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B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR DE
J
USTITIE
C
OMMISSION DE LA
J
USTICE
maandag lundi
22-04-2002 22-04-2002
14:17 uur
14:17 heures
Het Beknopt Verslag geeft een samenvatting van de
debatten. Rechtzettingen kunnen schriftelijk meegedeeld
worden vóór
Le Compte rendu analytique est un résumé des débats.
Des rectifications peuvent être communiquées par écrit
avant le
vrijdag 26/04/2002, om 16 uur.
aan de dienst Vertaling BV-CRA
vendredi 26/04/2002, à 16 heures.
au Service de Traduction du CRA-BV
Fax: 02 549 82 33
e-mail: vert.crabv.correcties@deKamer.be
Fax: 02 549 82 33
e-mail: trad.crabv.corrections@laChambre.be
* Wordt gevoegd bij de definitieve versie van het integraal verslag (CRIV-
reeks, op wit papier)
* Est joint à la version définitive du compte rendu intégral (les documents
CRIV, sur papier blanc)
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Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
FN Front
National
MR Mouvement
réformateur
PS Parti
socialiste
PSC Parti
social-chrétien
SP.A
Socialistische Partij Anders
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC
50
0000/000
Parlementair document van de 50e zittingsperiode +
basisnummer en volgnummer
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Document parlementaire de la 50e législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
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Vragen en Antwoorden
QRVA
Questions et Réponses écrites
CRIV
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rechts het vertaald beknopt verslag van de toespraken (op wit
papier, bevat ook de bijlagen)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu
intégral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit
des interventions (sur papier blanc, avec les annexes)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRABV
Beknopt Verslag (op blauw papier)
CRABV
Compte Rendu Analytique (sur papier bleu)
PLEN
Plenum (witte kaft)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
COM
Commissievergadering (beige kaft)
COM
Réunion de commission (couverture beige)
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INHOUD
SOMMAIRE
Interpellatie van de heer Gerolf Annemans tot de
minister van Justitie over "de activiteiten van de
Staatsveiligheid en het optreden van het
Antwerpse Parket met betrekking tot de
Antwerpse 'intifada' in het bijzonder en het
daadwerkelijk volgen van radicale
moslimverenigingen in het algemeen" (nr. 1217)
1
Interpellation de M. Gerolf Annemans au ministre
de la Justice sur "les activités de la Sûreté de
l'Etat et l'action du parquet d'Anvers concernant
l''intifada' anversoise, en particulier, et la
surveillance effective des organisations islamiques
radicales" (n° 1217)
1
Sprekers: , Gerolf Annemans, voorzitter van
de VLAAMS BLOK-fractie, Marc Verwilghen,
minister van Justitie, Hugo Coveliers,
voorzitter van de VLD-fractie, Jo Vandeurzen
Orateurs: , Gerolf Annemans, président du
groupe VLAAMS BLOK, Marc Verwilghen,
ministre de la Justice, Hugo Coveliers,
président du groupe VLD, Jo Vandeurzen
Samengevoegde vragen van
4
Questions jointes de
4
- de heer Bart Laeremans aan de minister van
Justitie over "de voordrachten voor het federaal
parket" (nr. 6924)
4
- M. Bart Laeremans au ministre de la Justice sur
"la présentation de candidats à une fonction au
sein du parquet fédéral" (n° 6924)
4
- de heer Tony Van Parys aan de minister van
Justitie over "de installatie van het federaal parket
en de hervormingen van het openbaar ministerie"
(nr. 7000)
4
- M. Tony Van Parys au ministre de la Justice sur
"l'installation du parquet fédéral et la réforme du
ministère public" (n° 7000)
4
Sprekers: Bart Laeremans, Tony Van Parys,
Marc Verwilghen, minister van Justitie
Orateurs: Bart Laeremans, Tony Van Parys,
Marc Verwilghen, ministre de la Justice
Vraag van de heer Jo Vandeurzen aan de minister
van Justitie over "de verkiezingen van de leden
van de adviesraad van de magistratuur" (nr. 6976)
7
Question de M. Jo Vandeurzen au ministre de la
Justice sur "les élections des membres du Conseil
consultatif de la magistrature" (n° 6976)
7
Sprekers: Jo Vandeurzen, Marc Verwilghen,
minister van Justitie
Orateurs: Jo Vandeurzen, Marc Verwilghen,
ministre de la Justice
Samengevoegde mondelinge vragen van
7
Questions orales jointes de
7
- de heer Jo Vandeurzen aan de minister van
Justitie over "de hervorming van de justitiehuizen
in het kader van het Copernicusplan" (nr. 6977)
- M. Jo Vandeurzen au ministre de la Justice sur
"la réforme des maisons de justice dans le cadre
du Plan Copernic" (n° 6977)
- de heer Jo Vandeurzen aan de minister van
Justitie over "de werking van de justitiehuizen" (nr.
6978)
- M. Jo Vandeurzen au ministre de la Justice sur
"le fonctionnement des maisons de justice" (n°
6978)
Sprekers: Jo Vandeurzen, Marc Verwilghen,
minister van Justitie
Orateurs: Jo Vandeurzen, Marc Verwilghen,
ministre de la Justice
Vraag van de heer Tony Van Parys aan de
minister van Justitie over "de machtsstrijd tussen
het kabinet van de minister van Justitie en de
Hoge Raad voor de Justitie" (nr. 7001)
9
Question de M. Tony Van Parys au ministre de la
Justice sur "la rivalité entre le cabinet du ministre
de la Justice et le Conseil supérieur de la Justice"
(n° 7001)
9
Sprekers:
Tony Van Parys, Marc
Verwilghen, minister van Justitie
Orateurs: Tony Van Parys, Marc Verwilghen,
ministre de la Justice
Vraag van de heer Tony Van Parys aan de
minister van Justitie over "de weigering aan de
VRT om een eucharistieviering uit te zenden
vanuit een gevangenis" (nr. 7002)
10
Question de M. Tony Van Parys au ministre de la
Justice sur "le refus, signifié à la VRT, de diffuser
une eucharistie célébrée à l'intérieur d'une prison"
(n° 7002)
10
Sprekers:
Tony Van Parys, Marc
Verwilghen, minister van Justitie
Orateurs: Tony Van Parys, Marc Verwilghen,
ministre de la Justice
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1
COMMISSIE VOOR DE JUSTITIE
COMMISSION DE LA JUSTICE
van
MAANDAG
22
APRIL
2002
14:17 uur
______
du
LUNDI
22
AVRIL
2002
14:17 heures
______
De vergadering wordt geopend om 14.17 uur door
de heer Fred Erdman, voorzitter.
