Commission
des Relations extérieures |
Commissie voor Buitenlandse Betrekkingen |
du Mardi 15 juin 2021 Matin ______ |
van Dinsdag 15 juni 2021 Voormiddag ______ |
De behandeling van de vragen vangt aan om 10.08 uur. De vergadering wordt voorgezeten door mevrouw Els Van Hoof.
Le développement des questions commence à 10 h 08. La réunion est présidée par Mme Els Van Hoof.
De teksten die in cursief zijn opgenomen in het Integraal Verslag werden niet uitgesproken en steunen uitsluitend op de tekst die de spreker heeft ingediend.
Les textes figurant en italique dans le Compte rendu intégral n’ont pas été prononcés et sont la reproduction exacte des textes déposés par les auteurs.
01 Débat d'actualité sur la Colombie et questions jointes de
- Christophe Lacroix à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "La répression brutale des manifestants en Colombie" (55017372C)
- Samuel Cogolati à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "La grève nationale en Colombie" (55017547C)
- Annick Ponthier à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "Les protestations et les violences policières en Colombie" (55017648C)
- Vicky Reynaert à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "La situation en Colombie" (55017833C)
- Steven De Vuyst à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "La répression en Colombie" (55017897C)
- Kattrin Jadin à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "Les manifestations sanglantes en Colombie" (55018399C)
- Samuel Cogolati à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "La suspension de l'accord de libre-échange UE-Colombie-Pérou-Équateur" (55018570C)
- François De Smet à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "La violation des droits humains dans la répression des manifestations en Colombie" (55018687C)
01 Actualiteitsdebat over Colombia en toegevoegde vragen van
- Christophe Lacroix aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "De brutale repressie tegen betogers in Colombia" (55017372C)
- Samuel Cogolati aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "De nationale staking in Colombia" (55017547C)
- Annick Ponthier aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "De protesten en het politiegeweld in Colombia" (55017648C)
- Vicky Reynaert aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "De situatie in Colombia" (55017833C)
- Steven De Vuyst aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "De repressie in Colombia" (55017897C)
- Kattrin Jadin aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "De bloedige onderdrukking van betogingen in Colombia" (55018399C)
- Samuel Cogolati aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "De opschorting van het vrijhandelsakkoord EU-Colombia-Peru-Ecuador" (55018570C)
- François De Smet aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "De mensenrechtenschendingen bij het neerslaan van betogingen in Colombia" (55018687C)
01.01 Christophe Lacroix (PS): Madame la présidente, madame la ministre, depuis le 28 avril dernier, journée de grève nationale contre le projet de réforme fiscale du gouvernement d'Ivan Duque, des manifestations de grande ampleur ont eu lieu en Colombie.
Malgré le retrait du projet de loi le 2 mai, et ce, suite aux soulèvements et pressions populaires qui sont énormes dans ce pays, les revendications de la population se sont transformées en protestation générale contre le gouvernement de droite, dénonçant la grave crise sociale, économique et politique que traverse le pays.
La réforme avait pour but d'équilibrer les finances publiques en augmentant notamment les impôts pour les particuliers et les entreprises, avec pour conséquence un appauvrissement des classes moyennes et populaires déjà lourdement et gravement affectées par la crise sanitaire. En effet, la Colombie est le troisième pays d'Amérique latine le plus touché par la pandémie de Covid-19 – après le Brésil et le Mexique – avec, malheureusement, plus de 2,8 millions de cas et près de 74 000 décès.
Pour mater les contestations, ce ne sont pas moins de 47 500 agents des forces de l'ordre qui ont été déployés dans le pays par le gouvernement. Selon les organisations de la société civile colombienne – rassemblées sous la campagne "Défendre la liberté, c'est l'affaire de tous" – sur la seule journée du 28 avril, 286 personnes auraient été arrêtées dans plusieurs villes du pays. Selon le dernier rapport de Human Rights Watch, depuis le début des manifestations le 28 avril dernier, 68 décès ont été recensés par les organisations colombiennes Temblores et Defender la Libertad. Le 6 juin dernier, le président colombien Ivan Duque a pris, auprès de la Commission interaméricaine des droits de l'homme qui était en visite en Colombie, l'engagement de réformer la police, d'enquêter sur 21 décès survenus durant les manifestations et de poursuivre et sanctionner les policiers impliqués.
Cinq ans après la signature des accords de paix en Colombie, force est de constater que ce sont les citoyens qui continuent à souffrir.
Quelles sont les informations qui vous reviennent de notre diplomatie sur place? La Belgique a-t-elle pris position au sein de l'Union européenne à ce sujet, et si oui, quelle position y a-t-elle défendue?
Dans une de vos réponses adressées par courrier à certaines organisations de la société civile belge en date du 25 mai 2021, vous auriez précisé que le gouvernement belge relaierait le message selon lequel l'Union européenne fait confiance aux autorités colombiennes pour enquêter et traduire en justice les responsables d'abus et de violations des droits humains.
J'ose espérer que cette réponse – qui laisserait sous-entendre que le sort des Colombiens descendus dans la rue doit rester entre les mains d'un gouvernement qui jusqu'ici a été incapable de tenir ses promesses pour permettre au pays de construire une paix durable basée sur le dialogue et la justice sociale – de renvoyer la population colombienne vers un gouvernement qui a fait le choix du tout sécuritaire, n'est pas l'unique levier de réaction de la Belgique. Qu'avez-vous donc concrètement entrepris en ce sens depuis maintenant presque deux mois?
01.02 Samuel Cogolati (Ecolo-Groen): Madame la vice-première ministre, je ne vais pas répéter la description des faits effectuée par notre excellent collègue Lacroix.
Je me limiterai à une question très précise qui me semble être un levier d'action potentiel. Elle a d'ailleurs été soulevée par le ministre-président de la Région wallonne très récemment.
Il s'agit du fameux accord d'investissement que nous avons pris avec la Colombie. Nous voudrions voir à quel point il serait possible d'engager la suspension prévue en cas de répression massive des populations civiles et de violations massives des droits de l'homme, comme c'est malheureusement le cas ici depuis le début du tumulte, des grèves et de la répression en avril.
Président: Samuel Cogolati.
Voorzitter: Samuel Cogolati.
01.03 Annick Ponthier (VB): Mevrouw de vicepremier, de situatieschets werd inderdaad gegeven door collega Lacroix.
De sociale onrust die is uitgebroken in Colombia wegens de hervorming van de belastingwet heeft toch wel heel grote gevolgen voor een groot deel van de bevolking. Die wet heeft er voor gezorgd dat er een groot protest is ontstaan in het land. De hervorming van de belastingwet lag bijzonder moeilijk in de zware economische context van de coronapandemie waarbij duizenden bedrijven failliet zijn gegaan en waardoor de armoede gestegen is van 37 naar 45 %.
Het straatprotest dat daaruit is voortgevloeid heeft er ook voor gezorgd dat de Colombiaanse ordetroepen zeer hard hebben gereageerd. Bij het geweld kwam een leerling uit het secundair onderwijs, een tiener, om het leven en kreeg een student Kunsten een kogel in het hoofd. De beelden van die taferelen gingen viraal. Uiteraard zijn de protesten ook niet los te zien van de nakende parlements-en presidentsverkiezingen en de daarmee gepaard gaande verkiezingskoorts. Het lijkt erop dat de linkse oud-burgemeester van Bogota Petro er politiek garen bij spint.
De politieke gevolgen moeten uiteraard nog blijken maar ik stel u daarover graag een aantal vragen.
Hebt u hierover reeds contact gehad, naast het schrijven dat u tot het land heeft gericht, met de Colombiaanse ambassadeur of de minister van Buitenlandse Zaken?
Hoe schat u de gevolgen in van dit straat- en politiegeweld voor de politieke situatie in Colombia? Is dit volgens u mogelijks een startpunt tot een escalatie naar een burgeroorlog?
Wat zouden de gevolgen daarvan kunnen zijn voor de Belgisch-Colombiaanse betrekkingen?
Nemen u of de regering initiatieven op internationale en Europese fora om het extreme politiegeweld tegen manifestanten in Colombia te veroordelen en daarbij aan te manen tot dialoog?
01.04 Vicky Reynaert (Vooruit): Op 28 april kwamen duizenden mensen in Colombia op
straat om te protesteren tegen een nieuwe belastinghervorming van de president
Ivan Duque. Er zou een verhoging van de btw komen onder meer op basisproducten,
publieke diensten en begrafenissen.
Als antwoord op deze protesten besloot de
regering het leger en de politie in te zetten. Een korps van 47.500 agenten is
hiervoor ingezet. Na een opeenvolging van aanhoudende protesten en stakingen
vielen volgens voorlopige cijfers (12 mei) al 39 burgerdoden (ten gevolge van
staatsgeweld), en 1.000 gewonden, waaronder ook seksuele intimidatie door de
ordetroepen en meer dan 500 verdwijningen.
De president heeft ondertussen zijn
hervorming teruggetrokken, en de minister van Financiën heeft ontslag genomen,
maar het blijft onrustig in het land. De aangekondigde belastinghervorming werd
de spreekwoordelijke druppel voor de Colombiaanse bevolking. In 2020 steeg de
werkloosheid in het land naar 16 procent en leeft 42 procent van de bevolking
in armoede. Colombia is bovendien het derde land in Latijns-Amerika met het
grootst aantal COVID-19-infecties en 75.000 doden op de teller.
De VN-mensenrechtenraad veroordeelde
ondertussen het excessieve geweld tegen de betogers en vooral het optreden van
de politie in Cali, die het vuur opende tegen de manifestanten.
De Hoge Vertegenwoordiger voor het
Buitenlands en Veiligheidsbeleid van de EU Josep Borrell kwam met een statement
op 6 mei, waarbij hij het geweld dat heeft geleid tot de vele doden en gewonden
tijdens de protesten veroordeelt. Hij beklemtoonde ook dat alle burgers recht
hebben om vreedzaam te protesteren. Het EU-LAT advocacy network roept ook op om
het geweld onmiddellijk te stoppen en om de mensenrechtensituatie te
onderzoeken ter plaatse. De Organisatie van Amerikaanse Staten beloofde eind
vorige week om een onderzoek te doen naar mensenrechtenschendingen in Colombia
naar aanleiding van de protesten die nu al 18 dagen aan de gang zijn.
Ons land heeft de gebeurtenissen in
Colombia al veroordeeld via een statement vanuit de Belgische ambassade in het
land en ook bij monde van minister van Ontwikkelingssamenwerking Kitir.
Hebt u de Colombiaanse ambassadeur reeds
gesproken over de protesten, het politiegeweld en de seksuele intimidatie van
manifestanten?
Welke volgende stappen zal ons land nog
zetten?
Zal ons land het onderzoek door de OAS
steunen?
Wat is het standpunt van ons land voor de
oproep voor een internationaal onderzoek onder EU-vlag dat werd geopperd door
middenveldorganisaties?
01.05 Steven De Vuyst (PVDA-PTB): Mevrouw de minister, de directe aanleiding tot de huidige opstand in Colombia was, zoals net geschetst, het voornemen van de door de Verenigde Staten gesteunde regering om een aantal onrechtvaardige taksen op te leggen aan een bevolking die al zwaar getroffen is door de falende aanpak van de covidpandemie en de economische crisis die daaruit voortvloeit. Dat de opstand ondanks een ongelofelijk brutale en gewelddadige repressie door zowel ordetroepen als paramilitaire organisaties onverminderd blijft duren, zelfs nadat president Duque dat voorstel al snel weer introk, toont aan dat het protest, net als de algemene staking, over veel meer gaat.
