CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRIV 51 COM 565
CRIV 51 COM 565
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTÉGRAL
AVEC
COMPTE RENDU ANALYTIQUE TRADUIT
DES INTERVENTIONS
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET
VERTAALD BEKNOPT VERSLAG
VAN DE TOESPRAKEN
C
OMMISSION DE L
'I
NTÉRIEUR
,
DES
A
FFAIRES
GÉNÉRALES ET DE LA
F
ONCTION PUBLIQUE
C
OMMISSIE VOOR DE
B
INNENLANDSE
Z
AKEN
,
DE ALGEMENE
Z
AKEN EN HET
O
PENBAAR
A
MBT
mercredi
woensdag
20-04-2005
20-04-2005
Après-midi
Namiddag
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE






























cdH
centre démocrate Humaniste
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
ECOLO
Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
FN
Front National
MR
Mouvement réformateur
N-VA
Nieuw-Vlaamse Alliantie
PS
Parti socialiste
sp.a-spirit
Socialistische Partij Anders ­ Sociaal progressief internationaal, regionalistisch integraal democratisch toekomstgericht
Vlaams Belang
Vlaams Belang
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 51 0000/000 Document parlementaire de la 51e législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
DOC 51 0000/000
Parlementair stuk van de 51e zittingsperiode + basisnummer en
volgnummer
QRVA
Questions et Réponses écrites
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
CRIV
version provisoire du Compte Rendu Intégral (couverture verte) CRIV
voorlopige versie van het Integraal Verslag (groene kaft)
CRABV
Compte Rendu Analytique (couverture bleue)
CRABV
Beknopt Verslag (blauwe kaft)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu
intégral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit
des interventions (avec les annexes)
(PLEN: couverture blanche; COM: couverture saumon)
CRIV
Integraal Verslag, met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaalde beknopt verslag van de toespraken (met
de bijlagen)
(PLEN: witte kaft; COM: zalmkleurige kaft)
PLEN
séance plénière
PLEN
plenum
COM
réunion de commission
COM
commissievergadering
MOT
motions déposées en conclusion d'interpellations (papier beige) MOT
moties tot besluit van interpellaties (beigekleurig papier)
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Commandes
:
Place de la Nation 2
1008 Bruxelles
Tél. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be

e-mail :
publications@laChambre.be
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail :
publicaties@deKamer.be
CRIV 51
COM 565
20/04/2005
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
i


SOMMAIRE
INHOUD
Question de Mme Trees Pieters au ministre de la
Fonction publique, de l'Intégration sociale, de la
Politique des grandes villes et de l'Egalité des
chances sur "l'échelle de traitement des
vétérinaires anciennement attachés à l'Institut
d'expertise vétérinaire (IEV) qui ont été transférés
à l'Agence fédérale pour la sécurité de la chaîne
alimentaire (AFSCA)" (n° 6161)
1
Vraag van mevrouw Trees Pieters aan de minister
van Ambtenarenzaken, Maatschappelijke
Integratie, Grootstedenbeleid en Gelijke Kansen
over "de weddenschaal van de dierenartsen die
verbonden waren aan het Instituut voor
Veterinaire Keuring (IVK) en nu werkzaam zijn bij
het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van
de Voedselketen (FAVV)" (nr. 6161)
1
Orateurs: Trees Pieters, Christian Dupont,
ministre de la Fonction publique, de
l'Intégration sociale, de la Politique des
grandes villes, de l'Egalité des chances
Sprekers: Trees Pieters, Christian Dupont,
minister van Ambtenarenzaken,
Maatschappelijke Integratie,
Grootstedenbeleid en Gelijke Kansen
Question de Mme Muriel Gerkens au ministre de
la Fonction publique, de l'Intégration sociale, de la
Politique des grandes villes et de l'Egalité des
chances sur "les marchés publics de fourniture de
produits pétroliers et de carburants" (n° 6215)
4
Vraag van mevrouw Muriel Gerkens aan de
minister van Ambtenarenzaken, Maatschappelijke
Integratie, Grootstedenbeleid en Gelijke Kansen
over "de overheidsopdrachten voor levering van
olieproducten en brandstoffen" (nr. 6215)
4
Orateurs: Muriel Gerkens, Christian Dupont,
ministre de la Fonction publique, de
l'Intégration sociale, de la Politique des
grandes villes, de l'Egalité des chances
Sprekers: Muriel Gerkens, Christian Dupont,
minister van Ambtenarenzaken,
Maatschappelijke Integratie,
Grootstedenbeleid en Gelijke Kansen
CRIV 51
COM 565
20/04/2005
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
1
COMMISSION DE L'INTERIEUR,
DES AFFAIRES GENERALES ET
DE LA FONCTION PUBLIQUE
COMMISSIE VOOR DE
BINNENLANDSE ZAKEN, DE
ALGEMENE ZAKEN EN HET
OPENBAAR AMBT
du
MERCREDI
20
AVRIL
2005
Après-midi
______
van
WOENSDAG
20
APRIL
2005
Namiddag
______

