CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRIV 51 COM 833
CRIV 51 COM 833
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTÉGRAL
AVEC
COMPTE RENDU ANALYTIQUE TRADUIT
DES INTERVENTIONS
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET
VERTAALD BEKNOPT VERSLAG
VAN DE TOESPRAKEN
C
OMMISSION DE LA
J
USTICE
C
OMMISSIE VOOR DE
J
USTITIE
mardi
dinsdag
31-01-2006
31-01-2006
Après-midi
Namiddag
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
cdH
centre démocrate Humaniste
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
ECOLO
Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
FN
Front National
MR
Mouvement réformateur
N-VA
Nieuw-Vlaamse Alliantie
PS
Parti socialiste
sp.a-spirit
Socialistische Partij Anders Sociaal progressief internationaal, regionalistisch integraal democratisch toekomstgericht
Vlaams Belang
Vlaams Belang
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 51 0000/000 Document parlementaire de la 51e législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
DOC 51 0000/000
Parlementair stuk van de 51e zittingsperiode + basisnummer en
volgnummer
QRVA
Questions et Réponses écrites
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
CRIV
version provisoire du Compte Rendu Intégral (couverture verte) CRIV
voorlopige versie van het Integraal Verslag (groene kaft)
CRABV
Compte Rendu Analytique (couverture bleue)
CRABV
Beknopt Verslag (blauwe kaft)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu inté-
gral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit des
interventions ; les annexes se trouvent dans une brochure
séparée (PLEN: couverture blanche; COM: couverture
saumon)
CRIV
Integraal Verslag, met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaalde beknopt verslag van de toespraken; de
bijlagen zijn in een aparte brochure opgenomen
(PLEN: witte kaft; COM: zalmkleurige kaft)
PLEN
séance plénière
PLEN
Plenum
COM
réunion de commission
COM
Commissievergadering
MOT
motions déposées en conclusion d'interpellations (papier beige) MOT
moties tot besluit van interpellaties (beigekleurig papier)
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Commandes :
Place de la Nation 2
1008 Bruxelles
Tél. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be
e-mail :
publications@laChambre.be
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail :
publicaties@deKamer.be
CRIV 51
COM 833
31/01/2006
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
i
SOMMAIRE
INHOUD
Interpellation de M. Carl Devlies à la vice-
première ministre et ministre de la Justice sur "le
Fonds de financement du rôle international de
Bruxelles" (n° 758)
1
Interpellatie van de heer Carl Devlies tot de vice-
eerste minister en minister van Justitie over "het
Fonds ter financiering van de internationale rol
van Brussel" (nr. 758)
1
Orateurs: Carl Devlies, Laurette Onkelinx,
vice-première ministre et ministre de la Justice
Sprekers: Carl Devlies, Laurette Onkelinx,
vice-eerste minister en minister van Justitie
Motions
5
Moties
5
CRIV 51
COM 833
31/01/2006
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
1
COMMISSION DE LA JUSTICE
COMMISSIE VOOR DE JUSTITIE
du
MARDI
31
JANVIER
2006
Après-midi
______
van
DINSDAG
31
JANUARI
2006
Namiddag
______
De vergadering wordt geopend om 15.31 uur door mevrouw Martine Taelman, voorzitter.
La séance est ouverte à 15.31 heures par Mme Martine Taelman, présidente.
01 Interpellatie van de heer Carl Devlies tot de vice-eerste minister en minister van Justitie over "het
Fonds ter financiering van de internationale rol van Brussel" (nr. 758)
01 Interpellation de M. Carl Devlies à la vice-première ministre et ministre de la Justice sur "le Fonds
de financement du rôle international de Bruxelles" (n° 758)
01.01 Carl Devlies (CD&V): Mevrouw de minister, mijn interpellatie
is gebaseerd op een rapport van het Rekenhof, waarin vastgesteld
werd dat de realisatie van investeringsprogramma's in het kader van
het Fonds ter financiering van de internationale rol van Brussel veel
trager verloopt dan oorspronkelijk gepland. Bovendien wordt er
vastgesteld dat de vastleggingen overgedragen worden van jaar tot
jaar, zodat wij tot een vrij hoog vastleggingsaldo komen, dat voort
wordt overgedragen.
