persiste
à dire que l'absence de réaction de la Belgique est
intolérable.
02.07 Francis Van den Eynde (VLAAMS BLOK):
Frankrijk heeft ten minste geprotesteerd toen
Kagame met zijn beschuldigingen aankwam. Ik blijf
het onaanvaardbaar vinden dat België dat niet heeft
gedaan.
02.08 André Flahaut, ministre (en français): M.
Van den Eynde n'était pas à Kigali, moi oui.
Le représentant de la France n'a pas quitté la
cérémonie.
02.08 Minister André Flahaut (Frans): De heer
Van den Eynde was niet in Kigali, ik wel.
De vertegenwoordiger van Frankrijk is niet
opgestapt tijdens de ceremonie.
Le président: Il a quitté après.
De voorzitter: Hij is nadien opgestapt.
Motions
Moties
En conclusion de cette discussion les motions
suivantes ont été déposées.
Tot besluit van deze bespreking werden volgende
moties ingediend.
Une motion de recommandation a été déposée par
MM. Francis Van den Eynde et Staf Neel et est
libellée comme suit:
Een motie van aanbeveling werd ingediend door de
heren Francis Van den Eynde en Staf Neel en luidt
als volgt:
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 250
05/05/2004
11
"La Chambre,
ayant entendu l'interpellation de M. Francis Van
den Eynde
et la réponse du ministre de la Défense,
déplore que le premier ministre n'ait pas protesté
avec force, lors de la commémoration du génocide
rwandais, lorsque le chef d'Etat du Rwanda a en
fait attribué la responsabilité du génocide à notre
pays."
"De Kamer,
gehoord de interpellatie van de heer Francis Van
den Eynde
en het antwoord van de minister van
Landsverdediging,
betreurt dat de eerste minister bij de herdenking
van de Rwandese genocide niet met klem
geprotesteerd heeft toen het Staatshoofd van
Rwanda ons land in feite verantwoordelijk stelde
voor de genocide."
Une motion pure et simple a été déposée par Mme
Hilde Vautmans et par MM. Bruno Van
Grootenbrulle, Stef Goris et Daan Schalck.
Een eenvoudige motie werd ingediend door
mevrouw Hilde Vautmans en door de heren Bruno
Van Grootenbrulle, Stef Goris en Daan Schalck.
Le vote sur les motions aura lieu ultérieurement.
La discussion est close.
Over de moties zal later worden gestemd.
De bespreking is gesloten.
03 Question de M. Stef Goris au ministre de la
Défense sur "la possibilité unique de
réorientation dont bénéficient les candidats
volontaires de carrière" (n° 2650)
03 Vraag van de heer Stef Goris aan de minister
van Landsverdediging over "de eenmalige
heroriënteringsmogelijkheid van kandidaat-
beroepsvrijwilligers" (nr. 2650)
03.01 Stef Goris (VLD): Pendant leur formation,
les candidats volontaires de carrière peuvent
bénéficier d'une possibilité unique de réorientation
vers un autre département des forces armées.
Certains candidats se sont vus contraints
d'introduire une demande de mutation et de
spécifier leurs préférences en la matière car leur
quartier général est appelé à disparaître à la suite
de restructurations. Ces candidats craignent que
leur demande soit assimilée à la possibilité unique
de réorientation. Leurs craintes sont-elles
fondées ?
03.01 Stef Goris (VLD): Kandidaat-
beroepsvrijwilligers kunnen tijdens hun opleiding
éénmaal gebruikmaken van de mogelijkheid tot
heroriëntering naar een ander onderdeel van de
krijgsmacht. Een aantal kandidaten moet een
aanvraag indienen met hun voorkeur van mutatie
omdat hun kwartier zal sluiten door
herstructureringen. Zij vrezen dat die aanvraag
gelijkgesteld zal worden met hun eenmalige
mogelijkheid tot heroriëntering. Is dat zo?
03.02 André Flahaut, ministre (en néerlandais): Il
existe une nette distinction entre une réorientation à
la demande du candidat lui-même et une
réorientation d'office, à titre d'exception ou dans le
cadre de restructurations. Dans le cas cité d'une
demande de mutation forcée, les militaires
conservent leur droit à une réorientation unique.
03.02 Minister André Flahaut (Nederlands): Er
bestaat een duidelijk onderscheid tussen een
heroriëntering op vraag van de kandidaat zelf en
een heroriëntering van ambtswege, bij
uitzonderingsgeval of wegens herstructureringen.