La séance est ouverte à 14.17 heures par M. André Frédéric, président.
De vergadering wordt geopend om 14.17 uur door de heer André Frédéric, voorzitter.
01 Vraag van mevrouw Trees Pieters aan de minister van Ambtenarenzaken, Maatschappelijke
Integratie, Grootstedenbeleid en Gelijke Kansen over "de weddenschaal van de dierenartsen die
verbonden waren aan het Instituut voor Veterinaire Keuring (IVK) en nu werkzaam zijn bij het Federaal
Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV)" (nr. 6161)
01 Question de Mme Trees Pieters au ministre de la Fonction publique, de l'Intégration sociale, de la
Politique des grandes villes et de l'Egalité des chances sur "l'échelle de traitement des vétérinaires
anciennement attachés à l'Institut d'expertise vétérinaire (IEV) qui ont été transférés à l'Agence
fédérale pour la sécurité de la chaîne alimentaire (AFSCA)" (n° 6161)
01.01 Trees Pieters (CD&V): Mijnheer de voorzitter, mijnheer de
minister, mijn vraag handelt over de weddenschaal van dierenartsen
die verbonden waren aan het Instituut voor Veterinaire Keuring (IVK)
dat thans geaffecteerd is aan het FAVV.

In 1986 werd het IVK opgericht met 165 dierenartsen die het instituut
hebben helpen opstarten. De dierenartsen-ambtenaren kregen een
loon in weddenschaal 10 met een onderscheid tussen D, E en F, met
de verdeelsleutel 25% voor 10D, 50% voor 10E en 25% voor 10F.
Een hogere weddenschaal bij toepassing van artikel 70, § 1, 2° van
het KB van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het
rijkspersoneel kon bekomen worden via een evaluatie. Bij gelijke
evaluatie gold de graadanciënniteit. Dus de kandidaat met de grootste
dienstanciënniteit en als die ook gelijk is de oudste kandidaat eerst.

Juist voor de overgang naar de inschaling in het niveau A betreffende
de loopbaan van het rijkspersoneel (KB van 4 augustus 2004) heeft
de dienst FAVV een laatste maal bevorderingen kunnen voordragen
naar weddenschaal 10F.

Van die 165 dierenartsen van het eerste uur die het IVK hebben
opgericht, blijven er op dit ogenblik nog 16 over die blijven steken in
de weddenschaal graad 10E. Alle zestien hebben nochtans dezelfde
graadanciënniteit en dienstanciënniteit en een beoordeling "zeer
goed" net zoals de pas bevorderde collega's die dezelfde functie
hebben. Sommigen waren een of een paar maanden te jong om in
aanmerking te komen. De pas bevorderde dierenartsen-ambtenaren
worden ingeschakeld in 10F in weddenschaal A31. Omdat ze reeds
tien jaar dienst hebben, komen ze automatisch in weddenschaal A32
01.01 Trees Pieters (CD&V):
Cette question concerne les
échelles de traitement des
vétérinaires de l'IEV qui, par la
suite, allait faire partie de l'AFSCA.
Ces 165 vétérinaires de niveau 1
recevaient une rémunération dans
l'échelle de traitement 10, qui
comportait encore les catégories
10D, 10E et 10F. Ils pouvaient
accéder à une échelle supérieure
après une évaluation. L'ancienneté
de grade était prépondérante à
évaluation égale et l'âge à
ancienneté égale.

Ces échelles ont été converties
vers le nouveau niveau A, fin
2004. L'AFSCA venait encore de
procéder juste avant cette date à
plusieurs promotions vers l'échelle
10F. Parmi les 165 vétérinaires de
l'IEV, 16 se trouvent cependant
encore bloqués dans l'échelle 10E,
même s'ils disposent de
l'ancienneté nécessaire et qu'ils
ont fait l'objet d'une excellente
évaluation. Le problème réside
dans le fait qu'ils étaient juste trop
20/04/2005
CRIV 51
COM 565
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
2
terecht.

