Commissie voor de Volksgezondheid, het Leefmilieu en de maatschappelijke Hernieuwing

Commission de la Santé publique, de l'Environnement et du Renouveau de la Société

 

van

 

woensdag 10 juni 2009

 

Voormiddag

 

______

 

 

du

 

mercredi 10 juin 2009

 

Matin

 

______

 

 


La séance est ouverte à 11.01 heures et présidée par Mme Muriel Gerkens.

De vergadering wordt geopend om 11.01 uur en voorgezeten door mevrouw Muriel Gerkens.

 

En l’absence de M. Dallemagne et de Mme Snoy et d'Oppuers, leurs questions n°s 13180, 13400 et 13449 sont retirées.

De heer Dallemagne en mevrouw Snoy et d'Oppuers waren afwezig. Hun vragen nrs. 13180, 13400 en 13449 worden ingetrokken.

 

01 Vraag van mevrouw Tinne Van der Straeten aan de minister van Klimaat en Energie over "de emissierechten toegekend aan ArcelorMittal" (nr. 13577)

01 Question de Mme Tinne Van der Straeten au ministre du Climat et de l'Énergie sur "les droits d'émission attribués à ArcelorMittal" (n° 13577)

 

01.01  Tinne Van der Straeten (Ecolo-Groen!): Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, als u het mij toestaat zou ik nogmaals willen terugkomen op de kwestie van de emissierechten, toegekend aan ArcelorMittal. Vorige keer op 1 april 2009 hebt u gezegd, mijnheer de minister, dat de administrateur van het Belgisch Nationaal Register een aanvraag van het Waals Gewest had ontvangen om emissierechten toe te wijzen voor hoogoven HF6. U zei dat de Europese Commissie haar beslissing ter zake op dat moment nog niet had gepubliceerd. Ondertussen werd via de pers bekend dat de Europese Commissie die aanvraag op 27 maart zou geweigerd hebben. Dat verbaasde mij niet, omdat het Waalse Gewest had gevraagd om rechten toe te kennen per jaar, waarin uiteraard niet is voorzien in de richtlijn.

 

In de pers is dan een hele discussie ontstaan, waaruit vooral bleek dat er overlegvergaderingen zouden hebben plaatsgevonden. Nochtans had u op 1 april gezegd dat het in essentie over een Waals probleem gaat, wat ook zo is, en dat het initiatief tot agendering, bijvoorbeeld op het overlegcomité, van het Waals Gewest moest komen.

 

In de pers bleek ook een speciale rol weggelegd voor Karel De Gucht, die op het laatste nippertje dringend een overlegcomité wou bijeenroepen, dat op het laatste nippertje dan toch werd geannuleerd.

 

Aangezien de kwestie uiteindelijk in een overlegcomité in februari vorig jaar werd opgelost, denk ik dat de federale overheid daarin toch een beperkt aandeel heeft.

 

Ten eerste, welk overleg heeft plaatsgevonden met de Gewesten, wanneer en met wie?

 

Ten tweede, zal België de beslissing van de Europese Commissie juridisch aanvechten en waarom wel of waarom niet?

 

Ten derde, heeft de Belgische registerautoriteit misschien reeds een nieuwe vraag tot toewijzing van de rechten ontvangen?

 

Ten vierde, ik heb het genoegen gehad om de heer Jean-Claude Marcourt te ontmoeten. Hij liet mij verstaan dat hij onderhandelt met de groep ArcelorMittal. Dat is natuurlijk zijn goed recht. Ook de federale overheid heeft in het verleden onderhandeld met de groep. Bent u ervan op de hoogte dat er onderhandelingen zouden zijn? Is de federale overheid in die onderhandelingen betrokken?

 

01.02 Minister Paul Magnette: Mevrouw Van der Straeten, op verzoek van het Waals Gewest hebben de Gewesten en de federale overheid zich vorige en deze week gebogen over het Waalse probleem in verband met de aanvraag tot toewijzing van emissierechten aan de hoogoven HF6 van ArcelorMittal, in het kader van de interministeriële conferentie Buitenlands Beleid.

 

De aanvraag van het Waals Gewest, van begin februari 2009, werd door de Europese Commissie, in een beslissing van 27 maart 2009, geweigerd, met het argument dat de correctie niet in overeenstemming is met de methodologie van het goedgekeurde Belgische nationale allocatieplan. De beslissing werd door de Commissie pas op 6 april bekendgemaakt. In België bestaat er tot nu toe geen consensus over de noodzaak om de beslissing van de Europese Commissie juridisch aan te vechten.

 

De Belgische registeradministrateur heeft van het Waals Gewest tot nu toe geen nieuwe vraag tot wijziging van de emissierechten voor de hoogoven HF6 ontvangen. Voorts kan ik u nog meedelen dat de federale overheid niet betrokken is bij de onderhandelingen met de groep ArcelorMittal.

