CRABV 50 COM 790
CRABV 50 COM 790
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR DE
V
OLKSGEZONDHEID
,
HET
L
EEFMILIEU EN DE MAATSCHAPPELIJKE
H
ERNIEUWING
C
OMMISSION DE LA
S
ANTÉ PUBLIQUE
,
DE
L
'E
NVIRONNEMENT ET DU
R
ENOUVEAU DE LA
S
OCIÉTÉ
dinsdag mardi
18-06-2002 18-06-2002
14:30 uur
14:30 heures
Het Beknopt Verslag geeft een samenvatting van de
debatten. Rechtzettingen kunnen schriftelijk meegedeeld
worden vóór
Le Compte rendu analytique est un résumé des débats.
Des rectifications peuvent être communiquées par écrit
avant le
vrijdag 21/06/2002, om 16 uur.
aan de dienst Vertaling BV-CRA
vendredi 21/06/2002, à 16 heures.
au Service de Traduction du CRA-BV
Fax: 02 549 82 33
e-mail: vert.crabv.correcties@deKamer.be
Fax: 02 549 82 33
e-mail: trad.crabv.corrections@laChambre.be
* Wordt gevoegd bij de definitieve versie van het integraal verslag (CRIV-
reeks, op wit papier)
* Est joint à la version définitive du compte rendu intégral (les documents
CRIV, sur papier blanc)
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
AGALEV-ECOLO
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
FN Front
National
MR Mouvement
réformateur
PS Parti
socialiste
cdH
centre démocrate Humaniste
SP.A
Socialistische Partij Anders
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC
50
0000/000
Parlementair document van de 50e zittingsperiode +
basisnummer en volgnummer
DOC 50 0000/000
Document parlementaire de la 50e législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
QRVA Schriftelijke
Vragen en Antwoorden
QRVA
Questions et Réponses écrites
CRIV
Integraal Verslag,met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaald beknopt verslag van de toespraken (op wit
papier, bevat ook de bijlagen)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu
intégral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit
des interventions (sur papier blanc, avec les annexes)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRABV
Beknopt Verslag (op blauw papier)
CRABV
Compte Rendu Analytique (sur papier bleu)
PLEN
Plenum (witte kaft)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
COM
Commissievergadering (beige kaft)
COM
Réunion de commission (couverture beige)
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail :
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Commandes :
Place de la Nation 2
1008 Bruxelles
Tél. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be
e-mail :
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRABV 50
COM 790
18/06/2002
i
INHOUD
SOMMAIRE
Vraag van de heer Karel Van Hoorebeke aan de
minister van Justitie over "de Belgisch-
Marokkaanse betrekkingen" (nr. 6676)
1
Question de M. Karel Van Hoorebeke au ministre
de la Justice sur "les relations entre la Belgique et
le Maroc" (n° 6676)
1
Sprekers: Karel Van Hoorebeke, Johan
Vande Lanotte, vice-eerste minister en
minister van Begroting, Maatschappelijke
Integratie en Sociale Economie
Orateurs: Karel Van Hoorebeke, Johan
Vande Lanotte, vice-premier ministre et
ministre du Budget, de l'Intégration sociale et
de l' Économie sociale
Vraag van de heer Hubert Brouns aan de minister
van Consumentenzaken, Volksgezondheid en
Leefmilieu over "de aangekondigde benoemingen
aan de top van het Federaal Agentschap voor de
Veiligheid van de Voedselketen" (nr. 7484)
2
Question de M. Hubert Brouns à la ministre de la
Protection de la consommation, de la Santé
publique et de l'Environnement sur "les
