CRABV 51 COM 042
CRABV 51 COM 042
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMMISSION DE L
'I
NFRASTRUCTURE
,
DES
C
OMMUNICATIONS ET DES
E
NTREPRISES
PUBLIQUES
C
OMMISSIE VOOR DE
I
NFRASTRUCTUUR
,
HET
V
ERKEER EN DE
O
VERHEIDSBEDRIJVEN
mardi dinsdag
04-11-2003 04-11-2003
Après-midi Namiddag

CHAMBRE
-1
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-1
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE































cdH
centre démocrate Humaniste
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
ECOLO
Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
FN Front
National
MR Mouvement
réformateur
N-VA Nieuw-Vlaamse
Alliantie
PS Parti
socialiste
sp.a-spirit
Socialistische Partij Anders en Spirit
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 51 0000/000 Document parlementaire de la 51e législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
DOC
51
0000/000
Parlementair document van de 51e zittingsperiode +
basisnummer en volgnummer
QRVA
Questions et Réponses écrites
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu
intégral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit
des interventions (sur papier blanc, avec les annexes)
CRIV
Integraal Verslag,met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaald beknopt verslag van de toespraken (op wit
papier, bevat ook de bijlagen)
CRABV
Compte Rendu Analytique (sur papier bleu)
CRABV
Beknopt Verslag (op blauw papier)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
PLEN
Plenum (witte kaft)
COM
Réunion de commission (couverture beige)
COM
Commissievergadering (beige kaft)
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Commandes
:
Place de la Nation 2
1008 Bruxelles
Tél. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be

e-mail :
publications@laChambre.be
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail :
publicaties@deKamer.be
CHAMBRE
-1
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-1
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 042
04/11/2003
i


SOMMAIRE
INHOUD
Interpellation de M. Luc Sevenhans au premier
ministre sur "le Rhin d'acier" (n° 62)
1
Interpellatie van de heer Luc Sevenhans tot de
eerste minister over "de IJzeren Rijn" (nr. 62)
1
Interpellation de M. Luc Sevenhans au premier
ministre sur "le Rhin d'acier" (n° 62)
1
Interpellatie van de heer Luc Sevenhans tot de
eerste minister over "de IJzeren Rijn" (nr. 62)
1
Orateurs: Luc Sevenhans, Johan Vande
Lanotte
, vice-premier ministre et ministre du
Budget et des Entreprises publiques, Jos
Ansoms
Sprekers: Luc Sevenhans, Johan Vande
Lanotte
, vice-eerste minister en minister van
Begroting en Overheidsbedrijven, Jos
Ansoms
Motions
4
Moties
4
Questions jointes de
4
Samengevoegde vragen
4
- M. Luc Sevenhans au vice-premier ministre et
ministre du Budget et des Entreprises publiques
sur "la régression du transport de marchandises à
la SNCB" (n° 180)
4
- van de heer Luc Sevenhans aan de vice-eerste
minister en minister van Begroting en
Overheidsbedrijven over "de terugval van het
goederenvervoer bij de NMBS" (nr. 180)
4
- M. Jos Ansoms au vice-premier ministre et
ministre du Budget et des Entreprises publiques
sur «le volet du plan MOVE de l'administrateur
délégué de la SNCB consacré au transport de
marchandises» (n° 252)
4
- van de heer Jos Ansoms aan de vice-eerste
minister en minister van Begroting en
Overheidsbedrijven over "het goederenvervoer in
de MOVE-nota van de afgevaardigd bestuurder
van de NMBS" (nr. 252)
4
Orateurs: Luc Sevenhans, Jos Ansoms,
Johan Vande Lanotte
, vice-premier ministre
et ministre du Budget et des Entreprises
publiques
Sprekers: Luc Sevenhans, Jos Ansoms,
Johan Vande Lanotte
, vice-eerste minister en
minister van Begroting en Overheidsbedrijven
Question de M. Servais Verherstraeten au vice-
premier ministre et ministre du Budget et des
Entreprises publiques sur "la construction d'une
nouvelle gare à Mol" (n° 460)
7
Vraag van de heer Servais Verherstraeten aan de
vice-eerste minister en minister van Begroting en
Overheidsbedrijven over "de bouw van een nieuw
station te Mol" (nr. 460)
7
Orateurs: Servais Verherstraeten, Johan
Vande Lanotte
, vice-premier ministre et
ministre du Budget et des Entreprises
publiques
Sprekers: Servais Verherstraeten, Johan
Vande Lanotte
, vice-eerste minister en
minister van Begroting en Overheidsbedrijven
Questions jointes de
7
Samengevoegde vragen van
7
- Mme Inge Vervotte au vice-premier ministre et
ministre du Budget et des Entreprises publiques
sur "la fermeture de bureaux de poste" (n°451)
7
- mevrouw Inge Vervotte aan de vice-eerste
minister en minister van Begroting en
Overheidsbedrijven over "de sluiting van
postkantoren" (nr. 451)
7
- Mme Inge Vervotte au vice-premier ministre et
ministre du Budget et des Entreprises publiques
sur "le maintien de la deuxième tournée de
distribution du courrier dans les villes" (n° 469)
7
- mevrouw Inge Vervotte aan de vice-eerste
minister en minister van Begroting en
Overheidsbedrijven over "het behoud van de
tweede postronde in de steden" (nr. 469)
7
- M. Daan Schalck au vice-premier ministre et
ministre du Budget et des Entreprises publiques
sur "le maintien d'une deuxième tournée de
distribution du courrier dans les grandes villes"
(n° 557)
7
- de heer Daan Schalck aan de vice-eerste
minister en minister van Begroting en
Overheidsbedrijven over "het behoud van de
tweede postronde in grote steden" (nr. 557)
7
Orateurs: Inge Vervotte, Daan Schalck,
Johan Vande Lanotte
, vice-premier ministre
et ministre du Budget et des Entreprises
publiques
Sprekers: Inge Vervotte, Daan Schalck,
Johan Vande Lanotte
, vice-eerste minister en
minister van Begroting en Overheidsbedrijven
CHAMBRE
-1
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-1
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
04/11/2003
CRABV 51
COM 042
ii
CHAMBRE
-1
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-1
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 042
04/11/2003
1


