CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRIV 51 COM 763
CRIV 51 COM 763
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTÉGRAL
AVEC
COMPTE RENDU ANALYTIQUE TRADUIT
DES INTERVENTIONS
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET
VERTAALD BEKNOPT VERSLAG
VAN DE TOESPRAKEN
C
OMMISSION DES
F
INANCES ET DU
B
UDGET
C
OMMISSIE VOOR DE
F
INANCIËN EN DE
B
EGROTING
mardi
dinsdag
29-11-2005
29-11-2005
Matin
Voormiddag
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
cdH
centre démocrate Humaniste
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
ECOLO
Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
FN
Front National
MR
Mouvement réformateur
N-VA
Nieuw-Vlaamse Alliantie
PS
Parti socialiste
sp.a-spirit
Socialistische Partij Anders Sociaal progressief internationaal, regionalistisch integraal democratisch toekomstgericht
Vlaams Belang
Vlaams Belang
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 51 0000/000 Document parlementaire de la 51e législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
DOC 51 0000/000
Parlementair stuk van de 51e zittingsperiode + basisnummer en
volgnummer
QRVA
Questions et Réponses écrites
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
CRIV
version provisoire du Compte Rendu Intégral (couverture verte) CRIV
voorlopige versie van het Integraal Verslag (groene kaft)
CRABV
Compte Rendu Analytique (couverture bleue)
CRABV
Beknopt Verslag (blauwe kaft)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu inté-
gral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit des
interventions ; les annexes se trouvent dans une brochure
séparée (PLEN: couverture blanche; COM: couverture
saumon)
CRIV
Integraal Verslag, met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaalde beknopt verslag van de toespraken; de
bijlagen zijn in een aparte brochure opgenomen
(PLEN: witte kaft; COM: zalmkleurige kaft)
PLEN
séance plénière
PLEN
Plenum
COM
réunion de commission
COM
Commissievergadering
MOT
motions déposées en conclusion d'interpellations (papier beige) MOT
moties tot besluit van interpellaties (beigekleurig papier)
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Commandes :
Place de la Nation 2
1008 Bruxelles
Tél. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be
e-mail :
publications@laChambre.be
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail :
publicaties@deKamer.be
CRIV 51
COM 763
29/11/2005
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
i
SOMMAIRE
INHOUD
Interpellation de M. Pieter De Crem au vice-
premier ministre et ministre des Finances sur "le
statut des employés des conservateurs des
hypothèques" (n° 721)
1
Interpellatie van de heer Pieter De Crem tot de
vice-eerste minister en minister van Financiën
over "het statuut van de bedienden van de
hypotheekbewaarders" (nr. 721)
1
Orateurs: Pieter De Crem, président du
groupe CD&V, Didier Reynders, vice-premier
ministre et ministre des Finances
Sprekers: Pieter De Crem, voorzitter van de
CD&V-fractie, Didier Reynders, vice-eerste
minister en minister van Financiën
Motions
3
Moties
3
CRIV 51
COM 763
29/11/2005
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
1
COMMISSION DES FINANCES ET
DU BUDGET
COMMISSIE VOOR DE FINANCIËN
EN DE BEGROTING
du
MARDI
29
NOVEMBRE
2005
Matin
______
van
DINSDAG
29
NOVEMBER
2005
Voormiddag
______
De vergadering wordt geopend om 10.12 uur door de heer Bart Tommelein, voorzitter.
La séance est ouverte à 10.12 heures par M. Bart Tommelein, président.
01 Interpellatie van de heer Pieter De Crem tot de vice-eerste minister en minister van Financiën over
"het statuut van de bedienden van de hypotheekbewaarders" (nr. 721)
01 Interpellation de M. Pieter De Crem au vice-premier ministre et ministre des Finances sur "le statut
des employés des conservateurs des hypothèques" (n° 721)
01.01 Pieter De Crem (CD&V): Mijnheer de minister, de bedienden
van de hypotheekbewaarders hebben een bijzonder rechtsstatuut en
de betrekkingen tussen de hypotheekbewaarder en zijn bediende
worden beheerst door het gemeen recht van de
bediendenovereenkomst of de bediendenarbeidsovereenkomst en de
bepalingen van de besluiten van de Regent van 1 juli 1949 houdende
het statuut van de bedienden der hypotheekbewaarders. Het is
eigenlijk een zaak die geregeld is over een tijdspanne die meer dan
57 jaar beslaat.
