Commission
de l'Intérieur, des Affaires générales et de la Fonction publique |
Commissie voor de Binnenlandse Zaken, de Algemene
Zaken en het Openbaar Ambt |
du Mercredi 23 février 2011 Matin ______ |
van Woensdag 23 februari 2011 Voormiddag ______ |
De vergadering wordt geopend om 10.10 uur en voorgezeten door de heer Ben Weyts.
La séance est ouverte à 10.10 heures et présidée par M. Ben Weyts.
01 Vraag van de heer Peter Dedecker aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen over "elektronische facturen voor overheidsleveranciers" (nr. 1938)
01 Question de M. Peter Dedecker au ministre pour l'Entreprise et la Simplification sur "les factures électroniques pour les fournisseurs de l'État" (n° 1938)
01.01 Peter Dedecker (N-VA): Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, deze vraag met betrekking tot informatisering bevindt zich op de scheidingslijn tussen uw bevoegdheden en die van minister Vervotte. Ik hoop dat het deze keer goed is.
In een perscommuniqué van eind 2010 liet Agoria, de federatie van de technologische industrie in ons land, weten dat indien de overheid haar leveranciers zou verplichten met elektronische facturen te werken, zij een besparing tot 250 miljoen euro per jaar zou realiseren. Dat is zeker niet min in deze krappe budgettaire tijden.
De mosterd hiervoor wordt in Denemarken gehaald, waar een dergelijk model reeds in voege is.
Mijnheer de minister, in hoeverre bent u vertrouwd met dit Deense voorbeeld?
Erkent u de door Agoria aangehaalde potentiële efficiëntiewinst en dito besparing of stelt u andere cijfers voorop? Vindt u een dergelijke manier van werken opportuun of waarom niet? Wat zijn volgens u de noodzakelijke stappen om elektronische facturatie te verplichten voor leveranciers van federale of andere overheden, overheidsdiensten en overheidsbedrijven?
01.02 Minister Vincent Van Quickenborne: Mijnheer de voorzitter, collega, het Deense model dat de overheidsleveranciers verplicht met elektronische facturen te werken, is mij bekend.
Het is een gemengd systeem waarbij de leveranciers tussen twee opties moeten kiezen. Een eerste optie is dat de elektronische facturen rechtstreeks naar de overheid worden gestuurd via een centraal IT-platform dat zorgt voor de verdeling naar de betrokken overheidsdiensten. Een tweede optie is dat de papieren facturen door een intermediaire onderneming worden ingebracht in het IT-platform van de overheid.
Indien de leverancier kiest voor de eerste oplossing levert dit ook enkele voordelen op. De kans op fouten wordt gereduceerd en de administratieve last voor de leverancier wordt tot een minimum beperkt.
Een dergelijk systeem kan inderdaad een efficiëntiewinst opleveren, zowel voor de overheid als voor de leverancier.
Of dit effectief een besparing van 250 miljoen euro per jaar zou betekenen, kan ik niet bevestigen aangezien het bedrag is gebaseerd op een pure extrapolatie van de berekening van het systeem dat in Denemarken is ingevoerd.
De opportuniteit van een systeem is afhankelijk van de wijze waarop dit wordt ingevoerd. Er kan maar sprake zijn van een optimale toepassing wanneer deze is aangepast aan de meest gebruikte boekhoudsystemen bij de ondernemingen en aan de facturatiesystemen bij de overheid.
FedCom, het federale project voor digitalisering van het boekhoudfacturatiesysteem van de overheid, wordt op dit ogenblik stapsgewijs departement per departement ingevoerd.
Ik ben dus in het algemeen voor het systeem, maar vooraleer over te gaan tot een verplichte elektronische facturatie voor overheidsleveranciers zijn de volgende stappen nodig: ten eerste, overleg met de leveranciers voor het boekhoudsysteem; ten tweede, functionele analyse van de overheidsfacturatiesystemen voor het ontvangen van elektronische facturatie en eventueel aanpassing van de IT-toepassingen en, ten derde, het voorzien in een wettelijk kader voor de verplichting hiervan.
Precies dit laatste is moeilijk, gelet op de huidige situatie van de regering in lopende zaken.
01.03 Peter Dedecker (N-VA): Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoord.
Het cijfer van 250 miljoen euro is inderdaad een extrapolatie. Het is niet zeker dat dit haalbaar is, maar het is wel duidelijk dat er wel een besparing in zit en dat er, zoals u zegt, een efficiëntiewinst is voor zowel de overheid als de leveranciers.
Ik weet niet in hoeverre al werk is gemaakt van een onderzoek naar een mogelijk IT-platform, met een uitbreiding van FedCom daarin, maar ik kijk hoopvol uit naar dergelijke initiatieven.
Het incident is gesloten.
De behandeling van de vragen en interpellaties eindigt om 10.15 uur.
Le développement des questions et interpellations se termine à 10.15 heures.