Tevens hebben ze uitzicht op een gecertificeerde opleiding, die bij het
behalen van een proef uitzicht geeft op een competentiepremie. De
16 collega's die dit geluk niet hebben, worden ingeschaald van 10E
naar A23. Bovendien is er geen enkel uitzicht op een gecertificeerde
opleiding met premie.

Het verschil tussen A32 en A23 bedraagt op dit ogenblik 10.000
euro per jaar. Dit is het weddeverschil en een premie, gewoon omwille
van dat een jaar of enkele jaren te jong zijn. Na 6 jaar komt men van
A 32 in A33. Om in de weddenschaal A31 te geraken, moet er eerst
een plaats vacant zijn en dient men met alle andere kandidaten zijn
kandidatuur te stellen. Bovendien dient men een proef te doen en te
slagen. Dan komt men op een lijst. Indien men gekozen wordt ­ dat is
de volgende voorwaarde ­ komt men in A 31.

In 2005 zijn van die oorspronkelijke 165 IVK-dierenartsen nog 16
ambtenaren over in het FAVV, zoals ik reeds zei, die zich nog in de
weddenschaal 10 E bevinden per 30 november 2004. Zij vallen uit de
boot voor die weddeverhoging van 10.000 euro per jaar.

Hun collega's hebben dit automatisch gekregen, omdat zij voldeden
aan de leeftijd. Volgens de Copernicushervorming kan men na 6 jaar
anciënniteit in weddenschaal 32 en na een gecertificeerde opleiding
naar A 33 gaan. Voor de 16 achtergeblevenen, mijnheer de minister,
kan dit niet: zij hebben geen enkel uitzicht op een gecertificeerde
opleiding en kunnen enkel op A 31 komen via een eventueel vacante
plaats, waarvoor zij moeten kandideren en waarvoor zij ook een
examen moeten afleggen.

De meeste van die mensen die in 1966 bij het IVK binnen zijn
gekomen, zijn ondertussen de 55 gepasseerd. Een zelfde
weddeniveau als hun collega's, kunnen zij eigenlijk nooit meer
bereiken. 16 ex-IVK-dierenartsen die op 1 november 2004 18 jaren
aan graadanciënniteit hebben, zitten vast op 10 E of, gelijkgesteld
volgens Copernicus, A 23 en kunnen niet op niveau A 32 geraken,
wat hun collega's wel hebben gekund.

Dat lijkt mij toch een grote onrechtvaardigheid, vooral omdat dat zo'n
zware financiële implicaties heeft.

U bent de minister van Openbaar Ambt, bevoegd voor Copernicus.
Wij staan hier voor een fenomeen waarbij de betrokkenen na een
carrière van ongeveer dertig jaar, op een leeftijd van 55 jaar, blijven
hangen op een lager niveau, alleen maar te wijten aan die
Copernicushervorming, en aldus een ernstig inkomensverlies lijden,
zoals ik gezegd heb, van 10.000 euro per jaar.

Ik vraag u het volgende heel expliciet, gezien het unieke karakter van
die zaak. Kan u met een eenmalige maatregel die aangelegenheid
niet regulariseren?
jeunes pour pouvoir passer à
l'échelle 10F et, par conséquent,
pour bénéficier de l'échelle de
traitement avantageuse A32. Ils
n'ont pas davantage droit à une
prime de compétence après une
formation certifiée s'accompa-
gnant d'une épreuve finale. Les
quelques mois manquants leur
coûtent donc environ 10.000 euros
par an.

Ces seize personnes ne pourront
donc pas bénéficier des avantages
de la réforme Copernic, comme le
passage automatique à une
échelle de traitement supérieure et
la prime de compétence. Pour
obtenir une augmentation, les
intéressés devront attendre qu'un
poste se libère, poser leur
candidature et présenter des
examens. N'oublions pas qu'il
s'agit de personnes âgées de 55
ans et ayant trente ans de carrière.
Comment justifier qu'elles
stagnent à un niveau inférieur et
subissent une perte de revenus
considérable? Ne pourrait-on
régulariser leur situation par le
biais d'une mesure unique?
01.02 Minister Christian Dupont: Mijnheer de voorzitter, mevrouw
Pieters, de situatie van de dierenartsen in de context van de nieuwe
loopbaan van niveau A die van kracht is sinds 1 december 2004 in het
federaal openbaar ambt, is het resultaat van een objectieve
omzetting. Die omzetting gebeurde, net zoals voor alle andere graden
01.02
Christian Dupont,
ministre: Depuis le 1
er
décembre
2004, le nouveau régime de
carrière de niveau A est entré en
vigueur dans la fonction publique.
CRIV 51
COM 565
20/04/2005
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
3
overigens, op basis van de weddenschaal waarin de betrokken
personeelsleden werden bezoldigd in niveau 1.

