K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
BV 50
PLEN 053
BV 50
PLEN 053
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
Beknopt Verslag
VAN DE PLENAIRE VERGADERING
VAN
03 - 05 - 2000
namiddag
2
BV 50
PLEN 053 03.05.2000
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
AGALEV-ECOLO
:
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP
:
Christelijke Volkspartij
FN
:
Front National
PRL FDF MCC
:
Parti Réformateur libéral - Front démocratique francophone-Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS
:
Parti socialiste
PSC
:
Parti social-chrétien
SP
:
Socialistische Partij
VLAAMS BLOK
:
Vlaams Blok
VLD
:
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID
:
Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000
: Parlementair document van de 50e zittingsperiode +
DOC 50 0000/000
: Document parlementaire de la 50e
het nummer en het volgnummer
législature, suivi du n° et du n° consécutif
QRVA
: Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
: Questions et Réponses écrites
HA
: Handelingen (Integraal Verslag)
HA
: Annales (Compte Rendu Intégral)
BV
: Beknopt Verslag
CRA
: Compte Rendu Analytique
PLEN
: Plenum
PLEN
: Séance plénière
COM
: Commissievergadering
COM
: Réunion de commission
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Bestellingen :
Commandes :
Tel. : 02/549 81 60
Tél. : 02/549 81 60
Fax : 02/549 82 74
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
www.laChambre.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
e-mail : aff.generales@laChambre.be
BV 50
PLEN 053 03.05.2000
3
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
MEDEDELINGEN
5
TIENDE WERELDDAG VAN DE PERSVRIJHEID
5
WETSONTWERP EN WETSVOORSTELLEN
5
Fiscale en financiële bepalingen (nrs 410/1 en 2)
Algemene bespreking
Sprekers : Jef Tavernier, rapporteur
5
Artikelsgewijze bespreking
6
Echtsscheidingsbemiddeling (nrs 67/1 tot 12)
Algemene bespreking
Sprekers : Jo Vandeurzen, Thierry Giet, Geert Bourgeois, rapporteur, Jean-Jacques Viseur, Guy
Hove, Charles Michel, Bert Schoofs, Fred Erdman
6
Artikelsgewijze bespreking
9
Opheffing van artikel 150 van het Wetboek van strafvordering (nrs 41/1en 2)
Algemene bespreking
Sprekers : Hugo Coveliers, rapporteur en Geert Bourgeois
9
VOORSTEL VAN RESOLUTIE
Doodstraf tegen de PKK-leider Öcalan (nrs 21/1 tot 4)
10
Terugzending naar de commissie
10
HERZIENING VAN DE GRONDWET
Berechten voor leden van de gemeenschaps- en gewestregeringen (nr. 555/1)
10
INHOUD
4
BV 50
PLEN 053 03.05.2000
BIJLAGE
KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
Commissies en Adviescomités
11
Interpellatieverzoeken
11
SENAAT
Overgezonden wetsontwerpen met het oog op de koninklijke bekrachtiging
12
Overgezonden wetsontwerpen
12
Geëvoceerd wetsontwerp
13
REGERING
Wijzigingen
13
Overzending van een koninklijk besluit
13
Ingediend verslag
ARBITRAGEHOF
Beslissingen tot verwijzing
13
REKENHOF
HCI-conferentie F-16
13
EUROPEES PARLEMENT
Resoluties
14
NATIONALE ARBEIDSRAAD
Adviezen
14
FEDERALE RAAD VOOR DUURZAME ONTWIKKELING
Advies
14
VLAAMSE BEROEPSVERENIGING TANDARTSEN
Standpunt
14
FEDERAAL PLANBUREAU
Verslag
15
NATIONAAL INSTITUUT VOOR DE STATISTIEK
Publicatie
15
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
BV 50
PLEN 053 03.05.2000
5
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
MEDEDELINGEN
De voorzitter : Verscheidene mededelingen moeten aan
de Kamer worden gedaan. Zij worden als bijlage in het
Beknopt Verslag opgenomen.
TIENDE WERELDDAG VAN DE PERSVRIJHEID
De voorzitter : Ik maak er u op attent dat het vandaag 3
mei de tiende werelddag van de persvrijheid is. In onze
democratische samenleving speelt de pers een essen-
tiële rol in de bescherming van het individu en bij de
controle van de uitvoerende macht. De pers is een
onmisbare bondgenoot van het Parlement en van de
burger in het uitoefenen van hun controletaak. De taak
van de pers bestaat erin de burger op een correcte en
diepgaande wijze te informeren over de thema's die in
dit Parlement worden behandeld, hun maatschappelijke
weerslag juist in te schatten en onderliggende machts-
structuren en belangen van machtsgroepen bloot te leg-
gen en aan te klagen. Het is dan ook logisch dat de ver-
houding tussen journalisten en politici niet altijd rimpel-
loos verloopt, maar dit is juist een bewijs van het belang
en de onafhankelijkheid van de pers. De pers, die een
voor de democratie uiterst belangrijke rol vervult, kan
deze rol alleen waarmaken binnen een rechtsstaat waar
de persvrijheid, maar ook de rechten van de individuen
in al hun aspecten worden gerespecteerd. Ik wens van-
daag dan ook mijn waardering voor de pers te tonen en
mijn medeleven te betuigen met alle personen die bij het
uitoefenen van hun taak hun leven hebben verloren.
WETSONTWERP EN WETSVOORSTELLEN
F
ISCALE EN FINANCIËLE BEPALINGEN
De voorzitter : Aan de orde is de bespreking van het
wetsontwerp tot wijziging van de wet van 4 april 1995
houdende fiscale en financiële bepalingen, nrs 410/1
en 2.
De algemene bespreking is geopend.
De heer Jef Tavernier, rapporteur : Dit ontwerp wijzigt
de opdracht en de mogelijkheden van de Koninklijke
Munt van België. Voor schenkingen van munten en
medailles was er telkens een machtiging in de begroting
nodig. Dat is nu niet langer noodzakelijk.
