CRABV 51 COM 244
CRABV 51 COM 244
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMMISSION DE LA
S
ANTÉ PUBLIQUE
,
DE
L
'E
NVIRONNEMENT ET DU
R
ENOUVEAU DE LA
S
OCIÉTÉ
C
OMMISSIE VOOR DE
V
OLKSGEZONDHEID
,
HET
L
EEFMILIEU EN DE MAATSCHAPPELIJKE
H
ERNIEUWING
mardi dinsdag
04-05-2004 04-05-2004
Matin Voormiddag

CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 244
04/05/2004
i


SOMMAIRE
INHOUD
Question de Mme Muriel Gerkens à la ministre de
l'Environnement, de la Protection de la
consommation et du Développement durable sur
"la proposition de formation des fonctionnaires sur
les possibilités d'insertion de critères écologiques
dans les marchés publics " (n° 2637)
1
Vraag van mevrouw Muriel Gerkens aan de
minister van Leefmilieu, Consumentenzaken en
Duurzame Ontwikkeling over "het voorstel om
ambtenaren op te leiden inzake de mogelijkheid
om milieucriteria in de openbare aanbestedingen
op te nemen" (nr. 2637)
1
Orateurs: Muriel Gerkens, Freya Van den
Bossche
, ministre de l'Environnement, de la
Protection de la consommation et du
Développement durable
Sprekers: Muriel Gerkens, Freya Van den
Bossche
, minister van Leefmilieu,
Consumentenzaken en Duurzame
Ontwikkeling
Question de M. Thierry Giet à la ministre de
l'Environnement, de la Protection de la
consommation et du Développement durable sur
"l'interdiction d'importer et de commercialiser les
fourrures de chien, de chat et de phoque en
Belgique" (n° 2664)
2
Vraag van de heer Thierry Giet aan de minister
van Leefmilieu, Consumentenzaken en Duurzame
Ontwikkeling over "het verbod op de invoer en de
handel in bont van honden, katten en zeehonden
in België" (nr. 2664)
2
Orateurs: Thierry Giet, Freya Van den
Bossche
, ministre de l'Environnement, de la
Protection de la consommation et du
Développement durable
Sprekers: Thierry Giet, Freya Van den
Bossche
, minister van Leefmilieu,
Consumentenzaken en Duurzame
Ontwikkeling
Questions jointes de
3
Samengevoegde vragen van
3
- Mme Catherine Doyen-Fonck à la ministre de
l'Environnement, de la Protection de la
consommation et du Développement durable sur
"la publicité organisée pour la consultation
populaire sur l'avant-projet de développement
durable 2004-2008" (n° 2386)
3
- mevrouw Catherine Doyen-Fonck aan de
minister van Leefmilieu, Consumentenzaken en
Duurzame Ontwikkeling over "de ruchtbaarheid
die gegeven wordt aan de volksraadpleging over
het voorontwerp van een plan voor duurzame
ontwikkeling 2004-2008" (nr. 2386)
3
- Mme Muriel Gerkens à la ministre de
l'Environnement, de la Protection de la
consommation et du Développement durable sur
"les concrétisations du PFDD par les différents
ministres" (n° 2636)
3
- mevrouw Muriel Gerkens aan de minister van
Leefmilieu, Consumentenzaken en Duurzame
Ontwikkeling over "de uitvoering van het FPDO
door de onderscheiden ministers" (nr. 2636)
3
Orateurs: Catherine Doyen-Fonck, Muriel
Gerkens, Freya Van den Bossche
, ministre
de l'Environnement, de la Protection de la
consommation et du Développement durable
Sprekers: Catherine Doyen-Fonck, Muriel
Gerkens, Freya Van den Bossche
, minister
van Leefmilieu, Consumentenzaken en
Duurzame Ontwikkeling
Question de Mme Muriel Gerkens à la ministre de
l'Environnement, de la Protection de la
consommation et du Développement durable sur
"la proposition REACH" (n° 2735)
8
Vraag van mevrouw Muriel Gerkens aan de
minister van Leefmilieu, Consumentenzaken en
Duurzame Ontwikkeling over "het REACH-
voorstel" (nr. 2735)
8
Orateurs: Muriel Gerkens, Freya Van den
Bossche
, ministre de l'Environnement, de la
Protection de la consommation et du
Développement durable
Sprekers: Muriel Gerkens, Freya Van den
Bossche
, minister van Leefmilieu,
Consumentenzaken en Duurzame
Ontwikkeling
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 244
04/05/2004
1


COMMISSION DE LA SANTE
PUBLIQUE, DE
L'ENVIRONNEMENT ET DU
RENOUVEAU DE LA SOCIETE
COMMISSIE VOOR DE
VOLKSGEZONDHEID, HET
LEEFMILIEU EN DE
MAATSCHAPPELIJKE
HERNIEUWING
du
MARDI
04
MAI
2004
Matin
______
van
DINSDAG
04
MEI
2004
Voormiddag
______



