Commission de l'Économie, de la Politique
scientifique, de l'Éducation, des Institutions scientifiques et culturelles
nationales, des Classes moyennes et de l'Agriculture |
Commissie
voor het Bedrijfsleven, het Wetenschapsbeleid, het Onderwijs, de Nationale wetenschappelijke
en culturele Instellingen, de Middenstand en de Landbouw |
du Mardi 18 février 2014 Matin ______ |
van Dinsdag 18 februari 2014 Voormiddag ______ |
De behandeling van de vragen en interpellaties vangt aan om 11.15 uur. De vergadering wordt voorgezeten door mevrouw Liesbeth Van der Auwera.
Le développement des questions et interpellations commence à 11.15 heures. La réunion est présidée par Mme Liesbeth Van der Auwera.
01 Vraag van de heer Mathias De Clercq aan de minister van Middenstand, Kmo's, Zelfstandigen en Landbouw over "de behandelingstermijn van de vrijstellingsaanvragen voor sociale bijdragen" (nr. 21227)
01 Question de M. Mathias De Clercq à la ministre des Classes moyennes, des PME, des Indépendants et de l'Agriculture sur "le délai de traitement des demandes d'exonération des cotisations sociales" (n° 21227)
01.01 Mathias De Clercq (Open Vld): Mevrouw de minister, het is in ons aller belang om veel aandacht te schenken aan de behandelingstermijnen van de vrijstellingsaanvragen voor sociale bijdragen, een goed systeem waar zelfstandigen in nood een beroep op kunnen doen.
Door de economische crisis die een aantal jaren geleden is losgebarsten, nam het aantal aanvragen met vijftig procent toe. De gemiddelde wachttermijn liep sterk op en bedroeg in januari 2012 maar liefst 382 dagen, wat vrij problematisch voor de betrokkenen is.
U hebt een rist van goede initiatieven genomen om de werking van de bevoegde commissie te versnellen. De wachttijd was op korte tijd dan ook teruggebracht, wat positief is. U verwacht ook dat het nieuwe informaticaproject New Dispensa de termijn verder gunstig zal beïnvloeden.
Mevrouw de minister, werd de dalende tendens inzake de behandelingstermijn voortgezet? Hoe lang duurt de gemiddelde behandelingstermijn momenteel?
Is het informaticaproject momenteel geïmplementeerd? Hoe ziet u de behandelingstermijn voort evolueren?
Hoeveel dossiers werden er in 2013 ingediend? Hoeveel vrijstellingen werden toegekend?
01.02 Minister Sabine Laruelle: De wet inzake de hervorming van de betaling van de sociale bijdragen, de afschaffing van de drie jaar tussen het jaar van de inkomsten en de betaling van de sociale bijdragen, zal ook een positieve invloed hebben, niet op de termijn maar op het aantal aanvragen om een vrijstelling te krijgen.
Dankzij de bijzondere inspanning die in 2012 werd geleverd, werd de gemiddelde behandelingstermijn tot de normale termijn van ongeveer zes maanden teruggebracht. Voor 2013 was dat in sommige gevallen meer dan een jaar. Nu is dat nog zes maanden.
New Dispensa bevindt zich momenteel in een testfase. De implementatie is gepland voor het voorjaar van 2014. Dit project zal sowieso een positieve invloed hebben op de behandelingstermijn door het verbeteren van bepaalde deelprocessen en het uitwisselen van gegevens tussen de socialeverzekeringsfondsen en de commissie zelf.
Naast de introductie van New Dispensa is het thans de bedoeling om de behandelingstermijn te reduceren tot twee maanden voor alle dossiers door een drastische vereenvoudiging van de aanvraagprocedure en de automatische beslissing van een aantal specifieke aanvragen, waarvan de invoering nog voor dit jaar is gepland.
De cijfergegevens van 2013 zijn uiteraard nog niet volledig. De jongst gekende gegevens zijn de volgende. Aantal ingediende dossiers op 31 oktober 2013: 23 092. Aantal behandelde dossiers op 31 oktober 2013: 23 028. Aantal dossiers met een gedeeltelijke vrijstelling: 18 389.