COMMISSION DE
L'INFRASTRUCTURE, DES
COMMUNICATIONS ET DES
ENTREPRISES PUBLIQUES
COMMISSIE VOOR DE
INFRASTRUCTUUR, HET
VERKEER EN DE
OVERHEIDSBEDRIJVEN
du
MARDI
04
NOVEMBRE
2003
Après-midi
______
van
DINSDAG
04
NOVEMBER
2003
Namiddag
______



La séance est ouverte à 14:36 heures par M. Jos
Ansoms, président.
De vergadering wordt geopend om 14:36 uur door
de heer Jos Ansoms, voorzitter.
01 Interpellation de M. Luc Sevenhans au
premier ministre sur "le Rhin d'acier" (n° 62)
01 Interpellatie van de heer Luc Sevenhans tot de
eerste minister over "de IJzeren Rijn" (nr. 62)
(La réponse sera fournie par le vice-premier
ministre et ministre du Budget et des Entreprises
publiques)
(Het antwoord zal worden verstrekt door de vice-
eerste minister en minister van Begroting en
Overheidsbedrijven)
02 Interpellation de M. Luc Sevenhans au
premier ministre sur "le Rhin d'acier" (n° 62)
02 Interpellatie van de heer Luc Sevenhans tot de
eerste minister over "de IJzeren Rijn" (nr. 62)
(La réponse sera fournie par le vice-premier
ministre et ministre du Budget et des Entreprises
publiques.)
(Het antwoord zal worden verstrekt door de vice-
eerste minister en minister van Begroting en
Overheidsbedrijven.)
02.01 Luc Sevenhans (VLAAMS BLOK): Le
Conseil des ministres aurait approuvé le 3 octobre
le projet de loi entérinant l'accord conclu entre la
Belgique et les Pays-Bas sur l'arbitrage relatif à la
réactivation et à la modernisation du Rhin de fer.


Au mois de janvier, le premier ministre annonçait
l'ouverture d'une procédure d'arbitrage qui n'a
finalement été mise en oeuvre que neuf mois plus
tard. En juillet était conclu un traité par lequel les
Pays-Bas confirmaient notre droit de moderniser et
d'aménager le Rhin de fer. Le premier ministre s'est
profilé à plusieurs reprises dans ce dossier et c'est
pourquoi j'aurais préféré l'interroger en personne.


Le dernier plan de la SNCB comprend une liste de
dossiers qui ne seront pas exécutés pour des
raisons budgétaires. La plupart de ces importants
02.01 Luc Sevenhans (VLAAMS BLOK): Op 3
oktober zou de Ministerraad het wetsontwerp
hebben goedgekeurd dat instemming verleent aan
het akkoord tussen België en Nederland over de
arbitrage in verband met de reactivering en de
modernisering van de IJzeren Rijn.

In januari kondigde de eerste minister aan dat er
een arbitrageprocedure zou worden gestart, maar
daarna duurde het nog eens negen maanden voor
het inderdaad zover was. In juli werd een verdrag
afgesloten waarin Nederland ons recht bevestigde
om de IJzeren Rijn te moderniseren en aan te
passen. De eerste minister heeft zich in dit dossier
meermaals geprofileerd en ik had dan ook liefst
hem ondervraagd.

In het laatste plan van de NMBS staat een lijst van
dossiers die niet worden uitgevoerd om budgettaire
redenen. De meeste van die belangrijke
CHAMBRE
-1
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-1
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
04/11/2003
CRABV 51
COM 042
2
travaux d'infrastructure se situent en Flandre. Le
Rhin de fer est également reporté. Sous la
précédente législature, le premier ministre avait
pourtant promis qu'une quinzaine de trains
rouleraient chaque jour sur la ligne du Rhin de fer
d'ici à la fin 2001. Lorsqu'il s'agit de travaux
d'infrastructure, chaque dossier revêt un aspect
communautaire. Il en est de même pour le Rhin de
fer, dans la mesure où tout transport qui
l'empruntera ne transitera plus par la Wallonie.

Le report du projet n'a pas échappé aux
Néerlandais. Aux Pays-Bas, il est interprété comme
le signe d'une remise en cause de la faisabilité du
projet et, espère-t-on, d'un éventuel abandon. Que
l'incapacité à libérer les moyens nécessaires pour
le Rhin de fer résulte de la règle lamentable des
60/40 et à l'hésitation du gouvernement à reprendre
la dette de la SNCB, les Néerlandais n'en ont que
faire. Le gouvernement a pourtant déjà obtenu de
l'Europe l'autorisation de reprendre cette dette
historique.


Lors du dernier sommet européen de Bruxelles, le
premier ministre a annoncé que deux projets
d'infrastructure belges entrent en ligne de compte
pour l'octroi de subsides : le Rhin de fer et la liaison
TGV Bruxelles-Luxembourg. Un groupe d'experts
n'avait certes pas retenu la ligne Bruxelles-
Luxembourg mais le projet a finalement été accepté
sous la pression du PS. En marge du sommet, la
commissaire De Palacio a déclaré qu'un projet
pourra être supprimé si les Etats membres ne
consentent pas suffisamment d'efforts pour le
réaliser. Par ses atermoiements, le gouvernement
compromet donc le droit à bénéficier de subsides
européens.

Est-il exact que la procédure d'arbitrage durera
jusqu'au mois de septembre 2004 ? Le ministre ne
pense-t-il pas aussi que nos atermoiements
réduisent nos chances d'obtenir des subsides
européens et offrent un prétexte aux néerlandais
pour ne jamais exécuter le projet ?
infrastructuurwerken bevinden zich in Vlaanderen.
Ook de IJzeren Rijn wordt uitgesteld. Tijdens de
vorige regeerperiode had de premier nochtans
beloofd dat er eind 2001 vijftien treinen per dag
zouden rijden over de IJzeren Rijn. Als het over
infrastructuurwerken gaat, heeft elk dossier een
communautair aspect. Dit is ook zo voor de IJzeren
Rijn, want alles wat daarlangs vervoerd zal worden,
gaat niet meer door Wallonië.