La séance est ouverte à 14.17 heures par M. Fred
Erdman, président.
01 Interpellatie van de heer Gerolf Annemans tot
de minister van Justitie over "de activiteiten van
de Staatsveiligheid en het optreden van het
Antwerpse Parket met betrekking tot de
Antwerpse 'intifada' in het bijzonder en het
daadwerkelijk volgen van radicale
moslimverenigingen in het algemeen" (nr. 1217)
01 Interpellation de M. Gerolf Annemans au
ministre de la Justice sur "les activités de la
Sûreté de l'Etat et l'action du parquet d'Anvers
concernant l''intifada' anversoise, en particulier,
et la surveillance effective des organisations
islamiques radicales" (n° 1217)
01.01 De voorzitter : De heer Annemans liet mij
weten dat zijn vraag nr. 6926 vervalt, gezien de
wijze waarop de betoging van gisteren, 21 april,
uiteindelijk werd aangepakt.
01.01 Le président : M. Annemans m'a fait savoir
que sa question n° 6926 est devenue sans objet
compte tenu de la manière dont la manifestation
d'hier, 21 avril, a été appréhendée.
01.02 Gerolf Annemans (VLAAMS BLOK): Ik wil
van de minister vernemen hoe het kon dat de
betoging van 3 april door de AEL (Arabisch-
Europese Liga) zo'n verrassende wending kon
noemen. In hoeverre was de AEL bekend bij de
politiediensten?
Het Vlaams Blok heeft de achtergrond van de AEL
kunnen onthullen. Het gaat om de Belgische poot
van een internationale terreurorganisatie Al Rabita
wat "de liga" betekent, die in België wordt geleid
door Abou Jahjah. Ook De Morgen ging de diverse
websites doorlezen en kwam terecht bij
propagandafilms voor Bin Laden.
In een week tijd slaagde AEL erin tweeduizend
mensen op straat te krijgen in Antwerpen. Dat vergt
een degelijke organisatie. Het was naïef te
veronderstellen dat er slechts enkele honderden
betogers zouden zijn en dat enkele tientallen
agenten die in bedwang zouden kunnen houden.
De overheid bewees dat ze niet op de hoogte is
van het wezen van AEL, van wat er gepredikt wordt
in de moskeeën, van de banden met andere
terreurorganisaties.
01.02 Gerolf Annemans (VLAAMS BLOK):
J'aimerais que le ministre me dise comment la
manifestation du 3
avril de la Ligue arabo-
européenne a pu prendre une tournure aussi
surprenante. Dans quelle mesure la LAE était-elle
connue des services de police ?
Le Vlaams Blok a pu révéler ce qui se cache
derrière la LAE. Il s'agit de la branche belge d'une
organisation terroriste internationale, Al Rabitor, ce
qui signifie "la ligue", laquelle est dirigée en
Belgique par Abou Jahjah. Le quotidien De Morgen
a, lui aussi, parcouru les divers sites internet et a
découvert des films de propagande en faveur de
Ben Laden.
En l'espace d'une semaine, la LAE est parvenue à
mobiliser deux mille personnes dans les rues
d'Anvers. Cela suppose une solide organisation. Il
était naïf de supposer que la manifestation ne
rassemblerait que quelques centaines de
participants et que quelques dizaines d'agents
suffiraient à les canaliser. L'autorité publique a
prouvé qu'elles ignore tout de l'essence de la LAE,
de ce que l'on prêche dans les mosquées et des
liens avec d'autres organisations terroristes.
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De overheid schoot te kort toen het conflict van het
Midden-Oosten succesvol geëxporteerd werd naar
de straten van Europa. Antwerpen is daarvoor
blijkbaar de geknipte locatie.
Gisteren pakte men de hele zaak gelukkig beter
aan. Maar hoe komt het dat op 3 april alles in het
honderd liep? Hoe zal men beletten dat zoiets zich
herhaalt? Heeft de minister geen medewerkers die
het Arabisch machtig zijn en die hem kunnen
vertellen wat in de moskeeën gebeurt?
Les autorités n'ont pas été à la hauteur lorsque le
conflit du Moyen-Orient s'est exporté, avec succès,
vers les États européens. Anvers semble constituer
un site approprié à cet effet.
Fort heureusement, la réaction a été meilleure hier.
Mais comment se peut-il que tout ait mal tourné le
3 avril ? Comment évitera-t-on la répétition de tels
faits
? Le ministre ne dispose-t-il pas de
collaborateurs qui maîtrisent l'arabe et puissent lui
dire ce qui se passe dans les mosquées ?
01.03 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
De Staatsveiligheid heeft de Antwerpse politie op
dinsdagochtend 2 april gemeld dat de niet-
aangevraagde betoging voor problemen zou
kunnen zorgen. Die dienst hoeft geen risico-
evaluaties op te stellen.
Zestien personen werden gerechtelijk
aangehouden. Er werden zes aanhoudingsbevelen
uitgevaardigd. De andere personen werden door de
onderzoeksrechter in vrijheid gesteld. De
toepassing van de wet op de voorlopige hechtenis
was niet nodig.
In het verdere onderzoek zal gebruik worden
gemaakt van de beschikbare video-opnames en
foto's. Er werd een onderzoek ten laste van
onbekenden geopend.
De jeugdrechter heeft drie minderjarigen een
voorlopige maatregel opgelegd. De Antwerpse
procureur des Konings heeft richtlijnen gegeven
inzake de strafrechtelijke vervolging van elk
strafbaar feit geïnspireerd door de situatie in Israël
en de Palestijnse gebieden. De aanpak van de
procureur is naar mijn mening correct. Het
overgrote deel van de beveiligingsproblematiek
behoort tot het domein van Binnenlandse Zaken.
Bij de Staatsveiligheid is de grootste alertheid
geboden, opdat elke evolutie tijdig ontdekt en
opgevolgd kan worden.