La réunion publique est ouverte à 11h.33 par M.
Yvan Mayeur, président.
De openbare vergadering wordt geopend om 11.33
uur door de heer Yvan Mayeur, voorzitter.
01 Question de Mme Muriel Gerkens à la ministre
de l'Environnement, de la Protection de la
consommation et du Développement durable sur
"la proposition de formation des fonctionnaires
sur les possibilités d'insertion de critères
écologiques dans les marchés publics " (n° 2637)
01 Vraag van mevrouw Muriel Gerkens aan de
minister van Leefmilieu, Consumentenzaken en
Duurzame Ontwikkeling over "het voorstel om
ambtenaren op te leiden inzake de mogelijkheid
om milieucriteria in de openbare aanbestedingen
op te nemen" (nr. 2637)
01.01 Muriel Gerkens (ECOLO): La publication
d'un ouvrage de l'OCDE sur " La performance
environnementale des marchés publics ­ Vers des
politiques cohérentes " décrit les impacts possibles
de l'insertion de critères écologiques dans les
marchés publics. Cet ouvrage constate que les
clauses environnementales sont très peu utilisées
lors des achats du fédéral (voitures, peintures,...).
Un manque crucial de formation apparaît en ce
domaine dans le chef de ceux qui rédigent ces
marchés et les cahiers de charge associés.


Comptez-vous prendre des initiatives en ce
domaine?
Nous avions proposé que les décisions les plus
importantes fassent l'objet d'une étude d'incidence,
comme il est prévu à l'ancien plan fédéral de
développement durable 2000-2004.
01.01 Muriel Gerkens (ECOLO): In een OESO-
publicatie met als titel "The Environmental
Performance of Public Procurement: Issues of
Policy Coherence" worden de mogelijke gevolgen
beschreven van de invoering van milieucriteria voor
overheidsopdrachten. Vastgesteld wordt dat de
federale overheid bij haar aankopen (wagens, verf,
enz.) maar heel zelden milieuclausules in het
bestek invoegt.
Degenen die de overheidsopdrachten uitwerken en
de bijbehorende bestekken schrijven, blijken
daartoe vaak onvoldoende opgeleid te zijn.

Zal u op dat vlak maatregelen treffen?

Wij hebben voorgesteld voor de belangrijkste
beslissingen een effectenrapportage op te stellen,
zoals bepaald in het vroegere federaal plan voor
duurzame ontwikkeling 2000-2004.
Suite à l'adoption de la résolution relative à
l'introduction de critères environnementaux dans
les marchés publics, la loi programme du 8 avril
2003 a intégré ces dispositions.

Où en est la mise en place de l'outil EIDDD
De resolutie betreffende de inachtneming van
milieucriteria bij overheidsopdrachten werd
aangenomen, en die bepalingen werden ingevoegd
in de programmawet van 8 april 2003.

Wat is de stand van zaken met betrekking tot de
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
04/05/2004
CRABV 51
COM 244
2
mentionné dans le plan actuel ?



Les inspecteurs des finances ne devraient-ils pas
être les premiers à être formés? Si oui, comment?


Le CIDD, les cellules Développement Durable ainsi
que les programmations DD dans chaque SPF
sont-ils coordonnés par vous et peuvent-ils être
utilisés dans le cadre de la formation?
implementatie van de duurzame-
ontwikkelingseffectbeoordeling (DOEB) waarvan
sprake in het huidige plan?

Zouden de inspecteurs van Financiën niet als
eerste een opleiding moeten krijgen? Zo ja, hoe zal
een en ander in zijn werk gaan?

Staat u in voor de coördinatie van de ICDO, de
cellen duurzame ontwikkeling en de programmatie
inzake duurzame ontwikkeling bij elke FOD, en kan
van deze instrumenten gebruik gemaakt worden in
het kader van de opleiding?
01.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
français): Le SPP Développement durable
coordonne la gestion environnementale des
administrations.

Le premier plan fédéral Développement durable
prévoyait une circulaire qui servirait de guide pour
promouvoir les achats durables dans les
administrations. Cette circulaire est consultable sur
le net. Pour expliquer celle-ci aux fonctionnaires, le
SPP Développement durable a organisé quelques
formations à l'automne 2003 et des formations
obligatoires ont été projetées pour les futurs
membres des cellules Développement durable qui
sont en cours d'élaboration.

Outre le guide précité, deux guides spécifiques
relatifs au matériel informatique et aux véhicules
seront publiés dans les semaines à venir.
01.02 Minister Freya Van den Bossche (Frans):
De POD Duurzame Ontwikkeling coördineert alles
wat te maken heeft met milieubeheer bij de
besturen.

Het eerste federaal plan inzake duurzame
ontwikkeling voorzag in een circulaire die als
richtsnoer zou dienen voor meer duurzame
aankopen door de besturen. Die circulaire kan op
het internet worden geraadpleegd. Om de circulaire
nader toe te lichten voor de ambtenaren heeft de
POD Duurzame Ontwikkeling in de herfst 2003 een
aantal opleidingen georganiseerd, en een verplichte
opleiding is gepland voor de toekomstige leden van
de cellen duurzame ontwikkeling in wording.

