CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRIV 51 COM 486
CRIV 51 COM 486
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTÉGRAL
AVEC
COMPTE RENDU ANALYTIQUE TRADUIT
DES INTERVENTIONS
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET
VERTAALD BEKNOPT VERSLAG
VAN DE TOESPRAKEN
C
OMMISSION DE L
'I
NFRASTRUCTURE
,
DES
C
OMMUNICATIONS ET DES
E
NTREPRISES
PUBLIQUES
C
OMMISSIE VOOR DE
I
NFRASTRUCTUUR
,
HET
V
ERKEER EN DE
O
VERHEIDSBEDRIJVEN
mercredi
woensdag
02-02-2005
02-02-2005
Matin
Voormiddag
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE






























cdH
centre démocrate Humaniste
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
ECOLO
Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
FN
Front National
MR
Mouvement réformateur
N-VA
Nieuw-Vlaamse Alliantie
PS
Parti socialiste
sp.a-spirit
Socialistische Partij Anders ­ Sociaal progressief internationaal, regionalistisch integraal democratisch toekomstgericht
Vlaams Belang
Vlaams Belang
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 51 0000/000 Document parlementaire de la 51e législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
DOC 51 0000/000
Parlementair stuk van de 51e zittingsperiode + basisnummer en
volgnummer
QRVA
Questions et Réponses écrites
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
CRIV
version provisoire du Compte Rendu Intégral (couverture verte) CRIV
voorlopige versie van het Integraal Verslag (groene kaft)
CRABV
Compte Rendu Analytique (couverture bleue)
CRABV
Beknopt Verslag (blauwe kaft)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu
intégral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit
des interventions (avec les annexes)
(PLEN: couverture blanche; COM: couverture saumon)
CRIV
Integraal Verslag, met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaalde beknopt verslag van de toespraken (met
de bijlagen)
(PLEN: witte kaft; COM: zalmkleurige kaft)
PLEN
séance plénière
PLEN
plenum
COM
réunion de commission
COM
commissievergadering
MOT
motions déposées en conclusion d'interpellations (papier beige) MOT
moties tot besluit van interpellaties (beigekleurig papier)
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Commandes
:
Place de la Nation 2
1008 Bruxelles
Tél. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be

e-mail :
publications@laChambre.be
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail :
publicaties@deKamer.be
CRIV 51
COM 486
02/02/2005
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
i


SOMMAIRE
INHOUD
Question de M. Dirk Claes au ministre de
l'Economie, de l'Energie, du Commerce extérieur
et de la Politique scientifique sur "l'étalonnage et
l'homologation des cinémomètres et des caméras
installées aux feux rouges" (n° 5163)
1
Vraag van de heer Dirk Claes aan de minister van
Economie, Energie, Buitenlandse Handel en
Wetenschapsbeleid over "de ijking en
homologatie van snelheids- en roodlichtcamera's"
(nr. 5163)
1
Orateurs: Dirk Claes, Marc Verwilghen,
ministre de l'Economie, de l'Energie, du
Commerce extérieur et de la Politique
scientifique
Sprekers: Dirk Claes, Marc Verwilghen,
minister van Economie, Energie, Buitenlandse
Handel en Wetenschapsbeleid
CRIV 51
COM 486
02/02/2005
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
1
COMMISSION DE
L'INFRASTRUCTURE, DES
COMMUNICATIONS ET DES
ENTREPRISES PUBLIQUES
COMMISSIE VOOR DE
INFRASTRUCTUUR, HET
VERKEER EN DE
OVERHEIDSBEDRIJVEN
du
MERCREDI
2
FÉVRIER
2005
Matin
______
van
WOENSDAG
2
FEBRUARI
2005
Voormiddag
______