In het aangehaalde geval van gedwongen
mutatieaanvraag behouden de militairen hun recht
op een eenmalige heroriëntering.
03.03 Stef Goris (VLD): A plus long terme,
plusieurs quartiers seront fermés. Qu'adviendra-t-il
lorsque le candidat introduit une demande de
mutation au cours de la période qui précède la
fermeture?
03.03 Stef Goris (VLD): Een aantal kwartieren zal
sluiten op langere termijn. Wat gebeurt er als de
kandidaat mutatie aanvraagt in de aanloopperiode
tot de sluiting?
03.04 André Flahaut, ministre (en français): Le
retrait des forces belges d'Allemagne n'a pas posé
de problèmes. Les mêmes règles seront
appliquées.
03.04 Minister André Flahaut (Frans): De
terugtrekking van de Belgische strijdkrachten uit
Duitsland leidde niet tot problemen. Dezelfde regels
zullen worden toegepast.
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
05/05/2004
CRABV 51
COM 250
12
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
04 Question et interpellation jointes de
- M. Stef Goris au ministre de la Défense sur "la
fermeture de la caserne de Helchteren" (n° 2651)
- M. Theo Kelchtermans au ministre de la
Défense sur "la fermeture de la caserne de
Houthalen-Helchteren" (n° 320)
04 Samengevoegde vraag en interpellatie van
- de heer Stef Goris aan de minister van
Landsverdediging over "de sluiting van de
kazerne te Helchteren" (nr. 2651)
- de heer Theo Kelchtermans tot de minister van
Landsverdediging over "de sluiting van de
kazerne te Houthalen-Helchteren" (nr. 320)
04.01 Stef Goris (VLD): Le plan de modernisation
de l'armée belge prévoit que le bataillon d'artillerie
de campagne 2A doit être transféré de Helchteren
à Brasschaat pour 2014 au plus tard. Les effectifs
concernés ont récemment été informés par leur
autorité militaire que le transfert serait opéré en
2007 au plus tard. Il va sans dire que cette
communication a suscité l'émoi et la confusion.
Le ministre peut-il préciser le délai dans lequel
interviendra ce transfert ? Va-t-on permettre aux
effectifs de Helchteren de muter vers les casernes
de Zutendael et de Bourg-Léopold situées à
proximité? Dans l'affirmative, sera-t-il tenu compte
à cet effet de l'ancienneté des militaires concernés?
04.01 Stef Goris (VLD): Volgens het
moderniseringsplan van de Belgische krijgsmacht
verhuist het veldartilleriebataljon 2A van Helchteren
naar Brasschaat en dit ten laatste in 2014. De
betrokken manschappen hebben onlangs van hun
militaire overheid vernomen dat de verhuis uiterlijk
al in 2007 zou gebeuren. Deze mededeling heeft
vanzelfsprekend voor heel wat onrust en verwarring
gezorgd.
Kan de minister duidelijkheid scheppen over de
verhuistermijn? Zal aan de manschappen in
Helchteren de mogelijkheid worden geboden te
muteren naar de nabijgelegen kazernes van
Zutendaal en Leopoldsburg? Zo ja, zal hierbij
rekening worden gehouden met de anciënniteit van
de militairen?
04.02 Theo Kelchtermans (CD&V): Les militaires
casernés à Helchteren doivent savoir, autant que
possible, de quoi sera fait leur avenir. La fermeture
définitive du quartier était programmée pour 2014
mais, en vertu du plan directeur, elle interviendrait
désormais en 2006-2007. Les militaires concernés
ne savent pas quand ils seront transférés, ce qui
les inquiète bien évidemment.
Il s'agit de 350 militaires et de leurs familles,
revenus d'Allemagne il n'y a pas si longtemps. Un
nouveau transfert dans quelques années aurait de
nombreuses conséquences sociales et familiales.
Le trajet vers Brasschaat est en effet un peu trop
long que pour être couvert quotidiennement.
04.02 Theo Kelchtermans (CD&V): De
manschappen in de kazerne van Helchteren
hebben behoefte aan de grootst mogelijke
duidelijkheid over hun toekomst. De definitieve
sluiting van het kwartier was aangekondigd voor
2014, maar het stuurplan vervroegt de sluiting nu
naar 2006-2007. De betrokken militairen weten
momenteel niet aan welke datum ze zich moeten
houden, wat natuurlijk onrust in de hand werkt.