Aangezien de financiering van de investeringen van het fonds volledig
of toch gedeeltelijk gebeurt met federale middelen, kunnen wij
concluderen dat de federale gelden op die manier ondoelmatig
worden besteed.
Vooraleer terug te koppelen naar de opmerkingen van het Rekenhof
moet ik mijn vaststelling bij het bekijken van het dossier dat de
opdracht van het fonds de voorbije jaren sterk uitgebreid werd,
signaleren. Ten grondslag van het fonds ligt een
samenwerkingsakkoord van 1993. Dat samenwerkingsakkoord
handelt essentieel over werken die verband houden met mobiliteit,
met vervoer. Afspraken met de NMBS worden ook vermeld in het
samenwerkingsakkoord. Trouwens, wanneer wij naar de federale
begroting kijken, zien wij dat die kredieten volledig opgenomen zijn
onder de directie van de vervoersinfrastructuur.
Ik stel vast dat er de jongste jaren een verschuiving gebeurt naar
gebouwen, ook naar opdrachten die klassiek toekomen aan de Regie
der Gebouwen, bijvoorbeeld de renovatie van het Congressenpaleis,
de kerk van Laken met de grafkapel van de koninklijke familie, het
museum voor Natuurwetenschappen, het Paleis voor Schone
Kunsten, het Atomium.
Dat geeft me wat het gevoel ik heb daarover niet geschreven in mijn
ingediend interpellatieverzoek omdat ik dat pas nadien heb
vastgesteld dat u met Beliris ook bezig bent om, naast haar
opdrachten die gegeven zijn door het Samenwerkingsakkoord, ook
een soort van tweede Regie der Gebouwen uit te bouwen. Dat
01.01 Carl Devlies (CD&V):
Comme la Cour des comptes, je
constate que la mise en oeuvre
des programmes d'investissement
dans le cadre du Fonds de
financement du rôle international
de Bruxelles est beaucoup plus
lente que prévu. En conséquence,
de plus en plus d'engagements
sont reportés à l'année suivante.
Ce financement étant en grande
partie fédéral, des moyens
fédéraux considérables sont donc
inefficacement utilisés chaque
année.
Il est en outre frappant que la
mission du Fonds ait été
sensiblement étendue ces
dernières années. Ce Fonds
repose sur un accord de
coopération de 1993 qui prévoit
principalement des travaux en
rapport avec la mobilité et le
transport. Peu à peu, le centre de
gravité s'est toutefois déplacé et le
Fonds est affecté de plus en plus
souvent à des missions qui
incombent en fait à la Régie des
Bâtiments. Je songe aux travaux
de rénovation du Palais des
Congrès, de l'église de Laeken, du
PBA, du Muséum des Sciences
naturelles et de l'Atomium.
En fait, on transforme
progressivement Beliris en
31/01/2006
CRIV 51
COM 833
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
2
verwondert mij een beetje, omdat ik dacht dat de politiek van de
federale regering erin bestaat om de Regie der Gebouwen te
privatiseren. Ik stel nu vast dat u, met Beliris, in Brussel een tweede
Regie der Gebouwen aan het maken bent. Een hele reeks van
gebouwen wordt toegevoegd aan het beheer van Beliris.
Ik vraag me af of dat geen tegenstrijdigheid is binnen de federale
regering tussen enerzijds de minister van Financiën, die ook bevoegd
is voor de Regie der Gebouwen, en die duidelijk een
privatiseringsoperatie voorbereidt, en anderzijds uzelf, mevrouw de
minister, daar waar u probeert zo veel mogelijk gebouwen onder te
brengen bij Beliris, terwijl dat, volgens de documenten die ik nu gezien
heb, niet de eigenlijke opdracht is van Beliris.
Ik heb vernomen dat bij de Regie der Gebouwen te Brussel heel wat
personeelsleden momenteel technisch werkloos zijn bij gebrek aan
middelen, omdat de middelen ter beschikking worden gesteld van
Beliris en niet van de Regie der Gebouwen. Ik vind dat een nogal
eigenaardige situatie. Misschien, mevrouw de minister, kunt u
daarover ook wat toelichting geven.