De vergadering wordt geopend om 10.02 uur door de heer Francis Van den Eynde, voorzitter.
La séance est ouverte à 10.02 heures par M. Francis Van den Eynde, président.
01 Vraag van de heer Dirk Claes aan de minister van Economie, Energie, Buitenlandse Handel en
Wetenschapsbeleid over "de ijking en homologatie van snelheids- en roodlichtcamera's" (nr. 5163)
01 Question de M. Dirk Claes au ministre de l'Economie, de l'Energie, du Commerce extérieur et de la
Politique scientifique sur "l'étalonnage et l'homologation des cinémomètres et des caméras installées
aux feux rouges" (n° 5163)
01.01 Dirk Claes (CD&V): Mijnheer de voorzitter, geachte mijnheer
de minister, ik stel deze vraag echt uit bezorgdheid omdat zoveel
flitspalen in Vlaanderen ­ niet alleen van het Vlaams Gewest, maar
ook flitspalen die gemeentebesturen hebben geplaatst ­ er eigenlijk
werkloos bijstaan.

De dienst Metrologie, die onder uw bevoegdheid valt, belooft al zolang
nieuwe richtlijnen. Daarom heeft het Vlaams Gewest sinds begin
2004, ongeveer een jaar geleden, geen flitspalen meer laten zetten
door de betrokken firma die de offerte had binnengehaald om de
flitspalen te plaatsen. Ik denk dat die firma er ook niet mee kan lachen
dat men al gedurende een jaar geen orders meer kan uitvoeren. Een
bijkomend element was dat gemeentebesturen konden intekenen op
die offerte van de firma die het Vlaams Gewest had aangeduid.
Natuurlijk durfde die firma ook voor de gemeenten geen flitspalen
meer plaatsen.

Ik heb nu wel gelezen in de krant van begin januari dat er 33 flitspalen
van het Vlaams Gewest zouden gehomologeerd zijn, maar al die
flitspalen die door de gemeentebesturen zijn aangevraagd, werken op
dit moment nog niet.

Inderdaad, wij investeren in Vlaanderen en in België veel in
verkeersveiligheid, maar dan moet ook het eindpunt worden gehaald,
met name de verkeershandhaving.

Die kan toch alleen maar werken als ook de flitspalen voldoende
werken. Ik denk dat die flitspalen altijd gezet worden op zeer
specifieke punten, waar het echt nodig is omwille van de
verkeersveiligheid, waar in het verleden zware verkeersongevallen
gebeurden. Ik vind het dan ook niet meer kunnen dat die camera's
daar niet in geplaatst kunnen worden, dat de camera's daar moeten
01.01 Dirk Claes (CD&V): De
nombreux radars automatiques ne
fonctionnent pas depuis un certain
temps. La firme qui les installe à la
demande de la Région flamande
et des communes est obligée
d'attendre les nouvelles directives
que le service de métrologie
annonce déjà depuis longtemps.

Combien de caméras reste-t-il à
contrôler dans les trois Régions?
Quelle est la cause du retard de
l'homologation? Combien de
temps s'écoule-t-il entre le
placement d'un radar automatique
et sa mise en service effective?

Pourquoi les nouvelles directives
se font-elles déjà attendre depuis
huit mois? Quel sera leur contenu
et tous les radars automatiques
devront-ils y être adaptés? Les
caméras destinées à mesurer la
vitesse devront-elles prendre deux
photos et des lignes devront-elles
être tracées sur la route à cet
effet?

02/02/2005
CRIV 51
COM 486
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
2
zwijgen en dat verschillende flitspalen er al meer dan een jaar
werkloos bij staan.

Mijnheer de minister, ik had dan ook graag de volgende vragen
gesteld.

Hoeveel van de geplaatste roodlicht- en snelheidscamera's in België
zijn er reeds goedgekeurd door uw dienst Metrologie? Hoeveel zijn er
afgekeurd en dus buiten gebruik gesteld? Hoeveel geplaatste
flitspalen wachten nog op een definitieve controle door uw diensten?
Graag had ik van die cijfers het onderscheid gehad tussen
Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Ik neem aan dat u mij die cijfers
schriftelijk kunt bezorgen.

Hoeveel palen wachten er nog op plaatsing? Wat is de reden van de
mogelijke achterstand in de homologatie van de flitspalen? Wat is op
het ogenblik de wachttermijn van het moment van de plaatsing van
een camera tot de effectieve ingebruikname?