nominations annoncées à la tête de l'Agence
Fédérale pour la sécurité de la chaîne alimentaire"
(n° 7484)
2
Sprekers: Hubert Brouns, Magda Aelvoet,
minister van Consumentenzaken,
Volksgezondheid en Leefmilieu
Orateurs: Hubert Brouns, Magda Aelvoet,
ministre de la Protection de la consommation,
de la Santé publique et de l'Environnement
Vraag van de heer Hubert Brouns aan de minister
van Consumentenzaken, Volksgezondheid en
Leefmilieu over "de verdere vertraging in de
operationalisering van het voedselagentschap"
(nr. 7534)
4
Question de M. Hubert Brouns à la ministre de la
Protection de la consommation, de la Santé
publique et de l'Environnement sur "le retard
accumulé dans le processus d'opérationalisation
de l'Agence fédérale pour la sécurité de la chaîne
alimentaire" (n° 7534)
4
Sprekers: Hubert Brouns, Magda Aelvoet,
minister van Consumentenzaken,
Volksgezondheid en Leefmilieu
Orateurs: Hubert Brouns, Magda Aelvoet,
ministre de la Protection de la consommation,
de la Santé publique et de l'Environnement
Vraag van mevrouw Martine Dardenne aan de
minister van Consumentenzaken,
Volksgezondheid en Leefmilieu over "de
aanwezigheid van pesticiden in de voeding"
(nr. 7475)
5
Question de Mme Martine Dardenne à la ministre
de la Protection de la consommation, de la Santé
publique et de l'Environnement sur "la présence
de pesticides dans l'alimentation" (n° 7475)
5
Sprekers: Martine Dardenne, Magda Aelvoet,
minister van Consumentenzaken,
Volksgezondheid en Leefmilieu
Orateurs: Martine Dardenne, Magda Aelvoet,
ministre de la Protection de la consommation,
de la Santé publique et de l'Environnement
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
18/06/2002
CRABV 50
COM 790
ii
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRABV 50
COM 790
18/06/2002
1
COMMISSIE VOOR DE
VOLKSGEZONDHEID, HET
LEEFMILIEU EN DE
MAATSCHAPPELIJKE
HERNIEUWING
COMMISSION DE LA SANTÉ
PUBLIQUE, DE
L'ENVIRONNEMENT ET DU
RENOUVEAU DE LA SOCIÉTÉ
van
DINSDAG
18
JUNI
2002
14:30 uur
______
du
MARDI
18
JUIN
2002
14:30 heures
______
De vergadering wordt geopend om 14.21 uur door
mevrouw Yolande Avontroodt, voorzitter.
La séance est ouverte à 14.21 heures par Mme
Yolande Avontroodt, présidente.
01 Vraag van de heer Karel Van Hoorebeke aan
de minister van Justitie over "de Belgisch-
Marokkaanse betrekkingen" (nr. 6676)
01 Question de M. Karel Van Hoorebeke au
ministre de la Justice sur "les relations entre la
Belgique et le Maroc" (n° 6676)
(Het antwoord zal worden verstrekt door de vice-
eerste minister en minister van Begroting,
Maatschappelijke Integratie en Sociale Economie.)
(La réponse sera fournie par le vice-premier
ministre et ministre du Budget, de l'Intégration
sociale et de l' Économie sociale.)
01.01 Karel Van Hoorebeke (VU&ID): In NRC
Handelsblad werd in februari melding gemaakt van
een diplomatiek conflict over Nederlandse controle
op Marokkanen die in Nederland frauderen met
bijstandsuitkeringen. De Nederlandse overheid wil
nagaan of zulke steuntrekkers onroerend goed
bezitten, om dan eventueel de uitkering in te
trekken. Marokko weigert echter zijn medewerking
aan dit controleonderzoek. Daarom dreigt
Nederland ermee om per 1 juli de kinderbijslag voor
kinderen die in Marokko verblijven, sowieso in te
houden.
Is de situatie bij ons vergelijkbaar met die in
Nederland? Voert ook ons land controles uit? Is er
tegenwerking van de Marokkaanse overheid?
Welke maatregelen overweegt onze regering?
