Commission de l'Infrastructure, des Communications et des Entreprises publiques

Commissie voor de Infrastructuur, het Verkeer en de Overheidsbedrijven

 

du

 

Mercredi 16 janvier 2013

 

Après-midi

 

______

 

 

van

 

Woensdag 16 januari 2013

 

Namiddag

 

______

 

 


De vergadering wordt geopend om 14.50 uur en voorgezeten door mevrouw Sabien Lahaye-Battheu.

La séance est ouverte à 14.50 heures et présidée par Mme Sabien Lahaye-Battheu.

 

De voorzitter: Mijnheer Wollants, wij zullen eerst uw twee vragen behandelen en wij zullen zien of wij daarna kunnen terugkeren naar ons eerste agendapunt, de begroting.

 

01 Vraag van de heer Bert Wollants aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister, over "snuffelhonden op Brussels Airport" (nr. 14971)

01 Question de M. Bert Wollants au secrétaire d'État à l'Environnement, à l'Énergie et à la Mobilité, adjoint à la ministre de l'Intérieur et de l'Égalité des chances, et secrétaire d'État aux Réformes institutionnelles, adjoint au premier ministre, sur "la présence de chiens renifleurs à l'aéroport de Bruxelles-National" (n° 14971)

 

01.01  Bert Wollants (N-VA): Mijnheer de staatssecretaris, het was mijn intentie deze vraag te verwerken in mijn interventie naar aanleiding van uw beleidsnota, daar er enkele aanknopingspunten zijn. De problematiek is intussen bekend. Ik heb u er al enkele vragen over gesteld. Ik heb er ook al enkele vragen over gesteld aan minister De Crem, want de afgelopen maanden speelde zich een pingpongspel af tussen uw diensten en die van de heer De Crem.

 

Het komt erop neer dat het sinds februari 2012 niet meer mogelijk is op conventionele manier, in de decompressiekamer, te checken op explosieven. Wat wel mogelijk is, is het gebruik van zogenaamde explosievenhonden. Wij moeten er ook in België voor zorgen dat de veiligheid gewaarborgd wordt op de meest efficiënte manier, namelijk door die honden zelf te certificeren.

 

In het verleden werd de vraag doorgeschoven. Wie moest daarvoor actie ondernemen, u of minister De Crem? Landsverdediging moet er immers voor zorgen dat de nodige explosieven voorhanden zijn om te testen of de honden voldoen en of zij bij de detectie wel het noodzakelijke veiligheidsniveau kunnen garanderen. Dat is, kort geschetst, de problematiek.

 

Mijn vragen aan u zijn zeer voorspelbaar.

 

Wat is de stand van zaken in dit dossier? Is er ondertussen een protocol met het ministerie van Landsverdediging? Wanneer kan de opleiding en certificering van Belgische snuffelhonden van start gaan? Wat is de stand van zaken in het onderzoek naar eventuele andere screeningsmethoden?

 

01.02 Staatssecretaris Melchior Wathelet: Het DGLV past de reglementering van de Europese Unie toe. Op dit ogenblik beschikken slechts enkele lidstaten van de Europese Unie over een certificeringscentrum voor snuffelhonden. België erkent de certificering van snuffelhonden uit andere lidstaten, onder meer Luxemburg en Frankrijk. Zoals gezegd in het antwoord op uw schriftelijke vraag van 23 januari 2012 kan er in afwachting van de certificering van snuffelhonden door het DGLV, gedurende een periode van twee jaar, te rekenen vanaf 1 februari 2012, gebruikgemaakt worden van binnen de EU gecertificeerde kinotechnische teams. Dat staat in de wet-Tobback.

 

Het plan tot oprichting van een Belgisch certificeringscentrum voor snuffelhonden wordt op dit ogenblik onderzocht. De bevoegdheid daarvoor wordt gedeeld door het ministerie van Landsverdediging, de FOD Binnenlandse Zaken en mijzelf. Op dit moment kunnen wij u nog geen definitief resultaat voorleggen, maar wij werken door. Het is niet omdat het over een gedeelde verantwoordelijkheid gaat, dat het een pingpongspelletje is. Wij moeten nog verschillende stappen ondernemen, maar ik ben optimistisch dat het zal lukken in de loop van dit jaar. Het moet mogelijk zijn. Anders komt de verlenging van de periode van twee jaar in gevaar.

 

01.03  Bert Wollants (N-VA): Dank u voor uw antwoord, mijnheer de staatssecretaris.

 

Het is vooral met het oog op het realiseren van een eigen wettelijk kader voor snuffelhonden dat ik de vraag opnieuw gesteld heb. Die periode van twee jaar is relatief kort om alles op punt te stellen. Ik zou graag hebben dat alles op een goede manier kan blijven verlopen, zodat wij niet op een bepaald ogenblik met het probleem te maken krijgen dat bepaalde pakketten hier niet behandeld kunnen worden. Daarom wil ik de druk op de ketel houden.