Het is de Nederlanders niet ontgaan dat het project
is uitgesteld. In Nederland legt men het uitstel uit
als een teken van twijfel aan de haalbaarheid van
het project en hoopt men dat uitstel afstel zal
worden. De Nederlanders hebben er geen
boodschap aan dat door de rampzalige 60/40
regeling en het getreuzel van de regering om de
schuld van de NMBS over te nemen er geen
middelen vrijgemaakt kunnen worden voor de
IJzeren Rijn. De regering heeft nochtans van
Europa al de toestemming gekregen om die
historische schuld over te nemen.

Op de laatste Europese top in Brussel kondigde de
premier aan dat twee Belgische
infrastructuurprojecten in aanmerking komen voor
Europese subsidies: de IJzeren Rijn en de HST-
verbinding Brussel-Luxemburg. Een groep van
experts had de lijn Brussel-Luxemburg weliswaar
niet weerhouden, maar onder druk van de PS is dit
project uiteindelijk toch meegenomen. In de marge
van de top heeft commissaris De Palacio verklaard
dat, indien de lidstaten onvoldoende inspanningen
leveren voor hun project, dit kan worden geschrapt.
Door haar getreuzel brengt de regering dus het
recht op Europese subsidies in gevaar.


Klopt het dat de arbitrageprocedure nog tot
september 2004 zal aanslepen? Denkt de minister
ook niet dat wij met ons getreuzel onze kansen op
Europees geld verkleinen en aan de Nederlanders
een argument geven om het project nooit uit te
voeren?
02.02 Johan Vande Lanotte, ministre (en
néerlandais): Aux termes du memorandum of
understanding,
quinze trains devaient rouler sur le
tracé historique du Rhin de fer fin 2001ou fin 2002.
Ce mémorandum n'a pas été mis en oeuvre
correctement. Les Pays-Bas ont délibérément
surestimé les coûts. Pour sortir de l'impasse, une
procédure d'arbitrage a été lancée. Nous sommes
prêts mais nous devons attendre la décision de la
commission d'arbitrage qui devrait tomber fin 2004.
Je crois qu'un montant de 32 millions d'euros est
inscrit au budget pour couvrir les quatre premières
02.02 Minister Johan Vande Lanotte
(Nederlands): Volgens het memorandum of
understanding
moesten er eind 2001 of eind 2002
vijftien treinen over het historische traject van de
IJzeren Rijn rijden. Dat memorandum is niet correct
uitgevoerd. De Nederlanders leggen bewust de
kosten te hoog. Om uit de impasse te geraken werd
een arbitrageprocedure opgestart. Van zodra er
een uitspraak is, zijn wij klaar om te beginnen. We
moeten de uitspraak van de arbitragecommissie
afwachten. Die uitspraak wordt verwacht tegen
september 2004. Er is in de begroting, denk ik, 32
CHAMBRE
-1
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-1
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 042
04/11/2003
3
années. Le gouvernement et, en premier lieu, la
SNCB suivront la procédure d'arbitrage avec la
Région flamande. Pour ce qui est de la mobilité
autour du port d'Anvers, le deuxième
désenclavement portuaire ne me paraît pas être la
première priorité.
miljoen euro ingeschreven voor de eerste vier jaar.
De regering en in de eerste plaats de NMBS zullen
samen met het Vlaams Gewest de arbitrage
opvolgen. Wat de mobiliteit rond de Antwerpse
haven betreft, is volgens mij de tweede
havenontsluiting niet de eerste prioriteit.
02.03 Luc Sevenhans (VLAAMS BLOK): Nous ne
pouvons effectivement pas faire grand-chose tant
que la commission d'arbitrage ne se sera pas
prononcée. Par le passé, la commission de
l'Infrastructure a instamment demandé un tel
arbitrage. Les Pays-Bas parlent de 500 millions
d'euros, la Belgique de 100 millions d'euros. Nos
voisins du nord gonflent artificiellement le coût.
Nous devons d'urgence leur faire comprendre que
ce dossier est et demeure prioritaire à nos yeux. Le
second accès ferroviaire procède d'un choix et
n'est pas une question de priorités. Il est faux
d'affirmer que nul ne croit plus à cet accès.
02.03 Luc Sevenhans (VLAAMS BLOK): We
kunnen inderdaad niet veel doen zolang er geen
uitspraak is van de arbitragecommissie. Deze
commissie heeft in het verleden aangedrongen op
een dergelijke arbitrage. Nederland spreekt over
500 miljoen euro, België over 100 miljoen euro.
Nederland drijft de kosten kunstmatig op. Wij
moeten Nederland dringend het signaal geven dat
dit een prioritair dossier is en blijft. De tweede
spoorwegtoegang is een keuze en geen kwestie
van prioriteiten. Het is niet zo dat niemand nog
gelooft in deze toegang.
02.04 Johan Vande Lanotte, ministre (en
néerlandais): En ce qui concerne le second accès
ferroviaire, la quantité de marchandises constitue le
meilleur argument. La priorité en Flandre est
l'achèvement du Deurganckdok qui permettra de
réaliser l'indispensable liaison avec le premier
accès ferroviaire au port. Le Rhin de Fer est
important dans la mesure où il représente une
importante possibilité de raccordement,
principalement avec l'hinterland allemand.
02.04 Minister Johan Vande Lanotte
(Nederlands): Het beste argument in verband met
de tweede spoorwegtoegang is de hoeveelheid
goederen. De prioriteit in Vlaanderen is de
afwerking van het Deurganckdok. Die zorgt ervoor
dat de noodzakelijke aansluiting met de eerste
spoorwegtoegang tot de haven kan worden
gerealiseerd. De IJzeren Rijn is belangrijk omdat ze
een belangrijke verbindingsmogelijkheid vormt met,
voornamelijk, het Duitse hinterland.
02.05 Luc Sevenhans (VLAAMS BLOK): Nous
accordons le bénéfice du doute au ministre mais,
selon nous, le dossier du Rhin de Fer ne bénéficie
pas de l'attention requise. La promesse faite sous
la législature précédente n'a toujours pas été suivie
d'effets.
02.05 Luc Sevenhans (VLAAMS BLOK): We
geven de minister het voordeel van de twijfel, maar
volgens ons krijgt het dossier van de IJzeren Rijn
niet de nodige aandacht. De belofte van de vorige
regeerperiode is nog steeds niet uitgevoerd.
Le président: Les Pays-Bas mangent leur parole.
Ce dossier était lié au trajet du TGV. A cet égard,
les Pays-Bas ont obtenu tout ce qu'ils souhaitaient.
La Belgique a épuisé tous les moyens de pression