 

01.03  Tinne Van der Straeten (Ecolo-Groen!): Ik dank u voor uw antwoord. Ik wil gewoon één bedenking uiten.

 

Ik meen dat er, zeker aan Vlaamse kant, in voldoende rechten voorzien is voor de staalgroep. Er is trouwens een enorme daling van de productie, die ervoor zal zorgen dat er voldoende rechten zijn. Alle mensen die er werken staan wel op straat. Ik meen dat er gezien de situatie op de staalmarkt en gezien de situatie op de CO2-markt wat de rechten betreft geen probleem is. Ik zou het een kaakslag vinden voor alle mensen die vandaag op straat staan als men plat op de buik gaat om de staalgroep nog extra rechten te bieden en hem zo ver tegemoet te komen.

 

Ik meen dat de prioriteit van de verschillende regeringen in ons land moet zijn te werken aan reconversie, en aan werkzekerheid voor die mensen, in plaats van maatregelen te nemen voor de mooie ogen van de heer Mittal.

 

Het incident is gesloten.

L'incident est clos.

 

02 Vraag van mevrouw Hilâl Yalçin aan de minister van Klimaat en Energie over "de werking van het Fonds ter Reductie van de Globale Energiekost (FRGE)" (nr. 13136)

02 Question de Mme Hilâl Yalçin au ministre du Climat et de l'Énergie sur "le fonctionnement du Fonds de Réduction du Coût global de l'Énergie (FRCE)" (n° 13136)

 

02.01  Hilâl Yalçin (CD&V): Mevrouw de voorzitter, mijn excuses dat ik iets later ben. Ik zat vast in twee andere commissies, waar ik nog vragen moest stellen. Ik zal mij zo veel mogelijk aan de schriftelijke inleiding bij mijn vraag houden zodat er niet te veel extra werk voor de diensten ontstaat.

 

Mijnheer de minister, ruim één jaar geleden stelde ik u een vraag inzake de werking van het FRGE. U stelde destijds dat u dit fonds nauwlettend zou opvolgen, gelet op het grote belang ervan. U beloofde tevens tijdig in de gepaste initiatieven te zullen voorzien. Met verontwaardiging stel ik vandaag vast dat er slechts in vier provincies lokale entiteiten (LE) werden erkend: Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen, Antwerpen en Henegouwen.

 

Daar de hiervoor aangegane obligatielening in 2012 moet worden terugbetaald, meen ik dat het hoog tijd is om de samenwerking met de lokale entiteiten te optimaliseren zodat ook in de overige provincies de nodige stappen kunnen worden ondernomen om de sociaal zwakkeren in onze samenleving te begeleiden bij energiebesparende maatregelen.

 

Daarom, mijnheer de minister, wens ik u de volgende vragen te stellen.

 

Ten eerste, ik lees op de website van het FRGE dat het financiële plan voorziet in een benutting gespreid over 5 jaar. Dat wil zeggen: ongeveer 20 miljoen per jaar. Bijgevolg zouden in België minstens 2.000 woningen per jaar moeten bediend kunnen worden, zowel via goedkope leningen voor iedereen als via begeleide investeringen. Welke concrete stappen zullen worden ondernomen teneinde een billijke spreiding van de middelen over het hele land te kunnen waarborgen?

 

Ten tweede, kunt u de werking van het FRGE tot heden evalueren, vooral dan op het vlak van de financiering van de werkingmiddelen en de software die wordt aangewend door de lokale entiteiten?

 

Ten derde, is het mogelijk een precies overzicht te geven van de huidige financiële toestand van het FRGE?

 

Ten vierde en ten slotte, welke inspanningen doet u om het FRGE, dat de facto gewestelijke bevoegdheden uitoefent, maximaal af te stemmen op de initiatieven van de gewestregeringen, zodat er geen dubbel gebruik ontstaat?

 

Ik dank u alvast voor uw antwoord.

 

02.02 Minister Paul Magnette: Mevrouw de voorzitter, mevrouw Yalçin, het FRGE is ondertussen ook in de provincie Limburg actief. De overeenkomst met de cvba Duwolim, die zal actief zijn in de steden Hasselt en Genk, is begin mei in werking getreden.

 

Ondertussen is een tweede LE in de provincie West-Vlaanderen klaar om zijn activiteiten op te starten. Deze overeenkomst werd in mei ondertekend en trad begin juni in werking.

 

Daarnaast zijn gesprekken en onderhandelingen lopende met ongeveer 50 nieuwe projecten, zoals steden en gemeenten over heel het land.

