Commission
des Finances et du Budget |
Commissie voor de Financiën en de Begroting |
du Mardi 1 mars 2011 Après-midi ______ |
van Dinsdag 1 maart 2011 Namiddag ______ |
La séance est ouverte à 14.32 heures et présidée par Mme Muriel Gerkens.
De vergadering wordt geopend om 14.32 uur en voorgezeten door mevrouw Muriel Gerkens.
La présidente: La question n° 2896 de M. Bonte est transformée en question écrite.
01 Vraag van de heer Hagen Goyvaerts aan de vice-eerste minister en minister van Begroting over "het uitblijven van uitvoeringsbesluiten ten gevolge van het uitblijven van een regering met volheid van bevoegdheid" (nr. 3090)
01 Question de M. Hagen Goyvaerts au vice-premier ministre et ministre du Budget sur "l'absence d'arrêtés d'exécution à la suite de l'absence d'un gouvernement bénéficiant de la plénitude de compétences" (n° 3090)
01.01 Hagen Goyvaerts (VB): Mijnheer de minister, het was niet mijn bedoeling dat u speciaal voor mij naar het Parlement zou komen. Ik dacht een vraag te stellen na die van Hans Bonte, maar die vervalt nu. Ik zal het relatief kort houden.
Naarmate de regering langer in lopende zaken is, krijgen wij steeds meer signalen dat het toch goed zou zijn, mocht er een regering met volle bevoegdheid geïnstalleerd zijn, omdat men dan ten minste de voorbereide koninklijke besluiten ter goedkeuring kan voorleggen.
Bijgevolg heeft mijn fractie geoordeeld alle leden van de uittredende regering te vragen naar de status quaestionis. Mijnheer de minister, kunt u mij voor uw bevoegdheidsdomein een overzicht bezorgen van het aantal KB’s dat momenteel klaar is, maar ligt te wachten op een regering met volheid van bevoegdheid om te kunnen worden uitgevaardigd?
01.02 Minister Guy Vanhengel: Mijnheer Goyvaerts, ik vrees dat u veel keren hetzelfde antwoord zult krijgen, want daarover is overleg in de regering gepleegd.
Wat delen we daarover mee? De regering is belast met de afhandeling van lopende zaken. Dat past in de grondwettelijke gewoonte met betrekking tot de lopende zaken. Die gewoonte beperkt de bevoegdheden van de regering tot haar uitvoerende taken.
De rechtsleer en de rechtspraak hebben de lopende zaken aan de hand van een aantal criteria nader omschreven. Dezelfde criteria zijn opgenomen in de traditionele rondzendbrieven betreffende de lopende zaken, die worden rondgestuurd bij het begin van een periode van lopende zaken.
Er worden drie categorieën van handelingen onderscheiden.
Een eerste categorie betreft de zaken van dagelijks beheer. Die kunnen steeds worden afgehandeld.
Een tweede categorie betreft belangrijke handelingen die het dagelijks beheer overschrijden. Er kunnen maatregelen worden genomen in de mate dat zij geen nieuw initiatief van de regering vereisen. Zij moeten de normale afwikkeling vormen van beleidskeuzes die reeds vóór de periode van lopende zaken worden genomen.
Een derde categorie betreft de dringende zaken, die geen uitstel dulden, omdat anders de fundamentele belangen van de natie kunnen worden geschaad. Ook in dat verband mag een regering in lopende zaken optreden.
Het is binnen dat kader dat de regering haar opdrachten als uitvoerende macht telkens moet afwegen of een maatregel daadwerkelijk kan worden genomen. Dat vergt een onderzoek, geval per geval, waarbij rekening wordt gehouden met de omstandigheden en de noodzaak om de maatregel te nemen. Alleen uitvoeringsbesluiten die die toets doorstaan, worden uitgevaardigd.
Dat betekent concreet dat wij geen lijsten hebben van alle hangende maatregelen, maar dat wij geval per geval, naargelang onze administratie en onze diensten ons melden dat er een besluit moet worden genomen en dat besluit ressorteert onder een van de drie categorieën, overgaan tot beraadslaging in de regering.
01.03 Hagen Goyvaerts (VB): Mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoord.
De aanleiding voor mijn vraag was onder andere de verklaring van de VVSG dat men wacht op een KB over de kansspelen. Daarmee was bij mij het idee gegroeid dat er ergens voorbereidingen moeten zijn. U zegt dat er geen voorbereidingen zijn en dat een en ander vanuit de administratie geval per geval bekeken wordt.
De vraag is natuurlijk wat er gebeurt als de beoordeling negatief is. Dan blijft het ook liggen en dan gebeurt er niets mee tot er een regering met volheid van bevoegdheid komt?
01.04 Minister Guy Vanhengel: Sommige voorbereidende stukken geraken zelfs niet tot bij het regeringslid, omdat de administratie – wij weten ook wel aan welke regels wij gehouden zijn – van oordeel is dat ze niet passen bij de drie categorieën. Zij wachten dus op een regering met volheid van bevoegdheid om het desbetreffende besluit door te sturen naar het bevoegde regeringslid.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt gesloten om 14.40 uur.
La réunion publique de commission est levée à 14.40 heures.