dont elle disposait. Je crois que des fonds ont été
prévus au budget mais je crains que ce ne soit
inutile. De fait, le plan MOVE de M. Vinck prévoit
une diminution du transport de marchandises et
donne la priorité, en ce qui concerne le port
d'Anvers, au Liefkenshoektunnel. De la sorte, le
dossier du Rhin de Fer prend valeur de symbole.
De voorzitter: Nederland houdt geen woord. Dit
dossier was gekoppeld aan het traject van de HST.
Daar heeft Nederland alles gekregen wat het wilde.
België heeft geen drukkingsmiddel meer over. Ik
geloof dat er geld uitgetrokken is in de begroting,
maar ik vrees dat we zover niet zullen komen.
Immers, het MOVE-plan van de heer Vinck
verwacht een daling van het goederenvervoer en
de prioriteit voor de haven ligt bij de
Liefkenshoektunnel. De IJzeren Rijn wordt
daardoor een symbooldossier.
02.06 Johan Vande Lanotte, ministre (en
néerlandais): Pour moi, il s'agit bien d'un dossier
extrêmement important. Si la possibilité s'offre à
nous de désenclaver le hinterland allemand dans le
respect de l'environnement, nous ne pouvons pas
la laisser passer. Cela ne justifie toutefois pas un
02.06 Minister Johan Vande Lanotte
(Nederlands): Dit is voor mij wel degelijk een
belangrijk dossier. Als we de kans krijgen om het
Duitse hinterland op ecologische wijze te ontsluiten,
mogen we die zeker niet laten liggen. Het zou
echter onverantwoord zijn een te hoge prijs
CHAMBRE
-1
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-1
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
04/11/2003
CRABV 51
COM 042
4
prix excessif.
hiervoor te betalen.
02.07 Jos Ansoms (CD&V): La SNCB estime-t-
elle que la part du transport de marchandises va
diminuer dans le futur ?
02.07 Jos Ansoms (CD&V): Gaat men er bij de
NMBS vanuit dat het aandeel van het
goederenvervoer in de toekomst gaat dalen?
02.08 Johan Vande Lanotte, ministre (en
néerlandais): Je crains qu'un tel scénario puisse un
jour se dessiner.
02.08 Minister Johan Vande Lanotte
(Nederlands): Ik vrees dat dergelijk scenario wel
eens werkelijkheid zou kunnen worden.
02.09 Luc Sevenhans (VLAAMS BLOK): Cette
commission ne devrait-elle pas consacrer une visite
de travail au Rhin d'acier? Chaque commissaire
pourrait ainsi constater par lui-même que
l'infrastructure existe et qu'elle est même prête à
être utilisée, à condition d'y apporter certaines
modifications.
02.09 Luc Sevenhans (VLAAMS BLOK): Zou het
geen goed idee zijn om met deze commissie een
bezoek aan de IJzeren Rijn te plannen? Dan zou
elk commissielid met eigen ogen kunnen
vaststellen dat de infrastructuur aanwezig is en,
mits een beperkt aantal aanpassingen, zelfs
gebruiksklaar.
02.10 Jos Ansoms (CD&V): Cette proposition
mérite d'être prise en considération. Il est
incompréhensible que ce dossier traîne en
longueur. Le gouvernement précédent y a consacré
beaucoup trop peu d'attention.
02.10 Jos Ansoms (CD&V): Dat voorstel is het
overwegen waard. Het is onbegrijpelijk dat dit
dossier alsmaar blijft aanslepen. De vorige regering
heeft er zich veel te weinig voor ingezet.
Motions
Moties
En conclusion de cette discussion les motions
suivantes ont été déposées.
Tot besluit van deze bespreking werden volgende
moties ingediend.
Une motion de recommandation a été déposée par
MM. Jan Mortelmans et Luc Sevenhans et est
libellée comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu l'interpellation de M. Luc Sevenhans
et la réponse du vice-premier ministre et ministre
du Budget et des Entreprises publiques,
demande au gouvernement
de prévoir les moyens financiers nécessaires pour
permettre à la SNCB de mettre le projet «Rhin de
fer» en oeuvre sous la présente législature."
Een motie van aanbeveling werd ingediend door de
heren Jan Mortelmans en Luc Sevenhans en luidt
als volgt:
"De Kamer,
gehoord de interpellatie van de heer Luc
Sevenhans
en het antwoord van de vice-eerste minister en
minister van Begroting en Overheidsbedrijven
vraagt de regering
de nodige financiële middelen te voorzien zodat de
NMBS het project IJzeren Rijn deze legislatuur in
uitvoering brengt."
Une motion pure et simple a été déposée par MM.
Eric Massin et Daan Schalck et par Mmes Valérie
De Bue et Camille Dieu.
Een eenvoudige motie werd ingediend door de
heren Eric Massin en Daan Schalck en door de
dames Valérie De Bue en Camille Dieu.
Le vote sur les motions aura lieu ultérieurement. La
discussion est close.
Over de moties zal later worden gestemd. De
bespreking is gesloten.
Présidente: Karine Lalieux.
Voorzitter: Karine Lalieux.
03 Questions jointes de
- M. Luc Sevenhans au vice-premier ministre et
ministre du Budget et des Entreprises publiques
sur "la régression du transport de marchandises
à la SNCB" (n° 180)
- M. Jos Ansoms au vice-premier ministre et
03 Samengevoegde vragen
- van de heer Luc Sevenhans aan de vice-eerste
minister en minister van Begroting en
Overheidsbedrijven over "de terugval van het
goederenvervoer bij de NMBS" (nr. 180)
- van de heer Jos Ansoms aan de vice-eerste
CHAMBRE
-1
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-1
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 042
04/11/2003
5
ministre du Budget et des Entreprises publiques
sur «le volet du plan MOVE de l'administrateur
délégué de la SNCB consacré au transport de
marchandises» (n° 252)
minister en minister van Begroting en
Overheidsbedrijven over "het goederenvervoer in
de MOVE-nota van de afgevaardigd bestuurder
van de NMBS" (nr. 252)
03.01 Luc Sevenhans (VLAAMS BLOK): Il y a
quelque temps, la SNCB a fait savoir qu'au cours
du premier semestre de cette année, le transport
de marchandises avait baissé de 5,8% et
n'atteignait donc plus que 26,4 millions de tonnes.
De son côté, le port d'Anvers - le principal client de
la SNCB - a enregistré une augmentation de
10,1%, atteignant ainsi 70,5 millions de tonnes au
cours de la même période. Le transport de
conteneurs, parfaitement adapté au rail, a même
enregistré une progression de 15,5% !

