B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
Handelingen
Annales
I
NTEGRAAL VERSLAG
VAN DE PLENAIRE VERGADERING
C
OMPTE RENDU INTÉGRAL
DE LA SÉANCE PLÉNIERE
VAN
DU
14-07-2000
14-07-2000
voormiddag
matin
HA 50
PLEN 071
HA 50
PLEN 071
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
2
HA 50
PLEN 071
AGALEV-ECOLO
:
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP
:
Christelijke Volkspartij
FN
:
Front National
PRL FDF MCC
:
Parti Réformateur libéral - Front démocratique francophone - Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS
:
Parti socialiste
PSC
:
Parti social chrétien
SP
:
Socialistische Partij
VLAAMS BLOK
:
Vlaams Blok
VLD
:
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID
:
Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000 : Parlementair Document van de 50e zittingsperiode +
DOC 50 0000/000 : Document parlementaire de la 50e
het nummer en het volgnummer
législature, suivi du n° et du n° consécutif
QRVA
: Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
: Questions et Réponses écrites
HA
: Handelingen (Integraal Verslag)
HA
: Annales (Compte Rendu Intégral)
BV
: Beknopt Verslag
CRA
: Compte Rendu Analytique
PLEN
: Plenumvergadering
PLEN
: Séance plénière
COM
: Commissievergadering
COM
: Réunion de commission
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Officie¨le publicaties uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Commandes :
Bestellingen :
Place de la Nation 2
Natieplein 2
1008 Brussel
1008 Bruxelles
Tél. : 02/549 81 60
Tel. : 02/549 81 60
Fax : 02/549 82 74
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be
www.deKamer.be
e-mail : aff.generales@laChambre.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Inhoud
Vrijdag 14 juli 2000, 10.00 uur
PLEN 071
BERICHTEN VAN VERHINDERING
6
REGELING VAN DE WERKZAAMHEDEN
6
WETSONTWERPEN EN VOORSTELLEN
6
- Wetsvoorstel van de heren Daniel Bacquelaine, Claude
Eerdekens, Jean-Pol Poncelet, Jef Tavernier, Dirk Van der
Maelen en Marc Van Peel tot wijziging van diverse wetten
inzake verkiezingsuitgaven, wat de aanrekening van uit-
gaven voor periodieke en niet-periodieke manifestaties
betreft (792/1 tot 5)
6
algemene bespreking
7
bespreking van de artikelen
7
- Wetsvoorstel van mevrouw Els Van Weert en de heren
Danny Pieters en Karel Van Hoorebeke tot wijziging van
de wet van 6 augustus 1931 houdende vaststelling van de
onverenigbaarheden en ontzeggingen betreffende de
ministers, gewezen ministers en ministers van Staat,
alsmede de leden en gewezen leden van de wetgevende
Kamers (454/1 en 2)
7
- sprekers : Els Van Weert, Jef Tavernier, voorzitter
van de AGALEV-ECOLO-fractie, Marc Van Peel,
voorzitter van de CVP-fractie
- Wetsvoorstel van de heren Jo Vandeurzen, Karel Van
Hoorebeke, Tony Van Parys, Fred Erdman, Claude Des-
medt, Thierry Giet, Hugo Coveliers, mevrouw Fauzaya
Talhaoui en de heren Jean-Jacques Viseur en Servais
Verherstraeten tot wijziging van artikel 26 van de wet van
25 maart 1999 betreffende de hervorming van de gerech-
telijke kantons (zonder verslag) (803/1)
9
algemene bespreking
9
bespreking van de artikelen
9
- Wetsontwerp houdende instemming met het Aanvullend
Protocol, gedaan te Brussel op 27 september 1999,
bij de Overeenkomst tussen de Belgisch-Luxemburgse
Economische Unie en de Republiek Togo inzake de
handelsscheepvaart,
ondertekend
te
Brussel
op
19 oktober 1984 (overgezonden door de Senaat) (zonder
verslag) (804/1)
9
algemene bespreking
9
bespreking van de artikelen
9
Sommaire
Vendredi 14 juillet 2000, 10.00 heures
PLEN 071
EXCUSE
´ S
6
ORDRE DES TRAVAUX
6
PROJETS DE LOI ET PROPOSITIONS
6
- Proposition de loi de MM. Daniel Bacquelaine, Claude
Eerdekens, Jean-Pol Poncelet, Jef Tavernier, Dirk Van der
Maelen et Marc Van Peel modifiant diverses lois relatives
aux de´penses e´lectorales, en ce qui concerne l'imputation
de de´penses affe´rentes a` des manifestations pe´riodiques
et non pe´riodiques (792/1 a` 5)
6
discussion ge´ne´rale
7
discussion des articles
7
- Proposition de loi de Mme Els Van Weert et MM. Danny
Pieters et Karel Van Hoorebeke modifiant la loi du
6 aou^t 1931 e´tablissant les incompatibilite´s et interdictions
concernant les ministres, anciens ministres et ministres
d'Etat ainsi que les membres et anciens membres des
Chambres le´gislatives (454/1 et 2)
7
- orateurs : Els Van Weert, Jef Tavernier, pre´sident du
groupe AGALEV-ECOLO, Marc Van Peel, pre´sident du
groupe CVP
- Proposition de loi de MM. Jo Vandeurzen, Karel Van
Hoorebeke, Tony Van Parys, Fred Erdman, Claude
Desmedt, Thierry Giet, Hugo Coveliers, Mme Fauzaya
Talhaoui
et
MM.
Jean-Jacques
Viseur
et
Servais
Verherstraeten
modifiant
l'article
26
de
la
loi
du
25 mars 1999 relative a` la re´forme des cantons judiciaires
(sans rapport) (803/1)
9
discussion ge´ne´rale
9
discussion des articles
9
- Projet de loi portant assentiment au Protocole addition-
nel, fait a` Bruxelles le 27 septembre 1999, a` l'Accord
maritime
entre
l'Union
e´conomique
belgo-
luxembourgeoise et la Re´publique togolaise, signe´ a`
Bruxelles le 19 octobre 1984 (transmis par le Se´nat) (sans
rapport) (804/1)
9
discussion ge´ne´rale
9
discussion des articles
9
HA 50
PLEN 071
3
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
- Wetsontwerp houdende instemming met het aanvullend
protocol, gedaan te Abidjan op 28 september 1999,
bij de Scheepvaartovereenkomst tussen de Belgisch-
Luxemburgse Economische Unie en de Republiek
Ivoorkust, ondertekend te Abidjan op 25 november 1977
(overgezonden door de Senaat) (zonder verslag) (805/1)
10
algemene bespreking
10
bespreking van de artikelen
10
- Wetsontwerp houdende instemming met de wisseling
van brieven gedagtekend te Dakar op 10 maart en
16 november 1998 tot wijziging van de Overeenkomst
tussen de Belgisch-Luxemburgse Economische Unie en
de Republiek Senegal inzake de handelsscheepvaart,
gedaan te Dakar op 1 december 1982 (overgezonden
door de Senaat) (zonder verslag) (806/1)
10
algemene bespreking
10
bespreking van de artikelen
10
- Wetsontwerp houdende instemming met het Protocol
tussen de regering van het Koninkrijk Belgie¨ en de rege-
ring van de Democratische Republiek Congo tot wijziging
van de Scheepvaartovereenkomst tussen het Koninkrijk
Belgie¨ en de Republiek Zai¨re van 5 maart 1981, onderte-
kend te Kinshasa op 8 juni 1999 (overgezonden door de
Senaat) (zonder verslag) (807/1)
11
algemene bespreking
11
bespreking van de artikelen
11
- Wetsontwerp houdende instemming met het Aanvullend
Protocol, gedaan te Bamako op 7 oktober 1998, bij het
Akkoord tussen de Belgisch-Luxemburgse Economische
Unie en de Republiek Mali inzake de handelsscheepvaart,
ondertekend te Bamako op 7 augustus 1984 (overgezon-
den door de Senaat) (zonder verslag) (808/1)
11
algemene bespreking
11
bespreking van de artikelen
11
- Voorstel van resolutie van de heer Jacques Lefevre c.s.
betreffende de bekrachtiging door Belgie¨ van het Statuut
van het Internationaal Strafgerechtshof (564/1 en 2)
11
bespreking
11
- sprekers : Jacques Lefevre, Louis Michel, vice-
eerste minister en minister van Buitenlandse Zaken
- Voorstel van resolutie van de heer Mark Eyskens betref-
fende de uitbreiding van de rechtsmacht van het Interna-
tionaal Strafgerechtshof tot andere ernstige internationale
delicten, inzonderheid economische delicten (607/1 tot 3)
12
bespreking
12
- sprekers : Daniel Bacquelaine, rapporteur en voorzit-
ter van de PRL FDF MCC-fractie, Vincent Decroly,
Louis Michel, vice-eerste minister en minister van
Buitenlandse Zaken
- Voorstel van resolutie van mevrouw Leen Laenens, de
heer Lode Vanoost, mevrouw Claudine Drion en de heer
Jacques Lefevre betreffende de mensenrechten in
Colombia (642/1 tot 4)
14
- Projet de loi portant assentiment au protocole addition-
nel, fait a` Abidjan le 28 septembre 1999, a` l'Accord
maritime
entre
l'Union
e´conomique
belgo-
luxembourgeoise et la Re´publique de Co^te-d'Ivoire, signe´
a` Abidjan le 25 novembre 1977 (transmis par le Se´nat)
(sans rapport) (805/1)
10
discussion ge´ne´rale
10
discussion des articles
10
- Projet de loi portant assentiment a` l'e´change de lettres
signe´es a` Dakar les 10 mars et 16 novembre 1998 portant
modification a` l'Accord maritime entre l'Union e´conomique
belgo-luxembourgeoise et la Re´publique du Se´ne´gal, fait
a` Dakar le 1er de´cembre 1982 (transmis par le Se´nat)
(sans rapport) (806/1)
10
discussion ge´ne´rale
10
discussion des articles
10
- Projet de loi portant assentiment au Protocole entre le
gouvernement du Royaume de Belgique et le gouverne-
ment de la Re´publique de´mocratique du Congo modifiant
l'Accord maritime entre le Royaume de Belgique et la
Re´publique du Zai¨re du 5 mars 1981, signe´ a` Kinshasa le
8 juin 1999 (transmis par le Se´nat) (sans rapport) (807/1)
11
discussion ge´ne´rale
11
discussion des articles
11
- Projet de loi portant assentiment au Protocole addition-
nel, fait a` Bamako le 7 octobre 1998, a` l'Accord maritime
entre l'Union e´conomique belgo-luxembourgeoise et la
Re´publique du Mali, signe´ a` Bamako le 7 aou^t 1984
(transmis par le Se´nat) (sans rapport) (808/1)
11
discussion ge´ne´rale
11
discussion des articles
11
- Proposition de re´solution de M. Jacques Lefevre et
consorts relative a` la ratification par la Belgique du Statut
de la Cour pe´nale internationale (564/1 et 2)
11
discussion
11
- orateurs : Jacques Lefevre, Louis Michel, vice-
premier ministre et ministre des Affaires e´trange`res
- Proposition de re´solution de M. Mark Eyskens e´tendant
la compe´tence de la Cour pe´nale internationale a` d'autres
de´lits internationaux graves, en particulier les de´lits
e´conomiques (607/1 a` 3)
12
discussion
12
- orateurs : Daniel Bacquelaine, rapporteur et pre´si-
dent du groupe PRL FDF MCC, Vincent Decroly,
Louis Michel, vice-premier ministre et ministre des
Affaires e´trange`res
- Proposition de re´solution de Mme Leen Laenens,
M. Lode Vanoost, Mme Claudine Drion et M. Jacques
Lefevre concernant les droits de l'homme en Colombie
(642/1 a` 4)
14
4
HA 50
PLEN 071
14-07-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
bespreking
14
- sprekers : Dirk Van der Maelen, rapporteur en voor-
zitter van de SP-fractie, Leen Laenens, Ferdy Willems
- Wetsontwerp houdende instemming met het Verdrag
inzake de bescherming en het gebruik van grens-
overschrijdende waterlopen en internationale meren, en
met de bijlagen I, II, III en en IV, gedaan te Helsinki op
17
maart
1992
(overgezonden
door
de
Senaat)
(741/1 tot 3)
15
algemene bespreking
15
- spreker : Dirk Van der Maelen, rapporteur
bespreking van de artikelen
15
- Voorstel van resolutie van de heer Geert Versnick c.s.