Zo eist de protesterende bevolking niet alleen de onmiddellijke terugtrekking van het leger uit de steden, een einde aan de repressie en een onderzoek naar de schuldigen van de vele moorden, verdwijningen, verkrachtingen en verwondingen van de jongste weken, maar ook een einde aan de al tientallen jaren durende gewelddadige repressie van elke oppositie en sociaal protest. De bevolking eist ook dat de regering de vredesovereenkomsten respecteert die ze met het FARC heeft gesloten maar nooit heeft nageleefd. Ze eist bovendien dat de vele paramilitaire organisaties opgerold worden en dat wat ze de genocide op sociale bewegingen noemt, ophoudt.
Al 60 jaar behandelen opeenvolgende conservatieve regeringen sociale bewegingen en de linkse oppositie in hun land als oorlogsvijanden. Alleen al tijdens de legislatuur van president Uribe ontving de Colombiaanse regering miljoenen aan militaire en andere hulp van de Verenigde Staten voor het zogenaamde Plan Colombia, dat ostentatief de strijd aanbond tegen 'drugs en terreur', maar in werkelijkheid leidde tot de verdwijning van 20.000 mensenrechtenverdedigers, inheemse activisten, milieuactivisten, vakbondsactivisten, politici en journalisten. Colombia staat niet voor niets al jaren bekend als het gevaarlijkste land ter wereld voor activisten.
Mevrouw de minister, zal de regering er in haar bilaterale contacten met de Colombiaanse en Amerikaanse regering op aandringen dat de gerechtvaardigde eisen van de bevolking worden ingewilligd? Zal België als voorvechter van de universele mensenrechten in de wereld daar ook bij de Europese Unie en de Verenigde Naties voor pleiten?
01.06 Kattrin Jadin (MR): Madame la
ministre, depuis près d'un mois, nous observons déjà les manifestations
sanglantes qui se tiennent en Colombie. Près de 60 manifestants ont été
tués dans l'espace d'un mois. Face à ces manifestations et émeutes, le
président du pays a décidé de déployer l'armée dans les régions
particulièrement rebelles. Il n'est donc pas surprenant que le
haut-commissariat aux droits de l'homme de l'ONU s'inquiète particulièrement de
cette situation.
La haut-commissaire a d'ailleurs réclamé des
enquêtes rapides, efficaces, indépendantes et transparentes quant aux violences
qui ont causés des blessures voire même la mort.
Madame la ministre, mes questions à ce sujet
sont les suivantes:
- Des enquêtes telles que demandées par
le haut-commissariat aux droits de l'homme de l'ONU ont-elles été entamées?
- Quelles actions peuvent encore être
prises pour pallier ces violences en Colombie?
- Des avertissements de voyage pour
cette région ont-ils été formulés?
Je vous remercie, madame la ministre, pour les réponses que vous voudrez bien m'apporter.
01.07 François De Smet (DéFI): Madame la
ministre, depuis le 28 avril dernier, de multiples mouvements de protestation
contre la réforme fiscale du gouvernement du Président Duque ont eu lieu dans
tout le pays. Les manifestants dénoncent, en autre, une situation très
inégalitaire des revenus, la dure crise sociale et économique aggravée par la
pandémie du Covid-19 ainsi que des conditions de vie dures d’une majorité des
Colombiens.
Si ces mouvements de protestation étaient au
départ pacifiques, une escalade de la violence a plongé le pays dans une
situation préoccupante. En effet, des heurts très violents ont eu lieu ; la
police ayant tiré à balles réelles sur certains manifestants. Également, par
endroits, des pillages et du vandalisme ont semé la peur et conduit à des morts
et des blessés.
Le vendredi 28 mai, le Président a ordonné
le déploiement de l’armée dans les rues de Cali. Cela n’a malheureusement pas
empêché 3 personnes de trouver la mort dans le conflit opposant force de
l'ordre et manifestants ; portant tristement à 49 le nombre de morts dans le
pays. Et pourtant, certaines ONG comme Human Rights Watch évoquent des chiffres
encore plus alarmants: 63 personnes décédées dans les émeutes.
Madame la ministre, l'État colombien semble
porter une très grande responsabilité en matière de respect des droits des
manifestants, de maintien de l'ordre et de sortie de crise. La réponse du
gouvernement qui a consisté en une criminalisation des manifestations et une
militarisation accrue n'est évidemment pas souhaitable.
La situation est telle que certaines voix
s'élèvent du côté de l'ONU, de l'UE, mais aussi des USA pour demander une
solution pacifique à cette situation et pour enquêter sur des faits graves de
violation des droits humains dans la répression des manifestations.
En conséquence :
•Avez-vous entamé des démarches pour
exprimer la préoccupation de la Belgique auprès du Gouvernement Colombien?
Quelles actions ont été entreprises par notre Ambassadeur pour garantir une
paix entre les parties ainsi que le respect des droits humains ?
•Comptez-vous invoquer la clause de
protection des droits humains qui figure dans l'Accord de libre commerce entre
l'UE et la Colombie dans lequel la Belgique est partie prenante même si la
ratification n'est pas finalisée ?
•Comptez-vous user de vos relations
diplomatiques auprès du Conseil des droits de l’homme de l’ONU pour demander
l’ouverture d’une enquête pour violations des droits humains dans la région
?
01.08 Sophie Wilmès, ministre: Monsieur le président, chers collègues, depuis le début des émeutes, l'ambassade de Belgique à Bogota a très régulièrement informé mes services du déroulement des manifestations et des réactions ainsi que des décisions du gouvernement. À la demande de plusieurs d'entre vous, je reviens donc sur les faits.
Dès novembre 2019, la Colombie a connu une période de manifestations contre la politique jugée trop austère du gouvernement et le dialogue national qui a été lancé et qui devait s'achever en mars 2020 n'a donné aucun résultat. La crainte d'une augmentation générale des impôts par le biais de la réforme fiscale annoncée en avril 2021 et l'augmentation de la pauvreté à cause aussi de la pandémie ont suscité de nouvelles manifestations.
Cette réforme fiscale visait à répondre aux manquements identifiés par l'OCDE. Le rapport économique 2019 de l'OCDE met en évidence les lacunes du système fiscal actuel et souligne la faible part des contributions individuelles qui devait, selon l'OCDE, être augmentée. En outre, des programmes supplémentaires d'assistance sociale étaient prévus.
De nombreuses manifestations se sont déroulées sans problème mais des faits particulièrement graves avec une violence excessive exercée par les forces de sécurité ont été enregistrés dans certaines régions. Cette approche répressive du gouvernement est devenue elle-même un point de protestation majeur dans le conflit.
Op 25 mei werd tussen de regering en het stakingscomité een voorlopig akkoord bereikt dat het vreedzame karakter van de demonstratie garandeerde. De ondertekening van die overeenkomst werd uitgesteld op verzoek van de president, wiens partij verdeeld is over de kwestie.
De situatie in Cali is het meest problematisch wellicht vanwege de destabiliserende infiltratie van criminele groepen. Elf mensen werden gedood en verscheidene gewond, nadat burgers op ongewapende demonstranten hadden geschoten. Dat bracht de president ertoe decreet 575 uit te vaardigen, dat militaire bijstand aan plaatselijke autoriteiten toestaat. Het decreet bevat geen verwijzing naar de eerbiediging van de mensenrechten en zou door de regering kunnen worden gebruikt als grondslag voor repressieve interventies. Verschillende academische analyses wijzen op het ongrondwettelijke karakter van het decreet: het parlement noch de plaatselijke autoriteiten worden voorafgaand geraadpleegd en het leger heeft geen bevoegdheden om tijdens de demonstratie van burgers op te treden. Voor de oppositie komt het decreet erop neer dat de noodtoestand wordt opgelegd, zonder dat de daartoe vastgelegde grondwettelijke bepalingen in acht worden genomen. Voorstanders van de regering wijzen erop dat het grondwetsartikel deel uitmaakt van het legitieme juridische arsenaal van de regering.
De onderhandelingen zitten nu volledig in het slop en het is duidelijk dat de spanningen niet zullen afnemen, zolang de regering en het stakingscomité geen politiek compromis bereiken. Onder druk van zijn partij blijft de president de nadruk leggen op de veiligheidskwestie met een prominente rol voor het leger, naast een sterk gemilitariseerde politiemacht.
De behoeften en eisen die de vele groepen tijdens de protesten hebben geuit, komen nu grotendeels overeen met de doelstellingen van het vredesakkoord dat in 2016 met de FARC is ondertekend. Een oplossing voor de huidige crisis vereist antwoorden in die zin, waaronder een meer geëngageerde uitvoering van het vredesakkoord onder leiding van de president.
Pour ce qui est de notre réaction et la réaction de la communauté internationale, à chaque occasion, tant au niveau européen, au niveau de l'ONU qu'au niveau bilatéral, la Belgique plaide pour la mise en œuvre intégrale de l'accord de paix de 2016.
La situation en Colombie a été discutée le 18 mai et le 1er juin au sein du groupe de travail compétent du Conseil de l'Union européenne. La Colombie reste un partenaire important pour l'UE. Les États membres, dont la Belgique, se sont déclarés préoccupés par les derniers événements sociopolitiques et ont souligné l'importance du dialogue en réponse à la crise et de la mise en œuvre accélérée de l'accord de paix qui répond à de nombreuses exigences sociales. C'est aussi le message du HR/VP transmis lors d'un appel téléphonique avec le président Duque. À Bogota également, l'UE tente de s'engager avec toutes les parties prenantes afin d'encourager ce dialogue et d'apaiser les tensions. La Belgique s'inscrit dans cette approche et notre ambassade à Bogota a encouragé publiquement une reprise du dialogue à plusieurs occasions. La Belgique entretient de bonnes relations bilatérales avec la Colombie mais cette crise mobilise effectivement notre attention. En plus de nos contacts sur le terrain, les Affaires étrangères ont d'ailleurs rencontré les représentants de la société civile pour se tenir informées des événements.
Notre pays déplore les pertes de vies humaines et condamne le recours à la violence par les forces de l'ordre et les manifestants. C'est l'État colombien, en premier lieu, qui doit apporter une réponse judiciaire aux événements dramatiques qui ont eu lieu.
Daarom steunen wij de oproep aan de regering van de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten van de VN om de schendingen van de mensenrechten op een transparante manier aan te pakken en te streven naar een vreedzame en op onderhandelingen gebaseerde oplossing voor de sociale onrust.
De Inter-Amerikaanse Commissie voor de Rechten van de Mens heeft van 8 tot 10 juni een bezoek gebracht aan Colombia om de situatie na de op 28 april begonnen protesten te observeren. De verlenging en de uitbreiding van het mandaat van de VN-verificatiemissie in Colombia zouden ook de volledige uitvoering van het vredesakkoord mogelijk moeten maken, waardoor een serener klimaat voor de oplossing van de huidige crisis ontstaat.
De kwestie Colombia wordt elk kwartaal besproken in de VN-Veiligheidsraad, zodat de ontwikkelingen ter plaatse kunnen worden gevolgd.