01.01 Karel Van Hoorebeke (VU&ID): En février,
le NRC Handelsblad a fait état d'un conflit
diplomatique à propos du contrôle par les autorités
néerlandaises de ressortissants marocains qui
abusent des allocations d'aide sociale aux Pays-
Bas. Les autorités néerlandaises entendent vérifier
si ces allocataires possèdent des biens
immobiliers, afin de leur retirer le cas échéant
l'allocation. Le Maroc refuse toutefois de collaborer
à ces contrôles. C'est la raison pour laquelle les
Pays-Bas menacent de ne plus verser, à partir du
1
er
juillet, les allocations familiales pour les enfants
résidant au Maroc.
La situation dans notre pays est-elle comparable à
celle des Pays-Bas? Notre pays procède-t-il aussi à
des contrôles? Se heurte-t-il à des résistances
marocaines? Quelles mesures notre gouvernement
envisage-t-il de prendre?
01.02 Minister Johan Vande Lanotte
(Nederlands): De Belgische situatie verschilt van de
Nederlandse. In Nederland heb je illegalen, die
niets krijgen, en legalen, die alle sociale voordelen
01.02 Johan Vande Lanotte , ministre (en
néerlandais) : La Belgique et les Pays-Bas sont
deux cas différents. Aux Pays-Bas, les personnes
en situation illégale n'ont droit à rien alors que
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
18/06/2002
CRABV 50
COM 790
2
kunnen genieten. Bij ons bestaat het recht op
bestaansminimum slechts voor Belgen, EU-
inwoners en ingeschreven vreemdelingen; voor al
de anderen is er een moduleerbare
maatschappelijke dienstverlening.
Het OCMW kan volgens de wet ieders inkomsten
controleren, ook de bezittingen in het buitenland. Er
is zelfs een meldingsplicht en een sanctie voor wie
dingen verzwijgt. In de praktijk levert dit systeem
geen noemenswaardige problemen op. Wie hier
ingeschreven is en wie hier al vijf jaar verblijft, heeft
meestal geen bezittingen meer in het geboorteland.
De OCMW's voeren dus weinig dergelijke tijd- en
geldrovende onderzoeken uit, ze houden zich meer
met de reïntegratie van de betrokkenen bezig. Dat
heeft trouwens al resultaten opgeleverd. Het
reactivatiepercentage klom de voorbije twee jaar
van 5 naar 11 percent.
celles en situation légale bénéficient de tous les
avantages sociaux. Dans notre pays, seules les
personnes de nationalité belge, les ressortissants
de l'Union européenne et les étrangers inscrits ont
le droit de bénéficier du revenu minimum
d'intégration. Tous les autres bénéficient d'une
prestation de services sociaux modulable.
Conformément à la loi, le CPAS a le droit de
contrôler les revenus de chacun, y compris les
avoirs à l'étranger. La loi prévoit également une
obligation de déclaration ainsi qu'une sanction à
l'égard de ceux dissimulant des informations. Dans
la pratique, ce système n'engendre pas de
problèmes particuliers. Les personnes inscrites
dans notre pays et y séjournant depuis cinq ans
déjà ne possèdent généralement plus d'avoirs dans
leur pays d'origine. Les CPAS mènent donc
rarement ce type d'enquêtes longues et coûteuses.
Elles se préoccupent davantage de la réintégration
des intéressés. Cette politique a d'ailleurs déjà
porté ses fruits. Au cours des deux dernières
années, le taux de réactivation est en effet passé
de 5 à 11%.
01.03 Karel Van Hoorebeke (VU&ID): Belgen en
allochtonen die bij het OCMW aankloppen, worden
dus op dezelfde manier behandeld als het op
onderzoek van de inkomsten aankomt.
01.03 Karel Van Hoorebeke (VU&ID): Les Belges
et les personnes d'origine étrangère qui s'adressent
au CPAS sont donc traités sur un pied d'égalité en
ce qui concerne l'enquête sur les revenus.
01.04 Minister Johan Vande Lanotte
(Nederlands): Dat klopt.