inzake de Belgische diamantsector (796/1 tot 6)
15
bespreking
15
- sprekers : Jacques Lefevre, rapporteur, Geert
Versnick
, Marc Van Peel, voorzitter van de CVP-
fractie, Ferdy Willems, Leen Laenens, Louis Michel,
vice-eerste minister en minister van Buitenlandse Zaken
- Resolutie ingediend tot besluit van het debat in
de
commissie
voor
de
Buitenlandse
Betrekkingen
over de beleidsnota van de staatssecretaris voor
Ontwikkelingssamenwerking
18
bespreking
18
- sprekers : Ferdy Willems, rapporteur, Leen Laenens,
Dirk Van der Maelen, voorzitter van de SP-fractie,
Marc Van Peel, voorzitter van de CVP-fractie, Eddy
Boutmans
, staatssecretaris voor Ontwikkelingssamen-
werking
REGELING VAN DE WERKZAAMHEDEN
20
discussion
14
- orateurs : Dirk Van der Maelen, rapporteur et pre´si-
dent du groupe SP, Leen Laenens, Ferdy Willems
- Projet de loi portant assentiment a` la Convention sur la
protection et l'utilisation des cours d'eau transfrontie`res et
des lacs internationaux, et aux annexes I, II, III et IV, faites
a` Helsinki le 17 mars 1992 (transmis par le Se´nat)
(741 a` 3)
15
discussion ge´ne´rale
15
- orateur : Dirk Van der Maelen, rapporteur
discussion des articles
15
- Proposition de re´solution de M. Geert Versnick et con-
sorts relative au secteur belge du diamant (796/1 a` 6)
15
discussion
15
- orateurs : Jacques Lefevre, rapporteur, Geert Vers-
nick
, Marc Van Peel, pre´sident du groupe CVP, Ferdy
Willems
, Leen Laenens, Louis Michel, vice-premier
ministre et ministre des Affaires e´trange`res
- Re´solution de´pose´e en conclusion du de´bat en commis-
sion des Relations exte´rieures sur la note de politique du
secre´taire d'Etat a` la Coope´ration au de´veloppement
18
discussion
18
- orateurs : Ferdy Willems, rapporteur, Leen Laenens,
Dirk Van der Maelen, pre´sident du groupe SP, Marc
Van Peel
, pre´sident du groupe CVP, Eddy Boutmans,
secre´taire d'Etat a` la Coope´ration au de´veloppement
ORDRE DES TRAVAUX
20
HA 50
PLEN 071
5
14-07-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
SE´ANCE PLE´NIE`RE
PLENAIRE VERGADERING
du
van
VENDREDI 14 JUILLET 2000
VRIJDAG 14 JULI 2000
10.00 heures
10.00 uur
De vergadering wordt geopend om 10.00 uur door de
heer Herman De Croo, Kamervoorzitter.
La se´ance est ouverte a` 10.00 heures par M. Herman De
Croo
, pre´sident de la Chambre.
Tegenwoordig bij de opening van de vergadering zijn de
ministers van de federale regering :
Ministres du gouvernement fe´de´ral pre´sents lors de
l'ouverture de la se´ance :
Antoine Duquesne, Louis Michel.
De voorzitter : De vergadering is geopend.
La se´ance est ouverte.
Een reeks interne besluiten en mededelingen moeten ter
kennis gebracht worden van de Kamer. Zij zullen in de
bijlage bij de handelingen van deze vergadering opgeno-
men worden.
Une se´rie de de´cisions internes et de communications
doivent e^tre porte´es a` la connaissance de la Chambre.
Elles seront reprises en annexe des annales de cette
se´ance.
Berichten van verhindering
Excuse´s
Pierrette Cahay-Andre´, Aime´ Desimpel, Bert Schoofs,
Luc Sevenhans, wegens ambtsplicht / pour obligation de
mandat;
Alexandra Colen, wegens ziekte / pour raison de sante´.
Regeling van de werkzaamheden
Ordre des travaux
De heer Alfons Borginon (VU&ID) : Mijnheer de voor-
zitter, ik vraag het woord om u te vragen of u reeds een
antwoord ontving van minister Daems omtrent het wets-
ontwerp nr. 782 betreffende
Euronext, dat gisteren tijdens de plenaire vergadering
werd besproken.
De voorzitter : Mijnheer Borginon, gisterenavond kon ik
inzage nemen van de documenten waarnaar u verwees
en blijkbaar gaat het om een rondzendbrief met bijlage
van de minister, met betrekking tot zijn nogal indrukwek-
kende activiteiten. Aan de betrokken diensten gaf ik de
opdracht terzake de nodige contacten op te nemen en
zodra ik het antwoord ken zal ik het mededelen. Trou-
wens, wat zou ik aan de Kamer kunnen weigeren ?
Collega's, dit gezegd zijnde, gaan wij over tot onze
werkzaamheden.
Wetsontwerpen en voorstellen
Projets de loi et propositions
Wetsvoorstel van de heren Daniel Bacquelaine,
Claude Eerdekens, Jean-Pol Poncelet, Jef Tavernier,
Dirk Van der Maelen en Marc Van Peel tot wijziging
van diverse wetten inzake verkiezingsuitgaven, wat
de aanrekening van uitgaven voor periodieke en
niet-periodieke manifestaties betreft (792/1 tot 5)
6
HA 50
PLEN 071
14-07-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
voorzitter
Proposition de loi de MM. Daniel Bacquelaine,
Claude Eerdekens, Jean-Pol Poncelet, Jef Tavernier,
Dirk Van der Maelen et Marc Van Peel modifiant
diverses lois relatives aux de´penses e´lectorales, en
ce qui concerne l'imputation de de´penses affe´rentes
a` des manifestations pe´riodiques et non pe´riodiques
(792/1 a` 5)
De algemene bespreking is geopend.
La discussion ge´ne´rale est ouverte.
M. Andre´ Fre´de´ric, rapporteur, se re´fe`re au rapport e´crit.
De algemene bespreking is gesloten.
La discussion ge´ne´rale est close.
Wij vatten de bespreking van de artikelen aan. De door
de commissie aangenomen tekst geldt als basis voor de
bespreking. (Rgt 66,4)
Nous passons a` la discussion des articles. Le texte
adopte´ par la commission sert de base a` la discussion.
(Rgt 66,4) (792/5)
Het opschrift werd door de commissie gewijzigd in
wets-
voorstel tot wijziging van de wet van 7 juli 1994 betref-
fende de beperking en de controle van de verkiezings-
uitgaven voor de verkiezing van de provincieraden en de
gemeenteraden en de districtsraden en voor de recht-
streekse verkiezing van de raden voor maatschappelijk
welzijn en van het koninklijk besluit van 26 augus-
tus 1988 tot vaststelling van de nadere regels voor de
verkiezing van de raad voor maatschappelijk welzijn in de
gemeenten bedoeld bij artikel 7 van de wetten op het
gebruik der talen in bestuurszaken, gecoo¨rdineerd op
18 juli 1966, en in de gemeenten Komen-Waasten en
Voeren
.
L'intitule´ a e´te´ modifie´ par la commission en
proposition
de loi modifiant la loi du 7 juillet 1994 relative a` la
limitation et au contro^le des de´penses e´lectorales enga-
ge´es pour les e´lections des conseils provinciaux, com-
munaux et de district et pour l'e´lection directe des
conseils de l'aide sociale et l'arre^te´ royal du 26 aou^t 1988
de´terminant les modalite´s de l'e´lection du conseil de
l'aide sociale dans les communes vise´es a` l'article 7 des
lois sur l'emploi des langues en matie`re administrative,
coordonne´es le 18 juillet 1966, et dans les communes de
Comines-Warneton et de Fourons
.
Het wetsontwerp telt 6 artikelen.
Le projet de loi compte 6 articles.
Er werden geen amendementen ingediend.
Aucun amendement n'a e´te´ de´pose´.
De artikelen 1 tot 6 worden artikel per artikel aangeno-
men.
Les articles 1 a` 6 sont adopte´s article par article.
De bespreking van de artikelen is gesloten. De stemming
over het geheel zal later plaatsvinden.
La discussion des articles est close. Le vote sur l'ensem-
ble aura lieu ulte´rieurement.
Wetsvoorstel van mevrouw Els Van Weert en de
heren Danny Pieters en Karel Van Hoorebeke tot
wijziging van de wet van 6 augustus 1931 houdende
vaststelling van de onverenigbaarheden en ontzeg-
gingen betreffende de ministers, gewezen ministers
en ministers van Staat, alsmede de leden en gewezen
leden van de wetgevende Kamers (454/1 en 2)
Proposition de loi de Mme Els Van Weert et
MM. Danny Pieters et Karel Van Hoorebeke modifiant
la loi du 6 aou^t 1931 e´tablissant les incompatibilite´s
et interdictions concernant les ministres, anciens
ministres et ministres d'Etat ainsi que les membres
et anciens membres des Chambres le´gislatives
(454/1 et 2)
La commission de l'Inte´rieur, des Affaires ge´ne´rales et de
la Fonction publique propose de rejeter cette proposition
de loi.
De commissie voor de Binnenlandse Zaken, de Alge-
mene Zaken en het Openbaar Ambt stelt voor dit wets-
voorstel te verwerpen.
Conforme´ment a` l'article 72quater du Re`glement, l'as-
semble´e ple´nie`re se prononcera sur cette proposition de
rejet apre`s avoir entendu le rapporteur et les auteurs.
Overeenkomstig artikel 72quater van het Reglement
spreekt de plenaire vergadering zich uit over dit voorstel
tot verwerping na de rapporteur en de indieners te
hebben gehoord.
Mevrouw Els Van Weert (VU&ID) : Mijnheer de voorzit-
ter, mijnheer de minister, collega's, ik betreur het dat we
hierover geen grondig debat meer kunnen voeren. Ik
moet een beroep doen op een artikel van het Reglement
opdat de Kamer over mijn voorstel kan nadenken en
stemmen.
Het voorstel dat ik samen met mijn collega's had inge-
diend, beoogt een cumulatieverbod tussen een parle-
mentair mandaat enerzijds en een gemeentelijk uitvoe-
rend mandaat anderzijds. Daar zijn diverse redenen voor.
Ik som ze kort op.
Er is het risico op belangenvermenging. Ik moet dat niet
verder toelichten, denk ik.
Daarnaast is er een ongelijkheid tussen de gemeenten
die wel en deze die niet een vertegenwoordiger in het
parlement hebben.
Er moet ook op gewezen worden dat de machtsconcen-
tratie in handen komt van een beperkt aantal personen.
HA 50
PLEN 071
7
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Els Van Weert
De materie¨le argumenten om te cumuleren zijn wegge-
vallen. In de loop van de vorige legislatuur heeft men een
wet goedgekeurd die ervoor moet zorgen dat ook lokale
mandatarissen vanaf de volgende legislatuur behoorlijk
verloond zullen worden. Dit was steeds e´e´n van de
belangrijkste argumenten om een cumulverbod te weige-
ren. Dit argument valt nu weg, dus moet een verbod nu
wel kunnen.
Ten slotte is er ook de tijdsbesteding. Iedereen is het
ermee eens dat het gemeentelijk bestuur aan complexi-
teit en intensiteit heeft gewonnen en dat ook een vol-
waardig parlementair mandaat de nodige tijd en energie
vraagt om dat op een behoorlijke manier te vervullen.