Ces chiffres démontrent que la SNCB n'est pas en
mesure d'offrir une réponse suffisante au flux de
marchandises. Entre-temps, le transport de
marchandises par la route pose de plus en plus de
problèmes dans la mesure où l'encombrement des
routes ne cesse de croître.

Comment le ministre explique-t-il les résultats
décevants enregistrés par la SNCB en matière de
transport de marchandises ?
03.01 Luc Sevenhans (VLAAMS BLOK): Een
tijdje geleden maakte de NMBS bekend dat het
goederenvervoer de eerste zes maanden van dit
jaar met 5,8 procent was achteruit gegaan tot 26,4
miljoen ton. Aan de andere kant liet de Antwerpse
haven - de grootste klant van de NMBS - over
dezelfde periode een stijging optekenen van 10,1
procent tot 70,5 miljoen ton. Het containervervoer -
bij uitstek geschikt om via het spoor te
transporteren - was zelfs goed voor een stijging van
15,5 procent!

Deze cijfers bewijzen dat de NMBS onvoldoende
kan inspelen op deze goederenstroom.
Ondertussen wordt het goederenvervoer over de
weg steeds problematischer door het dichtslibben
van de wegen.


Wat is de verklaring van de minister voor deze
tegenvallende resultaten van de NMBS op het vlak
van het goederenvervoer?
03.02 Jos Ansoms (CD&V): En 2002, B-Cargo a
transporté 57 millions de tonnes de marchandises.
La note MOVE rédigée par M. Vinck, administrateur
délégué, se fonde sur une baisse de 57 millions de
tonnes en 2002 à 48 millions de tonnes en 2007,
soit un recul de 16% !

Quelle est la part des différents ports belges dans
cette forte baisse ? A combien de mouvement de
camions ­ arrivées et départs ­ ces chiffres
correspondent-ils ? Quel est l'impact de cette
régression sur l'emploi à la SNCB ? Comment le
ministre réagit-il face à cette baisse du transport de
marchandises ? A la lumière des chiffres transmis
par M. Vinck, comment la coalition violette compte-
t-elle concrétiser un jour l'objectif visant à
augmenter de 50% le trafic de marchandises entre
2002 et 2010 ?
03.02 Jos Ansoms (CD&V): In 2002 was B-Cargo
goed voor 57 miljoen ton goederenvervoer. In de
MOVE-nota van afgevaardigd bestuurder Vinck
wordt uitgegaan van een daling van 57 miljoen ton
in 2002 naar 48 miljoen ton in 2007, een daling met
liefst 16 procent!

Wat is het aandeel van de verschillende Belgische
havens in deze forse daling? Met hoeveel
vrachtwagenbewegingen - aankomst en vertrek -
komen deze cijfers overeen? Wat is de impact van
deze achteruitgang op de tewerkstelling bij de
NMBS? Hoe staat de minister tegenover deze
daling van het goederenvervoer? Hoe zal in het
licht van de cijfers van de heer Vinck de doelstelling
van paars - een verhoging van het
goederenvervoer met 50 procent tussen 2002 en
2010 - ooit kunnen worden gehaald?
03.03 Johan Vande Lanotte , ministre (en
néerlandais): Je partage les préoccupations des
deux auteurs des questions. Le recul de 5,8 pour
cent du tonnage du transport de marchandises
durant le premier semestre de 2003 est
partiellement imputable à une grève de vingt jours
de la SNCF en France. Je m'attends à ce qu'à la fin
de l'année, les résultats correspondent à peu de
choses près à ceux de 2002.
03.03 Minister Johan Vande Lanotte
(Nederlands): Ik deel de bezorgdheid van beide
vraagstellers. De achteruitgang met 5,8 procent van
de tonnage van het goederenvervoer tijdens het
eerste semester van 2003 moet voor een deel op
het conto worden geschreven van een twintig
dagen durende staking bij de SNCF in Frankrijk.
Verwacht wordt dat de cijfers op het einde van dit
jaar ongeveer zullen overeen komen met de
resultaten van 2002.
CHAMBRE
-1
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-1
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
04/11/2003
CRABV 51
COM 042
6
Le transport intérieur de marchandises est
déficitaire et le demeurera après la restructuration.
Il doit donc être subsidié. J'estime personnellement
qu'il est insensé de libéraliser un secteur pour
ensuite le subsidier.

Si la quantité de marchandises transportée par rail
était réduite de dix millions de tonnes, la moitié de
ce chiffre serait reprise par le transport maritime. La
navigation intérieure est en expansion.

