CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRIV 51 COM 404
CRIV 51 COM 404
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTÉGRAL
AVEC
COMPTE RENDU ANALYTIQUE TRADUIT
DES INTERVENTIONS
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET
VERTAALD BEKNOPT VERSLAG
VAN DE TOESPRAKEN
C
OMMISSION DES
A
FFAIRES SOCIALES
C
OMMISSIE VOOR DE
S
OCIALE
Z
AKEN
mardi
dinsdag
23-11-2004
23-11-2004
Après-midi
Namiddag
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE































cdH
centre démocrate Humaniste
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
ECOLO
Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
FN
Front National
MR
Mouvement réformateur
N-VA
Nieuw-Vlaamse Alliantie
PS
Parti socialiste
sp.a-spirit
Socialistische Partij Anders ­ Sociaal progressief internationaal, regionalistisch integraal democratisch toekomstgericht
Vlaams Belang
Vlaams Belang
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 51 0000/000 Document parlementaire de la 51e législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
DOC 51 0000/000
Parlementair document van de 51e zittingsperiode +
basisnummer en volgnummer
QRVA
Questions et Réponses écrites
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
CRIV
version provisoire du Compte Rendu Intégral (couverture verte) CRIV
voorlopige versie van het Integraal Verslag (groene kaft)
CRABV
Compte Rendu Analytique (couverture bleue)
CRABV
Beknopt Verslag (blauwe kaft)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu
intégral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit
des interventions (avec les annexes)
(PLEN: couverture blanche; COM: couverture saumon)
CRIV
Integraal Verslag,met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaald beknopt verslag van de toespraken (met de
bijlagen)
(PLEN: witte kaft; COM: zalmkleurige kaft)
PLEN
séance plénière
PLEN
plenum
COM
réunion de commission
COM
commissievergadering
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Commandes
:
Place de la Nation 2
1008 Bruxelles
Tél. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be

e-mail :
publications@laChambre.be
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail :
publicaties@deKamer.be
CRIV 51
COM 404
23/11/2004
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
i
SOMMAIRE
INHOUD
Question de M. Staf Neel au ministre de
l'Environnement et ministre des Pensions sur "les
temps d'attente lors de contacts téléphoniques
avec le service communal des Pensions d'Anvers"
(n° 4446)
1
Vraag van de heer Staf Neel aan de minister van
Leefmilieu en minister van Pensioenen over "de
telefoonwachttijden met de gemeentelijke dienst
voor Pensioenen te Antwerpen" (nr. 4446)
1
Orateurs: Staf Neel, Bruno Tobback, ministre
de l'Environnement et ministre des Pensions
Sprekers: Staf Neel, Bruno Tobback,
minister van Leefmilieu en minister van
Pensioenen
CRIV 51
COM 404
23/11/2004
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
1
COMMISSION DES AFFAIRES
SOCIALES
COMMISSIE VOOR DE SOCIALE
ZAKEN
du
MARDI
23
NOVEMBRE
2004
Après-midi
______
van
DINSDAG
23
NOVEMBER
2004
Namiddag
______

De vragen en interpellaties beginnen om 14.55 uur.
Voorzitter: de heer Hans Bonte.
Les questions et les interpellations commencent à 14.55 heures.
Président: M. Hans Bonte.

De voorzitter: Mevrouw D'hondt, die een aantal vragen had, is niet aanwezig.
01 Vraag van de heer Staf Neel aan de minister van Leefmilieu en minister van Pensioenen over "de
telefoonwachttijden met de gemeentelijke dienst voor Pensioenen te Antwerpen" (nr. 4446)
01 Question de M. Staf Neel au ministre de l'Environnement et ministre des Pensions sur "les temps
d'attente lors de contacts téléphoniques avec le service communal des Pensions d'Anvers" (n° 4446)
01.01 Staf Neel (VLAAMS BELANG): Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, collega's, ik heb een korte, maar toch
belangrijke vraag, omdat ze betrekking heeft op een steeds groeiende
groep gepensioneerden.

Mijnheer de minister, verschillende gepensioneerden hebben mij
ingelicht over al te lange telefoonwachttijden, toen zij zich trachtten in
verbinding te stellen met de gewestelijke dienst voor de pensioenen te
Antwerpen. Ik heb dat persoonlijk gecontroleerd en juist bevonden. Ik
heb driemaal gecontroleerd, niet zomaar, maar omdat ik de dienst
nodig had. Ik kreeg tweemaal hetzelfde resultaat, met name een
wachttijd van een kwartier en een wachttijd van 17 minuten. Dat is
veel te lang, zeker voor gepensioneerden die over een klein pensioen
beschikken of zullen beschikken.

Ik heb de volgende vragen.

Ten eerste, bent u op de hoogte van de al te lange
telefoonwachttijden voor de gepensioneerden bij het gewestelijk
bureau te Antwerpen?