Ik wil ook een cumulverbod voor de al dan niet bezol-
digde regeringscommissarissen met een parlementair
mandaat invoeren. Met deze regering hebben we een
nieuwe functie in de uitvoerende macht zien opduiken,
namelijk de onbezoldigde regeringscommissarissen,
waarvan sommigen onder hen ook cumuleren met een
parlementair mandaat. Vanuit het principe van de schei-
ding der machten achten wij dat onverenigbaar. Dit
wilden wij eveneens met dit wetsvoorstel regelen.
Waarom betreur ik dat dit wetsvoorstel in de commissie
werd verworpen ? Omdat tal van signalen erop wezen
dat verschillende partijen, vooral aan Vlaamse kant, de
invoering van een cumulverbod genegen waren. Daar is
zelfs voor de verkiezingen heel wat opbod rond geweest.
Men kon niet straf genoeg zijn in het verbieden van
cumuls van allerlei politieke en particuliere mandaten. Als
uiteindelijk een voorstel op tafel ligt dat een eerste stap
kan zijn om dat cumulverbod in de praktijk te brengen,
blijken die partijen plots van gedacht te zijn veranderd.
Dat heeft mij behoorlijk gestoord.
Ik kan citaten aanhalen uit een aantal documenten en
toespraken van toch geen onbelangrijke personen die
vandaag deel uitmaken van de meerderheid, maar des-
tijds in de oppositie zaten. Ik geef het voorbeeld van de
huidige eerste minister, Guy Verhofstadt. Ik betreur het
dat de banken van de VLD volledig leeg zijn. Misschien is
dat een teken aan de wand. Misschien is er toch enig
schaamtegevoel opgedoken. De huidige eerste minister
en toenmalig VLD-voorzitter Guy Verhofstadt, verklaarde
dat hij alleen maar kon akkoord gaan met de wedde-
verhoging van de lokale mandatarissen op voorwaarde
dat er gelijktijdig een volledig cumulatieverbod werd
opgelegd.
Misschien is er iemand van de VLD ijverig in zijn bureau
aan het werken en kan hij mij horen. Ik vraag hen hoe het
nu verder moet. Gaat men de beloofde, wettelijk gere-
gelde weddeverhoging van de lokale mandatarissen, die
trouwens terecht is, tegenhouden omdat er geen
cumulatieverbod is ingevoerd ? Ik vraag het mij af.
Ik zou hun standpunt terzake graag vernemen. De VLD
heeft dergelijke uitspraken eveneens gedaan naar aan-
leiding van de zaak-Dutroux. De Vlaamse Liberalen en
Democraten stelden, ik citeer :
Als de nieuwe politieke
cultuur niet daadwerkelijk in de praktijk wordt gebracht,
zal het vertrouwen met de burger nooit hersteld kunnen
worden
. Hun eerste voorstel inzake nieuwe politieke
cultuur was precies de afschaffing van de cumuls en de
belangenvermenging. Hoe geloofwaardig is de VLD dan
nog ?
Andere Vlaamse partijen, zoals de groenen en de socia-
listen, hebben zich uitgesproken voor een verregaande
decumul. In de commissie hebben de groenen, conse-
quent met hun vroegere uitspraken terzake mijn voorstel
wel gesteund. Ik ga ervan uit dat zij, in tegenstelling tot de
andere meerderheidspartijen, dit bij de stemming even-
eens zullen doen.
De heer Jef Tavernier (AGALEV-ECOLO) : Mijnheer de
voorzitter, mevrouw Van Weert, het grote probleem is dat
de grootste Vlaamse oppositiepartij een heel dubbelzin-
nige houding aanneemt, niet alleen in woorden maar ook
in de feiten. Ik stel vast dat ze officieel wel niet zo ver
gegaan zijn bepaalde interne regels inzake cumulbeper-
king te wijzigen, maar wel aankondigen ze in de praktijk
te zullen versoepelen. Denken we maar aan Kortrijk. Dat
is het grote probleem. De twee grote machtspartijen in
het land, langs Vlaamse en langs Waalse zijde, houden
mordicus vast aan de cumulmogelijkheid.
De heer Marc Van Peel (CVP) : Mijnheer de voorzitter, er
is geen probleem. Onze houding is volstrekt ondubbel-
zinnig. De CVP is tegen dit wetsvoorstel. We hebben dit
nooit onder stoelen of banken gestoken.
Mijnheer Tavernier, ik begrijp niet waarom u uw stand-
punt moet laten bepalen door het onze. De CVP voelt
zich volstrekt happy met de interne statutaire regeling die
we toepassen. Het voorliggend wetsvoorstel is voor ons
een stap te ver.
Mevrouw Els Van Weert (VU&ID) : Mijnheer de voorzit-
ter, de SP is eveneens voorstander, althans in woorden.
Als ik men niet vergis waren ze niet aanwezig in de
commissie. Alhoewel ik me niet al te veel illusies maak,
kijk ik met belangstelling uit naar hun stemgedrag.
De CVP is tegen een verregaande decumul omdat de
partij ervan uitgaat dat de gemeenten met hun burge-
meesters en schepenen de electorale bastions zijn.
Burgemeesters
en
schepenen
kunnen
allerhande
pensenkermissen aflopen en op die manier een basis
opbouwen om in dit parlement vertegenwoordigd te
geraken. Ik heb er zeer mijn twijfels over of dit de inhoud
van de politiek ten goede komt. Iedereen is echter
verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes.
8
HA 50
PLEN 071
14-07-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Els Van Weert
Mijnheer de voorzitter, in de commissie is duidelijk ge-
bleken dat het cultuurverschil een rol speelt. PS'er Jans-
sens heeft dit met zoveel woorden toegegeven. Hij stelde
dat Wallonie¨ niet gei¨nteresseerd is in een decumul en dit
evenmin noodzakelijk vindt.
Ik stel dan vandaag de vraag wat de PS nog tegenhoudt
om zo vlug mogelijk de organieke wet op de gemeenten
en de provincies over te dragen, zodat wij alvast in
Vlaanderen een regeling kunnen treffen. Zo kunnen wij
bovendien de consensus die in Vlaanderen aan het
groeien is, omzetten in praktijk. Hopelijk zal de VLD haar
belofte gestand houden en zal de heer Denys het voor-
stel dat hij in het Vlaams Parlement mee heeft onderte-
kend, steunen. Dit voorstel hanteert dezelfde argumen-
tatie en beoogt hetzelfde. Misschien is er dan nog hoop.
Dat neemt niet weg dat ik iedereen oproep om dit
voorstel te steunen, consequent met zijn eigen uitspra-
ken, verkiezingsbeloftes en -programma's en dit omwille
van de democratie en omwille van een verbetering van
ons vertegenwoordigend stelsel.
De voorzitter : Mevrouw, we zullen de Kamer straks over
uw voorstel laten stemmen.
Geen andere sprekers kunnen worden ingeschreven.
Plus personne ne peut prendre la parole.
De stemming over het voorstel tot verwerping van dit
wetsvoorstel zal later plaatsvinden.
Le vote sur la proposition de rejet de cette proposition de
loi aura lieu ulte´rieurement.
Wetsvoorstel van de heren Jo Vandeurzen, Karel Van
Hoorebeke, Tony Van Parys, Fred Erdman, Claude
Desmedt, Thierry Giet, Hugo Coveliers, mevrouw
Fauzaya Talhaoui en de heren Jean-Jacques Viseur
en Servais Verherstraeten tot wijziging van artikel 26
van de wet van 25 maart 1999 betreffende de hervor-
ming van de gerechtelijke kantons (zonder verslag)
(803/1)
Proposition de loi de MM. Jo Vandeurzen, Karel Van
Hoorebeke, Tony Van Parys, Fred Erdman, Claude
Desmedt, Thierry Giet, Hugo Coveliers, Mme Fauzaya
Talhaoui et MM. Jean-Jacques Viseur et Servais Ve-
rherstraeten modifiant l'article 26 de la loi du
25 mars 1999 relative a` la re´forme des cantons
judiciaires (sans rapport) (803/1)
De algemene bespreking is geopend.
La discussion ge´ne´rale est ouverte.
Vraagt iemand het woord ? (Nee)
Quelqu'un demande-t-il la parole ? (Non)
De algemene bespreking is gesloten.
La discussion ge´ne´rale est close.
Wij vatten de bespreking van de artikelen aan. De door
de commissie aangenomen tekst geldt als basis voor de
bespreking. (Rgt 66,4)
Nous passons a` la discussion des articles. Le texte
adopte´ par la commission sert de base a` la discussion.
(Rgt 66,4) (803/1)
Het wetsvoorstel telt 2 artikelen.
La proposition de loi compte 2 articles.
Er werden geen amendementen ingediend.
Aucun amendement n'a e´te´ de´pose´.
De artikelen 1 en 2 worden artikel per artikel aangeno-
men.
Les articles 1 et 2 sont adopte´s article par article.
De bespreking van de artikelen is gesloten. De stemming
over het geheel zal later plaatsvinden.
La discussion des articles est close. Le vote sur l'ensem-
ble aura lieu ulte´rieurement.
Wetsontwerp houdende instemming met het Aanvul-
lend Protocol, gedaan te Brussel op 27 septem-
ber 1999, bij de Overeenkomst tussen de Belgisch-
Luxemburgse Economische Unie en de Republiek
Togo inzake de handelsscheepvaart, ondertekend te
Brussel op 19 oktober 1984 (overgezonden door de
Senaat) (zonder verslag) (804/1)
Projet de loi portant assentiment au Protocole addi-
tionnel, fait a` Bruxelles le 27 septembre 1999, a`
l'Accord maritime entre l'Union e´conomique belgo-
luxembourgeoise et la Re´publique togolaise, signe´ a`
Bruxelles le 19 octobre 1984 (transmis par le Se´nat)
(sans rapport) (804/1)
De algemene bespreking is geopend.
La discussion ge´ne´rale est ouverte.
Vraagt iemand het woord ? (Nee)
Quelqu'un demande-t-il la parole ? (Non)
De algemene bespreking is gesloten.
La discussion ge´ne´rale est close.
Wij vatten de bespreking van de artikelen aan. De door
de commissie aangenomen tekst geldt als basis voor de
bespreking. (Rgt 66,4)
Nous passons a` la discussion des articles. Le texte
adopte´ par la commission sert de base a` la discussion.
(Rgt 66,4) (804/1)
Het wetsontwerp telt 2 artikelen.
Le projet de loi compte 2 articles.
HA 50
PLEN 071
9
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
voorzitter
Er werden geen amendementen ingediend.
Aucun amendement n'a e´te´ de´pose´.
De artikelen 1 en 2 worden artikel per artikel aangeno-
men.
Les articles 1 et 2 sont adopte´s article par article.
De bespreking van de artikelen is gesloten. De stemming
over het geheel zal later plaatsvinden.
La discussion des articles est close. Le vote sur l'ensem-
ble aura lieu ulte´rieurement.
Wetsontwerp houdende instemming met het aanvul-
lend protocol, gedaan te Abidjan op 28 septem-
ber 1999, bij de Scheepvaartovereenkomst tussen de
Belgisch-Luxemburgse Economische Unie en de Re-
publiek Ivoorkust, ondertekend te Abidjan op 25 no-
vember 1977 (overgezonden door de Senaat) (zonder
verslag) (805/1)
Projet de loi portant assentiment au protocole addi-
tionnel, fait a` Abidjan le 28 septembre 1999, a` l'Ac-
cord maritime entre l'Union e´conomique belgo-
luxembourgeoise et la Re´publique de Co^te-d'Ivoire,
signe´ a` Abidjan le 25 novembre 1977 (transmis par le
Se´nat) (sans rapport) (805/1)
De algemene bespreking is geopend.
La discussion ge´ne´rale est ouverte.
Vraagt iemand het woord ? (Nee)
Quelqu'un demande-t-il la parole ? (Non)
De algemene bespreking is gesloten.
La discussion ge´ne´rale est close.
Wij vatten de bespreking van de artikelen aan. De door
de commissie aangenomen tekst geldt als basis voor de
bespreking. (Rgt 66,4)
Nous passons a` la discussion des articles. Le texte
adopte´ par la commission sert de base a` la discussion.