01.04 Johan Vande Lanotte , ministre (en
néerlandais): C'est exact.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
02 Vraag van de heer Hubert Brouns aan de
minister van Consumentenzaken,
Volksgezondheid en Leefmilieu over "de
aangekondigde benoemingen aan de top van het
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de
Voedselketen" (nr. 7484)
02 Question de M. Hubert Brouns à la ministre de
la Protection de la consommation, de la Santé
publique et de l'Environnement sur "les
nominations annoncées à la tête de l'Agence
Fédérale pour la sécurité de la chaîne
alimentaire" (n° 7484)
02.01 Hubert Brouns (CD&V): Onlangs kondigde
minister Aelvoet de aanwerving aan van twee
leidende ambtenaren voor het Federaal
Agentschap voor de Veiligheid van de
Voedselketen. De twee andere topfuncties werden
opnieuw vacant verklaard wegens een gebrek aan
geschikte kandidaten. Er kon geen gedelegeerd
bestuurder worden aangeworven omdat de jury nog
niet kon samenkomen
De twee aangekondigde aanwervingen zijn naar
verluidt echter niet doorgegaan. De Inspectie van
Financiën oordeelde dat de wettelijke procedure
niet was nageleefd. De waarnemend gedelegeerd
bestuurder had namelijk aanwezig moeten zijn bij
02.01 Hubert Brouns (CD&V): Mme Aelvoet vient
d'annoncer l'engagement de deux fonctionnaires
dirigeants à l'Agence fédérale pour la sécurité de la
chaîne alimentaire. Les deux autres fonctions
dirigeantes ont à nouveau été déclarées vacantes,
faute de candidats adéquats. Il n'a pas encore été
possible de désigner l'administrateur délégué, le
jury n'ayant jusqu'à présent pas été en mesure de
se réunir.
Or, il semblerait que le recrutement annoncé des
deux fonctionnaires dirigeants n'a pas eu lieu.
L'Inspection des Finances estime que la procédure
légale n'a pas été respectée. L'administrateur
délégué faisant fonction aurait en effet dû assister
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRABV 50
COM 790
18/06/2002
3
de aanstellingsgesprekken met de kandidaten.
Door de indienstneming van de directeurs-generaal
nog voor er een definitief gedelegeerd bestuurder
is, wordt het voor die laatste wel heel moeilijk een
coherent beleid te plannen.
Volgens minister Aelvoet werden twee topfuncties
weer vacant verklaard, omdat er geen kandidaten
met kwalificatie A waren. Merkwaardig genoeg
heeft een van de twee personen die wel zullen
worden angeworven, evenmin een A gekregen.
Ook zouden er oorspronkelijk drie aanwervingen
zijn gepland, maar er viel een weg na een
tussenkomst van de diensten van de eerste
minister.
Heeft de minister beroep aangetekend tegen het
negatieve advies van de Inspectie van Financiën?
Wat voor argumenten voert ze aan? Waarom werd
de ene kandidaat met een B wel benoemd en de
andere niet? Waarom werden deze aanwervingen
als een vaststaand feit voorgesteld, terwijl toch
duidelijk geweest moet zijn dat er procedurefouten
waren begaan?
personnellement aux entretiens d'embauche avec
les candidats.
Le recrutement des directeurs généraux avant
même la désignation définitive de l'administrateur
délégué met ce dernier dans une position
particulièrement difficile lorsqu'il s'agit de définir
une politique cohérente.
Selon Mme Aelvoet, deux fonctions dirigeantes ont
à nouveau été déclarées vacantes parce qu'aucun
candidat n'avait obtenu la qualification A requise.
Curieusement, l'une des deux personnes qui
entreront néanmoins en fonction ne peut pas
davantage se prévaloir de cette qualification A.
Trois recrutements auraient été prévus initialement
mais il aurait été renoncé à l'un d'entre eux à
l'intervention des services du premier ministre.
La ministre a-t-elle interjeté appel contre l'avis
négatif de l'Inspection des Finances ? Quels sont
ses arguments ? Pourquoi cette distinction entre
des candidats qui ont obtenu une mention B, l'un
étant nommé et l'autre pas ? Pourquoi ces
désignations ont-elles été présentées comme
acquises, alors qu'elles étaient manifestement
entachées d'un vice de procédure ?