De vragen en opmerkingen, onder andere van de heren
Borginon en Maingain, waren punctueel. Zo werd onder
meer verduidelijkt dat de euro als nationale munt wordt
beschouwd. Het Rekenhof maakte herhaaldelijk opmer-
kingen bij de jaarrekeningen van de Koninklijke Munt. De
subcommissie Rekenhof van de Kamer zal de jaarreke-
ningen 1996 tot 1999 aan een onderzoek onderwerpen.
PLENAIRE VERGADERING
WOENSDAG 03 MEI 2000
NAMIDDAG
VOORZITTER :
de heer Herman DE CROO
De vergadering wordt geopend om 14.16 uur.
6
BV 50
PLEN 053 03.05.2000
Het geheel van het ontwerp werd goedgekeurd met 9
stemmen voor en 1 onthouding.
De voorzitter : De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter : Wij gaan over tot de artikelsgewijze
bespreking.
Overeenkomstig artikel 66 (nr. 4) van het Reglement
wordt de door de commissie aangenomen tekst als
basis genomen voor de artikelsgewijze bespreking.
De artikelen worden zonder opmerkingen aangeno-
men.
De voorzitter : Wij zullen later over het ontwerp in zijn
geheel stemmen.
Ik wil de regering feliciteren omdat zij haar wetsontwer-
pen voortaan van een samenvatting en een aanpassing
van de basistekst aan het wetsontwerp vergezeld laat
gaan. Doe zo voort ! Vooral die samenvatting is een
grote verbetering.
E
CHTSCHEIDINGSBEMIDDELING
De voorzitter : Aan de orde is de bespreking van het
wetsvoorstel (de heren Jo Vandeurzen, Servais Verher-
straeten en Tony Van Parys) betreffende de echtschei-
dingsbemiddeling, nrs 67/1 tot 13.
De algemene bespreking is geopend.
De heer Jo Vandeurzen (CVP) : Ik dank al diegenen die
aan dit wetsvoorstel hebben meegewerkt. Ik dank ook
de ambtenaren van het secretariaat evenals de minister
van Justitie en zijn medewerkers. Het is een voorstel
geworden van alle leden van de commissie. Ik dank de
voorzitter van de commissie daarvoor. Het is een voor-
beeld van goede en open parlementaire discussie.
Dit voorstel is belangrijk omdat het aangeeft dat het Par-
lement gevoelig is voor de moeilijke situatie waarin de
Justitie zich soms bevindt. De invoeging van de bemid-
deling in het gerechtelijk wetboek is een belangrijke pro-
cedurele stap. De rechter kan de emotionele echtschei-
dingsproblematiek in een meer objectieve context plaat-
sen.
Er was veel discussie over de invoering als de regel in
ons procedurerecht. De commissie oordeelde dat eerst
het statuut van de bemiddelaar diende te worden gere-
geld in het kader van procedures waarbij die bemidde-
ling voor de hand ligt, zoals het familierecht. Ook de
positie van de rechter als initiatiefnemer diende te wor-
den geregeld. Ook diende er procedureel een overgang
te komen van een echtscheiding op grond van bepaalde
feiten tot echtscheiding met wederzijdse toestemming,
na bemiddeling.
De titel evolueerde naar "gezinsbemiddeling". Die ver-
nieuwing van het voorstel onder impuls van de heer Giet
verheugt ons.
We hebben de bemiddeling voorbehouden aan mensen
die daarvoor een bijzondere opleiding hebben genoten.
De echtscheidingsbemiddeling gaat ook de Gemeen-
schappen aan.
Bemiddeling is geen gerechtelijke expertise. De bemid-
delaar moet een kader creëren waarbinnen de partijen
hun geschillen kunnen oplossen en over essentiële pun-
ten een overeenkomst kunnen bereiken.
De opname van de gezinsbemiddeling in het Gerechte-
lijk Wetboek is een belangrijke stap, maar we hebben op
het vlak van het familierecht nog een belangrijke weg af
te leggen. Ik denk daarbij aan ee echte familierechtbank
waarin alle familiale geschillen op een serene en recht-
vaardige manier kunnen worden beslecht. (Applaus)
De heer Thierry Giet (PS) : De PS-fractie is verheugd
over het feit dat in verband met de gezinsbemiddeling in
de commissie een consensus werd bereikt. Iedereen
spande zich in om te komen tot een overtuigende tekst
over het belang van een regeling die toepasbaar is in alle
gezinsgeschillen en niet alleen bij echtscheiding. Het
Gerechtelijk Wetboek en andere wetten stelden magi-
straten al in staat een beroep te doen op de bemidde-
ling, maar dat veronderstelde enige durf. Wij weten ech-
ter dat de meerderheid van de magistraten niet uitblinkt
in durf en het werd dus tijd dat een wetgevend initiatief
werd genomen.
Ik geloof dat we tot een bevredigend vergelijk zijn geko-
men. De praktijk toont aan dat niet alleen de problema-
tiek van de echtscheiding, maar die van het koppel in
het algemeen, ter discussie staat.
Het begrip gezin evolueert. Ons recht moet derhalve
worden aangepast. Een scheiding gaat altijd met moei-
lijkheden gepaard. De kinderen dienen vaak als gijzelaar
en er is niet noodzakelijk één schuldige.
De bemiddeling moet worden beschouwd als een wisse-
loplossing die de dialoog centraal stelt. Zij is geen mid-
del om de justitie te privatiseren of om de gerechtelijke
achterstand weg te werken, maar biedt ruimte voor een
open dialoog die in de rechtspleging zelf kadert. Als de
bemiddeling mislukt, wordt de normale rechtspleging
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
hervat. Als de partijen er geen voorstander van zijn, zal
zij vruchteloos zijn. De partijen moeten ermee instem-
men.