Het gaat om 350 militairen en hun families. Ze zijn
nog niet zo lang geleden vanuit Duitsland naar ons
land gekomen. Een nieuwe verhuis binnen enkele
jaren brengt natuurlijk heel wat implicaties van
sociale en familiale aard met zich. De afstand naar
Brasschaat is immers net iets te ver om dagelijks te
overbruggen.
Une enquête a été menée à l'intérieur de la
caserne. Les chiffres récoltés sont consternants et
de très mauvais augure pour les autorités militaires
et politiques. C'est ainsi que pratiquement 100%
des militaires ne veulent pas quitter la caserne,
85% n'ont plus confiance dans les autorités
militaires et pas moins de 90% ne font plus
confiance aux politiciens. Les militaires n'acceptent
clairement pas l'incertitude qui entoure leur avenir.
Quelques autres chiffres encore: 94% des militaires
estiment que la politique menée par le ministre de
Er werd binnen de kazerne een interne bevraging
georganiseerd. De cijfers zijn onthutsend en
onheilspellend voor de militaire en politieke
overheden. Zo wil bijna 100 procent helemaal niet
weg uit de kazerne, 85 procent heeft geen
vertrouwen meer in de militaire overheid, terwijl
liefst 90 procent zijn vertrouwen in de politici heeft
verloren. De militairen vinden duidelijk dat de
onzekerheid over hun toekomst niet door de beugel
kan. Andere cijfers: 94 procent vindt dat het beleid
van de minister van Landsverdediging niet coherent
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 250
05/05/2004
13
la Défense n'est pas cohérente et 95% n'excluent
pas la possibilité d'actions syndicales.
Quelle est la décision définitive en ce qui concerne
la date de fermeture de la caserne de Helchteren?
Que pense le ministre des résultats de cette
enquête interne? Le ministre est-il au courant des
possibilités offertes par les infrastructures
présentes à Helchteren?
is en 95 procent van de bevraagde militairen sluit
de mogelijkheid van vakbondsacties niet uit.
Wat is de definitieve beslissing inzake de
sluitingsdatum van Helchteren? Wat denkt de
minister van de resultaten van de interne
bevraging? Is de minister op de hoogte van de
alternatieven die de infrastructuur van de kazerne
van Helchteren te bieden heeft?
04.03 André Flahaut, ministre (en néerlandais):
Le plan directeur de la Défense prévoit la mise en
oeuvre accélérée du plan stratégique de mai 2000.
L'on tend, pour l'implantation des différentes unités,
vers l'utilisation optimale de l'infrastructure
existante. Les études étant en cours, il est
prématuré de spéculer d'ores et déjà sur une
fermeture anticipée de la caserne de Helchteren.
Le commandant de corps de Helchteren a déjà
interrogé le personnel sur les affectations
souhaitées lors de la fermeture du quartier. La
consultation interne évoquée par M. Kelchtermans
a été organisée par une plate-forme syndicale
locale. Tous les syndicats représentatifs s'en sont
déjà distanciés, en raison de sa forme et de son
contenu. Il sera procédé à l'enquête officielle en
septembre 2004. Les résultats, ainsi que
l'affectation future, seront communiqués au
personnel à la mi-2005.
Il est tenu compte autant que possible des
desiderata du personnel. Pour l'heure, il est trop tôt
pour se prononcer sur le nombre d'emplois qui
seront vacants dans les unités en 2007.
04.03 Minister André Flahaut (Nederlands): Het
Stuurplan van Landsverdediging voorziet in een
versnelde uitvoering van het Strategisch Plan van
mei 2000. Er wordt bij de inplanting van de diverse
eenheden gestreefd naar het optimale gebruik van
de bestaande infrastructuur. De studies zijn nog
volop aan de gang, zodat het voorbarig is nu al te
speculeren over een vervroegde sluiting van de
kazerne van Helchteren.
De korpscommandant van Helchteren heeft het
personeel al gepolst over de gewenste affectaties
bij de sluiting van het kwartier. De interne bevraging
waar de heer Kelchtermans het over heeft, werd
door een lokaal vakbondsplatform georganiseerd.
