CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRIV 51 COM 411
CRIV 51 COM 411
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTÉGRAL
AVEC
COMPTE RENDU ANALYTIQUE TRADUIT
DES INTERVENTIONS
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET
VERTAALD BEKNOPT VERSLAG
VAN DE TOESPRAKEN
C
OMMISSION DES
F
INANCES ET DU
B
UDGET
C
OMMISSIE VOOR DE
F
INANCIËN EN DE
B
EGROTING
mercredi
woensdag
24-11-2004
24-11-2004
Après-midi
Namiddag
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE































cdH
centre démocrate Humaniste
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
ECOLO
Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
FN
Front National
MR
Mouvement réformateur
N-VA
Nieuw-Vlaamse Alliantie
PS
Parti socialiste
sp.a-spirit
Socialistische Partij Anders ­ Sociaal progressief internationaal, regionalistisch integraal democratisch toekomstgericht
Vlaams Belang
Vlaams Belang
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 51 0000/000 Document parlementaire de la 51e législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
DOC 51 0000/000
Parlementair document van de 51e zittingsperiode +
basisnummer en volgnummer
QRVA
Questions et Réponses écrites
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
CRIV
version provisoire du Compte Rendu Intégral (couverture verte) CRIV
voorlopige versie van het Integraal Verslag (groene kaft)
CRABV
Compte Rendu Analytique (couverture bleue)
CRABV
Beknopt Verslag (blauwe kaft)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu
intégral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit
des interventions (avec les annexes)
(PLEN: couverture blanche; COM: couverture saumon)
CRIV
Integraal Verslag,met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaald beknopt verslag van de toespraken (met de
bijlagen)
(PLEN: witte kaft; COM: zalmkleurige kaft)
PLEN
séance plénière
PLEN
plenum
COM
réunion de commission
COM
commissievergadering
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Commandes
:
Place de la Nation 2
1008 Bruxelles
Tél. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be

e-mail :
publications@laChambre.be
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail :
publicaties@deKamer.be
CRIV 51
COM 411
24/11/2004
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
i


SOMMAIRE
INHOUD
Question de M. Servais Verherstraeten au vice-
premier ministre et ministre du Budget et des
Entreprises publiques sur "les crédits
d'investissement de la Régie des Bâtiments"
(n° 4400)
1
Vraag van de heer Servais Verherstraeten aan de
vice-eerste minister en minister van Begroting en
Overheidsbedrijven over "de
investeringskredieten van de Regie der
Gebouwen" (nr. 4400)
1
Orateurs: Servais Verherstraeten, Johan
Vande Lanotte
, vice-premier ministre et
ministre du Budget et des Entreprises
publiques
Sprekers: Servais Verherstraeten, Johan
Vande Lanotte
, vice-eerste minister en
minister van Begroting en Overheidsbedrijven
CRIV 51
COM 411
24/11/2004
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
1
COMMISSION DES FINANCES ET
DU BUDGET
COMMISSIE VOOR DE FINANCIËN
EN DE BEGROTING
du
MERCREDI
24
NOVEMBRE
2004
Après-midi
______
van
WOENSDAG
24
NOVEMBER
2004
Namiddag
______

La séance est ouverte à 14.25 heures par M. Françoix-Xavier de Donnea, président.
De vergadering wordt geopend om 14.25 uur door de heer François-Xavier de Donnea, voorzitter.
01 Vraag van de heer Servais Verherstraeten aan de vice-eerste minister en minister van Begroting en
Overheidsbedrijven over "de investeringskredieten van de Regie der Gebouwen" (nr. 4400)
01 Question de M. Servais Verherstraeten au vice-premier ministre et ministre du Budget et des
Entreprises publiques sur "les crédits d'investissement de la Régie des Bâtiments" (n° 4400)
01.01 Servais Verherstraeten (CD&V): Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, ik heb een zeer korte vraag. Ik had vernomen
dat de investeringskredieten voor het derde trimester van de Regie
der Gebouwen nog niet waren vrijgegeven. Ondertussen heeft mij de
mare kond gedaan dat zulks zou verholpen zijn op de Ministerraad
van vorige vrijdag. Klopt die informatie, mijnheer de minister? Wat is
eigenlijk de oorzaak van het niet of in elk geval laattijdig vrijgeven van
die investeringskredieten?