Sommigen geven er de voorkeur aan dat de rechter het
geschil beslecht. De rol van de bemiddelaar verschilt
van die van de rechter, maar vult hem aan. Ter wille van
de doeltreffendheid dienen sommige regels bij wet te
worden opgelegd. De rechter zal met name moeten
nagaan of de rechten van de kinderen werden geëerbie-
digd. Enkel personen die een opleiding hebben gevolgd
zullen bemiddelaar kunnen worden.
De situatie zal moeten worden geëvalueerd. Wij vinden
dat een volwaardige functie van gerechtelijk bemidde-
laar in het leven moet worden geroepen.
De veralgemening van de bemiddeling werd in de com-
missie al aangekaart. Moet de bemiddeling tot alle
domeinen van het burgerlijk recht worden uitgebreid ?
Verscheidene juristen en parlementsleden bogen zich
over de vraag. Het is misschien beter met gerechtelijke
bemiddelaars te werken dan met personen die het
gerechtelijk apparaat niet van binnenuit kennen. De kans
bestaat dat de discussie in de plenaire vergadering
wordt overgedaan. In dat geval zal de PS er zeker aan
deelnemen.
Het bemiddelingsvraagstuk is nog niet opgelost. Het
sluit trouwens aan bij het veel ruimere debat over de
toegang tot het gerecht.
De regeringsverklaring bevat terzake veel voorstellen in
die zin. De minister van Justitie moet daar werk van
maken.
Bovendien moeten wij echt doorwerken, de burgers
rekenen erop dat wij de toegang tot het gerecht verge-
makkelijken. (Applaus)
De heer Geert Bourgeois, rapporteur : Ik verontschuldig
me voor de verkeerde inschatting van het tijdstip waarop
ik als rapporteur diende te spreken. Ik zal verder niet op
het verslag terugkomen, vermits er geen opmerkingen
waren.
Ik feliciteer de indieners, vooral de heer Vandeurzen,
voor dit voorstel, dat een stap voorwaarts is in de huma-
nisering van ons familierecht. Dit voorstel kwam na
amendering tot stand dankzij de samenwerking in de
commissie Justitie.
De heer Giet opende de weg naar de "juridische verzoe-
ner". Binnen het halfrond heerst er eensgezindheid over
de rol van de rechter als bemiddelaar of de rol van een
derde bemiddelaar om de afwikkeling van processen te
versnellen en de gerechtelijke achterstand in te dijken. Ik
hoop dat daarvan snel werk wordt gemaakt.
Ik diende een amendement in dat ertoe strekt een aantal
taalkundige verbeteringen aan te brengen.
In artikel 734 bis, par. 3 moet het woord conclusies
"indienen", vervangen worden door "neerleggen".
In artikel 734 bis, par. 4, 3de lid is het woord "vooraf-
gaandelijk" voor advies overbodig. Dat is immers een
pleonasme.
In artikel 73 bis, par. 4 moeten de woorden "neemt akte
van" vervangen worden door "verleent akte aan".
De heer Fred Erdman (SP) : In de tekst over de schuld-
bemiddeling hebben we net dezelfde termen gebruikt.
We wilden een zekere eenvormigheid nastreven.
De heer Geert Bourgeois, rapporteur : We willen de
kwestie voorleggen aan de taaldienst.
In artikel 134 bis, par. 4, 7de lid moet men "overige"
geschilpunten lezen.
De heer Jean-Jacques Viseur (PSC) : Dit is een belang-
rijk voorstel en het bewijst dat het Parlement nog
gebruik maakt van zijn initiatiefrecht. De term echtschei-
dingsbemiddeling in het oorspronkelijk opschrift werd
terecht door gezinsbemiddeling vervangen.
Van een verbintenis die aanvankelijk bedoeld was om
het voortbestaan van families voort te zetten, evolueerde
de huwelijksverbintenis de laatste twee eeuwen naar een
op liefde en gevoelens gebaseerde verbintenis. Het
belang van die gevoelens wordt nu officieel erkend, ook
als het om tijdelijke verbintenissen gaat.
De tijd dat Napoleon verklaarde dat hij hertrouwde om
voor nageslacht te zorgen is lang voorbij.
Het is niet onze taak de levenskeuze van de mensen te
beïnvloeden, maar wel de juridische en sociale gevolgen
van die keuze voor de betrokkenen en voor hun kinderen
in goede banen te leiden.
Ik verwijs in dit verband naar de motivering van het
wetsvoorstel. De bemiddelaar laat zich niet in met de wil
van de partijen hun verbintenis te beëindigen.
Bemiddeling op vrijwillige basis is constructiever voor de
echtgenoten en leidt tot een grotere responsabilisering.
Door de bemiddeling wettelijk te regelen wordt het door
een scheiding veroorzaakte schuldgevoel weggenomen
en wordt een maatschappelijk gegeven erkend. In onze
BV 50
PLEN 053 03.05.2000
7
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
8
BV 50
PLEN 053 03.05.2000
wetgeving worden scheidingen nog altijd negatief beoor-
deeld en daaraan moet een einde komen.
De PSC-fractie zal dit modern en humaan voorstel dat
oog heeft voor de realiteit van onze maatschappij zonder
voorbehoud goedkeuren. (Applaus)
De heer Guy Hove (VLD) : De VLD was dit wetsvoorstel
niet van meetaf aan genegen, omdat bemiddeling voor
de VLD een private aangelegenheid is en niet door de
rechter kan worden opgelegd. Bovendien werd de
bemiddeling gekaderd in artikel 223 van het Burgerlijk
Wetboek, waar ze niet thuishoort. Verder werden feitelijk
samenwonenden van deze regeling uitgesloten.