Wat dient er te gebeuren met een flitspaal wanneer de plaatsing door
uw diensten wordt afgekeurd?

Wanneer zullen eindelijk de nieuwe richtlijnen verschijnen voor de
inplanting van nieuwe flitspalen? De gemeentebesturen hebben die
richtlijnen van de dienst Metrologie alleszins nog niet ontvangen. Ik
kan formeel bevestigen dat wij die nog niet gekregen hebben. Het
wordt toch wel tijd dat wij ze zouden ontvangen.

Wat zullen die richtlijnen concreet inhouden? Klopt het dat ook
snelheidscamera's twee foto's dienen te nemen? Zullen er voor die
snelheidscamera's dan ook lijnen op het wegdek gemarkeerd
worden?

Zullen alle huidige flitspalen aangepast moeten worden aan die
nieuwe richtlijnen? Is daarvoor enige federale ondersteuning
voorzien? Bij de effectieve plaatsing waren de gemeentebesturen
daarvan namelijk niet op de hoogte, zodat zij in die kosten niet konden
voorzien.

Ten slotte, waarom duurt het nu al meer dan acht maanden ­ bijna
een jaar, laten we maar zeggen ­ vooraleer die richtlijn opgesteld is?

De voorzitter: Mijnheer Claes, ik heb er zeker geen bezwaar tegen dat een deel van de vragen die hier
worden gesteld, door de minister schriftelijk worden beantwoord. Ik kan er des te minder tegen gekant zijn
als dat door de vragensteller zelf wordt gesuggereerd. Voor de goede gang van zaken moet ik echter
vragen aan de minister om het antwoord te bezorgen aan het commissiesecretariaat, zodat alle leden van
de commissie kennis kunnen krijgen van het antwoord. Ik neem aan dat u daar ook geen bezwaar tegen
hebt.
01.02 Minister Marc Verwilghen: Mijnheer de voorzitter, mijnheer
Claes, het zou ook mijn aanbeveling geweest zijn aan de commissie.
Ik stel vast dat de mondelinge vraag die wordt gesteld negen
onderdelen kent en alzo meer op een interpellatie lijkt dan op een
echte, mondelinge vraag.

Ik deel de bezorgdheid van de heer Claes. Ik moet ze echter ook
gedeeltelijk relativeren. Ik heb in een vorig leven op genoeg andere
posten gezeten om te weten dat men niet altijd en overal op dezelfde
01.02 Marc Verwilghen, ministre:
Je transmettrai les chiffres au
secrétariat de la commission.

Les services d'homologation ne
disposent ni du calendrier ni des
emplacements pour l'installation
des radars automatiques. Ce sont
les autorités qui doivent faire la
CRIV 51
COM 486
02/02/2005
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
3
wijze volgt. Daarmee bedoel ik dat, eens het arsenaal aan fietspalen
aan het werk zal zijn, er automatisch weerstanden zullen komen van
parketten die zullen beweren dat ze de dossiers niet kunnen
opvolgen, waarna de carrousel volgt die we altijd kennen. Er duiken
dan bovendien nog nieuwe problemen op. Zij dienen echter ook te
worden opgelost.

Uw eerste vraag is heel cijfermatig. Ik heb de gegevens kunnen
bekomen. Ze werden, zoals u hebt gevraagd, opgesplitst volgens
regio ­ Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Ik heb ook een
verduidelijking van de terminologie bijgevoegd. Het kent immers een
eigen vakjargon. Mijn voorstel zou zijn dat ik u de bijlage overhandig,
maar dat ik ze eerst aan het secretariaat overhandig. Zo bekomt u ze
onmiddellijk, maar beschikt ook eenieder over deze inlichtingen.

Ik kom tot uw tweede vraag. De diensten voor de homologatie
beschikken niet over de informatie aangaande de planning van het
aantal en de locatie van de opstellingen door de verschillende
overheden, omdat de homologatie plaatsvindt op verzoek van de
overheden. Zolang de overheden die vraag niet stellen, kan er ook
niet gereageerd worden door de dienst Homologatie. Dat is de
achterliggende logica.