L'accord de libre-échange entre l'UE et la Colombie contient en effet une clause relative aux droits humains qui est un élément essentiel de l'accord. Cette clause autorise chaque partie contractante à prendre des mesures en cas de violation de ces principes, en ce compris en dernière instance la suspension de l'accord. Cet accord doit être perçu comme un des instruments aux mains de l'Union européenne pour évoquer le respect des droits humains avec nos partenaires. Il me paraît préférable de rechercher le dialogue plutôt que de vouloir suspendre à tout prix un accord commercial.
Activer la clause essentielle d'un accord commercial pour demander la suspension de celui-ci doit être une voie de dernier recours en cas de mauvaise volonté manifeste et continue du partenaire commercial. En attendant, il me semble approprié pour l'UE d'encourager le gouvernement colombien avec une combinaison de moyens, de le soutenir si nécessaire pour mettre un terme au cercle vicieux de violences et d'impunité.
Deux raisons principales me poussent à indiquer cela. D'une part, l'Union européenne n'est que le troisième partenaire commercial de la Colombie, loin derrière les États-Unis et la Chine. Dès lors, espérer que les violations des droits humains cesseront parce que l'UE suspend ou menace de suspendre l'accord n'est, je pense, pas réaliste. Suspendre l'accord revient en quelque sorte à sauter toutes les étapes et à priver l'UE d'un important moyen de pression.
D'autre part, nous disposons de plusieurs leviers qui doivent être actionnés de manière successive et graduelle tant sur le plan bilatéral qu'européen et multilatéral. L'accord commercial peut être l'un de ces moyens, en particulier pour promouvoir le droit des travailleurs. Il inclut des engagements en la matière ainsi qu'un mécanisme de consultation de la société civile. La mise en oeuvre des dispositions de ce chapitre fait l'objet d'un suivi étroit de la part de la Commission, de la société civile et du SPF Affaires étrangères y compris de notre ambassade sur place.
Enfin, tel que je l'ai indiqué par le passé, la Belgique est le seul État membre de l'Union européenne à ne pas encore avoir ratifié cet accord commercial compte tenu de blocages au niveau de certaines entités fédérées. Il semble dès lors délicat de se prévaloir de clauses d'un accord que nous sommes les seuls à ne pas encore avoir ratifié.
Je veux saisir cette occasion pour souligner que pour nous prévaloir pleinement des clauses qui nous tiennent à cœur telles que celles sur les droits humains, il est préférable d'être engagé dans les accords. Je parle de manière générale. C'est précisément parce que la Belgique n'a pas conclu sa procédure de ratification que notre voix est objectivement moins audible ou moins légitime dans ce débat.
Mevrouw Reynaert, het reisadvies op de website van de FOD Buitenlandse Zaken is aangepast. Het reisadvies wordt op heel regelmatige basis herzien, om onze landgenoten adequaat en zo volledig mogelijk veiligheidsadvies te verstrekken. Het advies is echter niet bindend.
Volgens onze informatie zijn de Verenigde Staten ook erg bezorgd over de ontwikkelingen in Colombia, hoewel zij op het ogenblik niet van plan zijn een speciale gezant voor Colombia en het vredesproces te benoemen.
Il me faut encore ajouter une petite précision à la lecture de la réponse que je vous ai faite. Quand j'indique que notre voix est moins forte dans l'enceinte européenne quant à l'application de l'accord, selon qu'on l'ait signé ou non, cela ne nous empêche évidemment pas - ne me faites pas dire ce que je n'ai pas dit! - de nous exprimer vigoureusement et formellement ni de suivre la situation sur place, pied à pied, comme le font nos services tant à l'ambassade qu'ici même.
Monsieur le président, je suis absolument désolée, mais si je ne pars pas maintenant, je vais affronter un sérieux problème!
Le président: … Un grave incident diplomatique que nous tenons également à éviter, comme parlementaires!
01.09 Sophie Wilmès, ministre: Monsieur le président, je vous remercie. Pardonnez-moi une fois encore. Je reviens dès que possible pour écouter les répliques.
Le président: Nous vous remercions, madame la ministre. Veuillez transmettre les salutations de notre commission à Son Excellence le Président Joe Biden et à Sa Majesté le Roi.
De behandeling van de vragen wordt geschorst van 10.28 uur tot 12.24 uur.
Le développement des questions est suspendu de 10 h 28 à 12 h 24.
Voorzitster: Els Van Hoof.
Présidente: Els Van
Hoof.
De voorzitster: Dank u wel, mevrouw de minister om vanuit het koninklijk paleis terug naar hier te komen. Hopelijk heeft u een vruchtbare ontmoeting gehad met president Biden en Secretary of State Blinken. Het was in ieder geval een hele eer dat u dat heeft kunnen doen. Het is geweldig.
Wij gaan nu verder met de replieken op uw antwoorden over de situatie in Colombia.
01.10 Christophe Lacroix (PS): Madame la présidente, je vous remercie de me donner la parole pour une réplique qui est certes quelque peu différée. Je comprends évidemment les contraintes de votre fonction, madame la ministre, et les rencontres importantes que vous nouez souvent – aujourd'hui en particulier.
Je tenais à vous remercier de votre réponse, mais en ajoutant qu'elle ne doit pas éclipser l'urgence d'une exécution des engagements pris par le gouvernement colombien dans le cadre de l'accord de paix. Celui-ci nécessite des réformes structurelles devant remédier à la crise politique, sociale et économique que traverse en ce moment le pays et qui est venue aggraver l'épidémie de covid, poussant des milliers de Colombiens à descendre dans la rue.
Vous avez condamné la violence. En comparaison avec le message que vous aviez transmis aux organisations non gouvernementales, qui consistait à leur demander de faire confiance au gouvernement colombien dans le suivi de la crise, vous avez témoigné d'une évolution majeure dans votre prise de position, qui est celle de la Belgique et de l'Union européenne. Rappelons que celle-ci a accordé, en vue de l'accord de paix - indépendamment des accords commerciaux -, 96 millions d'euros d'aides, de sorte que le gouvernement colombien puisse s'engager dans une paix durable en faveur de ses concitoyens. C'est du reste en ce sens que j'ai déposé une proposition de résolution que j'espère pouvoir développer très prochainement au sein de cette commission.
01.11 Samuel Cogolati (Ecolo-Groen): Madame la ministre, je vous remercie également de votre réponse.
Selon moi, notre assemblée doit envoyer deux messages. Tout d'abord, l'inacceptable répression policière doit cesser. Nous parlons ici de libertés fondamentales: du droit de s'exprimer, de se rassembler pacifiquement, de protester et de défendre les libertés syndicales les plus essentielles. Ensuite, nous devons afficher notre solidarité avec le peuple colombien dans son aspiration absolument légitime à des politiques publiques plus justes. Il me semble primordial de rappeler que l'impact économique de la pandémie du covid-19 a plongé près de la moitié des 50 millions d'habitants du pays dans une extrême pauvreté.
Dès lors, un message extrêmement ferme doit être adressé au président colombien afin qu'il respecte les droits humains, mais aussi quant au besoin de perspectives sur le plan de l'éducation, des soins de santé, de la justice sociale. Nous devons rappeler qu'il ne s'agit pas de privilèges, mais tout simplement de droits sociaux et économiques.
Voorzitster: Vicky Reynaert.
Présidente: Vicky Reynaert.
01.12 Annick Ponthier (VB): Mevrouw de minister, ik wil twee dingen zeggen.
Het recht op vreedzaam protest is een basisrecht en het zou dat moeten zijn overal ter wereld, of het nu in Colombia, Hongkong of België is. Ik wil nogmaals benadrukken dat onverantwoord politiegeweld – ik leg de nadruk op onverantwoord – moet worden veroordeeld. Het politiegeweld dat wij in Colombia hebben kunnen aanschouwen, had natuurlijk enkel als doel de protesten de kop in te drukken en had niets meer met ordehandhaving te maken. Dat wil ik beklemtonen.
Ik wil u vragen om de situatie van zeer nabij op te volgen en via internationale fora bij te dragen tot of ten minste in de richting te sturen van een structurele oplossing ter plaatse. Dat moet op dit moment de hoofdbekommernis zijn.
Wij zullen het dossier verder blijven opvolgen, hopelijk samen met u.
01.13 Vicky Reynaert (Vooruit): Mevrouw de minister, mijn fractie vindt dat het duidelijk moet zijn dat België dit buitensporig geweld door de overheid met klem veroordeelt. De Colombiaanse regering moet de mensenrechten en de vakbondsrechten respecteren alsook de vrijheid van demonstratie. Dat is zeer belangrijk. Zij moet ook het respect voor de vredesakkoorden garanderen.
Wij vragen u dan ook om de Colombiaanse ambassadeur in België te interpelleren. Ik heb begrepen dat u een signaal hebt gestuurd, maar dat dat nog niet is gebeurd. Wij zijn wel zeer blij dat u de vraag van middenveldorganisaties naar een internationaal onderzoek naar de gebeurtenissen onderschrijft.
Zoals u zelf hebt aangegeven, is er inderdaad een EU-handelsakkoord met Colombia dat ook een mensenrechtenclausule omvat, ook al is het nog niet volledig geratificeerd. Het is belangrijk dat het signaal wordt gegeven dat wij ook via die weg kunnen optreden. Vooraleer de clausule in werking treedt, worden er sowieso eerst bepaalde stappen gezet. Het is belangrijk dat dat signaal vanuit België wordt gegeven.
01.14 Steven De Vuyst (PVDA-PTB): Mevrouw de minister, het is niet onlogisch dat Colombia nog altijd het vooruitgeschoven front van de Verenigde Staten in Zuid-Amerika is. De VS beschermen momenteel onvoorwaardelijk het corrupte regime in Colombia en geven het de vrije hand voor de repressie van de eigen bevolking, in ruil voor de rol die het regime speelt in het tegenwerken, saboteren en onderdrukken van de soevereiniteit van andere Zuid-Amerikaanse staten die een onafhankelijkere koers willen varen en het juk van de Amerikaanse inmenging willen afwerpen. Het is dan ook geen verrassing dat de Colombiaanse veiligheidsdiensten nauw samenwerken met die van het Israëlische apartheidsregime en dezelfde tactieken toepassen op de inheemse bevolking van Colombia.
We zien hier opnieuw een flagrant voorbeeld van twee maten en twee gewichten, vooral van de Verenigde Staten, als de zogenaamde familie van democratieën haar zogenaamde waarden toepast. Mensenrechten worden geïnstrumentaliseerd om tegenstanders en de bevrijdingsbeweging te demoniseren en hen verwoestende sancties op te leggen terwijl de bondgenoten met een vriendelijke, puur verbale tik op de vingers wegkomen. Als ik het goed heb gehoord, willen de Verenigde Staten zelfs geen vredesgezant afvaardigen. Als het over de FARC of over Venezuela gaat, dan zijn er uiteraard onmiddellijk sancties, maar Colombia is een trouwe bondgenoot en dan weegt het mensenrechtendiscours natuurlijk wat minder zwaar door.
We zullen deze kwestie in elk geval blijven opvolgen en we hopen dat u binnen de Europese Unie en de VN blijft pleiten voor het respecteren van het akkoord van 2016. U moet tevens de repressie tegen sociale activisten, vakbondsleden en bewegingen in Colombia ten strengste blijven veroordelen.