Na amendering kwamen we tot een tekst waarachter we
ons konden scharen. Ik dank eenieder voor zijn mede-
werking daaraan. In een democratische maatschappij is
het belangrijk dat de rechter beslissingen neemt waar-
mee de partijen zich kunnen verzoenen. In echtschei-
dingszaken en bij gezinsbemiddeling is dat niet zo evi-
dent. Daarom is bemiddeling aangewezen. Precies om
die reden is dit wetsvoorstel zo belangrijk.
Dit wetsvoorstel kan perfect worden samengelezen met
het VLD-voorstel in verband met de foutloze echtschei-
ding en de hervorming van het echtscheidingsrecht. In
afwachting van de bespreking daarvan, keurt de VLD dit
wetsvoorstel goed. (Applaus)
De heer Charles Michel (PRL FDF MCC) : Men kan niet
om de vaststelling heen dat het aantal rechtszaken in
onze maatschappij alsmaar toeneemt. Een wisseloplos-
sing voor het beslechten van geschillen tussen partijen
is welkom. Het klassiek systeem leidde immers al te
vaak tot een breuk in de dialoog. De mankementen van
ons gerechtelijk apparaat (traagheid, achterstand, toe-
gang tot het gerecht en kosten) zijn genoegzaam
bekend. Ieder initiatief om het gerecht een menselijker
gelaat te geven, is volgens ons een stap in de goede
richting.
De liberale fractie zal het voorstel, zoals het in de com-
missie werd gewijzigd en dat het mogelijk maakt om
voor ieder familiaal geschil een beroep te doen op de
bemiddeling, goedkeuren.
Onze collega Thierry Giet heeft opgemerkt dat tal van
magistraten te weinig lef hebben. Wij, parlementsleden,
moeten dan maar blijk geven van meer lef. Wij zouden
ons immers over een hele reeks wijzigingen van het
Gerechtelijk Wetboek moeten bezinnen, teneinde voor
alle soorten geschillen een bemiddeling in te stellen. Vol-
gens mij kan de tekst van dat wetsontwerp in grote lij-
nen worden overgenomen voor alle gebieden van het
burgerlijk recht. Bemiddeling moet een beschaafde vorm
van geweld zijn ! (Applaus)
De heer Bert Schoofs (VL. BLOK) : De Vlaams Blok-
fractie betuigde destijds haar steun aan de oorspronke-
lijke versie van het voorstel. Dat evolueerde inmiddels
van echtscheidings- naar gezinsbemiddeling. Daarmee
werd het onderscheid tussen het traditionele gezin en
andere samenlevingsvormen weer voor een deel wegge-
vlakt. Wij erkennen het recht van eenieder om zelf zijn
samenlevingsvorm te kiezen en zijn principieel voorstan-
der van pogingen tot het oplossen van conflicten door
bemiddeling. Wij blijven evenwel voorstander van de
eerste versie, omdat de voorrangspositie van het huwe-
lijk formeel, inhoudelijk en symbolisch moet worden
bevestigd. Voor de andere samenlevingsvormen zou een
aparte, duidelijke onderscheiden regeling beter geweest
zijn.
Men vergeet te veel het probleem van de denataliteit,
wat men dan wil oplossen met een nieuwe immigratie-
golf.
Tegelijkertijd met dit wetsvoorstel werd het wetsontwerp
over de adoptie besproken. Zelfs homofiele koppels zul-
len binnenkort een kind kunnen adopteren. De CVP
stapte ook wat dit thema betreft mee in het linkse dis-
cours. De CVP wil zelfs het fiscale onderscheid tussen
het huwelijk en andere partnerschappen en samenle-
vingscontracten definitief opheffen. Zij gooit de echt-
scheidingsbemiddeling op dezelfde hoop als de discus-
sies over andere samenlevingsvormen. De CVP schuift
steeds meer op naar links. Dat beangstigt mij. Het poli-
tieke middenveld raakt immers stilaan ontvolkt. Op het
rechterveld blijft er enorm veel politieke ruimte. Het
Vlaams Blok maakt daarvan gebruik om te scoren. De
standpunten van de CVP overtuigen ons niet.
Het Vlaams Blok komst als enige rechtse partij op voor
het huwelijk. Het Vlaams Blok is niet principieel tegen de
bemiddeling bij conflicten, ook niet tegen echtschei-
dingsbemiddeling. Het Vlaams Blok is wel tegen het ver-
der afbrokkelen van het voetstuk waarop het huwelijk in
onze samenleving staat. Wij zullen ons dan ook onthou-
den bij de stemming over dit wetsvoorstel. (Applaus bij
het Vlaams Blok)
De heer Fred Erdman (SP) : Ik dank de verslaggever
voor zijn verslag en de indieners voor hun initiatief. De
commissiewerkzaamheden werden verrijkt door weten-
schapsmensen en deskundigen met terreinervaring. Ons
streven was de bemiddelingsprocedure binnen financië-
le perken te houden. De prestaties van de bemiddelaars
zijn diensten binnen de juridische procedure, wat echter
niet betekent dat ze aan een BTW-heffing zouden onder-
worpen zijn.
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
De betwistingen binnen relaties worden verder gehuma-
niseerd door dit voorstel. De veralgemening van de
bemiddeling naar andere vormen van juridische conflic-
ten is echter niet vanzelfsprekend een goede zaak. Wie
daarvoor pleit, moet ook weten dat daarmee de kwalen
van het gerechtelijk apparaat (kostprijs, traagheid) wor-
den toegedekt. Die moeten ten gronde worden aange-
pakt.
De heer Geert Bourgeois, rapporteur : Ik volg de heer
Erdman. Ook wij menen dat men de taken die eigenlijk
door de rechters moeten worden uitgevoerd, niet mag
uitbesteden. Ik brak alleen een lans voor de bemidde-
lingsrol van de rechter, geensqzins voor die uitbesteding
aan de privésector.