Ik keer nu terug naar het eigenlijke onderwerp van de interpellatie: het
verslag van het Rekenhof, meer bepaald het boek 162 van het
Rekenhof. Op pagina 282 vindt u een tabel met de verwezenlijkingen
van de jaarlijkse investeringsprogramma's. Ik stel vast dat er een
belangrijke afwijking is tussen enerzijds de geplande vastleggingen en
anderzijds de gerealiseerde vastleggingen en de uitgevoerde
ordonnanceringen. Uit de tabel blijkt dat de investeringsprogramma's
niet werden nageleefd. Bovendien bepalen de verschillende bijaktes
van het oorspronkelijke samenwerkingsakkoord dat, als
investeringsprogramma's niet worden nageleefd, als zij niet worden
gerealiseerd, de vastleggingen automatisch worden overgedragen
naar het investeringsprogramma van het volgende jaar.
Als men kijkt naar de vierde reeks cijfergegevens op pagina 282,
meer bepaald de vastleggingssaldo's van de begrotingsfondsen op
31 december van het kalenderjaar, dan ziet men een stijging die
gemiddeld 42 miljoen euro per jaar bedraagt, zodat men op het einde
van het jaar 2004 op een bedrag van 169 miljoen euro komt. Het
overgedragen vastleggingssaldo bedraagt dus 169 miljoen euro. Ik
meen dat dit een heel hoog bedrag is, als men ziet hoe uw collega
van Begroting, mevrouw Van den Bossche, heeft moeten zoeken naar
een bedrag van 100 miljoen euro en dat zij zelfs bij de
petroleumsector een lening moest aangaan om 100 miljoen euro te
vinden. Hier staat 169 miljoen euro als overgedragen
vastleggingssaldo.
Mevrouw de minister, u hebt vroeger verklaard dat u 40 aanwervingen
zou doen in Beliris. Dat zou gebeuren in de loop van het jaar 2005.
Voor eind januari 2006 zouden er in elk geval ook 6 ingenieurs
aangeworven worden voor Beliris. Mevrouw de minister, ik zou graag
vernemen of u de analyse van het Rekenhof onderschrijft. Indien deze
analyse juist is, wat zijn dan de oorzaken van het oplopend
vastleggingssaldo van het fonds? Welke ordonnanceringen voor
welke investeringsprogramma's plant men in 2006? Welk
vastleggingssaldo zal het fonds vertonen op het einde van 2006? Wat
is de stand van zaken met betrekking tot de beloofde aanwervingen?
deuxième Régie des Bâtiments, et
cela à un moment où le
gouvernement s'attelle à la
privatisation de la véritable Régie
des Bâtiments. Cette contradiction
mérite un petit mot d'explication. À
la Régie, une grande partie du
personnel est d'ailleurs au
chômage technique faute de
moyens et entre-temps, on
détourne des moyens au profit de
Beliris en confiant à ce Fonds des
missions qui ne relèvent pas de
l'accord de coopération.
Un tableau des réalisations des
programmes d'investissements
annuels figure à la page 282 du
162
e
cahier de la Cour des
comptes. Je constate une
différence importante entre, d'une
part, les engagements prévus et,
d'autre part, les engagements et
les ordonnancements réalisés. Le
tableau montre que les
programmes d'investissements
n'ont pas été respectés. En pareil
cas, les engagements sont
automatiquement transférés, en
vertu des avenants à l'accord, au
programme d'investissements de
l'année suivante.
Les soldes en engagement des
fonds budgétaires au 31 décembre
de l'année civile augmentent en
moyenne de 42 millions d'euros
par an, de sorte qu'un montant de
169 millions d'euros a été atteint
fin 2004. Il s'agit là d'un montant
extrêmement élevé,
particulièrement lorsqu'on songe
aux efforts que la ministre du
Budget doit consentir pour trouver
100 millions d'euros pour boucler
un budget en équilibre.
La ministre a promis qu'il serait
procédé à 40 engagements pour
Beliris dans le courant de 2005.
Six ingénieurs devaient également
être engagés avant fin janvier
2006. A-t-il été procédé à ces
engagements?
La ministre souscrit-elle à l'analyse
de la Cour des comptes? Quelles
sont les raisons de l'augmentation
CRIV 51
COM 833
31/01/2006
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
3
De vragen met betrekking tot de Regie der Gebouwen waren niet in
de voorbereiding vervat, maar misschien kan de minister daar wel iets
over zeggen. Ongetwijfeld kan zij voor dat essentiële punt wel uit haar
parate kennis putten.
du solde en engagement du
fonds? Quels ordonnancements
prévoit-on en 2006, et pour quels
programmes d'investissements?