Er zijn geen betrouwbare statistische gegevens beschikbaar omtrent het volume aan vrijgestelde bedragen in de loop van dat bepaald jaar. Wel kan ik de vrijgestelde bedragen geven zoals ze door de socialeverzekeringsfondsen boekhoudkundig werden verwerkt. Die hebben evenwel betrekking op de boekingsdatum bij de fondsen en niet op de beslissingsdatum van de commissie voor de vrijstelling van bijdragen. Voor 2014 gaat het om ongeveer 73 miljoen euro. Dat is dus niet niets.
01.03 Mathias De Clercq (Open Vld): Mevrouw de minister, bedankt voor uw helder en duidelijk antwoord en voor de vele inspanningen die u al hebt geleverd om de behandelingstermijn te verkorten. Ik ben zeer verheugd te vernemen dat het uw bedoeling is om die termijn tot twee maanden te reduceren. Dat zou werkelijk een enorme vooruitgang betekenen en het zou de kers op de taart zijn van uw goed werk voor de zelfstandigen.
L'incident est clos.
02 Vraag van de heer Mathias De Clercq aan de minister van Middenstand, Kmo's, Zelfstandigen en Landbouw over "de aangekondigde plannen rond uitzwermen" (nr. 21228)
02 Question de M. Mathias De Clercq à la ministre des Classes moyennes, des PME, des Indépendants et de l'Agriculture sur "les plans annoncés concernant 'l'essaimage'" (n° 21228)
02.01 Mathias De Clercq (Open Vld): Mevrouw de minister, deze vraag gaat over het systeem van uitzwerming, waarbij ondernemers hun werknemers aanmoedigen en begeleiden bij het zetten van stappen naar het ondernemerschap. Over het thema heb ik het al enkele keren met u gehad. In Frankrijk is het sterk ingeburgerd, in die mate zelfs dat u mij destijds wist te melden dat het systeem toch goed was voor een indrukwekkend aantal nieuwe jobs: 15 000 per jaar of 8 % van het totale aantal gecreëerde arbeidsplaatsen. De FOD Economie heeft ook een studie gepland met drie delen: een juridische analyse, een vergelijking met de buurlanden en een enquête bij de betrokken economische actoren. Ik wil even peilen naar de stand van zaken.
Is de studie ondertussen beschikbaar in de diverse landstalen? Zijn er conclusies te trekken? Is een implementatie van het systeem in ons land wenselijk? Zo ja, hebt u dan een bepaalde timing? Wanneer werd de vraag gesteld aan de hoge raad en aan de NAR? Wat zeggen die adviezen?
02.02 Minister Sabine Laruelle: Er werden twee studies gerealiseerd: enerzijds een studie uitgaande van de FOD Economie samen met een gespecialiseerd advocatenkantoor, anderzijds een interne studie uitgevoerd door mijn kabinet. De twee studies bevestigen het belang om uitzwerming in België te ontwikkelen. Er worden in Frankrijk per jaar 15 000 ondernemingen opgericht via uitzwerming of 8,5 % van het totale aantal oprichtingen. Bovendien overweegt 10 % van de loontrekkenden de oprichting van een onderneming in geval van een herstructurering. De ondernemingen die zijn ontstaan door uitzwerming, stellen daarnaast gemiddeld 5 personen te werk, drie jaar na hun oprichting, tegenover een gemiddelde van 3,5 werknemers voor andere ondernemingen. Tot slot bedraagt het faillissementscijfer bij die ondernemingen 10 % tot 15 % tegenover het algemeen gemiddelde van 20 % tot 25 %.
De twee studies tonen ook aan dat uitzwerming in België aanzienlijke wijzigingen vereist van wetsbepalingen inzake arbeidsrecht, socialezekerheidsrecht, fiscaal recht of het intellectuele eigendomsrecht. Bij wijze van voorbeeld haal ik de wijziging aan van de modaliteiten van het tijdskrediet, de verwijdering van exclusiviteitsclausules in arbeidsovereenkomsten of het fiscaal statuut van de financiële hulp gegeven door de ondernemingen van waaruit de uitzwerming plaatsvindt aan de uitzwermende ondernemingen. De Nationale Arbeidsraad en de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO werd op mijn initiatief gevraagd een advies te geven op basis van de studie van de FOD Economie. Op basis van hun adviezen zullen wij de opportuniteit onderzoeken om een pilootexperiment te starten bij verscheidene ondernemingen.