Wat betreft uw derde vraag, in de gevallen dat er problemen zijn met
een opstelling die een invloed kunnen hebben op de goede werking,
mag dat niet gezien worden als achterstand van de homologatie. Het
is een technisch mankement dat men vaak maar in situ kan
vaststellen. De meest aangewezen plaatsen om de camera's te
plaatsen zijn gezien vanuit een technisch oogpunt niet zonder
problemen ­ dat is nogal vanzelfsprekend ­ door de omgeving van
een bebouwde kom. Ook andere obstakels kunnen daarin optreden.
Iedere aanpassing aan de locatie brengt werkzaamheden met zich
mee die in sommige gevallen niet zo evident zijn als men op het
eerste gezicht zou denken. Vandaar dat de invoering van de
aanvulling van de tweede foto voor de snelheidsradar een noodzaak
was om onzekerheden te vermijden. U hebt trouwens het probleem
voldoende aangekaart. Het werd ook in de praktijk vastgesteld.

In 2004 werden de achterstallen bij de roodlichtcamera's weggewerkt.
Voor de radarcamera's was de vraag tot homologatie beperkt,
aangezien besloten werd tot het invoeren van een verbeterd systeem
met twee foto's. Ook dat is een praktijktoepassing. Het toont
nogmaals aan hoe en cours de route de situatie wel eens kan
veranderen.

Ik kom tot uw vierde vraag. De wachttijden hangen af van een aantal
factoren die wij niet altijd in de hand hebben: het aantal aanvragen, de
capaciteit van de metrologie, die niet onbeperkt is, de
weersomstandigheden, de beschikbaarheid van de lokale politie en
de planning van de aannemer. Dit zijn allemaal factoren die in
rekening moeten worden gebracht.

Om de achterstand in de toekomst zoveel mogelijk te vermijden, zal
worden samengewerkt met een geaccrediteerde instelling en de
verschillende overheden tijdens de voorbereiding van de evaluatie van
de sites. In dit samenwerkingsverband zullen ook afspraken worden
gemaakt aangaande de termijnen, zodat ook daarover duidelijkheid
bestaat en de lokale overheid weet wanneer een en ander zal
demande d'homologation. Ce n'est
pas toujours l'homologation qui
pose problème. L'installation des
radars est parfois entravée par
des travaux d'aménagement
indispensables. L'arriéré
d'homologation pour les caméras
installées aux feux de signalisation
a été éliminé en 2004. Pour les
caméras automatiques, la
demande était limitée à la suite de
l'instauration du système de la
deuxième photo. Ce système vient
d'être approuvé. Les directives
seront disponibles dans quelques
semaines.

Pour éviter tout arriéré à l'avenir,
les autorités collaboreront
dorénavant avec un organisme
accrédité et un calendrier précis
sera établi.

Si certains sites posent problème
et s'il n'est pas possible d'effectuer
des travaux d'aménagement, la
solution peut être d'utiliser la
technique des boucles
magnétiques ou des caméras
avec deux photos.

Il n'est pas nécessaire d'adapter
les poteaux actuels mais il faudra
tracer des lignes sur la chaussée
pour pouvoir calculer la distance à
l'aide d'un gabarit sur les deux
photos, avec une précision
pouvant atteindre 0,5 seconde.
Nous envisageons une
collaboration entre mes services,
la Région flamande et un
organisme accrédité afin que les
dispositifs actuels soient
opérationnels au printemps.

Le développement et l'approbation
du modèle ont effectivement duré
plus longtemps que prévu mais
nous ne ménageons pas notre
peine pour mettre les choses en
ordre le plus rapidement possible.

02/02/2005
CRIV 51
COM 486
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
4
functioneren.

Uw vijfde en zesde vraag beantwoord ik samen. Indien een locatie
aanleiding kan geven tot problemen bij de werking, dient de omgeving
te worden aangepast, bijvoorbeeld door het verwijderen van borden
en het afzetten van parkeerstroken. Indien dat niet mogelijk is, kan de
techniek met de magneetlussen worden toegepast, zoals bij de
roodlichtcamera's en de radarcamera's met twee foto's, die in vele
gevallen een alternatieve oplossing kan bieden.