De vroegere loopbaan van niveau 1 van de dierenartsen voorzag in
een baremieke evolutie over drie weddenschalen, zoals u zei. De
toegang tot die schalen was, meer bepaald door de toepassing van
een percentage, beperkt tot een bepaald en begrensd aantal in te
vullen betrekkingen.

Daaruit volgt, zelfs indien alle personeelsleden de vereiste anciënniteit
hadden om een promotie naar de hogere schalen te krijgen, indien er
geen enkele betrekking in die schaal vacant was, dat de promotie
onmogelijk was. Dus om promotie te krijgen, zelfs als men de vereiste
anciënniteit had, moest er een vacante betrekking zijn. A fortiori,
indien er betrekkingen vacant waren, konden dan enkel de oudste
personeelsleden de promotie krijgen, terwijl de anderen moesten
wachten tot er een betrekking vrij zou komen.

Deze feitelijke situatie, die niet afhangt van enig ander criterium, is
ook van toepassing op nagenoeg alle vroegere loopbanen van niveau
1. Er dienen dus mijns inziens geen specifieke maatregelen te worden
genomen ten opzichte van de personeelsleden die om welke reden
ook geen promotie naar de hogere weddenschaal hebben gekregen
in de vroegere loopbanen van niveau 1.

Ten slotte is het volgens mij belangrijk de nadruk te leggen op de
mogelijkheden tot vooruitgang die zich nu aanbieden in de context
van de nieuwe loopbaan van niveau A. Binnen ieder van de vijf
klassen worden er immers baremaverhoging gewaarborgd ­ dat was
vroeger niet het geval ­ aan de personeelsleden wier verworven
kennis op het einde van de gecertificeerde opleiding zal zijn
gecontroleerd. Anderzijds zijn er ook promoties naar de hogere
klassen mogelijk door vacantverklaring van een betrekking op initiatief
van ieder departement.
Les échelles barémiques de
l'ancien niveau 1 ont donc été
adaptées sur une base objective.

L'accès au trois échelles
barémiques était limité à quelques
postes vacants. Dès lors, même
avec l'ancienneté requise, la
promotion vers une échelle
barémique supérieure n'était pas
possible si aucun poste n'était
vacant. Et si certains postes
l'étaient, seuls les membres du
personnel disposant de la plus
grande ancienneté pouvaient
accéder à la promotion. Ce
principe s'applique à quasiment
l'ensemble des anciennes
carrières de niveau 1. Il n'est dès
lors pas nécessaire de prendre
des mesures spécifiques à l'égard
de ceux qui n'avaient pas obtenu
leur promotion barémique.

Dans le cadre des nouvelles
carrières de niveau A, la
progression est toutefois possible.
Des augmentations barémiques
sont ainsi garanties à ceux qui
demandent une évaluation de
leurs compétences à la suite d'une
formation agréée. Chaque
département peut également
déclarer des postes vacants et
permettre ainsi la promotion vers
une catégorie supérieure.
01.03 Trees Pieters (CD&V): Mijnheer de minister, dit antwoord
ontgoochelt mij ten zeerste omdat u eigenlijk geen antwoord geeft op
de door mij gestelde vragen. Ik stel juist dat 16 IVK-dierenartsen-
ambtenaren omwille van een klein leeftijdsverschil niet gehonoreerd
worden zoals hun collega's en dat zij inderdaad enkel via een vacante
plaats en via een examen binnen die A31 of A32 kunnen komen. Ik
zeg het u. Wat u mij antwoordt, heb ik u reeds gezegd.

Dat is dus nu juist het grote probleem. De meeste van die IVK-
dierenartsen-ambtenaren zijn 55 jaar en ouder. Zij werken gedurende
zoveel jaar binnen een bepaalde context en zijn ook gevestigd in een
bepaald gebied, moeten postuleren voor een vacante plaats, ik weet
niet waar, wellicht kilometers ver van hun woonplaats en moeten
daarvoor een examen doen. Een examen doen op de leeftijd van 55
jaar en meer is dus niet zo evident. We zien dat ook bij de notarissen.
Wanneer zij 10 jaar afgestudeerd zijn en ze moeten het examen doen
voor kandidaat-notaris, dan slagen zij niet meer. Hier is dus eigenlijk
hetzelfde aan het gebeuren.