Naast voormelde leidraad zullen er in de komende
weken ook nog twee vademecums worden
gepubliceerd, respectievelijk met betrekking tot
computerapparatuur en voertuigen.
01.03 Muriel Gerkens (ECOLO): Au vu des
réponses de Mme Arena et des vôtres, on constate
avec plaisir une certaine mobilisation même si les
degrés d'emballement varient selon les ministres,
cabinets et administrations.
01.03 Muriel Gerkens (ECOLO): Gelet op het
antwoord van minister Arena en het uwe stel ik met
genoegen vast dat er groeiende aandacht is voor
dit thema, al zijn niet alle ministers, kabinetten en
besturen even enthousiast.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
02 Question de M. Thierry Giet à la ministre de
l'Environnement, de la Protection de la
consommation et du Développement durable sur
"l'interdiction d'importer et de commercialiser les
fourrures de chien, de chat et de phoque en
Belgique" (n° 2664)
02 Vraag van de heer Thierry Giet aan de minister
van Leefmilieu, Consumentenzaken en Duurzame
Ontwikkeling over "het verbod op de invoer en
de handel in bont van honden, katten en
zeehonden in België" (nr. 2664)
02.01 Thierry Giet (PS): Au cours de ce mois de
janvier, vous avez décidé avec vos collègues
Moerman et Demotte d'interdire l'importation et la
commercialisation des fourrures de chien, de chat
et de phoque en Belgique.

Confirmez-vous cette décision ? Quelles seront les
02.01 Thierry Giet (PS): In januari besliste u, in
samenspraak met uw collega-ministers Moerman
en Demotte, om de invoer van en de handel in
honden-, katten- en zeehondenbont in België te
verbieden.

Bevestigt u die beslissing? Welke specifieke
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 244
04/05/2004
3
mesures d'interdiction et quand verront-elles le
jour ?
verbodsbepalingen zullen er worden uitgevaardigd,
en wanneer?
02.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
français): Dans une première phase, nous
travaillons sur l'obligation d'autorisation. Ensuite, en
appliquant la loi du 14 juillet 1991, nous imposerons
l'étiquetage des produits fabriqués à partir de ce
type de fourrures. Il est en effet possible d'encore
importer ces produits dans notre pays via des Etats
membres de l'Union européenne ne pratiquant pas
cette interdiction. Les avis officiels des organismes
m'ont été transmis la semaine dernière. Mon
administration prépare la demande d'avis au
Conseil d'Etat.
02.02 Minister Freya Van den Bossche (Frans): In
een eerste fase buigen we ons over de verplichte
vergunning. Vervolgens zullen we overeenkomstig
de wet van 14 juli 1991 de etikettering opleggen
van de producten die met dit soort bont vervaardigd
worden. Deze producten kunnen immers nog
steeds in ons land ingevoerd worden via andere
EU-lidstaten waar een dergelijk verbod niet geldt.
De officiële adviezen van de betrokken instanties
werden me vorige week overgezonden. Ik zal het
advies van de Raad van State vragen; mijn
administratie bereidt dat thans voor.
La troisième étape est l'élaboration d'un projet de
loi interdisant l'importation et le commerce de ces
fourrures.
Après concertation, le projet de loi sera soumis à la
Commission européenne pour avis.
De derde fase behelst de voorbereiding van een
wetsontwerp houdende een verbod op de invoer
van en de handel in deze bontsoorten. Na overleg
zal het wetsontwerp de Europese Commissie om
advies worden voorgelegd.
02.03 Thierry Giet (PS):Sur quelle base pourriez-
vous refuser des autorisations puisqu'il n'existe pas
de loi en la matière ?
02.03 Thierry Giet (PS): Op grond waarvan kan u
weigeren een vergunning te verlenen? Er is geen
wet.
02.04 Freya Van den Bossche, ministre (en
français): Il faut une modification de l'arrêté
ministériel du 15 septembre 1995 et demander
l'avis de la Commission européenne, ce qui
nécessite une période de trois mois. Il reste deux
mois à attendre.
02.04 Minister Freya Van den Bossche (Frans):
Het ministerieel besluit van 15 september 1995
moet gewijzigd worden en de Europese Commissie
moet om advies gevraagd worden. Daar gaan
gemakkelijk drie maanden overheen. Daarvan is al
één maand verstreken, we hebben dus nog twee
maanden te gaan.
02.05 Thierry Giet (PS): Donc, sans réponse de
sa part, vous pourrez appliquer la nouvelle
directive.
02.05 Thierry Giet (PS): Zonder antwoord van de
Commissie kan u de nieuwe richtlijn toepassen?
02.06 Freya Van den Bossche, ministre (en
français): Oui.
02.06 Minister Freya Van den Bossche (Frans):
Dat klopt.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
03 Questions jointes de
- Mme Catherine Doyen-Fonck à la ministre de
l'Environnement, de la Protection de la
consommation et du Développement durable sur
"la publicité organisée pour la consultation
populaire sur l'avant-projet de développement
durable 2004-2008" (n° 2386)
- Mme Muriel Gerkens à la ministre de
l'Environnement, de la Protection de la
consommation et du Développement durable sur
"les concrétisations du PFDD par les différents
ministres" (n° 2636)
03 Samengevoegde vragen van
- mevrouw Catherine Doyen-Fonck aan de
minister van Leefmilieu, Consumentenzaken en
Duurzame Ontwikkeling over "de ruchtbaarheid
die gegeven wordt aan de volksraadpleging over
het voorontwerp van een plan voor duurzame
ontwikkeling 2004-2008" (nr. 2386)
- mevrouw Muriel Gerkens aan de minister van
Leefmilieu, Consumentenzaken en Duurzame
Ontwikkeling over "de uitvoering van het FPDO
door de onderscheiden ministers" (nr. 2636)
03.01 Catherine Doyen-Fonck (cdH): La loi 03.01 Catherine Doyen-Fonck (cdH): Krachtens
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
04/05/2004
CRABV 51
COM 244
4
relative à la coordination de la politique fédérale de
développement durable dispose que le Roi fixe les
mesures permettant de donner à l'avant-projet de
plan fédéral la notoriété la plus étendue possible
ainsi que les mesures permettant de consulter la
population.