Quel sera le solde en engagement
du fonds fin 2006?
Je n'ai pas préparé par écrit les
questions relatives au
chevauchement des tâches avec
la Régie des Bâtiments, mais sans
doute la ministre dispose-t-elle des
connaissances requises pour y
répondre.
01.02 Minister Laurette Onkelinx: Mijnheer Devlies, net zoals u
kreeg ik de analyse van het Rekenhof over de manier waarop het
budget van het samenwerkingsakkoord van 15 september 1993
tussen het Brussels Gewest en de federale Staat werd aangewend.
Dat samenwerkingsakkoord wordt thans Beliris genoemd.
De bevindingen roepen de volgende opmerkingen op. Ten eerste, als
in een recent verleden inderdaad uitstel van vastleggingen
plaatsgevonden heeft, is het ook niet minder waar dat sinds 1993
meer dan 80% van de Beliris werd vastgelegd en geordonnanceerd.
Ten tweede, wat het jaar 2005 betreft, kan ik u de volgende cijfers
meedelen: vastgelegde budgetten 93,02 miljoen euro en
geordonnanceerde budgetten 81,8 miljoen euro. De DVI of directie
Vervoerinfrastructuur, de administratie van Beliris, heeft aan het einde
van het jaar 2005 reeds dossiers ingediend ten belope van
32,7 miljoen euro aan budgettaire vastleggingen.
Ten derde, we hebben een nieuw elan genomen waarbij de kredieten
die jaarlijks aan Beliris worden toegekend - 101 miljoen euro - bijna
integraal werden besteed.
Ten vierde, onze doelstelling voor 2006 is om de uitstaande bedragen
te verminderen om het saldo aan vastleggingen van het budgettair
fonds progressief te verminderen. Als volksvertegenwoordiger bent u
zeker ervan op de hoogte dat de staatsbegroting 2006 in een
vermogen aan kredieten voor budgettaire vastleggingen voorziet ten
belope van 154 miljoen euro voor Beliris.
Ten vijfde, het is tegen die achtergrond dat ik nu meer dan een jaar
geleden een nieuw personeelsplan heb gelanceerd dat zo goed als de
verdubbeling van de effectieven van de DVI mogelijk maakt. Dat
personeelsplan deed er mijns inziens helaas te lang over om efficiënt
te kunnen zijn, maar is er uiteindelijk gekomen. Ik kies ervoor om de
bladzijde om te slaan en mij te concentreren op de snelle rekrutering
van de nieuwe effectieven voor Beliris.
Ten zesde, u noemde het getal van zes ingenieurs, die eind januari
werden aangeworven. Het klopt dat we daaraan toe zijn. Ik heb
inderdaad verzocht dat de eerste rekruteringen prioritair georiënteerd
zouden worden op de thematiek van het bouwwerfbeheer. In de
komende zes maanden zouden er 22 personen moeten worden
aangeworven.
01.02
Laurette Onkelinx,
ministre: La Régie des Bâtiments
ne relève pas de mes
compétences.
La Cour des comptes a analysé la
manière dont le budget de l'accord
de coopération Beliris a été utilisé.
S'il y a peut-être eu parfois des
reports d'engagements, on notera
par ailleurs que, depuis 1993, 80%
des budgets ont été engagés et
ordonnancés. En 2005, 93 millions
d'euros ont été engagés et 82
millions ordonnancés. Grâce au
nouvel élan de Beliris, les moyens
disponibles à hauteur de 101
millions d'euros sont donc presque
intégralement affectés.
En 2006, nous entendons réduire
les encours et, partant, faire
diminuer progressivement le solde
en engagement. Le budget fédéral
2006 prévoit 154 millions d'euros
pour Beliris aux fins d'engage-
ments. C'est l'objectif que nous
nous sommes fixé.
Le plan de personnel que j'ai lancé
il y a un an et qui devait faire
doubler les effectifs de
l'administration de Beliris a été
lentement mis en place. Nous
voulons maintenant procéder aux
recrutements sans délais. Les
premiers engagements ont trait à
la gestion des chantiers de
construction et concernent donc
des ingénieurs. Vingt-deux
recrutements doivent encore avec
lieu le semestre prochain.