(Rgt 66,4) (805/1)
Het wetsontwerp telt 2 artikelen.
Le projet de loi compte 2 articles.
Er werden geen amendementen ingediend.
Aucun amendement n'a e´te´ de´pose´.
De artikelen 1 en 2 worden artikel per artikel aangeno-
men.
Les articles 1 et 2 sont adopte´s article par article.
De bespreking van de artikelen is gesloten. De stemming
over het geheel zal later plaatsvinden.
La discussion des articles est close. Le vote sur l'ensem-
ble aura lieu ulte´rieurement.
Wetsontwerp houdende instemming met de wisse-
ling van brieven gedagtekend te Dakar op 10 maart
en 16 november 1998 tot wijziging van de Overeen-
komst tussen de Belgisch-Luxemburgse Economi-
sche Unie en de Republiek Senegal inzake de
handelsscheepvaart, gedaan te Dakar op 1 decem-
ber 1982 (overgezonden door de Senaat) (zonder
verslag) (806/1)
Projet de loi portant assentiment a` l'e´change de
lettres signe´es a` Dakar les 10 mars et 16 novem-
bre 1998 portant modification a` l'Accord maritime
entre l'Union e´conomique belgo-luxembourgeoise et
la Re´publique du Se´ne´gal, fait a` Dakar le 1er de´cem-
bre 1982 (transmis par le Se´nat) (sans rapport)
(806/1)
De algemene bespreking is geopend.
La discussion ge´ne´rale est ouverte.
Vraagt iemand het woord ? (Nee)
Quelqu'un demande-t-il la parole ? (Non)
De algemene bespreking is gesloten.
La discussion ge´ne´rale est close.
Wij vatten de bespreking van de artikelen aan. De door
de commissie aangenomen tekst geldt als basis voor de
bespreking. (Rgt 66,4)
Nous passons a` la discussion des articles. Le texte
adopte´ par la commission sert de base a` la discussion.
(Rgt 66,4) (806/1)
Het wetsontwerp telt 2 artikelen.
Le projet de loi compte 2 articles.
Er werden geen amendementen ingediend.
Aucun amendement n'a e´te´ de´pose´.
De artikelen 1 en 2 worden artikel per artikel aangeno-
men.
Les articles 1 et 2 sont adopte´s article par article.
De bespreking van de artikelen is gesloten. De stemming
over het geheel zal later plaatsvinden.
La discussion des articles est close. Le vote sur l'ensem-
ble aura lieu ulte´rieurement.
10
HA 50
PLEN 071
14-07-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
voorzitter
Wetsontwerp houdende instemming met het Proto-
col tussen de regering van het Koninkrijk Belgie¨ en
de regering van de Democratische Republiek Congo
tot wijziging van de Scheepvaartovereenkomst tus-
sen het Koninkrijk Belgie¨ en de Republiek Zai¨re van
5 maart 1981, ondertekend te Kinshasa op 8 juni 1999
(overgezonden door de Senaat) (zonder verslag)
(807/1)
Projet de loi portant assentiment au Protocole entre
le gouvernement du Royaume de Belgique et le
gouvernement de la Re´publique de´mocratique du
Congo modifiant l'Accord maritime entre le Royaume
de
Belgique
et
la
Re´publique
du
Zai¨re
du
5 mars 1981, signe´ a` Kinshasa le 8 juin 1999 (trans-
mis par le Se´nat) (sans rapport) (807/1)
De algemene bespreking is geopend.
La discussion ge´ne´rale est ouverte.
Vraagt iemand het woord ? (Nee)
Quelqu'un demande-t-il la parole ? (Non)
De algemene bespreking is gesloten.
La discussion ge´ne´rale est close.
Wij vatten de bespreking van de artikelen aan. De door
de commissie aangenomen tekst geldt als basis voor de
bespreking. (Rgt 66,4)
Nous passons a` la discussion des articles. Le texte
adopte´ par la commission sert de base a` la discussion.
(Rgt 66,4) (807/1)
Het wetsontwerp telt 2 artikelen.
Le projet de loi compte 2 articles.
Er werden geen amendementen ingediend.
Aucun amendement n'a e´te´ de´pose´.
De artikelen 1 en 2 worden artikel per artikel aangeno-
men.
Les articles 1 et 2 sont adopte´s article par article.
De bespreking van de artikelen is gesloten. De stemming
over het geheel zal later plaatsvinden.
La discussion des articles est close. Le vote sur l'ensem-
ble aura lieu ulte´rieurement.
Wetsontwerp houdende instemming met het Aanvul-
lend Protocol, gedaan te Bamako op 7 oktober 1998,
bij het Akkoord tussen de Belgisch-Luxemburgse
Economische Unie en de Republiek Mali inzake de
handelsscheepvaart, ondertekend te Bamako op
7 augustus 1984 (overgezonden door de Senaat)
(zonder verslag) (808/1)
Projet de loi portant assentiment au Protocole addi-
tionnel, fait a` Bamako le 7 octobre 1998, a` l'Accord
maritime
entre
l'Union
e´conomique
belgo-
luxembourgeoise et la Re´publique du Mali, signe´ a`
Bamako le 7 aou^t 1984 (transmis par le Se´nat) (sans
rapport) (808/1)
De algemene bespreking is geopend.
La discussion ge´ne´rale est ouverte.
Vraagt iemand het woord ? (Nee)
Quelqu'un demande-t-il la parole ? (Non)
De algemene bespreking is gesloten.
La discussion ge´ne´rale est close.
Wij vatten de bespreking van de artikelen aan. De door
de commissie aangenomen tekst geldt als basis voor de
bespreking. (Rgt 66,4)
Nous passons a` la discussion des articles. Le texte
adopte´ par la commission sert de base a` la discussion.
(Rgt 66,4) (808/1)
Het wetsontwerp telt 2 artikelen.
Le projet de loi compte 2 articles.
Er werden geen amendementen ingediend.
Aucun amendement n'a e´te´ de´pose´.
De artikelen 1 en 2 worden artikel per artikel aangeno-
men.
Les articles 1 et 2 sont adopte´s article par article.
De bespreking van de artikelen is gesloten. De stemming
over het geheel zal later plaatsvinden.
La discussion des articles est close. Le vote sur l'ensem-
ble aura lieu ulte´rieurement.
Voorstel van resolutie van de heer Jacques Lefevre
c.s. betreffende de bekrachtiging door Belgie¨ van het
Statuut van het Internationaal Strafgerechtshof
(564/1 en 2)
Proposition de re´solution de M. Jacques Lefevre et
consorts relative a` la ratification par la Belgique du
Statut de la Cour pe´nale internationale (564/1 et 2)
De door de commissie aangenomen tekst geldt als basis
voor de bespreking. (Rgt 66,4)
Le texte adopte´ par la commission sert de base a` la
discussion. (Rgt 66,4) (564/1)
De bespreking is geopend.
La discussion est ouverte.
HA 50
PLEN 071
11
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
M. Jacques Lefevre (PSC) : Monsieur le pre´sident,
monsieur le ministre, chers colle`gues, je rappelle donc
que le statut de la cour pe´nale internationale a e´te´ ratifie´
le 27 avril 2000. A l'occasion de la discussion en com-
mission a` ce sujet, j'avais de´ja` souligne´ le proble`me que
posait l'article 31.1.C. et, le 5 avril, je de´posais avec
plusieurs colle`gues une proposition de re´solution deman-
dant que le gouvernement fasse une de´claration inter-
pre´tative de cet article. Le ministre m'avait imme´diate-
ment re´pondu favorablement, bien avant le vote de cette
ratification.
Lors du de´bat du 27 avril a` la Chambre, j'avais une fois
de plus souligne´ mon malaise quant a` cet article qui vise
un motif d'exone´ration de la responsabilite´ pe´nale.
Permettez-moi simplement de vous lire une partie de cet
article 31 :
Parmi les motifs d'exone´ration de la respon-
sabilite´ pe´nale, une personne n'est pas responsable
pe´nalement si, au moment du comportement en cause,
elle a agi raisonnablement pour se de´fendre, pour de´fen-
dre autrui ou, dans le cas de crime de guerre, pour
de´fendre des biens essentiels a` sa survie ou a` celui
d'autrui ou essentiels a` l'accomplissement d'une mission
militaire contre un recours imminent et illicite a` la force,
d'une manie`re proportionne´e a` l'ampleur du danger
qu'elle courait et que couraient l'autre personne ou les
biens prote´ge´s. Le fait qu'une personne ait participe´ a`
une ope´ration de´fensive mene´e par des forces arme´es
ne constitue pas, en soi, un motif d'exone´ration de la
responsabilite´ pe´nale, au titre du pre´sent aline´a
.
Cet article a pour effet de re´tablir la justification de crime
de guerre, de`s lors qu'il s'agit et je cite a` nouveau :
de
de´fendre des biens essentiels a` sa survie ou a` celle
d'autrui ou essentiels a` l'accomplissement d'une mission
militaire
.
Plusieurs ONG ainsi que plusieurs professeurs d'univer-
site´s ont re´agi. Cette demande d'une de´claration inter-
pre´tative du gouvernement a e´te´ sugge´re´e a` la fois par
l'avis du Conseil d'Etat qui avait de´ja` dit, lorsque nos
colle`gues se´nateurs avaient discute´ du sujet, que le
statut e´tait en retrait par rapport aux normes du droit
actuellement en vigueur. Elle a e´te´ demande´e e´galement
par les ONG et des organisations internationales comme
le CICR. Elle a e´te´ demande´e aussi par des professeurs
de plusieurs universite´s.
Cette re´solution a e´te´ pre´sente´e le 27 juin en commission
a` la Chambre. Le ministre m'avait alors re´pondu qu'il
envoyait ce jour par la valise diplomatique aux Nations
Unies, la de´claration interpre´tative, avec l'accord des
ministres de la Justice et de la De´fense nationale.
Cette de´claration vise a` restreindre le plus possible le
concept de le´gitime de´fense, notamment en ce qui
concerne la protection des biens militaires. Le ministre
m'avait certifie´ et je le cite :
La Belgique restera fide`le au
respect des normes du droit humanitaire auxquelles elle
ne peut de´roger
.
J'avais de´pose´ cette re´solution le 5 avril. J'espe`re que
nous allons la voter unanimement ce 14 juillet. En fait,
nous venons un peu apre`s coup puisque le ministre a
de´ja` fait le travail et je l'en remercie.
M. Louis Michel, ministre : Je ne peux que confirmer la
volonte´ du gouvernement de soutenir cette re´solution.
C'e´tait une promesse. Je crois que c'est une excellente
re´solution qui permet de pre´ciser la porte´e de certains
e´le´ments du statut.
De voorzitter : De bespreking is gesloten.
La discussion est close.
Er werden geen amendementen ingediend of her-
ingediend.
Aucun amendement n'a e´te´ de´pose´ ou rede´pose´.
De stemming over het voorstel van resolutie zal later
plaatsvinden.
Le vote sur la proposition de re´solution aura lieu ulte´rieu-
rement.
Voorstel van resolutie van de heer Mark Eyskens
betreffende de uitbreiding van de rechtsmacht van
het Internationaal Strafgerechtshof tot andere ern-
stige internationale delicten, inzonderheid economi-
sche delicten (607/1 tot 3)
Proposition de re´solution de M. Mark Eyskens e´ten-
dant la compe´tence de la Cour pe´nale internationale
a` d'autres de´lits internationaux graves, en particulier
les de´lits e´conomiques (607/1 a` 3)
De door de commissie aangenomen tekst geldt als basis
voor de bespreking. (Rgt 66,4)
Le texte adopte´ par la commission sert de base a` la
discussion. (Rgt 66,4) (607/3)
De bespreking is geopend.
La discussion est ouverte.
M. Daniel Bacquelaine (PRL FDF MCC) : Monsieur le
pre´sident, monsieur le ministre, chers colle`gues, la pre´-
sente proposition de re´solution a e´te´ examine´e par notre
commission le 27 juin dernier. Le vote a eu lieu le 29 juin
2000. M. Marc Eyskens n'est pas pre´sent ce matin, mais
en tant qu'auteur principal de cette proposition, il a de´sire´
rappeler que, selon l'article 5 du statut de la Cour
internationale, qui e´nume`re pre´cise´ment les crimes et les
infractions relevant de sa compe´tence, quatre types de
crimes et infractions graves sont vise´s.