01.03 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): Le matin du 2 avril, la Sûreté de l'État
a informé la police anversoise que la manifestation,
pour laquelle aucune autorisation n'a été sollicitée,
pourrait susciter des problèmes. Le service n'est
pas tenu de procéder à des évaluations de risques.
Seize personnes ont fait l'objet d'une arrestation
judiciaire. Six mandats d'arrêt ont été délivrés. Les
autres personnes ont été remises en liberté par le
juge d'instruction. L'application de la loi sur la
détention provisoire n'était pas nécessaire.
Dans la suite de l'enquête, on utilisera les
enregistrements vidéo et les photos. Une
instruction à charge d'inconnus a été ouverte.
Le juge de la jeunesse a imposé une mesure
provisoire à trois mineurs. Le procureur du Roi
d'Anvers a donné des directives en matière de
poursuites judiciaires pour tout acte répréhensible
inspiré par la situation en Israël et dans les
territoires palestiniens. L'attitude du procureur me
paraît correcte. Le problème de la sécurité relève
en majeure partie du ministère de l'Intérieur.
La Sûreté de l'État doit faire preuve de la plus
grande vigilance pour découvrir à temps toute
évolution et la suivre.
De Staatsveiligheid deelt ambtshalve en
onmiddellijk de inlichtingen mee aan de politieke en
administratieve overheden en de ordediensten,
wanneer ze wettelijk bevoegd is en er zich
dringende ontwikkelingen voordoen. Ook inzake de
mogelijke repercussies van de Palestijns-
Israëlische problematiek voor ons land licht de
Staatsveiligheid de bevoegde autoriteiten
voortdurend in.
Ik kan niet ingaan op de vraag naar de inhoud van
de verstrekte inlichtingen van 2 april. Waarschijnlijk
La Sûreté de l'Etat communique d'office et
immédiatement aux autorités politiques et
administratives et aux services d'ordre tous les
renseignements utiles, lorsque la loi le lui permet et
que des évolutions urgentes se dessinent. De
même, elle informe en permanence les autorités
compétentes des répercussions éventuelles du
conflit israélo-palestinien pour notre pays.
Quant à vos questions relatives au contenu des
informations fournies par la Sûreté de l'Etat le 2
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werden de verstrekte informatie en de gevolgen
ervan niet naar waarde ingeschat.
Het aantal personeelsleden dat instaat voor deze
activiteiten, volstaat.
avril, je ne puis y répondre. Sans doute les
données transmises, et leurs conséquences
éventuelles, n'ont-elles pas été évaluées à leur
juste mesure.
Le nombre des membres du personnel chargés de
cette mission d'information suffit.
01.04 Gerolf Annemans (VLAAMS BLOK): Dit
antwoord volstaat momenteel. Wij waren bezorgd
omdat de overheid de situatie onderschatte.
Blijkbaar was de Staatsveiligheid op de hoogte. De
oorzaak van de gemaakte fouten ligt bij het
Antwerpse bestuur dat de door de Staatsveiligheid
bezorgde informatie niet juist inschatte en
aanwendde. Wij hopen dat wij dit soort vragen nooit
meer hoeven te stellen in de toekomst.
01.04 Gerolf Annemans (VLAAMS BLOK): En
l'état actuel de la situation, la réponse du ministre
me satisfait. Nous craignions que les pouvoirs
publics ne sous-estiment la situation.
Apparemment, la Sûreté de l'Etat est parfaitement
informée. La responsabilité des erreurs qui ont été
commises incombe à la ville d'Anvers qui n'a pas
évalué et utilisé correctement l'information qui lui
avait été fournie. Nous espérons que nous devrons
plus poser ce type de questions à l'avenir.
01.05 Hugo Coveliers (VLD): Groepen die intern
de vrije meningsuiting niet respecteren, eisen dus
die vrije meningsuiting op voor hun AEL.
Vorige zondag heeft de stad Antwerpen het
probleem goed aangepakt. Men liet Abou Jahjah
een verklaring afleggen en heeft hem daarna
weggeleid. Overigens was er in Antwerpen ook een
gelijke behandeling van mannen en vrouwen.
De uitspraak van een leider dat de Arabische
jongeren in België niet langer het gezag van onze
politiediensten moeten aanvaarden, stemt wel tot
nadenken.
01.05 Hugo Coveliers (VLD): Les groupes qui ne
respectent pas la liberté d'expression sur le plan
interne exigent donc cette même liberté
d'expression pour l'AEL.
Dimanche dernier, la ville d'Anvers a bien géré le
problème. M. Abou Jahjah a été autorisé à faire
une déclaration avant d'être invité à quitter les lieux
sous bonne escorte. Par ailleurs, à Anvers, les
hommes et les femmes ont été traités sur un pied
d'égalité
Les déclarations d'un dirigeant selon lesquelles les
jeunes arabes de Belgique ne doivent plus accepter
l'autorité de nos services de police donne à
réfléchir.
Uit een verslag van de inlichtingendiensten blijkt
ook dat de interesse van die diensten voor de
Arabische islamitische organisaties gegrond is. De
witwascel had het bovendien over 34 onderzoeken
naar de financiering van de internationale
islamitische organisaties in België. We mogen dit
probleem dus niet onderschatten. De situatie in
Antwerpen op 3 en 21 april heeft dat duidelijk
gemaakt.
Ik heb vragen bij het CV van Abou Jahjah die als
student naar België kwam, hier nadien huwde met
een Vlaamse, maar binnen de kortste keren
gescheiden was. Was dit geen schijnhuwelijk om
de Belgische nationaliteit te kunnen krijgen? Onze
nationaliteitswetgeving, en eventueel het afnemen
van die nationaliteit, moet ter sprake komen. Men
moet ook op dit vlak kordaat optreden tegen
misbruiken.
Il ressort également d'un rapport des services de
renseignements que l'intérêt témoigné par ces
services à l'égard des organisations intégristes
arabes est fondé. La cellule "blanchiment d'argent"
a par ailleurs fait état de 34 enquêtes relatives au
financement d'organisations musulmanes
internationales présentes en Belgique. Nous
devons donc nous garder de sous-estimer ce
problème, comme le montrent clairement les
événements qui se sont déroulés à Anvers les 3 et
21 avril derniers.