02.02 Minister Magda Aelvoet (Nederlands): De
Inspectie van Financiën heeft inderdaad gewezen
op een procedureel probleem. Ik heb zelf de
sollicitatiegesprekken bijgewoond, aangezien de
waarnemend gedelegeerd bestuurder geen
loopbaan wenst uit te bouwen in het FAVV en
daarom ook geen invloed wil uitoefenen op deze
aanwervingen. Volgens de toepasselijke KB's kan
bij gebrek aan een voorzitter de minister het
eindgesprek voeren.
02.02 Magda Aelvoet , ministre (en néerlandais) :
L'Inspection des Finances a en effet attiré
l'attention sur un problème de procédure. J'ai moi-
même assisté aux entretiens d'embauche,
l'administrateur délégué faisant fonction ne
souhaitant pas faire carrière au sein de l'AFSCA et
refusant dès lors d'influencer ces désignations. En
vertu des arrêtés royaux applicables, le ministre
peut diriger les entretiens finaux en l'absence d'un
président.
Van de verschillende aspecten van deze
topfuncties zijn controle en controlebeleid de
belangrijkste. Ik heb daarom beslist enkel
kandidaten in dienst te nemen die voor deze criteria
de kwalificatie 'zeer geschikt' kregen.
Voor de functie van leidend ambtenaar van de
algemene diensten kregen twee kandidaten de
kwalificatie 'B'. Eén aanwerving was dringend nodig
om de overgang naar de nieuwe structuren in
goede banen te leiden. Ik heb daarom de heer
Dirickx in dienst genomen.
Voor de dienst laboratoria was er maar een
kandidaat, die ook de kwalificatie 'B' kreeg. Omdat
er in dit geval geen vergelijking met andere
Parmi les différents aspects de ces fonctions
dirigeantes, le contrôle et la politique de contrôle
sont les plus importants. C'est pourquoi j'ai décidé
de ne recruter que des candidats qui avaient été
jugés particulièrement aptes à cet égard.
Deux candidats ont obtenu la mention 'B' en ce qui
concerne le poste de fonctionnaire dirigeant des
services généraux. Un poste devait être pourvu le
plus rapidement possible pour que le transfert vers
les nouvelles structures se fasse dans les
meilleures conditions. C'est la raison pour laquelle
j'ai désigné M. Dirickx.
Une seule personne avait posé sa candidature pour
le service des laboratoires et elle a également
obtenu la mention 'B'. Dans l'impossibilité d'établir
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
18/06/2002
CRABV 50
COM 790
4
kandidaten mogelijk was, heb ik besloten voorlopig
niemand aan te werven.
De redenering dat de gedelegeerd bestuurder eerst
had moeten worden aangeworven, omdat hij
anders geen coherent beleid kan uitwerken, gaat
niet op. Het FAVV beschikt namelijk al over een
strategisch plan. Het zou onverantwoord zijn als het
agentschap de huidige fase van integratie en
herstructurering doormaakte zonder topkader. Elke
vertraging bij de aanwerving van de directeurs was
dus onaanvaardbaar.
Gezien de dringende noodzaak en de afwezigheid
van een gedelegeerd bestuurder is het onterecht
van vormfouten te spreken. De ministers van
Ambtenarenzaken en Begroting zijn dit standpunt
bijgetreden. De formele bezwaren tegen de
geplande aanstellingen zijn dus ongeldig. Het
aanstellingsbesluit verschijnt eerstdaags in het
Staatsblad.
une comparaison avec d'autres candidats, j'ai
décidé de n'engager personne pour l'instant.
Le raisonnement en vertu duquel l'administrateur
délégué aurait dû être nommé en premier lieu
parce qu''il n'aurait pas été mesure, sinon, de
mener une politique cohérente ne tient pas. En
effet, il existe déjà à l'AFSCA un plan stratégique. Il
serait absurde que l'actuelle phase d'intégration et
de restructuration de l'agence se déroule sans
qu'un dirigeant ait été nommé au sommet. Tout
retard dans la procédure de nomination des
directeurs était donc inacceptable.