Alle representatieve vakbonden hebben er zich al
van gedistantieerd omwille van de vorm en de
inhoud van de enquête. De officiële bevraging komt
er in september 2004. De resultaten ervan worden
medio 2005 aan het personeel meegedeeld,
inclusief de toekomstige affectatie.
Er wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met
de desiderata van het personeel. Het is nu nog te
vroeg om definitief te bepalen hoeveel vacante
betrekkingen er in de eenheden zullen zijn in 2007.
04.04 Stef Goris (VLD): J'ai également
connaissance de cette enquête officieuse mais
c'est à dessein que je ne l'ai pas mentionnée,
certaines questions étant effectivement très
suggestives.
Ma question est simple : la caserne de Helchteren
fermera-t-elle ses portes en 2007 ou en 2014 ?
04.04 Stef Goris (VLD): Ik ken die officieuze
bevraging ook wel, maar ik heb er bewust niet over
gesproken, omdat een aantal vragen op de lijst
inderdaad erg suggestief was.
Mijn vraag is eenvoudig: sluit de kazerne van
Helchteren in 2007 of in 2014?
04.05 André Flahaut, ministre (en français): Je le
répète : il est trop tôt pour répondre. Il y a eu un
plan stratégique en 2000 et un plan d'accélération
du plan directeur en 2003. Aucune décision n'est
prise sur ce point. Il faut avoir une vue globale.
Qu'on cesse de s'exciter dans les casernes.
04.05 Minister André Flahaut (Frans): Ik kan
alleen maar herhalen dat het te vroeg is om deze
vraag te beantwoorden. In 2000 werd een
strategisch plan gelanceerd en in 2003 werd een
initiatief genomen om de toepassing van het
stuurplan te bespoedigen. Er werd nog geen enkele
beslissing ter zake genomen. Ik wil eerst een
globaal overzicht hebben. Men moet ermee
ophouden de gemoederen in de kazernes op te
hitsen.
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
05/05/2004
CRABV 51
COM 250
14
04.06 Theo Kelchtermans (CD&V): Le ministre
ne peut tout de même pas nier que les rumeurs
concernant une éventuelle fermeture anticipée de
la caserne soulèvent les plus vives inquiétudes. Les
militaires n'avaient même pas encore totalement
digéré l'annonce d'une fermeture en 2014.
04.06 Theo Kelchtermans (CD&V): De minister
kan toch niet ontkennen dat de geruchten over een
mogelijke vervroegde sluiting van de kazerne voor
heel wat onrust zorgen. De datum van 2014 was
nog niet helemaal verteerd.
04.07 André Flahaut, ministre (en néerlandais):
C'est de l'intoxication!
04.07 Minister André Flahaut (Nederlands): Dat is
intoxicatie!
04.08 Theo Kelchtermans (CD&V): Je ne
comprends pas le sens de cette remarque. C'est la
crédibilité du ministre qui est en jeu. Le ministre
rejette l'enquête interne pour des motifs de formels
mais il ne peut nier que les résultats en sont
inquiétants.
Le ministre a le devoir de fixer le plus rapidement
possible sur leur avenir les 350 militaires et leurs
familles.
04.08 Theo Kelchtermans (CD&V): Die
opmerking begrijp ik niet. De geloofwaardigheid van
de minister staat op het spel. De minister verwerpt
de interne bevraging vanuit formalistisch standpunt,
maar hij kan niet ontkennen dat de resultaten
onrustbarend zijn.
De minister is het aan de 350 militairen en hun
families verplicht zo snel mogelijk duidelijkheid te
scheppen over hun toekomst.
04.09 André Flahaut, ministre (en français):
Certains sèment la désinformation, jetant le
discrédit sur la Défense.
Depuis 1999, chaque fois qu'on a réorienté des
personnes, on l'a fait en consultant un maximum de
monde et en laissant assez de temps entre la
décision et la mise en oeuvre de la décision. On
s'est aussi inquiété des conditions sociales des
déménagements et l'on a tenu compte des
autorités locales.
C'est une nouvelle façon de faire. Avant, on agitait
le statut, où la mutation est inscrite. Moi, je préfère
travailler dans la concertation.
Je regrette que des personnes, plus inquiètes que
d'autres peut-être, prennent des initiatives qui
s'avèrent contre-productives. C'est le service du
personnel qui jouit d'une vision globale de ce qui
peut être fait dans l'intérêt de chaque militaire.