Ten tweede, is het een alleenstaand geval of is dat ook het geval voor
andere gewestelijke kantoren?

Ten derde, gaat de minister ermee akkoord dat euvel te verhelpen
door bijvoorbeeld het instellen van een recalldienst of een persoon die
opneemt en terugbelt naar de betrokkene?
01.01 Staf Neel (VLAAMS
BELANG): Les pensionnés doivent
souvent patienter de longues
minutes lorsqu'ils téléphonent au
service régional des pensions à
Anvers. Le ministre est-il au
courant de ce problème? Est-ce
également le cas pour d'autres
bureaux régionaux? Le ministre
envisage-t-il la mise sur pied d'un
service de rappel?
01.02 Minister Bruno Tobback: Mijnheer Neel, ik ben inderdaad op
de hoogte van het probleem van de relatief lange wachttijden die
kunnen optreden in telefoonverkeer met de gewestelijke kantoren van
de Rijksdienst voor Pensioenen, niet alleen in Antwerpen. Anderzijds
wil ik er ook op wijzen dat piekmomenten, de momenten waarop er
01.02 Bruno Tobback, ministre:
Je suis au courant des longues
périodes d'attente lors de
communications téléphoniques
avec les bureaux régionaux de
23/11/2004
CRIV 51
COM 404
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2004
2005
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
2
vaak problemen zijn met wachttijden, niet dagelijks optreden, maar
veeleer verband houden met een aantal specifieke gebeurtenissen,
bijvoorbeeld de wekelijkse afgifte bij gepensioneerden van de
kennisgevingen van het bedrag van de pensioenen. Dat is een
moment waarop er zeer enthousiast gebeld wordt naar de diensten.

Om de toevloed aan dossiers te kunnen verwerken en ervoor te
zorgen dat de pensioenen tijdig ter kennis worden gebracht ­ dat is
ook het belangrijkste ­ werd enkele maanden geleden beslist om de
kantoren alleen nog 's ochtends bereikbaar te houden. Die werkwijze
wordt ook door de meerderheid van de gemeentebesturen
gehanteerd en heeft bij heel veel diensten ingang gevonden.

Na een testperiode van enkele maanden blijkt dat die methode niet
altijd in het voordeel is van de gepensioneerden en dat die dus aan
herziening toe is. In elk geval zijn wij op dit ogenblik verschillende
opties inzake telefonisch contact met de Rijksdienst voor de
Pensioenen, zowel nationaal als gewestelijk, aan het onderzoeken.
Wij zijn ook aan het onderzoeken of wij eventueel een enquête bij de
gebruikers moeten doen.

Hoe dan ook streven wij ernaar op korte termijn een oplossing te
vinden, niet alleen voor de inwoners van de provincie Antwerpen maar
voor al de betrokken gepensioneerden, vertrekkend vanuit de
bekommernis voor een zo goed mogelijke dienstverlening aan wie
uiteindelijk toch onze klanten zijn.
l'Office national des pensions. Le
problème ne se pose d'ailleurs pas
qu'à Anvers. Il s'agit bien, en
l'occurrence, de certaines
périodes de pointe. Il y a quelques
mois, il a été décidé que les
bureaux ne seraient plus
accessibles qu'en matinée afin de
pouvoir traiter l'afflux de dossiers.

Il semble qu'après une période
d'essai de trois mois, la méthode
de travail devrait être revue. Nous
examinons actuellement plusieurs
options afin de pouvoir apporter
une solution dans les meilleurs
délais.
01.03 Staf Neel (VLAAMS BELANG): Mijnheer de minister, ik dank u
voor het antwoord.

Ik heb natuurlijk over Antwerpen gesproken en ik heb bewust niet de
andere regio's aangesproken, omdat dat enkel nog een telefoontje
meer zou zijn. Ik heb enkel Antwerpen gecontacteerd.

U hebt het ook over het sluiten van de kantoren voor telefonisch
contact. Als dat betekent dat men in de toekomst na 14 uur
bijvoorbeeld niet meer mag bellen, wil ik vragen dat dat ook op de
papieren zou staan, want nu is het net alsof de gepensioneerden nog
na 14 uur mogen bellen, wat niet het geval blijkt.
01.03 Staf Neel (VLAAMS
BELANG): Le ministre a parlé de
la fermeture des bureaux pour les
contacts téléphoniques. Des
informations écrites devraient être
disponibles à ce sujet car la
situation est à présent bien trop
confuse.
01.04 Minister Bruno Tobback: Voor alle duidelijkheid, het is in vele
gevallen al zo, maar het blijkt niet te werken. Dus zal een en ander op
een aantal manieren bijgestuurd worden. Ik denk dat dat duidelijk
genoeg is.
01.04 Bruno Tobback, ministre:
Il est évident que des
modifications s'imposent.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.

De openbare commissievergadering wordt gesloten om 14.59 uur.
La réunion publique de commission est levée à 14.59 heures.