Er is een discriminatie voor een heel, heel beperkte groep. Ik durf
haast niet zeggen dat het uitsluitend Vlamingen zijn maar ik zeg het
01.03 Trees Pieters (CD&V):
Cette réponse me déçoit puisque
le ministre se contente de répéter
ma question. Je connaissais déjà
le principe mais seize vétérinaires
ne sont dès lors absolument pas
traités comme leurs collègues sur
le plan financier et ce uniquement
à cause de leur âge. Le ministre
précise que les déclarations de
vacance restent possibles, mais
qui serait prêt, à plus de 55 ans, à
postuler dans une autre région et à
passer des examens? Ce groupe
très restreint de fonctionnaires
continue dès lors à faire l'objet
d'une discrimination et je
maintiens ma demande de
régularisation, dont l'incidence
budgétaire serait très certainement
limitée.
20/04/2005
CRIV 51
COM 565
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
4
hier toch. Ik durf niet vermoeden dat daar een communautaire perikel
achter zit. Het zijn er echter maar 16. Dat kan toch geen budgettaire
impact hebben, om die 16 mensen via een wetsherziening of via een
reglementering te honoreren op het niveau van hun jongere collega's
maar volgens de nieuwe normen van Copernicus?

Ik ben sterk vragende partij, mijnheer de minister, dat u dit heel goed
onderzoekt. Ik kan mij voorstellen dat ter plaatse, waar dierenartsen-
ambtenaren geconfronteerd worden met collega's met een
loonverschil van 10.000 euro per jaar, met mogelijkheden die
afgesloten zijn naar een gecertificeerde opleiding... Ik vind dit
absoluut niet correct. Ik zou u willen vragen om aan dit probleem toch
nog enige aandacht te schenken.
01.04 Minister Christian Dupont: Mijnheer de voorzitter, ik wist dat ik
mevrouw Pieters zou ontgoochelen.

Mevrouw Pieters, u vraagt me de vereiste anciënniteit te wijzigen. Dat
is moeilijk uit te voeren voor een bepaalde categorie van personeel en
niet voor alle anderen.

Ik beloof u het probleem grondig te zullen onderzoeken.
01.04
Christian Dupont,
ministre: Il m'est difficile de
modifier les conditions d'ancien-
neté pour une seule catégorie de
fonctionnaires mais je m'engage à
examiner le problème en détail.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
02 Question de Mme Muriel Gerkens au ministre de la Fonction publique, de l'Intégration sociale, de la
Politique des grandes villes et de l'Egalité des chances sur "les marchés publics de fourniture de
produits pétroliers et de carburants" (n° 6215)
02 Vraag van mevrouw Muriel Gerkens aan de minister van Ambtenarenzaken, Maatschappelijke
Integratie, Grootstedenbeleid en Gelijke Kansen over "de overheidsopdrachten voor levering van
olieproducten en brandstoffen" (nr. 6215)
02.01 Muriel Gerkens (ECOLO): Monsieur le président, monsieur le
ministre, le Conseil des ministres, en sa séance du 18 mars, a
marqué son accord sur la publication de deux marchés publics
concernant la fourniture de produits pétroliers et de carburants:
1. pour la livraison de produits pétroliers aux services publics dans
tout le pays;
2. pour les carburants à prélever aux pompes au moyen de cartes
magnétiques.

Ce communiqué de presse ne mentionne nullement la référence aux
critères que le gouvernement utilisera pour choisir son fournisseur de
carburant. J'aimerais savoir si le gouvernement entend tenir compte
des critères sociaux, éthiques et environnementaux, sachant
évidemment que cela représente un marché de très grande ampleur
et que, parmi les fournisseurs potentiels auxquels le gouvernement
précédent avait renoncé à partir de 2000, figure TotalFinaElf avec un
actionnariat belge encore bien prégnant, toujours présent en Birmanie
pour ses activités économiques, alors que l'OIT a demandé aux Etats
d'arrêter les relations économiques, en raison du non-respect des
règles minimales du droit du travail avec le travail des enfants et le
déplacement forcé de populations. De nombreuses entreprises
multinationales et internationales (Levi-Strauss, Amoco, Heineken,
Carlsberg, Pepsi, Kodak) se sont retirées de ce pays, tandis que
TotalFinaElf y est toujours.
02.01 Muriel Gerkens (ECOLO):
Onlangs werd de Ministerraad het
eens over de bekendmaking van
twee overheidsopdrachten: de ene
voor de levering van olieproducten
aan alle Belgische overheids-
diensten en de andere voor de
levering van brandstoffen die door
middel van magneetkaarten
kunnen worden afgenomen.