04.09 Minister André Flahaut (Frans): Sommigen
maken zich schuldig aan desinformatie en trachten
op die manier het departement Landsverdediging in
diskrediet te brengen.
Sinds 1999 hebben wij, telkens wanneer er een
aantal mensen werd geheroriënteerd, zoveel
mogelijk actoren geraadpleegd en hebben wij
voldoende tijd gelaten tussen de beslissing en het
moment waarop die werd uitgevoerd. Wij hebben
ook oog gehad voor de sociale gevolgen van de
verhuizing en hebben tevens overleg gepleegd met
de plaatselijke overheden.
Die aanpak is nieuw. Vroeger schermde men met
het statuut, dat voorziet in de mogelijkheid van een
mutatie. Ik geef de voorkeur aan overleg.
Ik betreur dat bepaalde mensen, die zich misschien
meer zorgen maken dan anderen, initiatieven
nemen die contraproductief blijken te zijn. De
personeelsdienst heeft een totaalzicht op wat er in
het belang van iedere militair kan worden
ondernomen.
04.10 Theo Kelchtermans (CD&V): Ce que le
ministre dénonce est en partie le résultat du
manque de transparence. Les choses doivent être
clarifiées à court terme. Si l'on veut renoncer aux
fondements du plan, il faut oser le dire.
04.10 Theo Kelchtermans (CD&V): Wat de
minister aanklaagt, wordt mede veroorzaakt
doordat er geen duidelijkheid is. Geef duidelijkheid
op korte termijn. Als men de uitgangspunten van
het plan wil verlaten, moet men dat durven zeggen.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
05 Question de M. Daan Schalck au ministre de
la Défense sur "l'audit de l'hôpital militaire à
05 Vraag van de heer Daan Schalck aan de
minister van Landsverdediging over "de audit
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 250
05/05/2004
15
van het militair hospitaal in Neder-over-
Heembeek" (nr. 2730)
05.01 Daan Schalck (sp.a-spirit): Le ministre a
annoncé un audit dont nous connaîtrons les
résultats cet été. Je me réjouis d'apprendre que l'on
entend faire à nouveau du Centre des grands
brûlés un établissement performant. S'agit-il d'un
audit purement interne? Quels acteurs externes y
participeront-ils éventuellement?
05.01 Daan Schalck (sp.a-spirit): De minister
kondigde een audit aan, waarvan we de resultaten
krijgen tegen de zomer. Het is goed dat men van
het Brandwondencentrum opnieuw een goed
presterende instelling wil maken. Gaat het over een
zuiver interne audit? Welke externen worden er
eventueel bij betrokken?
05.02 André Flahaut, ministre (en néerlandais): Il
s'agit d'un audit interne. Les membres du groupe
de travail pourront, s'ils jugent une telle initiative
utile, consulter des personnes ou des organisations
qui ne ressortissent pas au département de la
Défense. Le groupe de travail ne compte pas
d'acteur externe. Il dispose, par ailleurs, d'un
mandat étendu.
05.02 Minister André Flahaut (Nederlands): Het
gaat om een interne audit. De leden van de
werkgroep kunnen eventueel personeel of
organisaties van buiten Defensie consulteren,
wanneer zij dit nuttig achten. Deze externen maken
geen deel uit van de werkgroep. De werkgroep
beschikt over een uitgebreid mandaat.
05.03 Daan Schalck (sp.a-spirit): La mise en
exergue de l'exhaustivité dans le cadre de la
mission est à saluer. C'est une bonne manière
d'appréhender le problème. Il est logique que les
membres du groupe de travail soient issus de
l'organisation interne. Ils ont toutefois intérêt à être
attentifs au monde qui les entoure.
05.03 Daan Schalck (sp.a-spirit): Het is alvast
positief dat men in de opdracht de volledigheid
benadrukt. Dit is een goede manier om het
probleem aan te pakken. Het is logisch dat de
leden van de werkgroep uit de interne organisatie
komen. Zij hebben er echter alle belang bij om naar
de wereld rondom zich te kijken.
05.04 André Flahaut, ministre (en français): Il y a
déjà eu beaucoup d'audits réalisés par des
entreprises extérieures ; ils seront pris en compte
pour nous permettre d'aller plus vite en besogne.