01.15 Kattrin Jadin (MR): Madame la présidente, madame la ministre, je vous remercie pour votre réponse très claire, très circonstanciée et absolument construite.
En ce qui concerne le message, je ne peux que vous soutenir en ce qui concerne cette condamnation ferme des violences et des violations des droits humains en Colombie. S'appuyer pour cela sur les instruments dont nous disposons, d'une manière internationale, avec notre diplomatie belge pour pouvoir faire passer ce message, est essentiel.
Je salue aussi le fait que vous reconnaissiez la nécessité pour un commissaire général des Nations Unies de s'enquérir du sujet. Il est très important que nous puissions continuer à suivre de très près ce qui se passe en Colombie, pour pouvoir, je l'espère, depuis la Belgique, contribuer à une pacification et au rétablissement démocratique complet dans ce pays.
01.16 François De Smet (DéFI): Madame la présidente, madame la ministre, je vous remercie pour votre réponse.
Je ne saurais trop insister, comme certains de mes collègues, sur l'écrasante responsabilité du gouvernement colombien dans cette affaire. C'est lui qui criminalise les manifestations. C'est lui qui militarise son régime comme seule réponse. Nous savons à quel point il est sensible au regard de l'opinion internationale. Il est vraiment indispensable de maintenir la pression.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
02 Débat d'actualité sur la situation en Palestine et en Israël et questions jointes de
- Malik Ben Achour à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "Le rapport de Human Rights Watch sur le crime d’apartheid commis par Israël" (55017099C)
- Michel De Maegd à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "La situation à Jérusalem-Est" (55017605C)
- Georges Dallemagne à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "La situation à Jérusalem-Est" (55017636C)
- Steven De Vuyst à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "L'escalade israélienne" (55017660C)
- Marianne Verhaert à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "La spirale de violences et l'expulsion de familles palestiniennes de Jérusalem-Est" (55017666C)
- Simon Moutquin à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "La situation en Israël et en Palestine" (55017723C)
- Annick Ponthier à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "L'escalade du conflit entre Israël et la Palestine" (55017746C)
- Vicky Reynaert à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "Le rapport de Human Rights Watch accusant le régime israélien d'apartheid" (55017834C)
- Steven De Vuyst à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "La communauté palestinienne en Israël" (55017894C)
- Michel De Maegd à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "La nouvelle coalition en Israël" (55018551C)
- Steven De Vuyst à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "La répression contre des journalistes et activistes palestiniens" (55018604C)
- Malik Ben Achour à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "Les mesures coercitives à prendre à l’égard d’Israël" (55018841C)
- Malik Ben Achour à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "La question israélo-palestinienne à la prochaine session du Conseil des droits de l’homme" (55018877C)
- Steven De Vuyst à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "La "marche des drapeaux" en Israël" (55018889C)
- Els Van Hoof à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "Israël et la Palestine" (55018929C)
- François De Smet à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "Le conflit israélo-palestinien" (55018935C)
- Wouter De Vriendt à Sophie Wilmès (VPM Affaires étrangères et européennes) sur "Les développements actuels dans le cadre du conflit israélo-palestinien" (55018940C)
02 Actualiteitsdebat over de toestand in Palestina en in Israël en toegevoegde vragen van
- Malik Ben Achour aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "Het rapport van Human Rights Watch over de apartheid waaraan Israël zich schuldig maakt" (55017099C)
- Michel De Maegd aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "De situatie in Oost-Jeruzalem" (55017605C)
- Georges Dallemagne aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "De situatie in Oost-Jeruzalem" (55017636C)
- Steven De Vuyst aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "De Israëlische escalaties" (55017660C)
- Marianne Verhaert aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "Het escalerend geweld en de uitzetting van Palestijnse families uit Oost-Jeruzalem" (55017666C)
- Simon Moutquin aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "De situatie in Israël en Palestina" (55017723C)
- Annick Ponthier aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "De escalatie van het conflict tussen Israël en Palestina" (55017746C)
- Vicky Reynaert aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "Het rapport van Human Rights Watch dat het Israëlische regime beschuldigt van apartheid" (55017834C)
- Steven De Vuyst aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "De Palestijnse gemeenschap in Israël" (55017894C)
- Michel De Maegd aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "De nieuwe regeringscoalitie in Israël" (55018551C)
- Steven De Vuyst aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "De repressie van Palestijnse activisten en journalisten" (55018604C)
- Malik Ben Achour aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "De dwangmaatregelen die ten aanzien van Israël genomen moeten worden" (55018841C)
- Malik Ben Achour aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "De Israëlisch-Palestijnse kwestie tijdens de volgende sessie van de Mensenrechtenraad" (55018877C)
- Steven De Vuyst aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "De Israëlische vlaggenmars" (55018889C)
- Els Van Hoof aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "Israël en Palestina" (55018929C)
- François De Smet aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "Het Israëlisch-Palestijnse conflict" (55018935C)
- Wouter De Vriendt aan Sophie Wilmès (VEM Buitenlandse en Europese Zaken) over "De actuele ontwikkelingen in het kader van het Israëlisch-Palestijns conflict" (55018940C)
02.01 Malik Ben Achour (PS): Madame la ministre, mes questions abordent trois thèmes distincts.
Le premier a trait à l'analyse d'une série d'ONG de la situation dans les territoires palestiniens et en Israël. Human Rights Watch et B'Tselem parlent désormais de crimes d'apartheid, de crimes contre l'humanité et de persécution dans le chef des autorités israéliennes. Ces dernières balaient ces accusations d'un revers de la main et parlent de "tracts de propagande", selon le ministre israélien des Affaires étrangères.
Madame la ministre, comment intégrez-vous ces analyses dans votre lecture du conflit et de son évolution? Le 19 janvier, vous nous informiez que le travail réalisé par B'Tselem sur cette problématique n'avait pas été discuté au niveau européen. Depuis lors, cela a-t-il été le cas?
Le deuxième thème concerne le suivi du kern du 19 mai, qui avait tracé un premier cap en décidant de s'engager plus avant dans les mesures de différenciation des produits issus des territoires occupés et surtout de les rendre effectives. Au demeurant, cela faisait partie de votre note de politique générale.
Lors de la séance plénière du 20 mai, vous avez fait une série d'autres annonces. En ce qui concerne la différenciation, une réunion technique devait avoir lieu afin d'améliorer l'application du droit communautaire européen et la jurisprudence. En outre, la question devait être abordée au niveau européen. Pourriez-vous m'indiquer quel a été le résultat de ces concertations?
De même, vous déclariez avoir plaidé, lors du Conseil européen des Affaires étrangères, en faveur de la rédaction d'une feuille de route de leviers indicatifs et/ou contraignants. Comment a-t-on avancé sur ce point?
Le troisième thème concerne la nouvelle session du Conseil des droits de l'homme qui s'ouvrira le 21 juin. Une part importante des débats sera consacrée, à n'en pas douter, à la situation au Proche-Orient. Le 27 mai dernier, le Conseil a décidé de la mise sur pied d'une commission d'enquête chargée de se pencher sur les violations du droit international humanitaire et du droit international relatif aux droits de l'homme. Ces violations ont été commises dans les territoires occupés, en ce compris à Jérusalem-Est et en Israël lors des récents affrontements entre le Hamas et l'État hébreu.
Mais ce n'est pas tout. Il s'agira également, et je reprends les termes des Nations Unies, d'étudier toutes les causes profondes et sous-jacentes des tensions récurrentes, de l'instabilité et de la prolongation des conflits, y compris la discrimination et la répression systématique fondées sur l'identité nationale, ethnique, raciale ou religieuse.
À l'occasion de cette réunion, la problématique de la base de données des acteurs économiques liés à la colonisation israélienne sera sans doute aussi évoquée. Lors de la session de février-mars, la Haute-Commissaire Michelle Bachelet avait fustigé, on s'en souvient, le manque de ressources dont elle dispose afin de procéder à la mise à jour annuelle de cette liste. Madame la ministre, comment la Belgique soutiendra-t-elle cette demande de réactualisation de la liste? De même, comment soutiendrons-nous la commission d'enquête dans son travail?
02.02 Michel De Maegd (MR): Madame la présidente, madame la ministre, la situation en Palestine et en Israël a fortement évolué. Le conflit israélo-palestinien avait pris un tournant dramatique ces dernières semaines. Après de nombreux appels au calme et à la cessation des hostilités, dont le vôtre, les hostilités ont finalement pris fin ce 21 mai dernier, ce dont je me réjouis. Dans la foulée, Yaïr Lapid a annoncé avoir formé une coalition. Les chefs de huit partis israéliens ont en effet validé cet accord qui était en discussion depuis plusieurs mois. Fortement disparate, elle bénéficiera d'une courte majorité parlementaire avec 61 députés sur 120. La conséquence est importante puisque l'accession au pouvoir de Naftali Bennett met fin à un règne de douze ans sans interruption de Benyamin Netanyahou.
Madame la ministre, concernant la situation entre les deux pays, quelles sont les informations dont vous disposez sur le respect du cessez-le-feu en vigueur? De nouvelles tensions sont-elles apparues? Craint-on de nouvelles tensions dans la région?
En ce qui concerne la nouvelle coalition en place en Israël, quelle est votre réaction? Comment analysez-vous cette alliance entre partis que tout semble opposer? Concrètement, quelles évolutions ce changement pourrait-il apporter dans nos rapports bilatéraux et multilatéraux avec Israël?
La présidente: M. Dallemagne n'est pas présent.
02.03 Steven De Vuyst (PVDA-PTB): Mevrouw de minister, wij zijn allemaal getuige geweest van de gruwelijke beelden uit Palestina de voorbije maand. In Gaza werden tientallen kinderen gedood door meedogenloze en massale luchtaanvallen op de openluchtgevangenis waarin ze verblijven. Tevens werden er Palestijnse burgers in Israël aangevallen en gelyncht. Ook werden er Palestijnse handelszaken aangevallen en in puin geslagen. Die groepen werden uiteindelijk beschermd door de politiediensten en door bezettingstroepen uit de Westelijke Jordaanoever.
De reactie van de Belgische regering kunnen wij eigenlijk alleen maar omschrijven als onbevredigend. U vindt het blijkbaar nog steeds niet nodig om het Israëlische apartheidssysteem te veroordelen, noch de onmenselijke blokkade van Gaza, die nu reeds 14 jaar duurt, noch de brutale slachtpartijen van het Israëlische leger op de burgers van Gaza. Dat alles valt blijkbaar onder het heel rekbare begrip van het Israëlische recht op zelfverdediging.
Wel veroordeelt u expliciet het verzet van het Palestijnse volk. Nochtans geeft het internationaal recht, zoals bepaald in de Conventie van Genève, elk bezet of gekoloniseerd volk eenduidig het recht om zich te verdedigen tegen het geweld van de bezetter of kolonisator en dat met alle middelen, ook militair. Terwijl u de uithuiszettingen van Palestijnen in Oost-Jeruzalem wel hebt veroordeeld, koppelt u er voorlopig nog steeds geen maatregelen aan. Daarmee volgt u het beleid van de Europese Unie en de Verenigde Staten in het algemeen, dat flagrante schendingen van de universele mensenrechten, die ze zo vurig beweren te verdedigen, selectief veroordelen naargelang ze de westerse economische en politieke belangen dienen dan wel schaden.