Graag vernam ik of de regering bij
haar keuze met ethische, sociale
en milieucriteria rekening zal
houden.

Ondanks het verzoek van de IAO
om de economische betrekkingen
met Birma te beëindigen omdat
het land van schendingen van de
mensenrechten wordt beschul-
digd, blijft het concern Total er
actief. Talrijke andere multi-
nationals hebben zich evenwel uit
het land teruggetrokken.
CRIV 51
COM 565
20/04/2005
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
5
L'Union européenne a dernièrement décidé de prendre des mesures
plus strictes vis-à-vis du Myanmar en interdisant, par exemple, les
investissements dans les entreprises d'Etat. On sait que les produits
énergétiques ne sont pas couverts par ce durcissement de position
mais qu'ils constituent en même temps un secteur d'activités
rapportant à la junte militaire des dividendes et des revenus
importants, lui permettant ainsi de maintenir son régime.

Le parlement avait adopté, à l'unanimité, une résolution que j'avais
déposée en 2000. Cette résolution concernant le Myanmar demandait
au gouvernement belge de renoncer aux liens économiques de
commerce et d'investissement avec le Myanmar. De la même
manière, sous le gouvernement précédent, une autre de mes
résolutions a été adoptée, visant à introduire dans les critères des
marchés publics des causes sociales, éthiques et environnementales.
La loi-programme d'avril 2003 a introduit ces critères dans les critères
d'attribution des marchés publics.

Au vu de ce qui précède et du marché qui est ouvert pour le moment,
j'aurais voulu vous poser les questions suivantes:

- Quel est l'ordre de grandeur de ce marché public de fourniture de
produits pétroliers et de carburants?
- Quelle est l'évolution de la consommation de carburants du service
public, ces dernières années?
- Quelle est la part de la consommation de carburant pour les
véhicules?
- Quel est le calendrier prévu pour l'attribution des marchés publics
que je viens de mentionner?
- Quels sont les critères éthiques, sociaux et environnementaux qui
ont été intégrés dans le cahier des charges pour ce marché public?
- Quel sera le poids de ces critères dans la décision du
gouvernement?

J'aurais également voulu savoir si la Commission européenne s'est
exprimée. Dans l'affirmative, a-t-elle exprimé des réserves sur le
projet du gouvernement qui visait à introduire ces critères dans le
choix des fournisseurs pour ce type de marché, travail qui avait
occupé votre prédécesseur les années précédentes?

De Europese Unie heeft tot de
stopzetting van de investeringen in
de Birmaanse overheidsbedrijven
opgeroepen.

De Kamer heeft met eenparigheid
van stemmen mijn resolutie
goedgekeurd die ertoe strekt alle
handelsbetrekkingen met het land
te verbreken en er geen
investeringen meer te doen. Een
eerder goedgekeurde resolutie
bepaalt dat
bij overheids-
opdrachten met sociale, ethische
en milieucriteria rekening moet
worden gehouden. De
programmawet van april 2003
zorgde ervoor dat milieu-aspecten
en sociale en ethische
overwegingen in de wet
betreffende de gunningscriteria
werden opgenomen.

Over hoeveel ton brandstof gaat
het hier? Hoe is het brandstof-
verbruik van de overheidsdiensten
tijdens de voorbije drie jaar
geëvolueerd? Welk gedeelte van
dat verbruik heeft betrekking op
voertuigen? Binnen welke termijn
worden die overheidsopdrachten
gegund? Welke criteria werden in
het aanbestedingsdossier opge-
nomen en in hoeverre zal de
regering met de ethische criteria
rekening houden?

Heeft de Europese Commissie
voorbehoud gemaakt bij het
voornemen van de regering om bij
de keuze van haar leveranciers
ethische criteria toe te passen?
02.02 Christian Dupont, ministre: Monsieur le président, je remercie
Mme Gerkens pour cette question intéressante et importante dans le
cadre de ce que nous pouvons appeler, vous et moi, le
développement durable.