 

Dit overleg gebeurt niet alleen met het oog op het wegwerken van een aantal knelpunten waarmee het FRGE tot op heden wordt geconfronteerd, maar eveneens met het oog op het optimaliseren van de afstemming van het FRGE op de gewestelijke initiatieven en het intensifiëren van de samenwerking tussen dit federaal dispositief en het gewestelijke. Op het overlegcomité van 29 april 2009 werd de overlegprocedure met de Gewesten hierrond afgerond.

 

Ik kom aan de concrete antwoorden op uw vragen.

 

Ten eerste, in het nieuwe beheerscontract dat met de Gewesten werd overlegd, wordt voorzien in een alternatief voor de vereiste stedelijke of gemeentelijke borgstelling, indien mogelijk door middel van een borgstelling door de Gewesten.

 

Daarnaast zullen de Gewesten de mogelijkheid krijgen om rechtspersonen aan te duiden die een trekkingsrecht kunnen krijgen op een gedeelte van de investeringsmiddelen van het FRGE.

 

Het FRGE ontvangt jaarlijks een subsidie van 2 miljoen euro, waarvan 0,5 miljoen bestemd is voor de centrale werking en 1,5 miljoen voor de ondersteuning van de LE. Met dit budget kunnen een 15- à 20-tal LE worden ondersteund. Momenteel zijn er 6, binnenkort 7, operationeel. Voorlopig is er dus geen probleem, wat de werkingsmiddelen betreft.

 

Wat het kredietbeheersysteem betreft, dit werd ontwikkeld en geparametriseerd door het Participatiefonds, dat ook instaat voor het centraal beheer van de kredieten en de aansturing van de LE. Alle LE werken met datzelfde systeem waardoor het mogelijk is op centraal vlak continu een overzicht te behouden van de activiteiten van de LE en, waar nodig, bij te sturen. Deze softwareondersteuning wordt door de LE als uitermate waardevol ervaren.

 

Op het einde van het eerste kwartaal van 2009 waren een 700-tal kredietvragen bij de LE ingediend, voor een totaal bedrag van ongeveer 5,2 miljoen euro. Daarvan werden er meer dan 500 aanvaard, voor een totaal bedrag van ongeveer 4,7 miljoen euro, en een 400-tal in omloop, wat overeenkomt met ongeveer 3,1 miljoen euro. Ik stel vast dat in het eerste kwartaal reeds meer kredieten werden uitgeschreven dan in het volledige jaar 2008, wat toch op een duidelijke versnelling van de werking wijst.

 

Op 27 mei vindt de algemene vergadering van het FRGE plaats, waar de jaarrekeningen ter goedkeuring worden voorgelegd. Daarna worden ze, zoals dit van toepassing is voor naamloze vennootschappen, voor publicatie overgemaakt aan de Nationale Bank van België, waarna ze kunnen worden geconsulteerd.

 

Met het oog op het behalen van een optimale complementariteit tussen het FRGE en gewestelijke maatregelen werden de Gewesten reeds bij de oprichting van het FRGE in 2006 uitgenodigd een vertegenwoordiger in de raad van bestuur aan te duiden. Dit is ook gebeurd, waardoor de Gewesten sedert het ontstaan van het FRGE met beraadslagende stem in de raad van bestuur zijn vertegenwoordigd.

 

Daarnaast zal nu, in het kader van de aanpassing van de statuten, de samenstelling van de raad van bestuur worden gewijzigd en de vertegenwoordiging van elk Gewest op twee worden gebracht.

 

Ten slotte hoop ik dat deze resultaten met de Gewesten zo vlug mogelijk door de federale regering worden gevaloriseerd, zodat zowel de lokale werking van het FRGE als de regionale samenwerking kan opstarten en de Gewesten binnen hun bevoegdheden de passende beslissingen kunnen nemen om de lokale en regionale werking van het FRCE te optimaliseren. Hierbij is tevens beslist het bedrag van het investeringskapitaal via een obligatielening op te trekken van 50 naar 250 miljoen euro.

 

02.03  Hilâl Yalçin (CD&V):Mijnheer de minister, dank u voor uw uitvoerig antwoord. Ik meen dat wij dezelfde bekommernis hebben: dat het fonds op een effectieve manier steun zou bieden aan de sociaal zwakkeren in onze samenleving.

 

Ik ben blij te zien dat er heel wat ontwikkelingen zijn geweest sinds een jaar geleden, toen ik u mijn vorige vraag stelde. Ik ben natuurlijk ook tevreden over de contacten met de gewestregeringen. Alle regeringen zitten nu voor een degelijke bevoegdheidverdeling samen aan tafel. Ik kan alleen maar zeggen dat ik tevreden ben met uw antwoord en ik hoop dat het fonds ten goede kan komen van de mensen die het effectief nodig hebben. Dank u wel.

 

Het incident is gesloten.

L'incident est clos.

 

De openbare commissievergadering wordt gesloten om 11.22 uur.

La réunion publique de commission est levée à 11.22 heures.