Ten slotte, zijn daarnaast nog middelen voor het vierde kwartaal
voorhanden? Zo ja, hoeveel? Zo neen, waarom niet? Kunnen daar
binnen normale termijnen de vrijgaven gebeuren?

In het licht daarvan, mijnheer de minister, worden we de jongste tijd
toch wel geconfronteerd met het gegeven dat de overheid alsmaar
meer haar facturen ten opzichte van haar schuldeisers te laat of
laattijdig begin te betalen, recentelijk nog op de FOD
Landsverdediging, die met fenomenale bedragen aan achterstallen
zit. Het regent beslagen en uitvoerende beslagen. Er rusten op
sommige van onze onroerende goederen meervoudige beslagen. Ik
zit met vragen omtrent de liquiditeiten van deze overheid. Dan wijs ik
terzake, mijnheer de minister, naar de opmerking van het Rekenhof.
Volgens de wetsbepaling dienen de ordonnanceringen per trimester
op een lijst per administratie te worden vrijgegeven, maar menige
administratie doet zulks niet. Wat is daarvan de reden en hoe kan dit
worden verholpen opdat zulks wel gebeurt? Het was een opmerking
van het Rekenhof. Mijnheer de minister, ik moet vaststellen dat, in
antwoord op de opmerkingen van het Rekenhof, hierop niet is
geantwoord. Dit lijkt mij toch relevant te zijn in het licht van de
laattijdigheid van diverse betalingen.
01.01 Servais Verherstraeten
(CD&V): Il semblerait que les
crédits d'investissement relatifs au
troisième trimestre pour la Régie
des bâtiments n'aient été libérés
que lors du dernier Conseil des
ministres. Cette information est-
elle exacte? Quelle est la cause de
ce retard? Quelle est la situation
pour le quatrième trimestre?

Les autorités sont confrontées à
de très nombreuses factures en
souffrance et saisies. Des
problèmes de liquidité se posent-
ils? La Cour des comptes
reproche à de nombreuses
administrations de ne pas fournir
la liste obligatoire des
ordonnancements par trimestre.
Cette remarque de la Cour des
comptes est restée sans réponse
à ce jour.
01.02 Minister Johan Vande Lanotte: Mijnheer de voorzitter, het
verheugt mij altijd wanneer een parlementslid vraagt waarom er niet
veel betaald wordt. Het stelt mij dan altijd een beetje gerust dat onze
doelstelling toch gedeeltelijk gerealiseerd wordt. Ik ben altijd ongerust
wanneer men zegt dat alles al betaald is.
01.02 Johan Vande Lanotte,
ministre: Pour un ministre du
Budget, la nouvelle que les
paiements n'ont pas encore été
effectués est plus rassurante
24/11/2004
CRIV 51
COM 411
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
2

De vastlegging van de derde schijf is beslist in november. Ik vind dat
niet laattijdig. Ik heb het de voorbije jaren nooit eerder gedaan, omdat
ik er ook van uitga dat de vastlegging van de schijven geen
automatisme is. Wij hebben de derde schijf vastgelegd half
november. Dat laat toe om al de vastleggingen nog te doen. Dat heeft
niets te maken met de betalingen. Integendeel, hoe minder wij
vastleggen, hoe gemakkelijker men kan betalen. Het gaat over
vastleggingen, niet over de betalingen. Vastleggen betekent dat men
het engagement aangaat om een werk te doen. Het werk mag worden
uitgevoerd. De ordonnancering is de betaling. Hoe minder
vastleggingen, hoe gemakkelijker men aansluit bij de ordonnancering.