Je m'interroge à propos du curriculum vitae de M.
Abou Jahjah qui est venu en Belgique en tant
qu'étudiant, y a ensuite épousé une Flamande dont
il divorçait peu après. Ne s'agissait-il pas là d'un
mariage blanc, destiné à permettre à l'intéressé
d'obtenir la nationalité belge? Notre législation sur
la nationalité, et éventuellement le retrait de cette
dernière, doivent être examinés. Dans ce domaine,
nous devons intervenir avec détermination contre
les abus.
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01.06 Jo Vandeurzen (CD&V): Volgende week
zullen we in de plenaire vergadering discussiëren
over de aanpassing van de snel-Belgwet. De
verklaringen van de heer Coveliers zijn in dat kader
verrassend, want ik had de indruk dat de
aanbevelingen gewoon zouden worden
goedgekeurd. We zullen zien of de heer Coveliers
volgende week de daad bij het woord zal voegen.
01.06 Jo Vandeurzen (CD&V): La semaine
prochaine, nous débatterons en séance plénière de
l'adaptation de la loi sur l'acquisition rapide de la
nationalité belge. Dans ce contexte, les
déclarations de M. Coveliers sont surprenantes.
J'avais en effet l'impression que les
recommandations seraient adoptées sans difficulté.
Nous verrons si M. Coveliers joindra le geste à la
parole la semaine prochaine.
01.07 De voorzitter : Het klimaat dat is ontstaan in
een stad waar verschillende gemeenschappen tot
op heden vreedzaam naast elkaar leefden, verdient
onze aandacht. Hoe volgt de Staatsveiligheid de
dreiging op? Gebeurt dat systematisch?
Ik wil zogenaamde gevaarlijke organisaties niet
verbieden, want dan verdwijnen ze uit de
openbaarheid en worden ze moeilijk
controleerbaar. Hoe zal de minister optreden tegen
de server? Welke overheden kregen informatie van
de Staatsveiligheid?
01.07 Le président : Nous devons prêter attention
au climat qui s'est installé dans une ville où,
jusqu'ici, plusieurs communautés ont cohabité
pacifiquement. Quelle approche la Sûreté de l'Etat
privilégie-t-elle face à cette menace ? Adopte-t-elle
pour cela des dispositions systématiques ?
Je ne suis pas partisan d'interdire ces
organisations réputées dangereuses car, si je le
faisais, elles entreraient dans la clandestinité et
seraient difficilement contrôlables. Quelles mesures
le ministre prendra-t-il pour neutraliser le serveur ?
Quelles autorités ont reçu des informations
provenant de la Sûreté de l'Etat ?
01.08 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
De Staatsveiligheid is wel degelijk bezig met deze
fenomenen van extremisme. Zo een gegevensbank
bouw je echter niet in één dag op. Waakzaamheid
is geboden als men conflicten naar West-Europa
tracht te exporteren. De propaganda via het internet
is moeilijk beheersbaar. Zulke organisaties zijn
blijkbaar wijd internationaal vertakt.
Voor de betoging van 3 april werd de Antwerpse
politie ingelicht door de Staatsveiligheid. Ik kan me
niet voorstellen dat zulks via een korte
standaardformule gebeurde.
01.08 Marc Verwilghen , ministre (en néerlandais)
: La sécurité de l'Etat s'occupe effectivement de ces
phénomènes d'extrémisme. Une telle banque de
données ne se créecependant pas en un jour.
Nous devons être vigilants devant les tentatives d'
exportation des conflits en Europe occidentale. La
propagande via internet est difficilement
maîtrisable. De telles organisations ont
apparemment des ramifications dans bon nombre
de pays.
En ce qui concerne la manifestation du 3 avril, la
police anversoise avait été informée par la Sécurité
de l'Etat. Je ne puis m'imaginer que cela se soit fait
par le biais d'une brève formule type.
01.09 Gerolf Annemans (VLAAMS BLOK): De
waakzaamheid kan niet groot genoeg zijn. Er
ontstond een mythe dat de islam niet
georganiseerd zou zijn. Het is precies de bedoeling
van AEL, Al Rabita en andere organisaties te
coördineren wat nog niet gecoördineerd is en via
het internet wereldwijde banden te leggen en te
versterken. België heeft overigens op dat punt een
heel slechte reputatie.
01.09 Gerolf Annemans (VLAAMS BLOK): On ne
saurait être trop vigilant. La prétendue
désorganisation de l'islam est un mythe. Ce que
recherchent précisément AEL, Al Rabita et d'autres
organisations, c'est de coordonner ce qui ne l'est
pas encore et, par la biais d'internet, d'établir et de
renforcer des contacts à l'échelle mondiale. Dans
ce domaine, la Belgique a, du reste, une bien
mauvaise réputation.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
02 Samengevoegde vragen van
- de heer Bart Laeremans aan de minister van
Justitie over "de voordrachten voor het federaal
parket" (nr. 6924)
02 Questions jointes de
- M. Bart Laeremans au ministre de la Justice sur
"la présentation de candidats à une fonction au
sein du parquet fédéral" (n° 6924)
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- de heer Tony Van Parys aan de minister van
Justitie over "de installatie van het federaal
parket en de hervormingen van het openbaar
ministerie" (nr. 7000)
- M. Tony Van Parys au ministre de la Justice sur
"l'installation du parquet fédéral et la réforme du
ministère public" (n° 7000)
02.01 Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): Tot
vandaag werden door de Hoge Raad voor de
Justitie slechts 10 magistraten voorgedragen voor
het Federaal Parket, toevallig keurig verdeeld over
beide taalrollen. Blokkeert men misschien de extra
Nederlandstalige voordrachten omdat er te weinig
tweetalige Franstalige kandidaten waren? Of zijn er
andere redenen voor de afwijzing? Spelen er
partijpolitieke criteria? Hoe hebben de twee
benoemingscommissies gestemd? Hoe zullen de
acht overblijvende plaatsen worden opgevolgd? Via
een nieuwe selectieprocedure?
Wanneer zal het Federaal Parket van start kunnen
gaan? Zijn de huisvesting, voorbereiding en
administratieve ondersteuning geregeld? Klopt het
dat de Federale Procureur al benoemd is na
voordracht door de Hoge Raad?