Eu égard à l'urgence et à l'absence
d'administrateur délégué, il est incorrect d'évoquer
un vice de forme. Les ministres de la Fonction
publique et du Budget se sont ralliés à ce point de
vue. Les objections formelles formulées à
l'encontre des désignations ne sont donc pas
fondées. L'arrêté de nomination sera
prochainement publié au Moniteur belge.
02.03 Hubert Brouns (CD&V): Wat mij niet
duidelijk is, is dat er drie kandidaten waren
waartussen geen vergelijking mogelijk was.
02.03 Hubert Brouns (CD&V): Ce qui ne me
paraît pas clair, c'est qu'il y avait trois candidats qui
ne pouvaient pas faire l'objet d'une comparaison.
02.04 Minister Magda Aelvoet (Nederlands): Er is
in geen geval inmenging geweest ten voordele van
een van de kandidaten. De premier kwam niet
tussenbeide. Dat is louter een gerucht.
02.04 Magda Aelvoet , ministre: En aucun cas, il
n'y a eu d'immixtion en faveur d'un des candidates.
Le premier ministre n'est pas intervenu. Il ne s'agit
que de rumeurs.
02.05 Hubert Brouns (CD&V): Uw antwoord
bevat verder alleen vaststellingen.
02.05 Hubert Brouns (CD&V): Votre réponse se
résume à des constats.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
03 Vraag van de heer Hubert Brouns aan de
minister van Consumentenzaken,
Volksgezondheid en Leefmilieu over "de verdere
vertraging in de operationalisering van het
voedselagentschap" (nr. 7534)
03 Question de M. Hubert Brouns à la ministre de
la Protection de la consommation, de la Santé
publique et de l'Environnement sur "le retard
accumulé dans le processus d'opérationalisation
de l'Agence fédérale pour la sécurité de la chaîne
alimentaire" (n° 7534)
03.01 Hubert Brouns (CD&V): Recent klaagde de
Federatie van de Voedingsnijverheid de
vertragingen in de operationalisering van het FAVV
aan. Bovendien volstaan volgens Fevia de
budgettaire middelen niet om een snelle
operationalisering te realiseren.
Zal de minister in bijkomende middelen voorzien?
Is dit nodig? Zij er nieuwe vertragingen in de
operationalisering? Wat is de concrete agenda
betreffende het FAVV?
03.01 Hubert Brouns (CD&V) : La Fédération de
l'industrie alimentaire a récemment dénoncé les
retards dans la mise en route de l'AFSCA. En
outre, selon Fevia, les moyens budgétaires
dégagés ne suffiront pas pour rendre l'agence
rapidement opérationnelle.
Le ministre va-t-il prévoir des moyens
supplémentaires ? Est-ce nécessaire ? Cette mise
en route a-t-elle été à nouveau retardée ? Quel
échéancier est-il prévu pour l'AFSCA ?
03.02 Minister Magda Aelvoet (Nederlands): Ik 03.02 Magda Aelvoet , ministre (en néerlandais) :
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRABV 50
COM 790
18/06/2002
5
nam met verbazing kennis van het standpunt van
Fevia van 14 juni in de media. Ik was op 14 juni
namelijk uitgenodigd op de raad van bestuur van
Fevia en heb daar op vragen geantwoord. Ik werd
in een brief van die datum bedankt voor mijn
participatie en openheid.
De hidden agenda van het gejammer in de pers is
natuurlijk dat de overheid haar bijdrage moet
verhogen, zodat de participatie van de bedrijven
kan worden verminderd.
In de plenaire vergadering bracht ik al kort verslag
uit over de werkzaamheden van de negen
werkgroepen onder KPMG-begeleiding. De
gedelegeerd bestuurder ad interim verzekerde mij
dat alle verslagen mij op 25 of 26 juni zullen worden
overhandigd.