In het verleden werd er vaak gemakkelijk vastgelegd en gezegd dat
men achteraf zou betalen. Dat heeft toen problemen teweeggebracht.
Ik ben dus nogal strak in de vastleggingen. Dat betekent ook dat ik
geen lineaire toelating zal geven om de vierde schijf zomaar vast te
leggen. Ik heb dat overigens vorig jaar evenmin gedaan. Wij kijken
wat er nog echt nodig is en wij proberen een en ander inderdaad een
beetje te beperken. Het is de normale, natuurlijke rol van de minister
van Begroting om dat te beperken. Het is de normale rol van iedere
vakminister te proberen zoveel mogelijk te verkrijgen. Ik denk dat dat
ook zo zal gebeuren, maar er komt geen vierde schijf in globo. Als er
echt heel dringende vastleggingen nodig zijn, dan kan daar altijd over
gesproken worden. Wij hebben dat ook vorig jaar gedaan. Daarmee
zorgen wij ervoor - ik onderstreep dit toch even - dat het verschil
tussen vastleggingen en ordonnanceringen zo klein mogelijk blijft. Dat
is veeleer positief. Men legt niet te veel vast, maar men kan het ten
minste betalen.

Ieder departement weet perfect over hoeveel middelen het beschikt
om dit jaar betalingen te verrichten. Ik moet eerlijk zeggen dat
sommige departementen daarmee rekening houden bij hun aanpak
en ook op tijd kunnen betalen.

Dat is niet overal het geval. Occasioneel of accidenteel kan het
gebeuren dat er een probleem is. Er zijn ook departementen die
daarmee structurele problemen hebben omdat zij dat te weinig
beheren. Op dit moment zijn wij heel intensief bezig om via de
directeurs begroting van die departementen, te zorgen voor opvolging.
Wij hebben het meegemaakt dat onder andere op een departement
het mechanisme bestond dat men wist per maand hoeveel men
ongeveer kon betalen. Alle facturen die men kreeg, werden er per
maand ingestoken, en de rest liet men liggen. Dat is natuurlijk geen
beheer. Andere departementen, die niet meer centen hadden, hadden
dat in het begin van het jaar goed uitgerekend en nagegaan wat ze
wel en niet konden bestellen. Zij bleven op het einde van het jaar
binnen hun kredieten. Als wij dus het principe aanvaarden van de
enveloppe, dan moet men die enveloppe beheren. Een enveloppe
mag niet betekenen dat men uittelt hoeveel er per maand aan geld is,
waarbij de eerste twintig die binnenkomen in de eerste maand worden
gestoken, de volgende twintig in de tweede maand enzovoort, om dan
op het einde van het jaar vast te stellen dat er nog zoveel over zijn.
Dat is geen enveloppenbeheer. Een aantal departementen heeft het
daarmee nog heel moeilijk, met laattijdige betalingen tot gevolg. Dat
zijn evenwel de uitzonderingen. De meeste departementen beginnen
dat principe wel te volgen; nog enkele blijven achter. Het is dus wel
mogelijk dat er iets gebeurt waardoor er occasioneel achterstand
qu'inquiétante.

La troisième tranche des crédits
d'investissement a été libérée à la
mi-novembre. Ce n'est pas
anormalement tard. Tous les
engagements peuvent encore être
effectués à temps. Je ne donnerai
pas l'autorisation linéaire
d'engager la quatrième tranche
sans autre forme de procès. Il faut
d'abord examiner les nécessités et
les possibilités. La quatrième
tranche peut être limitée aux
engagements urgents. La
différence entre les engagements
et les ordonnancements doit être
réduite au minimum.

Chaque département sait
parfaitement ce qu'il peut
dépenser, mais tous les
départements ne tiennent pas
compte de ces informations.
Certains départements rencontrent
des problèmes structurels pour
gérer leur budget et ont des
difficultés à accepter le principe
des enveloppes. Il en résulte un
retard de paiement. Ce problème
est actuellement discuté avec les
directeurs du Budget des
départements.
CRIV 51
COM 411
24/11/2004
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
3
komt, maar dat zijn eigenlijk overgangsproblemen.
01.03 Servais Verherstraeten (CD&V): Mijnheer de minister, onze
notie met betrekking tot goed bestuur is niet dezelfde. U bent
tevreden als er veel niet betaald is.
01.04 Minister Johan Vande Lanotte: Dat was een boutade.
01.05 Servais Verherstraeten (CD&V): Ik vind dat er veel betaald
moet worden, niet te vroeg, maar wel op tijd.
01.05 Servais Verherstraeten
(CD&V): Le ministre s'en tire par
une boutade. Appliquer le principe
d'une bonne administration ne
signifie pas qu'il faille payer trop
tôt mais en temps opportun.
01.06 Minister Johan Vande Lanotte: Als minister van Begroting en
als particulier ben ik altijd blij dat ik niet moet betalen.
01.07 Servais Verherstraeten (CD&V): Heel wat burgers die
belastingen betalen verwachten, voor prestaties voor de overheid,
tijdig te worden betaald.