De Palestijnse gemeenschap in Israël en de bezette gebieden vraagt reeds lang om concrete maatregelen tegen het Israëlisch apartheidsregime. Aangezien u duidelijk gesteld hebt dat u weigert om sancties op deze zelfverklaarde bondgenoot ook maar te overwegen, is mijn vraag of u de volgende verzoeken van de Palestijnse gemeenschap in Israël zelf wilt bepleiten bij de Europese Unie en de Verenigde Naties. Ten eerste, vraagt zij een onderzoek te laten instellen door de Verenigde Naties naar het Israëlische apartheidssysteem, zoals ook gevraagd door onder andere 11.11.11. Ten tweede, vraagt zij een vredesmacht van de Verenigde Naties naar Israël te sturen om de Palestijnse gemeenschap te beschermen tegen het door de Israëlische staat gelegitimeerde geweld.
Ik vraag mij ook af wat de Israëlische staat nog moet doen vooraleer de sanctiepolitiek van de Europese Unie en België ook wordt ingeschakeld tegen die zelfverklaarde bondgenoot, die reeds meer dan 70 jaar het internationaal recht overtreedt.
Ik zal de rest van mijn vragen bundelen. Sinds de Palestijnen ook in Israël en in de bezette gebieden afgelopen maand in opstand zijn gekomen, en ondertussen ook een algemene staking hebben gehouden op 18 mei, is er een golf van staatsrepressie tegen hen op gang gekomen. Meer dan 1.000 Palestijnse burgers van Israël zijn gearresteerd in wat de Israëlische mensenrechtenorganisatie Adalah een gemilitariseerde wraakactie noemt. Dertig Palestijnse betogers werden sinds 10 mei ook vermoord op de Westelijke Jordaanoever. Sheikh Jarrah en andere wijken in Oost-Jeruzalem zijn hermetisch afgesloten en worden geterroriseerd met traangas en stinkbommen die de stadsdelen in giftige wolken hullen. Een minderjarige Palestijn werd vermoord in Jeruzalem en een ander kind werd in het hoofd geschoten in Hebron. Reporters Without Borders meldt ook dat de Israëlische bezetter minstens 13 journalisten gearresteerd heeft voor hun berichtgeving over deze brutale en gewelddadige repressie.
Bent u ook van mening dat dit soort repressie nog een wapenstilstand genoemd kan worden?
Wat zult u ondernemen om deze omvangrijke mensenrechtenschending een halt toe te roepen?
Zult u de voortdurende aanslagen op de persvrijheid door de Israëlische bezetter aanklagen?
02.04 Marianne
Verhaert (Open Vld): Mijnheer de voorzitter,
De uitzetting van Palestijnse families in Sheikh Jarrah zorgt voor veel
Palestijns en internationaal protest. Ook de Amerikaanse president Joe Biden
roept Israël op om van de uitzettingen af te zien. De Israëlische ordetroepen
treden bijzonder gewelddadig op. Het geweld escaleert, er vallen honderden
gewonden en verschillende doden. Hamas en Israël bestoken elkaar opnieuw met
raketten. Beelden van dansende Israëli's bij de brand van de Al-Aqsa-moskee
bereiken ons.
Vorig actualiteitsdebat heeft u reeds
gezegd dat de uitzetting van Palestijnse families unilaterale acties zijn die
het internationaal recht schenden. De VN waarschuwen dat er mogelijks
oorlogsmisdaden worden gepleegd.
Mevrouw de minister, we mogen niet
vergeten dat de opening van een onderzoek door het ICC de kans biedt om de
verantwoordingsplicht te ondersteunen. Het regeerakkoord is omtrent de
Palestijnse kwestie heel duidelijk.
Vandaar mijn vragen:
Zal dit escalerend geweld en uitzetting
van Palestijnse families tijdens de volgende Raad van Buitenlandse Zaken worden
besproken? Gaat u ervoor zorgen dat dit op de Europese agenda komt te staan?
Zal men op Europees niveau onderzoeken
welke sancties er kunnen worden genomen? Gaat u hiervoor pleiten? Welke andere
concrete maatregelen en stappen overweegt u te nemen?
De Verenigde Staten en verschillende
Europese landen hebben bij Israël aangedrongen om van de uitzettingen af te
zien. Hebt u direct contact gehad met uw collega's ministers van Buitenlandse
Zaken om een gecoördineerde aanpak met gelijkgezinde staten voor ter bereiden?
Op 5 februari jl. bevestigde de
“pre-trial Chamber" van het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag dat
het Internationaal Strafhof weldegelijk territoriale jurisdictie heeft over de
situatie in bezet Palestijns gebied. Deze uitspraak is belangrijk: het opent de
weg naar een formeel onderzoek van het ICC in het Palestijns gebied. Wat is de
stand van zaken hieromtrent?
Wat werd er tijdens de VN Veiligheidsraad
besloten? Heeft u hieromtrent contact gehad met de Europese delegaties die op
heden niet-permanente leden zijn?
Waarom besloot men om de Palestijnse
verkiezingen op te schorten? Zullen deze verkiezingen later plaatsvinden? Bent
u hieromtrent in dialoog gegaan met de Palestijnse vertegenwoordiging in ons
land?
02.05 Simon Moutquin (Ecolo-Groen): Madame la présidente, madame la ministre, plusieurs de mes collègues ont déjà évoqué certains éléments, dont les épisodes de tensions.
Je voudrais revenir sur les premières questions que je vous avais posées voici déjà quelques semaines, voire mois, et qui concernait la situation des habitants de Sheikh Jarrah et de Silwan, deux quartiers de Jérusalem-Est, c'est-à-dire reconnus en droit international comme étant palestiniens et où les citoyens subissent très fréquemment des expulsions et des répressions de la part de colons extrémistes. Madame la ministre, quelles sont les actions entreprises par la Belgique pour ces Palestiniens?
Un autre élément qui a mis le feu aux poudres, ce sont les manifestions d'organisations d'extrême droite israéliennes, telles que Lehava qui part de Jérusalem-Ouest pour se diriger vers la porte de Damas à Jérusalem-Est, en criant notamment "Mort aux Arabes! Que leurs villages brûlent!" Une nouvelle manifestation de ce type est prévue demain. Quelle est la position de la Belgique par rapport à ces manifestations?
On parle beaucoup du conflit israélo-palestinien, y compris dans cette commission, quand il y a des épisodes de violence. Mais la violence y est systémique et générale. Avant-hier, au check-point Qalandiya, une jeune femme a été tuée par la police israélienne. Un autre Palestinien a été tué en marge d'une manifestation contre les colonies illégales près de Naplouse. Jeudi dernier, trois Palestiniens ont été tués en Cisjordanie lors d'échanges de tirs avec les forces israéliennes qui menaient une opération dans la ville de Jénine. Cette violence est en réalité quotidienne. Que fait la Belgique, hors du cadre général, pour lutter contre cette violence?
Je reviens sur Jérusalem-Est où une série d'expulsions ont eu lieu. Mais il n'y a pas seulement des expulsions. Il y a aussi des révocations de permis de résidence, des maisons détruites pour des raisons archéologiques à Silwan mais aussi pour créer des zones d'intérêt touristique, comme les autorités israéliennes les évoquent. Quelles sont les actions de la Belgique pour lutter contre cette tentative d'expulsion démographique des Palestiniens?
Comme l'a dit mon collègue De Maegd, un nouveau gouvernement israélien est mis en place. Il faut nommer les choses. Le premier ministre actuel israélien est un premier ministre d'un parti d'extrême droite assumé, homophobe, misogyne, raciste. Je ne reviens pas sur les déclarations qu'il a pu faire. Dans l'accord de gouvernement entre Benny Gantz et Naftali Bennett figure notamment l'annexion de 70 % de la Cisjordanie, à savoir en grande partie la vallée du Jourdain. Quelles actions préventives seront-elles mises en place?
Je salue les sanctions que vous avez réclamées contre la Biélorussie il y a quelques semaines suite au détournement d'avion et les sanctions qui sont évoquées aujourd'hui avec M. Biden contre la Chine. Je me questionne sur le fait que le mot "sanction" ne puisse pas être prononcé s'agissant d'Israël. Un des orateurs m'ayant précédé a parlé de "pertinence" et vous a appelée à ne pas faire de géométrie variable dans l'approche du droit international. Malheureusement, je pense que sa formation politique n'est pas spécialement bien placée pour faire ce genre de remarques. Ceci dit, je vous encourage quand même à avoir, en effet, une politique internationale qui ne soit pas à géométrie variable. Je vous remercie.
02.06 Annick Ponthier (VB): Mevrouw de minister, aangaande de escalatie van het conflict tussen Israël en Palestina hebben wij met zijn allen kunnen aanschouwen dat die escalatie van grootschalige aard is geworden in de afgelopen tijd. Er waren aanvallen op de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, de Israëlische orderdiensten reageerden hard op Palestijnen die met stenen naar hen gooiden, er werd brand gesticht, en er vielen ook verscheidene doden aan gewonden aan beide zijden.
Hamas heeft gereageerd door raketten af te vuren op verschillende Israëlische steden en dorpen, waaronder Tel Aviv en zelfs West-Jeruzalem. Ook in de gemengd Joods-Palestijnse stad Lod zijn de spanningen geëscaleerd. Er is brand gesticht in synagogen. Ondertussen gingen de bombardementen door en gingen de raketten heen en weer tussen Gaza naar Israël.
De Verenigde Naties hadden reeds eerder gewaarschuwd voor een grootschalig conflict tussen Israël en de Palestijnen. Er lag toen een gezamenlijke verklaring van de VN-Veiligheidsraad voor, maar die werd geblokkeerd door de VS.
Ondertussen lijkt het erop dat islamitische en Joodse gemeenschappen het conflict tussen Israël en de Palestijnen op ons grondgebied importeren. De polarisatie neemt ook toe tussen Arabische en Joodse bevolkingsgroepen. In Duitsland bijvoorbeeld waren er al grote pro-Palestijnse optochten. Ook in ons land hebben wij die kunnen zien.
Mijn vragen aan u zijn de volgende.
Hebt u daarover contact gehad met respectievelijk de Israëlische ambassadeur of de minister van Buitenlandse Zaken, en een Palestijnse gezant?
Hoe ziet u dit conflict verder evolueren? Is hier potentieel voor escalatie tot een grootschalig regionaal conflict waarbij bijvoorbeeld Iran en de VS verder rechtstreeks met elkaar in botsing komen?
Is er gevaar dat dit Midden-Oosters conflict op ons grondgebied blijft leiden tot een escalatie van de spanningen tussen de Joodse en de islamitische gemeenschappen?
Hoe reageert u daarop? Treedt u daarover in overleg met de minister van Binnenlandse Zaken? Graag hoor ik uw visie hierover.
02.07 Vicky Reynaert (Vooruit): Mevrouw de voorzitster, mevrouw de minister, ik heb een specifieke vraag over het rapport van Human Rights Watch.
Die organisatie heeft een lijvig rapport gepubliceerd waarin zij tot de conclusie komt dat Israël zich schuldig maakt aan apartheid en aan vervolging ten opzichte van de Palestijnse bevolking. Apartheid is een juridische term die een ernstige discriminerende onderdrukking inhoudt. Ze is ook een misdaad tegen de menselijkheid.