31/01/2006
CRIV 51
COM 833
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
4
Vous m'avez aussi parlé de la diversification des missions. En effet,
depuis quelques années, dans le cadre du soutien à la Région
bruxelloise en tant que capitale de la Belgique et capitale de l'Union
européenne, nous avons diversifié les champs d'intervention, et ce,
en accord avec l'ensemble des membres de Beliris, issus tant du
gouvernement fédéral que du gouvernement de Bruxelles-Capitale
puisqu'un accord général est nécessaire dans le cadre de ces
missions.
Nous avons notamment investi le champ du logement, de la
rénovation de bâtiments, du soutien des initiatives culturelles, outre la
rénovation de parcs, de routes et autres travaux en matière de
mobilité. D'ailleurs, en relation avec la SNCB, nous travaillons à la
rénovation de plusieurs points d'arrêt, ce qui permet aux services
publics bruxellois d'offrir davantage en matière de mobilité.
Dans ce cadre, nous ne faisons absolument pas concurrence à la
Régie des Bâtiments, car nous rénovons aussi des bâtiments qui
n'abritent pas des services de l'État et qui ne nous appartiennent pas.
Vous avez cité l'Atomium, que nous allons inaugurer en février
prochain: c'est un bel exemple d'une activité qui apporte une
valorisation du rôle international de Bruxelles.
Pour ce qui concerne vos questions précises sur la Régie des
Bâtiments, je pense que mon collègue Reynders pourra beaucoup
mieux vous répondre que moi.
Enfin, j'en terminerai en vous disant que, même si certains retards
apparaissent dans l'exécution de travaux, pour diverses raisons
comme un retard dans l'octroi du permis d'urbanisme , l'accord
Beliris existe déjà depuis 2001 par le fonds budgétaire en sa faveur: il
s'agit pour Bruxelles de ne pas perdre d'argent; tout retard de
paiement d'un seul centime fait l'objet d'un report. Ainsi les travaux
sur lesquels la Région de Bruxelles-Capitale et le gouvernement
fédéral se sont mis d'accord peuvent être réalisés.
Wat de diversificatie van het
takenpakket betreft, hebben wij in
het kader van de steun aan het
Brussels Gewest inderdaad de
bevoegdheden gediversifieerd, en
dit in overleg met alle leden van
Beliris.
Vanuit dat oogpunt treden wij niet
in concurrentie met de Regie der
Gebouwen, aangezien wij panden
renoveren die geen
overheidsdiensten huisvesten en
die niet in het bezit van de
overheid zijn.
Mijn collega de heer Reynders is
beter geplaatst om uw specifieke
vragen over de Regie der
Gebouwen te beantwoorden.
Het Beliris-akkoord bestaat sinds
2001. Voor Brussel komt het erop
aan geen fondsen kwijt te spelen:
iedere betalingsachterstand leidt
immers tot uitstel. Zo kunnen de
werken waarover het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest en de
federale regering het eens zijn
geworden, kunnen worden
uitgevoerd.
01.03 Carl Devlies (CD&V): Mevrouw de minister, ik stel vast dat de
bemerkingen van het Rekenhof terecht waren. Er werd in 2005 weinig
gewijzigd, vermits u spreekt over gerealiseerde vastleggingen ten
belope van 93,02 miljoen euro, terwijl de geplande vastleggingen
volgens de documenten van het Rekenhof 270,4 miljoen euro
bedroegen. Dat betekent dat het vastleggingssaldo vermoedelijk nog
zal zijn toegenomen.
In elk geval is de verhouding tussen het geplande bedrag van
270 miljoen en het gerealiseerde bedrag van 93 miljoen niet redelijk.
Dat ondersteunt ook de stelling dat het federale geld, dat jaarlijks
wordt overgemaakt, op een ondoelmatige wijze wordt besteed. Ik zal
dan ook een motie van aanbeveling in dat verband indienen.
Mevrouw de minister, met betrekking tot het personeelsbeleid bent u
bijzonder onduidelijk geweest. Ik heb de indruk dat er daar nog niet
zoveel gebeurd is.