Tout d'abord, je tiens à préciser que les marchés en question sont
des contrats-cadres destinés aux seuls services publics fédéraux. Les
données quantitatives que vous me demandez sont reprises sur la
fiche technique que j'ai remise au président; vous y trouverez, par
exemple, que le gasoil de chauffage, c'est 19 millions d'euros par an.
La fiche est complète.

Les ouvertures des offres auront lieu fin mai 2005 et les attributions
début août 2005.
02.02 Minister Christian Dupont:
Het gaat om een belangrijke
aangelegenheid, die met duur-
zame ontwikkeling verband houdt.

De overheidsopdrachten waarvan
sprake zijn raamovereenkomsten
die enkel op de federale
overheidsdiensten betrekking
hebben (de minister van
Ambtenarenzaken overhandigt
mevrouw Gerkens een technische
fiche met cijfermatige ramingen
terzake).
20/04/2005
CRIV 51
COM 565
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
6

Est-ce que nous tenons compte des critères éthiques, sociaux et
environnementaux?
Dans les critères de sélection est intégré comme critère d'exclusion le
critère éthique suivant: "Le soumissionnaire s'engage à respecter les
normes définies dans les conventions de base de l'OIT. Le non-
respect de ces conventions est en outre considéré comme faute
grave en matière professionnelle".

Qu'en est-il du critère environnemental?
A tout moment, les produits à livrer doivent répondre aux normes les
plus récentes en vigueur au moment de la livraison.

Quel est le poids de ces critères?
Le critère éthique est une cause d'exclusion. Cette exclusion pourra
être prononcée à quelque stade que ce soit de la procédure. Il
s'applique aux personnes morales ou physiques qui soumissionnent
pour le marché en question.

Quelle est l'attitude de la Commission européenne?
L'article 16 de la loi du 24 décembre 1993 stipule que "des
considérations d'ordre éthique peuvent être reprises dans les critères
d'attribution". "Les considérations éthiques peuvent aussi être reprises
dans les conditions d'exécution du marché", d'après l'article 18bis de
la loi du 24 décembre 1993.

La Commission européenne a émis des réserves par rapport aux
dispositions susmentionnées. Ce point sera réglé lors de la
transposition de la nouvelle directive européenne en droit belge.

C'est, paraît-il, une décision qui a été soumise à un commissaire
européen fort célèbre.

Cette nouvelle directive européenne du 31 mars 2004, qui doit être
transposée en droit belge au plus tard le 31 janvier 2006, ne
mentionne pas les considérations d'ordre éthique dans les critères
d'attribution. Lorsque l'attribution se fait à l'offre économiquement la
plus avantageuse du point de vue du pouvoir adjudicateur, l'article 53
de la directive précise que les critères d'attribution doivent être liés à
l'objet du marché public en question, par exemple, la qualité, le prix, la
valeur technique, le caractère esthétique et fonctionnel, les
caractéristiques environnementales, le coût d'utilisation, la rentabilité,
le service après-vente et l'assistance technique, la date de livraison et
le délai de livraison et d'exécution. On peut donc dire que ce n'est pas
très bon.

De la lecture globale de la nouvelle directive et de ses considérants,
on peut toutefois prévoir que des considérations éthiques, portant sur
les conventions de base de l'OIT, peuvent être reprises dans les
critères de sélection prévus au cahier spécial des charges comme
critères d'exclusion, de même que dans les conditions d'exécution du
marché. On peut donc considérer que c'est envisageable.

La problématique de la présence du groupe pétrolier et gazier
TotalFinaElf au Myanmar m'est connue. Dans la correspondance
entre mon prédécesseur, le ministre Van den Bossche, et le groupe
international, ce dernier a affirmé respecter, par le biais de son code
de bonne conduite, les droits de l'homme et les conventions de l'OIT

De opening van de offertes vindt
eind mei plaats en de opdrachten
zullen begin augustus 2005
worden gegund.

Het ethische criterium op grond
waarvan de inschrijver zich ertoe
verbindt de basisconventies van
de Internationale Arbeids-
organisatie na te leven, vormt een
uitsluitingsgrond voor de
regeringsbeslissing; de niet-
naleving ervan wordt als een
zware beroepsfout aangemerkt.

De te leveren producten moeten
ook te allen tijde aan de laatste
milieunormen voldoen.