De mensenrechtenorganisatie schrijft heel zorgvuldig in het rapport op welke manier Israël Joodse burgers bevoordeelt in alle aspecten van het leven, zoals bijvoorbeeld toegang tot land, toegang tot water, en bewegingsvrijheid over het grondgebied, alsook op welke manier het land Palestijnen rechten ontneemt, zoals het recht om terug te keren naar het eigen grondgebied en het recht op nationaliteit. Israël doet dat om de geografische Joodse dominantie ten opzichte van de Palestijnse burgers te kunnen behouden.
Het is niet de eerste keer dat een mensenrechtenorganisatie tot die conclusie komt. Zoals de heer Ben Achour al opmerkte, gebruikte de Israëlische organisatie B'Tselem die term al in januari 2021 in een van haar rapporten.
Ik heb daarover de hiernavolgende concrete vragen voor u.
Hebt u kennis genomen van het rapport van Human Rights Watch dat op 27 april 2021 werd gepubliceerd? Wat is uw reactie op het rapport?
In het rapport worden een hele reeks aanbevelingen gedaan die specifiek zijn gericht op de Europese Unie en de lidstaten.
Wat is de positie van België ten opzichte van die specifieke aanbevelingen?
Bent u bereid uw diensten opdracht te geven op korte termijn een reflectie te starten over de kwestie, waarbij de beschuldigingen in detail worden bekeken en de reflectie van die bevindingen te delen en te bespreken met het Parlement?
Bent u in gesprek gegaan met de Israëlische ambassadeur daarover? Wat was de boodschap? Zal u dat nader bespreken op het Europese en internationale toneel?
Verschillende middenveldorganisaties roepen ons land op om steun te verlenen aan een VN-onderzoekscommissie door de Mensenrechtenraad te Genève. Bent u dat voorstel genegen?
02.08 François De Smet (DéFI): Madame la
Ministre, le conflit israélo-palestinien endeuille le Proche-Orient depuis des
décennies. L’escalade qui a débuté le 10 mai 2021 se déroule dans un
contexte inquiétant. Rappelons-le, depuis les accords d’Oslo du 13 septembre 1993,
il n’y a plus aucun réel processus de paix. Cette paix est pourtant si
nécessaire pour la stabilité de la région.
Une solution reste la reconnaissance de la
Palestine comme un état au sens du droit international. Rappelons que
l'article 1er de la Charte des Nations Unies garantit le droit
inaliénable de chaque peuple à l’autodétermination. Dans le cadre de la
Palestine, ce droit a d’ailleurs été consacré dans la résolution n° 181 du
29 novembre 1947. Toutefois, la reconnaissance de la Palestine comme
acteur international et reconnu comme tel reste malheureusement encore
compromise.
Dans les recommandations finales du rapport
spécial sur la situation des droits de l’homme dans les territoires
palestiniens occupés depuis 1967 du 13 janvier 2014, le Rapporteur
s’inquiète de la création “des colonies de peuplement en Palestine occupée et
d’étendre les colonies existantes”. Il demande en outre de “commencer à
démanteler les colonies existantes et à assurer le retour de ses nationaux du
côté israélien de la Ligne verte”.
En conséquence, Madame la Ministre:
La délégation belge aux Nations Unies
a-t-elle soutenu le projet de résolution de la République de France du
18 mai 2021 au Conseil de Sécurité des Nations Unies demandant un
cessez-le-feu aux deux parties et garantissant un accès à l’aide humanitaire
indispensable pour les victimes des attaques perpétrées?
Avez-vous soutenu et encouragé des actions
internationales humanitaires permettant aux victimes du conflit de se voir
apporter des vivres et soins? Dans l’affirmative, pouvons-nous connaître les
détails de cette aide humanitaire Belge?
Avez-vous pris contact auprès de l’Ambassade
israélienne pour connaître les évolutions du conflit et réaffirmer la position
de la Belgique sur le respect des droits humains et des conventions de Genève
dans le cadre de conflits internationaux ? Également, avez-vous reçu certaines
garanties quant au respect des recommandations finales du rapport spécial de
l’ONU du 13 janvier 2014?
La Belgique, ne devrait-elle pas reconnaître
l’État palestinien comme État et sujet de droit international? Dans le cadre
d’une approche européenne, y a-t-il une évolution de certains pays européens
quant à ce sujet?
02.09 Wouter De Vriendt (Ecolo-Groen): Mevrouw de voorzitster, mevrouw de minister, de aanleiding voor mijn vragen is de escalatie die we de afgelopen weken zagen in de aanvallen op Gaza, die een disproportioneel hoog aantal burgerslachtoffers aan Palestijnse zijde hebben veroorzaakt. Er waren ook vele duizenden raketaanvallen van Hamas op Israëlische doelwitten.
Het is duidelijk dat we vooral moeten kijken naar de structurele oorzaken van wat de afgelopen weken is gebeurd. Er was met name een illegale bezettingspolitiek van de Palestijnse gebieden, schendingen van de mensenrechten, schendingen van het internationaal recht, vele malen veroordeeld. We bevinden ons in een context waarin we de druk op Israel moeten verhogen. In het regeerakkoord stond ook dat wij tegenmaatregelen moeten formuleren, liefst met zo veel mogelijk andere landen, zodat er respect komt voor het internationaal recht en voor de mensenrechten aan Israëlische zijde. Anders vrees ik dat we binnen een aanzienlijke tijd opnieuw met een gelijkaardige escalatie zullen worden geconfronteerd. We moeten dus oog hebben voor de structurele oorzaken.
Ik heb daarom twee korte vragen waarmee ik wil polsen het Belgische standpunt.
Ten eerste, kunt u een update geven van de VN-databank van bedrijven die actief zijn in de illegale Israëlische nederzettingen? Het is nodig om die lijst te updaten. Zal België zich uitspreken voor een snelle update en actualisering van de lijst? Wanneer en op welke fora zal ons land de komende weken deze boodschap uitdragen?
Ten tweede, de VN-Mensenrechtenraad heeft op 27 mei een VN-onderzoekscommissie opgericht met betrekking tot de situatie in bezet Palestijns gebied. Dat is belangrijk, want die onderzoekscommissie voert expliciet een onderzoek naar de oorzaken van wat daar aan de gang is. In hoeverre verwelkomt België deze onderzoekscommissie? Het is belangrijk dat ons land steun biedt aan de onafhankelijke werking van deze commissie.
02.10 Peter De Roover (N-VA): Mevrouw de voorzitster, mevrouw de minister, collega's, kenmerkend voor deze problematiek is dat het gros van de vragen uitgaat van een wel bijzonder eenzijdige benadering van het probleem. Dit biedt volgens mij geen houvast om ooit vooruitgang te boeken. Blijkbaar heeft men hier een slechte en een goede, zoals in een tweederangswestern, volgens heel simplistische lijnen.
Het nieuwe element van de voorbije weken is natuurlijk de vorming van een opgemerkte coalitie in Israël. Netanyahu is minstens even weg maar dat betekent niet meteen dat er een ander beleid zit aan te komen wat de Westelijke Jordaanoever of Gaza betreft. Wel kan de deelname van de partij Ra'am van de heer Abbas, die de Arabische bevolking in Israël vertegenwoordigt, bepaalde veranderingen teweegbrengen voor de Arabische bevolking in Israël zelf.
Mevrouw de minister, u hebt de nieuwe premier Bennett en de heer Lapid uw gelukwensen overgemaakt. Wat is uw visie op die nieuwe regering? Meent u dat die meer mogelijkheden biedt dan de regering-Netanyahu om tot oplossingen te komen? We kennen de houding die de heer Bennett in het verleden heeft aangenomen, maar iedereen weet dat men in brede coalities soms zijn oude uitspraken moet inslikken. Welke verwachtingen heeft u wat dat betreft?
Verder hebben we de partij van de heer Abbas die de Arabische kiezers bepaalde garanties biedt, die een beleidsverandering betekenen als ze gerealiseerd worden. Daar was echter heel wat kritiek op de van Palestijnse Autoriteit, Hamas en de Unified List. Hoe beoordeelt u die deelname voor de interne vrede in Israël?
De Israëlische ambassadeur, de heer Nahshon, heeft in La Libre Belgique zeer scherpe uitspraken gedaan. Hij meent een opstoot van antisemitische opmerkingen waar te nemen. Dat zijn scherpe woorden voor een ambassadeur. Bent u daarover in gesprek gegaan met hem? Hebt u die bekommernis meteen kunnen bespreken? Kloppen de geruchten dat mevrouw Kitir, of misschien andere collega's uit de regeringen, de vraag tot gesprek met hem weigert?
Wat heeft de regering al ondernomen
betreffende de aangekondigde verstrengingen op het vlak van het
differentiatiebeleid dat ons land zou doorvoeren?
Streeft de regering of uzelf het nog na om in de komende weken of maanden initiatief te nemen op het Europese gremium of in overleg met gelijkgezinde Europese landen om in dit dossier bepaalde stappen te zetten?
De voorzitster: Er werden heel veel vragen gesteld, dus ik stel voor dat we mevrouw de minister even tijd geven om erop te antwoorden.
02.11 Minister Sophie Wilmès: Mevrouw de voorzitster, bedankt voor de tijd om inderdaad zo compleet mogelijk te kunnen antwoorden.
Je ferai d'abord une remarque avant de répondre à vos différentes questions, en ce qui concerne l'expression d'une "géopolitique à géométrie variable" que j'ai pu entendre de la part de l'un des collègues. Que l'on fasse partie de l'opposition ou de la majorité, je pense qu'il y a quelque chose qu'on ne peut pas faire, à savoir des procès d'intention à propos de la politique qui est menée. La politique qui est menée a fait l'objet d'un accord très clair du kern. Ce sont des décisions et des discussions que nous avons eues à plusieurs reprises. Je suis cet accord du kern à la lettre. C'est de la dentelle, au point près! Sincèrement, je ne pense pas qu'œuvrer aussi fortement que le fait la Belgique au sein de l'Union européenne et dans d'autres fora internationaux pour une paix durable, cela s'appelle faire de la politique à géométrie variable! Je m'inscris en faux par rapport à cette déclaration. J'ai failli lever le doigt pour un fait personnel mais comme on était dans un moment médian, je me suis dit que j'attendrais de pouvoir répondre pour en faire état dans le débat.
Effectivement, beaucoup de questions portent sur la situation de terrain, ce qui illustre l'importance du dossier pour la Belgique, pour l'Union européenne, pour le monde aussi. En effet, quand il y a des difficultés - et on l'a vu - sur place, on voit bien qu'il y a des répercussions très lourdes pour les populations, qu'elles soient palestiniennes ou israéliennes. Il y a aussi des répercussions quant à la stabilité régionale. Il y a des répercussions aussi, malheureusement mais c'est ainsi, en Belgique mais également dans d'autres capitales, certains croyant juste de devoir importer le conflit dans nos pays.
Cela signifie-t-il pour autant qu'il ne faille pas s'en occuper? Loin de là! Il faut s'en occuper. D'ailleurs, c'est ce que je fais. J'espère pouvoir à nouveau, comme je le fais chaque fois que je vous rencontre, en faire la démonstration si pas la mise à jour.