Or, la consultation 2004-2008 ne semble pas faire
l'objet de la publicité la plus adéquate.




Il a été prévu que la consultation doit être annoncée
par le Moniteur belge et la presse. Force est de
constater que le mode de communication préconisé
par le Roi n'a pas été respecté intégralement. De
plus, de notre point de vue, la consultation
populaire devrait être annoncée par d'autres
médias.


Par ailleurs, le même arrêté royal prévoit que
l'avant-projet de plan est accessible via internet. Or,
l'adresse du site est difficile à retenir.




De quel budget dispose le SPF de programmation
Développement durable pour organiser la publicité
de la consultation populaire? Comment ce budget
est-il affecté ? La consultation est organisée
jusqu'au 15 mai prochain. Comptez-vous assurer,
d'ici là, une plus grande publicité de cet avant-
projet? Si oui, de quelle manière ? N'estimez-vous
pas nécessaire d'adapter le texte réglementaire à
des pratiques de communication plus efficaces ?
de wet betreffende de coördinatie van het federale
beleid inzake duurzame ontwikkeling bepaalt de
Koning de maatregelen om het voorontwerpplan
inzake duurzame ontwikkeling een zo ruim
mogelijke bekendheid te geven en om de bevolking
erover te raadplegen.

Mij dunkt evenwel dat er niet op de meest adequate
manier bekendheid gegeven wordt aan de
volksraadpleging over het voorontwerp van het
federaal plan inzake duurzame ontwikkeling 2004-
2008.

De volksraadpleging moet aangekondigd worden in
het Belgisch Staatsblad en via de pers. We moeten
echter vaststellen dat de door de Koning
voorgeschreven wijze van communiceren niet
helemaal wordt gevolgd. Daarnaast vinden we dat
een en ander ook via andere media moet worden
aangekondigd.

Overeenkomstig datzelfde koninklijk besluit van 9
januari 2000 kan ook via het internet gereageerd
worden op het voorontwerp van het federaal plan
inzake duurzame ontwikkeling. Het desbetreffende
internetadres is evenwel niet gemakkelijk te
onthouden.

Over welk budget beschikt de POD Duurzame
Ontwikkeling om een zo ruim mogelijke bekendheid
te geven aan de volksraadpleging? Hoe wordt dat
geld besteed? De bevolking kan reageren tot 15
mei. Zal u, tot die termijn verstrijkt, het nodige doen
om meer ruchtbaarheid te geven aan het
voorontwerpplan? Zo ja, hoe zal u dat doen?
Moeten de reglementaire bepalingen niet worden
aangepast om efficiënter te kunnen communiceren,
met gebruikmaking van de moderne middelen?
03.02 Muriel Gerkens (ECOLO): Ma question
porte sur autre chose. Est-ce que je la pose
maintenant ?

Le président: Ces questions ont été jointes, mais il
vaut mieux les dissocier.
03.02 Muriel Gerkens (ECOLO): Mijn vraag gaat
over iets anders. Zal ik ze nu stellen?

De voorzitter: De vragen werden samengevoegd,
maar we koppelen ze beter los.
03.03 Freya Van den Bossche, ministre (en
français): Le budget s'élève à 520.000 euros, ce qui
constitue plus du double de la somme dévolue au
premier plan du développement durable. Nous
avons réalisé une campagne dans les journaux et à
la radio. Nous avons également organisé 34
conférences provinciales. Dans chaque maison
communale, dans chaque bibliothèque publique, il y
avait des versions du plan. Cinquante-sept
organisations ont aussi reçu un soutien financier de
notre part afin d'organiser encore 80 sessions
03.03 Minister Freya Van den Bossche (Frans):
Het budget loopt op tot 520.000 euro, wat meer dan
het dubbele is van het bedrag dat voor het eerste
plan voor duurzame ontwikkeling werd
uitgetrokken. Wij hebben een campagne in de
kranten en op de radio op touw gezet. Wij hebben
eveneens 34 provinciale conferenties
georganiseerd. In elk gemeentehuis en elke
openbare bibliotheek lagen er exemplaren van het
plan ter beschikking. Wij hebben tevens aan 57
organisaties financiële steun verleend voor het
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 244
04/05/2004
5
locales d'information et de réaliser dix campagnes
d'appui dans les médias. Enfin il y a le site web.


"Plan 2004" est une expression facile à retenir.
J'ajoute que 25 exemplaires de l'avant-projet ont
été imprimés. Nous avons réalisé 3.000 cédéroms
et 5.100 affiches sur le plan.