De heer Fred Erdman (SP) : Wij zijn het dus eens over
de rol van de rechter in dit proces. Op vraag van de
commissie laat ik onderzoeken wanneer een studiedag
over ons familierecht kan worden georganiseerd. In die
optiek trok de heer Coveliers overigens zijn amende-
menten in. Bovendien zijn er reeds jarenlang vragen naar
het uitbouwen van echte familierichtbanken. Men moet
op termijn tot een eenvormige benadering komen waar-
bij zelfs wordt gedacht aan het samensmelten van vre-
degerechten en jeugdrechtbanken.
Ik feliciteer in naam van de SP de indieners van dit voor-
stel. De SP zal het goedkeuren. (Applaus)
De voorzitter : De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter : Wij gaan over tot de artikelsgewijze
bespreking.
Overeenkomstig artikel 66 (nr. 4) van het Reglement
wordt de door de commissie aangenomen tekst als
basis genomen voor de artikelsgewijze bespreking.
Artikel 1 wordt zonder opmerkingen aangenomen.
De voorzitter : Op artikel 2 is er het amendement nr. 35
van de heer Geert Bourgeois (stuk nr. 67/13).
De heer Geert Bourgeois (VU-ID) : De term samenwo-
nenden, waarvan sprake in nieuw artikel 734 bis, para-
graaf 1, slaat voor alle duidelijkheid zowel op wette-
lijk als op feitelijk samenwonenden.
De voorzitter : De sectie Wetgeving van de Raad van
State stelt voor om in artikel 2, verwijzend naar artikel
734 bis, paragraaf 3, de woorden "neer te leggen" te
behouden. Hetzelfde advies wordt gegeven voor artikel
2, verwijzend naar artikel 734 bis, paragraaf 4, 5de en
7de lid, waarin "neemt akte" beter wordt behouden.
Voorts erkent de Raad van State de waarde van twee
andere tekstverbeteringen, zijnde de weglating van het
woord "voorafgaand" in artikel 734 bis, paragraaaf 1,
4de lid en de verwijzing van "punten" door "geschilpun-
ten" in artikel 734 bis, paragraaf 4, 7de lid, naar analogie
met de Franse tekst.
De heer Geert Bourgeois (VU-ID) : rapporteur : Ik ga
geen filologische discussie voeren en wil mij neerleggen
bij die twee tekstcorrecties.
De heer Fred Erdman (SP) : De heer Bourgeois maakt
wellicht onderscheid tussen neerleggen en indienen.
Neerleggen van conclusies gebeurt persoonlijk ter griffie,
indienen ervan kan zelfs per fax. Het Gerechtelijk Wet-
boek bepaalt dat conclusies ter griffie worden neerge-
legd. De Raad van State heeft een coördinerende rol. Er
staat ook "akte nemen van".
De heer Geert Bourgeois (VU-UD) : Neerleggen is
inderdaad persoonlijk neerleggen ter griffie. Eigenlijk
gaat het hier over het indienen van conclusies. Ik begrijp
dat men naar tekstconformiteit streeft en aanvaard de
correcties.
De voorzitter : Ik noteer bovendien dat de "points litigi-
eux" worden vertaald door "de geschilpunten" in plaats
van "de punten".
Het aldus verbeterd artikel 2 wordt aangenomen.
(Instemming)
De artikelen 3 en 4 worden zonder opmerkingen aan-
genomen.
De voorzitter : Wij zullen later over het wetsvoorstel in
zijn geheel stemmen. Dit is het negende wetsvoorstel
dat onze Assemblee in de huidige zittingsperiode zal
aannemen.
O
PHEFFING VAN ARTIKEL
150
VAN HET
W
ETBOEK VAN STRAFVOR
-
DERING
De voorzitter : Aan de orde is de bespreking van het
wetsvoorstel (de heer Geert Bourgeois) tot opheffing van
artikel 150, tweede lid, van het Wetboek van strafvorde-
ring, nrs 41/1 en 2.
De algemene bespreking is geopend.
De heer Hugo Coveliers, rapporteur : Dit is een zeer
korte tekst die artikel 150 wil afschaffen, dat afstand van
elk rechtsmiddel verbindt aan het vrijwillig betalen van
de verschuldigde kosten na een bij verstek gewezen
BV 50
PLEN 053 03.05.2000
9
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
10
BV 50
PLEN 053 03.05.2000
vonnis voor de politierechtbank. Dit is in strijd met de
rechten van de verdediging.
De heer Geert Bourgeois (VU-ID) : Ik dank de rappor-
teur voor zijn accurate verslaggeving. Ik dank ook de
collega's. Dit voorstel maakt een einde aan een bijzon-
der onduidelijke en onrechtvaardige bepaling die de
rechten van de verdediging schendt.
De voorzitter : De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter : Wij gaan over tot de artikelsgewijze
bespreking.
Overeenkomstig artikel 66 (nr. 4) van het Reglement
wordt de door de commissie aangenomen tekst als
basis genomen voor de artikelsgewijze bespreking.
De artikelen worden zonder opmerking aangenomen.
De voorzitter : Wij zullen later over het ontwerp in zijn
geheel stemmen. Dit wordt het tiende wetsvoorstel dat
door onze assemblee in de huidige zittingsperiode zal
worden aangenomen.
VOORSTEL VAN RESOLUTIE
D
OODSTRAF TEGEN DE
PKK-
LEIDER
Ö
CALAN
Aan de orde is de bespreking van het voorstel van reso-
lutie (de heer Ferdy Willems) betreffende de tegen de
Koerdische PKK-leider Öcalan uitgesproken doodstraf,
nrs 21/1 tot 4.
De voorzitter : Met instemming van de indiener wordt
dit voorstel naar de commissie teruggezonden. We zul-
len het behandelen op basis van een schriftelijk of mon-
deling verslag.