Zoals u weet heeft België binnen de Europese Unie verscheidene initiatieven genomen. Ons land heeft ervoor gepleit dat de Europese Unie zich actief inzet voor het stopzetten van de vijandelijkheden en de hervatting van het vredesproces. België had Hoge Vertegenwoordiger Borrell voorgesteld om op 18 mei een buitengewone Raad van ministers van Buitenlandse Zaken van de EU te houden, wat ook gebeurde. De vijandelijkheden zijn inmiddels stopgezet. Wij waren verheugd over deze ontwikkeling, die de internationale gemeenschap met haar inspanningen nastreefde. Wij roepen nu op tot stabilisatie en een blijvende stopzetting van de vijandelijkheden tussen de partijen. In dit verband zijn wij verheugd over de constructieve rol die Egypte heeft gespeeld.
Met het oog op de Gymnichbijeenkomst, de informele raad van ministers van Buitenlandse Zaken van de EU, op 27 mei heeft opnieuw België leiderschap getoond en met de steun van andere lidstaten de heer Borrell gevraagd om de jongste ontwikkelingen te evalueren. De ambitie is om de EU een grotere rol te laten spelen bij het heropstarten van het vredesproces, iets wat wij steunen. De EU kan en moet bijdragen tot de hervatting van het diplomatieke proces, in nauw overleg met de internationale en regionale partners. In dit verband steunt België de rol van het kwartet en pleit ons land voor nauwe contacten met de actoren in de regio, zoals Egypte en Jordanië.
Car le temps de la diplomatie de crise est passé et celui d'une relance d'un horizon politique est donc venu. Les développements de ces dernières semaines à Jérusalem, en Israël et dans les territoires palestiniens occupés démontrent plus que jamais la nécessité de remédier aux causes sous-jacentes du conflit et de réinstaurer une perspective crédible de solution à deux États.
Comment donc contribuer à la relance d'un processus politique? J'ai pris l'initiative, au Conseil Affaires étrangères du 18 mai, de proposer que l'Union européenne procède à un examen de nos relations avec les deux parties au conflit afin de les pousser sur la voie du dialogue.
Cette évaluation doit clairement identifier les mesures incitatives et dissuasives que nous pouvons mettre sur la table à l'adresse des deux parties, israélienne et palestinienne, afin de soutenir la reprise des négociations de paix. Des contacts avec plusieurs partenaires, je retiens que cette proposition recueille chez certains – pas encore partout – du soutien, et je continue donc à travailler dans cette voie.
Comme vous le savez, l'accord de gouvernement prévoit que nous ferons "de nouveaux pas dans le sens d'une politique de différenciation bilatérale et multilatérale à l'égard des colonies israéliennes". Je me suis engagée à poursuivre une meilleure application de la différenciation en application de la législation européenne et du droit international, déjà dans mon exposé d'orientation politique et dans ma note de politique générale présentée à la Chambre en novembre 2020.
Suite à une discussion en kern le 19 mai dernier, un groupe de travail intercabinets s'est réuni le 26 mai pour faire un premier état des lieux. Le SPF Affaires étrangères a ensuite initié un exercice de revue de la mise en œuvre de cette politique de différenciation au niveau des administrations fédérales. Nos postes ont été instruits de s'informer de la mise en œuvre de la politique de différenciation auprès de certains pays like-minded. Ces exercices sont actuellement en cours.
Wat betreft de resolutie die Frankrijk half mei in de VN-Veiligheidsraad heeft voorgesteld, het spreekt voor zich dat België elk initiatief voor een staakt-het-vuren steunt. België is sinds 1 januari geen lid meer van de VN-Veiligheidsraad, maar heeft met name in EU-verband zijn volledige steun voor dit initiatief uitgesproken. Deze resolutie werd uiteindelijk niet ter stemming gebracht omdat er een staakt-het-vuren tot stand was gekomen.
In de Mensenrechtenraad steunde België de organisatie van de bijzondere zitting van 27 mei, waar een resolutie tot instelling van een onderzoekscommissie werd aangenomen. België is momenteel geen lid van de Mensenrechtenraad, maar zal in het kader van de begrotingscommissie van de Verenigde Naties steun verlenen aan een passende financiering van deze onderzoekscommissie. Ons land zal de onafhankelijkheid van de onderzoekscommissie eerbiedigen en onze Permanente Vertegenwoordiging in Genève zal de werkzaamheden ervan op de voet volgen.
België heeft in principe geen bezwaar tegen het bijwerken van de databank van de Verenigde Naties over de ondernemingen die actief zijn in de Israëlische nederzettingen. Voor zover wij weten, staat deze update van de databank echter niet op de agenda en zijn er momenteel geen specifieke verzoeken in die zin van leden van de Mensenrechtenraad. Resolutie 3136 van 2016 voorzag immers niet in een actualisering. Momenteel bestaat hiervoor geen mechanisme en zijn er hiervoor ook geen financiële of personeelsmiddelen. Dit zou kunnen betekenen dat het initiatief in de Mensenrechtenraad bij de Palestijnen komt te liggen.
La nouvelle coalition qui se met en place en Israël réunit des partis qui recouvrent l'ensemble du spectre politique, de gauche à droite, ce qui représente toujours un défi, là comme ailleurs. La coalition gouvernementale israélienne est également historique car, pour la première fois, un parti israélo-arabe soutient la majorité. Nous espérons que le nouveau gouvernement sera à la hauteur des ambitions économiques et sociales exprimées par le premier ministre Bennett à la Knesset dimanche. L'objectif d'accroître l'inclusion de la minorité israélo-arabe par un investissement dans divers domaines politiques ne peut être que salué.
Lors de la présentation du nouveau gouvernement israélien et des grands axes de sa politique, le conflit israélo-palestinien a été peu évoqué. En tout état de cause, notre pays appelle à éviter les actions unilatérales qui compromettent la solution à deux États. Le processus de paix doit être revigoré. La dernière guerre entre Israël et le Hamas a démontré une fois de plus que le statu quo n'est une option pour personne.
Dans tous les cas, la Belgique sera demandeuse d'un dialogue soutenu et constructif tant sur le processus de paix que dans le cadre d'une relation bilatérale. Pour le moment, les développements politiques internes en Israël et la situation sur le terrain n'ont pas permis qu'une prise de contact avec mon homologue israélien se matérialise. Maintenant que le nouveau gouvernement a été investi par la Knesset, je reprendrai contact avec mon homologue dans les meilleurs délais.
En ce qui concerne la reconnaissance de la Palestine, une solution juste et durable au conflit israélo-palestinien passera par la reprise de négociations crédibles en vue de parvenir à une solution fondée sur la coexistence de deux États, avec l'État d'Israël et un État de Palestine indépendant, souverain, démocratique, viable, qui coexistent dans la paix et la sécurité. Sur le principe, il est évident que la reconnaissance d'un État de Palestine est le corollaire à notre soutien à la solution à deux États. La question ne porte donc pas sur le principe de reconnaissance mais bien sur le moment le plus approprié pour ce faire et sur la configuration à privilégier pour poser ce geste historique.
Il est inutile et contre-productif pour la Belgique de reconnaître la Palestine si notre pays n'est pas accompagné dans cette voie par un nombre significatif de partenaires européens. Pas de reconnaissance unilatérale, qui n'aurait d'ailleurs aucun impact sur le PPMO, mais une reconnaissance en temps utile, avec un nombre significatif de partenaires européens. C'est d'ailleurs ce qui est prévu dans l'accord de gouvernement. Pour l'instant, nous constatons que la question n'est pas à l'ordre du jour.
De tweestatenoplossing vereist ook steun voor een toekomstige Palestijnse staat die is gebaseerd op eerbiediging van de rechtsstaat en de mensenrechten en die een inclusieve samenleving bevordert met een regering die volledige democratische legitimiteit bezit.
Voor de oplossing van de politieke en democratische crisis die het gevolg is van de feitelijke scheiding tussen Gaza en de Westelijke Jordaanoever en het uitblijven van verkiezingen sinds 2006, zijn de hiernavolgende zaken vereist: de terugkeer van de Palestijnse Autoriteit naar Gaza, het houden van vrije democratische verkiezingen en een intra-Palestijnse verzoening.
Daarom hadden wij er bij de partijen sterk op aangedrongen de verkiezingen te laten plaatsvinden in het gehele bezette Palestijnse gebied, met inbegrip van Oost-Jeruzalem, zoals uitdrukkelijk in het Oslo-akkoord is bepaald. Ik betreur, ten eerste, dat de verkiezingen werden afgelast op initiatief van president Abbas die zich beriep op het gebrek aan garantie voor de organisatie van de verkiezingen in Oost-Jeruzalem. Het is aan ons om bij de Palestijnse Autoriteit te blijven pleiten voor de versterking van haar democratische legitimiteit, wat ik wel degelijk ook zal doen.
Plusieurs d'entre vous sont revenus sur les événements de Sheikh Jarrah.
Dans ce contexte, nous n'avons eu de cesse de condamner la politique de colonisation, et ses mesures connexes que sont les démolitions, la confiscation d'infrastructures et les expulsions à Jérusalem-Est ou en Cisjordanie. Ces mesures sont illégales au regard du droit international et compromettent sérieusement la possibilité d'une solution à deux États avec Jérusalem comme future capitale des deux États. Ces mesures affectent en outre les droits humains de la population civile.
Cette position de la Belgique s'inscrit pleinement dans celle de l'Union européenne à ce sujet. J'ai eu l'occasion d'en discuter avec mes homologues lors des récentes réunions du Conseil Affaires étrangères de l'Union européenne. La Belgique a également rappelé ses positions au niveau multilatéral, notamment à New York, à l'occasion d'une déclaration en marge d'une réunion du Conseil de sécurité le 22 avril. Les menaces d'expulsion de familles palestiniennes à Jérusalem-Est dans le quartier de Sheikh Jarrah et d'autres quartiers, et les tensions et violences que celles-ci ont engendrées, ont à nouveau montré la sensibilité de cette question. Ces menaces d'expulsion alimentent évidemment les tensions très vives à Jérusalem.
On se souvient que la marche au drapeau, la marche mensuelle des nationalistes israéliens dans les quartiers palestiniens, par laquelle ils célèbrent la prise de Jérusalem-Est en 1967, organisée le 10 mai dernier, avait participé au climat délétère à Jérusalem. Comme on l'a vu le mois dernier, les incidents violents à Jérusalem ont un fort potentiel de propagation en Israël, en Cisjordanie et dans la bande de Gaza. C'est donc avec une inquiétude certaine que j'ai pris connaissance, la semaine dernière, de l'organisation d'une nouvelle marche au drapeau qui se déroulera ce jour. Notre pays appelle les parties prenantes à s'abstenir de toute incitation à la violence et de toute provocation.
Zoals u al vermeldde, heeft het Internationaal Strafhof op 5 februari 2021 beslist dat zijn territoriale bevoegdheid zich uitstrekt tot de sinds 1967 door Israël bezette gebieden, namelijk Gaza en de Westelijke Jordaanoever, met inbegrip van Oost-Jeruzalem. Sindsdien heeft de openbare aanklager op 3 maart aangekondigd een onderzoek te zullen instellen naar de situatie in Palestina. Dat onderzoek zal zich toespitsen op de misdrijven die sinds 13 juni 2014 zouden zijn begaan door zowel leden van de Israëlische strijdkrachten en de Israëlische autoriteiten, als door leden van Hamas en gewapende Palestijnse groeperingen.