Het systeem voor de radarcamera's met twee foto's werd net
goedgekeurd. De richtlijnen voor de inplanting en het gebruik werden
verduidelijkt. De documenten zijn nu in voordruk en zullen binnen
enkele weken beschikbaar zijn, in samenwerking met de fabrikant.

In antwoord op uw zevende en achtste vraag wens ik erop te wijzen
dat de huidige palen geen aanpassingen vergen. Om de bijkomende,
grafische evaluatie van de snelheid voor beide foto's mogelijk te
maken, zullen er echter merktekens nodig zijn. Dat zijn lijnen van 50
cm, die om de twee meter op de weg worden aangebracht. Deze
opzet zal toelaten transparante sjablonen te maken die over de foto's
kunnen worden gelegd, om de afgelegde afstand in halve seconden
te kunnen berekenen.

Er is ook een nauwe samenwerking gepland tussen de diensten van
de Federale Openbare Dienst Economie, waaronder metrologie valt,
het Vlaamse Gewest en een geaccrediteerde instelling, om te komen
tot een adequate en snelle dienstverlening die de bestaande
opstellingen in het voorjaar operationeel moet kunnen maken.

Uw negende en laatste vraag ging over de ontwikkeling en de finale
goedkeuring van het model. Dat heeft meer tijd in beslag genomen
dan oorspronkelijk was geraamd. De ontwikkeling van het concept
met de firma heeft een derde van de tijd in beslag genomen. De
evaluatie van de technische kenmerken van de apparatuur en de
praktische tests met de dubbele opstelling op de Luikersteenweg en
de visuele evaluatie van de meer dan 5.000 foto's waren eveneens
telkens verantwoordelijk voor een derde van de tijd. Ten slotte werd
de handleiding voor het plaatsen en het gebruik herschreven in
samenwerking met de firma, wat natuurlijk ook tijd heeft gekost.

Ik ben het dus met u eens dat er daar een vertraging is opgetreden.

Er wordt wel met man en macht aan gewerkt om daaraan tegemoet te
komen. Ik denk dat het systeem, dat bijna inherent zijn kinderziektes
had, die nu aan het ontgroeien is. Ik kan alleen maar hopen dat zo
spoedig mogelijk die zaak geregulariseerd in toepassing kan worden
genomen, met het gewenste effect, met name dat er inderdaad meer
verkeersveiligheid door optreedt.

Mijnheer de voorzitter, ik zal u de schriftelijke versie van het antwoord
geven, zodat u het kunt kopiëren. Het kan dan ook aan de diensten
worden bezorgd, en vanzelfsprekend ook aan de vraagsteller.
01.03 Dirk Claes (CD&V): Mijnheer de minister, bedankt voor die
kopie en voor uw antwoord.

Ik stel vast dat u voor die problematiek ook bezorgd bent. Alleen, dat
01.03 Dirk Claes (CD&V): Il est
positif que des délais précis soient
fixés pour l'installation des radars
automatiques. Quand exactement
CRIV 51
COM 486
02/02/2005
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
5
heeft toch allemaal vrij lang geduurd. Wij zijn nu toch bijna een jaar
verder. Ik moet vaststellen dat u zegt dat de richtlijnen bijna klaar zijn
en dat wij ze over enkele weken zullen hebben. Dat wil zeggen dat ze
nu nog altijd niet klaar zijn.

Ten eerste, wanneer zullen er effectief nieuwe flitspalen kunnen
worden gezet of wanneer zullen de huidige flitspalen kunnen worden
aangepast?

Ten tweede, er staan momenteel heel wat flitspalen zonder
aangepaste belijning. Als ik uw antwoord hoor, betekent het dat op al
die plaatsen die bijkomende belijning nog aangebracht zal moeten
worden, ofwel door het Vlaams Gewest, ofwel door de betrokken
gemeentebesturen. Dat is toch correct, zo hebt u het toch gezegd?