Mijnheer de minister, het probleem dat u aanhaalt, zou eigenlijk
grotendeels verholpen en voorkomen kunnen worden als wij naar een
dubbele en analytische boekhouding zouden overgaan. Ik weet dat u
daartegen bent en ik begrijp uw politieke argumenten in dat verband.
Nochtans zouden veel problemen die u aanhaalt ­ u geeft zelf toe dat
men op sommige departementen nog moeite heeft met die werkwijze
­ zich niet voordoen mocht een andere boekhouding worden
toegepast. Anderzijds scheppen wij soms ook valse verwachtingen
ten aanzien van rechtsonderhorigen. Met de huidige manier van
werken moet uiteindelijk de minister van Begroting optreden en de
facto besparend.
01.07 Servais Verherstraeten
(CD&V): La comptabilité
analytique en partie double
pourrait remédier en grande partie
au problème des dépassements
budgétaires structurels. Le
ministre y oppose des arguments
politiques mais la procédure
actuelle suscite de vains espoirs
au sein de la population. En fin de
compte, le ministre du Budget
devra mettre en oeuvre des
mesures d'économie.
01.08 Minister Johan Vande Lanotte: Mijnheer de voorzitter, collega,
ik weet niet of dit echt te maken heeft met de analytische
boekhouding, want dat kan daar net zo goed. Het is wel zo dat het
project dat we nu gelanceerd hebben voor informatisering van de
begrotingswerkzaamheden, wat we dus Fedcom noemen, daarin al
voorziet. Men hoeft daar geen analytische begroting voor te hebben;
men moet alleen een heel goed beheer hebben van zijn
engagementen, betalingen, betalingstermijnen en dergelijke meer. In
het programma dat we gelanceerd hebben en dat nu op de markt
komt, is bepaald dat inderdaad op een geïnformatiseerde manier het
beheer van hoeveel geld men heeft, hoeveel men heeft vastgelegd en
wanneer men het moet betalen voortdurend up-to-date is. Dat is
absoluut nodig, daar ben ik het mee eens. Daar moet men een beetje
extra voor werken, maar dat zal nu qua informatica worden
ondersteund, ook vanuit de centrale dienst Begroting. Ieder
departement zal dan altijd kunnen zeggen hoeveel geld het heeft,
hoeveel geld men moet betalen, hoeveel men nog heeft en wat het
verschil is. Zo kunnen we inzake vastleggingen veel gemakkelijker
zeggen wat na vastlegging het resultaat zal zijn. Dat is wel
opgenomen in de nieuwe programmering die we nu hebben
gelanceerd en die eigenlijk een beetje de analytische boekhouding
vervangt. Op dat punt zal dat echt heel diep gaan.
01.08 Johan Vande Lanotte,
ministre: Une comptabilité
analytique ne résout pas tout. Le
projet d'informatisation des
travaux budgétaires, Fedcom, peut
également contribuer à remédier
aux problèmes. Ce projet prévoit
une gestion adéquate de tous les
engagements, des paiements et
des délais de paiement. Chaque
département connaîtra à tout
moment son budget, les montants
déjà déboursés et le budget
restant. Nous pourrons ainsi
connaître beaucoup plus
facilement les résultats après
engagement. Ce projet est
soutenu par le service central du
Budget et remplace partiellement
cette comptabilité analytique.
Het incident is gesloten.
24/11/2004
CRIV 51
COM 411
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
4
L'incident est clos.

De bespreking van de vragen en interpellaties eindigt om 14.34 uur.
La discussion des questions et interpellations se termine à 14.34 heures.