CRABV 51 CO1020
CRABV 51 COM 1020
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMMISSION DES
F
INANCES ET DU
B
UDGET
C
OMMISSIE VOOR DE
F
INANCIËN EN DE
B
EGROTING
mardi dinsdag
27-06-2006 27-06-2006
après-midi namiddag
Le Compte rendu analytique est un résumé des débats.
Des rectifications peuvent être communiquées par écrit
avant le
Het Beknopt Verslag geeft een samenvatting van de
debatten. Rechtzettingen kunnen schriftelijk meegedeeld
worden vóór
30/06/2006, à 16 heures.
au Service de Traduction du CRA-BV
30/06/2006, om 16 uur.
aan de dienst Vertaling BV-CRA
Fax: 02 549 82 33
e-mail: trad.crabv.corrections@laChambre.be
Fax: 02 549 82 33
e-mail: vert.crabv.correcties@deKamer.be
* Est joint à la version définitive du compte rendu intégral (les documents
CRIV, sur papier blanc)
* Wordt gevoegd bij de definitieve versie van het integraal verslag (CRIV-
reeks, op wit papier)
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
cdH
centre démocrate Humaniste
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
ECOLO
Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
FN Front
National
MR Mouvement
réformateur
N-VA Nieuw-Vlaamse
Alliantie
PS Parti
socialiste
sp.a-spirit
Socialistische Partij Anders Sociaal progressief internationaal, regionalistisch integraal democratisch toekomstgericht
Vlaams Belang
Vlaams Belang
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 51 0000/000 Document parlementaire de la 51e législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
DOC 51 0000/000
Parlementair stuk van de 51e zittingsperiode + basisnummer en
volgnummer
QRVA
Questions et Réponses écrites
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
CRIV
version provisoire du Compte Rendu Intégral (couverture verte)
CRIV
voorlopige versie van het Integraal Verslag (groene kaft)
CRABV
Compte Rendu Analytique (couverture bleue)
CRABV
Beknopt Verslag (blauwe kaft)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu inté-
gral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit des
interventions ; les annexes se trouvent dans une brochure
séparée (PLEN: couverture blanche; COM: couverture saumon)
CRIV
Integraal Verslag, met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaalde beknopt verslag van de toespraken; de
bijlagen zijn in een aparte brochure opgenomen
(PLEN: witte kaft; COM: zalmkleurige kaft)
PLEN
séance plénière
PLEN
Plenum
COM
réunion de commission
COM
Commissievergadering
MOT
motions déposées en conclusion d'interpellations (papier beige) MOT
moties tot besluit van interpellaties (beigekleurig papier)
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Commandes :
Place de la Nation 2
1008 Bruxelles
Tél. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be
e-mail :
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail :
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 1020
27/06/2006
i
SOMMAIRE
INHOUD
Question de M.
Melchior
Wathelet à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "les premiers
résultats de l'opération SICAFI concernant la
vente de certains biens immobiliers de
l'État" (n° 12104)
1
Vraag van de heer Melchior Wathelet aan de vice-
eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de eerste resultaten
van de vastgoedbevakoperatie met betrekking tot
de verkoop van sommige onroerende goederen
van de Staat" (nr. 12104)
1
Orateurs: Melchior Wathelet, président du
groupe cdH, Freya Van den Bossche, vice-
première ministre et ministre du Budget et de
la Protection de la consommation
Sprekers: Melchior Wathelet, voorzitter van
de cdH-fractie, Freya Van den Bossche, vice-
eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 1020
27/06/2006
1
COMMISSION DES FINANCES ET
DU BUDGET
COMMISSIE VOOR DE FINANCIËN
EN DE BEGROTING
du
MARDI
27
JUIN
2006
Après-midi
______
van
DINSDAG
27
JUNI
2006
Namiddag
______
La réunion publique est ouverte à 14 h 19 par
M. François-Xavier de Donnea, président.
De vergadering wordt geopend om 14.19 uur door
de heer François-Xavier de Donnea, voorzitter.