 

Waar ik sprak over een pingpongspel, ging het specifiek over het feit dat ik deze vraag eerst aan u heb gesteld, maar dat u mij doorverwezen hebt naar de heer De Crem. Ik heb de vraag vervolgens aan de heer De Crem gesteld, die mij naar u doorverwezen heeft. Dat is een paar keer gebeurd, maar uiteindelijk moet de kwestie wel opgelost worden. Daarom vraag ik zowel aan u als aan de heer De Crem, en eventueel ook aan de minister van Binnenlandse Zaken, dat u uw verantwoordelijkheid zou nemen. Zorg ervoor dat het in orde komt. De luchtcargo vormt een belangrijke sector in ons land en verdient het op een goede manier te worden behandeld.

 

Mijnheer de staatssecretaris, ik zal dit dossier ongetwijfeld vroeg of laat opnieuw bovenhalen en u herinneren aan uw belofte hiervan dit jaar zeker werk te maken. Dank u wel.

 

Het incident is gesloten.

L'incident est clos.

 

02 Vraag van de heer Bert Wollants aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister, over "de Europese werk- en rusttijden voor piloten" (nr. 15001)

02 Question de M. Bert Wollants au secrétaire d'État à l'Environnement, à l'Énergie et à la Mobilité, adjoint à la ministre de l'Intérieur et de l'Égalité des chances, et secrétaire d'État aux Réformes institutionnelles, adjoint au premier ministre, sur "les temps de travail et de repos des pilotes au niveau européen" (n° 15001)

 

02.01  Bert Wollants (N-VA): Mijnheer de staatssecretaris, in de strijd tegen de oneerlijke concurrentie in de luchtvaart wil Europa de werk- en rusttijden voor alle Europese piloten gelijkschakelen. De voorstellen zouden volgende maand in het Europees Parlement besproken worden. Toen dat naar boven kwam, waren er onmiddellijk piloten die hun ongerustheid uitten over de mogelijkheid van te lange werkuren, wat de veiligheid van het luchtverkeer in het gedrang zou brengen.

 

Om een duidelijk plaatje te kunnen maken van dit dossier stel ik u graag de volgende vragen.

 

Kunt u kort toelichten wat er exact op tafel ligt? Wat zijn de voorstellen van de Europese Commissie?

 

Welke regeling is nu van toepassing in ons land?

 

Welke impact hebben de Europese voorstellen op het werkschema?

 

Wat is het standpunt van de regering over deze maatregel?

 

02.02 Staatssecretaris Melchior Wathelet: Mevrouw de voorzitter, het EASA heeft voor de Europese Commissie een voorontwerp van reglement voorbereid. Hoewel het voorstel van reglement van de Europese Commissie gebaseerd zal zijn op het voorontwerp van het EASA, heeft de Europese Commissie nog geen voorstel van reglement geformuleerd.

 

Het voorontwerp van het EASA is gebaseerd op het huidige reglement uit bijlage 3 van het reglement 3922/91, met name het EU-OPS. De wijzigingen betreffen voornamelijk die punten in het reglement die vroeger overgelaten werden aan de appreciatie van de lidstaten en die dus nog niet geharmoniseerd waren.

 

Vandaag is het reglement beschreven in part Q van annex 3 van het reglement van kracht. Tijdens een eerste rondvraag hierover in het EASA-comité vonden de lidstaten dat het een evenwichtig voorstel is en dat elke mogelijke wijziging door de Europese Commissie een mogelijke versterking betekent op het bereikte delicate evenwicht. Deze mening wordt door alle lidstaten gedeeld.

 

02.03  Bert Wollants (N-VA): Mijnheer de staatssecretaris, ik zal afwachten wat de verdere bespreking geeft en of er effectief gehoor wordt gegeven aan de oproep van verschillende lidstaten om het voorstel niet te wijzigen. Ik volg het natuurlijk verder op.

 

De veiligheid en de link met het aantal geleverde werkuren lijkt mij wel degelijk te bestaan, zeker als wij zien wat er de voorbije dagen en weken allemaal de ronde deed over bepaalde maatschappijen en de regelingen op dat vlak. Wij zullen bekijken waar wij hier kunnen landen en welke effecten daarvan op onze luchtvaartmaatschappijen te verwachten vallen.

 

L'incident est clos.

Het incident is gesloten.

 

Le développement des questions et interpellations se termine à 14.56 heures.

De behandeling van de vragen en interpellaties eindigt om 14.56 uur.