02.01 Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): Jusqu'à
présent, le Conseil supérieur de la Justice n'a
proposé pour le parquet fédéral que 10 magistrats,
comme par hasard équitablement répartis entre les
deux rôles linguistiques. Bloquerait-on les
candidats néerlandophones par manque de
candidats francophones bilingues? Ou existe-t-il
une autre raison à ce refus? Des critères politiques
interviennent-ils? Comment les deux commissions
de nomination ont-elles voté? De quelle manière
les 8 postes restants seront-ils pourvus? Par
l'intermédiaire d'une nouvelle procédure de
sélection?
Quand le parquet fédéral pourra-t-il se mettre au
travail? L'hébergement, la préparation et le soutien
administratif sont-ils réglés? Est-il exact que le
procureur fédéral a déjà été nommé sur proposition
du Conseil supérieur?
02.02 Tony Van Parys (CD&V): Het Federaal
Parket is inderdaad nog niet voltallig, hoe tevreden
we met de benoeming van de procureur en de 10
magistraten ook zijn. Waarom werden slechts 10
magistraten geselecteerd? Hoe en wanneer zullen
de resterende 8 kandidaten worden geselecteerd?
Voor ons is dit parket een zeer belangrijk element
in de strijd tegen de grensoverschrijdende
criminaliteit. Met de rest van de hervormingen van
het Openbaar Ministerie gaat het minder vlot. Die
zijn nochtans hoognodig om aan gemotiveerde
mensen een perspectief te bieden. Zonder een vlot
werkend OM is de strijd tegen misdaad en
onveiligheid een hopeloze zaak. We hebben
gisteren in Frankrijk gezien waar zulks toe leidt.
Komt die hervorming met onder meer de verticale
integratie er nog tijdens deze regeerperiode?
02.02 Tony Van Parys (CD&V): En effet, le
parquet Fédéral n'est pas encore complet, même si
nous nous félicitons de la nomination du procureur
et des 10 magistrats. Pourquoi 10 magistrats
seulement ont-ils été sélectionnés ? Comment et
quand les 8 autres candidats seront-ils
sélectionnés ? Ce parquet revêt pour nous une
importance capitale dans la répression de la
criminalité transfrontalière.
Les autres réformes du ministère public ne se
réalisent pas sans mal. Elles sont toutefois
primordiales pour permettre d'offrir des
perspectives à des personnes motivées. En
l'absence d'un ministère public bien rôdé, la lutte
contre le crime et l'insécurité est une entreprise
désespérée. Nous avons pu en mesurer les
conséquences hier, en France. Cette réforme, et
notamment l'intégration verticale, sera-t-elle encore
opérée sous l'actuelle législature ?
02.03 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Negentien Franstalige en elf Nederlandstalige
kandidaten meldden zich voor het Federaal Parket.
Respectievelijk zes en vijf kandidaten hadden het
getuigschrift van de tweede taal. Op 12 februari
droeg de Verenigde Benoemings- en
Aanwijzingscommissie van de Hoge Raad tien
kandidaten voor. De taalvaardigheid is een van de
vereiste capaciteiten. De problemen met de
tweetaligheid van een aantal Franstalige
kandidaten hadden geen overheersende invloed op
het uiteindelijke aantal voordrachten.
02.03 Marc Verwilghen , ministre (en néerlandais)
: Dix-neuf francophones et onze néerlandophones
ont posé leur candidature à un poste au sein du
parquet fédéral. Dans le premier groupe, six
candidats étaient titulaires d'une attestation de
connaissance de la deuxième langue nationale,
pour cinq dans le deuxième groupe. Le 12 février,
la Commission réunie de nomination et de
désignation du Conseil supérieur de la Justice a
présenté dix candidats. La connaissance de l'autre
langue constitue l'une des capacités requises. Les
problèmes relatifs au bilinguisme de plusieurs
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Op 20 april verschenen in het Staatsblad de acht
openstaande mandaten. De aanwijzingen daarvoor
worden uiterlijk tegen het einde van dit jaar
verwacht.
Het Federaal Parket zal operationeel zijn vanaf 21
mei 2002. Het gebouw in de Quatre Brasstraat 19
te Brussel zal tegen die datum gebruiksklaar zijn.
Qua administratieve ondersteuning is voorzien in
een kader van 47 personen. Daarvan zijn er al 39
gerekruteerd. Voor 13 personen wordt de
indiensttreding tijdelijk uitgesteld.
Naast het Federaal Parket is al heel wat ander
wetgevend werk gebeurd. Onder meer inzake de
weekend- en nachtprestaties van de
parketmagistraten en de verhoging van het aantal
parketjuristen ter ondersteuning van deze
magistraten. Verder is er het actieplan voor het
Openbaar Ministerie. De verticalisering van het OM
vormt een onderdeel van het Octopusakkoord.
Deze regering heeft zich ertoe geëngageerd dit
akkoord en dus de verticalisering van het OM uit te
voeren. Er is daaromtrent een wetsvoorstel. De
adviezen worden momenteel met onder andere het
college van procureurs-generaal besproken.
candidats francophones n'ont pas influencé de
manière déterminante le nombre final de candidats
présentés.
Les huit mandats encore à pourvoir ont été publiés
au Moniteur belge du 20 avril dernier. Ces mandats
seront pourvus au plus tard d'ici à la fin de cette
année.
Le parquet fédéral sera opérationnel à partir du 21
mai 2002. Les locaux qu'il occupera au 19 de la rue
des Quatre-Bras seront prêts d'ici là. Du point de
vue de l'appui administratif, il disposera d'un cadre
de 47 personnes dont 39 ont dès à présent été
recrutées. Pour 13 personnes, la date d'entrée en
service a été temporairement reportée.
Outre la mise en place du parquet fédéral, nous
avons réalisé un travail législatif important dans
d'autres domaines également. Des dispositions ont
ainsi été prises en ce qui concerne les prestations
le week-end et la nuit des magistrats de parquet et
l'augmentation du nombre de juristes appuyant ces
magistrats. Citons également le plan d'action pour
le ministère public. Quant à la verticalisation du
ministère public, elle constitue un volet des accords
octopartites. Cette matière fait l'objet d'une
proposition de loi. Les avis relatifs à cette dernière
sont actuellement examinés en concertation
notamment avec le collège des procureurs
généraux.