HERZIENING VAN DE GRONDWET
B
ERECHTEN VAN LEDEN VAN DE
G
EMEENSCHAPS
-
EN
G
EWESTRE
-
GERINGEN
De voorzitter : Aan de orde is de bespreking van het
ontwerp van tekst houdende herziening van artikel 147,
tweede lid, van de Grondwet, om de woorden "behalve
bij het berechten van ministers en leden van de
Gemeenschaps- en Gewestregeringen" op te heffen
(overgezonden door de Senaat), nr. 555/1.
Aangezien niemand het woord vraagt, gaan wij onmid-
dellijk over tot de lezing van het enig artikel.
Overeenkomstig artikel 66, 4 van het Reglement wordt
de door de commissie goedgekeurde tekst als basis
genomen voor de bespreking.
Er wordt voorlezing gedaan van het enig artikel.
De voorzitter : Wij zullen later over het geheel stemmen.
De vergadering wordt gesloten om 15.45 uur.
Volgende plenaire vergadering van de Kamer, morgen
donderdag 4 mei 2000 om 14.15 uur.
BERICHTEN VAN VERHINDERING
Gezondheidsredenen : de hh. José Canon, Karel Pinxten
Buitenslands : de hh. Yvon Harmegnies, Pierre Lano
Europese Unie : de h. Erik Derycke
Interparlementaire Unie : de hh. Jacques Lefevre, Geert
Versnick, mevrn. Simonne Creyf, Martine Dardenne
Lid van de federale regering :
de h. Jaak Gabriëls, minister van Landbouw en Midden-
stand
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMMISSIES EN ADIVESCOMITÉS
(toepassing van artikel 11.6 van het Reglement)
Toevoegingen en wijzigingen voorgesteld door de PS-
fractie :
Commissie voor het Bedrijfsleven, het Wetenschaps-
beleid, het Onderwijs, de nationale wetenschappelij-
ke en culturele Instellingen, de Middenstand en de
Landbouw
Plaatsvervangers
De heer Elio Di Rupo toevoegen.
Commissie voor de Infrastructuur, het Verkeer en de
Overheidsbedrijven
Effectieve leden
Mevrouw Karine Lalieux toevoegen.
Commissie voor de Justitie
Effectieve leden
De heer André Frédéric vervangen door mevrouw Karine
Lalieux.
Plaatsvervangers
De heer Patrick Moriau vervangen door de heer André
Frédéric.
Commissie voor de Herziening van de Grondwet en
de Hervorming van de Instellingen
Effectieve leden
Mevrouw Karine Lalieux toevoegen.
Plaatsvervangers
De heer Elio Di Rupo toevoegen.
Commissie voor de Verzoekschriften
Plaatsvervangers
Mevrouw Karine Lalieux toevoegen.
Adviescomité voor de Maatschappelijke Emancipatie
Effectieve leden
Mevrouw Karine Lalieux toevoegen.
Adviescomité voor Europese aangelegenheden
Plaatsvervangers
De heer Elio Di Rupo toevoegen.
I
NTERPELLATIEVERZOEKEN
Het Bureau heeft interpellatieverzoeken ontvangen van :
de heer Gerolf Annemans tot de eerste minister over
"de kostprijs van de regularisatie, berekend door het
Planbureau".
(nr. 377 ingetrokken bij brief van 3 mei 2000)
de heer Daniël Vanpoucke tot de minister van Binnen-
landse Zaken over "de stand van zaken in de werkgroep
belast met de voorbereiding van de infrastructuur en uit-
rusting van de nieuwe politie".
BV 50
PLEN 053 03.05.2000
11
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
BIJLAGE
PLENAIRE VERGADERING
WOENSDAG 3 MEI 2000
BIJLAGE 1
Mededelingen
12
BV 50
PLEN 053 03.05.2000
(nr. 378 verzonden naar de commissie voor de Binnen-
landse Zaken, de Algemene Zaken en het Openbaar
Ambt)
de heer Francis Van den Eynde tot de eerste minister
over "de zwarte lijsten die door het Centrum voor Gelijk-
heid van Kansen en Racismebestrijding bij officiële dien-
sten verspreid werden".
(nr. 379 verzonden naar de commissie voor de Binnen-
landse Zaken, de Algemene Zaken en het Openbaar
Ambt)
de heer Luc Sevenhans tot de minister van Landsver-
dediging over "de uitnodiging tot toetreding aan de
tweede fase van het JSF-programma".
(nr. 380 verzonden naar de commissie voor de Lands-
verdediging)
de heer Karel Van Hoorebeke tot de vice-eerste minis-
ter en minister van Buitenlandse Zaken over "de hand-
having van de houding van de Belgische regering ten
aanzien van Oostenrijk".
(nr. 381 verzonden naar de commissie voor de Buiten-
landse Betrekkingen)
de heer Bart Laeremans tot de minister van Binnen-
landse Zaken over "het Brusselse zogenaamde 'taalhof-
felijkheidsakkoord' en de rol van de vice-gouverneur van
Brussel".
(nr. 382 omgewerkt in mondelinge vraag)
de heer Filip Anthuenis tot de vice-eerste minister en
minister van Werkgelegenheid over "haar plannen inzake
de arbeidsduurvermindering".
(nr. 383 verzonden naar de commissie voor de Sociale
Zaken)
SENAAT
O
VERGEZONDEN WETSONTWERPEN MET HET OOG OP DE KONINK
-
LIJKE BEKRACHTIGING
Bij brieven van 26 april 2000, zendt de Senaat over, met
het oog op de koninklijke bekrachtiging, de volgende
niet geëvoceerde wetsontwerpen :
Wetsontwerp tot wijziging van de nieuwe gemeente-
wet, alsook de gemeentekieswet gecoördineerd op 4
augustus 1932 (Stuk Kamer nr. 451/5) ;
Wetsontwerp tot wijziging van de provinciewet (Stuk
Kamer nr. 450/5) ;
Ter kennisgeving.