Wat de invulling van het kader betreft, zal de
procedure worden heropend voor de aanstelling
van twee van de vier directeurs-generaal. Over de
snelheid waarmee de assessmentproeven zullen
verlopen, kan ik mij niet uitspreken, maar ik vroeg
aan Selor hieraan voorrang te verlenen. Ik zal
volgende week een beslissing kunnen nemen
omtrent de gedelegeerd bestuurder en zal de
commissie daarvan in elk geval op de hoogte
brengen.
J'ai appris avec étonnement la prise de position de
Fevia, rapportée par les médias ce 14 juin. J'avais
en effet été invitée au conseil d'administration de
Fevia le 14 juin et j'y ai répondu à des questions.
J'ai reçu un courrier daté du même jour me
remerciant de ma participation et de mon ouverture
d'esprit.
L'objectif non avoué de cet épanchement dans la
presse est bien évidemment de signifier que les
autorités doivent augmenter leur contribution afin
que celle des entreprises puisse être réduite.
En séance plénière, j'ai déjà brièvement évoqué les
activités des neuf groupes de travail supervisés par
KPMG. L'administrateur délégué ad interim m'a
assuré que tous les rapports me seraient transmis
le 25 ou le 26 juin.
La procédure de recrutement sera rouverte en vue
de la désignation de deux des quatre directeurs
généraux, afin de compléter le cadre du personnel.
Je ne puis vous dire avec quelle rapidité seront
organisées les épreuves d'évaluation mais j'ai
demandé au Selor d'accorder la priorité à cette
procédure. Je serai en mesure de prendre une
décision concernant l'administrateur délégué la
semaine prochaine et j'en informerai en tout état de
cause la commission.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
04 Vraag van mevrouw Martine Dardenne aan de
minister van Consumentenzaken,
Volksgezondheid en Leefmilieu over "de
aanwezigheid van pesticiden in de voeding"
(nr. 7475)
04 Question de Mme Martine Dardenne à la
ministre de la Protection de la consommation, de
la Santé publique et de l'Environnement sur "la
présence de pesticides dans l'alimentation"
(n° 7475)
04.01 Martine Dardenne (ECOLO-AGALEV):
Volgens de krant "Le Soir" van 31 mei jongstleden,
heeft de Eetwareninspectie in 43% van de
monsters van fruit en bladgroenten in ons land
sporen van pesticiden gevonden. Druiven en sla
blijken het meest getroffen.
Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de
Voedselketen relativeert die resultaten. Hoe kunnen
wij ons een correct beeld van die besmetting
vormen?
Zal u in de nabije toekomst een programma
uitwerken met het oog op het terugschroeven van
het gebruik van pesticiden? Hoe zal u de omzetting
in Belgisch recht van de richtlijn 91/414/EEG
doorzichtiger maken? Hoe kan worden voorkomen
dat onze wetgeving die ertoe strekt de gezondheid
op een doeltreffende manier te beschermen, teniet
wordt gedaan door bepalingen die in het kader van
04.01 Martine Dardenne (ECOLO-AGALEV):
Selon le quotidien « Le Soir » du 31 mai dernier,
l'Inspection alimentaire a détecté des traces de
pesticides dans 43 % des échantillons de fruits et
de légumes à feuilles en Belgique. Les raisins et les
salades sont les plus touchés.
L'Agence fédérale pour la sécurité alimentaire
relativise ces résultats. Comment disposer d'une
image correcte de la contamination ?
Comptez-vous mettre en place très rapidement un
programme de réduction de l'utilisation des
pesticides
? Comment allez-vous rendre plus
transparente la mise en oeuvre en droit belge de la
directive 91/414/CE ? Comment éviter que notre
législation destinée à protéger efficacement la
santé soit anéantie par les dispositions en vigueur
dans le cadre de l'OMC ?
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
18/06/2002
CRABV 50
COM 790
6
de WHO van kracht zijn?