La première réunion est prévue pour la semaine
prochaine. La libéralisation du transport de
marchandises approche à grands pas. Le
gouvernement doit décider quel type de transport
intérieur il souhaite subsidier. La concurrence en
matière de transport ferroviaire est très sélective et
exclusivement intéressée par l'exploitation de
quelques grandes lignes. Il faut sans aucun doute
s'attendre à une rechute provisoire parce que le
transport intérieur par rail ne peut être maintenu
dans sa totalité, mais des parts de marché pourront
être regagnées par la suite grâce à la qualité du
service. Je ne puis toutefois encore me forger une
opinion ferme et définitive car j'en suis encore au
stade de l'étude du dossier.

En ce qui concerne l'effet sur l'emploi, force est
d'admettre également que si nous n'opérons pas
de choix, c'est l'entreprise dans son ensemble que
nous précipiterons dans le gouffre, ce qui est
encore bien plus grave. Qui plus est, les ports
n'auront dans ce cas plus aucun partenaire
national.

Je ne cache pas une certaine inquiétude au vu de
l'immensité de la tâche et de l'échéance de 2008,
qui n'est plus tellement éloignée.
Het binnenlands goederenvervoer over het spoor is
verlieslatend en zal dat ook na de herstructurering
blijven. Dat betekent dat het gesubsidieerd moet
worden. Persoonlijk vind ik het onzin om iets te
liberaliseren en het vervolgens te subsidiëren.

Indien er tien miljoen ton minder wordt
getransporteerd over het spoor, zal de helft
daarvan worden overgenomen door het
vrachtvervoer over het water. De binnenvaart zit in
een stijgende lijn.

Volgende week is de eerste vergadering gepland.
De liberalisering van het goederenvervoer nadert
met rasse schreden. De regering moet beslissen
welk type binnenlands vervoer ze wil subsidiëren.
De concurrentie op het spoorvervoer is uiterst
selectief en enkel geïnteresseerd in het uitbaten
van enkele grote lijnen. Tijdelijk zal er ongetwijfeld
een terugval zijn, omdat niet al het binnenlands
vervoer over het spoor kan worden behouden,
maar nadien kunnen markten worden
teruggewonnen via een goede service. Ik ben me
echter nog in het dossier aan het inwerken en wil
niet op mijn huidige mening worden vastgepind.



Wat het effect op de tewerkstelling betreft, moet
ook worden toegegeven dat, als we de keuze niet
maken, het bedrijf in zijn geheel de dieperik in gaat,
wat nog veel erger is. Bovendien hebben de
havens dan geen enkele binnenlandse partner
meer.



Ik ben nogal ongerust omdat 2008 niet ver meer is
en de opdracht immens groot is.
03.04 Luc Sevenhans (VLAAMS BLOK): Je
remercie le ministre pour sa réponse honnête et
intéressante et j'espère que la commission sera
associée à l'évolution future du dossier.
03.04 Luc Sevenhans (VLAAMS BLOK): Ik dank
de minister voor zijn eerlijk en interessant antwoord
en hoop dat de commissie bij de verdere evolutie
zal worden betrokken.
03.05 Jos Ansoms (CD&V): C'est tout à l'honneur
du ministre de s'exprimer dans un langage différent
de celui de l'accord de gouvernement volontariste.
Néanmoins, nous savons depuis bien longtemps
déjà que la libéralisation est inéluctable. La ministre
précédente s'était focalisée sur la question de
savoir comment se débarrasser de M. Schouppe.
Elle s'est par ailleurs attelée à exclure les syndicats
du conseil d'administration. L'entreprise n'a dès lors
pas été préparée. Espérons que le ministre pourra
rattraper le temps perdu compte tenu du peu de
temps qu'il reste. Espérons qu'il recevra rapidement
03.05 Jos Ansoms (CD&V): Het siert de minister
dat hij een andere taal spreekt dan het
voluntaristische regeerakkoord. We weten echter al
langer dan vandaag dat de liberalisering er
aankomt. Zijn voorgangster heeft zich toegespitst
op de vraag hoe zij de heer Schouppe kon
buitenwerken. Verder hield ze zich bezig met het
weren van de vakbonden uit de raad van bestuur.
Het bedrijf werd dan ook niet voorbereid. Hopelijk
kan de minister dit tijdverlies nog goedmaken in de
korte periode die nog rest. Hopelijk krijgt hij gauw
een concreet antwoord van de heer Vinck. Het gaat
CHAMBRE
-1
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-1
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 042
04/11/2003
7
une réponse concrète de M. Vinck. Il s'agit en effet
d'une perte de dix millions de tonnes et de contrats
non rentables.
immers over een verlies van tien miljoen ton en
over niet-rendabele contracten.