12
HA 50
PLEN 071
14-07-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Daniel Bacquelaine
Sa proposition vise a` e´tendre l'action de cette Cour
internationale aux de´lits e´conomiques que la mondialisa-
tion rend transfrontaliers. Dans cet esprit, il parai^t sou-
haitable d'amender le statut de Rome pour e´tendre la
compe´tence de la Cour.
En commission, notre vice-premier ministre et ministre
des Affaires e´trange`res a fait observer qu'une re´vision du
statut de la Cour ne pouvait avoir lieu que sept ans apre`s
son entre´e en vigueur, mais qu'il lui semblait malgre´ tout
pertinent d'e´tendre la compe´tence de la Cour dans le
sens indique´ par les auteurs de la proposition. Le minis-
tre a de`s lors apporte´ son soutien a` cette proposition de
re´solution.
M. Vincent Decroly (AGALEV-ECOLO) : Monsieur le
pre´sident, monsieur le ministre, chers colle`gues, je sou-
haiterais attirer l'attention de notre assemble´e sur le
dernier mot de cette re´solution. Il e´voque la traite des
enfants. Cela me permet de rappeler l'inte´re^t d'une
disposition de l'accord gouvernemental selon laquelle le
gouvernement s'engage a` faire e´cho a` un appel non
gouvernemental international, appele´ couramment
Ap-
pel de Lausanne
. Il tend a` ce que la criminalite´ orga-
nise´e envers les enfants soit de´sormais conside´re´e
comme un crime de l'humanite´.
Divers exemples sont cite´s : les assassinats d'enfants
des rues par des escadrons de la mort parce qu'ils sont
sans de´fense, les e´gorgements de fillettes a` la sortie des
e´coles pour des motifs religieux, la mort par ne´gligence
institutionnelle de´libe´re´e d'enfants dans les orphelinats,
l'utilisation massive et syste´matique d'enfants en vue de
proce´der a` des tests scientifiques, l'enro^lement d'enfants
dans des conflits arme´s, la destruction irre´versible d'en-
fants dans des re´seaux clandestins de prostitution enfan-
tine.
Tout cela appelle une re´flexion et des initiatives qui
devraient intervenir maintenant et non pas, comme c'est
trop souvent le cas dans ce genre de situation, dans
plusieurs anne´es ou de´cennies, comme une sorte de
reconnaissance posthume.
Pierre Truche a de´clare´ :
Apre`s Nu¨remberg, on associe
le crime contre l'humanite´ a` une situation de guerre.
C'est oublier qu'il peut e^tre perpe´tre´ contre une popula-
tion civile en temps de paix. La` est sans doute l'interro-
gation fondamentale qui permettra de supprimer enfin la
notion effective de crime contre l'humanite´
.
C'est pour cela que, selon nous, il faudrait pre´voir dans
les statuts de la Cour pe´nale internationale qu'a` titre de
reconnaissance universelle de son exceptionnelle gra-
vite´, la criminalite´ organise´e - et j'insiste sur l'aspect
organise´ - contre les enfants doit e^tre poursuivie et juge´e
par cette Cour au titre de crime contre l'humanite´, et ce
que les pays concerne´s disposent de´ja` ou non d'un
arsenal juridique et judiciaire approprie´. Une se´rie de
mesures, notamment des proce´dures d'entraide judi-
ciaire acce´le´re´e, doivent e^tre prises pour faciliter ces
poursuites et obtenir des re´sultats.
Il faut que la Cour puisse agir sans limitation dans le
temps et dans l'espace, avec des compe´tences lui per-
mettant d'appliquer les principes d'universalite´ et d'im-
prescriptibilite´ des poursuites et des peines.
Par ailleurs, il faut qu'aucun pays ne puisse constituer un
sanctuaire d'impunite´ pour les auteurs de ces crimes,
comme c'est le cas dans le cadre de la lutte contre les
autres formes de criminalite´ internationale organise´e.
Il est donc demande´ que les pays qui disposent d'une
le´gislation permettant de qualifier les crimes contre l'hu-
manite´ - c'est heureusement de´ja` notre cas -, en pour-
suivent les auteurs et reconnaissent officiellement la
ne´cessite´ de qualifier comme telle la criminalite´ orga-
nise´e envers les enfants, en ajoutant le motif e´conomi-
que aux motifs de´ja` existants, soit comme e´le´ment
constitutif soit comme circonstance aggravante. Ils doi-
vent e´galement faire appliquer cette le´gislation par une
juridiction ordinaire, avec compe´tence pe´nale universelle
quant aux proce´dures de poursuite, de jugement et aux
sanctions qui s'en suivent.
Evidemment, des re´serves, des objections ont e´te´ e´mi-
ses a` propos de cette perspective. Certes, il s'agit d'un
enjeu important, qui ne vise pas uniquement les aspects
juridiques. J'en rele`verai deux, auxquelles j'apporterai
des re´ponses avant de conclure.
Il est souvent objecte´ a` la mesure pre´conise´e que
demander l'extension de l'application de la notion de
crime contre l'humanite´, entrai^nerait une banalisation
possible de cette notion au lieu de consacrer et conser-
ver son caracte`re d'exceptionnelle gravite´.
Cette objection ne nous semble pas fonde´e. Le raison-
nement peut e^tre totalement renverse´. Selon nous, il y a
des re´alite´s nouvelles ou de´sormais mieux connues de
criminalite´ organise´e, qui correspondent mot a` mot a` la
de´finition officiellement admise. C'est, au contraire, en
refusant de reconnai^tre des re´alite´s que l'on banalise le
crime de l'humanite´, en limitant strictement son applica-
tion a` des situations qui se sont de´roule´es il y a plusieurs
dizaines d'anne´es, c'est-a`-dire dans tous les cas trop
longtemps apre`s que les faits aient e´te´ commis.
Face au de´veloppement de la criminalite´ organise´e en-
vers les enfants, nous ne voulons pas que la reconnais-
sance de l'extre^me gravite´ de ces crimes dure le temps
d'une ge´ne´ration. Il est toujours facile pour les person-
nes, les institutions, les Etats de reconnai^tre cette gra-
vite´, lorsque le temps s'est e´coule´ et qu'ils ne sont plus
re´ellement concerne´s.
HA 50
PLEN 071
13
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Vincent Decroly
Cela signifierait-il qu'il n'y aurait pas de limite dans
l'application de la notion de crime contre l'humanite´ dans
ce champ du droit pe´nal international ? Non, l'extension
demande´e est relativement limitative, car elle ne
concerne pas des actes individuels contre les enfants,
mais la criminalite´ organise´e selon des plans concerte´s,
planifie´s, structure´s et finance´s de fac¸on organise´e.
Voila` pourquoi, monsieur le pre´sident, cette proposition
de re´solution est bonne. Nous la voterons en attirant tout
spe´cialement l'attention du ministre et du gouvernement
sur ses derniers mots qui ne sont qu'un stimulant et un
encouragement comple´mentaire a` mettre en oeuvre ce
passage important de l'accord de coalition.
M. Louis Michel, ministre : Monsieur le pre´sident, une
fois n'est pas coutume, je suis d'accord avec M. Decroly !
Le pre´sident : C'est l'exception qui confirme la re`gle !
De voorzitter : De bespreking is gesloten.
La discussion est close.
Er werden geen amendementen ingediend of her-
ingediend.
Aucun amendement n'a e´te´ de´pose´ ou rede´pose´.
De stemming over het voorstel van resolutie zal later
plaatsvinden.
Le vote sur la proposition de re´solution aura lieu ulte´rieu-
rement.
Voorstel van resolutie van mevrouw Leen Laenens,
de heer Lode Vanoost, mevrouw Claudine Drion en
de heer Jacques Lefevre betreffende de mensenrech-
ten in Colombia (642/1 tot 4)
Proposition de re´solution de Mme Leen Laenens,
M. Lode Vanoost, Mme Claudine Drion et M. Jacques
Lefevre concernant les droits de l'homme en Colom-
bie (642/1 a` 4)
De door de commissie aangenomen tekst geldt als basis
voor de bespreking. (Rgt 66,4)
Le texte adopte´ par la commission sert de base a` la
discussion. (Rgt 66,4) (642/4)
De bespreking is geopend.
La discussion est ouverte.
De heer Dirk Van der Maelen, rapporteur : Ik verwijs
naar het schriftelijk verslag.
Mevrouw Leen Laenens (AGALEV-ECOLO) : Mijnheer
de voorzitter, mijnheer de minister, de stemming over
deze resolutie komt geen dag te vroeg. Het is jammer dat
wij deze resolutie opnieuw hebben moeten voorstellen,
want reeds in 1995 werd een resolutie aan het parlement
voorgelegd om de schendingen van de mensenrechten
in Colombia aan te klagen. Vijf jaar later kunnen wij
alleen maar vaststellen dat de situatie er nog op ver-
slechterd is. Vandaar ook ons uitdrukkelijk verzoek aan
de regering om de Colombiaanse autoriteiten te laten
weten dat Belgie¨ zeer zwaar tilt aan die schendingen. Het
is jammer, maar net deze week heb ik van mensen die de
situatie in Colombia op de voet volgen het bericht gekre-
gen dat er weer twee zeer dramatische gebeurtenissen
hebben plaatsgehad. Zij staan in rechtstreeks verband
met de resolutie die hier vandaag voorligt en dan vooral
wanneer wij daarin verwijzen naar de massamoord in
Baranca en de massamoord die in februari 2000 in het
gehucht van San Jose´ de Apartado heeft plaatsgehad.
Precies daar zijn er deze week nog mensen vermoord,
onder meer, op 11 juni, Betti Can~ascano, de zuster van
e´e´n van de mensen die in 1998 tijdens een massamoord
werd omgebracht.
Ook worden leden van de mensenrechtenorganisatie
ginder te plaatse permanent bedreigd. Dit alles toont aan
dat wat in de resolutie wordt gevraagd, alle dagen nog
even actueel blijft. Daarom stellen wij voor de Colombi-
aanse regering uitdrukkelijk te vragen om de onder-
zoeksresultaten mee te delen zo die er al zijn, of anders
een versneld onderzoek door te voeren rond die ver-
melde massamoorden en de moord op de mensen in het
gehucht van San Jose´ de Apartado.
De heer Ferdy Willems (VU&ID) : Mijnheer de voorzitter,
ik kan u melden dat de VU-fractie en ikzelf, individueel,
de toestand in Colombia op de voet blijven volgen. Ik heb
een zeer sterke persoonlijke band met dat land. De reden
waarom mijn handtekening niet op het stuk voorkomt, is
heel eenvoudig. Op het moment dat de resolutie werd
ingediend was ik in Noord-Korea en op het ogenblik dat
de resolutie werd besproken was ik wegens ziekte afwe-
zig. Dit belet niet dat wij deze resolutie deze namiddag
met volle overtuiging zullen steunen. Ik wou dat toch
even duidelijk stellen, want niet intervenie¨ren inzake
Colombia, kan ik mijzelf als mens niet veroorloven.
De voorzitter : De bespreking is gesloten.
La discussion est close.
Er werden geen amendementen ingediend of her-
ingediend.
Aucun amendement n'a e´te´ de´pose´ ou rede´pose´.
De stemming over het voorstel van resolutie zal later
plaatsvinden.
Le vote sur la proposition de re´solution aura lieu ulte´rieu-
rement.
14
HA 50
PLEN 071
14-07-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Leen Laenens
Wetsontwerp houdende instemming met het Verdrag
inzake de bescherming en het gebruik van grens-
overschrijdende waterlopen en internationale meren,
en met de bijlagen I, II, III en en IV, gedaan te Helsinki
op 17 maart 1992 (overgezonden door de Senaat)
(741/1 tot 3)
Projet de loi portant assentiment a` la Convention sur
la protection et l'utilisation des cours d'eau trans-
frontie`res et des lacs internationaux, et aux annexes
I, II, III et IV, faites a` Helsinki le 17 mars 1992 (transmis
par le Se´nat) (741 a` 3)
De algemene bespreking is geopend.