Je rappelle aussi qu'à la suite de cette déclaration et certaines déclarations internationales, la Belgique, toujours présidente du Benelux, a décidé d'organiser, à son initiative, une réunion où on a invité la Cour pénale internationale et sa représentante à venir expliquer ses travaux devant les membres de la Commission des Affaires étrangères en signe de soutien.
Vous m'interrogez également sur le rapport de Human Rights Watch dont j'ai bien entendu pris connaissance. Il est difficile de déterminer comment la Cour pénale internationale évaluerait la situation en Palestine au regard du critère d'apartheid. Vous noterez que la Cour pénale internationale ne s'est pas encore prononcée sur ces éléments dans le cadre de sa jurisprudence. Il n'appartient pas à la Belgique ou à l'Union européenne de se prononcer sur cette qualification qui est dans les mains de la Cour pénale internationale.
Mais, indépendamment de cette qualification, la Belgique et l'Union européenne entendent poursuivre leur engagement en faveur du respect du droit international, des droits humains et du droit international humanitaire. C'est d'ailleurs la raison pour laquelle la Belgique a parrainé la tenue d'une session extraordinaire du Conseil des droits de l'homme à Genève le 27 mai dernier. Notre engagement en faveur des droits humains se manifeste aussi sur le terrain. Nos diplomates à Jérusalem témoignent, par leur présence auprès des familles menacées d'expulsion à Sheikh Jarrah, de notre vive préoccupation devant les événements actuellement en cours à Jérusalem.
Enfin, j'ajouterai un dernier mot sur les risques d'importation des tensions en Belgique. Mon Dieu! Il y a beaucoup de choses à dire mais je me limiterai à ceci. Dans le monde globalisé d'aujourd'hui, ce qui se passe dans d'autres parties du monde peut être ressenti de manière plus prononcée dans notre propre pays que par le passé. Nos citoyens ont le droit d'exprimer leur opinion, de se réunir, de descendre dans la rue. Évidemment, je ne parle pas des mesures covid qui, malgré tout, ont aussi leur place. Mais cela doit toujours se faire dans le cadre de l'État de droit et le respect de l'ordre public.
La liberté d'expression est une liberté garantie par la Constitution dont nous sommes fiers. Nous défendons d'ailleurs cette liberté d'expression. Mais c'est néanmoins un droit qui s'arrête aux discours de haine et aux appels à la violence. C'est la ligne rouge de notre démocratie et de notre État de droit. Et c'est une ligne que nous continuerons à suivre.
Met betrekking tot de uitspraak van de ambassadeur over antisemitisme in België, heeft mijn kabinet hem natuurlijk gecontacteerd. Het is niet de eerste keer dat de ambassadeur een dergelijke uitspraak doet. Wij hebben gezegd dat wij helemaal niet akkoord gaan met die uitspraak. Dat is volgens ons niet de job van een bilateraal ambassadeur.
De voorzitster: Mevrouw de minister, ik dank u voor uw heel uitgebreide antwoord.
Collega's, u wilt ongetwijfeld repliceren, maar de diensten van de Kamer hebben mij gevraagd om de timing te respecteren. Wij moeten de zaal vrijmaken voor de volgende commissievergadering. Ik stel voor dat wij de replieken houden voor de volgende keer dat de minister naar de commissie komt. Ondertussen kunt u het uitgebreide antwoord dan analyseren.
02.12 Malik Ben Achour (PS): Excusez-moi, mais j'ai du mal à concevoir ce que sera la prochaine séance, qui commencera par des répliques, auxquelles s'ajouteront peut-être de nouvelles questions sur la situation en fonction de l'évolution de la situation. J'entends et je comprends qu'il faille libérer la salle, mais reporter les répliques de cette manière-là ne me semble pas être le bon moyen de fonctionner, car cela créera de la confusion en raison de l'intégration de nouvelles questions.
De voorzitster: Wij hebben nog tien minuten voor de replieken. Er zijn tien of elf sprekers, dus iedereen moet het zeer kort houden. Iedereen krijgt één minuut spreektijd.
02.13 Malik Ben Achour (PS): Madame la présidente, je ferai très vite, en essayant de ramasser ma réplique en disant ceci: sur les rapports de Human Rights Watch et de B'Tselem, la Belgique ne se positionne pas, et j'entends l'argument. Sur la reconnaissance de l'État de Palestine, ce n'est pas à l'ordre du jour. Enfin, sur la mise à jour de la banque de données sur les entreprises qui seraient complices du processus de colonisation, nous n'observons rien de nouveau non plus.
Par contre, les principes qui sont rappelés sont toujours les bons, mais j'ai l'impression que nous sommes dans une forme d'incapacité de transformer ces positions de principe en mesures politiques et, partant, à sortir du déclaratif. Je suis un peu inquiet à ce niveau-là. Je pense que notre préoccupation doit être de toujours se placer du bon côté de l'histoire. Les droits de l'homme doivent être défendus partout et tout le temps. À cet égard, les positions prises par d'autres groupes politiques sont interpellantes.
Les violations systématiques des droits de l'homme ne peuvent plus être ignorées. Quant à la notion ou l'idée d'un conflit qui serait importé: quand on parle de famine ou de l'Amazonie qui brûle, on n'importe pas la famine, on n'importe pas les feux de forêt, on est simplement solidaire et on s'indigne. Je vous remercie.
02.14 Michel De Maegd (MR): Madame la présidente, je vais m'en tenir à la minute par respect du personnel de la Chambre et des collègues.
Madame la ministre, je suis heureux de votre mise au point. Il n'y a pas de politique à géométrie variable. Certains collègues devraient peut-être davantage parler à leurs ministres ou à leur vice-premier ministre au gouvernement pour mieux comprendre l'actuelle politique belge en la matière.
Vous avez toujours eu, ici et en plénière, un discours constant sur le conflit: la diplomatie de crise durant le conflit, l'appel entendu à la cessation des hostilités et désormais, une approche bilatérale et multilatérale pour aller vers la relance du processus de paix – loin des velléités de certains de prendre le risque d'importer ici un conflit qui est né là-bas. Vous avez raison, le rôle du Quartet et celui de la Jordanie et de l'Égypte sont cruciaux pour cette relance du processus de paix.
J'entends que des évaluations de la politique de différenciation sont en cours, ce dont je me réjouis. J'entends également votre appel à plus de démocratie du haut niveau palestinien. Je pense que cela sera nécessaire pour une résolution pacifique du conflit.
02.15 Steven De Vuyst (PVDA-PTB): Mevrouw de minister, u spreekt voortdurend over het vredesproces. Het vredesproces is echter morsdood, omdat Israël het internationaal recht blijft schenden en blijft koloniseren. De nieuwe premier Bennett heeft in het verleden al uitspraken gedaan over het feit dat hij trots is dat hij Palestijnen heeft vermoord. Het ziet er niet goed uit voor het vredesproces, zeker als we dezelfde houding blijven aannemen ten opzichte van het status quo.
U bewijst, net als uw voorgangers en alle andere EU-lidstaten en NAVO-bondgenoten, voortdurend lippendienst aan de tweestatenoplossing. U spreekt ook retorische veroordelingen uit van de kolonisatie, maar ondertussen weigert de regering nog altijd om een Palestijnse staat zelfs maar te erkennen, laat staan om ook maar enige concrete en effectieve maatregel te nemen tegen de almaar verder uitbreidende illegale kolonisatie en de annexatie de facto van Palestijns grondgebied. Het loutere verschil tussen uw woorden en uw daden zegt meer dan wat ik hier nog hoef aan toe te voegen.
02.16 Simon Moutquin (Ecolo-Groen): Madame la présidente, je crois qu'il y a un malentendu quand j'entends mon collègue De Maegd et Mme la vice-première ministre.
Quand j'ai parlé de "géométrie variable", j'ai repris les propos de mon prédécesseur qui parlait de géométrie variable dans notre politique, alors même qu'il y a une abstention sur un texte qui aurait pourtant prouvé l'absence de géométrie variable. Ce n'est pas du tout ce que je visais. C'est la Belgique qui invite DCI aux Nations Unies et qui demande des réparations quand des projets belges et européens sont détruits. Je sais donc à quel point la Belgique joue un rôle fondamental. Je présente mes excuses si j'ai pu, dans mon intervention, accuser le gouvernement de géométrie variable.
Ceci dit, de manière collective et au niveau européen, il faut se demander pourquoi une interdiction des produits de Crimée est facile à mettre en place et pourquoi c'est plus compliqué pour d'autres. Mais c'est une question collective. Madame la ministre, je n'avais pas du tout l'intention de vous pointer du doigt, loin de là. J'ai bien conscience de votre travail et de votre engagement à ce sujet. Je tiens à le préciser.
Enfin, je pense que nous devrions avoir un débat sur l'importation du conflit avec la secrétaire d'État Schlitz et vous-même.
02.17 Annick Ponthier (VB): Ik zal uw antwoord uiteraard nog grondig analyseren. Het was zeer uitgebreid, waarvoor dank.
Het laatste onderwerp van mijn vraag ging inderdaad over de import van het conflict naar België. Ik zou u willen vragen om daarvoor waakzaam te blijven in samenspraak met de minister van Binnenlandse Zaken. Het laatste wat we willen, is immers dat het conflict zich uitbreidt naar onze contreien. Ik wil daar blijvend voor waarschuwen, ook al betwisten sommigen dat hier in de commissie. Het lijkt mij immers overduidelijk dat dat wel degelijk gebeurt in Brussel en andere Belgische steden.
02.18 Vicky Reynaert (Vooruit): Mevrouw de minister, hartelijk dank voor uw antwoord.
België hecht veel belang aan het respect van de mensenrechten in het internationaal recht en heeft terecht de gewoonte zeer sterk te reageren op mensenrechten-schendingen. In het betreffende conflict verwijzen we naar de EU, maar het is zeer moeilijk om op het niveau van de Unie unanimiteit of overeenstemming te bereiken.
De ernst van de situatie bleek wel uit de vragen. Mensenrechtenorganisaties geven aan dat er sprake is van onder andere apartheid, misdaden tegen de menselijkheid en illegale annexaties. De lijst is lang en blijft groeien. Het is dan ook belangrijk om na te gaan wat België kan doen, ook in de Europese context.
We hebben samen met de collega's van de PS een voorstel van resolutie ingediend dat een lijst bevat van maatregelen die ter zake genomen kunnen worden. We zijn blij met de steun voor de onderzoekscommissie die wordt opgericht door de VN en we kijken uit naar de maatregelen inzake het differentiatiebeleid.
02.19 Peter De Roover (N-VA): Mevrouw de minister, uw diplomatieke (…) binnen de coalitie over deze aangelegenheid veelvuldig. U hebt de eenzijdigheid proberen te vermijden (…) helemaal in lijn met de resolutie die wij vorige (…) Dat is de juiste lijn.
Wat het importeren van het conflict betreft, de verwoordingen van de ambassadeur van Israël waren inderdaad opmerkelijk. Dat neemt niet weg dat u de bekommernis over het stijgend antisemitisme hopelijk niet bagatelliseert, want die is terecht. Ik denk dat iedereen een verantwoordelijkheid draagt wat de import van die tegenstellingen betreft, wanneer men niet let op polariserend taalgebruik en eenzijdigheid in deze aangelegenheid, want dat wordt door bepaalde groepen wellicht vertaald als een vrijgeleide om het conflict te importeren.
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt gesloten om 13.30 uur.
La réunion publique de commission est levée à 13 h 30.