Ik denk dat het een complexe structuur is die toen in het leven werd
geroepen. Ze is eigenlijk ook compleet voorbijgestreefd. Dit statuut
heeft in het verleden meermaals aanleiding gegeven tot tal van
juridische moeilijkheden. De minister is daar wellicht ook van op de
hoogte. De toepassing van het statuut vergt ongelooflijk veel tijd en
inspanningen van de administratie in verhouding tot het aantal
personen op wie dit statuut van toepassing is. Dat verhindert natuurlijk
in de eerste plaats een goed beheer van het personeel en aansluitend
een efficiënte dienstverlening aan de burger. Bovendien werd door de
functionele integratie van de hypotheekkantoren in de Administratie
van de BTW, de registratie en de domeinen die toezicht uitoefent op
het beheer en de werking ervan, het statuut van de
hypotheekbedienden nader tot dit van het Rijkspersoneel gebracht.
U hebt op 26 mei 2000 als minister van Financiën, zo blijkt uit
verklaringen die toen publiekelijk werden afgelegd, een oriëntatienota
met betrekking tot de hypotheekkantoren aan de Ministerraad
voorgelegd waardoor de verambtelijking van het statuut van de
bedienden van de hypotheekbewaarders vrij snel een feit zou worden.
Vrij snel is natuurlijk een bijzonder rekbaar begrip want het zou
uiteindelijk tot januari 2005 duren. Op de zitting van 14 januari werd
toen door de Ministerraad beslist om een voorontwerp goed te keuren
waarin de verambtelijking van de bedienden van de
hypotheekbewaarders werd voorzien.
Blijkbaar kreeg men ook een advies van de Raad van State over dit
01.01 Pieter De Crem (CD&V):
Les employés des conservateurs
des hypothèques bénéficient d'un
statut juridique particulier. Les
relations entre le conservateur des
hypothèques et ses employés sont
déterminées par le droit commun
du contrat de travail d'employé
ainsi que par les dispositions de
l'arrêté du Régent du 1
er
juillet
1949 relatif au statut des employés
des conservateurs des
hypothèques.
Ce statut est non seulement très
complexe, mais surtout
complètement dépassé. Il a déjà
donné lieu à de nombreux
problèmes d'ordre juridique dans
le passé. L'application de ce statut
représente pour l'administration un
investissement en temps et en
efforts qui n'est pas justifié par le
nombre de personnes soumises à
ce statut. Cette situation ne
permet pas une bonne
administration du personnel et
entrave indirectement l'efficacité
des services aux citoyens. De
plus, vu l'intégration fonctionnelle
des bureaux de conservation des
hypothèques au sein de
l'Administration de la taxe sur la
valeur ajoutée, de l'enregistrement
et des domaines, le statut des
employés des conservateurs des
29/11/2005
CRIV 51
COM 763
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
2
voorontwerp en dat op 20 april 2005. Dat is dus ongeveer zeven
maanden geleden.
Ondanks de logica en de tijdslijn die worden aangehouden, werd
daaromtrent tot nu toe geen verdere vooruitgang geboekt. De
aangelegenheid werd niet op de agenda van de Kamer geplaatst en
werd niet geagendeerd in deze commissie. Er werd evenmin naar de
hypotheekbedienden gecommuniceerd wat deze vertraging zou
kunnen veroorzaken.