Peut-être pouvons-nous faire encore plus pour le
troisième plan. Mais nous avons déjà plus que
doublé la somme utilisée. Le mix dans les médias
me paraît bon. Sans doute pourrons-nous encore
l'améliorer pour la prochaine fois.
organiseren van 80 plaatselijke
informatievergaderingen en voor het uitwerken van
tien ondersteuningscampagnes in de media. Ten
slotte is er ook nog de website.

"Plan 2004" is een makkelijk te onthouden begrip.
Ik voeg er ook nog aan toe dat er 25 exemplaren
van het voorontwerp werden gedrukt. Wij hebben
3.000 cd-roms en 5.100 affiches over het plan laten
verspreiden.

Misschien kunnen we onze inspanningen nog
opdrijven voor het derde plan. Wij hebben het
aangewende bedrag nu echter al verdubbeld. De
mix in de media lijkt mij geslaagd. Misschien is die
nog voor verbetering vatbaar voor het volgende
plan.
L'arrêté royal du 9 janvier détermine ce que la loi a
établi comme exigence minimale. Nous avons été
plus loin, et à mon avis cet arrêté ne doit donc pas
être modifié.
Het koninklijk besluit van 9 januari bepaalt de bij de
wet omschreven minimumvereisten. Wij zijn nog
een stap verder gegaan, en mij dunkt dat het
besluit dan ook niet gewijzigd moet worden.
03.04 Catherine Doyen-Fonck (cdH): Peut-être
que pour le troisième plan, cela pourrait constituer
une bonne piste. Pouvez-vous me dire combien de
visiteurs ont été recensés sur le site web ?
03.04 Catherine Doyen-Fonck (cdH): Misschien
is dat een goed denkspoor voor het derde plan.
Kan u mij zeggen hoeveel mensen de website
hebben bezocht?
03.05 Freya Van den Bossche, ministre (en
français): Je peux vous faire parvenir les chiffres
demandés, mais je pensais faire une présentation
le 15 mai. Si vous pouvez attendre jusque-là, vous
aurez les tout derniers chiffres.
03.05 Minister Freya Van den Bossche (Frans) :
Ik kan u de gevraagde cijfers bezorgen, maar ik
was van plan op 15 mei een uiteenzetting ter zake
te geven. Als u tot dan kan wachten, zal u de meest
recente cijfers krijgen.
03.06 Catherine Doyen-Fonck (cdH):
Certainement.
03.06 Catherine Doyen-Fonck (cdH): In orde.
03.07 Muriel Gerkens (ECOLO): Le CFDD est
aussi un organe à consulter. J'ai posé une question
écrite à l'ensemble des ministres pour savoir si
l'avis du Conseil fédéral de développement durable
avait été demandé. Depuis la mise en place du
gouvernement, deux avis ont été demandés, et
apparemment, la Coopération au développement
vient de déposer une troisième demande d'avis.


Manifestement il y a une compréhension et une
perception limitée de la notion de développement
durable puisque plusieurs ministres ne se sentent
pas concernés par cette demande d'avis étant
donné que l'environnement n'entre pas dans leurs
compétences.

D'autre part, j'ai regardé les rapports fournis par les
différents représentants des ministres concernant
la concrétisation des recommandations du Plan
03.07 Muriel Gerkens (ECOLO): Ook de FRDO
moet worden geraadpleegd. Ik heb alle ministers in
een schriftelijke vraag gevraagd of ze het advies
van de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling
hadden ingewonnen. Sinds het aantreden van de
regering werden er twee adviezen gevraagd, en
kennelijk heeft het departement
Ontwikkelingssamenwerking onlangs een derde
adviesaanvraag ingestuurd.

Het begrip duurzame ontwikkeling heeft duidelijk
nog niet echt ingang gevonden, want blijkbaar
vinden verscheidene ministers dat zij dat advies
niet hoeven te vragen, aangezien ze toch niet
bevoegd zijn voor milieuzaken.


Ik heb de rapporten van de onderscheiden
vertegenwoordigers van de ministers betreffende
de concrete verwezenlijking van de aanbevelingen
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
04/05/2004
CRABV 51
COM 244
6
fédéral de développement durable et j'ai été
étonnée ­ mais c'était déjà comme cela l'année
précédente ­ que les ministres de l'Emploi, de
l'Intérieur et du Budget ne remettent absolument
rien dans ces rapports, considérant sans doute
qu'ils ne sont pas concernés.

Face à ces constats, et notamment des non-
réponses de la part de certains ministères, quelles
mesures avez-vous prises? Considérez-vous que
vous avez un rôle à assumer dans le respect de la
dimension de développement durable par
l'ensemble des membres du gouvernement?

Par ailleurs, nous avons adopté le 19 juillet 2001
une résolution portant sur les évaluations annuelles
du gouvernement et du parlement par rapport à la
mise en place du Plan. Quand prévoyez-vous de
faire cette évaluation sur 2003 à partir des
différents rapports qui émanent des organes et des
représentants des ministres?
in het federaal plan inzake duurzame ontwikkeling
ingekeken, en tot mijn verwondering dienden de
ministers van Werk, Binnenlandse Zaken en
Begroting volstrekt inhoudsloze rapporten in - maar
dat was vorig jaar ook al het geval. Ze denken vast
dat zij hier niets mee uit te staan hebben.