Parallel daarmee zal op 19 februari 2014 een colloquium over het thema worden georganiseerd.
Wij zijn misschien wat laat om in concreto iets te doen. Wij hebben nu echter de twee studies. Indien u wil, kan ik ze u geven.
02.03 Mathias De Clercq (Open Vld): Mevrouw de minister, het zou inderdaad bijzonder interessant zijn dat u ons de studies bezorgt, waarvoor mijn dank.
Er is tijdens de huidige legislatuur heel goed werk geleverd om het systeem in kaart te brengen. De fundamenten zijn gelegd.
Indien het systeem inderdaad jobs kan creëren en ondernemerschap stimuleren, moeten alle mogelijke obstakels rond wetsbepalingen worden weggewerkt. Het wegwerken ervan is misschien een item in het volgende regeerakkoord, tijdens de volgende legislatuur.
Het is alvast heel goed dat u een pilootproject opstart en een colloquium organiseert om het dossier onder de aandacht te brengen en na te gaan of wij in de volgende legislatuur een stimulerend wettelijk kader in verband met de problematiek kunnen creëren.
Ik dank u. Uw antwoord is heel positief.
L'incident est clos.
03 Vraag van de heer Mathias De Clercq aan de minister van Middenstand, Kmo's, Zelfstandigen en Landbouw over "de vervangende zelfstandige" (nr. 21229)
03 Question de M. Mathias De Clercq à la ministre des Classes moyennes, des PME, des Indépendants et de l'Agriculture sur "le remplacement indépendant" (n° 21229)
03.01 Mathias De Clercq (Open Vld): Mevrouw de minister, het systeem van de vervangende zelfstandige is in het verleden geëvalueerd. Er zijn inspanningen geleverd maar we moeten samen vaststellen dat dit geen succes is geweest. Een werkgroep die actief is binnen het algemeen beheerscomité van het RSVZ zou aanbevelingen over deze problematiek formuleren om verbeteringen aan te brengen, verwachtingen te detecteren en dergelijke meer. Op basis van dat rapport zou u tot actie kunnen overgaan.
Intussen zijn we enige tijd verder en wil ik graag enkele vragen stellen. Is het verslag ondertussen beschikbaar geworden voor u? Zijn er effectief aanbevelingen gedaan en stelt u op korte termijn maatregelen in het vooruitzicht, om bij te sturen, om dit af te voeren of wat dan ook? Graag een stand van zaken.
03.02 Minister Sabine Laruelle: In zijn verslag van 24 oktober 2013 heeft het comité zich uitgesproken voor een soepeler systeem om op die manier meer kandidaten aan te trekken. Het huidige register moet vervangen worden door een gratis register dat niet verbonden is met de KBO en ondergebracht is bij het RSVZ. De vervangingscontracten zouden geregistreerd worden en toegankelijk zijn voor de verschillende sociale inspecties. Het onweerlegbaar vermoeden van onderwerping aan het sociaal statuut der zelfstandigen zou behouden blijven. Het comité stelt ook voor dat de vervangende ondernemers die onder de definitie van helper vallen als dusdanig kunnen worden geregistreerd. Als het nieuwe systeem wordt ingevoerd zou hierover een promotiecampagne moeten plaatsvinden.
Ik ga akkoord met het advies van het ABC. Dat laatste impliceert echter legistieke wijzigingen en een nieuwe opdracht voor het RSVZ. Er zullen dus extra middelen nodig zijn. Omdat ik niet over dit budget beschik, zal het aan mijn opvolger zijn om deze maatregel te realiseren. We zullen dus niets meer doen voor die problematiek.
03.03 Mathias De Clercq (Open Vld): Mevrouw de minister, dank u voor het antwoord. Ik meen dat het systeem nu goed in kaart is gebracht. Er zijn adviezen van het comité, namelijk een en ander soepeler maken, legistieke wijzigingen en dergelijke meer. Ik heb er dus wel begrip voor als u zegt dat dit extra middelen zal kosten. Dat zijn dan keuzes die de volgende regering al dan niet zal moeten maken.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt gesloten om 11.30 uur.
La réunion publique de commission est levée à 11.30 heures.