Commission des Finances et du Budget

Commissie voor de Financiën en de Begroting

 

du

 

Mardi 18 janvier 2011

 

Matin

 

______

 

 

van

 

Dinsdag 18 januari 2011

 

Voormiddag

 

______

 

 


La séance est ouverte à 10.14 heures et présidée par Mme Muriel Gerkens.

De vergadering wordt geopend om 10.14 uur en voorgezeten door mevrouw Muriel Gerkens.

 

01 Vraag van de heer Peter Logghe aan de staatssecretaris voor de Modernisering van de Federale Overheidsdienst Financiën, de Milieufiscaliteit en de Bestrijding van de fiscale fraude, toegevoegd aan de minister van Financiën, over "de aangroei van het aantal aanvragen bij het Tariferingsbureau voor autoverzekeringen" (nr. 1904)

01 Question de M. Peter Logghe au secrétaire d'État à la Modernisation du Service public fédéral Finances, à la Fiscalité environnementale et à la Lutte contre la fraude fiscale, adjoint au ministre des Finances, sur "l'augmentation du nombre de demandes adressées au Bureau de tarification automobile" (n° 1904)

 

01.01  Peter Logghe (VB): Mijnheer de staatssecretaris, in 2009 had het Tariferingsbureau 13 000 dossiers te behandelen. In 2010 waren er al 15 000 dossiers. Die opmerkelijke stijging zou te maken kunnen hebben met betalingsproblemen van bestuurders enerzijds, en met een strengere acceptatiepolitiek van verzekeringsmaatschappijen anderzijds. Verschillende verzekeraars zouden de afgelopen maanden trouwens de premies hebben verhoogd en bepaalde verzekerden zouden de premies niet meer kunnen betalen.

 

Vraag is of ook aan de zijde van de schadestatistiek een en ander verkeerd loopt. Ik bedoel daarmee of de schadestatistiek inzake autoverzekeringen toeneemt. Immers, ook het aantal afgekeurde voertuigen in het verkeer neemt toe, net als het aantal niet-verzekerde voertuigen in het verkeer.

 

Mijnheer de staatssecretaris, mijn concrete vragen aan u zijn de volgende.

 

Hoe evolueert de schadestatistiek BA auto de jongste jaren? Is er inderdaad sprake van een verslechtering van de toestand? Ik dacht gelezen te hebben dat er minder dodelijke ongevallen waren, dus u zult mij er wel over inlichten hoe het daarmee zit.

 

Als er een verslechtering is van de statistiek, zit de oorzaak dan bij jonge bestuurders? Met andere woorden: is de aangroei van het aantal dossiers bij het Tariferingsbureau te wijten aan een toeloop van jongeren, of zijn het oudere bestuurders die meer dan vroeger een aanvraag doen bij het bureau? Ik zou graag eens weten hoe dat juist in elkaar zit.

 

Vindt er overleg plaats met de verzekeringsbranche?

 

Worden er speciale maatregelen genomen in verband met de stijging van het aantal dossiers bij het Tariferingsbureau?

 

Wat zijn de gevolgen voor het kapitaal van het Tariferingsbureau? Het Tariferingsbureau ontvangt weliswaar de premies, maar moet de schadegevallen betalen. Moeten de verschillende verzekeringsmaatschappijen die deel uitmaken van het Tariferingsbureau, meer reserves vrijmaken of meer kapitaal in dat fonds steken?

 

Een algemene vraag, meer voor mijn eigen informatie, is de volgende. Welke maatschappijen hebben de afgelopen maanden premieverhogingen in BA auto bekendgemaakt?

 

01.02 Staatssecretaris Bernard Clerfayt: Mevrouw de voorzitter, ten eerste, de schadelast burgerlijke aansprakelijkheid, toerisme en zaken en gemengd gebruik is de voorbije jaren lichtjes verslechterd.

 

Ten eerste, volgens de door de commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen gepubliceerde cijfers evolueert de schadelast zonder de interne beheerkosten van de schadegevallen als volgt. Ik som gewoon de bedragen in miljoen euro en niet de gedetailleerde cijfers op. Voor het jaar 2005 gaat het om 975 miljoen euro, voor 2006 om 948 miljoen euro, voor 2007 om 1 036 000 000 euro, voor 2008 om 1 019 000 000 euro en voor 2009 opnieuw om 1 036 000 000 euro. Het gaat dus om een erg klein, jaarlijks groeiritme, namelijk zowat 1 à 2 % per jaar, wat niet zo groot is.

 

Ten tweede, over de oorzaak van de verslechtering van de statistieken wens ik mij niet uit te spreken. Ik heb niet genoeg informatie om ter zake iets concreets te kunnen verklaren.

 

Ten derde, het Tariferingbureau maakt op het ogenblik in zijn statistieken geen onderscheid tussen jongere en oudere bestuurders. Ik kan u ter zake dus geen toelichting geven.

 

In antwoord op uw vierde vraag wijs ik erop dat de CBFA een permanent toezicht op de evolutie van de schadestatistieken van de verzekeringsondernemingen uitoefent.

 

In antwoord op uw vijfde vraag deel ik u mede dat het Tariferingbureau geen kapitaal heeft. De resultaten van het beheer worden omgeslagen over de verzekeringsondernemingen die aan het systeem deelnemen. Het is dus hun verantwoordelijkheid om aan de lichte verslechtering van de resultaten een antwoord te bieden.

 

In antwoord op uw zesde vraag meld ik u dat, als gevolg van de tarifaire vrijheid voor de verzekeringssector, de prijsverhogingen niet langer aan de FOD Economie worden medegedeeld. Ik beschik dus niet over de gevraagde informatie.

 

01.03  Peter Logghe (VB): Mijnheer de staatssecretaris, ik dank u voor uw antwoord, zij het dat het mij niet helemaal bevredigt.

 

Wij allen maken er ons te gemakkelijk vanaf. Het Tariferingbureau wordt betaald door de verzekeringsmaatschappijen die van het bureau deel uitmaken. Mijnheer de staatssecretaris, bedoelde verzekeringsmaatschappijen zijn wij echter allemaal. Wij voelen de verslechtering dus allemaal. Verzekeringsmaatschappijen voelen ze in hun resultaten. De resultaten worden door de premies van de verzekerden goedgemaakt. Uiteindelijk betalen wij de verslechtering dus allemaal.

 

Net zoals wij er eigenlijk voor zouden moeten zorgen dat ook de kosten van bijvoorbeeld het Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds zo laag mogelijk blijven – de maatschappij en dus wij allen betalen immers ook de kosten in kwestie –, zouden wij er ook voor moeten zorgen dat het Tariferingbureau zo weinig mogelijk werk te verwerken heeft.

 

Het incident is gesloten.

L'incident est clos.

 

Le président: La question n° 1863 de Mme Sminate est reportée.

 

De behandeling van de vragen en interpellaties eindigt om 10.20 uur.

Le développement des questions et interpellations se termine à 10.20 heures.