01 Question de M. Melchior Wathelet à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "les premiers
résultats de l'opération SICAFI concernant la
vente de certains biens immobiliers de
l'État" (n° 12104)
01 Vraag van de heer Melchior Wathelet aan de
vice-eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de eerste resultaten
van de vastgoedbevakoperatie met betrekking tot
de verkoop van sommige onroerende goederen
van de Staat" (nr. 12104)
01.01 Melchior Wathelet (cdH) : Ma question a
trait à l'opération sicafi 2006 à capital immobilier
dans le cadre de laquelle l'État fédéral veut placer
un certain nombre d'immeubles. Il faut trouver des
immeubles, pour une valeur totale supérieure à 585
millions d'euros, pour constituer cette sicafi.
La presse révèle que, pour atteindre cet objectif, le
ministre des Finances aurait proposé au
gouvernement de vendre tous les immeubles et de
les relouer par la suite mais que vous vous seriez
opposée à ce que des immeubles comme la Cour
des Comptes et le Conseil d'Etat soient repris dans
cette sicafi.
Cela s'est-il déroulé ainsi ?
Pourquoi certains immeubles peuvent-ils être repris
dans cette sicafi et d'autres non ?
Ne s'inscrit-on pas ici dans un système où
l'important est d'arriver à 585 millions plutôt que de
trouver les immeubles convenant à ce
mécanisme ?
Avez-vous tenu compte de l'état des bâtiments
publics cédés ?
Avez-vous tenu compte, dans vos calculs, des
montants des loyers versés mensuellement par
l'Etat ?
01.01 Melchior Wathelet (cdH): Mijn vraag betreft
de voor 2006 geplande vastgoedbevakoperatie met
betrekking tot de verkoop van sommige onroerende
goederen door de overheid. Om die vastgoedbevak
te kunnen realiseren, moeten gebouwen met een
totale waarde van meer dan 585 miljoen euro
worden gevonden.
Volgens de pers zou de minister van Financiën de
regering hebben voorgesteld om alle gebouwen te
verkopen en ze vervolgens opnieuw te huren. U
zou echter niet willen dat gebouwen zoals het
Rekenhof en de Raad van State in die
vastgoedbevak worden opgenomen.
Klopt dit alles?
Waarom kunnen bepaalde gebouwen in deze
vastgoedbevak worden opgenomen en andere
niet?
Staart men zich niet blind op het bedrag van 585
miljoen dat tot elke prijs dient te worden behaald, in
plaats van eerst de gebouwen te zoeken die voor
deze operatie in aanmerking komen?
Hebt u rekening gehouden met de toestand van de
gebouwen die zullen worden overgedragen?
Hebt u in uw berekeningen rekening gehouden met
de maandelijkse huurprijzen die door de overheid
worden betaald?
01.02 Freya Van den Bossche, ministre (en 01.02
Minister Freya Van den Bossche
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
27/06/2006
CRABV 51
COM 1020
2
néerlandais) : Le ministre des Finances a déjà
répondu à cette question et est certainement mieux
placé que moi pour le faire.
Le gouvernement a tenu compte de son objectif
budgétaire de 565 millions d'euros et a sélectionné
une liste d'immeubles, essentiellement des
immeubles de bureaux, à savoir les "centres
administratifs". Pour les autres immeubles, qui ont
une destination spécifique, un choix sera opéré en
concertation avec les ministres concernés. Afin de
garantir le service public, un certain nombre de
mesures spécifiques ont été insérées dans la loi-
programme.
(Nederlands): De minister van Financiën heeft
reeds op deze vraag geantwoord en kan dat
ongetwijfeld beter dan ik.