Ik vind het positief dat u zegt dat er voor de plaatsing in het vervolg
een termijn zal worden afgesproken. Dat kan dus geen maanden
meer blijven duren. U zult ook met die firma een vaste termijn kunnen
afspreken voor de plaatsing. Ik hoop dat dat ook geldt voor de
gemeentebesturen en het Vlaams Gewest. Dat is zeker positief.

Ik blijf met mijn vragen zitten. Wanneer komen die nieuwe richtlijnen
er? Wanneer zal, volgens die nieuwe richtlijnen dan, de nieuwe
plaatsing effectief kunnen gebeuren? Kunt u daarvoor een timing
geven?
les nouvelles directives seront-
elles prêtes?

01.04 Minister Marc Verwilghen: Ik heb gesproken over enkele
weken. Laat mij duidelijk zijn. Ik wil eerst nog even spreken vanuit
voorgaande levens. Ik ken het probleem van de metrologie sinds twee
of drie jaar. Op dat ogenblik was het hot news. Spijtig genoeg draag ik
nog niet een vol jaar de verantwoordelijkheid voor het departement,
maar amper zes maanden. Het is een aangelegenheid die mij
bijzonder na aan het hart ligt. Het is goed dat dit ook nog eens extra in
het nieuws is gekomen. Binnen de administratie en de dienst
metrologie weet men dat men absoluut met resultaten moet komen. Ik
heb gesproken over enkele weken. Ik zal mij niet vastpinnen op een
termijn, maar wees ervan overtuigd dat ik het ook zelf zal bewaken,
opdat het zo spoedig als enigszins mogelijk wordt afgehandeld.
Anders schieten wij ons doel voorbij. Ik ben nochtans ervan overtuigd
dat heel wat positieve resultaten eraan komen.
01.04 Marc Verwilghen, ministre:
Je suis compétent pour cette
problématique depuis six mois
environ. Mon administration et le
service Métrologie savent que des
résultats doivent être obtenus
dans quelques semaines. Je veille
personnellement à ce que ce
problème soit réglé dans les
meilleurs délais.

01.05 Dirk Claes (CD&V): Ik wil u bedanken omdat u het van kortbij
zult opvolgen. Ik hoop dat wij spoedig opnieuw flitspalen kunnen
zetten die wel effectief werken.
De voorzitter: Alvorens het incident te sluiten, wil ik toch nog eventjes reageren. Ik vind de opmerking van
de minister zeer juist. Mijnheer Claes, het is geen reactie op u of uw vraag, maar het is juist dat wij in de
Kamer een Reglement hebben dat de tijd voor vraag en antwoord beperkt tot vijf minuten. Er worden
geregeld in de korte tijd die er is zoveel vragen gesteld dat het voor een commissievoorzitter onmogelijk is
om aan de minister te zeggen dat hij daarop niet mag antwoorden. De vraag is gesteld, maar dan
overschrijden we de tijdslimiet.

Mijnheer de minister, ik heb dat al dikwijls laten vaststellen, maar er is geen oplossing. Als we daarover te
veel opmerkingen maken, worden er 10 vragen gesteld en zitten we in hetzelfde stramien. We gaan ons
best doen.
01.06 Minister Marc Verwilghen: Mijnheer de voorzitter, u moet in
het Europees Parlement eens proberen boven uw spreektijd te gaan.
02/02/2005
CRIV 51
COM 486
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
6
U krijgt daar drie minuten. U mag op tien fracties van een seconde
van het einde van uw zin zitten, u wordt gecoupeerd en het is gedaan.
Men weet dat daar. Daar kunnen ze zelfs op twee minuten een heel
goed antwoord geven.

De voorzitter: We zullen een pedagogisch-didactisch bezoek van heel de Kamer aan het Europees
Parlement moeten organiseren.

Het incident is gesloten.
L'incident est clos.

De bespreking van de vragen en interpellaties eindigt om 10.19 uur.
La discussion des questions et interpellations se termine à 10.19 heures.