Welke maatregelen heeft u genomen, gelet op die
vaststellingen en op de nietszeggende antwoorden
van sommige ministeries? Vindt u dat u er mee
voor moet zorgen dat alle regeringsleden in hun
beleid oog hebben voor duurzame ontwikkeling?


Op 19 juli 2001 hebben we een resolutie
aangenomen betreffende de jaarlijkse evaluatie van
de uitvoering van het plan door de regering en door
het Parlement. Wanneer zal u die evaluatie laten
uitvoeren voor het jaar 2003, op grond van de
onderscheiden rapporten van de organen en
vertegenwoordigers van de ministers?
03.08 Freya Van den Bossche, ministre (en
français): Quelques décisions ont été prises pour
améliorer la coordination. Les rapports
d'avancement annuel de quelques membres
faisaient défaut cette année mais avec ces
nouvelles mesures je suis sûre que l'on pourra
améliorer la coordination. Les demandes d'avis au
CFDD relèvent de la responsabilité de chacun de
mes collègues.

Quant à l'exécution de la résolution 7023, la plupart
des recommandations contenues dans les
rubriques A et D de la résolution sont mises à
exécution. Pour les rubriques B et C, on continue à
faire des efforts pour certaines catégories de la
population, par exemple les jeunes.
Je continue à soutenir le site web Billy Globe. Dans
le cadre de la lisibilité des différents sites liés au
développement durable, un effort particulier sera
accompli pour les aveugles et les malvoyants. En
outre, j'ai subsidié certains organismes pour créer
des plates-formes de concertation comme Vodo.

Enfin, le débat parlementaire sur la concrétisation
du plan fédéral de développement durable devrait
avoir lieu de préférence en automne 2004.
03.08 Minister Freya Van den Bossche (Frans):
Er werden enkele beslissingen genomen om de
coördinatie te verbeteren. De jaarlijkse
voortgangsrapporten van enkele leden ontbraken
dit jaar maar met die nieuwe maatregelen ben ik
ervan overtuigd dat de coördinatie kan worden
verbeterd. De vragen om advies aan de FRDO
behoren tot de verantwoordelijkheid van elk van
mijn collega's.

Wat de uitvoering van de resolutie 7023 betreft,
werd uitvoering gegeven aan de meeste van de
aanbevelingen in de rubrieken A en D van de
resolutie. Wat de rubrieken B en C betreft, blijven
wij inspanningen leveren met betrekking tot
bepaalde bevolkingsgroepen, zoals de jongeren.
Ik blijf de website Billy Globe steunen. In het kader
van de gebruiksvriendelijkheid van de diverse sites
over duurzame ontwikkeling zal een bijzondere
inspanning worden geleverd voor de blinden en de
slechtzienden. Tevens heb ik aan bepaalde
instellingen subsidies toegekend met het oog op de
oprichting van overlegplatformen, zoals Vodo.
Ten slotte zal het parlementair debat over de
concrete invulling van het federaal plan voor
duurzame ontwikkeling bij voorkeur in het najaar
van 2004 moeten plaatsvinden.
03.09 Muriel Gerkens (ECOLO): Il faudra
effectivement que nous ayons un débat à l'automne
sur l'évaluation globale de l'ancien plan et la
présentation du nouveau plan. Le gouvernement
devra l'approuver. Il y a matière à un débat
parlementaire intéressant.

La résolution demandait un débat annuel au
03.09 Muriel Gerkens (ECOLO): In de herfst
moeten we inderdaad een debat voeren over de
globale evaluatie van het oude plan en de
voorstelling van het nieuwe plan. De regering moet
het goedkeuren. Stof genoeg voor een interessant
parlementair debat.

In de resolutie werd gevraagd jaarlijks een debat te
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 244
04/05/2004
7
Parlement. L'objectif était de vérifier, année par
année, comment on concrétise par des mesures
politiques ce qui figurait dans le plan. Par rapport à
ce qui s'est passé en 2003, cela permet de mettre
en évidence les difficultés éventuellement
rencontrées.


En ce qui concerne les populations ciblées, votre
réponse nous fait retomber de nouveau dans la
difficulté d'intégrer cette dimension de
développement durable. Le premier plan avait
vraiment identifié les populations au sujet
desquelles des mesures devaient être prises, car
on considérait que ces personnes fragilisées
étaient victimes de conditions sociales,
environnementales et économiques
particulièrement difficiles. Cela demandait donc des
actions concrètes spécifiques. Il ne s'agit pas
seulement d'informer et de rendre accessibles les
outils de développement durable pour ces
personnes, mais aussi de réaliser des actions.
Certaines ont d'ailleurs déjà été accomplies.

Mais j'ai été étonnée par la réponse de la ministre
Arena à ma question de savoir si elle avait
demandé des avis. Elle m'a déclaré qu'elle le ferait
à l'occasion du prochain plan, au motif qu'il
comprendrait des mesures pour les personnes
défavorisées, comme si le premier n'en comprenait
pas.