Ik heb twee vragen. Ten eerste, op welke manier geeft u een
oplossing voor de in het advies van de Raad van State gemaakte
opmerkingen? Ten tweede, wat is de reden dat dit ontwerp tot nu toe
nog niet in de parlementaire behandeling is gekomen? Zou dit te
maken hebben het is maar een vraag met het feit dat dit geen
politieke of beleidsprioriteit van de minister meer is?
hypothèques a déjà évolué dans le
sens de celui des agents de l'État.
Le 26 mai 2000 déjà, le ministre
Reynders a soumis au Conseil des
ministres une note d'orientation
relative aux bureaux des
hypothèques. L'objectif consistait à
fonctionnariser dans les plus brefs
délais les employés des
conservateurs des hypothèques. Il
a toutefois encore fallu attendre
jusque janvier 2005 avant que le
Conseil des ministres n'approuve
un avant-projet. Le 20 avril 2005,
le Conseil d'État a rendu un avis à
ce sujet mais, à ce jour, aucun
projet n'a encore été soumis à la
Chambre.
Que pense le ministre des
observations formulées par le
Conseil d'État?
Pourquoi le ministre n'a-t-il
toujours pas déposé de projet à la
Chambre? Serait-ce parce qu'il ne
considère pas ce dossier comme
une priorité politique?
01.02 Minister Didier Reynders: Mijnheer de voorzitter, het is niet
altijd zo, maar ik ben het eens met de heer De Crem wanneer hij
vaststelt dat de huidige situatie van de bedienden der
hypotheekbewaarders niet alleen complex maar vooral volledig
voorbijgestreefd is. Bijgevolg ben ik van mening dat die situatie moet
worden gewijzigd. Om die reden heb ik op 14 januari 2005 een
voorontwerp van wet voorgelegd aan de Ministerraad die de
verambtelijking van die bedienden toestaat volgens modaliteiten die
worden bepaald door de Koning. Er zijn dus twee fasen: ten eerste,
een voorontwerp van wet, en ten tweede, een koninklijk besluit.
Ik wil terloops even aanstippen dat reeds in het begin van de jaren '80
zo'n verzoek werd ingediend, dat in de vorige zittingsperioden echter
zonder resultaat bleef. Het is dus een probleem van 20 of misschien
zelfs 25 jaar oud.
De Ministerraad van 14 januari 2005 heeft beslist dat na advies van
de Raad van State het voorontwerp van wet ter ondertekening aan het
Staatshoofd kon worden voorgelegd met het oog op de indiening
ervan in de Kamer van volksvertegenwoordigers. De Ministerraad
heeft eveneens een technische werkgroep samengesteld uit
vertegenwoordigers van de ministers van Financiën en Pensioenen
die belast is met het onderzoek van de praktische modaliteiten en de
gevolgen van de verambtelijking van de bedienden der
hypotheekbewaarders.
In zijn advies van 20 april 2005 heeft de Raad van State vier
opmerkingen gemaakt over het voorontwerp van wet.
01.02 Didier Reynders, ministre:
La situation des employés des
conservateurs des hypothèques
est en effet complexe et
dépassée. C'est la raison pour
laquelle j'ai soumis au Conseil des
ministres du 14 janvier 2005 un
avant-projet de loi visant à
permettre la fonctionnarisation des
employés selon les modalités
déterminées par le Roi. Une telle
demande avait déjà été introduite
sans résultat au début des anées
80.
Le Conseil des ministres a décidé
de soumettre l'avant-projet de loi à
la signature du chef de l'État après
avis du Conseil d'État en vue de
son dépôt à la Chambre. Un
groupe de travail technique a été
chargé d'examiner les modalités
techniques et les conséquences
de la fonctionnarisation.
Le Conseil d'État observe dans
son avis du 20 avril 2005 que
l'accord du ministre du Budget est
CRIV 51
COM 763
29/11/2005
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
3
Inzake de eerste opmerking, die stelt dat voor het voorontwerp de
akkoordbevinding van de minister van Begroting noodzakelijk is,
wordt enerzijds, opgemerkt dat er geen budgettaire weerslag is en
anderzijds, dat de akkoordbevinding van de Ministerraad de
akkoordbevinding van de minister van Begroting impliceert.