La discussion ge´ne´rale est ouverte.
De heer Dirk Van der Maelen, rapporteur : Ik verwijs
naar het schriftelijk verslag.
De voorzitter : De algemene bespreking is gesloten.
La discussion ge´ne´rale est close.
Wij vatten de bespreking van de artikelen aan. De door
de commissie aangenomen tekst geldt als basis voor de
bespreking. (Rgt 66,4)
Nous passons a` la discussion des articles. Le texte
adopte´ par la commission sert de base a` la discussion.
(Rgt 66,4) (741/3)
L'intitule´ F a e´te´ modifie´ par la commission en
projet de
loi portant assentiment a` la Convention sur la protection
et l'utilisation des cours d'eau transfrontie`res et des lacs
internationaux, et aux annexes I, II, III et IV, faites a`
Helsinki le 17 mars 1992
.
Het wetsontwerp telt 2 artikelen.
Le projet de loi compte 2 articles.
Er werden geen amendementen ingediend.
Aucun amendement n'a e´te´ de´pose´.
De artikelen 1 en 2 worden artikel per artikel aangeno-
men.
Les articles 1 et 2 sont adopte´s article par article.
De bespreking van de artikelen is gesloten. De stemming
over het geheel zal later plaatsvinden.
La discussion des articles est close. Le vote sur l'ensem-
ble aura lieu ulte´rieurement.
Voorstel van resolutie van de heer Geert Versnick c.s.
inzake de Belgische diamantsector (796/1 tot 6)
Proposition de re´solution de M. Geert Versnick et
consorts relative au secteur belge du diamant
(796/1 a` 6)
De door de commissie aangenomen tekst geldt als basis
voor de bespreking. (Rgt 66,4)
Le texte adopte´ par la commission sert de base a` la
discussion. (Rgt 66,4) (796/6)
De bespreking is geopend.
La discussion est ouverte.
M. Jacques Lefevre, rapporteur : Monsieur le pre´sident,
apre`s certains remous dans les me´dias, apre`s les accu-
sations formule´es par le secre´taire d'Etat britannique aux
Affaires africaines, apre`s certaines accusations avan-
ce´es par des ONG, apre`s que le gouvernement ait
constitue´, en septembre 1999, une task force spe´ciale-
ment charge´e de suivre les embargos de´cre´te´s contre
certains pays d'Afrique, et en particulier l'UNITAH, notre
commission est invite´e, le 4 juillet dernier, par le conseil
supe´rieur du diamant a` Anvers.
Le texte de notre proposition de re´solution tient compte
d'une se´rie d'informations collecte´es a` Anvers, mais
aussi de contacts que certains des commissaires ont
avec des ONG.
Le 6 juillet dernier, une proposition de re´solution a donc
e´te´ de´pose´e par M. Geert Versnick, Mme Leen Laenens,
MM. Marc Van Peel, Fred Erdman, Jean-Jacques Viseur
et Jose´ Canon. Notre commission s'est re´unie ce 13
juillet et a` la demande de M. Van Peel, ce sujet a e´te´
aborde´ en priorite´.
Quinze amendements ont e´te´ introduits. Certains ont e´te´
retire´s, tous les autres ont e´te´ accepte´s a` l'unanimite´ -
pour certains avec une petite correction -, a` l'exception
d'un seul qui concerne la dernie`re partie du point 2.
L'ensemble de la proposition de re´solution a e´te´ vote´ a`
l'unanimite´. Nous avons tenu compte d'un e´quilibre entre
la de´fense des inte´re^ts e´conomiques du secteur qui,
faut-il le rappeler, repre´sente 7% des exportations belges
et occupe directement 12 000 personnes et indirecte-
ment 30 000 personnes en Belgique, et la de´fense des
ide´aux humanitaires chers a` notre pays.
Notre demande au gouvernement est de trois ordres.
Premie`rement, associer de manie`re structure´e le conseil
supe´rieur du diamant et des ONG a` la task force.
Deuxie`mement, oeuvrer a` l'organisation au niveau inter-
national d'une collaboration structurelle pousse´e avec les
pays ou` le commerce du diamant pose proble`me - nous
pensons notamment a` l'Angola et la Sierra Leone.
Troisie`mement, intervenir aupre`s de l'Organisation des
Nations unies avec trois demandes :
1. qu'elle prenne une initiative en vue de renforcer le
contro^le sur la certification d'origine des diamants par un
monitoring international;
2. qu'elle prenne une initiative pour harmoniser les
re´glementations des diffe´rents Etats afin d'e´viter les
de´tournements a` l'importation;
HA 50
PLEN 071
15
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Jacques Lefevre
3. qu'elle veille a` ce que le groupe d'experts charge´ du
rapport Fowler ne compte pas d'experts originaires de
pays qui sont directement inte´resse´s par le commerce du
diamant.
Le pre´sident : Ceci est donc le rapport oral, conforme´-
ment a` la de´cision de la commission.
De heer Geert Versnick (VLD) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, collega's, aan het voortreffelijke
rapport van de heer Lefevre kunt u merken dat het
parlement en de diensten van het parlement zeer vlug
kunnen werken als het nodig is. Ik ben ze daarvoor
dankbaar. Hier is het inderdaad nodig, want er vindt al in
de loop van volgende week in Antwerpen een internatio-
naal forum plaats over de diamantsector. In de commis-
sie is deze resolutie unaniem goedgekeurd en ik hoop
dat dat ook deze namiddag gebeurt in deze Kamer.
De unanimiteit was in deze volgens mij terecht omdat het
hier om een evenwichtige resolutie gaat, waarbij reke-
ning wordt gehouden met twee aspecten. Enerzijds laat
de hele problematiek van de conflictdiamant deze Kamer
helemaal niet onberoerd. Conflicten worden gefinancierd
met diamanten en wij drukken de wens uit dat er scherp-
ere controles worden uitgevoerd en dat de Belgische
wetgeving terzake alert blijft. Ook op internationaal vlak
moeten er inspanningen worden gedaan om de wetge-
vingen op elkaar af te stemmen. Alleen zo kunnen die
conflictdiamanten hun doel niet meer bereiken, met
name het onderhouden en financieren van conflicten.
Anderzijds zijn we bij de opstelling en de goedkeuring
van de resolutie ook niet blind geweest voor andere
elementen, bijvoorbeeld het economische belang van
Antwerpen en de afgunst die een aantal andere landen
koesteren over dat economische belang. We moeten
daar niet nai¨ef over zijn : de positie van Antwerpen als
diamantstad wordt - net zoals de positie van Belgie¨ als
diamantland - ook begeerd door andere landen. Terzake
worden in de resolutie man en paard genoemd. Het is
dus een heel evenwichtige resolutie en ik hoop dat ze
deze namiddag dan ook kamerbreed zal worden goed-
gekeurd.
De heer Marc Van Peel (CVP) : Mijnheer de voorzitter, ik
wil de heer Versnick, de voorzitter van de commissie,
bedanken omdat hij het initiatief heeft genomen om een
bezoek te brengen aan de Hoge Raad voor de Diamant.
Deze resolutie bewijst dat het een uitstekend initiatief
was, omdat we op die manier tot een evenwichtige
benadering van de problematiek zijn gekomen.
Op het ogenblik dat oprechte humanitaire bekommerin-
gen dreigen te worden verstoord door overwegingen van
puur economische concurrentie, dreigt het debat heel
onzuiver te worden en een hypotheek te leggen op die
humanitaire bekommering. De resolutie heeft het grote
voordeel dat het de twee invalshoeken op een duidelijke
manier behandelt. Tegelijk geeft de Kamer van volksver-
tegenwoordigers hiermee een duidelijk signaal aan de
internationale gemeenschap, dat we het misbruik van
conflictdiamanten voor de betaling van wapens absoluut
afwijzen. Dat betekent dat er internationaal een veel
sluitender controlesysteem moet komen. Verder zeggen
we in deze resolutie ook duidelijk dat we niet kunnen
accepteren dat de inspanningen van een aantal landen
om tot zo'n regeling te komen zouden worden ingegeven
door puur economische, concurrentie¨le overwegingen.
Er is namelijk veel reden om zoiets te veronderstellen.
Daarom denk ik dat dit een goede resolutie is, die zowel
de humanitaire bezorgdheden als de economische
bezorgdheden die ten grondslag lagen aan deze bespre-
king op een goede manier tot uiting brengt.
De heer Ferdy Willems (VU&ID) : Mijnheer de voorzitter,
ik heb in deze materie een aantal mensen uit het
Antwerpse geraadpleegd, want ik moet eerlijkheidshalve
bekennen dat de diamantsector mij niet zo bekend is.
Deze resolutie was heel dringend. Ze is ingediend zonder
dat wij ze mee hebben ondertekend maar, nogmaals, wij
steunen dit van harte, zeker in het licht van de
wapenhandelproblematiek. Ik heb gisteren nog gevraagd
of we de resolutie mee konden ondertekenen maar dat
kan om technische redenen niet. Onze steun zal er
echter niet minder groot om zijn.
Mevrouw Leen Laenens (AGALEV-ECOLO) : Mijnheer
de voorzitter, mijnheer de minister, ik wil u niet verhelen
dat er in de commissie een lange zij het goede discussie
gevoerd werd. Het ging daarbij precies om wat de heer
Van Peel aanhaalt, namelijk dat humanitaire bekomme-
ringen niet mogen worden verward met economische.
Een van de redenen waarom de task force terecht werd
opgericht is het feit dat we onmogelijk het belang kunnen
onderschatten van de conflict diamonds als een van de
belangrijke financieringsbronnen van de conflicten in de
diamantstreek. Mijnheer de voorzitter, ik wil dan ook
opnieuw het amendement indienen dat ik gisteren had
ingetrokken.
De voorzitter : U dient een amendement in ? Ik heb hier
niets.
Mevrouw Leen Laenens (AGALEV-ECOLO) : Ik ben
ermee bezig.
De voorzitter : Is het op komst ? Dit had beter wat
vroeger kunnen gebeuren.
Mevrouw Leen Laenens (AGALEV-ECOLO) : Het amen-
dement had betrekking op het feit dat het in de conside-
ratie bij punt I gaat over de uitlatingen en de beschuldi-
gingen van de heer Peter Hain aan het adres van de
Belgische diamantsector, waarvan is komen vast te staan
16
HA 50
PLEN 071
14-07-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Leen Laenens
dat ze niet gestaafd zijn door bewijzen. Wij hebben daar
iets te vlug de conclusie aan verbonden dat het derhalve
passend zou zijn dat het betrokken regeringslid zich zou
verontschuldigen. Ik dien nu een amendement in om die
laatste zin te schrappen uit de resolutie.
M. Jacques Lefevre (PSC) : Monsieur le pre´sident, je
voudrais simplement faire remarquer qu'en tant que
francophone, je voterai volontiers cette re´solution qui ne
concerne pourtant qu'une partie de notre pays. En tant
que Belges, nous devons e^tre solidaires dans ce genre
de de´bat car nous sommes quelque peu agresse´s par
certains pays limitrophes sur le sujet. Si une situation
analogue se produisait en Wallonie, je souhaiterais que
nous ayons la me^me solidarite´.
M. Louis Michel, ministre : Monsieur le pre´sident, je
voudrais e´mettre deux conside´rations. Je suis e´videm-
ment favorable a` la proposition de re´solution.
Je voudrais soutenir l'intervention de Mme Laenens, en
tout cas en partie. Par exemple, lorsqu'on dit, au point
g) :
conside´rant que les de´clarations et accusations
formule´es par M. Peter Hain, secre´taire d'Etat britanni-
que aux Affaires africaines, a` l'adresse du secteur belge
du diamant et de quelques diamantaires anversois nom-
me´ment cite´s se sont ave´re´es non fonde´es
, j'estime que
la phrase devrait se terminer la`. La suite est plus ge^-
nante :
et qu'il conviendrait de`s lors que le membre du
gouvernement concerne´ pre´sente ses excuses
.