Cette évaluation permettrait peut-être aussi
d'aborder le problème de la Régie des Bâtiments.
Manifestement, rien n'a été fait par le ministre
Daems. Et le ministre Reynders n'a pas encore su
ou voulu prendre les dispositions permettant les
économies d'énergie. Nous n'avons encore aucune
information au sujet des plus importantes
consommations.
houden in het Parlement. De bedoeling daarvan
was elk jaar opnieuw na te gaan hoe de
beleidsvoornemens in het plan in concrete politieke
maatregelen gegoten worden. Op die manier
kunnen de eventuele moeilijkheden met betrekking
tot wat er in 2003 gebeurd is, in kaart worden
gebracht.

Wat de doelgroepen betreft, blijkt uit uw antwoord
nog maar eens hoe moeilijk het is die dimensie van
duurzame ontwikkeling daadwerkelijk ingang te
doen vinden. In het eerste plan werden de
bevolkingsgroepen ten aanzien waarvan
maatregelen genomen moeten worden, duidelijk
omschreven. Men ging ervan uit dat deze
kansarme bevolkingsgroepen in zeer moeilijk
sociale, economische en milieuomstandigheden
leven. Er moesten dus specifieke projecten worden
uitgewerkt. Het is niet alleen zaak deze mensen
voor te lichten en de instrumenten voor duurzame
ontwikkeling voor hen toegankelijk te maken, er
moet ook actie worden ondernomen. Bepaalde
projecten zijn trouwens al afgerond.

Het antwoord van minister Arena op mijn vraag of
ze de FRDO al om advies gevraagd had, heeft me
verwonderd. Ze wist te melden dat ze het advies
van de FRDO zou vragen naar aanleiding van het
volgende plan, want dat zou maatregelen bevatten
voor de kansarmen. Alsof het eerste plan geen oog
had voor kansarmen!

In het kader van de evaluatie zal misschien ook het
probleem van de Regie der Gebouwen aan de orde
gesteld kunnen worden. Minister Daems heeft in
het geheel niets ondernomen, en ook minister
Reynders heeft vooralsnog geen
energiebesparende maatregelen kunnen of willen
nemen. We hebben nog geen gegevens over het
verbruikspatroon en de grootste uitgaven op dat
vlak.
03.10 Freya Van den Bossche, ministre (en
français): Il sera intéressant d'ouvrir le débat quand
on aura les documents officiels. Si vous voulez
l'ouvrir avant, c'est possible mais ce n'est pas à moi
de régler les activités du Parlement.

Du point de vue du contenu, nous avons travaillé
avec quelques groupes-cibles comme les
personnes âgées et celles vivant en dessous du
seuil de pauvreté et nous avons essayé de
connaître l'opinion de certains groupes difficiles à
rencontrer. On peut toujours faire mieux bien sûr.
03.10 Minister Freya Van den Bossche (Frans):
Het zal interessant zijn om het debat aan te gaan
zodra wij in het bezit zijn van de officiële
documenten. Als u het debat al vroeger wil
aangaan, dan kan dat, maar het is niet aan mij om
de werkzaamheden van het Parlement te regelen.
Wat de inhoud betreft, hebben wij gewerkt met
enkele doelgroepen, zoals de bejaarden en de
personen die onder de armoedegrens leven en
hebben wij getracht de mening te kennen van
bepaalde groepen die men moeilijk kan bereiken.
Een en ander is uiteraard altijd voor verbetering
vatbaar.
03.11 Muriel Gerkens (ECOLO): Les textes
concernant l'évaluation de ce qui s'est passé en
03.11 Muriel Gerkens (ECOLO): De teksten over
de evaluatie van wat er in 2003 gebeurd is, kunnen
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
04/05/2004
CRABV 51
COM 244
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
8
2003 sont accessibles sur le site du CIDD.
L'actualité politique ne va sans doute pas permettre
cette évaluation. C'est un point qu'il ne faut pas
oublier même si certains ministres considèrent
qu'ils ne sont pas concernés !
geraadpleegd worden op de website van de ICDO.
De politieke actualiteit zal wellicht stokken in de
wielen steken en die evaluatie in het water doen
vallen. Dat mag niet uit het oog verloren worden,
ook al vinden sommige ministers dat dit hen
allemaal niet aangaat.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
04 Question de Mme Muriel Gerkens à la ministre
de l'Environnement, de la Protection de la
consommation et du Développement durable sur
"la proposition REACH" (n° 2735)
04 Vraag van mevrouw Muriel Gerkens aan de
minister van Leefmilieu, Consumentenzaken en
Duurzame Ontwikkeling over "het REACH-
voorstel" (nr. 2735)
04.01 Muriel Gerkens (ECOLO): Je suis inquiète
de l'évolution du dossier REACH étant donné les
difficultés relatives à l'évaluation de la toxicité des
substances chimiques et leur remplacement par
des substances qui le sont moins.
Nous sommes en 2004 et la Convention de
Stockholm de 2001 sur les polluants organiques
persistants a déjà adopté ce principe.
Ce dossier est passé du Conseil Environnement au
Conseil Concurrence suite aux pressions du lobby
de l'entreprise chimique et le nombre de
substances chimiques à évaluer a été fortement
abaissé. Certes, c'est mieux que rien.