03.06 Johan Vande Lanotte, ministre (en
néerlandais): Seuls les contrats concernant le trafic
intérieur ne sont pas rentables.
03.06 Minister Johan Vande Lanotte
(Nederlands): Het zijn enkel de binnenlandse
contracten die niet rendabel zijn.
03.07 Jos Ansoms (CD&V):Va-t-on alors les
rejeter?
03.07 Jos Ansoms (CD&V): Worden die
contracten dan afgestoten?
03.08 Johan Vande Lanotte, ministre (en
néerlandais): Il faudra étudier chaque cas
séparément.
03.08 Minister Johan Vande Lanotte
(Nederlands): Dat moet men een voor een nagaan.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
04 Question de M. Servais Verherstraeten au
vice-premier ministre et ministre du Budget et
des Entreprises publiques sur "la construction
d'une nouvelle gare à Mol" (n° 460)
04 Vraag van de heer Servais Verherstraeten aan
de vice-eerste minister en minister van Begroting
en Overheidsbedrijven over "de bouw van een
nieuw station te Mol" (nr. 460)
04.01 Servais Verherstraeten (CD&V): On
construit une nouvelle gare à Mol. Pourquoi a-t-on
reporté l'adjudication pour l'aménagement d'un
tunnel piétonnier sous la voie ferrée ? Quand les
travaux commenceront-ils ? Est-il exact que même
la finition intérieure de la gare a été ajournée ?
04.01 Servais Verherstraeten (CD&V): In Mol
wordt een nieuw station gebouwd. Waarom werd
de aanbesteding voor de aanleg van een
voetgangerstunnel onder de spoorweg uitgesteld?
Wanneer worden de werken gestart? Klopt het dat
zelfs de binnenafwerking van het station werd
uitgesteld?
04.02 Johan Vande Lanotte, ministre (en
néerlandais) : En ce qui concerne le tunnel, la
SNCB a réexaminé le dossier et ses aspects
financiers. Le conseil d'administration ayant
approuvé ce dossier le 23 octobre, les travaux
peuvent débuter. L'adjudication devrait être lancée
au printemps 2004. Les travaux proprement dits
pourront commencer en juin 2004. Pour ce qui
regarde la finition intérieure, je ne puis encore
fournir aucune réponse.
04.02 Minister Johan Vande Lanotte
(Nederlands): Wat de tunnel betreft heeft de NMBS
het dossier en de financiële aspecten herbekeken.
De raad van bestuur heeft het dossier op 23
oktober goedgekeurd waardoor de uitvoering kan
aanvangen. De aanbesteding is gepland in het
voorjaar 2004. De werken zelf kunnen starten in
juni 2004. Wat de binnenafwerking betreft, kan ik
nu nog geen antwoord geven.
04.03 Servais Verherstraeten (CD&V): Je vous
adresserai ultérieurement une question écrite. Je
vous remercie pour la bonne nouvelle. Mieux vaut
tard que jamais !
04.03 Servais Verherstraeten (CD&V): Ik zal
daarover later een schriftelijke vraag stellen. Ik
dank de minister verder voor het goede nieuws:
beter laat dan nooit.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
05 Questions jointes de
- Mme Inge Vervotte au vice-premier ministre et
ministre du Budget et des Entreprises publiques
sur "la fermeture de bureaux de poste" (n°451)
- Mme Inge Vervotte au vice-premier ministre et
ministre du Budget et des Entreprises publiques
sur "le maintien de la deuxième tournée de
distribution du courrier dans les villes" (n° 469)
- M. Daan Schalck au vice-premier ministre et
05 Samengevoegde vragen van
- mevrouw Inge Vervotte aan de vice-eerste
minister en minister van Begroting en
Overheidsbedrijven over "de sluiting van
postkantoren" (nr. 451)
- mevrouw Inge Vervotte aan de vice-eerste
minister en minister van Begroting en
Overheidsbedrijven over "het behoud van de
tweede postronde in de steden" (nr. 469)
CHAMBRE
-1
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-1
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
04/11/2003
CRABV 51
COM 042
8
ministre du Budget et des Entreprises publiques
sur "le maintien d'une deuxième tournée de
distribution du courrier dans les grandes villes"
(n° 557)
- de heer Daan Schalck aan de vice-eerste
minister en minister van Begroting en
Overheidsbedrijven over "het behoud van de
tweede postronde in grote steden" (nr. 557)
05.01 Inge Vervotte (CD&V): Aux questions
posées par Mme Vautmans sur les bureaux de
poste, le ministre a apporté la réponse suivante :
plus il y a de points de contact, mieux cela vaut. Or,
de nouveaux bureaux de poste sont fermés. Quelle
est la stratégie en ce qui concerne ces points de
contact ? Dans quel cadre ces fermetures
s'inscrivent-elles? Où en sont les boutiques de La
Poste et la différenciation ? Que peut encore
espérer la population ?