05.04 Minister André Flahaut (Frans): Externe
bedrijven hebben al talrijke audits uitgevoerd ; wij
zullen er rekening mee houden om sneller te werk
te kunnen gaan.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
06 Questions jointes de
- M. Stef Goris au ministre de la Défense sur "la
structure de commandement de la brigade para-
commando" (n° 2761)
- M. Staf Neel au ministre de la Défense sur "une
cellule de commandement des para-commandos
spécifique au sein de la composante terrestre"
(n° 2762)
06 Samengevoegde vragen van
- de heer Stef Goris aan de minister van
Landsverdediging over "de bevelsstructuur van
de brigade paracommando" (nr. 2761)
- de heer Staf Neel aan de minister van
Landsverdediging over "een eigen stafcel van de
paracommando's bij de landcomponent"
(nr. 2762)
06.01 Stef Goris (VLD): J'avais exprimé ma
satisfaction à propos du nouveau plan structurel
pour les Forces armées au cours du débat sur le
plan directeur, le 17 décembre 2003. Il y a plusieurs
mois, j'avais également dit au ministre que
l'incorporation de la brigade paracommando, et en
particulier de son quartier général, dans les autres
états-majors de brigade n'était pas dénuée de
risques. A l'époque, j'avais demandé au ministre
d'aménager le projet. L'a-t-il fait ? Peut-il me dire
quelle solution a été proposée?
06.01 Stef Goris (VLD): Ik heb mijn tevredenheid
geuit over het nieuwe structuurplan voor de
Krijgsmacht tijdens het debat over het stuurplan op
17 december 2003. Ik heb de minister enkele
maanden gelden ook gezegd dat het niet zonder
risico is om de paracommandobrigade en in het
bijzonder hun hoofdkwartier onder te brengen
onder de andere brigadestaven. Ik heb de minister
destijds een bijsturing gevraagd. Is deze bijsturing
gebeurd? Kan de minister duidelijkheid verschaffen
over de voorgestelde oplossing?
06.02 Staf Neel (VLAAMS BLOK): J'ai lu dans le 06.02 Staf Neel (VLAAMS BLOK): Via de Gazet
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
05/05/2004
CRABV 51
COM 250
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
16
quotidien Gazet van Antwerpen du 3 mai 2004 que
les para-commandos vont être dotés d'une cellule
d'état-major propre au sein de la composante
terrestre. Ce serait-là le résultat des critiques
persistantes qui se sont élevées au Parlement et
dans les milieux para-commandos.
Quand a-t-il été décidé que le chef de la Défense
(CHOD) réexaminerait la situation? Sur la base de
quelle étude le CHOD a-t-il décidé d'adapter les
plans de réorganisation des para-commandos? Les
différents pelotons seront-ils maintenus? Quels
effectifs composeront-ils les trois différents
bataillons? Cette adaptation est-elle extinctive? Des
actions de recrutement intensives seront-elles
encore organisées pour assurer la pérennité des
para-commandos? Quels moyens budgétaires
seront dégagés pour financer la formation et
l'entraînement des para-commandos? Du matériel
de la Brigade para-commando a-t-il déjà été
transféré vers d'autres composantes? Dans quelle
mesure la nouvelle cellule de commandement
diffère-t-elle de l'ancien Quartier général para-
commando?
van Antwerpen van 3 mei 2004 heb ik vernomen
dat de paracommando's alsnog een eigen stafcel
krijgen bij de landcomponent. Dit zou het gevolg
zijn van de aanhoudende kritiek in het Parlement
en de kringen van de paracommando's.
Wanneer werd beslist dat de Chef Defensie
(CHOD) de zaak nog eens onder de loep neemt?
Op basis van welk studiewerk heeft de CHOD
beslist de plannen voor de reorganisatie van de
para's bij te sturen? Blijven de verschillende
pelotons behouden? Hoeveel manschappen zullen
er in de drie verschillende bataljons gelegerd zijn?
Is deze aanpassing uitdovend? Komen er nog
intensieve wervingsacties met het oog op het
voortbestaan van de paracommando's? Welk
budget wordt er uitgetrokken op de begroting om de
opleiding, training en vorming van de
paracommando's te bekostigen? Werd er al
materiaal van de brigade Paracommando
doorgesluisd naar andere componenten? In welke
mate verschilt de nieuwe commandocel van het
opgedoekte Hoofdkwartier Paracommando?