Bij brief van 27 april 2000, zendt de Senaat over, met het
oog op de koninklijke bekrachtiging, het niet ge-amen-
deerde wetsontwerp tot wijziging van de artikelen 42 en
51 van de samengeordende wetten van 19 december
1939 betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders
(Stuk Kamer nr. 289/5).
Ter kennisgeving.
O
VERGEZONDEN WETSONTWERPEN
Bij brieven van 27 april 2000, zendt de Senaat de vol-
gende wetsontwerpen over, zoals hij ze in vergadering
van die datum heeft aangenomen :
Wetsontwerp houdende instemming met het Aanvul-
lend Protocol bij het Europees Sociaal Handvest ter
invoering van een systeem van collectieve klachten,
gedaan te Straatsburg op 9 november 1995 (Stuk Kamer
nr. 610/1) ;
Wetsontwerp houdende instemming met het Instru-
ment tot wijziging van het Statuut van de Internationale
Arbeidsorganisatie, aangenomen door de Internationale
Arbeidsconferentie in haar vijfentachtigste zitting te
Genève op 19 juni 1997 (Stuk Kamer nr. 611/1) ;
Wetsontwerp houdende instemming met de Overeen-
komst tussen de Regering van het Koninkrijk België en
de Regering van het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brit-
tannië en Noord-Ierland inzake het vervoer van aardgas
door middel van een pijpleiding tussen het Koninkrijk
België en het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië
en Noord-Ierland, ondertekend te Brussel op 10 decem-
ber 1997 (Stuk Kamer nr. 612/1) ;
Wetsontwerp houdende instemming met de Overeen-
komst tussen het Koninkrijk België, het Groothertogdom
Luxemburg en het Koninkrijk der Nederlanden ter uitvoe-
ring van het Europees Verdrag inzake sociale zekerheid
van 14 december 1972, met de Bijlage bij de Overeen-
komst en met de Administratieve Schikking voor de toe-
passing van de Overeenkomst, gedaan te Brussel op 24
juni 1996 (Stuk Kamer nr. 613/1) ;
Wetsontwerp houdende instemming met de Internatio-
nale Koffieovereenkomst van 1994, opgemaakt te Lon-
den op 30 maart 1994 (Stuk Kamer nr. 614/1).
Verzonden naar de commissie voor de Buitenlandse
Betrekkingen
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
G
EËVOCEERD WETSONTWERP
Bij brief van 28 april 2000, deelt de Senaat mij mede dat
op 28 april 2000, met toepassing van artikel 78 van de
Grondwet, tot evocatie is overgegaan van het wetsont-
werp inzake informaticacriminaliteit (Stuk Kamer nr.
213/7).
Ter kennisgeving
REGERING
W
IJZIGINGEN
Bij brief van 10 april 2000 zendt de eerste minister een
afschrift over, van de koninklijke besluiten van 8 april
2000 met als opschrift "Regering Ontslag" en "Rege-
ring-Benoeming".
Ter kennisgeving
O
VERZENDING VAN EEN KONINKLIJK BESLUIT
Bij brief van 11 april 2000 zendt de minister van Finan-
cien, overeenkomstig artikel 3, § 1 van de wet van 11
mei 1995 inzake de tenuitvoerlegging van de besluiten
van de Veiligheidsraad van de Organisatie van de Ver-
enigde Naties, het koninklijk besluit van 17 februari 2000
over betreffende de beperkende maatregelen tegen de
Taliban van Afghanistan.
Dit besluit past de resolutie 1267 (1999) toe genomen
door de Veiligheidsraad van de Verenidgde Naties op 15
oktober 1999 en in werking getreden op 14 november
1999.
Verzonden naar de commissie voor de Buitenlandse
Betrekkingen
I
NGEDIEND VERSLAG
Bij brief van 27 april 2000 zendt de Staatssecretaris voor
Ontwikkelingssamenwerking, toegevoegd aan de minis-
ter van Buitenlandse Zaken, overeenkomstig artikel 3
van de wet van 7 februari 1994 om het beleid van ont-
wikkelingssamenwerking te toetsen aan de eerbied voor
de rechten van de mens, de verslagen over aangaande
de ontwikkelingssamenwerking en de mensenrechten
voor de periode 1998.
Indiening ter griffie, in de bibliotheek en verzonden naar
de commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen
ARBITRAGEHOF
B
ESLISSINGEN TOT VERWIJZING
Met toepassing van artikel 77 van de bijzondere wet van
6 januari 1989 op het Arbitragehof, geeft de griffier van
het Arbitragehof kennis van :
de prejudiciële vraag betreffende artikel 135, § 3, van
het Wetboek van strafvordering, gesteld door het hof
van beroep te Gent bij arrest van 21 maart 2000, inzake
L. Verbanck en anderen
(rolnummer : 1924)
de prejudiciële vraag betreffende het decreet van de
Cultuurraad voor de Nederlandse Cultuurgemeenschap
van 13 juli 1972 tot wijziging van de wet van 7 augustus
1931 op het behoud van monumenten en landschappen,
gesteld door de Raad van State bij arrest van 23 februari
2000, inzake L. Van Winsen en anderen tegen de Vlaam-
se Gemeenschap
(rolnummer : 1935)
de prejudiciële vragen betreffende artikel 1, § 2, 5°, van
het koninklijk besluit van 24 december 1993 ter uitvoe-
ring van de wet van 6 januari 1989 tot vrijwaring van 's
lands concurrentievermogen, bekrachtigd bij artikel 90
van de wet van 30 maart 1994 houdende sociale bepa-
lingen, gesteld door de Raad van State bij arresten van
29 februari 2000, inzake M. Baetsle tegen het Vlaamse
Gewest en inzake de stad Tielt tegen het Vlaamse
Gewest ; de beschikking tot samenvoeging van deze
zaken
(rolnummers : 1931, 1932 en 1936)
Ter kennisgeving
REKENHOF
HCI-C
ONFERENTIE
F-16
Bij brief van 26 april 2000 zendt de eerste voorzitter van
het Rekenhof het syntheseverslag over van de controles
die werden uitgevoerd door de "HCI-conferentie F-16",
met als titel "Lessons Learned Paper".