Selon la presse, la deuxième tournée de
distribution du courrier sera maintenue dans les
villes. Dans quel cadre cette décision s'inscrit-elle
et sur la base de quels arguments a-t-elle été prise
? Quel est le résultat de l'étude coût-bénéfice et
quelle est la plus-value sociale ou économique ?
Sur la base de quels critères une deuxième tournée
de distribution est-elle maintenue ?
05.01 Inge Vervotte (CD&V): Op vragen van
mevrouw Vautmans over de postkantoren
antwoordde de minister: hoe meer contactpunten,
hoe beter. Toch worden opnieuw postkantoren
gesloten. Wat is de strategie in verband met die
contactpunten? In welk kader passen die
sluitingen? Hoe ver staat het met de postwinkels en
de differentiatie? Wat kan de bevolking nog
verwachten?



Volgens de pers zal de tweede postronde
behouden blijven in de steden. In welk kader past
die beslissing en op basis van welke argumenten
werd ze genomen? Wat is de kosten-batenanalyse
en de maatschappelijke of economische
meerwaarde? Op basis van welke criteria wordt
een tweede postronde toegekend?
05.02 Daan Schalck (sp.a-spirit): Dans les
grandes villes, deux tournées de distribution du
courrier seraient à présent maintenues. De quelles
villes s'agit-il ? Cette décision découle-t-elle d'un
accord social ? Est-elle définitive ou provisoire ?
Quand pense-t-on instaurer la tournée unique ?
05.02 Daan Schalck (sp.a-spirit): In de grote
steden zouden nu toch twee postrondes behouden
blijven. Voor welke steden is dat zo? Is dit het
gevolg van een sociaal akkoord? Is dit definitief of
slechts voorlopig? Wanneer wordt eventueel de
omschakeling naar één ronde gepland?
05.03 Johan Vande Lanotte, ministre (en
néerlandais): Aucune décision n'a été prise au sujet
des bureaux de poste mais il est vrai qu'un certain
nombre de contrats locatifs arrivent à échéance.
Des discussions ont été menées avec la direction
de La Poste à propos d'un texte martyr. Nous
sommes parvenus à la conclusion que, concernant
les bureaux, La Poste devait adopter une vision à
long terme non seulement hautement offensive et
expansive, mais également fort différenciée et
flexible. Le nombre de points de contact doit
augmenter et certains bureaux de poste offriront un
éventail de services plus large que d'autres. Il a été
opté pour six modèles de bureaux. Le service doit
être étendu. A l'heure actuelle, des accords conclus
par le passé limitent les services financiers mais La
Poste va offrir à l'avenir davantage de produits
financiers concurrentiels. Nous espérons pouvoir
inscrire ces initiatives dans la note de politique
fédérale avant la fin de l'année. Il convient toutefois
de respecter les engagements pris dans le cadre
du contrat de gestion, y compris pour ce qui est de
la règle de la distance de 5 km.
05.03 Minister Johan Vande Lanotte
(Nederlands): Er werd geen beslissing genomen
over de postkantoren, wel eindigt een aantal
huurcontracten. Met de leiding van De Post werd
wel gediscussieerd over een sneuveltekst. We
kwamen tot de conclusie dat De Post een zeer
offensieve en expansieve visie moet volgen wat de
kantoren betreft, maar ook een zeer
gedifferentieerde en flexibele visie. Het aantal
contactpunten moet stijgen, maar sommige
postkantoren zullen een ruimere dienst verlenen
dan andere. Er wordt geopteerd voor een zestal
types van kantoren. De dienstverlening moet
worden uitgebreid. De financiële diensten zijn nu
beperkt door een aantal afspraken in het verleden,
maar men gaat meer financiële producten op
concurrentiële basis aanbieden. Wij hopen dit voor
het einde van het jaar in de beleidsnota op te
nemen. De afspraken van het beheerscontract
moeten echter worden nageleefd, ook betreffende
de 5 km afstandsregel.
La décision de base concernant la deuxième De basisbeslissing betreffende de tweede ronde is,
CHAMBRE
-1
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-1
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51
COM 042
04/11/2003
9
distribution est que celle-ci sera supprimée partout.
Un compromis social a cependant été réalisé,
introduisant une phase de transition jusqu'à ce que
les nouveaux centres de tri soient opérationnels. Si
ce compromis est mis en oeuvre correctement, la
réorganisation sera une réalité dans deux ans. Il
n'est nullement question d'une situation
conflictuelle, puisque la décision de principe reste
inchangée.
dat deze overal wordt afgeschaft. Er werd echter
een sociaal compromis bereikt dat een
overgangsfase inbouwt tot de nieuwe sorteercentra
operationeel zijn. Als dat compromis correct wordt
uitgevoerd, zal dit in twee jaar gereorganiseerd zijn.
Er is absoluut geen sprake van een conflictsituatie,
aangezien de principebeslissing overeind blijft.
05.04 Inge Vervotte (CD&V): La fermeture de
bureaux de poste s'inscrit-elle dans une stratégie
globale ? Avant de pouvoir élaborer des stratégies,
il faut bien cerner le service. Chaque proposition
doit tenir compte du transport public et des
différences entre la ville et les communes rurales.
J'attends ce texte martyr.


En ce qui concerne la deuxième tournée, la
suppression reste l'option de base. Le délai obtenu
ne résout nullement le problème social. Les
disparités entre les zones urbaines et la campagne
subsistent. Où la deuxième tournée est-elle
maintenue ? Mes questions relatives aux critères
fondamentaux sont restées sans réponse.
05.04 Inge Vervotte (CD&V): Is de sluiting van
postkantoren een deel van een globale strategie?
Er moet eerst duidelijkheid bestaan over de
dienstverlening vooraleer een strategie kan worden
opgesteld. Elk voorstel moet rekening houden met
het openbaar vervoer en het verschil tussen steden
en landelijke gemeenten. Ik kijk al uit naar die
sneuveltekst.

De basisbeslissing over de tweede postronde blijft
de afschaffing ervan. Het bereikte uitstel is geen
oplossing voor een sociaal probleem. De
ongelijkheid tussen steden en platteland blijft
bestaan. Waar blijft de tweede ronde overeind?
Mijn vragen over de aan de basis liggende criteria
werden niet beantwoord.
05.05 Johan Vande Lanotte, ministre (en
néerlandais): La deuxième tournée est maintenue
dans les cinq grandes villes, notamment en raison
de leur organisation différente.
05.05 Minister Johan Vande Lanotte
(Nederlands): De tweede ronde blijft bestaan in de
vijf grote steden omdat die ook anders
georganiseerd zijn.
05.06 Inge Vervotte (CD&V): Je transmettrai ces
réponses à La Poste qui ne semble pas aussi
convaincue que le ministre. Peut-on envisager une
étude sur le maintien de la deuxième tournée ? Les
clients pourraient tout de même financer eux-
mêmes cette deuxième distribution du courrier.
05.06 Inge Vervotte (CD&V): Ik zal dat
overmaken aan De Post, waar ze daar zelf niet zo
van overtuigd zijn. Is een onderzoek mogelijk naar
het behoud van de tweede ronde? De klanten
zouden toch zelf kunnen betalen voor die tweede
postbedeling?
05.07 Daan Schalck (sp.a-spirit): Il ressort de
cette réponse que la mise en place des centres de
tri est vraiment très importante. A Gand, il n'y a
qu'un seul numéro postal pour environ 1600 rues et
un tri convenable du courrier y est pratiquement
impossible. Il y a quatre ans de cela, j'ai proposé au
sein de cette commission de prévoir deux ou même
trois numéros postaux pour Gand. Il m'a été
répondu que cela n'était pas nécessaire dans la
mesure où les centres de tri allaient être
modernisés. Si j'ajoute vos deux années à ces
quatre ans, nous arrivons déjà à six ans.
05.07 Daan Schalck (sp.a-spirit): Uit dit antwoord
blijkt hoe belangrijk het is dat de sorteercentra er
komen. In Gent is er maar één postnummer voor
ongeveer 1600 straten en daarom is een goede
sortering van de post daar bijna onmogelijk. Ik heb
vier jaar geleden in deze commissie voorgesteld
om het aantal postnummers in Gent op te splitsen
in twee of drie en toen heb ik het antwoord
gekregen dat dat niet nodig was, omdat de
sorteercentra toch vernieuwd zouden worden. Als
ik bij die vier jaar uw twee jaar optel, dan is dat al
zes jaar!
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
La réunion publique de commission est levée à
15.45 heures.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 15.45 uur.
CHAMBRE
-1
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-1
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
04/11/2003
CRABV 51
COM 042
CHAMBRE
-1
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-1
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
10

Document Outline