Zal u meewerken aan de oprichting van een
databank waarin gegevens over het werkelijk
gebruik van de diverse pesticiden worden
opgeslagen?
Participerez-vous à la création d'une banque de
données relatives à l' utilisation réelle des
pesticides
04.02 Minister Magda Aelvoet (Frans): Wat het
jaar 2000 betreft, bevatten 7,2% van de in ons land
onderzochte monsters residu's met een hogere
waarde dan de Belgische of Europese normen. Dat
is nog te veel, maar minder dan de 11% die in
sommige buurlanden wordt opgetekend. Inzake de
sporen van pesticiden, zaten wij lichtjes boven het
Europese gemiddelde.
Wat de aanbevelingen van de heer Lannoye
betreft, heeft de Ministerraad op 17 juni een
voorontwerp van wet betreffende de productnormen
goedgekeurd. Die tekst bepaalt dat er om de twee
jaar, in samenwerking met de Gewesten, een
programma ter beperking van het pesticidengebruik
zal worden voorgelegd.
04.02 Magda Aelvoet, ministre (en français): Pour
l'année 2000, 7,2% des échantillons examinés en
Belgique contenaient des résidus en quantité
supérieure aux normes belges ou européennes,
c'est encore trop, mais moins que les 11% de
certains de nos voisins. Cependant, pour les traces
de pesticides, nous étions légèrement au-dessus
de la moyenne européenne.
En ce qui concerne les recommandations de M.
Lannoye, un avant-projet de loi relatif aux normes
sur les produits a été adopté par le Conseil des
ministres du 17 juin. Ce texte prévoit que tous les
deux ans un programme de réduction des
pesticides sera présenté en collaboration avec les
Régions.
De omzetting van de Europese richtlijnen en de
werking van de Erkenningscommissie voor
bestrijdingsmiddelen voor landbouwkundig gebruik
zijn volkomen doorzichtig. De beslissingen van
deze commissie zijn gebaseerd op
wettenschappelijk advies dat wordt uitgebracht door
onafhankelijke deskundigen overeenkomstig
Richtlijn 91/414.
Mijn administratie werkt mee aan de vaststelling
van de maximale residulimiet (MRL) bepaald door
de Codex en aan een snellere harmonisering van
de MRL met de wetenschappelijke gegevens.
De gegevens over de verkoop van fytosanitaire
producten in België zullen worden opgenomen in
een gegevensbank. Jaarlijks onderzoek zal
opvolgen hoe het er in de landbouwpraktijk
werkelijk aan toegaat.
La transcription des directives européennes et le
fonctionnement du Comité d'agréation des
pesticides à usage agricole sont parfaitement
transparents. Les décisions de ce comité sont
fondées sur des avis scientifiques émis par des
experts indépendants, en application de la Directive
91/414.
Mon administration participe à l'élaboration des
limites maximales en résidus (LMR) édictées par le
Codex. Nous collaborons également à un
alignement plus rapide des LMR sur les données
scientifiques.
Des données relatives aux ventes de produits
phytosanitaires en Belgique figureront dans une
banque de données. Des enquêtes, chaque année,
suivent la réalité de la pratique agricole.
04.03 Martine Dardenne (ECOLO-AGALEV): Het
verheugt me dat de 'productnorm' wordt afgerond
en ons weldra zal worden voorgelegd.
Vanaf nu zouden we toch al bepaalde stoffen
kunnen verbieden. We hoeven hiermee niet te
wachten tot er een Europese norm is vastgelegd.
04.03 Martine Dardenne (ECOLO-AGALEV): Je
suis satisfaite de voir que la "norme produits"
trouve son aboutissement et nous sera bientôt
soumise.
On pourrait néanmoins d'ores et déjà interdire
certaines substances, sans attendre l'établissement
d'une norme européenne.
Het incident is gesloten
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 17.54 uur.
La séance de commission est levée à 17.54 heures
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRABV 50
COM 790
18/06/2002
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
7
Document Outline