Dat verslag werd in 1997 in Lexington goedgekeurd na
een onderhandeling tussen de vertegenwoordigers van
de Rekenkamers van de Verenigde Staten, België,
Nederland, Noorwegen en Denemarken.
BV 50
PLEN 053 03.05.2000
13
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
14
BV 50
PLEN 053 03.05.2000
Aan de essentiële punten die erin worden behandeld,
heeft het Rekenhof in een "algemene uiteenzetting" en in
een briefwisseling met de Belgische ministers van
Landsverdediging en Economie een grondig onderzoek
gewijd.
Verzonden naar de commissie "Legeraankopen"
EUROPEES PARLEMENT
R
ESOLUTIES
Bij brief van 11 april 2000 zendt de secretaris-generaal
van het Europees Parlement de teksten over van zes
resoluties aangenomen door deze vergadering :
1. Resolutie over het mediterrane beleid
Verzonden naar de commissie voor de Buitenlandse
Betrekkingen en naar het Adviescomité voor de Europe-
se Aangelegenheden
2. Resolutie over de mededeling van de Commissie aan
de Raad, aan het Europees Parlement, aan het Econo-
misch en Sociaal Comité en aan het Comité van de
Regio's over de uitvoering van maatregelen ter bestrij-
ding van kindersekstoerisme
3. Resolutie over het Groenboek van de Commissie
"Wettelijke aansprakelijkheid voor producten met gebre-
ken"
Verzonden naar de commissie voor de Buitenlandse
Betrekkingen, naar de commissie voor de Justitie en
naar het Adviescomité voor de Europese Aangelegenhe-
den
4. Resolutie over asielzoekers en migranten : actieplan-
nen voor de landen van oorsprong en doorreis
Verzonden naar de commissie voor de Buitenlandse
Betrekkingen, naar de commissie voor de Justitie, naar
de commissie voor de Binnenlandse Zaken, de Algeme-
ne Zaken en het Openbaar Ambt en naar het Adviesco-
mité voor de Europese Aangelegenheden
5. Resolutie over het werkdocument van de Commissie
"Elektriciteit uit duurzame bron en de interne markt voor
elektriciteit"
Verzonden naar de commissie voor de Buitenlandse
Betrekkingen, naar de commissie voor het Bedrijfsleven,
het Wetenschapsbeleid, het Onderwijs, de nationale
wetenschappelijke en culturele Instellingen, de Midden-
stand en de Landbouw en naar het Adviescomité voor
de Europese Aangelegenheden
6. Resolutie over vliegtuigen met geluiddempingssyste-
men
Verzonden naar de commissie voor de Buitenlandse
Betrekkingen, naar de commissie voor de Volksgezond-
heid, het Leefmilieu en de Maatschappelijke Hernieu-
wing, naar de commissie voor de Infrastructuur, het Ver-
keer en de Overheidsbedrijven en naar het Adviescomité
voor de Europese Aangelegenheden
NATIONALE ARBEIDSRAAD
A
DVIEZEN
De Nationale Arbeidsraad heeft de volgende adviezen
overgezonden :
het advies nr. 1306 over de vereenvoudiging en de
modernisering van de sociale administratie bij te houden
door de werkgevers ;
het advies nr. 1307 over de modernisering van het sta-
tistisch apparaat van het ministerie van Tewerkstelling
en Arbeid Loonstatistieken, indexcijfer van de rege-
lingslonen
het advies nr. 1308 over het IAO-verdrag nr. 182
betreffende het verbod van de ergste vormen van kin-
derarbeid Mogelijkheid tot ratificatie door België.
Verzonden naar de commissie voor de Sociale Zaken
FEDERALE RAAD VOOR DUURZAME ONTWIKKE-
LING
A
DVIES
De Federale Raad voor duurzame ontwikkeling heeft een
advies overgezonden betreffende het voorontwerp van
federaal plan ter bestrijding van verzuring en troposferi-
sche ozon.
Verzonden naar de commissie voor de Volksgezondheid,
het Leefmilieu en de Maatschappelijke Hernieuwing
VLAAMSE BEROEPSVERENIGING TANDARTSEN
S
TANDPUNT
Bij brief van 17 april 2000 zendt de voorzitter van de
Vlaamse Beroepsvereniging Tandartsen het standpunt
van de Vlaamse Beroepsvereniging Tandartsen in ver-
band met tandprothesisten naar aanleiding van de
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
enquête van Test-Gezondheid en het continu lobby-werk
van Fetapro.
Verzonden naar de commissie voor de Volksgezondheid,
het Leefmilieu en de Maatschappelijke Hernieuwing
FEDERAAL PLANBUREAU
V
ERSLAG
Bij brief van 28 april 2000 zendt het Federaal Planbureau
het jaarverslag 1999 van de Interdepartementale Com-
missie Duurzame Ontwikkeling over.
Ronddeling
NATIONAAL INSTITUUT VOOR DE STATISTIEK
P
UBLICATIE
Het Nationaal Instituuut voor de statistiek heeft zijn
maandschrift van maart 2000 betreffende de statistieken
van binnenlandse handel en vervoer overgezonden.
Verzonden naar de commissie voor het Bedrijfsleven, het
Wetenschapsbeleid, het Onderwijs, de nationale weten-
schappelijke en culturele Instellingen, de Middenstand
en de Landbouw en naar de commissie voor de Infra-
structuur, het Verkeer en de Overheidsbedrijven
BV 50
PLEN 053 03.05.2000
15
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
Drukkerij St-Luc · Nazareth · Tel 09/385 44 03