Ik hoor ook spreken over bouwwerfbeheerders. Mij lijkt het dat men
sterk afwijkt van de oorspronkelijke doelstellingen van Beliris. Er is
sprake van bij-aktes. U hebt gesproken over bij-aktes. Er zijn er
01.03 Carl Devlies (CD&V): Les
observations de la Cour des
comptes étaient donc justifiées.
Peu de choses ont changé en
2005. Le solde en engagement a
probablement encore augmenté.
L'argent fédéral est affecté de
manière peu efficace. J'ai
l'intention de déposer une motion
de recommandation.
La ministre a été très imprécise en
ce qui concerne la politique du
personnel. J'entends aussi parler à
présent de gestionnaires de
chantier.
On s'écarte des objectifs initiaux
de Beliris. Il y a neuf avenants.
Sont-ils conformes à l'accord de
coopération?
CRIV 51
COM 833
31/01/2006
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
5
inderdaad negen geweest volgens de documenten van het Rekenhof.
Ik vraag mij af of de bij-aktes inhoudelijk conform het
samenwerkingsakkoord van 1993 zijn. Ik kan dat momenteel niet
opmaken uit de documenten, waarover wij beschikken. Ik heb daarbij
toch wel ernstige vragen. Ik zal dat ook nakijken.
Wat de relatie met de Regie der Gebouwen betreft, de minister is er
inderdaad niet voor bevoegd, maar ik vind het toch eigenaardig dat
twee overheidsdiensten met gelijkaardige activiteiten bezig zijn.
Ik verneem dat de middelen die aan de Regie der Gebouwen voor
Brussel ter beschikking worden gesteld, miniem of onvoldoende zijn.
Wij kennen bijvoorbeeld allemaal het dossier van het Rekenhof zelf,
waarin de voorbije jaren geen vooruitgang is. Zo zijn er nog
voorbeelden. Ik denk dat de diensten die zich federaal of gewestelijk
met gelijkaardige zaken bezighouden, beter op elkaar moeten worden
afgestemd. Het is toch geen efficiënte manier van werken.
Over de essentie van de interpellatie dienen wij een motie van
aanbeveling in.
La ministre n'est effectivement pas
compétente pour la Régie des
Bâtiments mais il est tout de
même étrange que deux services
publics s'occupent d'activités
similaires. Les moyens mis à la
disposition de la Régie pour
Bruxelles sont minimes. Il convient
de mieux harmoniser les activités
des services.
Moties
Motions
Tot besluit van deze bespreking werden volgende moties ingediend.
En conclusion de cette discussion les motions suivantes ont été déposées.
Een motie van aanbeveling werd ingediend door de heren Carl Devlies en Servais Verherstraeten en luidt
als volgt:
"De Kamer,
gehoord de interpellatie van de heer Carl Devlies
en het antwoord van de vice-eerste minister en minister van Justitie,
vraagt deze
het verspillen van federale begrotingsmiddelen in het Fonds ter financiering van de internationale rol van
Brussel een halt toe te roepen door het beter naleven van de investeringsprogramma's en door de
betoelaging van het fonds beter af te stemmen op de effectieve realisering van de
investeringsprogramma's."
Une motion de recommandation a été déposée par MM. Carl Devlies et Servais Verherstraeten et est
libellée comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu l'interpellation de M. Carl Devlies
et la réponse de la vice-première ministre et ministre de la Justice,
demande à celle-ci
de mettre un terme au gaspillage de moyens budgétaires fédéraux pour le Fonds de financement du rôle
international de Bruxelles, en respectant mieux les programmes d'investissement et en alignant davantage
les subventions au Fonds sur la réalisation effective des programmes d'investissement."
Een eenvoudige motie werd ingediend door mevrouw Valérie Déom en door de heren Alfons Borginon,
Dylan Casaer en Eric Massin.
Une motion pure et simple a été déposée par Mme Valérie Déom et par MM. Alfons Borginon, Dylan
Casaer et Eric Massin.
Over de moties zal later worden gestemd. De bespreking is gesloten.
Le vote sur les motions aura lieu ultérieurement. La discussion est close.
De bespreking van de vragen en interpellaties eindigt om 15.49 uur.
31/01/2006
CRIV 51
COM 833
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
6
La discussion des questions et interpellations se termine à 15.49 heures.