De Europese Commissie
formuleerde voorbehoud bij de
Belgische wetsbepalingen waar-
door bij de gunning en de
uitvoering van de overheids-
opdracht met overwegingen van
ethische aard rekening kan
worden gehouden; dat punt zal
naar aanleiding van de omzetting
van de Europese Richtlijn in
Belgisch recht worden geregeld.
Die richtlijn vermeldt bij de
gunningscriteria geen over-
wegingen van ethische aard, maar
er kan niettemin worden uit
afgeleid dat bij de selectiecriteria
van het bijzonder bestek ethische
overwegingen kunnen worden
opgenomen als uitsluitingsgrond
en als voorwaarde voor het
uitvoeren van de opdracht.

De groep TotalFinaElf, die in
Myanmar actief is, bevestigde
destijds aan minister Van den
Bossche dat de groep de
mensenrechten en de conventies
van de IAO naleeft in alle landen
waar hij actief is en dat hij aan een
gespecialiseerd internationaal
organisme een audit had
gevraagd. Ik heb laten nagaan of
het om een ernstige organisatie
gaat en zal de groep vragen me
het auditverslag te bezorgen. Ik zal
het Parlement en de regering
daarvan in kennis stellen.
CRIV 51
COM 565
20/04/2005
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
7
dans tous les pays où il est actif. De plus, le groupe y affirmait aussi
avoir demandé lui-même un audit par un organisme international
spécialisé en la matière, CDA (Collaborative Developpement Action)
situé à Boston, sur le respect des droits de l'homme dans la zone où
le groupe Total est actif au Myanmar.

Après m'être renseigné, je peux affirmer que cet organisme
international est sérieux. Je vais m'informer auprès du groupe et lui
demander de me faire parvenir le rapport dudit audit. Je ne manquerai
pas de vous tenir informée. J'en informerai aussi le gouvernement car
il s'agit d'un problème délicat qui touche au développement et aux
conditions de production qui peuvent être imposées à un certain
nombre de pays. Je peux vous assurer que je suis très attentif à cette
problématique.
Ik volg dit dossier, dat ook
raakpunten heeft met de
ontwikkeling en de productie-
voorwaarden, van zeer nabij.
02.03 Muriel Gerkens (ECOLO): Monsieur le président, je remercie
le ministre pour sa réponse complète. J'ai toujours du mal à m'y
retrouver quand on parle d'attribution, de sélection, d'exécution, etc.
Je relirai donc sa réponse avec attention.

Monsieur le ministre, je sens une préoccupation dans votre chef et je
perçois en même temps une série d'obstacles qui risquent de ne pas
nous permettre de concrétiser les engagements que nous avons pris
d'introduire ces critères dans les phases importantes de choix des
opérateurs pour les marchés.

Cela peut être un critère d'exclusion intéressant mais à partir du
moment où l'OIT recommande, en 2000 et en 2005, aux entreprises
de ne plus travailler là-bas, cela n'a pas de valeur. En effet, on ne
peut pas dire qu'il y ait une faute sur le plan légal ou pénal puisqu'il
faut être puni pour être exclu. Cela limite donc la portée des choses.

Cela dit, je pensais que, pour la Belgique, ces critères d'exclusion
étaient clairement introduits parmi les critères d'attribution. C'est ce
qui pourrait éventuellement être remis en cause par la Commission
européenne et par le nouveau texte de la directive.
02.03 Muriel Gerkens (ECOLO):
Wij hebben ons ertoe verbonden
met die criteria rekening te houden
wanneer bij de openbare
aanbesteding operatoren worden
gekozen. Talrijke hinderpalen
staan de concrete uitwerking van
dat voornemen echter in de weg.
Indien men de aanbevelingen van
de IAO ongestraft naast zich kan
neerleggen, blijft hun draagwijdte
beperkt. Ik onthoud dat de
Europese Commissie de invoering
van de criteria ter discussie stelt.
02.04 Christian Dupont, ministre: Ce qui figure dans le cahier des
charges, ce sont les conditions d'exécution du marché, mais la
Commission ne prévoit pas explicitement ces critères dans sa
directive, il faut simplement les supposer. Il reste donc du travail à
accomplir au niveau européen sur ce sujet pour faire avancer le
dossier.
02.04 Minister Christian Dupont:
In haar richtlijn voorziet de
Commissie niet uitdrukkelijk in
dergelijke criteria. Men moet ze er
dus uit afleiden.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.

La discussion des questions et interpellations se termine à 14.42 heures.
De bespreking van de vragen en interpellaties eindigt om 14.42 uur.