De regering heeft rekening gehouden met haar
budgettaire doelstelling van 565 miljoen euro en ze
heeft een lijst met gebouwen geselecteerd, in
hoofdzaak kantoorgebouwen, de administratieve
centra. Voor de andere gebouwen, die een
specifieke bestemming hebben, zal een keuze
worden gemaakt in overleg met de betrokken
ministers. De programmawet bevat hierover een
aantal bepalingen, zodat de openbare dienst
verzekerd blijft.
01.03 Melchior Wathelet (cdH) : Étant donné qu'il
s'agit du volet budgétaire, l'objectif est de remplir
une sicafi de 585 millions. Selon moi, il est
dangereux d'avoir pour seul but l'objectif budgétaire
plutôt que d'appliquer ce mécanisme de sicafi aux
immeubles pour lesquels il est opportun de le faire.
En effet, on risque de placer dans cette sicafi des
immeubles qui ne s'y prêtent absolument pas.
Vous semblez n'avoir aucune limite. Vous affirmez
qu'on pourra même y placer des immeubles avec
une destination spécifique, qu'il faudra simplement
en discuter avec les ministres compétents. Ce point
m'inquiète également.
01.03 Melchior Wathelet (cdH): Vermits het over
budgettaire aspecten gaat, is het de bedoeling een
vastgoedbevak van 585 miljoen euro te realiseren.
Ik vind het gevaarlijk om alleen de budgettaire
doelstelling na te streven, in plaats van het
mechanisme van de vastgoedbevak toe te passen
op gebouwen waarvoor het geschikt is. Men loopt
immers het risico dat er gebouwen in de
vastgoedbevak terechtkomen die er absoluut niet
thuishoren.
Blijkbaar hebt u geen enkele beperking. U bevestigt
dat er zelfs gebouwen met een specifieke
bestemming in kunnen worden opgenomen, en dat
men dat gewoon met de bevoegde ministers moet
bespreken. Ook dat punt baart me zorgen.
01.04 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : Selon moi, la gestion d'immeubles ne
fait pas partie des missions de base des pouvoirs
publics. D'autres peuvent le faire plus efficacement
que les pouvoirs publics, avec une meilleure
gestion des ressources à la clé. Dans cette optique,
chaque bâtiment pourrait donc être soumis à un tel
régime. Je comprends toutefois vos
préoccupations.
01.04 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Het is mijns inziens geen kerntaak
van de overheid om zelf gebouwen te beheren.
Anderen kunnen dat efficiënter doen dan de
overheid, waardoor de middelen beter worden
besteed. In die optiek zou dus elk gebouw in
aanmerking kunnen komen voor een dergelijke
regeling. Ik heb wel begrip voor de bezorgdheid van
de vraagsteller.
01.05 Melchior Wathelet (cdH) : La politique
budgétaire doit viser à atteindre les meilleurs
résultats possibles pour l'Etat. Il ne s'agit pas
uniquement que votre sicafi atteigne la somme de
585 millions afin d'équilibrer le budget 2006 ou
2007 ; il faut un système dans lequel l'Etat soit géré
sainement. Il ne convient donc pas de vendre des
bâtiments qui alimenteraient de manière importante
la sicafi mais qui coûteraient très chers à l'Etat en
termes de location.
01.05 Melchior Wathelet (cdH): Het
begrotingsbeleid moet streven naar de best
mogelijke resultaten voor de Staat. Het gaat er niet
enkel om dat uw vastgoedbevak 585 miljoen euro
moet halen om de begroting 2006 en 2007 in
evenwicht te brengen; het gaat om een gezond
staatsbeheer. De bedoeling mag dus niet zijn
gebouwen te verkopen die de vastgoedbevak
aanzienlijk zouden spijzen, maar waarvoor de Staat
exorbitante huurprijzen zou moeten betalen.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
La discussion de l'interpellation se termine à
14 h 26.
De behandeling van de vraag eindigt om 14.26 uur.
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 1020
27/06/2006
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
3
Document Outline