02.04 Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): Ik dank
de minister voor dit uitvoerig antwoord, althans wat
het Federaal Parket betreft. De selectiecriteria
blijven mij verbazen. Louter objectieve criteria
leidden er dus toe dat evenveel Franstaligen als
Nederlandstaligen werden geselecteerd.
Subjectieve of partijpolitieke selectiecriteria worden
alweer ontkend.
02.04 Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): Je
remercie le ministre pour sa réponse
circonstanciée, du moins en ce qui concerne le
parquet fédéral. Les critères de sélection continuent
de m'étonner. C'est donc sur la base de critères
purement objectifs que l'on a sélectionné autant de
candidats néerlandophones que francophones.
L'on dément une fois de plus avoir recouru à des
critères subjectifs ou politiques.
02.05 Tony Van Parys (CD&V): Wij hopen dat het
Federaal Parket op 21 mei operationeel zal zijn en
voltallig tegen het eind van het jaar. De hervorming
van het Openbaar Ministerie verontrust mij echter.
De actoren moeten zich terugvinden in de
hervorming, hun advies wordt terecht gevraagd,
maar de hervorming laat wel al sinds 1998 op zich
wachten.
Het nieuwe Openbaar Ministerie moet aansluiten bij
de hervormde politiediensten. Dat is nu nog niet
gerealiseerd. Na 21 mei zal dat problemen
scheppen.
02.05 Tony Van Parys (CD&V): Nous espérons
que le parquet fédéral sera opérationnel le 21 mai
et qu'il sera au complet pour la fin de l'année.
Cependant, la réforme du ministère public
m'inquiète. Les acteurs doivent se retrouver dans la
réforme et c'est à juste titre que leur avis est
sollicité, mais la réforme se laisse attendre depuis
1998.
Le nouveau ministère public doit être le corollaire
de la réforme des polices. Ce n'est toujours pas
chose faite. Après le 21 mai, cette situation
entraînera des problèmes.
Na die datum blijft de procureur-generaal bevoegd Au-delà de cette date, le procureur général reste
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voor de strafuitvoering in zijn ressort, terwijl dat dan
eigenlijk al de procureur des Konings zou moeten
zijn. Dat leidt tot een tegenstrijdigheid die de
efficiëntie van het Openbaar Ministerie compleet zal
ondermijnen.
Ik vrees overigens dat het hervormde Openbaar
Ministerie er tijdens deze legislatuur niet meer
komt.
compétent pour l'exécution de la peine dans son
ressort, alors que cette responsabilité devrait
incomber au procureur du Roi. Cette situation
génère une contradiction qui r complètement miner
l'efficacité du ministère public.
Au demeurant, je crains que la réforme du
ministère public ne soit pas réalisée sous cette
législature.
02.06 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): Er
ligt een drukke agenda vast voor de maanden mei
en juni. We zijn nog helemaal niet aan het einde
van onze werkzaamheden. Ook na het reces
kunnen we nog veel werk verzetten.
02.06 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): Le calendrier des mois de mai et juin
est très chargé. Nos travaux sont loin d'être
terminés. Nous pourrons abattre beaucoup de
travail après les vacances.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
02.07 De voorzitter : De dames Pelzer-Salandra
en Lalieux vragen om hun vragen nrs 6958 en 6985
uit te stellen.
02.07 Le président : Mmes Pelzer-Salandra et
Lalieux demandent le report de leurs questions
n°6958 et 6985.
03 Vraag van de heer Jo Vandeurzen aan de
minister van Justitie over "de verkiezingen van
de leden van de adviesraad van de magistratuur"
(nr. 6976)
03 Question de M. Jo Vandeurzen au ministre de
la Justice sur "les élections des membres du
Conseil consultatif de la magistrature" (n° 6976)
03.01 Jo Vandeurzen (CD&V): De Raad van State
gaf advies over het KB tot wijziging van het KB van
13 juni 1999 over de verkiezingsprocedure van de
Adviesraad van de magistratuur en van de
vertegenwoordigers van de rechters en
plaatsvervangende rechters. Brengt de minister die
procedure weer op gang? Wat is de timing?
03.01 Jo Vandeurzen (CD&V): Le Conseil d'Etat a
rendu son avis sur l'arrêté royal modifiant l'arrêté
royal du 13 juin 1999 relatif à la procédure
d'élection des membres du Conseil consultatif de la
magistrature et des représentants des juges et des
juges suppléants. Le ministre va-t-il relancer la
procédure d'élection? Quel est le calendrier?
03.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Op 22 maart 2002 ondertekende de Koning het KB
tot wijziging van het KB van 13 juni 1999. Dit wordt
op 24 april in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd.
De verkiezingen worden georganiseerd na het
gerechtelijk verlof.
03.02 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): Le 22 mars 2002, le Roi a signé
l'arrêté royal modifiant l'arrêté royal du 13 juin 1999.
Le nouvel arrêté sera publié au Moniteur belge le
24 avril 2002. Les élections auront lieu après les
vacances judiciaires.
03.03 Jo Vandeurzen (CD&V): Eindelijk zal de
Adviesraad dus het licht zien.
03.03 Jo Vandeurzen (CD&V): Le Conseil
consultatif verra donc enfin le jour.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
04 Samengevoegde mondelinge vragen van
- de heer Jo Vandeurzen aan de minister van
Justitie over "de hervorming van de
justitiehuizen in het kader van het
Copernicusplan" (nr. 6977)
- de heer Jo Vandeurzen aan de minister van
Justitie over "de werking van de justitiehuizen"
(nr. 6978)
04 Questions orales jointes de
- M. Jo Vandeurzen au ministre de la Justice sur
"la réforme des maisons de justice dans le cadre
du Plan Copernic" (n° 6977)
- M. Jo Vandeurzen au ministre de la Justice sur
"le fonctionnement des maisons de justice" (n°
6978)
04.01 Jo Vandeurzen (CD&V): De tweede vraag 04.01 Jo Vandeurzen (CD&V): Je fais de ma
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zet ik om in een schriftelijke vraag.
Bij de justitiehuizen bestaat een echte malaise. Het
Copernicusplan zou ook hen niet ongemoeid laten.