Mevrouw Leen Laenens (AGALEV-ECOLO) : Mijnheer
de voorzitter, voor alle duidelijkheid wil ik even het
amendement voorlezen :
In punt I schrappen dat het
derhalve passend zou zijn dat het betrokken regeringslid
zich zou verontschuldigen
.
De voorzitter : Ik had ook al eens een tekentje gemaakt
daaromtrent.
De heer Marc Van Peel (CVP) : Mijnheer de voorzitter, ik
wil u er alleen opmerkzaam op maken dat dit amende-
ment gisteren in de commissie werd ingediend. Daarop is
een debat gevolgd en werd tot de stemming overgegaan.
Mevrouw Laenens, ik meen dat u zich bij de stemming
hebt onthouden en dat u hebt aangekondigd dat u het
amendement opnieuw zou indienen. Toen werd er ge-
zegd dat dit met het oog op de zwaarte van de beschul-
digingen niet correct was en dat een verontschuldiging
passend was. Ik begrijp echter dat dit misschien een
soort overkill ten overstaan van de Britse regering zou
kunnen betekenen. Ik vermoed dat dit de bezorgdheid is
van de minister van Buitenlandse Zaken.
Minister Louis Michel : Ik vind dat dit diplomatiek moei-
lijk is. Ik heb reeds met de betrokken minister over dit
probleem gesproken op een vergadering van de Veilig-
heidsraad in New York. Hij heeft toen publiekelijk toege-
geven dat hij fout zat. Ik zie dan ook niet in waarom ik
hem zou moeten vragen om zijn excuses aan te bieden.
Hij heeft dat immers al gedaan. Hij heeft zijn woorden
ingetrokken. Wij hebben een polemiek gehad over dit
probleem. Ik zie hem maandag en ik zal dan met hem
over deze resolutie praten. Dat kan ik beloven.
De voorzitter : Mijnheer de minister, als de Kamer deze
tekst zou goedkeuren, vraagt ze om de resolutie ook naar
de Verenigde Naties en de Britse en Canadese regerin-
gen te sturen. Het gebeurt niet elke dag dat wij vragen
om een resolutie niet alleen naar onze regering maar ook
naar andere te sturen.
De heer Marc Van Peel (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
de verklaring van de minister is belangrijk. Het is belang-
rijk dat u de heer Hayne, wanneer u hem ontmoet, op
deze resolutie kunt wijzen. Het is belangrijk dat de
resolutie met een zo grote mogelijke meerderheid in deze
Kamer wordt goedgekeurd. Ik zal mij derhalve bij het
amendement aansluiten.
De heer Geert Versnick (VLD) : Het amendement van
mevrouw Laenens dat gisteren voorlag, stelde de volle-
dige schrapping van de considerans voor. Het debat ging
voornamelijk over het al dan niet schrappen ervan. Indien
wij meer tijd zouden hebben gehad, dan hadden wij
verfijnder te werk kunnen gaan en alleen de moeilijkere
elementen van de considerans kunnen hebben weglaten.
Ik steun in ieder geval het amendement van mevrouw
Laenens, zeker na de verklaring van de minister die zegt
dat hij het met de heer Peter Hayne zal bespreken.
Bovendien was het mij onbekend dat de heer Hayne
intussen publiekelijk heeft toegegeven dat hij op het
verkeerde spoor zat. Daarvan was ik niet op de hoogte.
De voorzitter : Ik zal eerst de tekst van het amendement
voorlezen. Ik moet deze tekst nog laten vertalen. Het
amendement van mevrouw Laenens strekt er dus toe in
considerans I van de voorliggende resolutie de laatste
zin :
Het zou derhalve passend zijn dat het betrokken
regeringslid zich zou verontschuldigen
te schrappen.
Mevrouw Leen Laenens (AGALEV-ECOLO) : Ik herhaal
wat ik gisteren reeds heb gezegd. De voorzitter heeft mij
verzekerd dat de minister ons het antwoord kon laten
geworden waaruit blijkt dat wat in het eerste deel van het
punt I staat inzake de beschuldigingen niet door bewijzen
zou zijn gestaafd. Ik vond de feiten zwaarwichtig genoeg
om de considerans te veranderen omdat ik van het
tegendeel niet op de hoogte was. Daarvan is nu verze-
kerd dat de minister ons dat kan aantonen.
De voorzitter : Ik zal dit amendement laten vertalen. Ik
moet de procedure volgen. U hebt nog de tijd tot het
einde van de bespreking om een amendement bij deze
resolutie in te dienen. Ik zal dit laten ronddelen. Ik voel
wel een consensus. Wij zullen dit amendement deze
namiddag ter stemming voorleggen.
HA 50
PLEN 071
17
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
voorzitter
De voorzitter : De bespreking is gesloten.
La discussion est close.
Ingediend amendement :
nr. 16 van mevrouw Leen Laenens (796/7)
Amendement de´pose´ :
n° 16 de Mme Leen Laenens (796/7)
De stemming over het amendement wordt aangehouden.
Le vote sur l'amendement est re´serve´.
De stemming over het aangehouden amendement en
over het voorstel van resolutie zal later plaatsvinden.
Le vote sur l'amendement re´serve´ et sur la proposition de
re´solution aura lieu ulte´rieurement.
Resolutie ingediend tot besluit van het debat in de
commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen over
de beleidsnota van de staatssecretaris voor Ontwik-
kelingssamenwerking
Re´solution de´pose´e en conclusion du de´bat en com-
mission des Relations exte´rieures sur la note de
politique du secre´taire d'Etat a` la Coope´ration au
de´veloppement
De door de commissie aangenomen tekst geldt als basis
voor de bespreking. (Rgt 66,4)
Le texte adopte´ par la commission sert de base a` la
discussion. (Rgt 66,4) (812/1)
De bespreking is geopend.
La discussion est ouverte.
De heer Ferdy Willems, rapporteur : Mijnheer de voor-
zitter, wij hebben deze resolutie gisteren uitvoerig be-
sproken. Er werd trouwens een consensus bereikt over
het geheel.
Ik zal daar onmiddellijk mijn eigen standpunt aan toevoe-
gen. Mijn fractie zal deze resolutie voluit steunen omdat
onze amendementen werden aanvaard.
De voorzitter : Ik heb een klein probleempje. Er is geen
verslag.
De heer Ferdy Willems (VU&ID) : Ik heb er ook geen.
De voorzitter : Mijnheer de staatssecretaris, ik vermoed
dat in de commissie werd beslist een mondeling verslag
te brengen.
De heer Ferdy Willems (VU&ID) : Ik breng een monde-
ling overzicht van wat er gisteren in de commissie werd
besproken.
De voorzitter : Ik geloof u maar ik heb geen verslag. Ik
zou dan ook willen vragen dat de rapporteurs een ietsje
uitgebreider relaas brengen van de werkzaamheden in
de commissie.
De heer Ferdy Willems (VU&ID) : In de commissie
werden een hele reeks amendementen ingediend.
Amendement nr. 4 werd aangevuld met een aantal
belangrijke dingen. In amendement nr. 5 wordt vastge-
steld dat er een zeer grote openheid bestaat inzake dit
dossier. Amendement nr. 6 luidt dat de staatssecretaris
wordt gevraagd de werking van de interdepartementale
werkgroep voor ontwikkelingssamenwerking te verge-
makkelijken door de structuren ervan duidelijk af te
bakenen. In amendement nr. 10 van mijnheer Lefevre - ik
heb trouwens een gelijkaardig amendement ingediend -
wordt nog eens extra aandacht gevraagd voor de 0,7%-
norm. Naar aanleiding van amendement nr. 12 werd een
vrij uitvoerige discussie gevoerd over de stelling dat ook
economische elementen moeten meespelen bij het be-
palen van een ontwikkelingsbeleid. Amendement nr. 13
werd ook uitvoerig besproken en handelt over vredesbe-
vordering en conflictpreventie. Amendement nr. 16 van
de heer Van der Maelen heeft betrekking op de interna-
tionale arbeidsovereenkomst. De indiener stelde voor
deze overeenkomst in beide richtingen te doen respec-
teren. Amendement nr. 17 van de heer Clerfayt handelt
over de vraag of wij bij het bepalen van ontwikkelingssa-
menwerking ons eigen consumptie- en productiemodel in
vraag moeten stellen. Dit amendement werd ook aan-
vaard. In amendement nr. 19 wordt aandacht gevraagd
voor duurzame ontwikkeling. Via mijn amendement nr. 22
dring ik erop aan bij ontwikkelingssamenwerking ook oog
te hebben voor de samenwerking met de gewesten,
gemeenschappen en de lokale besturen.
Mijnheer de voorzitter, volgens mij heb ik op deze manier
een heel lange discussie in enkele minuten samengevat.
De voorzitter : Mijnheer Willems, u begrijpt dat ik voor de
Kamer moet eisen dat er een ruimer verslag wordt
gebracht van de werkzaamheden.
De heer Ferdy Willems (VU&ID) : Het was gisteren vrij
laat in de avond. Normaal gezien bezorgen de diensten
van de Kamer ons een tekst. Zij hebben daarvoor echter
geen tijd gehad. Volgens mij is dit op deze manier
ondervangen.
De voorzitter : U hebt dit uitstekend gedaan.
Ik ontvang zopas van collega's Van Peel en Lefevre een
amendement op deze resolutie. Beide collega's vragen
het punt 7 te schrappen. Ik lees u punt 7 voor :
De wet
van 25 mei 1999 wordt gee¨valueerd en daaraan zou
zonodig de eventueel noodzakelijk gebleken wijzigingen
worden aangebracht.
De heer Ferdy Willems (VU&ID) : Mijnheer de voorzitter,
in verband met het verslag wens ik nog te zeggen dat
rond dit gegeven een consensus werd bereikt.
18
HA 50
PLEN 071
14-07-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Mevrouw Leen Laenens (AGALEV-ECOLO) : Mijnheer
de staatssecretaris, ik denk dat deze resolutie een uiting
is, zoals aangetoond door de rapporteur, van de grote
consensus over het belang van het beleid zoals voorge-
steld in de beleidsnota van de staatssecretaris voor
Ontwikkelingssamenwerking. Ik bedoel het belang van
dit beleidsdomein voor de vooruitgang op internationaal
vlak op alle mogelijke terreinen. Ik wil daarbij drie dingen
aanhalen. Zeer duidelijk is aangetoond wat de essentie¨le
kernpunten zijn. Deze beleidsnota geeft, zoals door de
staatssecretaris vermeld, blijk van openheid. Als parle-
ment vragen wij om deze intentieverklaringen te vertalen
in strategische, sectorale en geografische nota's, zodat
wij het beleid op het terrein van dichtbij kunnen volgen.
Daartoe zijn een aantal essentie¨le instrumenten nodig en
belangrijk daarbij zijn de hervormingen van DGIS en
BTC, de instrumenten waarmee het beleid zal moeten
worden uitgevoerd. Ook niet onbelangrijk is de rol van de
interdepartementale werkgroep voor Ontwikkelingssa-
menwerking. Die speelt daarin een essentie¨le rol want
het uitvoeren van de internationale samenwerking kan
onmogelijk alleen gebeuren door de staatssecretaris en
de diensten die daarvoor werken.
De heer Ferdy Willems (VU&ID) : Ik heb nog een
aanvulling bij het verslag. Er was niet alleen een grote
consensus, er was gisterenavond eenparigheid omtrent
het voorstel van resolutie.
De voorzitter : De resolutie werd dus met eenparigheid
van stemmen aangenomen. Door de aanwezigen uiter-
aard, de afwezigen hebben ongelijk.
De heer Ferdy Willems (VU&ID) : Ik wil ook nog verwij-
zen naar het uitgebreide schriftelijke verslag dat reeds
bestaat van de vorige bespreking. Gisterenavond heb ik
de bespreking mondeling samengevat. Er bestaat dus
ook een uitvoerig verslag terzake, maar dat heb ik niet ter
sprake gebracht.