De tweede opmerking brengt geen enkele wijziging met zich mee.
Volgens de Raad van State laat het zich aanzien dat het onderzochte
voorontwerp in aanmerking komt voor de uitzondering waarin voorzien
is in artikel 107, 2
e
lid van de Grondwet.
De voorziene procedure in twee stappen meer bepaald, in de eerste
plaats, de invoering van een wettelijke basis en vervolgens, het
vastleggen van de uitvoeringsmodaliteiten in een koninklijk besluit
kan dus worden behouden. Wij gaan dus verder met die procedure in
twee fasen.
De memorie van toelichting werd aangepast, rekeninghoudend met
de derde en de vierde opmerking.
De technische werkgroep heeft zijn werkzaamheden vorige week
voltooid. Er werd een akkoord bereikt zodat ik het wetsontwerp
eerstdaags bij het Parlement kan indienen. Het wetsontwerp zal dus
bij het Parlement worden ingediend. Daarna zal het koninklijk besluit
worden voorgesteld.
Mijnheer de voorzitter, na 25 jaar zal het misschien mogelijk zijn om
tot een oplossing te komen.
indispensable. Il n'y a toutefois
aucune incidence budgétaire et
l'accord du Conseil des ministres
implique l'accord du ministre du
Budget. L'exception prévue à
l'article 107, deuxième alinéa, de
la Constitution peut en outre être
appliquée à l'avant-projet à
l'examen. Nous instaurerons donc
d'abord une base légale et
fixerons ensuite les modalités
d'exécution dans un arrêté royal.
L'exposé des motifs a été adapté
sur la base de la troisième et de la
quatrième observation du Conseil.
Le groupe de travail technique a
terminé ses travaux la semaine
dernière et est parvenu à un
accord. Je déposerai
prochainement le projet de loi au
Parlement.
01.03 Pieter De Crem (CD&V): Ik kan de minister alleen bijtreden in
de logica die hij heeft aangehaald. Het feit dat dit lang op zich heeft
laten wachten zullen we nu maar even terzijde schuiven. Om de
aandacht van de minister en de regering gaande te houden zal ik
echter toch een motie van aanbeveling indienen, om deze
aangelegenheid zeker niet uit het oog te verliezen.
01.03 Pieter De Crem (CD&V):
Je partage le raisonnement du
ministre. Oublions pour l'instant
que la solution a longtemps tardé
à venir. Je dépose une motion de
recommandation pour que le
gouvernement s'intéresse au
problème de manière permanente.
Moties
Motions
Tot besluit van deze bespreking werden volgende moties ingediend.
En conclusion de cette discussion les motions suivantes ont été déposées.
Een motie van aanbeveling werd ingediend door de heer Pieter De Crem en luidt als volgt:
"De Kamer,
gehoord de interpellatie van de heer Pieter De Crem
en het antwoord van de vice-eerste minister en minister van Financiën,
beveelt de regering aan
onmiddellijk over te gaan tot de indiening van het wetsontwerp dienaangaande."
Une motion de recommandation a été déposée par M. Pieter De Crem et est libellée comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu l'interpellation de M. Pieter De Crem
et la réponse du vice-premier ministre et ministre des Finances,
recommande au gouvernement
de déposer immédiatement le projet de loi concernant cette matière."
29/11/2005
CRIV 51
COM 763
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
4
Een eenvoudige motie werd ingediend door mevrouw Annemie Roppe en door de heren Eric Massin, Luk
Van Biesen en Luc Gustin.
Une motion pure et simple a été déposée par Mme Annemie Roppe et par MM. Eric Massin, Luk Van
Biesen et Luc Gustin.
Over de moties zal later worden gestemd. De bespreking is gesloten.
Le vote sur les motions aura lieu ultérieurement. La discussion est close.
De bespreking van de vragen en interpellaties eindigt om 10.23 uur.
La discussion des questions et interpellations se termine à 10.23 heures.