De strafuitvoeringen zullen in handen komen van
het directoraat-generaal Strafinrichtingen; het
slachtofferonthaal en de eerstelijnszorg zouden
onder het toezicht van het directoraat-generaal
Rechterlijke Organisatie blijven.
Hoe zullen eenheid en multidisciplinariteit mogelijk
blijven als er weer twee verschillende hiërarchische
verbanden worden gehanteerd ? Blijven de functies
directeur van het justitiehuis en regionaal directeur
bestaan? Zo ja, onder wie zullen ze ressorteren?
Worden personeelsleden overgeheveld naar de
rechterlijke orde? Wat zal er gebeuren met de
bemiddeling in strafzaken? Wat met de beloofde
uitbreiding met 28 justitieassisenten en twee
adjunct-adviseurs voor het vervullen van nieuwe
taken?
deuxième question une question écrite.
Les maisons de justice sont en proie à un véritable
malaise. Elles devaient également être concernées
par le plan Copernic. L'exécution des peines sera
de la compétence de la Direction générale des
Etablissements pénitentiaire ; l'accueil des victimes
et l'aide de première ligne resteraient du ressort de
la Direction générale de l'Organisation judiciaire.
Comment réaliser l'unité et la multidisciplinarité si
deux structures hiérarchiques différentes
coexistent ? Les fonctions de directeur général de
la maison de justice et de directeur régional sont-
elles maintenues
? Dans l'affirmative, de qui
dépendront-ils ? Du personnel sera-t-il transféré
vers l'ordre judiciaire
? Qu'adviendra-t-il de la
médiation dans les affaires pénales
? Et de
l'adjonction promise de 28 assistants de justice et
de deux conseillers adjoints pour
l'accomplissement de nouvelles tâches ?
04.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Op 1 december 2000 keurde de Ministerraad de
nieuwe organogrammen goed. Het organogram
voor Justitie werd opgesteld door de minister van
Ambtenarenzaken in samenwerking met mijn
secretaris-generaal en Andersen Consulting, Price
Waterhouse Coopers en KPMG. Naast de federale
overheidsdienst Justitie, FOD Justitie, zijn er drie
beleidsdomeinen: rechterlijke organisatie,
wetgeving en uitvoering van straffen en
maatregelen.
De justitiehuizen worden dubbel gestuurd: logistiek,
slachtofferzorg en eerstelijnshulp vallen onder
rechterlijke organisatie; daderhulp onder uitvoering.
Bemiddeling in strafzaken blijft ongewijzigd.
04.02 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): Le 1
er
décembre 2000, le Conseil des
ministres a approuvé le nouvel organigramme. Le
nouvel organigramme de la Justice a été élaboré
par le ministre de la Fonction publique en
collaboration avec mon secrétaire général et avec
Andersen Consulting, Price Waterhouse Coopers
et KPMG. Outre le service public fédéral de la
Justice (SPF Justice), ont distingue trois domaines
de gestion : l'organisation judiciaire, la législation et
l'exécution des peines et des mesures.
Les maisons de justice sont doublement gérées : la
logistique, l'aide aux victimes et l'aide de première
ligne relèvent de l'organisation judiciaire, l'aide aux
auteurs de l'exécution. La médiation dans les
affaires pénales reste inchangée.
De selectieprocedure voor de voorzitter van het
directiecomité en voor de hoofden van de drie
beleidsdomeinen is bezig. Wij moeten de
goedkeuring van hun managementplan afwachten
om te kunnen antwoorden op de concrete vragen
over de toewijzing van de opdrachten en het
personeel van de justitiehuizen.
La procédure de sélection du président du comité
de direction et des chefs des trois domaines de
gestion est en cours. Nous devons attendre
l'approbation de leur plan de management pour
pouvoir répondre aux questions concrètes sur
l'attribution des tâches et sur le personnel des
maisons de justice.
04.03 Jo Vandeurzen (CD&V): Ik ben geen
Copernicusspecialist, maar ik begrijp dat er een
dubbele aansturing komt voor de justitiehuizen.
Over de aanstelling van de directeurs is echter nog
geen klaarheid. Al die onduidelijkheid is geen
goede zaak voor deze jonge instellingen. Met
steeds nieuwe hervormingen demotiveer je de
mensen.
04.03 Jo Vandeurzen (CD&V): Je ne suis pas un
spécialiste de la réforme Copernic mais je
comprends que les maisons de justice seront
soumises à une double impulsion. La situation reste
toutefois confuse en ce qui concerne la désignation
des directeurs. Cette imprécision n'est pas une
bonne chose pour ces jeunes institutions. En
opérant continuellement de nouvelles réformes, on
suscite la démotivation.
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04.04 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Van die Copernicushervorming zal op het terrein
niet veel te merken zijn. De justitiehuizen zullen hun
taken wel beter kunnen uitvoeren. Daarvoor
moeten eerst de selectieprocedures worden
afgerond. Van een malaise is zeker geen sprake.
04.04 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): Sur le terrain, on n'observera pas
grand-chose de la réforme Copernic. Les maisons
de justice pourront en revanche mieux s'acquitter
de leurs tâches. C'est pourquoi il faut d'abord
clôturer les procédures de sélection. Il n'est
certainement pas question de malaise.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
05 Vraag van de heer Tony Van Parys aan de
minister van Justitie over "de machtsstrijd
tussen het kabinet van de minister van Justitie
en de Hoge Raad voor de Justitie" (nr. 7001)
05 Question de M. Tony Van Parys au ministre de
la Justice sur "la rivalité entre le cabinet du
ministre de la Justice et le Conseil supérieur de
la Justice" (n° 7001)
05.01 Tony Van Parys (CD&V): In de marge van
het totstandkomen van het Federaal Parket zou
zich een aantal incidenten hebben voorgedaan. Het
kabinet van de minister van Justitie zou een aantal
voordrachten door de Hoge Raad voor de Justitie
geweigerd hebben. De premier zelf moest
tussenbeide komen om het kabinet tot andere
gevoelens te brengen. Later zou het kabinet
opnieuw elf benoemingsvoordrachten van de Hoge
Raad hebben geweigerd.