De heer Dirk Van der Maelen (SP) : Mijnheer de voor-
zitter, collega's, ik bevestig de woorden van de heer
Willems inzake de grote consensus. Het was echter heel
laat, sommige collega's waren verontschuldigd en be-
paalde fracties waren niet aanwezig. Ik moet bekennen
dat ik mij vergist heb - dat is het gevaar van heel laat te
werken. Als ik punt 7 bekijk, stel ik vast dat het gaat over
de wet van 25 mei 1999. Ik wist niet dat dit over de
kaderwet ging. Ik dacht dat dit op een andere wet sloeg,
namelijk de wet op de BTC die naar mijn mening wel in
het oog moet worden gehouden. Wat de kaderwet be-
treft, die is er gekomen op aanbeveling van de parlemen-
taire opvolgingscommissie die van oordeel was dat er
behoefte was aan continui¨teit in ons beleid van interna-
tionale samenwerking. Ik vind inderdaad dat de collega's
van PSC en CVP gelijk hebben. Wij kunnen het niet
maken om een wet, die qua inhoud gedurende anderhalf
jaar werd besproken in de parlementaire opvolgings-
commissie, waarbij meer bepaald werd gediscussieerd
over de richting die wij terzake wensten te volgen en die
nadien met een grote consensus werd goedgekeurd, al
een jaar na de goedkeuring te evalueren. Dat zou nogal
raar overkomen. Ik sluit mij dus aan bij het amendement
van de collega's van CVP en PSC. Ik herhaal dat ik dacht
dat het over een andere wet ging dan de kaderwet.
De heer Marc Van Peel (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
mijn toelichting volgt dezelfde redenering als die van de
heer Van de Maelen. Het is niet wijs nu al te zeggen dat
die wet vlug moet worden herzien. Zo staat het er niet,
maar dit zou het debat volgend jaar beheersen en dat
zou niet wijs zijn. Ik heb dezelfde motivatie en daarom
heb ik het amendement ingetrokken.
De voorzitter : Het is ook goed dat de regering haar
standpunt geeft. Dat heeft ze trouwens eerder ook ge-
daan bij het amendement van mevrouw Laenens.
Staatssecretaris Eddy Boutmans : Mijnheer de voorzit-
ter, ik vind dat de discussie in de commissie verlopen is
in een opbouwende geest. Gelet op de geest van de tekst
van de resolutie en gelet op het feit dat zij eenparig is
goedgekeurd, kan ik alleen maar tevreden zijn.
Ik dank de commissie, en straks waarschijnlijk ook de
Kamer in haar geheel, voor deze beoordeling van de
beleidsnota. Ik betwist uiteraard niet dat er nog veel werk
is met de praktische uitvoering. Wij zullen uiteraard ons
best doen bij het opstellen van de strategische nota's en
de verdere uitwerking.
Thans wil ik terugkomen op wat ik gisteren heb gezegd in
de kamercommissie. Ik heb in de kamercommissie uit-
voerig gerapporteerd over de feitelijke omzetting van
onder meer de administratieve hervorming van de instal-
latie van de BTC op het terrein. Men heeft zowel de
directeur van de BTC, als de evaluator, als de secretaris-
generaal daarover gehoord, en men zal nog voortgaan
met die hoorzittingen. Het is een zaak die zeer veel
energie opslorpt en die niet altijd kan rekenen op veel
meeval. Zo denk ik aan de onmogelijkheid om voldoende
attache´s aan te werven, zodat daarvoor weer een tweede
ronde moet worden gehouden. Men kan ook discussie¨-
ren over sommige technische aspecten. Kortom, het
neemt veel tijd en energie in beslag.
Zoals ik reeds heb gezegd, denk ik dat we vroeg of laat
een totale evaluatie van deze hervorming zullen moeten
maken en haar op enkele punten zullen moeten bijsturen.
Aanvankelijk stond in het verslag dat ik zou hebben
gezegd dat de wet van 25 mei 1999 moet worden
gee¨valueerd. Ik bedoelde wel degelijk dat de hervorming
in haar geheel te gelegener tijd, volgens mij over een jaar
of twee, moet worden gee¨valueerd.
Indien het parlement zou wensen dat we een specifieke
evaluatie van die wet maken, zal ik mij daartegen niet
verzetten. Wellicht speelde het bij de formulering een rol
HA 50
PLEN 071
19
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
voorzitter
dat in het verslag werd opgenomen dat ik zou hebben
gezegd dat de wet moet worden gee¨valueerd. Dat is
echter een onnauwkeurig citaat, of misschien heb ik mij
onnauwkeurig uitgedrukt.
Ik sta er niet absoluut op dat deze wet uit het geheel zou
worden gehaald om haar op korte termijn te onderwerpen
aan een evaluatie. Indien het parlement daarvoor geen
reden ziet, heb ik zeker geen bezwaar tegen het amen-
dement.
De voorzitter : Ik begrijp dus dat u geen bezwaar hebt
tegen het amendement.
Staatssecretaris Eddy Boutmans : Inderdaad, maar ik
heb er respect voor indien het parlement zelf beslist een
evaluatie te maken. Daartegen verzet ik mij ook niet. Ik
heb echter geen bezwaar tegen het amendement.
De voorzitter : Ik stel dus vast dat het amendement
wordt gedragen door verscheidene collega's uit verschei-
dene fracties en dat de regering er geen bezwaar tegen
heeft. Ik zal het natuurlijk ter stemming voorleggen, zoals
het hoort.
De bespreking is gesloten.
La discussion est close. Ingediend amendement :
nr. 19 van de heren Jacques Lefevre en Marc Van Peel
(812/2)
Amendement de´pose´ : n° 19 de MM. Jacques Lefevre et
Marc Van Peel (812/2)
De stemming over het amendement wordt aangehouden.
Le vote sur l'amendement est re´serve´.
De stemming over het aangehouden amendement en het
geheel van de resolutie zal later plaatsvinden.
Le vote sur l'amendement re´serve´ ainsi que sur l'ensem-
ble de la re´solution aura lieu ulte´rieurement.
De heer Marc Van Peel (CVP) : Mijnheer de voorzitter, ik
denk dat de tekst van punt 9 slecht is vertaald. In het
Frans klopt de tekst, in het Nederlands niet. Er staat-
:
...dat zulks niet ten koste gaat van de motivering.
Het
gaat om de motivering van de personeelsleden.
De voorzitter : De verbeterde tekst luidt als volgt :
...dat
zulks niet ten koste gaat van de motivering van de
personeelsleden en dat de knowhow waarover ze be-
schikken daarbij niet verloren gaat.
Collega's, gisteren las ik ergens
uit den boze
. In het
Frans is dat vertaald als
pervers
. Ik moet zeggen dat de
voorzitter, die de teksten met aandacht leest, met een
oog op de Franstalige en met een ander oog op de
Nederlandstalige tekst, soms op plezante be^tisiers valt.
De heer Gerolf Annemans (Vlaams Blok) : U bent
ongeveer de laatste die dat nog doet, mijnheer de
voorzitter.
De voorzitter : Er moet iemand de laatste zijn, mijnheer
Annemans.
Regeling van de werkzaamheden
Ordre des travaux
Collega's, in het debat dat wij gisteren hebben gevoerd
over het wetsontwerp inzake de organisatie van de
financie¨le markten was er een onzekerheid. Enerzijds
meen ik te hebben gehoord dat minister Reynders in het
commissieverslag en in de plenaire vergadering duidelijk
heeft gezegd dat er geen openbare participaties in de
Beurs van Brussel zijn. Anderzijds heeft collega Borginon
mij meegedeeld dat hij, net als zijn collega's - effectieve
en plaatsvervangende leden - van de commissie voor de
Infrastructuur, van minister Daems een lange lijst had
ontvangen waarop onder meer een participatie van en-
kele honderden miljoenen van de openbare sector in de
beurs voorkwam. Er werd mij gevraagd dit punt op te
helderen. Ik heb gedaan wat mogelijk was. Ik heb van de
kabinetschef van de heer Daems een mededeling ont-
vangen die luidt als volgt :
De lijst van participaties van
de overheid die als bijlage is gehecht aan het jaarverslag
juli 1999-juli 2000 van de minister van Telecommunicatie,
Overheidsbedrijven en Participaties bevat de laatste pu-
bliek beschikbare cijfers. Zij zijn afkomstig van de The-
saurie en dateren van 1998. Door de vorige regering is
een herschikking doorgevoerd die tot gevolg heeft gehad
dat de overheid geen participatie heeft in de Beurs van
Brussel. De Beurs is als zodanig in de lijst opgenomen
als overheidsbedrijf in de brede zin aangezien het een
NV van publiek recht is onder toezicht van de minister
van Financie¨n. Het betreft hier geen participatie in de
financie¨le, maar louter in de administratiefrechtelijke zin
van het woord
.
De heer Alfons Borginon (VU&ID) : Ik neem akte van
het antwoord van de minister. In die zin heeft het geen
effect op de bespreking van Euronext omdat er blijkbaar,
zoals de minister van Financie¨n heeft gezegd, geen
participatie is. Intussen heb ik wel een mondelinge vraag
ingediend die ik vanmiddag aan minister Daems wil
stellen om opheldering te krijgen over de concrete gang
van zaken daaromtrent.
De voorzitter : Ik denk dat u antwoord hebt gekregen. Ik
zal u de tekst onmiddellijk overhandigen. U wilt uw vraag
alsnog stellen ?
20
HA 50
PLEN 071
14-07-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
De heer Alfons Borginon (VU&ID) : Ik handhaaf mijn
vraag.
De voorzitter : Dat is uw recht.
De heer Jef Tavernier (AGALEV-ECOLO) : Mijnheer de
voorzitter, dit voorval illustreert dat de lijst die de heer
Daems heeft gegeven - die een belangrijke lijst is - toch
wat uitleg verdient. Aangezien dit probleem bij toeval is
ontdekt, vrees ik dat de lijst nog hiaten en interpretaties
bevat. In het kader van een correcte informatie aan het
parlement meen ik dat men minstens in de commissie
voor de Infrastructuur aan de heer Daems wat meer
uitleg zal moeten vragen. Zo niet werken wij met een
instrument dat eigenlijk niet volledig correct is.
De voorzitter : Het is niet aan mij om aan de leden
instructies te geven. Mijnheer Borginon, ik kan misschien
suggereren om uw vraag enigszins uit te breiden en
zoals de heer Tavernier aangeeft, te vragen naar de
precieze inhoud van de lijst.
Immers, wat dit specifieke punt betreft zou het vervelend
zijn u te moeten verwijzen naar een reeds eerder ver-
strekt antwoord op dezelfde vraag.
De heer Alfons Borginon (VU&ID) : Mijnheer de voor-
zitter, ik diende die vraag in, precies om bijkomende
informatie te krijgen over de andere posten. Zij had dus
niet alleen betrekking op de kwestie van de effectenbeurs
van Brussel.
De voorzitter : Dan kan ik ermee akkoord gaan. Anders
zou ik die vraag moeten weigeren omwille van het feit dat
zij reeds werd gesteld en dat zou vervelend zijn.
Collega's, ik meen dat de agenda van deze voormiddag,
die u per fax ontving, is afgehandeld.
Vermoedelijk, en in overleg met alle leden, zullen onze
werkzaamheden eindigen in de late namiddag.
Je suppose que nous voterons a` partir de 15.30 heures
et nos travaux se terminerons vraisemblablement vers
17.30 heures au plus tard.
De vergadering is gesloten.
La se´ance est leve´e.
- De vergadering wordt gesloten om 11.15 uur. Volgende
plenaire vergadering vrijdag 14 juli 2000 om 14.15 uur.
- La se´ance est leve´e a` 11.15 heures. Prochaine se´ance
ple´nie`re vendredi 14 juillet 2000 a` 14.15 heures.
HA 50
PLEN 071
21
14-07-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000