Où en est le Conseil européen dans ce dossier et
quel est le timing prévu?
Notre pays a-t-il déposé un amendement
demandant d'inscrire le principe de substitution
dans la proposition REACH? Si oui, quand et quel
en est le contenu?
Quel est le relevé complet des dispositions sur
lesquelles il y a encore discussion au niveau du
Conseil? Quelle est la position belge sur ces
dispositions?
04.01 Muriel Gerkens (ECOLO): Ik maak mij
zorgen over de evolutie van het REACH-dossier,
gelet op de moeilijkheden met betrekking tot de
evaluatie van de toxiciteit van de chemicaliën en de
vervanging ervan door minder giftige stoffen.
Wij zijn nu in 2004 en dat principe werd al
opgenomen in het Verdrag van Stockholm van
2001 inzake persistente organische
verontreinigende stoffen.
Nadat de lobby van de chemische bedrijven druk
had uitgeoefend werd dat dossier overgeheveld van
de Milieuraad naar de Raad Concurrentievermogen
en werd het aantal chemicaliën dat moet worden
geëvalueerd fors teruggeschroefd. Dat is weliswaar
beter dan niets.
Hoe zit het in dat dossier met de Europese Raad en
welk tijdpad werd ter zake vooropgesteld?
Heeft ons land een amendement ingediend waarin
wordt gevraagd het substitutieprincipe in het
REACH-voorstel op te nemen? Zo ja, wanneer en
wat is de precieze inhoud ervan?
Kan u een overzicht geven van de bepalingen
waarover er binnen de Raad nog discussie
bestaat? Wat is het Belgisch standpunt in verband
met die bepalingen?
04.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
français): La discussion au sein de l'Union
européenne n'en est qu'à ses débuts. Sa
préparation est entre les mains d'un groupe ad hoc
constitué du Conseil Compétitivité et du Conseil
Environnement.

Lors du Conseil Compétitivité du 17 mai, un débat
politique aura lieu sur un nombre très restreint de
sujets. Ce débat aura également lieu au sein du
Conseil Environnement des 28 et 29 juin. Une
discussion détaillée aura lieu sous la présidence
néerlandaise mais aucun timing précis n'est prévu
pour REACH. Selon moi, un accord politique
n'interviendra pas au sein du Conseil européen en
2004.
04.02 Minister Freya Van den Bossche (Frans):
De discussie binnen de Europese Unie is nog maar
net begonnen. De discussie wordt voorbereid door
een REACH-werkgroep ad hoc, bestaande uit de
Raad Concurrentievermogen en de Milieuraad.

Op de bijeenkomst van de Raad
Concurrentievermogen van 17 mei zal een politiek
debat worden gehouden over een zeer beperkt
aantal thema's. Dat debat zal ook door de
Milieuraad van 28 en 29 juni worden gevoerd.
Onder het Nederlandse voorzitterschap zal nader
worden ingegaan op de details, maar er werd nog
geen tijdpad vastgelegd voor de REACH-
voorstellen. Ik geloof niet dat een politiek akkoord
haalbaar is voor de Europese Raad in 2004.
CRABV 51
COM 244
04/05/2004
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
9

Les autorités belges ont déterminé leur position
quant aux grandes lignes de REACH
; cette
position explicite davantage le principe de
substitution. Nous espérons que le règlement
REACH stimulera l'innovation en encourageant la
mise au point de nouveaux procédés et de produits
plus sûrs susceptibles de remplacer les substances
les plus dangereuses, ceci en créant de nouveaux
emplois.
Ainsi, nous ne nous limitons pas à la substitution ;
en effet, nous considérons également le processus
de production.

Quant à l'autorisation, si une telle alternative plus
sûre était disponible à un coût comparable et
raisonnable, elle devrait être systématiquement
privilégiée.



Ceci dit, cette discussion prendra encore quelques
mois.
De Belgische overheid heeft haar standpunt met
betrekking tot de krachtlijnen van REACH bepaald.
Daarin wordt vooral stilgestaan bij het
substitutieprincipe. Wij hopen dat de
chemicaliënverordening innovatie zal bevorderen
door de ontwikkeling te stimuleren van nieuwe
procédés en veiliger producten die de gevaarlijkste
stoffen kunnen vervangen. Dit moet ook de
werkgelegenheid ten goede komen.



We beperken ons dus niet tot de substitutie, maar
hebben ook aandacht voor het productieproces.
Wat de vergunning betreft, moet systematisch de
voorkeur gegeven worden aan het veiliger product,
voor zover dat alternatief voorhanden is tegen een
vergelijkbare en redelijke prijs.

Deze discussie zal nog wel enkele maanden duren.
04.03 Muriel Gerkens (ECOLO): Il n'y a plus qu'à
croiser les doigts.

La subtilité de notre position est de s'orienter vers
une substitution - sans vraiment le dire stictement -
de manière à ne pas hérisser une série
d'intervenants ou de partenaires.
04.03 Muriel Gerkens (ECOLO): Nu kunnen we
enkel nog duimen.

Het subtiele aan ons standpunt is dat wij neigen
naar een substitutie - zonder dat strikt genomen te
zeggen - zodat wij een aantal betrokkenen of
partners niet voor het hoofd stoten.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
La réunion publique de commission est levée à
12h.16.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 12.16 uur.

Document Outline