Waarom speelt zich een machtsstrijd af tussen het
kabinet en de Hoge Raad? Waarom weigerde het
kabinet de voordrachten? Is de premier effectief
tussenbeide moeten komen? Hoe zal de minister
de spanning tussen zijn kabinet en de Hoge Raad
wegnemen?
05.01 Tony Van Parys (CD&V): Des incidents se
seraient produits en marge de la mise en place du
parquet fédéral. Le cabinet du ministère de la
Justice aurait refusé des présentations faites par le
Conseil supérieur de la Justice. Le premier ministre
lui-même a dû intervenir pour ramener le cabinet à
de meilleurs sentiments. Le cabinet aurait
ultérieurement refusé onze autres propositions de
nomination du même Conseil supérieur.
Pourquoi cette lutte de pouvoir entre le cabinet et le
Conseil supérieur ? Pourquoi le cabinet a-t-il rejeté
les propositions ? Est-il exact que le premier
ministre a dû intervenir ? Comment le ministre
compte-t-il mettre fin à la tension entre son cabinet
et le Conseil supérieur ?
05.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Het is mij niet te doen om de macht, maar om de
naleving van de rechtspraak van de Raad van
State. De Nederlandstalige benoemingscommissie
heeft het daar blijkbaar moeilijk mee. Voordrachten
worden alleen geweigerd wanneer de
benoemingscommissie niet voldeed aan de
motiveringsplicht of wanneer de kandidaten niet
aan de wettelijke voorwaarden voor benoeming
voldoen, zoals de stagiairs.
De voordrachten voor het Federaal Parket werden
niet geweigerd, maar reeds na een eerste
voordracht voor benoeming overgemaakt aan de
Koning. Het gaat dan wel over mijn beslissing als
minister van Justitie.
Er zou dus geen enkel probleem zijn indien de
benoemingscommissie zich zou houden aan de
rechtspraak van de Raad van State. Over een
machtsstrijd spreken is onterecht en overtrokken.
05.02 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): Mon but n'est pas le pouvoir mais le
respect de la jurisprudence du Conseil d'Etat. Cela
semble susciter des problèmes à la commission de
nomination néerlandophone. Les propositions ne
sont refusées que lorsqu'il n'a pas été satisfait à
l'obligation de motivation par la commission de
nomination ou lorsque les candidats ne remplissent
pas les conditions légales en matière de
nomination, tels les stagiaires.
Les présentations pour le parquet fédéral n'ont pas
été refusées mais auraient été transmises au Roi
dès après une première présentation. Il s'agit donc
bien d'une décision qui m'appartient en tant que
ministre de la Justice.
Il n'y aurait donc aucun problème si la commission
de nomination s'en tenait à la jurisprudence du
Conseil d'Etat. Il est dès lors faux et excessif de
parler d'une lutte de pouvoir.
We houden er wel een verschillende mening op na Nous n'avons pas la même opinion en ce qui
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inzake de vorming van de magistraten.
concerne la formation des magistrats.
05.03 Tony Van Parys (CD&V): Behoudens de
vorming is er dus geen spanning tussen het kabinet
en de Hoge Raad. Ik verheug me daarover. De
Nederlandstalige benoemingscommissie zou zich
niet altijd houden aan de vereiste motivering. Ik zal
deze zaak met belangstelling blijven volgen.
05.03 Tony Van Parys (CD&V): Mis à part la
formation, il n'y a donc pas de tension entre le
cabinet et le Conseil supérieur. Je m'en réjouis. Il
semble que la commission néerlandophone des
nominations ne respecte pas toujours le critère de
la motivation. Je continuerai à suivre attentivement
cette affaire.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
06 Vraag van de heer Tony Van Parys aan de
minister van Justitie over "de weigering aan de
VRT om een eucharistieviering uit te zenden
vanuit een gevangenis" (nr. 7002)
06 Question de M. Tony Van Parys au ministre de
la Justice sur "le refus, signifié à la VRT, de
diffuser une eucharistie célébrée à l'intérieur
d'une prison" (n° 7002)
06.01 Tony Van Parys (CD&V): Het kabinet van
Justitie weigerde blijkbaar aan de VRT om een
televisiemis te capteren in de gevangenis van
Turnhout. Wat is de motivering van die beslissing?
Zal zoiets in de toekomst wel kunnen?
06.01 Tony Van Parys (CD&V): Il semble que le
cabinet de la Justice ait refusé à la VRT de
retransmettre une Eucharistie qui devait se dérouler
à la prison de Turnhout. Comment le cabinet
justifie-t-il cette décision ? Cela pourra-t-il se faire à
l'avenir ?
06.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): Ik
heb de aanvraag van de VRT geweigerd, omdat dat
organiseren van eucharistievieringen niet behoort
tot de kerntaken van de gevangenissen, omdat een
gevangenis levensbeschouwelijk neutraal moet zijn
en omdat dit extra werk zou meebrengen voor de
cipiers, wat in de huidige omstandigheden niet
wenselijk is.
06.02 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): J'ai rejeté la demande de la VRT
parce que l'organisation d'Eucharisties ne fait pas
partie des missions principales des prisons. Une
prison doit en effet rester philosophiquement
neutre. Par ailleurs, de tels événements
représenteraient pour les gardiens un surcroît de
travail, ce qui n'est pas souhaitable dans les
circonstances actuelles.
06.03 Tony Van Parys (CD&V): Ik betreur de
principiële houding van de minister. De
ongemakken die zo een uitzending veroorzaakt,
zijn geen voldoende reden voor een weigering. Er
worden immers vaak culturele activiteiten
georganiseerd in gevangenissen. Het sporadisch
organiseren van eucharistievieringen door de
openbare omroep in een gevangenis moet mogelijk
zijn. De minister zet een stap terug. Zijn principiële
houding past niet in een pluralistische samenleving.
06.03 Tony Van Parys (CD&V):Je déplore la
position de principe du ministre. Les désagréments
causés par une telle retransmission ne suffisent
pas à justifier un refus. Les prisons organisent en
effet souvent des activités culturelles. Il doit être
permis à un chaîne publique d'organiser
sporadiquement des Eucharisties au sein d'une
prison. L'attitude du ministre constitue un recul. Sa
position de principe n'a pas de sens dans une
société pluraliste.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 15.40 uur.
La réunion publique de commission est levée à
15.40 heures.
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