06.03 André Flahaut, ministre (en néerlandais):
Le plan directeur n'a pas été modifié. Sa mise en
oeuvre a toutefois été affinée pour les
paracommandos sur la base de nombreuses
réunions qui ont eu lieu depuis le mois de
décembre. La semaine dernière, j'ai approuvé une
note qui emporte l'adhésion de toutes les parties.
Les cellules de personnel paracommando, qui
devaient initialement être intégrées aux brigades
Nord et Sud, seront regroupées avec la cellule
ParaCdo au niveau du COMOPSLAND. L'Etat-
major de la composante terrestre disposera ainsi
d'une cellule élargie chargée de la gestion
centralisée de la capacité de réaction immédiate.
06.03 Minister André Flahaut (Nederlands): Het
stuurplan werd niet gewijzigd. Voor de
paracommando's werd de implementatie ervan wel
verfijnd op basis van talrijke vergaderingen die
plaatsvonden sedert december. Vorige week heb ik
een nota goedgekeurd waar alle betrokken partijen
achter staan. De cellen paracommandopersoneel
die oorspronkelijk in de brigades Noord en Zuid
terecht zouden komen, worden gegroepeerd met
de cel ParaCdo op het niveau van COMOPSLAND,
zodat binnen de staf van de landcomponent een
verruimde cel ontstaat belast met het
gecentraliseerd beheer van de onmiddellijke
reactiecapaciteit.
(En français) Je propose que l'on distribue la note
du Général Van Daele, telle que je l'ai signée et qui
présente la prochaine organisation.
(Frans) Ik stel voor dat de nota van Generaal Van
Daele wordt rondgedeeld, die ik heb ondertekend
en waarin de toekomstige organisatie wordt
uiteengezet.
La note ne remet pas en question le projet dont le
contenu reste intégralement d'application. Il n'a
jamais été question de supprimer les
paracommandos. Il s'agissait seulement de mieux
intégrer les modules dans la composante `terrestre',
en ce qui concerne tant la structure de
commandement que le matériel. Tous les modules
seront dotés du matériel suffisant pour accomplir
leurs missions au sein de l'armée, conformément
aux besoins inhérents à la nouvelle situation
géostratégique.
Les paracommandos n'auront donc pas de quartier
(Nederlands) De nota stelt het plan niet ter
discussie. De volledige inhoud blijft van toepassing.
Er is nooit sprake van geweest om de para's af te
schaffen. De enige bedoeling was om de modules
binnen de landcomponent beter te integreren,
zowel op het vlak van de commandostructuur als
op het vlak van het materieel. Alle modules zullen
over net voldoende materieel beschikken voor de
uitvoering van hun opdrachten in het leger,
tegemoetkomend aan de noden van de nieuwe
geostrategische situatie.
De
para's krijgen dus geen autonoom
CRABV 51
COM 250
05/05/2004
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
17
général indépendant. Toutes les parties
concernées sont d'accord sur ce point.
hoofdkwartier. Er is een akkoord op dat punt met
alle partijen.
06.04 Stef Goris (VLD): Voilà une réponse
rassurante. Je félicite le ministre. La cellule sera-t-
elle établie à Evere ? Autrefois, le quartier général
de brigade se trouvait à Heverlee.
06.04 Stef Goris (VLD): Dat is een geruststellend
antwoord. Ik feliciteer de minister. Zal de cel zich in
Evere bevinden? Vroeger was het
brigadehoofdkwartier in Heverlee.
06.05 André Flahaut, ministre (en néerlandais): Il
appartient aux autorités militaires d'en décider.
06.05 Minister André Flahaut (Nederlands): Dat
moet de militaire leiding beslissen.
06.06 Staf Neel (VLAAMS BLOK): Je me réjouis
qu'une modification soit finalement apportée en
faveur du quartier général des paracommandos.
Par son plan directeur, le ministre a voulu toucher
cette unité d'élite, mais il est partiellement revenu
sur sa résolution. J'en prends acte.
06.06 Staf Neel (VLAAMS BLOK): Ik ben tevreden
dat er uiteindelijk toch nog iets verandert ten
voordele van het hoofdkwartier van de
paracommando's. De minister heeft met zijn
structuurplan aan deze elite-eenheid willen raken,
maar is daar gedeeltelijk op teruggekomen. Daar
neem ik akte van.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
La réunion publique de commission est levée à
13h.41.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 13.41 uur.
Document Outline